اخر الروايات

رواية ويبقي الامل الفصل الرابع 4 بقلم رنا عبود والاء المنشاوي

رواية ويبقي الامل الفصل الرابع 4 بقلم رنا عبود والاء المنشاوي


في منزل خالد واماني
اماني:اخيرا محمود نام
خالد:الواد ده شقي اوي هموت واعرف طالع لمين
اماني:طالع لعاصم كان شقي كده وهو صغير مش قادره افتح عيني خلاص
خالد:ولا انا
رن هاتف خالد و
خالد:مين الرخم ال بيرن دلوقتي ده انا هموت وانام
اماني :معلش يا حبيبي شوف مين ممكن حد عايزك في حاجه مهمه
خالد :عاصم ييرن ده دلوقتي ليه
اماني:طب رد شوفه ماله
اجاب خالد علي المكالمه
خالد:ايه يبني في حد يتصل دلوقتي
عاصم:بقولك ايه يا خالد متيجي تسهر معايا
خالد:تصدق انك رخم في حد يتصل بحد في الوقت ده ويقولوا تعالي اسهر معايا
عاصم:مش انت صاحبي يا عم انت
خالد:لا انا من دلوقتي معرفكش
عاصم:بقولك ايه انزل بدل ما اجي اجيبك انا
خالد بمرح:لو مش عاجبك طلقني
عاصم :مش رايق لهزارك والله هتيجي ولا ايه
خالد :مالك يا عاصم صوتك مش عجبني
عاصم:مخنوق شويه
خالد:طب انا نازل اهو انت فين
عاصم:قاعد علي قهوه كده في شارع....
خالد:قهوه اول مره يعني
عاصم:البس يلا وتعالا
اغلق خالد الخط ونظر الي زوجته وجدها ترفع. احد حاجبيها
خالد:في ايه مالك
اماني:انت هتزل دلوقتي
خالد:ايوه مضطر
مدت اماني فمها بطريقه تشبه "بوز البطه" كما يطلق عليها
اماني :خلاص وانت جاي متنساش شيكولاته ليه
خالد:العيله كلها هبله اقسم بالله انا ايه ال وقعني في العيله دي
القت ماني عليه الوساده
خالد :حرب مخدات بقي
اماني:ايواااااا
واخرج خالد لسانه
خالد:للاسف مش فاضي
ذهب خالد واتجه ناحيه خزانه الملابس واخرج قميصا باللون الازرق مع بنطال من اللون الازرق الفاتح يشابه في زرقته الفاتحه زرقت السماء الصافيه الملبده بقطع من الغيوم
اماني:طول عمر زوقك بيعجبني
خالد بغرور مصطنع:ما هو لازم يعجبك مش اختارتك
اماني:طب يلا بقي بره من غير مطرود عايزه انام
خالد:ايه العيله الهبله دي يا ربي
********
وصل خالد للمكان الذي وصفه له عاصم
خالد:ايه ده يا عاصم انت بتشرب سجاير تاني
نفث عاصم دخان تبغه ببطئ :مخنوق يا خالد
سعل خالد :احم احم في ايه يبني هتخنقني
واخذها من ثم القاها ارضا
عاصم:علي اساس ان انا مش ممكن اطلع واحده غيرها يعني
خالد:وبعدين بعد ما نطلع واحده غيرها خنقتك هتروح
عاصم:مش هتروح بس انا بحب اشوف الدنيا
من ورا دخانها
خالد:في ايه مالك انت مبتعملش كده ومبتقولش كده غير لما تبقي جبت اخرك من حاجه مش ده عاصم ال اعرفه
عاصم:مش عارف كل يوم بحلم حلم غريب اوي بصحي منه مش قادر اتنفس ومش ببقي شايف قدامي غير سواد بحس ان انا مش في حلم بتبقي كل حاجه قدامي ملموسه وحاسس بيها
خالد:بقي عاصم بيه حلم يعمل فيه كده
عاصم:مش رايق لهزارك علي فكره
خالد :طب احكيلي الحلم
-لا
سريعه مقتضبه قالها عاصم
خالد:ليه مش انا اخوك
عاصم:قلت لا انا مش جايبك عشان احكيلك الحلم انا جايبك عشان وحشني القعده معاك الجواز خلاك تسمع الكلام وتشرب لبن قبل ما تنام
خالد:يا سلام ما انت بتهزر اهو
قابل عاصم كلامه بصمت صمت مريب
خالد:قوم يابني بينا علي الكورنيش
*********
مر باقي اليوم بدون احداث تذكر
فـي صـباح يـوم جـديد
کـانت اسـراء تجلـس في انتظـر أسامـه في حديقـة الفيـلا
مرام:: صبـاح الورد علـي أجمـل ياسوسو فـي الدنيـا
اسـراء:: صبـاح الخيـر ياحبيبتـي رايحـه الجامـعه
مـرام::ايه ياقلبي بس كنت عايزه اطلب منـك طلب
اسراء:: اتفضلـي ياميـرو عايزه ايه
مرام:: احم انا كنت محتاجه الفيزه بتاعتك عشان عايزه اجيب شويه حاجات
اسراء:: اكيد ياحبيبتـي اهي اتفضليها هاتي كـل اللـي انت محتاجاه
مرام:: ربنـا يخليكي ليـا يارب
بس انتـي متشيكه كده ع الصبح رايحـه فيـن
اسراء :: وهي تبتسـم اسامه عازمنـي ع الغداء
مرام::وهي تلوي فمها في تهـكم ااه اسامه
انـا فاكـره اخـر مره خرجتـي معاه كـان مـن شهـر يوم ماخد منـك ال5الالف جنيهـ
اسراء:: وهي تنظر لهـا في حزن تقصـدي اي يامـرام
مرام:: مش اقصـب حاجه ياحبيبتـي بس انا بقولهالك للـمره المليـون اهو انتـي الف واحد يتمناكي غير اسـامـه ده
اسراء:: وهي تبتسـم بحـزن ربنـا يخليكي ليـا ياحبيبتـي يـلا روحـي ه جامعتـك
مرام:: وهي تنظر لها بشفقه ع حالة شقيقتها ماشـي يا اسراء سـلام سـلام



تعليقات



حجم الخط
+
16
-
تباعد السطور
+
2
-
close