رواية دموع عذراء الجزء الثاني الفصل الثاني 2 بقلم سلمي سمير




♡■♡■♡■♡■■في فيلا الدكتور حسن
حسن:: مالك يا أحمد جرالك ايه حصلك ايه
زي ماةيكون قرصك ثعبان مالك في حاجه تعباك
احمد:: اصل اصل اقولك ايه بص وراك
حسن:: اوعي يكون اللي في بالي


احمد:: هو كده بالظبط
حسن:- يحتقن حاسس بكبسه ويلف يلاقي منى بتنظر ليه وعيونها كلها شرار وغضب
منى:: ولا كلمه خلصت يا حسن انت تطلقني دلوقتي بالذوق ومن غير فضايح وتعلي صوته تنادي عمها
حسن:: يحط ايده علي بقها بس بس ويشدها لاوضيتهم
منى:: سيبني بقولك احسلك سيبني يا حسن
حسن::: هش اطلعي لاوضيتني نتكلم واسمعيني الاول
منى:: خلص الكلام يا حسن سيبني احسلك
حسن:: يشده للاوضه ويدخل ويقفل الباب وراه
منى:: تسيبه وتديله ضهرها وتقعد علي السرير
حسن؛: قبل اي حاجه انا اسف عارف اني غلطان ومكنش ينفع اللي عملته ومفيش حاجه تبرر اللي عملتي
بس لازم تفهميني انتي اجبرتيني علي كده
غيرتك وخوفك عليا وملازمتك ليا في كل مؤتمر بقت بتحرجني صدقيني انا فخور بيكي لكن مش محتاج رعايتك
انت ام واولادك اولي بالرعايه مني مش سافرك معايا
لازم تفهمي اني بخاف عليكي لما بسيبك لوحدك طول اليوم بالفندق ومش بقدر اطمن عليكي وجودك هنا مع اولادك بيطمني اكثر
انا عارف ان كلامي ده مش مبرر للمسئوليه اللي زادت عليكي وانا كنت سبب مباشر في كده لكن مكنتش بقدر ازعلك لما بتطلبي تسافر معايا ده كانت الطريقه الوحيده االي تشغلك عني من غير ما تزعلي لو رفضت
انا دلوقتي دكتور معروف مش بمصر بس بالعالم كله وابحاثي بتدرس في كل الجامعات وسفري شئ ضروى من متطلبات عملي متصوره اني كنت ببقي مرتاح وكل يوم نسافر ونسيب ولادنا لداده ترعاهم
منى ردي عليا ساكته ليه منى سكوتك بيعذبني اكتر من زعلك وخناقك معايا ارجوكي كلميني عتابيني لكن بلاش سكوتك ده بيقتلني منى ردي عليا وحياة حسن
ويروح ليه الجهه التانيه
تخبي عنه وشها منى ويركع علي الارض ويمسك وشها بايده
انا اسف فكرت غلط ومش حسبت زعلك مني
واني خنت ثقتك فيا
انا غلطان واي تعويض هتطلبيه هنفذه حتي لو طلبتي انك تسافري معايا انت والاولاد كمان
منى ردي عليا بقي ويبص لعيونه يلاقيها غرقانه بالدموع
يقوم يحضنها وحياة حسن عندك بلاش الدموع
انا اخدت عهد علي نفسي من يوم رجعتي ليا ان الدموع مش هتعرفها عيونك تاني ارجوكي يا منى انت كده بتعذبيني
تسيبه وتقوم تفتح الدولاب
وتطلع هدومها وتحطها بالشنطه
حسن:: يمسك ايدها انت بتعملي ايه يا مجنونه والله انا بحبك واكتر من روحي منى ويشدها علي صدره ويحضنها بشده
ويقولها انا غلطان انا اسف وربنا انا اسف سامحيني واي تعويض هتطلبيه هعمله وانا راضي اقولك مش هروح اي مؤتمر غير وانتي معايا وهتحضري كمان ومش مهم اي حد
ردي عليا بقي تسيبه وتروح علي دولابها وتطلع هدومها تاني
يعني ايه مش عايزه تسامحيني طيب يا رب اموت
منى:: تجري تحط ايدها علي بقه وترتمي بحضنه وتفضل تعيط وتجهش بالبكاء ودموعه تبلل قميصه
حسن:: بس بس خلاص بقي انتي زعلك وحش اووي كده ليه
منى:: مش قادرة تتكلم من كتر العياط
تهدي انت مجنون اوي تدعي علي نفسك تاني
حسن:: حاضر خلاص سماح
منى:: لا مش سماح منى هههه وتضحك ويستغرب ليها وتروح تحط الهدوم في الشنطه تاني
حسن:: ايه لسه زعلانه
منى:: ههه تضحك اه طبعا بس عقابك انك هتاخدنا بكره شرم نقضي يومين معا بعض قبل ما تسافر
وكمان لما ترجع تاخدنا جوله في اروبا كلنا فاهم ولا لاء
حسن:: يحضنها بشده يعني سماح طيب كنتي بتبكي ليه
منى:: علشان تعبتك معايا وخليتك تفكر ازاي تخلص مني صعبت عليا نفسي اووي يا حسن اني بقيت متملكه كده
حسن:: انا عمري ما افكر اخلص منك واقولك هاخدك معايا المؤتمر ده عربون صلح
منى:: لا طبعا انا مكاني هنا في البيت انا اللي بقيت حساسه زياده عن اللزوم وده اللي خلالك مش عارف تجي وتوضحلي كل اللي قولته دلوقتي بس احسن لو كنت قولته مكنتش فكرت تخليني احمل ونشوف زاهر الصغنن
وتروح تحضنه وتبوسه بجنون وتشكره علي نعمة اولادها منه
حسن:: بجد مش زعلانه
منى:: تضحك تعرف انك انت اللي صعبان عليا
حسن:: ليه بقي
منى:: لحظة الرعب اللي كانت في عينك وانت بتكلم احمد ومحاولتك انك تعوضني وتصالحني باي طريقة عرفتني انت بتحبي قد ايه
حسن:: طبعا بحبك وبعشقك وكل بوم اكتر من الاول لكن ليه صعبان عليكي انا استاهل خدعتك ودبستك في بيبي
منى:: تضحك وبصوت عالي انا عارفه من اول يوم شفتك وانت بتبدل الحبوب واستنيت تقولي بتعمل كده ليه حتي بعد ما حصل الحمل




وتضحك اتريك خايف تزعلني
وتضمه وتضحك بحبك اووووي يا حسحس
حسن:: بقي كده ووتذليني وترعبيني تخاف منه وتجري يجري وراها ويجرها من وسطها ويقبلها بشوق ورغبه ويحطها علي السرير ومني تزقه بالعافيه وتقوله يا مجنون انا لسه ولاده ومش ينفع انا في النفاس
حسن:: والرغبه في عيونه مشتاقلك اوووي ولحضنك يا مجنونتي وصراحه شقوتك بتثيرني اكتر ويبوسه ويشدها من علي السرير ويقولها قومي لاتجنن عليكي
منى: تقوم وتحضنه بمووت فيك وباولادي منك يا قمري وشكرا علي زاهر الصغنن يلا بينا اتاخرنا علي السبوع
وياخدها بحضنه وينزلو بيضحكوا
هدى:: فينك يا بنتي يلا علشان نعمل السبوع
احمد :: يشوف الضحكه بعيون منى والله انت جبار قدرت تصالحها ازاي انا قلت عليه العوض فيك
حسن:: يضحك ان كيدهن عظيم يا خويا طلعت عارفه كل حاجه ومستنيه التنازلات اه من بنات حوا اه ه ه ويعض علي شفايفه من الغيظ والمقلب اللي عملته فيه مني
احمد:- والله منى دي عسل بنت راجل بجد ويضحك
وتتلم العيله ويدق الهون
حالي اتك بين جالتك يارب ياربنا تكبر وتبقي قدنا
وتقيد الشمعه زينا والزغاريد تعلي والفرحه تعم الكل
علي :: ايه يا جماعه مفيش عقبالك يا علي ونفرح بيك عن قريب وكده بعني ولا انتو فرحانين اني عازب كده
فاطمه:: شد حيلك واحنا نجوزك من بكره
علي:: مهو للاسف مش لاقي واحده زي زوجات اخواتي لا ورده ولا متى ولا حتي المجنونه سناء
سناء:: انا مجنونه طيب خد وترشه بالملح تغرقه
على:: انا قلت مجنونه والله
ربنا يستر علي اولادك يا طارق هتجننهم
طارق:: لا انا متاكد اذا كانت انا خليتني مجنون
تتوقع هتعمل ايه في الاولاد
سناء:: شايفه يا ماما هدي وانت يا بابا وانتي يا ماما مبسوطين من اخويا علي واللي بيقوله
عبد المجيد:: عيب يا علي اختك اكبر منك احترمها
طارق:: بيهزر معاها يا عمي
سناء:: انت تسكت خالص انا مخصماك
طارق:: لا لا انا مقدرش علي زعل الجميل اومال مين هبفلسني وهيعمل انفجار سكاني بالفيلا وتخلف ليا عشره ويضحك بهستريا هههه٠






سناء:: بقي كده طيب وتمسك الهون وتخبط جمب ودانه
وطارق:: يامجنونه انت كده هتطرشيني
والكل بيضحك
وطارق يجري ورا سناء وهي بتجري براحه علشان حملها
طارق:: استني هنا يا كرنبه يا بطيخه راحه فين
وحسن:: يحضنها ويقوله حاسب واحمد يقف وراها ايه انت بتحسبها سهل وراها رجاله يا اخ
وسناء:: تبصله وتقوله ها هتقدر تعمل ايه دلوقتي
طارق:: انا طروقتك اهون عليكي تسيبي حضني والله اخواتك ما هينفعوكي ملكيش غير حضن طروقتك
سناء:: تروح لحضنه وتقوله يارخم بحبك
واخواتها كده كلمتين يخلوكي تبيعي اخواتك واطيه
والضحك تعلي وتعلي والفرحه عامه
والكل يمشي والفيلا تفضي وهدي قبل ما تمشي معا اخوها
طارق :- هسبقك معا الاولاد وسناء للعربيه عاي ما تسلمي علي منى ويسلم علي اخته ويبوسه ويبارك ليها
هدى:: تحبي اقعد معاكي لحد ما تشدي حيلك
منى::: لا يا ماما دادي حسنه بتراعي الولاد مش ورايا غير زاهر وحسن قالي لو عايزه مساعده تاني هيجيبلي
حسن:: ياريت تسمع الكلام اللي مفيش فايده فيها يدوب الدادي بس مسئوله عن علي ولوجي في نومهم ورعايتهم بس
لكن منى بتصر تحميهم وتذاكر لعلي
وتعمل اكلهم وتاكلهم بايدها
ده غير شغلها قوليلها تريح نفسها شويا
منى:: راحتي في خدمتكم وكمان دادى حسنه بتساعدتي
انا بحب خدمتكم وعمرى ما هسمح تاكل انت او الاولادي غير من ايدي زي ما ماما كانت بتعمل معايا انا وطارق
لاني بحب خدمتك اوووي عندك اعتراص
حسن:: يوطي يبوس ايدها ويقولها ربنا ما يحرمني منك يا حياتي وعمري كله
منى:: ولا يحرمني منك يا قلبي وتحس بالم وضيق في صدره
وتتغير ملامحها بسبب الألم
حسن:: يحضنها منى مالك فيكي ابه
منى:: مفيش حسيت بالم في صدري
هدى:: اجهادتي نفسك وانت لسه في فترة النفاس
اطلعي ارتاحي وانا هفضل معاكي
منى:: لا ياماما روحي معا طارق سناء محتاجلك اكتر منى
وانا معايا حسن لو حصل حاجه هتصل بيكي
هدى:: حاضر وهجي اطمن عليكي الصبح
منى:: لا اتا هتصل بيكى علشان بكره مسافرين
هدى:: ماشي يا حبيبتي وتبوسه وتمشي معا ابنها
حسن :: ياخدها يطلعها الاوضه وينيمها علي السرير
وزاهر يبكي
منى:: هاته يا حسن ارضعه انا بقيت كويسه
حسن:: متاكده ايوه بس تعالي اقعد جمبي وتاخد الواد منه ويقعد جمبها وتميل علي صدره والبيبي ينام وهو بيرضع وهي كمان تنام
يبوسها علي خدها ويريح راسها علي المخده
وياخد ابنه وينيمه في سريره
وينام ويخدها بحضنه ويقولها ربنا يباركلي فيكم
يا فرحة عمري وكل حباتي



____ويمضي اسبوع في شرم كان وقت جميل وحسن عوضها بكل الطرق دلع ودلال و هدايا كتير
وفسح علي الصغير ولوجي وركب معاهم مركب
____________وبعد الاسبوع
في الفيلا
منى:: انا جهزت ليك شنطتك
حسن:: مالك مش عملت كل اللي يريحك ونفذت طلباتك ايه مزعلك تاني دلوقتي
منى:: هتوحشني اووي يا حسن نفسي كنت اقدر اسافر معاك
بس خلاص هتوعدني تخلي بالك من نفسك
حسن:: يحضنها بشده ويبص لعيونه انتي نفسي يا كل نفسي
حلمت بيكي ليل نهار وزقت عيونك مالها قرار غرفت فيكي ودوبت انا فيهم ورمش عيونك كان مرسي لحبي يانهر الحب والحنان بحبك يا عشق مال نهايه وحب تعدي الزمان


منى:: تلطف الجو اادي انت بقبت شاعر
اول مره اشوف دكتور شاعر جديده دي
حسن:: جمالك ينطق الحجر وزرقت عيون بحر بتوه انا فيه
ياخدها بحضنه ويقولها هو مش ينفع خالص خالص
مشتاقلك اوووي اوووي
منى:: اتلم لما ترجع بالسلامه هكون مستنياك علي نار
وينزل حسن علي ركبته ويحضن على ابنه
حسن:: يبوس علي خلي بالك من زاهر ولوجي وماما انت راجل البيت في غيابي
على:: حاضر يا دادي
ويحضن لوجي اوووي ويبوس زاهر
ويحضن منى اصبري علي ما ارجع انا هخلصه منك
منى:- تضحك وتبوسه بحب وحنان هههه لما نشوف
ويحضر علي اخوه علشان هيسافر معاه يغطي المؤتمر
زي ما اتفق معاه ويخرج ومنى تحس كإن روحه خرجت معاه