رواية ويبقي الامل الفصل الثالث 3 بقلم رنا عبود والاء المنشاوي
الحلقه الثالثه
*****
أسـامه: يافوفو ياحبيبتي هو انا اصـلا ببص ف وشهـا المشلوله دي
فريال:ماهو ده ال ناقـص ياسـي اسامه أنـك تقعد وتبص ف وشها كمـان
لا يافوفو مش هروح ولا هقعد ابص ف وشها
وانتـي عارفه انا بروح كل كام يوم ولا كل اسبوع عشان ماتشكش في حاجه
ده اصلا بقعد الساعه بالعافيـه عندها
فـريال: ماشي ياحبيبي قولـي بقا هتقولها امـتي ع الفلوس اللـي احـنا عايزينها
أسامـه: هروحلـها كمـان يومين وأقولها وهـي مش بتتأخـر انتـي عارفه هي بتموت ف ابنــڪ ازاي يا امي العزيزه وهو يغمز لها ويعدل من ياقه قميصه ضحكوا ضحكه خبيثـه
أسامه:يـلا سلام انا رايح اسهر شوويه
فريال:وانا هخرج اروح النـادي ياحبيبي خلي بالك من نفسـك
أسامه :ماشي باي
فريال:باي
****&****
اسراء ما زالت بغرفتها
دقت مرام علي باب غرفه اسراء
جففا دموعها بسـرعه
اسراء :أدخـلي يامـرام
مـرام: بردو تاني بتعرفيني اااه ياني منـك
خرجت من اسراء ضحكه باهته
مـرام :يا اسراء ياحبيبتي لحــد امتي هتفضلـي معيشه نفسـك في الجـو ده ياحبيبتي ده قضاء ربنـا هنعترض عليـه
اسراء: ونعم باللـه لا طبعا مش معترضـه بـس أنـا تعبـت نفسي أخرج زي باقـي البنات واشوف الدنيـا حتي خطيبي مش بيسأل فيه غيـر كل اسبـوع كان نفسـي يخرجني يوريني الدنيـا بس للاسف هو مش حاسس بيـا معرفش ليـه
مـرام: انتـي عارفه اسامه من بدري ياحبيبتي وعارفه ان هو مش بتاع مسئوليـه والكلام ده
اسراء: قولت يمكـن بعد الخطوبـه يتغيـر
مرام: انا معرفش بتحبي فيه اي ده ده عيل رخـم وغتت كده بلا قرف
اسراء : بس يابت مش تتكلمي كده ع حبيبي
مرام: يعني بقيت انا اللي وحشه دلوقتـي ماشـي ياست اسراء خليكي مع سـي اسامه بتاعك وانا هشوفلي حاجه اكلها
اسراء: روحي هاتي حاجه وانا هطلع الجنيـنه وتعالي ورايـا
مرام: ماشي ياحبي دقيقتين واجيلك
ذهبـت اسراء اللي الجنيـنه فغرفتهـا مفتوحـه ع الجنينـه ولا يوجد عاق لها
مرام وهي تجلس ع كرسي جانبها
مرام:تاكلي معايا
اسراء: لا ياحبيبتي بالهنا علي قلبـك قوليلي يا مرام
مرام وهي تمضغ الطعام هاا
هو انتي بتشوفي ف عيون اسامه انه بيحبني ولا بيتسلي بيـا
مرامووهي تبلع الطعام بالعافيه:
احم ليـه بتقولي كده ياحبيبتي هو هيلاقي احسن منـك فين
اسراء بضحكه ساخره: بلاش تقوليلي حاجه انا مش مقتنعه بيهـا اي وواحد بيحب ياخد مراته واقفه ع رجلها مش واحده عاجزه زيي

وبعدين انا مش بحس ف اسامه ان احـنا زي اتنين مخطوبين ده عمره ماقعد يتكلم معايا ويقولي اي حاجه حلوه ترفع معنوياتي
صمتت مرام في هي دايـما تشعر بان اسامه يستغل اختها فقظ لا غيـر
****&****
فـي صباح اليـوم التالـي داخـل شركـه ماجـد المنشـاوي..
تحديدا في غرفه الاجتـماعات
ماجد: انا حبيت اجتمع بيكـم النـهارده عشان اعل قرار تعيين عاصم ماجد المنشاوي رئيس مجلس الادراه
بدا الجميع ف التهامس
وقف عاصم جانب اباه
عاصم:انا حابب اعرفكم نظامي لان انا مش بتساهـل ف الغلط ابدا
اولا: بحب المواعيد المظبوطه
ثانيا:مش بحب اللعب خلال ساعات العمـل عندكم ساعه بريك تقدروا تعملوا فيها اي حاجه
ثالثا: مش بحب التقصير ف الشغل
لان هيبقي العقاب عسير
تقدروا تتفضلوا ع شغلكـم
بعض المواظفين وهم يتهامسوا اي ده شكلنا هنشوف اايام سوده
ده شكله عصبي وملتزم جدا وهيتعبنا معاه
****&****
كانت تـرسـم حديقـه جميلـه وهي تجلس ف وسطها
رن هاتفها ف تركت الرسمـه وذهبت للهاتف كان المتصـل اسامـه ففرحت جدا
الوو ي ايوه يا اسامه
اسامه: قلب اسامـه اخبارك اي
اسراء: الحـمدللـه انت عامل اي
أسامه: هبقي كويس لو قبلتي عزومتي بكـره ع الغداء في اي مـكان بره
فرحت اسراء بعرضه الذي بالنسه لها يحدث كل سنه مره

اسرء:اكيد موافقه طبعا
اسامه: خلاص هعدي عليكي بكره بعد الضهر
يلا باي
اسراء:ماشي باي
غمزه ل امـه بعد انا اغلق الخط
اسامه:شوفتي هتطير من الفرحه ازاي
فريال: مش عارفه ازاي ممـكن تخرج معاها دي
اسامـه : هعـمل اي يافوفو لازم اخرج معاها عشان اخـد منها الفلوس
وبعدين انا هتمشـي بيها لحد ااول شارعـهم نتغدا ف الكافيه اللي هـناك وفسه مكنه الصرف هاخد منـها الفلوس واوصلها البيت واخلع انا وظلوا يضحكوا ع هذه البريئه التي لا تـعلم شئ عـن مخططهم الدنئ بأنـهم يسلبوا كـل ثروتـهم ثم يتركـها هكذا ....