رواية ويبقي الامل الفصل التاسع 9 بقلم رنا عبود والاء المنشاوي
الحلقه التاسعه
داخـل فيـلا عاصـم المنـشــاوي...
عاصـم::أتفضـل ياسونـه نورت الدنيا
ياسيـن:: وهو يضغط ع اسنانـه انت مش هتبطل الاسـم ده اتلم ياعاصـم
عاصـم::انـت لسـه بتضايق منـه يختي كميـله
ياسين:: بني ادم متخلف

حضرتك كوثـر ع صوت ابنـها العالـي
كوثـر:: اندهشت عندم وجدت ياسين بصحبة ابنـها
مش معقولـه ياسين
ياسيـن:: حبيبتة قلبـي واقبل عليها يقبل يدها
كوثـر:: ليـك وحشه واللـه ياواد ياسونـه
عاصم:: وهو يضحـك بصوت عالـي
اتفرج اهـو مش انا بس
ياسين وهو يصطنع الزعل حتـي انتي كمـان مش ناويه تغير الاسم يا كوكو
عاصم:: اتلم ياد انا واقف جنبـك
ياسين وهو يخرج له لسانه وانت مالم يابارد
انا وكوكو قلبـي اطلع انت منـها
كوثـر:: بس انتو هترجعوا تاني ولا ايـه
المـهم انت جيت امتـا
ياسين لسه واصل من 4ايـام وجيت عليكـم ع طول
كوثـر:: حمدللـه ع سلامتـك يابني
ياسين:: اللـه يسلمـك ياطنط
عاصم:: طب انا هموت من الجوع هناكـل ولا هنقضيها ع الباب كده
ياسين:: ع طول ع بطنـك كده
كوثـر:: هسيبكـم 5دقايق بالظبط اشوف اجـهز الاكـل واجيلكـم
ياسيـن:: اتفضلي ياطنط
عاصم:: اعملي حساب الواد خالد عشان جاي
كوثـر::من الداخـل حاضر ياحبيبي
عاصم:: تعالي نقعد ف المكـتب شويه
ياسين:: اشطا تعالي .....
*************
كِلُيَُـــةِ الُحُقًــوَقً
في الكافيتـريا جلسـت خلـود بجانب صديقتـها مـرام
مالك يامرام شكلك متغيـر النهارده كده وانا مش متعوده عليكي كده فيكي ااايـه
مرام::مفيش ياخلود بس مضايقـه شويـه
خلود:: هتخبـي عليـا يامـرام بردو كده مكنش العشم ياسي السيد
ابتسمت مرام لدعابة صديقتـها
مـرام:: انا مضايقـه ع اختـي جدا ياخلود هي طيبه واللـه ومش تستاهل ابن خالتي الحيوان ده
خـلود::طـب ما انتـي قولتلي يامرام ان هي بتحبـه
مرام::للاسـف ااه بس هو لا انا متأكده من كــده
هو بيحب فلوسهـا وبـس
احـنا فلوسنـا كلهـا بأسـم اسراء وهو ع طول بيطلب منـها فلوس فلوس وهي عبيطه وبتديه االلـي بيطلبـه
خلـود:: ربنـا يخليهالك ياحبيبتي ويبعده عنـكم يارب ويكفيكـم شره
مرام:: اميـن يــارب انا نفسـي اشوفها فرحانـه زي البـنات بس مين هيفكـر يتجوز واحـده.... واحـده مشلوله زي مابيقولوا
خلود:: استغفر ربنـا ياهبـله نصيبـها هيجيلها لحـد عندهـا وهيكـون احسن حد ف الدنيـا وابقي قولي خلود قالت
مرام:: وهي تبتسم بضعف اميـن يارب ياخلود
خلـود:: يلا بيـنا احنـا خلصنـا كده محاضرات النـهارده
مـرام:: يلا بينـا انا اصلا تعبت جداا النهارده
استقلوا سيارة اجره واوصلت خلود مرام لحد منزلها ثم توجهت إلي منـزلهم .....
**********
ذهبـت جميـله إلـي ابنتـها
مالك ومال اسا... شهقت جميلـه من منظر ابنـتها اللي كانت تذرف الدموع بغزاره
احضتنت ابنــتها مالك ياحبيتي ايـه اللي حصلـكم بس طب زعلتيـه ليه لما بتعيطي عليـه دلوقتي
سحبـت اسراء نفسـها من حضـن والدتـها لو سمـحت يامـاما سبينـي لوحـدي
جميلـه ازاي يابنتي ماما لو سمحـت سبيني لوحدي بعد اذنـك جميـله حاضر يابنتي
خـرجت جميـلـه من غرفـه ابنتـها وهي حزينـه ع حالـها
فاقت من شرودهـا ع دلوف ابنتـها للداخـل
مرام:: مالك ياماما انتي تعبانـه ولا حاجـه
جميلـه:: الحـمدلـله انـك جيتي يابنتي اسامـه واسراء سمعت صوتـهم عالي مع بعض ولما جيت ااشوفهم لقيت اسـامه طالع بيبكي من عنددها ودخلت لقيت اختـك منهاره من العياط حتي مش قالتلي اي حاجـه غير سبيني لوحدي ياماما
مرام:: استر يارب اكيد الحيوان ده قالها حاجـه او عملها حاجه
جميله:: حرام عليكي يابنتي دي شكلها هي اللـي مزعلاه
مرام:: اسكتي انتي ياماما انتي اصلك مش تعرفي ابن اخـتك كويس ربنـا ينتـقم منـه يارب لـو كان عاملها حاجـه وحشـه
انا هـدخل اغيـر وارجعلها تكون هديت شوويـه
جميلـه ماشي يابنتي ربنـا يهديها يـارب...
***************
ع الغداء داخـل فيلا عاصم...
خلـود::اخيرا جيت ياسونـه
ياسين::وهو يمضغ الطعام ف فمـه
بس يابت كلي وانتي ساكـته سونه في عينـك
خلـود:: وهي تضحـك اخيـرا لقيت حد اضايق فيه لان سي عاصم مش فاضي لينـا وهي تنظر لـه بطرف عينـها
عاصم:: احـم احـم معلش ياحبيتي انا عارف اني مقصر معاكي بس اخـر الاسبوع ليكي عندي مفاجأه
خلود:: وهي تصفق مثل الاطفـال هيييييي بجد ياعصومي انتي احـلي اخ ف الدنيـا
ياسين:: عصومي اللـه يسهـلك ياعم عصومي 





عاصم:: عاجبك كده هتخلي سي سونه يتريق علينـا
خلود:: لا عاش ولا كـان ياقلب اختـك بس ياد ياسونـه انت

ماجـد::بس بقا بلاش شغل الاطفال ده
خالد:: واخد بالك انا ساكت ياحاج اهـو
عاصم:: قصدك بخلص ع السفره قبـل ماتطيـر ضحك الجميع عليهـم
خالد:: شكـرا يا ابو نسب
عاصم:: طب خلص ياخويا انت وهو عشان عايزكـم حصلوني ع المكتب
ياسين:: وهو يهمس لخالد انا غلطان اني رجـعت للبني ادم ده
عاصم:: انا سامعـك ع فكـره خلوا وتعالوا ورايا
خالد وياسين تمـام يافندم