رواية ويبقي الامل الفصل الثاني والثلاثون 32 بقلم رنا عبود والاء المنشاوي
دخلوا المكتب سويا يضحكون
عاصم :اهلا اهلا جبتولي اخبار حلوه
ياسين بمرح:انا بقول نشتغل عصابه احسن هنبقي جامدين اوي
عاصم:ايوه جبتولي اخبار ولا لا
خالد بمرح:بسم الله الرحمن الرحيم الاجابه هي تونس
ياسين:شكرا علي الافيه ال مش حلو خالص ده
خالد:لا شكرا علي واجب
عاصم:يا ابني انت وهو جبتولي اخبار
ياسين:للاسف لا هي متعرفش اكتر من ان اسمه اسامه وهو كان ماسك عليها حاجات خلتها تعمل كده وبتقول في واحد اسمه كريم قريبها كان عايز يدخل معاهم في اللعبه
عاصم:ايوه كده هي مقالتش حاجه جديده هي فين دلوقتي
خالد :رجعت لبلدها وعرفناها اننا لو شفنا وشها تاني متلمش الا نفسها
ياسين:بس احنا دلوقتي عايزين نعرف مين اسامه ده
خالد:هنعرفه ازاي دلوقتي كنا المفروض نخليها لغايه ما نعرفه علي الاقل
عاصم :مش مشكله هنتصرف وهعرفه يعني هعرفه اكيد يعني بعد ما يعرف ال حصل مش هيسكت
ياسين:وافرض خاف سكت
خالد :ياسين معاه حق افرض خاف
عاصم :كل ال اعرفه دلوقتي ان انا لازم اجيبه حتي لو من تحت الارض
خالد :طب دلوقتي هنعمل ايه
عاصم :ولا حاجه هنستني
ياسين:انا هروح البيت دلوقتي عشان فصلان وعايز انام
عاصم :خلاص تمام لو عايز تروح يا خالد انت كمان...
خالد:لا انا قاعد معاك في شغل عايز يخلص
***
تجلس اسراء في غرفه الانتظار تنتظر خلود ومرام بالداخل مع المدير لا تعلم لماذا تركوها هنا بمفردها كان من الارجح ان ياخذوها
خرجت مرام
اسراء:هو مش المفروض ادخل معاكم
مرام:انا جايه اخدك يا روحي عشان ندخل
دخلت مرام واسراء
المدير:اهلا انسه اسراء انا اسمي يوسف
اسراء:اهلا يا استاذ يوسف
ابتسم يوسف
يوسف:مفيش حد هنا بيقولي استاذ هو يوسف بس انا لسه صغير متكبرونيش
ابتسمت اسراء فيبدو ان مديرها الجديد مرح
يوسف :طبعا انا شفت رسمك الاول وهو حلو جدا يعني تقريبا من احسن الرسم ال شفته فبدون تفكير وافقت انك تشتغلي في مكانا المتواضع كلنا هنا بنعتبر المكان ده بيتنا التاني انا عن نفسي بعتبره بيتي الاول اصلا بس كاجراء بسيط اتفضلي املي الاستمارة دي
امالت خلود علي اذن مرام
خلود:بيحب يتكلم كتير شكله كتير
انتهت اسراء من ملئ الاستمارة واعطتها له
يوسف:وطبعا عشان حضرتك السلم هيبقي صعب عليكي في مكان مخصص لحضرتك تطلعي منه
مرام:انا هبقي اجبها ووهنروح سوا
تضايقت اسراء قليلا من الكلام ولكن سعادتها كانت اكثر من ذلك
يوسف:طب السكرتيره هتفهم حضرتك كل حاجه وتاخدكم جوله في المكان
بعد الانتهاء من الجولة وهم في طريقهم لمنزلهم
مرام :بس المكان حلو اوي
اسراء :ايوه حلو اوي والوانه مبهجه وبيعلموا الرسم بطريقه حلوه اوي
خلود:لا وكمان ال هناك تحسيهم عيله واحده والمدير بيضحك وبيهزر معاهم
****
اوصلتهم الي منزلهم وذهبت الي منزلها
منهكه للغايه تريد ان تنام
بدلت ملابسها واستلقت علي سريرها وكادت ان تنام ولكن رنين هاتفها ايقظها
خلود بصوت ناعس:ايوه مين
حسام :مين ايه انتي شكلك نايمه خالص
خلود:حسام ازيك عامل ايه
حسام :يا بنتي انتي لسه فاكره حسام انا قلت انك نستيني
خلود بصوت ناعس:اه اه
حسام :انتي شكلك نمتي خلاص
خلود:لا انا صحيه اهو ثواني هغسل وشي واجيلك
حسام :لا مش مشكله كملي نوم يا قلبي براحتك
خلود:لا انا هصحي اهو ثواني
ذهبت خلود وغسلت وجهها
خلود:انا جيت اهو وصحيت كمان
حسام:وحشتيني اوي
خلود :وانت كمان انا اسفه الفتره ال فاتت دي كان الوضع كله ملغبط
حسام :لا بعد وانت كمان دي انا مسمعتش اصلا احنا بنطور اهو
خجلت خلود فضلت الصمت
حسام:تصدقي انا مجنون وممكن اجيلك دلوقتي هلاقي خدودك لونهم احمر و مكسوفه
خلود: لا عادي مش مكسوفه ولا حاجه
انتبهت خلود لا قالته
خلود:لا هو... انا عايزه انام
ضحك حسام :خلاص روحي نامي براحتك بكرة بعد الكليه اعملي حسابك هنروح نتغدا سوا وهقول انا لباباكي يلا روحي
انتظر حسام الرد ولم تجيب فعرف انها بالفعل نامت قبل ان يكمل كلامه
اغلق المكالمه
حسام بابتسامه:مجنونه نامت وانا لسه مخلصتش كلامي
******
بعد مرور أسبوع علـي كل تلك الاحداث
أمام المرسم الذي اشغلت فيه اسراء
كانت في انتظار مرام التي تقوم بتوصيلها يوميا
اسراء::ياربي هفضل واقفه كده يامرام اقول فيكي ايه اما اتصل بيكـي اشوفك فين
قامت بالاتصال علي مرام ولـكن هاتفها مغلق
في الناحيه الأخـر
مرام::اوف ياربي اعـمل ايه دلوقتي الفون يفصل شحن والدكتور الرخم ده يدخلنـا اعمل ايه ياربي اسراء ياخلود هتعمل ايه دي مستنيه ف الشارع ياربي
توجهت اليها خلود
مالك يامرام بتكلمي نفسك ليه كده
مرام::الحمدللـه جيتي في وقتك ادني تليفونك اكلم اسراء دي قاعده ف الشارع مستنياني اروحلها
خلود::يالهووي خدي كلميها بس هي هتروح ازاي
مرام::وااللــه مش عارفه ياخلود اعمل ايه ولا اتصرف ازاي
لمعت فكـره في راس خلود
بقولك طيب انا هكلم عاصم ينزل يوصلها
مرام::مش عارفه بس انتي عارفه ان اسراء بتركب العربيه بصعوبه واكيد مش هتخلي راجل يسندها
خلود::بضيق ياربي بصي انا هكلم عاصم ونشوف
قامت بالاتصال علي اخيها
رد عاصم
عاصم::ايوه يامـتر
خلود::متر في عينـك مش عايزه اغلط فيك انت اكبر مني
عاصم::طيب كويس اوي انا عارف انك متصله اكيد عشان مصلحه وطلبك مرفوض
خلود::لا باللـه عليك ياعاصم احـنا عندنا محاضره دلوقتي وللاسف مش هنقدر نسيبها
واسراء اخت مرام شغاله في المرسم اللي جنبك وانت عارف ظروفها هتلاقيها في الشارع وصلها البيت عشان خاطري
عاصم::للـه بس وعشان خاطر ظروفها هي يلا سلام واغلق الهاتف
مرام::ها ياخلود قالك ايه
خلود::هينزلها دلوقتي
الدكتور::السلام عليكم
خلود::بس اسكتي بقا وعاصم هيتصرف ماتقلقيش........
*******
داخـل عماره سكنيه في منطقـه المعادي تحديد في الدور الثالث
داخـل الشقه
الخادمه بسنت هانـم
بسنت::ايوه ياحنان أسامه بيه بره
بسنت::تمام قوليله اني جايه حالا
خرجت الخادمه ل أسامه الهانم جايه يابيه
أسامه::ماشي مستنيها
داخل الغرفه
بسنت:: بتنهيده بقا كده ياماجد تسيب اختـك في يوم زي ده ماشـي ياماجـد انت اصلا مش فارق عندي
(فلاش باك لما حدث قبل أسبوع)
بعد ان عادت بسنت من سهره ليلة مع أسـامه
ماجد::كويس اووي اللي بيحصل ده
بسنت::بخضه ايه ده ياماجد قاعد في الظلمه كده ليه
ماجد::مستني الهانـم أخـتي اللي راحت اتخطبت من نفسها وبعدين جابتلي البيه هنـا اشوفه مش عشان اوافق او لا
بسنت::ماجد انا مش صغيره علي الكلام ده
ماجد::وانا مش هتسني لما تبوظي سمعتي وسمعت ابني عشان حضرتك امي وابويا معرفوش يعلموكي اصول بلدك كويس
بسنت::بخنقه انت واخد بالك من كلامك ياماجد
ماجد::اه واخد بالي لما بنتي تشوف عمتها بقلة الادب دي يبقا لازم اخد بالي كويس
بسنت::يعنـي اانا شبه ليكـم وكمـان غلط اللي بنت ماشي ياماجد انا مش هقعد هنا دقيقه واحده
ماجد::المركب اللي تودي يابسنت هانـم بس عايزك تعرفي حاجـه لو فضلتي مع العيل الصايع ده لأنتـي أختي ولا اعرفك
خرجت بسنت من الفيلا وهي لاتري امامها من كثره البكاء ونامت هذه االليله في فندق وفي الصباح استأجرت هذه الشقـه التي تقطن بها
(عوده من الفلاش باك)
خرجت بسنت ل أسامه
أسامه حبيبة قلبي عامله ايه النهارده
بسنت::انا كويسه طول ما أنت معايا ياحبيبي
أسـامه::طب يلا بينـا عشان نلحق نختار الشبكه قبل الزحـمه ونعدي نأخد ماما من النادي
بسنت::يلا بينـا ياحبيبي ......
*******
تـرك عاصم شغـله وذهب ليحلق بأسراء قبل ان يحصل لها مكروه فهو يعلم انها قعيدة كرسي متـحرك ولـكن هنـاك شيا˝ أخر يحركه ولـكن لما يعيطه اهميه
كـأن يمشـي بسرعه البرق ليصتدم باخالد
خالد:: اه مالك ياعم عاصم واخد ف وشك كده ليه
عاصم::معلش عندي مشوار ياخالد واكمل سيره
ركب سيارته وتوجه للمرسم فهو جنب شركته لا يفصل بينهم الا بضع خطوات
ترجل عاصم من سيارته وذهب اتجاه اسراء
التي تفأجات به امامها يطلعها بعيون التي غرقت في بحورهـم منذ اول لقاء لـهم
عاصم::أحم أحم ازيك يا انسه اسرا۽
اسراء::الحمدللـه مش حضرتك استاذ عاصم
عاصم::بلباقه ايوه يافندم هي مرام مكلمتكيش
اسراء::بإستغراب لا وموبايلها مقفول وانا مستنياها بقالي ساعه
عاصم::معلش هي متأسفه موبايلها فصل شحـن وفي دكتور دخلهم في محاضره مفأجاه
اسراء::بضيق وزعل طب انا هروح ازاي دلوقتي
عاصم::ما انا لسه مكملتش كلامي
اسراء::بخجل اسفه كمـل
عاصم::بأبتسامه متواضعه هي كلمتي هي وخلود ووصوني عليكي اني اوصلك
اسراء::بخضه نـعم
عاصم::في ايه براحـه انا قولت حاجه غلط
اسراء::بخجل وضيق مش كده بس ازاي
انا اصلي اصلي مش بعرف اركب العربيه لوحدي
عاصم::بشفقه لو مفيهاش مضايقه ليكي انا هساعدك
اسراء::بخنقه ودموع علي وشك الهطول
ازاي انا ماما ومرام هما اللي بيساعدوني انا مش بحب راجل يلمسني
عاصم::بنظره فرحه وفخر بهذه المخلوقه التي لما تعد موجود منها الكثير في هذا الوقت
عاصم::احم طب هنـعمل ايه دلوقتي
نظر خلفه فراي امراه وابنتها ف توجه ناحيتهم
اسراء::لنفسها المجنون ده رايح فين وسايبني
عاصم::لو سمحت يا امي
الست::اتفضل ياحبيبي اي خدمه
عاصم::معلش بس انا محتاج مساعدتكم خدي خطيبتي اللـي هناك دي
البنت::اللي قاعده الكرسي المتحرك دي
امها::بس يابت محتاجه مساعدتنا في ايه يابني
عاصم::للاسف انا مش جوزها ومش هينفع امسك ايديها واسندها للعربيه في لو سمحتوا تساعدوني
ذهب الام وابنتها وقاموا بمساعده اسراء علي ركوب العربيه ثم شكروهم وذهبوا
داخل العربيه
اسراء:: بخجل شديد فهي اول مره تتعرض لهذا الموقف
انا مش عارفه اشكر حضرتك ازاي علي اللي عملته ده
عاصم مفيش داعي للشكـر انا جنبك علي طول يعني في اي وقت تحتاجي حاجه ابعتيلي وده الكارت بتاعي
ظلوا يتكلموا حتي وصلوا لبيت اسراء نزل وفتح له البا واستدعي جميله كي تساعدها
جميله::متشكره اوي يابني تعباك معانا
عاصم::مفيش تعب ياطنط حمدللـه علي سلامتك يا استاذه اسراء
اسراء::بأبتسامه رقيقه اللـه يسلمك بس المفروض كنت تشرب حاجه
عاصم::معلش مره تانيه عن اذنكـم
ذهب عاصم وكـل واسراء كل واحد منهم في طريقه ولـكن تفكيرهم في بعض لم يذهب.......
