اخر الروايات

رواية وجه في القلب الفصل السادس 6 بقلم جويرية احمد

رواية وجه في القلب الفصل السادس 6 بقلم جويرية احمد 

الحلقة السادسة

هدى : ما شاء الله ..... الزغاريد دي منين .....

بسمة : دى من عندنا

هند (تدخل وكلها فرحة ) : ألف مبروك يا هدى .... ألف مبروك

هدى : مبروك على ايه؟

هند : طلعتى الرابعة على الثانوية العامة ..... مجموع 98%

بسمة : ألف مبروك يا حبيبتى .... ألف مبروك

هند : جهزى نفسك بسرعة في تسجيل في التليفزيون ..... وحفلة كبيرة للأوائل ..... و..

يدق جرس منزل هدى ..... يتوافد المهنئين ...... الكلمات الرقيقة والحب الصادق والزغاريد تنتقل لتزف العروس المتفوقة ..... محاطة بالأهل والاقارب والاصدقاء ...... التمنيات بالتوفيق والسعادة ...... في دقائق قليلة امتلأ المنزل بالورود وباقات التهنئة .... يتقبل الدكتور شاكر التهانى بفخر وسعادة .... ويقدم لهدى هدية غالية طقم من الذهب .....تبدو اليوم كأميرة متوجة ..... تعلوها ابتسامة رضا ..... تضىء وجهها ..... وعاد اللمعان الى العينين ...... فرح وسرور في كل مكان ما عدا قلب تملئه الغيرة والحقد


بسمة : شاهى يلا ..... الكل عند عمو شاكر وانتى هنا ..... هدى بتسأل عليكى

شاهى : لا والله ... فيها الخير ...... مش هنزل تعبانة ومش هنزل

بسمة : الكل فرحان وانتى لوحدك ..... تعالى معايا وانتى تنسى التعب

شاهى : كفاية مش هنزل ..... عيزانى اموت من الغيظ والفرسة ..... وهدى هانم محط الاضواء ..... وانا كومبارس مع المجاميع

بسمة : ايه يا بنتى الكلام ده ؟ ..... بنت خالك ونجحت لازم تبركلها

شاهى : اباركلها ..... انا كنت فكرة انها متحطمة ومش هجيب مجموع بعد اللى حصل ؟

بسمة : اللى حصل وانتى عرفتى منين اللى حصل ؟

شاهى : عرفت وخلاص

بسمة : سبحان الله .... انتى مش عايزو تبركلها ..... وهى خايفة عليكى وبتدعيلك ربنا ينجحك

شاهى : كفاية يا استاذة مصلحة اجتماعية ...... انا مش عارفة انتى بتحبيها اوى كده ليه ؟ هى احسن منى ليه؟

بسمة : هى مش احسن منك ولا حاجة ..... ولا كانت عايزة مجموع كبير لولا اللى حصل

شاهى : بتقولى ايه ؟

بسمة : هى كانت عايز مجموع فنون تطبيقية ..... لكن بعد المشكلة اللى حصلت كان لازم تذاكر علشان تسترد ثقة عمى شاكر تانى

شاهى ( اصبحت كالمجنونة ) : انا كنت عايزة احطمها وانتقم منها .... يقوم يحصل العكس

بسمة : انتى اللى عملتى كده ووقعتى الدنيا في بعض ..... معقول ..... انا كنت بكدب نفسى

شاهى (تصمت وتشعر انها قالت ما لا ينبغى ان يقال)

بسمة : دلوقتى عرفت الفرق بينك وبينها ...... وليه الناس بتحبها

شاهى : قولى يا أم العريف

بسمة : هدى قلبها ابيض وبتحب كل اللى حوليها وبتشغل نفسها باحلامها واهدفها .... لكن انتى قلبك كله غيرة وشاغلة نفسك بيها ..... اشغلى نفسك بنفسك وسبيها في حالها ..... انا مش هقول لحد على كلامك معايا .... مش علشانك ... علشان هدى ماتصدمش فيكى ..... واعرفى ان الغيرة نار بتحرق صاحبها


هدى : ألف مبروك يا بسمة

بسمة : الله يبارك فيكى حبيبتى

هدى : كده انتى تقدرى تدخلى كلية الاداب قسم فرنساوى وتحققى حلمك

بسمة : الحمد لله..... جبت الدرجات النهائية في الفرنساوى ومجموعى يجيب كلية الاداب مستريح

هدى : بس زعلانة اوى على شاهى .... سقطت وهتعيد السنة ..... وحالتها النفسية وحشة اوى روحت اسلم عليها عمتى صفية قالتلى تعبانة ومش هتقدر تكلمنى .... اكيد زعلانة منى علشان موضوع الكيميا

بسمة : كيميا ايه يا بنتى .... دى نزلت في 6 مواد ..... كانت هتعمل معاها ايه الكيميا؟........بكره نفسيتها تتصلح ربنا يهديها ويوفقها ..... بس قوليلى عنيكى فرحانة اوى .... شكلك في حاجة

هدى : ايوة ... في ورد وكارت جه النهاردة باسمى ..... عارفة من مين؟

بسمة : قولى مين بسرعة .... بدل هاااااااااا

هدى : من مستر عادل .... لما عرف الخبر كلم اخته وبعت الورد ..... وكلمتنى في التليفون وبركتلى وطمنتنى عليه وقالت انه كويس .... وانه مستريح في الشغل الجديد

بسمة : وايه اللى مفرحك اوى كده ؟

هدى : يعنى مش زعلان منى وبيتمنالى السعادة ..... بجد هم كبير وتشال من على كتفى ..... كنت حاسة بذنب رهيب

بسمة : سبحان الله ..... الطيبة اللى في قلبك بتنور وشك

بسمة ( في سرها ) والغيرة اللى في قلب شاهى بضلم وشها وبتبعد الناس عنها


يا ترى هدى هتعمل ايه مع باباها....




تعليقات



حجم الخط
+
16
-
تباعد السطور
+
2
-
close