اخر الروايات

رواية ويبقي الامل الفصل السادس عشر 16 بقلم رنا عبود والاء المنشاوي

رواية ويبقي الامل الفصل السادس عشر 16 بقلم رنا عبود والاء المنشاوي

لملمت مرام الاشياء التـي قد تحتاجها اسـراء ف جلستها ف المشفي
جميله::خلصتي يامرام
مرام::اه ياماما خلصت بس فاضل حاجه واحده
جميله:: ايه تاني بنفاذ صبر
دخلت مرام غرفت اسراء وخرجت ب اسكتش الرسم الخاص بأسراء
مرام:: ده ياماما ده اكـتر حاجه هتخلي اسراء تفوق شويه
جميـله:: يارب يابنتي تقومي بالسلامه وترجعي تنوري بيتـك من تانـي
مرام:: اميـن يارب يلا بينـا ياماما
خرجوا من المـنزل واستقلوا السياره ف طريقهـم ل المستشفي التي فيها اسراء
.....
******
داخـل الكافيهـ
خالد بأندهاش:: ايه انت قولت ايه
عاصم بتفاخر:: البت اللي هتقدملها
ياسين ببلهاء:: ايه انت بتقول ايـه
عاصم:: مالك يازفت انت وهو انا قولت حاجه غلط ولا ايه
ياسين :: يعني انت هتتجوز
عاصم:: لسه هتقدم وفيه خطوبه وكده
خالد::وده حص امتا
عاصم::من كام شهـر كده بس هي كانت بتأجل موضوع الخطوبه
خالد:: ليـه ان شاء اللـه
ياسين :: بس قولي انتي وقعت عليها فين دي
عاصم: هقولكم اهـو
انا ف يوم كـنت ف النـادي وانا خارج من البوابهـ وركبت العربيـه ولقيت بنت سانده ع العربيـه شكلهه كده هيغمي عليهـا
نزلت اسندها وندهت ع امن النادي جاي كرسي وقعدنا نفوقها
واول مافاقت شوفتلكم جوز عيون ايه يالههوووي جامدين اخر حاجه
خالد لياسين بأندهاش:: مين اللي بيتـكلم ده
ياسيـن:: بس ياعم خلينـا نسمـع الأول
عاصم:: ماتحترم نفسـك ياد انت وهو طب مش هكـمل
المهم ان بعد كده عرفتها واتكلمنا مع بعض وانا شوفت ان هي هتنفع معايا
ياسين:: يعني ايه هتنفع معاك دي هي بدله يا ابني
انت سألت عليها عرفت هي مين ولا ايه ظروفها
عاصم::يارب تكون شحاته الـمهم ان ههي هتفع زوجـه ليـا
خالد:: ياسين بيتـكلم صح ياعاصم انت سألت عليها ولالا
عاصم:: بصـراحه لا
خالد:: وبتقول انك تعرفها من كام شهر?!
ازاي مش سألت عليهـا ياعاصم?!
عاصـم:: انا كنت مستني اليوم اللي هقابل فيه والدها
ياسين:: عاصم نصيحه مني اسأل عنها واعرف عنها كل حاجه قـبل ماتروحلها ياصاحبي
اسم ابوك واسمك مش قليل ف البلد
ف بلاش تعـمل حاجـه تبوظ الاسم ده
عاصم بأنفاع:: مالكم انتو مفكرين اني جايبها من كباريه ولا ايه
خالد:: ياسين مش يقصد حاجه ياعاصم احنا بس خايفين عليـك انت صاحبنا فس الاول وف الاخـر
قاما ياسين:: من مقعده انا همشـي بس بنبهك تاني اسأل عليها كويس واعرف هه مين دي وبعدين اتجوزها ع طول وبلاش خطوبه كمـان بس ابقا مطمن ع نفسـك انا ماشي
خالد:: يا ياسين مالك بس ما انت عارف عاصم وطبعه
عاصم:: ماتقعد ياعم ياسين انت هتعملنا حكايـه ولا ايـه
عاد ياسين الي مجلسه
شرد عاصم ف كلام اصدقائه
فهم ع حق هو لم يسأل عـنها ولا يعرف عنها اي شـئ.......
****
في فيلا عاصم
فتح عاصم الباب ووجد كوثر تجلس علي كرسيها المفضل
عاصم:شوفتي يا كوكو جيت بدري ازاي
كوثر بتهكم:بدري خالص
ونظرت الي الساعه
عاصم:اسف بقي يا كوكو الكلام اخدني
كوثر:مش مهم يا قلبي المهم كنت عايز تقولي حاجه
نظر عاصم حوله
عاصم:البيت كله نايم
وسمع صوت اغاني تصدع من غرفه بسنت
عاصم:ما عدا بوسي بكره بقي ان شاء الله هبقي اقولكم انا دلوقتي هموت وانام
تركها وصعد الي غرفته
في الصباح
توجهت بسنـت لغرفـه المعيشـه حتي تلتقي بمن ف المنـزل فوجدت خلود تجلس ع حسوبها بمفردها
بسنت::خوخـه ايه رايـك فيـا
كانت بسنـت تردتي هوت شورت قصير جداااا من اللون الاسود وعليه بدي حماله من اللون الاحـمر وعليه جاكت قصير من اللون الاسود
خلود بأندهاش:: ايه ده يابسنت انتي رايحـه فين بالهدوم دي
بسنت:: رايحـه النادي
خلود بضيق:: بس كده غلط ياعمتـو انتـي كبيـره مش صغيره ع الكـلام ده واللبس ده ده انا اللي اصغر منـك يجي ب10سنين مش بلبس اللبس ده ف البيت
بسنت بضيق حاولت ان تداريه:: خوخه انا دي هدومي ودي طريقـه لبـسي وانا حره فيـها بقا
يـلا باي
خـلود لنفسها:: انا مش عارفه ايه اللي بتعـمله عمتو ده هي مفكـره نفسها صغننه دي اللي زيـها فات بيوت
كوثـر:: مالك ياخلود اتجنتتي ولا ايه ياحبيبتـي
خلود بأنزعاج:: ااه هتجنن من عمتو انتي شوفتيها لابسـه ايه وهي خارجه وكمان رايحه النادي
كوثر::شوفتها وهي بتركب العربيه
ربنـا يهديهـا ويصـلح حالـها
قومـي روحي ارتاحي شويه
خلود:: حـاضـر ياحبيبتي
......
********
وصلت مرام ووالدتـها اللـي المستشفي
وذهبوا اللـي غرفـه اسـراء
مرام:: ماما ادخـلي انتي ل اسـراء وانا هـروح اطمـن من الدكـتور عليها
جميلـه:: ماشي يابنتي
دخـلت جميلـه اللـي اسراء
جميـله:: حبيبتي امها عامله ايه احنـا اهو مش اتأخرنا عليكي ووجينـا بسـرعه
اشارات لـها اسـراء بمعني ااه
صمتت جميلـه عن الـكلام عندمت وجـدت ان لا فائده من الحديث مع ابنتـها
داخـل غرفه الطبيب خبطت مرام ع الباب
الدكتور: اتفضـل
مرام:: معلش يادكـتور اسفـه اني هعطل حضـرتك بس هاخد من وقت دقيقتين
الدكتور:: طبـعا يا انسـه مرام اتفضلـي بأبتسامه واسعـه
نسيت اقولكم ان الدكتور صغير وشكله معجب بمرام😂😂
مـرام:: احـم هو انا كنـت عايزه اعرف بس اخـتي حالتي وصلت لفين
الدكتور:: بصـراحه انسه اسـراء نفسيتـها تـحـت الصفـر وانا كلـمت الدكـتور وهـو هيجي بكـره بأذن اللـه يتابع معاها
بس ياريت انـتو كمان تفضلوا معاها تعملولها ايه حاجه تفرحها حاجات زي كده
مـرام:: حـاضـر يادكتور انا اسـفه اني عطلت حضـرتك
الدكتور:: لا طبعا مفيش اسفـه يا انسـه مرام حضرتك تيجي في اي وقـت
مرام:: عن اذن حضـرتك
الدكتور:: اتفضلـي
....
******
داخـل النـادي
كـانت تمشـي بسنت بتفاخـر شديد وكـانت تري من خلف نظارتها الشمسيه معجبينـها وتسمـع كـل الهمسات التي كانت عليهـا
النادل::بسنـت هانـم النادي مـنور حضـرتـك بقالك كتيـر مش جيتي هـنا بسنت::yas انـا لسـه نازله مصـر
عايزه عصير مانـجو
النـادل:: تـحت امـرك يافنـدم
كـان يجلس خلفـها اسـامه😮 وكان متابع لـها من اول ماخطت للنـادي
تـحرك اسـامه ناحيـه بسنت وهـو لا يعلـم من هي مجـرد فتـاه لفتت انظاره
أسـامه:: تسمحيلي اقعد مع حضـرتك
نظرت له بسنـت هو حضـرتك تعرفنـي
اسامه بأبتسامه جذابه لو مفيش مانع عند حضـرتك ممكـن نتعرف انا اسـامه عبد الرحـمن
بسنـت okاتفضـل اقعـد
اسـامه انا اول مـره اشوفك هـنا وشكلك كـمان مش عايشـه هنـا
بسنت فعـلا انا عايشه في اامريكـا
اسـامه بأعجاب فهو قعد وجد فريستـه
واوو وجايه مصـر ليـه بقـا
بسنـت:: انا بسنت المنشـاوي اخـت ماجد بيهـ المنشـاوي صاحب اكبـر مصانع وشركات للالبـان
اسـامه::بذهـول بجد حضـرتك اخـته اول مـره اعرف ان هو ليـه اخـت بالحلاوه دي ومحدش يعرف عنـها حـاجـه
بسنـت:: ااه اخـته وبـنزل مصـر كل فتـره
اسـامه:: انا اتشرفت بمعرفة حضـرتك
انا كـنت صاحب عاصم في المدرسـه واعرفه جدااااا
ممكـن انا وانـتي نبقـا اصحاب بقـا
بسنت::شووور
اسامه:: رقمـ تليفونك بقـا عشان اكلمك ونتقابل ع طول
بسنت:: اوكي اتفضل ده الــكارت بتاعـي
اخد اسامه الكارت وظل يتفحصه بدقه شديده فهو قد عثر ع مدخل ثانيـا لعاصم المنشاوي
اسـامه:: هسيبـك بقا يابوسـي عشان عندس شغـل وهقابل بكره هنت ف نفس الميعاد
بسنت:: هشوف وقتي فاضـي ولالا
اسامه::بغمـزه هيكون فاضـي لاني عازمـك ع حاجه جميلـه اوي
بسنت::اوكي
اسـامه:: ع فكـره انتـي حلووه اووووووي ثـم ذهـب
ابتسمـت بسنت بغرور واخذت رشفه من عصيرها .....


تعليقات



حجم الخط
+
16
-
تباعد السطور
+
2
-
close