رواية خوط الصعيد الفصل الخامس 5 بقلم رحمة محمود
5 =خوط الصعيد( بقلم رحمة محمود) - البارت الجديد /
انس بصدمه:انتي بتمدي يدك عليا يامه
جميله:واموتك قمان....بتمد يدك ع حرمه يا سبع الرچاله
انس:انتي بتوضروبيني عشان واحده وسخه زي دي
جميله:اوقتم...عملتلك ايه البنيه....لاه..وانا استغرب ليه...ما انت ماشي تقتل في الخلق...وتحرق بيوت واراضي...وتجلد ناس...وبعد ماكنت البشمهندس انس
الشامي ع سن ورمح...بقيت خوط الصعيد...وصرخت جميله وقالت:يا فرررحتتييي...ااااه...اااه منك ياولد بطن
قال انس باعلي مافيه:وكنتي بدك اعمل ايه....قولي..انطقي يا ام انس....دلوقتي بقا انس هو الغلطان
دلوقتي...بقا انس هو الشيطان...كنتي بدك اعمل ايه اسيبهم يكلونا بعد ابوي ...وانتي مفكره اني فرحان يامه...مبسوط انا اياك بمستقبلي اللي ضاع.. فرحان انا اياك بحياتي اللي بقت خراب....جلب انس بيتقطع يام انس...انا جلبي بيصرخ يامه....
وبعد ما انهي انس كلامه
نزلت من عينيه قطرات الدموع...وراء بعضها كما انهم كانو مسجونين من زمن..ولكن رغم الدموع التي تسابقت من عيناه ظلت ملامحه قاسيه..جامده لا تبرز اي شي
ذهب انس الي الطابق العلوي...فهذا الطابق لانس فقط مخصص له لا يسمح لاي احد الصعود الي هناك
وظل يلعب بكل الالعاب الرياضيه الموجوده في غرفته حتي تعرق بطريقه غريبه ..وكان يرتدي تيشرت خفيفه الذي امتلاءتها ماء من شده التمرين وبنطلون قطن.... ثم دخل ليستحم...
وفي هذا الوقت كانت جميله وزينب مع بسمه
جميله:بس ياضانايا ...متخفيش
زينب:دي عم تترعش يامه
جميله وهي تاخذ بسمه في حضنها :بس بس ....متخفيش ياقلب امك...الله يكون في عون امك دالوك...هاتيلها خالقات من عندك يازينب...بسرعه يابت ...شهلي...البت بتتنفض
زينب بلهفه:حاضر يامه...حاضر
وفي هذا الوقت كان كريم ...وخالد وندي يبحثون عنها في كل مكان ...
خالد:طب اتصل بيها
كريم بخوف:مش بترد
ندي:طب اتصل بأبوها
كريم:اتصل بأبوها اقوله ايه...اقوله انا عويل وبنتك تاهت مني...ومش لقيها
خالد:كريم مش هتفرق هيقول ايه اهم حاجه نطمن عليها...دي بسمه ياكريم
كريم:ليه كده يابسمه ليه تخوفيني عليكي...والله ده لو حد عملك حاجه ده انا ادفنه في سابع ارض...
ندي:خلاص يا خالد ...انا هتصل بأنكل مؤمن ابو بسمه
واتصلت ندي بأبو بسمه
مؤمن بغضب:الو ياندي...بسمه فين ...وبتردش ع تليفونها ليه ...وازااي تفضلو برا لغايه دلوقتي
ندي بخوف:ياعمو...ب.ب..بسمه من الصبح منعرفش هي فين...وعمالين ندور عليها...وكريم خلاص هيتجنن...وكلنا خايفين عليها...واتصلت اعرف لو رجعت البيت منك
مؤمن:اقفلي وانا جيلكو دلوقتي
..................................
وفي هذا الوقت كان احمد جالسا علي مكتبه
ويتكلم مع زميله ايمن
احمد:مش ملاحظ يا ايمن ان البلد دي غريبه ...ومع كميه المشاكل اللي فيها محدش بيعمل محاضر ولا قضايه
ايمن:يا احمد ...مفيش حد بيعمل مشاكل في البلد دي غير انس الشامي...وطبعا مفيش حد عاقل هنا هيعمل محضر في انس انت عارف ان هما بيسموه خوط الصعيد
احمد:انا مش قادر افهم مدام الدخليه عارفه انه مجرم وماشي يقتل ويحرق مش عاوزين يقبضو عليه ليه؟؟...او يدونا امر ..ونقبض عليه احنا
ايمن:عشان مفيش دليل واحد ضده ...هو في نظر القانون وملفات الحكومه اشرف مني ومنك...
وبعدين تقبض علي مين....يا احمد انا عاوز اقولك ان رجاله انس الشامي ...تساوي القوه اللي في النقطه هنا ١٠٠مره...وبعدين انت بتكلم في ايه...ده احنا ع ارضه...انت متعرفش انهم بيقولو ان الارض دي بتاعت انس الشامي...عشان كده مسمينها ارض الشامي
احمد:تعرف انا بدءت اعجب بأنس ده....الموضوع بدء يقلب زي المسلسلات
......................
وعدا النهار ونزل انس الي سفره الفطار
فوجد امه
انس:هي فين
جميله:عاوز منها ايه
انس :جولت هي فين
جميله:في اوضه زينب
صعد انس الي بسمه فوجدها غارقه في النوم
وكانت بجوارها كوب ماء
فسكبه عليها
بسمه بفزع:ااااععععهااا...عاوز ايه..سيبني والنبي بقا
وحياه اغلي حاجه عندك سيبني امشي بقا
انس:هتمشي...انا اساسا مش طايق اشوف وشك
بس خودي امضي ده
بسمه:ااا..اايه..ده
انس:ده محضر بعدم التعرض ليا انتي وابوكي
انا مش عاوز منكو حاجه تاني...انا خلصت كل اللي ابوكي عمله فيكي امبارح
بسمه بفرحه:حاضر...ومضت ع الورق
......وفي اليوم التالي..اتصل انس...بؤمن
مؤمن:الو مين معايا
انس :انا انس الشامي
مؤمن:اااااايييييه....انت رجعت من السفر امتي
انس:وحشتك صح...االا بنتك عامله ايه...انا سمعت ان هي بقت مزه جامده طحن
مؤمن والشر يطير من عنيه:اخرس...عارف لو لسانك جاب سيره بنتي تاني
انس:وجيب سيرتها ليه ...اذا كان هي كلها عندي
مؤمن:انت بتقول ايه يا كلب...عارف لو جيت جمب شعره منها...انا هدفنك حي
انس بخبث:والله دي حاجه انا مضمنهاش....بس معاك من النهارده للمغرب يا تلحقني يامتلحقنيش
احضر مؤمن رجاله وطلب رجالا من الامن المركزي لقتحام سرايه انس
وطلب رجالا من النقطه الموجوده في ارض الشامي فذهب معه احمد وايمن
وقبل مغيب الشمس كان مؤمن وكل الذين معه هناك
وقتحمو سرايه انس الشامي
وكان احمد في غايه الدهشه فكيف لانس ان يستسلم
بهذه السهوله...
مؤمن باعلي صوت اليه:اااااننننسسسس
اطلع وسلملي بنتي احسنلك
وفي هذا الوقت كانت بسمه مستلقيه علي الفراش
ولم تصدق اذنها واستجمعت قوتها
...ونزلت تهرول لتري ابها
اخذها مؤمن في حضنه
مؤمن:خلاص يا بسمه خلاص يا حبيبتي متخفيش
نزل انس من الطابق الخاص بهي ...وهو مرتدي ملابس سبور...تيشيرت احمر وبنطلون اسود قطني
انس ايه ياجماعه...الواحد ميعرفش يعد في بيته حبه ونظر الي الرجاله فضحك بصوت عالي وقال:
وايه كميه الرجاله دي...انتو جايين تقبضو ع خوط الصعيد ولا ايه...انا اه جامد ...بس مش لدرجه تجيبو الرجاله دي كلها عشاني...بس الدخله حلوه....اناعدتها بمزاجي بس حلوه
احمد:انس بيه....انت متقدم فيك بلاغ انك خاطف بسمه المقدم ....بنت الواء مؤمن المقدم
انس :وهو في حد بيخطف مراته
مؤمن:ااااييييه...مراتك
يتبع....

