رواية قربان أبي الفصل التاسع 9 بقلم ملكة حسن
كانت زهره نايمه علي سرير المستشفى بدأت تفتح عيونها
وحطت ايديها علي بطنها محستش بحركه ابنها اللي اتعودت عليها ولا دايما تطمن انو بخير منها بس فجاءه ملقتش حركه ولا ابنها اللي كانت تشعر بوجوده بصت لابوها اللي واقف جنبها باصص ليها بشفقه علي حالها قالتله بصوت مكسور
ابني فين يا اشرف بيه ؟مرضيش يخبئ عليها لأنها اكيد عرفت بعدم وجوده في بطنها اتكلم برتباك وقهر في نفس الوقت
للاسف ابنك مات يا زهره متحملش الضرب اللي اخدتيه من احمد ومات
زهره سمعت كلام ابوها كأنه حد ضربها بسكينه في قلبها من القهر والزعل علي ابنها اللي كانت بتحلم بيه ليل نهار فضلت تبكي بصوت مكتوم من شده الالم والقهر واخيرا خرج صوتها فضلت تصرخ بصوت عالي هز أرجاء المستشفي
زهره بصراخ !!ابني عايزه ابني يا اشرف بيه هاتلي ابني
!!انت السبب في كل حاجه !!انت السبب جوزتتي شيطان مش انسان
زهره بصوت باين فيه الكسره والخذلان هو جثته فين !!
اشرف اتكلم بصوت حزين علي حال بنته !اخده عمه ابراهيم من المستشفي ودفنه جمب ابوه !
زهره بصراخ !!متقولش أبوه دي شيطان هو اللي قتله ازي يدفن جمبه طفل برئ !!هو اللي قتله يا أشرف بيه ازي تسمح يندفن جمبه ااااه يا بني !!
اشرف بكسره !!أهدي يا بنتي مش بإيدي ده ابن اخوه مقدرش أقف في وشه !!
زهره !!اه يا ابني !!وفضلت تصرخ بصوت عالي علي ابنها اللي كان عوض ليها في الحياه خسرت امها هي وصغيره ودلوقتي ابنها !
خبط الباب ودخل الضابط عليهم وقالهم بصوت جاد؟؟
لوسمحت يا استاذ اشرف لازم نحقق مع زهره في الجريمه لأنها المتهم الرئيسي معانا ؟
اشرف !!حاضر يا حضره الضابط !!وبص لزهره وقالها
متخافيش يا زهره انا جمبك كان التحقيق مع زهره مستمر في المستشفى لغيت أم خفت وخرجت ونقلوها للسجن كان يتجدد ليها الحبس كل فتره كان ابراهيم اخو احمد ملصق ليها التهمه محي كل الادله اللي تثبت أنها ملهاش دعوه باللي حصل حتي الحرس شهد عليها انها هي اللي زقته من فوق السور كانت زهره حالتها صعبه وكانت في محاولات كتير لقتلها في سجن
ويتم أنقذها علي رغم من كده كان السجن عندها اهون من حياتها مع احمد بعد خمس شهور من حبسها بعد محاولات من أكبر المحامين عشان يطلعوها بس محدش قدر من قوه الادله اللي ضددها بعدها بفتره ظهر مجهول وقدم ادله من كاميرات مراقبه من المباني المقابله للقصر يثبت انو زهره بريئه وانو احمد هو اللي كان عايز يموتها وهو وقع وحده!!
تم تبرئة زهره من التهمه وإخلاء سبيلها خرجت زهره من السجن وكأنها رافضه ومتردده تطلع بره تقابل اي حد
كان اشرف واقف بره السجن مستني زهره تخرج بفارغ الصبر واخيرا ظهرت تلك الزهره التي ذبلت ولم يبقي منها سوء نفس يدخل و يخرج منها!!
اشرف!!جري علي زهره وحضنها وبقت دموعه تنزل
اشرف اتكلم من وسط دموعها !!وحشتني يا بنتي وحشتني يلا بينا نرجع البيت
زهره اتكلمت بكسره وبصوت واطي بيت مين يا اشرف بيه انا مليش بيت ولا ليا حد عن اذنك وسأبته ومشيت
اشرف جري وراها وقالهااستني يا بنتي رايحه فين
زهره وهي ماشيه بصوت حزين وعيونها كله دموع !!ليا رب يا اشرف بيه !!ومشيت زهره ومبصتش وراها عشان في يوم استنجدت بيه وهو سابها ومشي
راحت زهره علي شقه امها القديمه كانت كاتبها باسمها
كانت حابسه نفسها ليل ونهار ودموعها مش بتنشف
كان معها بعض من المجوهرات بعتها عشان تاكل من تمنها
كانت زهره واقفه في شباك شقتها بتبكي علي حياتها وعلي ابنها اللي راح وماسكه في أيدها حبوب بقيت رفيقتها متقدرش تنام من غيرها بسبب الأرق اللي مش سايبها ليل ولا نهار
حتي أنها بقت تروح لدكتور نفسي عشان تتعالج وتعرف تنام زي اي حد طبيعي ولكن مين يمحي الماضي
في يوم كانت قاعده بتدور علي شغل عشان تعرف تعيش بعد ما سابت ابوها وعاشت وحدها
ماسكه اللاب توب لقت بوست عن وظيفه في مجال شغالها قدمت فيها وكانت مستنها القبول بفارغ الصبر
في يوم كانت قاعده وجالها اتصال انها تم قبولها في الشركه
؟؟
كانت واقفه في شباك اوضتها وماسكه التلفون بتتكلم أزي حضرتك لازم اكون في فرنسا خلال اسبوع!!
ايوه. يا فندم لازم تكون في فرنسا السبت الجاي
زهره !!ماشي هحاول اضبط نفسي والورق كمان هيكون مضبوط باذن الله!!
ماشي يا فندم في انتظار حضرتك بالتوفيق
زهره !!شكرا لحضرتك