رواية خوط الصعيد الفصل السابع 7 بقلم رحمة محمود
7= السابع = خوط الصعيد( بقلم رحمة محمود) - الفصل الجديد 7 /
(اهلا اهلا...وحشتو رومااا اووي اقسم بالله انا قولت مش هينفع اخلي الفصل يتاخر اكتر من كده
عاوزه تفاعل...عاوزه تعليقات حلوه زي اللي انا متعوده سمعها منكوو...يلي ع الفصل يا رجاله
)
رفع انس بصره من الموبيل ونظر لها ثم اعاد نظره الي التليفون وقال ببرود:بلعب ببچي
رفعت بسمه احدي حاجبيه بطريقه لا اراديه وقالت:انت عندك انفصام صح...كانو بيكهربوك وانت صغير...قول قول متتكسفش ...بتحصل في احسن العاءلات
انس بقليل من الغضب:كلمه تانيه واقطعلك لسانك
كانت بسمه ان ترد ولكن سمعت تخبيط علي الباب
انس:ادخل
دخلت بنت في العشرينات...وضعت صينيه الطعام
علي الطاوله وخرجت
ندهت بسمه عليها ولكن لم ترد
بسمه:يا حجه..يا بنتي..يا مزمزيل... هو انا بكلم امي
خرجت البنت ولم ترد علي بسمه
انس ببرود ومزال ينظر في شاشه التليفون:مش هترد عليكي ...بطلي دوشه
بسمه:مش هترد ليه
انس وقد قام ووقف امامها مباشر وقد وضع يده الاثنين في جيبه:اصلها خرسه...اي حد بيطول لسانه في البيت ده بقطعله لسانه...وخده بالك انتي
بسمه برعب:لا وعلي ايه..اعتبرني من دلوقتي بقول
هبا هبا
انس:شاطره....يلا عشان تاكلي
بسمه:اكل ايه
انس:كلي الكنب
بسمه:اقصد يعني ان الاكل ده كله لحمه وفراخ وطبيغ وسمنه بلدي...وانا معدتي متستحملش
انس:وفرتي...انا هدخل هستحمي واطلع اكل
.............................................
انتظرت بسمه لماانس دخل الحمام وطلعت تليفونها
وفتحت صوره كانت
هذه الصوره لكريم (كرمله
)
بسمه والدموع تخرج من عينها:وحشتني اوووي يا كريم...
تذكرت موقف وضحكت
Flah Baek
بسمه :يلا بقا يا كريم ..هنتأخر ع السيما
كريم:اصبري بسرح شعري
بسمه:هو انت تلبس في خمس دقايق...وتسرح شعرك في ساعه
كريم:طب اقفلي وانا نازلك....اقفلي بقا خليني اعرف اظبط الفورمه
بسمه:اظبط يا اخويا اظبط....والله حسا انك عاوز تتجوز عليا...وبتبص برا
كريم بضحكه خليعه ليضحك بسمه :هيهيهيهيهي
طب مش لما ابص جوا الاول....وبعدين اتجوز عليكي
مش لما اتجوزك انتي الاول...اقفلي اقفلي متقلبيش عليا المواجع يا اختي
بسمه بضحك: ههههه ماشي يا ابلتي سلام
انتظرت بسمه كريم قليلا..وبعدها نزل كريم وكان...يالهههههههوي



مش هعرف اوصف...بصو واحكمو انتو بقا
بسمه:يالههههوي ...بحب تركي يا خواتي
كريم:ايه رايك...انا عارف عارف...امور...المهم خدي الشنطه دي
بسمه:ايه دي
كريم:دي فيها بدله جديده...عشان لما اجي اخطبك النهارده
بسمه:طب وانت جايبها ليه
كريم:عشان تقوليلي رايك
بسمه:انا بحبك اوووي يا كريم
كريم:وانا بموت فيكي يا بسمتي
Flah Baek
رجعت بسمه من زكريتها وهي ترجي الدموع من عينها...وتحضن الموبيل
بسمه:تعال يا كريم...تعال خودني من هنا...هموت من غيرك يا حبيبي...بحبك اوووووي يا كريم
ثم خبت الموبايل تاني
ونظرت الي الطعام وكان يبدو انهو شهي...وهي منذ ان جت لم تأكل شي
ذهبت وظلت تاكل وتاكل...
وخرج انس من فوجدها تاكل بهذي الطريقه فامسكته الدهشه وبطريقه لا ارديه رفع احدي حاجبيه متعجبا من هذي اللعينه
اقترب انس منها
انس وهو يمد يده لها:هو ده الاكل اللي معدتك متستحملوش...خدي كلي دراعي...كلي دراعي بالمره
بسمه ومن دون اي تفكير عضت انس في يده ..وغرست اسنانها في دراعه
صرخ انس
وجريت بسمه ونزلت من الجناح...وظلت تجري في السرايه...وانس يجري وراها
انس بغضب شديد:ورحمه ابويا لوريكي يا مصعوره يا بنت الكلب
بسمه:مش انت اللي قولت....والنبي بس بقا...تعبت من الجري...خلاص انت الكبير...
انس:وحياه امي اول لموتك وادفنك..
رات بسمه ام انس فستخبت وراها
وجد انس امه في وجهه فتوقف وقال بغضب:ابعدي يما من قيدامي
جميله:عاوز ايه من البنيه يا انس
انس:هموتها يا امه...دي كلبه ولا تسوي...دي عضتني
من يدي كانت هتقتطعلي شوريان يدي
بسمه بتعجب:انت بتكلم كده ليه...انت مش كنت بتكلم فوق مصري...دلوقتي بتكلم صعيدي...ع العموم انا اسفه...
جميله:يا بنتي لازم تتعودي ع انس ده چوزك
بسمه:لا يا طنط...خلاص هو اقتنع وهيطلقني صح
انس:شايفه السرايه فيها كام حيطه نقي اتخن حيطه واخبطي راسك فيها انا مش هطلق حد....وحسابي معاكي لسه مخلصش...
بسمه وهي تدبدب ع الارض ومتوجه الي طابق انس
بسمه وهي تصعد بعصبيه:وعلفكره طبيخكو يقرف
حد يحط ع الملوخيه لمون....ايه بتعاقبو الوحد انه جاع...وبتحطولو الاكل ده عشان ميجعش تاني
وبتحطو كمان شطه ...ايه ده...ايه ده...اوووووف
وصعدت
انس:انت حطيتي ع ملوخيه لمون وشطه
جميله:هههههه...لمون وشطه ايه يا ولدي....ده شلولو
انس:ودي يامه بتاعت شلولو.....المهم...ابعتي وكل تاني....وصعد انس وفي منتصف السلم وقف وقال
:وبلاش شلولو تاني يامه
(اللي يعرف ايه هو الشلولو...يبقي صعيدي اصلي)
..............................
عند كريم دخل المستشفي وكان معاه امه وخالد وندي
وبعد فتره جي مؤمن المقدم
مؤمن:الف سلامه عليك يا كريم
كريم:ايه اللي حصل لبسمه
مؤمن:حاضر
قص مؤمن كل شي ع كريم في وسط زهول كلا من خالد وندي و ام كريم
كريم و الدموع متحجره في عينيه....والله كنت عارف ان انا وبسمه هيجي علينا يوم ونتأذي بسبب شغالك....
مؤمن:احنا لازم نلاقي حل...بنتي مش لازم تعد هناك كتير...ده كلب...ممكن عمل فيها اي حاجه
خالد :بس يا جماعه انا لقيت الحل
....................للجميع@
عند احمد فكان في موقف لا يحسد عليه....
كانت هناك سيده تقدم بلاغ...في زوج ابنتها ...وطلبت تقابل احمد شخصيا
ايمن :اتفضلي يا حجه...هاا...عاوزه احمد باشا ليه
الست:عاوز اجدم بلاغ في چوز بتي...الكلب مش عاوز يرجعلها دهبها...
احمد:وانا دخلي ايه
الست:مش انت ظابط وجد الدنيا ...خلي العساكر تچيب الواد ده من قفاه
احمد:انتو متخليفين ...هو انا فتوه....امشي يا حجه امشي ربنا يهديكي...اعملها محضر يا ايمن
الست وهي تكلم ايمن:هو مالو حمقي كده لييه...
ايمن:معلش يا حجه
الست:طب هو متچوز
ايمن بضحك:متكلمين عليه
احمد بغضب:انت بتقول ايه يا زفت
ايمن:بتفق معاها...بصي يا حجه انتي هتجيبي المطبخ واحنا علينا الستاير والنجف وكل حاجه بالكهربه...
الست بجديه:اومال مين اللي هيچيب الشوار
احمد بعصبيه:انت يا زفت...استشوار ايه
ايمن بضحك:هههههه...شوار يابني شوار...يعني لبس العروسه...
احمد:الله الله وجوزتوني كمان...
ايمن:ايه يا عروسه..اقصد ايه ياعريس...انت مرتبط بحد ولا بحاجه
احمد بغضب شديد :براااا...كلكو براااا
خرج الاثنين بسرعه
وجلس احمد بغضب ع الكرسي...ليرن موبيله
احمد:الو...مين
البنت:نسيت صوتي
احمد بدهشه:كارما
................................
اما عند انس وبسمه
دخل انس الجناح وكانت بسمه...غارقه في افكارها
انس بصوت رجولي:بسمه
فلم ترد
حرك يديه امام عينيها ولكن لم تنتبه....
فكر انس بينه وبين نفسه...هي سرحانه كده ليه
ممكن تكون بتفكر في حد...هذه الفكره اغضبت انس
فقام بحركته المعتاده ...وسكب عليها كوب ماء
بسمه بشهقه:حااااااا...اااه...
فقامت من مكانها وقالت:بطل بقا الحركه دي...هتجبلي نزله شعبيه...خليك ادمي
انس وهو رافع احدي حاجبيه...وقال:ادمي
...انتي كنت بتفكري في حد
فقكرت بسمه ان تقول لها انها تفكر في حبيبها كريم
ولكن تذكرت انه صعيدي وهذي الفكره ستكون مرفوضه لديه...حتي ولو يكن يحبها...ولكن هي بكلامه اصبحت زوجته...ولن يقبل شي كهاذا ع كرمته...وخافت ان يفعل شي في كريم فهو في الاول والاخير في نظرها ونظر الجميع قاتل...
بسمه:هااا...اه...كنت بفكر في بابا
انس بغضب :كويس اوووي...في حاجه لازم تعرفيها
لايك بقا وكومنتات
وووويتبع
(اهلا اهلا...وحشتو رومااا اووي اقسم بالله انا قولت مش هينفع اخلي الفصل يتاخر اكتر من كده
عاوزه تفاعل...عاوزه تعليقات حلوه زي اللي انا متعوده سمعها منكوو...يلي ع الفصل يا رجاله
رفع انس بصره من الموبيل ونظر لها ثم اعاد نظره الي التليفون وقال ببرود:بلعب ببچي
رفعت بسمه احدي حاجبيه بطريقه لا اراديه وقالت:انت عندك انفصام صح...كانو بيكهربوك وانت صغير...قول قول متتكسفش ...بتحصل في احسن العاءلات
انس بقليل من الغضب:كلمه تانيه واقطعلك لسانك
كانت بسمه ان ترد ولكن سمعت تخبيط علي الباب
انس:ادخل
دخلت بنت في العشرينات...وضعت صينيه الطعام
علي الطاوله وخرجت
ندهت بسمه عليها ولكن لم ترد
بسمه:يا حجه..يا بنتي..يا مزمزيل... هو انا بكلم امي
خرجت البنت ولم ترد علي بسمه
انس ببرود ومزال ينظر في شاشه التليفون:مش هترد عليكي ...بطلي دوشه
بسمه:مش هترد ليه
انس وقد قام ووقف امامها مباشر وقد وضع يده الاثنين في جيبه:اصلها خرسه...اي حد بيطول لسانه في البيت ده بقطعله لسانه...وخده بالك انتي
بسمه برعب:لا وعلي ايه..اعتبرني من دلوقتي بقول
هبا هبا
انس:شاطره....يلا عشان تاكلي
بسمه:اكل ايه
انس:كلي الكنب
بسمه:اقصد يعني ان الاكل ده كله لحمه وفراخ وطبيغ وسمنه بلدي...وانا معدتي متستحملش
انس:وفرتي...انا هدخل هستحمي واطلع اكل
.............................................
انتظرت بسمه لماانس دخل الحمام وطلعت تليفونها
وفتحت صوره كانت
هذه الصوره لكريم (كرمله
بسمه والدموع تخرج من عينها:وحشتني اوووي يا كريم...
تذكرت موقف وضحكت
Flah Baek
بسمه :يلا بقا يا كريم ..هنتأخر ع السيما
كريم:اصبري بسرح شعري
بسمه:هو انت تلبس في خمس دقايق...وتسرح شعرك في ساعه
كريم:طب اقفلي وانا نازلك....اقفلي بقا خليني اعرف اظبط الفورمه
بسمه:اظبط يا اخويا اظبط....والله حسا انك عاوز تتجوز عليا...وبتبص برا
كريم بضحكه خليعه ليضحك بسمه :هيهيهيهيهي
طب مش لما ابص جوا الاول....وبعدين اتجوز عليكي
مش لما اتجوزك انتي الاول...اقفلي اقفلي متقلبيش عليا المواجع يا اختي
بسمه بضحك: ههههه ماشي يا ابلتي سلام
انتظرت بسمه كريم قليلا..وبعدها نزل كريم وكان...يالهههههههوي
مش هعرف اوصف...بصو واحكمو انتو بقا
بسمه:يالههههوي ...بحب تركي يا خواتي
كريم:ايه رايك...انا عارف عارف...امور...المهم خدي الشنطه دي
بسمه:ايه دي
كريم:دي فيها بدله جديده...عشان لما اجي اخطبك النهارده
بسمه:طب وانت جايبها ليه
كريم:عشان تقوليلي رايك
بسمه:انا بحبك اوووي يا كريم
كريم:وانا بموت فيكي يا بسمتي
Flah Baek
رجعت بسمه من زكريتها وهي ترجي الدموع من عينها...وتحضن الموبيل
بسمه:تعال يا كريم...تعال خودني من هنا...هموت من غيرك يا حبيبي...بحبك اوووووي يا كريم
ثم خبت الموبايل تاني
ونظرت الي الطعام وكان يبدو انهو شهي...وهي منذ ان جت لم تأكل شي
ذهبت وظلت تاكل وتاكل...
وخرج انس من فوجدها تاكل بهذي الطريقه فامسكته الدهشه وبطريقه لا ارديه رفع احدي حاجبيه متعجبا من هذي اللعينه
اقترب انس منها
انس وهو يمد يده لها:هو ده الاكل اللي معدتك متستحملوش...خدي كلي دراعي...كلي دراعي بالمره
بسمه ومن دون اي تفكير عضت انس في يده ..وغرست اسنانها في دراعه
صرخ انس
وجريت بسمه ونزلت من الجناح...وظلت تجري في السرايه...وانس يجري وراها
انس بغضب شديد:ورحمه ابويا لوريكي يا مصعوره يا بنت الكلب
بسمه:مش انت اللي قولت....والنبي بس بقا...تعبت من الجري...خلاص انت الكبير...
انس:وحياه امي اول لموتك وادفنك..
رات بسمه ام انس فستخبت وراها
وجد انس امه في وجهه فتوقف وقال بغضب:ابعدي يما من قيدامي
جميله:عاوز ايه من البنيه يا انس
انس:هموتها يا امه...دي كلبه ولا تسوي...دي عضتني
من يدي كانت هتقتطعلي شوريان يدي
بسمه بتعجب:انت بتكلم كده ليه...انت مش كنت بتكلم فوق مصري...دلوقتي بتكلم صعيدي...ع العموم انا اسفه...
جميله:يا بنتي لازم تتعودي ع انس ده چوزك
بسمه:لا يا طنط...خلاص هو اقتنع وهيطلقني صح
انس:شايفه السرايه فيها كام حيطه نقي اتخن حيطه واخبطي راسك فيها انا مش هطلق حد....وحسابي معاكي لسه مخلصش...
بسمه وهي تدبدب ع الارض ومتوجه الي طابق انس
بسمه وهي تصعد بعصبيه:وعلفكره طبيخكو يقرف
حد يحط ع الملوخيه لمون....ايه بتعاقبو الوحد انه جاع...وبتحطولو الاكل ده عشان ميجعش تاني
وبتحطو كمان شطه ...ايه ده...ايه ده...اوووووف
وصعدت
انس:انت حطيتي ع ملوخيه لمون وشطه
جميله:هههههه...لمون وشطه ايه يا ولدي....ده شلولو
انس:ودي يامه بتاعت شلولو.....المهم...ابعتي وكل تاني....وصعد انس وفي منتصف السلم وقف وقال
:وبلاش شلولو تاني يامه
(اللي يعرف ايه هو الشلولو...يبقي صعيدي اصلي)
..............................
عند كريم دخل المستشفي وكان معاه امه وخالد وندي
وبعد فتره جي مؤمن المقدم
مؤمن:الف سلامه عليك يا كريم
كريم:ايه اللي حصل لبسمه
مؤمن:حاضر
قص مؤمن كل شي ع كريم في وسط زهول كلا من خالد وندي و ام كريم
كريم و الدموع متحجره في عينيه....والله كنت عارف ان انا وبسمه هيجي علينا يوم ونتأذي بسبب شغالك....
مؤمن:احنا لازم نلاقي حل...بنتي مش لازم تعد هناك كتير...ده كلب...ممكن عمل فيها اي حاجه
خالد :بس يا جماعه انا لقيت الحل
....................للجميع@
عند احمد فكان في موقف لا يحسد عليه....
كانت هناك سيده تقدم بلاغ...في زوج ابنتها ...وطلبت تقابل احمد شخصيا
ايمن :اتفضلي يا حجه...هاا...عاوزه احمد باشا ليه
الست:عاوز اجدم بلاغ في چوز بتي...الكلب مش عاوز يرجعلها دهبها...
احمد:وانا دخلي ايه
الست:مش انت ظابط وجد الدنيا ...خلي العساكر تچيب الواد ده من قفاه
احمد:انتو متخليفين ...هو انا فتوه....امشي يا حجه امشي ربنا يهديكي...اعملها محضر يا ايمن
الست وهي تكلم ايمن:هو مالو حمقي كده لييه...
ايمن:معلش يا حجه
الست:طب هو متچوز
ايمن بضحك:متكلمين عليه
احمد بغضب:انت بتقول ايه يا زفت
ايمن:بتفق معاها...بصي يا حجه انتي هتجيبي المطبخ واحنا علينا الستاير والنجف وكل حاجه بالكهربه...
الست بجديه:اومال مين اللي هيچيب الشوار
احمد بعصبيه:انت يا زفت...استشوار ايه
ايمن بضحك:هههههه...شوار يابني شوار...يعني لبس العروسه...
احمد:الله الله وجوزتوني كمان...
ايمن:ايه يا عروسه..اقصد ايه ياعريس...انت مرتبط بحد ولا بحاجه
احمد بغضب شديد :براااا...كلكو براااا
خرج الاثنين بسرعه
وجلس احمد بغضب ع الكرسي...ليرن موبيله
احمد:الو...مين
البنت:نسيت صوتي
احمد بدهشه:كارما
................................
اما عند انس وبسمه
دخل انس الجناح وكانت بسمه...غارقه في افكارها
انس بصوت رجولي:بسمه
فلم ترد
حرك يديه امام عينيها ولكن لم تنتبه....
فكر انس بينه وبين نفسه...هي سرحانه كده ليه
ممكن تكون بتفكر في حد...هذه الفكره اغضبت انس
فقام بحركته المعتاده ...وسكب عليها كوب ماء
بسمه بشهقه:حااااااا...اااه...
فقامت من مكانها وقالت:بطل بقا الحركه دي...هتجبلي نزله شعبيه...خليك ادمي
انس وهو رافع احدي حاجبيه...وقال:ادمي
...انتي كنت بتفكري في حد
فقكرت بسمه ان تقول لها انها تفكر في حبيبها كريم
ولكن تذكرت انه صعيدي وهذي الفكره ستكون مرفوضه لديه...حتي ولو يكن يحبها...ولكن هي بكلامه اصبحت زوجته...ولن يقبل شي كهاذا ع كرمته...وخافت ان يفعل شي في كريم فهو في الاول والاخير في نظرها ونظر الجميع قاتل...
بسمه:هااا...اه...كنت بفكر في بابا
انس بغضب :كويس اوووي...في حاجه لازم تعرفيها
لايك بقا وكومنتات
وووويتبع

