رواية انقذني من هدوئي الفصل الثالث 3 بقلم رنا عمرو
أنقذني من هدوئي
البارت الثالث
بجد التفاعل وحش اوي هي وحشه يعني منزلهاش
...
مجهول الو يا مهند بيه اسمها رزان هي دخلت المستشفي بعد الحادث سنه خرجت منها ودانها تأذت بس مش قوي وجالها صدمه ورافضه الكلام
تمام متعرفش هي عايشه فين
المجهول لا معرفتش اوصل هي عايشه فيه
مهند بحده انت معاك دلوقتي الاسم اقلب عليها اسكندريه كلها
المجهول تمام يا باشا
مهند حكي ليهم كل حاجه
فهد بس حتي لو عرفنا هي فين هي هترضي تجي تشوف عمو محمد
انس بحده قصدك ايه
فهد البنت علي كلام ابوك والراجل هي مرت بحاجات كتير اوي
فارس خلاص يا جماعه هنسبيها لوقتها
فارس طلع علي اوضه جده
فارس عامل ايه يا جدي واحشني اوي
حسن الحمدلله يا بني

فارس مالك يا جدي
الجد عمك محمد تعبني اوي يا بني
دلوقتي بنته الا منعرفش هي فين أو عايشه ازاي
فارس أن شاء الله هنلقيها ياجدي
فارس حكي له هما عرفوا ايه
حسن بحزن ربنا معاها
خرج فارس من اوضه جده
في الحديقه كانت قاعده هند مع مريم
هند مالك يا مريم
مريم انا ندمانه يا هند
هند ندمانه ليه
مريم حاسه ان غلطت لما رجعت لمحمد
هند ليه
مريم هو رجع هنا عشان نور سابته
لا وكمان سابها حامل
وجه هنا وانا حاسه ان مش مسمحاه انا قعدت سنتين بحالهم اتعذب عشانه
ولما رجع انا وافقت
هند طب ايه الي فكرك بعد السنين دي كلها
مريم عنيه عنيه يا هند.وهو بيكلم عن نور وقال انها ماتت عنيها كانت مكسوره عشانها
مهما عملت هو محبش غير نور
هند انت غلطانه يا مريم محمد عنيه دمعت علي بنته شوفي انت لو مكانه مش هتزعلي علي بنتك وتدوري عليها هو غلط بس خلاص يا مريم دا مر عشرين سنه
مريم بحزن هحاول اصدقك
كان هناك أحد يسمع و يزداد كره لأبوه ونور وتلك الفتاه التي حتي لم يراها
....
عند مهند وفهد
مهند المدربين من كليه اداره أعمال جايين بعد بكرا انت رايك هناخد منهم حد ولا ذي السنه الا فاتت
فهد هنشوف لو فيها حد ميمز اكيد هنعرض عليه
عند رزان كانت بتذاكر ثم ادن المغرب أدت فرضها و قرأت سوره يوسف


رزان خلصت وخرجت عشان تاكل
كريم بهدوء عامله ايه يا رزان
رزان بابتسامة خفيفه حركت ليه دماغها
شيماء هنسافر القاهره بعد امتحاناتك
رزان كتبت لها في ورقه ليه
شيماء بتوتر لا تغير جو هنرجع بعد شهر علي طول
شيماء بتحاول تغير الموضوع
اه صح انت هتسافري مع الكليه بتاعتك بعد بكرا صح
رزان شاورت لها انو نعم وهي تنظر لها بحيره
كريم ربنا معاكي
رزان
دخلت غرفتها
رزان وقفت تسمع هما هيقولوا ايه
كريم وانت هتسافري ليه طول مانت مش هتوريها لا بوها
شيماء عشان محمد هيقلب اسكندريه كلها
ومش هيجي في باله يدور في القاهره لأن هو عارف ان أنا واختي الله يرحمها كنا بنكرها
رزان نزلت منها دمعه
بعدين مساحتها
رزان في نفسها طب انا بعيط ليه ليه اسيب الناس إلا ربتني من غير مقابل و حبتني ذي بنتها
وقررت انها مش هتعمل حاجه
بعد يومين
كان في امتحان عملي في كليه رزان في شركه الاقتصاد
رزان هي الأولي علي كليتها
رغم أنها لا تحتضر لكن تقريبا كل ما تدخل امتحان تقفله
بعد يومين
صحيت رزان الصبح اخذت شاور أدت فرضها ارتدت جيبه واسعه سودا مع بلوزه بيضاء جميله وطرحه بينك كانت حلو اوي ذهبت الي الجامعه ثم
راحت في اتوبيس مع الطلاب الي القاهره وخاصه شركه الاقتصاد
في مكان واسع لتدريب الطلاب
كانت رزان تجلس في مكان بعيد عن الدوشه لحد ما المدير يجي
صوت من وراها اهلا بجميله الجميلات
بصت رزان ليه بضحكه بسيطه
وكتبت في النوتس التي لا تفرقها عامل ايه يا زياد

جلس بجورها في مسافه بينهم رزان تعتبر زياد ذي آخوها بس برضو سايبه حدود بينهم
زياد في كتاب جديد ولا ايه
زياد الوحيد الا عارف ان رزان تبقي هي رون

رزان لا
زياد مالك
رزان كتبت له كل حاجه
زياد طب وانت ناويه ايه
رزان مش هعمل حاجه
زياد كان لسه هيرد بس المدير جه
دخل انس وفهد و مهند كلهم امام الطلاب
وعرضوا عليهم كذا سؤال
رزان كانت متردد ترفع أيدها
فهد عايزه اعرف ايه الفكره من المشروع دا يا مهندسين
رزان رفعت أيدها اخيرا
لكن هي كانت قاعده ورا مش شايف وشها
مهند انت تعالي
راحت رزان اول ما شافها
مهند ماشاء الله
بعدين سكت بسرعه
هو كان مستنيها تتكلم
لكن هي قدمت له الملاحظات
مهند قرائها وانصدم من قد ايه الموضوع مفصل
مهند ماشاء الله عليكي يا بشمهندسه لا بجد
رجعت رزان مكانها
بعدين كان في أن كل واحد يقدم فكره
قدمت رزان فكرتها وشرحتها بالكلمات علي الشاشه
اعجب الجميع بتفكيرها لكن هي لم تنطق فظن جميع انها خرسه اما عند زياد ينظر إليها بفخر وحب
زياد راح بعد ما رزان خلصت
وراح عشان يقدم الفائزين
من مهند و انس و فهد
انس البنت الا هناك دي هي إلا أظن أنها تستحق المركز الاول
زياد هي الأولى علي الكليه اصلا
مهند وهو بيكتب الاسامي
اسمها ايه
زياد رزان رزان محمد حسن
فهد ومهند مرا واحده نعمممممم
يتبع .....
الرابع من هنا