اخر الروايات

رواية عيلة الجيار الفصل الرابع عشر 14 بقلم سلسبيل احمد

رواية عيلة الجيار الفصل الرابع عشر 14 بقلم سلسبيل احمد 



14\
- هو انت!؟؟
- ايه الأخبار جيت اطمن عليكي..
= جيت كل ده تطمن عليا!
- اه.. عادي يعني انتي كويسة؟
= انا كويسة اه!
- رايحه فين كده؟
حبيبه رفعت حاجبها: لا بقا ملكش دعوة انت شكلك عايز تحْطفني
ادهم ضحك على ردودها: يعني مكنتش هعرف احْطفك امبارح وانتي جوه عربيتي؟
- مش مبرر خد بالك.. انا لازم امشي عشان رايحه الشغل
" قاطعهم دخول الولد بتاع امبارح "
- بقا انا ترمي الدبلة في وشي !!! و مين ده؟؟
بص لأدهم: هو انت !! والله العظيم لاعرفك ازاي تمد ايدك عليا
" ظهر اتنين كمان معاه فا حبيبه زعقت "
- شهاب بطل جنان كفاية !!!
" واحد منهم حاول يصْرب أدهم ولكن أدهم صْربه بمهاره و الواد ملمسهوش حتي و التاني قرب يصْربه وقتها شهاب طلع من جمبه مطـw ـه و اتحرك بيها بسرعه ناحيه ادهم وصْربة "
" أدهم مسك جمبة والـد م نزل منه فا حبيبة صرخت بفرْعه "
>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>
|| في المستشفي | قسم الطواريء ||
" العيلة كلها كانت موجوده و الكل قلبه هيقف بسبب ان محدش خرج طمنهم و فريده مكانتش مبطله عياط من خوفها على أدهم هي و هدي "
" لحد ما الدكتور خرج و عبدالعزيز و وليد اول اتنين جريوا عليه "
وليد: ابني فين ؟؟ هو كويس ؟؟
الدكتور: الحمدلله سليمه و اتلحق في الوقت المناسب الجـ.ـرح مكنش عميق و مسببش اي ضرر داخلي هو خد عْرز فيه ومحتاج بس راحه و يتغير على الجـ.ـرح كل يوم
عبدالعزيز: يعني هو بخير؟؟ محصلش حاجه نقدر نطمن عليه ونشوفه؟؟؟
الدكتور: هو كويس الدكتوره الى جابته اتعاملت مع الموضوع بشكل سليم و الحمدلله خرج بأقل خساير وتقدروا تدخلوا لما يتنقل غرفة عاديه
" طبعا وقتها الكل ركز مع حبيبة الى مكانتش مبطله عياط و واقفة لوحدها على جمب "
زين راح ناحيتها: انتي الى كنتي معاه؟؟ مين عمل فيه كده؟؟
يوسف: اهدي يا زين الظباط بره اصلا وهيتفتح تحقيق ده شروع في قتـ. ـل
زين: ماشي انا عايز اعرف شوفتي ايه؟ مين عمله كده؟
عبدالعزيز: يوسف خد زين واقعدوا!
"الظباط دخلوا فعلا وبدأو يستجوبوا حبيبة اما الباقي فا كانو كلهم عند ادهم في اوضته"
>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>
- بس حضرتك ده كل الى حصل.. و كل الى اعرفه عنه قولته
= و علاقتك بيه كانت مجرد خطوبه؟؟ ومتعرفيش اي حاجه تانيه؟
- والله لا حضرتك احنا قعدنا اربع شهور بس تقريبا وبعدين سيبته بسبب اني.. ان..
= متتكلمي !
- حاضر.. انه انا شوفته مع واحده تانيه فا رميت له الدبله بس وعشان كده كان جايلي وحصل الى حصل
= تمام هنحفظ اقوالك واحتمال نطلبك في القسم.
>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>
|| في غرفة ادهم ||
هدي بعياط: يعني انت كويس ياحبيبي! متأكد انك كويس
ادهم: الله جرا اي يا ماما اقوم اتنطط؟ والله كويس اهو بقالي ساعه بقولك كويس متتكلم يا زين هو انت دكتور على الفاضي
زين: الحمدلله انك بخير! ياريت تبطل مشاكل
وليد: الحمدلله ياحبيبي انك كويس
زين: مين بقا الى عمل كده ؟؟ ومين البنت الى بره دي؟؟
أدهم: هي بره؟
عبدالعزيز: فهمنا يا ادهم حصل ايه؟ ومين دي
- مفيش .. هو كل الموضوع اني كنت.. احمم كنت معدي يعني ولاقيت واحد بيضايقها فا كنت بتكلم وبقوله يمشي وبعدين لقيت اتنين جايين معاه وانا بتخانق معاهم جه هو صْربني ب مطـ..wه فجأة
ملحقتش يعني اعمل حاجه وبس
زين: احنا لازم نجيب ابن الـ&**** ده !!!
يزن: الحكومه هتجيبه امال بتستجوبها ليه
ادهم: بابا هي ملهاش دعوة بأي حاجه!
هدي: ازاي بس وهي السبب في الى انت فيه
أدهم: ايه يا ماما الكلام ده؟؟ رد عليها انت يا بابا كان مفروض اسيب بنت في موقف زي ده؟
وليد: اهدوا وبلاش كلام اهم حاجه انك كويس وهتخرج معانا بالسلامه
فريده: انت قادر تمشي؟ بجد مفيش حاجه وجعاك؟
أدهم: يووووه.. على فكره دول مجرد خمس عْرز
يوسف: حوش والواد كل يومين ياخد عْرزه ومتعود
عبدالعزيز: انا هشوف الدكتور عشان اعرف هتخرج امتي
أدهم ميل على زين: اخرج اطمن عليها
زين بغيظ: نعم يخويا؟ مش لما اطمن عليك الأول
فريده بصتلهم: انتوا هتتخانقوا هنا كمان؟
ادهم: فريده حببتي مليش غيرك اخرجي ونبي شوفيها عملت ايه
" قاطعهم دخول الظباط الى طلبوا وليد و راحت هدي خرجت معاه تفهم فيه ايه"
" و فريده راحت فعلا لحبيبة تشوفها لقتها لسه مضايقه"
- انتي كويسة؟
حبيبة بلهفه: هو كويس؟؟ فاق؟
فريده: ايوه متقلقيش تعالي شوفيه
ردت بقلق: للـ. لا بلاش
فريده: مفيش حاجه متقلقيش تعالي
" دخلت هي وحبيبة و أدهم كان متوقع انها تبقي لسه بتعيط عادي "
أدهم: طب معلش سبونا شوية
"الكل خرج و يونس غمزله وهو ماشي"
أدهم: يابنتي فيه ايه هو كل ما تشوفي وشي تبقي بتعيطي ؟
حبيبة وهي بتمسح دموعها: انا اسفة والله على كل ده كل ده بسببي انا مش عارفه اقولك ايه بس والله انا قولت للظابط على كل حاجه و هـ....
خدت نفسها قبل ما يتقطع وهي بتتكلم بسرعه و عياط فا ادهم اتعدل في قعدته: يا حبيبة اهدي ونبي براحه!! انا كويس اهو؟؟ وبعدين ده بيني وبينه انتي ملكيش دعوه فاهمه؟
- ازاي يعني.. انا السبب
= طب اهدي بس انا الدكتور قالي لولاكي كنت في حاله اسوء من كده انتي لحقتيني
- يعني انت كويس
ادهم بنفاذ صبر: يخربيت السؤال ده
" كان هيقوم من على السرير فا حبيبة قربت بسرعه و شاورت له يفضل مكانه.. وهو فضل مركز مع عيونها فا اتكسفت وبعدت تاني "
- بلاش حركه دلوقتي.. لحد ما الدكتور يكتبلك خروج
= هو انتي دكتوره صح ؟
- اه.. دكتورة أطفال انا لازم امشي بقا.. واسفه مره تانيه
= استني بس تمشي فين انا مش هبقي مطمن عليكي ممكن يرجع ويعملك حاجه.. انتي فين اهلك؟
"حبيبة معرفتش ترد تقوله ايه"
- متشغلش بالك بعد اذنك
= استني! يا حبيبة؟
لفت له: ايوه؟
- ممكن رقمك؟ ولا مش عاوزة تطمني عليا؟
بتوتر: أصل..
= طب ياستي انا عايز اطمن عليكي هاتي رقمك
" حبيبة ادته الرقم وبعدها مشيت علطول فا زين دخله"
- هي دي ياض الى كنت بتتكلم عنها؟
= انا عاوزك تجبلي جدك حالا
- ليه فيه ايه؟
= عاوزه يحط حد عند عنوانها الواد ده هيروح تاني
- هي ايه الحكاية بالظبط
= واد متحْلف انا ملحقتش اعرف منها حاجه بس غالبا كان خاطبها وسابته وهو عاوزها ترجع بالعافيه
- ايه المسلسلات المصري دي
= معرفش بص ما علينا خلي جدو يشوف الحوار ده يا زين لحد ما اقوم انا عشان انا مش هرحم ابن ال
- جزمه ده
ادهم ضحك وبصله: مالك كده زي ما تكون قلقان عليا؟
زين صْربه ف ايده: انت كمان بيتعلم عليك اهو
- لا حاسب مش ادهم الجيار الي
زين قاطعه: بطل غرور و فوق انت واخد خمس عْرز ياض ومش قادر تتحرك
= طب لما اقوملك يا عره انت كمان..
" الظابط دخل و طبعا استجوب أدهم "
>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>
صلي على محمد
|| في الفيلا | ليلا | في غرفة ادهم ||
" اتكتب له خروج ولكن مع راحه تامه لحد ما الجر..ح يلم و الكل كان عنده في الأوضة "
يزن: هموت وبعدين كمل
ادهم: ولا حاجه يعم هو خدني على خوانه والله مشوفته اصلا وطبعا بعد ما ختلك الصْر بة بقا مسكت جمبي حسيت بحاجه ساقعه بتنزل
" قعدوا يضحكوا جامد "
ادهم: بس لو ماما سمعت هتيجي تعجنا
يونس: خالتو مبطلتش عياط بجد هنا بيجبوا الطاقة دي منين الستات دول
"يونس سكت لما لاحظ وجود فريده"
زين: انت لسانك فالت
يونس: احمم الواحد مش متعود على البنات في العيله
زين: انتي ساكته ليه يافريده
فريده بنرفزه مكتومه: مش عارفه اهزر زيكوا وهو في الحالة دي ؟
ادهم ابتسم: فريده مفيش حاجه مانا كويس اهو
فريده: كويس ايه وانت قادر تتحرك ده احنا جايبينك متسند يا ادهم !!
يوسف: جت تكحلها عامتها
فريده: انا مش قصدي.. بس معرفش بتعرفوا تهزروا ازاي
يزن: حياة الولاد مختلفة يابنتي!
" الكبار دخلوا يشوفوا ادهم.. ناديه و هبه و عبدالرحمن ابوه يزن و يونس "
ادهم: مكنش له لزوم والله يا اونكل تنزل مخصوص
عبدالرحمن: لا طبعا ازاي انت عندي زي يزن و يونس
يزن: يعني مش نازل تعجنا يا بابا؟
عبدالرحمن: ونازل اعجنكم طبعا.. بس مش وقته نطمن على ادهم الاول
وليد: الحمد لله جت سليمة
عبدالرحمن: مسكتو الى عمل كده؟
عبدالعزيز: لسه التحقيق شغال عملت مكالمه من شوية وقالوا انهم ملقوش الواد في بيته شكله هرب
عبدالرحمن: هيروح مننا فين.. لو محتاج حاجه اقدر اعملها قولي يا عمي
عبدالعزيز: تسلم ياحبيبي
هدي: طب يلا بقا؟؟ الدكتور قال مفروض ترتاح
فريده: انا شايفه كده برضو
" أدهم ابتسم على جملتها بعدين كله راح على اوضته بس هو طلب منها تستني هي و زين "
زين: خير يخويا
أدهم: انت هتسافر بكره خلاص وانا عايزك تفضل معايا
زين: بكره ايه بقا انت فكرتني هأجل السفر دلوقتي
ادهم: لا مش هتعمل كده روح اللحق الترم من اوله وبلاش دلع انت بتتحجج بيا؟
زين: انت عارف اني مش بتحجج
ادهم: وانت عارف اني مش هوافق تقعد عشاني
فريده: و انا شايفه انك تسيبه براحته
أدهم: اممم انتي قالبه علينا كلنا وعليا انا كمان
فريده: والله انتوا مستفزين كلكوا
ادهم ضحك: طب ايه رأيك في حبيبة؟
زين: انت يعم في ايه ولا ايه!!!
فريده: بصراحه يا ادهم.. شكلها عسول اوي وطيبه
ادهم: زين اوعي تكون مقلتش لجدك
زين: قولتله يخويا وقعد يضحك شكله فهم
ادهم مسح على وشه: منك لله ماهو اكيد من طريقتك يا تنح انت الى قصدت تفهمه
فريده: انت وقعت؟
أدهم: ادهم الجيار ميقعش
زين بضيق: يأخي اتنيل بقا غرورك ده الى جابك ورا
ادهم: شايفه قليل الأدب بيكلمني ازاي؟ نهايته انت هتسافر اديني بقولك اهو انا مش سوسن عشان تقعد جمبي وانا متعور
زين: انت ادهم الجيار اه..
أدهم: اه
زين: محسسني انك واخد اسم عيلة الجيار لحسابك
ادهم بغرور: انا الكبير يحبيبي انا الاول والكل بعدي
زين: تعرف.. انت حلال فيك اي حاجه
فريده: زين! بس متقلش كده
زين: ماشي.. بس برضو الموضوع مخلصش يا أدهم
أدهم: فريده ياريت تبقي محضر خير و تقنعيه يغور انا اصلا مش طايقه
" فريده خدت زين وخرجت بغلب.. "
- فعلا حياة الولاد دي غريبة
= انتي لسه مضايقه
- انا مش عارفه اتأقلم علي طريقتكم مش أكتر
= هتتعودي متقلقيش.. يلا تصبحي على خير
- زين استني..
" لف وبصلها وهي كانت ساكته فا ابتسم"
- انت بتضحك على ايه ؟
= عشان فهمت هتقولي ايه
- ليه انت قاعد في مخي؟
زين بصلها وابتسم بحب: في مخك و في قلبك..
فريده ضحكت بغيظ: انا بكرهك
- ونبي بلاش كلام أدهم بالذات يأثر عليكي اختاري اي حد تاني غيره
ضحكت اكتر وبصتله: طيب ها؟ طالما فهمت عاوزة ايه.. قولي بقا ردك
= انا كمان عايز اقعد والله بس فيه حاجه.. و.. محدش هيفهمها غيرك انا متأكد من ده
- حاجه ايه؟
= انا لو قعدت اكتر من كده مش هقدر امشي من اساسه
" فريده فضلت بصاله جملته معناها عميق اوي! وعشان هي اكتر حد تعرض لصدمات فاهمه كويس هو يقصد ايه.. عيونها لمعت بالدموع وهو ابتسم"
- انا مش بقولك كده عشان تزعلي متقلقيش انا تمام انا بس عاوزك تفهمي انوه غصب عني..
>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>
بقلمي/ سلسبيل_أحمد
|| تاني يوم | في الفيلا ||
" الكل متجمع وكلنا بنودع زين بدموعنا.. معرفش ليه الوقت جري بسرعه كده! فضلوا يسلموا عليه و وسط كل ده جدو جاله موبايل سابنا وبعد شوية دخل "
- الحمدلله الواد اتقبصْ عليه
" الكل هيص بطريقه غير عاديه كأننا كسبنا كاس العالم"
يزن: كان لازم يعرف بيلعب مع مين برضو
يونس بتريقه: مع ادهم الجيار بنفسه
أدهم ضحك: ماشي يا مضحك
زين: كده همشي وانا مرتاح..
قرب عنده وغمز: وهرتاح اكتر لما تقولي انك وقعت المزه
ادهم: واد احترم نفسك يالا!
يوسف: طب يلا عشان هنتأخر
ادهم: مش هتخدوني معاكم برضو؟
هدي: ادهم!!! كفايه عليك نزولك من اوضتك الدكتور قال بلاش حركه!
" وطبعا ادهم كان مُحاصر.. فا خرجت انا و زين و يوسف نوصله للمطار.. حاولت كتير معيطش ولكن مقدرتش.. انا مكنتش قادره اتقبل الفكره ولا مصدقه اني هقعد عشر شهور معرفش هيجي اجازه ولا لاء! "
زين: هكلمك اول لما اوصل يا فيرو.. متنسيش كلامنا انا عايز ارجع اللاقيكي حاطه على الواد ادهم في الشغل
ابتسمت: هعمل زي ما اتفقنا.
>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>
بقلمي Slsbell Ahmed
" وخلاص.. مشي.. يوسف رجعني الفيلا وبعدين روح و البيت فضي تماما لأن كله رجع لحياته يزن و يوسف وعمتو ناديه هيرجعوا دبي عشان باقي السنه وكذلك يوسف وعمتو هبه و زين سافر ومبقاش فيه غيري انا و ادهم.. طلعت اوضته ابص عليه "
- ايه يا فريده ادخلي
= انا هقعد شوية معاك عشان معيطش
ضحك: متقلقيش انا مرضتش اقول قدامه بس اكيد لو معرفش ينزل لنا اجازات هنروحه احنا
- بجد؟؟ هنروح انا وانت
اتنهد: ايوه.. انا مش هقدر اقعد فتره كبيره مشوفوش احنا طول عمرنا سوا
= على فكره يا ادهم.. هو كمان مضايق و متزعلش عشان سابك ومشي هو قالي انوه لو قعد اكتر من كده هيبقي صعب عليه يسبنا.. انا كنت زعلانه منه اوي بس أكتشفت انوه فعلا غصب عنه ولو هنقارن بينا فا انا هنا معاكم لكن هو الى لوحده
- انا فاهم يا فريده ومش زعلان منه خالص هي بس فكره انوه هناك لوحده دي الى مخلياني مش بعرف اقعد على بعضي بس انا برضو عملت حاجه ومعرفتوش
= ايه؟ عملت ايه!
- متعرفيهوش برضو.. انا قولت لجدو على حوار الخناقة بتاعت المانيا دي وخليته يبعت وراه اتنين حراس هيفضلوا معاه طول الوقت من غير ما يحس
= بتهزر!!! انا بجد كنت قلقانه اوي من الموضوع ده
- متقلقيش.. انتوا هتفضلوا دايما تحت عيني
= وانا كمان؟
- وانتي بالذات.
ابتسمت: اشمعنا بقا
= عشان انتي بتاعه مشاكل
ضحكت: والله المشاكل الى بتيجي لحد عندي!
بصلها بحنان: انا عاوزك تبقي مطمنه طول ما احنا حواليكي ان شاء الله مش هيحصل اي حاجه ، بس متبعديش عننا ابدا اوكيه؟
- حاضر.
>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>
|| بعد مرور أسبوع ||
" فات اسبوع بحالة اتغير فيه حاجات كتير.. اول حاجه ان الحمدلله ادهم بقي يمشي عادي ويتحرك براحته بس بحذر عشان لسه الجر..ح ملمش.. انا و زين بنتكلم كل يوم! وكمان يزن و يونس و يوسف كلنا فضلنا قريبين.. وكأننا مبعدناش.. واخيرا جدو خلاني اتعين رسمي في الشركه..!! وادهم علمني اسوق شوية بس برضو ممنوع اسوق بره او اسوق لوحدي!! "
|| الصبح على الفطار ||
هدي: يابني اقعد كمل اكلك !
ادهم: يادوبك اوصل فريده عشان عندي مشوار مهم..
عبدالعزيز: مشاويرك كترت
ادهم: انا خفيت بقا فا براحتي يا زيزو
وليد: خلي بالكوا على نفسكوا
ادهم: حاضر يلا يا فريده
" ركبنا العربية وانا بصتله بنص عين "
- انت برضو هتروح عندها وترجع من غير استفاده زي امبارح و اول إمبارح!
= لا خلاص قررت هكلمها
- اخيرا! عبال ما تقرر تخليني اسوق لوحدي
= ممنوع
- ماشي يا ادهم خليك فاكرها.
" ادهم وصلها الشركه واتأكد انها طلعت وبعدين طلع على عنوان حبيبة "
>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>
|| في الزمالك | امام عمارة ||
" ركن العربية و نزل.. وقف عند العمارة و سأل البواب "
- هي شقة الدكتورة حبيبة انهي دور ؟
= التالت الشقة الى عاليمين
" ادهم طلع و كان متوتر جدا و كان معاه بوكيه ورد و علبة حلويات.."
" خبط على الباب و لقي حبيبة الى فتحت بصتله بدهشه و صدمه وهو ابتسم "
- احمم.. ناديلي حد كبير بقا
= انت بتعمل ايه هنا !!
- انتي مش شايفه الورد ولا اية؟
= ينهار اسود..
لقي صوت من وراها: مين يا حبيبة
" بص وكانت ست كبيرة "
- مين حضرتك؟
= ممكن ادخل؟
" دخلته و قعدت و أدهم مكنش عارف يبدء منين "
- هو.. والد حبيبة موجود؟
بصتله من فوق لتحت: انت عاوز ايه بالظبط؟
= انا الحقيقة جاي اتقدم لحبيبة.
رفعت حاجبها بتعجب: تتقدم لمين ! وانت متعرفش انها مخطوبة و هتتجوز ولا ايه ؟؟
أدهم بقلبه وش: اكيد حضرتك متقصديش خاطبها المسجـ.ـون !!
قامت وبصتله بعصبيه: وانت ايش عرفك بقا ؟؟؟
"أدهم بص لحبيبة الى كانت تعابير وشها خوف"
تعليقات



حجم الخط
+
16
-
تباعد السطور
+
2
-
close