اخر الروايات

رواية خوط الصعيد الفصل السابع عشر 17 بقلم رحمة محمود

رواية خوط الصعيد الفصل السابع عشر 17 بقلم رحمة محمود



17=خوط الصعيد( بقلم رحمة محمود) - الفصل السابع عشر 17 /
انس بألم:هطلقك
بسمه فتحت عينها بشده
انس :انا مبضحكش عليكي
بسمه ببتسام :ياااه...الحمدلله..الحمدلله..احمدك يارب
انس بحرقه:ياااه...للدرجاتي كنتي مش بطيقيني
بتكرهيني للدرجه دي...ولا هو واحشك اوووي
بسمه بضعف:والنبي ...كفايه اللي عملته فيا
انا تعبت...سيبني امشي
انس بوجع شديد جدا لا يمكن وصفه:ااا...اناا...انا عارف اني بهدلتك كتيرر...بس..بس انا قادر اصلح كل حاجه...اديني فرصه...
بسمه بعياط:يا انس لو بتحبني..سيبني امشي
انس بألم:طب..طب شوفتي ان عملتلك ايه في الجناح....جيبتلك كل حاجه...التلاجه وملتهالك شيكولاته وحاجه ساقعه ...والتكيف...ثم امسك علبه واخرج منها جهاز...شوفتي وجيبتلك التابلت اللي كنتي عاوزاه....ثم رمي التابلت علي السرير بأهمال
وجري ناحيه الخزانه وفتحها وقال:مش انتي قولتي عاوزه فساتين ولبس...جيبتلك فساتين كتيير اووي
ولبس اكتر من لبس فهد...ااا..انااا عملتلك كل حاجه
لم تقل بسمه شي ولكن ظلت تبكي في صمت
نظر انس الي بسمه بضعف وقال:برضو مش عاوزه تقعدي معايا
بسمه قامت رغم تعبها ووقفت بجوار انس وامسكت يده وقالت والدموع تنهمر في صمت من عيناها:انس انا لو قعد هنا اكتر من كده همووت...هتبقي مبسوط لو بسمه ماتت
انس وهو ينظر الي عيون بسمه:لو انتي مشيتي انس هو اللي هيموت
بسمه بعياط:بتصعبها عليا لييه...حرام عليك انا قلبي
تعب
انس:وانااا...اعمل ايه في قلبي.. انتي قلبك تعب في الكام يوم دوول...انا قلبي من زمان تعبان..من زمان
بسمه:مش هعرف اعيش معااك يا انس..انا وانت بنعذب بعض...حياتنا هتبقي صعبه...خليني امشي
انس رغم كل الالم الذي بداخله...:عاوزه تمشي امتي
بسمه:هتسيبني ارجع
انس:يعدي بس اسبوع عشان اتأكد انك بقيتي كويسه...وبعدين امشي
بسمه:رغم كل اللي عملته فيا...انا مسمحاك...عشان انا عارفه انك من جواك حد كويس...
انس:انا عندي شغل...لو عاوزه انا ممكن اقعد في اي جناح تاني...واقعدي انتي في الجناح بتاعي
لغايه لما تيجي تمشي
بسمه:لاا...خليك زي مانت ...دي اوضتك
انس وهو يخرج من الغرفه:طيب
........اما عند كارما وهي تدخل بيتها وهي في غايه الفرح... تحضن الخاتم
ميار بغضب:مالسه بدري ياست هانم
كارما :والله ياماما مش عاوزه اتخانق النهارده
ميار:يلا عشان خالتك وابنها مستانينك من بدي
كارما:مايستنو ...انا مالي
ميار:انا وخالتك وسامر قريينا فتحتك...علي سامر ابن خالتك...والخطوبه يوم الخميس الجاي
كارما :لاااا...لاااا طبعااا...ماما...دي حياتي انا ...وانا عارفه انا بعمل ايه
ميار :هنشوف مين كلامه اللي هيمشي في البيت ده
سامر وهو يدخل:اهدي بس يا خالتي...كارما اعصابها تعبانه
كارما:محدش كان خد رايك....انا عارفه انا بقول ايه
سامر بغضب:تتكلمي معايا عدل....ولا انتي من ساعه ما ابوكي سافر وانتي دايره علي حل شعرك ومش عاوزه حد يقولك تلت التلاته كام
كارما:معلش...مهو الصايع مفكر كل الناس صايعه زيه
ضربت ميار كارما قلم داوت صيحاته علي وجه كارما
ميار:انتي محبوسه في اوضتك ...مش عاوزه اشوف وشك غير يوم الخطوبه
صعدت كارما الي غرفتها تجري...وتبكي...
جلست علي سريرها بوضع الجنين...تبكي..
يرن التليفون بجوارها...والمتصل احمد...ولكن لا ترد
ماذا تقول...ماذا تفعل...ظلت تبكي حتي نفذت طاقتها ونامت
..............
اما كريم
بجلس كريم في الجامعه علي تربيزه في كافتريا الكليه
تاتي ندي وتضع الكتب بشده علي الطاوله
كريم: في ايه...انتي اتهبلتي ولا ايه
ندي :ابقي هبله احسن ما ابقي قذره
كريم: في ايه.. ايه الكلام ده
ندي:خالد قلي كلام غريب..هو مفهمش منه حاجه...بس انا بقي فهمت
كريم :وفهمتي ايه بقي
ندي:فهمت انك بعت بسمه...خلاص مش باقي عليها
كريم:ده انتي اكتر واحده تعرفيني...انا كده....ده انتي اكتر واحده تعرف اني مش عاوز في الدنيا الا بسمه
ندي:خلاص اناا حماره...مبفهمش...فهمني
كريم:انا تعبت اووي لما بسمه سبتني...بس هي مبقتش بتحبني. .....هي بتحب انس.....افرضي دلوقتي ان بسمه رجعت...واتجوزنا...هنعيش عاادي
هي هتفضل تفتكر انس غزب عنها...وانا هفضل عايش في وسواس...مش هقبل فكره انها كانت عايشه مع راجل قبلي....وبعدين انا مسافر
كلها يومين وورق الفيزا يخلص...عشان كده قولت ان كلها يومين وكل حاجه تخلص...
اما بقا لما قولت اني مبسوط...عشان بجد بسمه كانت وحشاني....وكنت هضرب انس....بس بصراحه هي خدت حقي وزياده...الواد عروقه كلها طلعت وشويه
كان هيجيله جلطه
ندي:تفتكر انت كنت بتحب بسمه بجد
كريم:مش عارف...كل اللي انا عارفه..اني كان فضلي يومين واتجوز البنت اللي بحبها....بكلمها لقيت ابوها بيقولي انها اتجوزت...هي خلاص بقت مراته...واناا ايه...انا محتاج ابعد عن كل حاجه...عاوز اسافر...اعوز اريح اعصابي اللي ادمرت دي
..................
اما عند انس كان في الاصطبل مع صبا
انس وهو يربط علي شعر صبا
انس:زعلانه انتي عارف....عااادي اذا كان صحبك زعلان...تفتكري انا صح...طب انا غلط
عكيت اوووي...انتي هتولدي امتي...بقالك مده حامل
بقيتي بارده امتي
في هذا الوقت دخل عليه محسن
محسن :احم...انس بيه...كنت عاوز اقولك ان احنا خلصنا الشغل اللي في الصعيد
كان في واحد عاوز يشتري الارض اللي في المنطقه الغربيه...وهيدفع فيها سبعه مليون
انس وهو مزال يربط علي شعر صبا ولا ينظر لمحسن: انا ماببعش ارض من اراضي ابويا
شغل القاهره عامل ايه
محسن:شغال...بس في فندق هيطلع جديد
بأسم عيله الشامي...المدير المالي كلمني وبيطلب مني لو حضرتك تحضر الافتتاح...وكمان في شركه الاستيراد والتصدير في اسكندريه كان في شويه ورق المفروض حضرتك تمضي عليهم عشان الشحنه اللي مستوريدنها من براا..وكمان لو تقتدر حضرتك تروح.... الجونه في مشكله بسيطه في قريه الحسن
كام ورقه بس هتمضي عليهم عشان عاوزين يبنو فنادق زياده...ااه..وكم
انس:بس...كل ده وشغال..اوماال لو
عطلان كنت عملت ايه
محسن:مهو انا بحاول استغل اي فرصه تنزل فيها مصر عشان اخلص الشغل الواقف عليا
ااا..اقصد عليك
انس:عندك حق..انا فعلا رامي عليك هم الشغل كله
لدرجه انك شايل الشغل كأنه شغلك
محسن:ربنا يديمك يا انس بيه وافضل اخدمك
انا عايش علي حسك
انس بضحك:تلاقي الناس بتترعب منك لما تعرف انك شغال مع انس الشامي خوط الصعيد
محسن:بصراحه...ايوه...ودي حاجه بسطاني علي فكره..والله يا انس بيه انا بحبك كأنك اخوياا
...ده طبعاا..مع حفظ المقامات ربنا يخليلك فهد بيه
انس :فهد ده عيل...انما انت اخوياا اللي برمي عليه كل حاجه...دراعي اليمين والشمال كمان...زيك زي فهد والله
محسن: ربنا يجبر بخاطرك
انس:عاوزك تحجزلي طياره خاصه توصل مطار الجونه النهارده المغرب
محسن:حضرتك هتسافر النهارده
انس:ايوه..طبعا اي حاجه تحصل في البيت في غيابي دي مسؤليتك...هسألك انت عليها
وزود الحراسه...انا عارف ان هي كتير..بس زودها برضو..
محسن حاضر
...................
اما عند مؤمن المقدم كان جالسا في البيت مع ابنه الصغير باسم يأكلون ورن الموبيل
مؤمن:الو.....بجد...
ترجع بألف سلامه...جيت في وقتك...ده في هنا مصايب بالكوم..تعالي شيل عني شويه
لما تيجي هبقا احكيلك...سلااام
................
دخل انس علي بسمه وكانت تلعب علي التابلت
شد انس منها التابلت
بسمه بضيق:ااااييه
انس:بتمسكي التابلت ليه..هو بتاعك
بسمه :ايوه بتاعي ووقفت بسمه محاوله اخذ التابلت
انس وهو يرفع اليد الممسكه التابلت لاعلي بقدر لا تستطيع بسمه الوصول اليها
انس:ده بتاع مراتي..انتي مراتي...مش انتي عاوزه تسبيني وتمشي...بتلعبي بحاجات مش بتاعتك ليه
بسمه:هاتو ياانس...اوووف.مش عاوزه منك حاجه
انس وهو ينظر في ساعته :الساعه كام
بسمه:خمسه
انس :قدامك ساعه وتجهزي شنطتي وشنطتك
بسمه:ليه
انس:مسافرين
يتبع......
كل سنه وانتو طيبين...داخلين علي العيد خلاص
🍖🍖🍜🌯🍗🍔هشهيظكو في اليومين اللي قبل العيد دول بس اصبرو
رايكو في انس
كريم
ومين اللي كان بيكلمو مؤمن


تعليقات



حجم الخط
+
16
-
تباعد السطور
+
2
-
close