اخر الروايات

رواية خوط الصعيد الفصل العاشر 10 بقلم رحمة محمود

رواية خوط الصعيد الفصل العاشر 10 بقلم رحمة محمود

10=خوط الصعيد( بقلم رحمة محمود) - الفصل العاشر -
(الناس اللي عمالين يقولو الفصل ومفيش الاتزام بالمواعيد...مش زمبييييي...الواتبااد بقا غريب..كل شويه اول لما اجي انشر يمسح الفصل...وغزب عني بكتبه من اول وجديد...)
قام انس وجري وراء بسمه
وبسمه فتحت باب الاوضه وجريت علي تحت
وانس كان لابس شبشب....رما الفرضه الاولي عليها
فلم تصيبها
بسمه وهي تجري بنتصار:هيهيهيهي....ومجتش ..ومجتش..ومتجش
ياعجوز ...
قام انس يحدف الفرضه التانيه😂😂:تعالي هنا يا بنت الجزمه.....مش هعملك حاجه
بسمه:ايوه هتقتلني بس...
وجدت جميله في وشها فختبأت وراءها كالعاده
انس بزعيق:يامه هو انتي قل مره هتجوفي قودامي اكده
بسمه:نفسي اعرف انت ازااي بتعرف تغير لهجتك بالسرعه دي..انت مش فوق كنت عامل فيها عبده موته
دلوقتي بتكلم صعيدي ولا كأنك كبير الفخايده
شد انس بسمه من شعرها
وجرها الي الطابق العلوي
وبسمه وهو يجذبها من شعرها:سيبني وانا همشي طب...طب الشبشب الشبشب...هجيبلك الشبشب بتااااااعك😂😂
ادخل انس بسمه الغرفه
انس :ورحمه ابويا لو عملت الحركه دي تاني لعهملك عاهه مستاديمه
بسمه:انت ازااي تشدني من شعري كده....وبعدين انا زهقت...انس انت ليه حابسني هنا...انس انا تعبت..
انس انا مش متعوده علي كده
لم ينتبه انس لاي كلمه قالتها غير اسمه.. هذي المره الاولي الذي تقول فيها اسمه...انس...كم ان اسمه جميل عندما تنطقه
ثم افاق من شروده وقال لها:انا نازل عند صبا
بسمه بستفهام مين صبا
انس:حبيبتي
................
ام عند احمد
بعد ما شرح لايمن الموضوع جلس التلاته يفكرون
ويعملون علي حل قضيه انس الشامي احمد يعمل ليثبت لنفسه انه ظابط كوفء
...ويخلص بسمه من العذاب الذي تراه...وايمن يعمل ليخلص الصعيد كله من بطش انس الشامي...وكارما تعمل لتصنع سبق صحفي لم يفعله احد من قبلها ولتثبت لاحمد انها تغيرت فعلا
ايمن:لا خلاص تعبت من الصبح عمالين نفتح في ملفات وندور في مستندات ومش لقين اي حاجه
كارما بصريخ:اعععععااا...لقيتها...والله لقيتها
احمد بلهفه:لقيتي ايه...
ايمن:مع غض النظر انم كونتي هتقتطعيلي الخلف من الفزعه بتعتك دي...بس يارب تكون حاجه مهمه
كارما:ده جرنان قديم....مكتوب فيه خبر موت حسن الشامي...مات بضرب الرصاص
ايمن:طب ما احنا عارفين
كارما:يووووه...ماانا كمان عارفه...رصاص ايه بقا
يعني رصاص ميري ولا رصاص رجلته
ايمن:وتفرق في ايه
احمد:لا تفرق كتير...لو رصاص ميري يبقي فعلا مؤمن المقدم هو اللي قتله...لو رصاص عاادي ..يبقي حد من رجلته
كارما:انا اظن مفيش حد من رجلته هتقتله...لان هما بيحبوه جدا....وكلهم متربين تحت ايده...انا شكه...لا متأكده انه ياسر اخوه
احمد:وايه اللي هيخلي اخوه يعمل كده
كارما لا دي حكايه طويله...حسن لما الورث اقسم خد معظم الورث املاك واراضي وعقارات وفلوس..وكل حاجه....وكمان الكره زاد لما انس جه...لان ياسر مبيخلفش ولاد...وطبعا الولد في الصعيد بيورث كل حاجه وكده الامل الاخير ليه...انه ياخد ورثه ضاع
ايمن:طب ليه اتهم مؤمن المقدم ان هو اللي قتل
حسن
كارما:مؤمن المقدم قبض علي ياسر قبل كده في تسليم سلاح...ولبسه في خمس سنين سجن...وطبعا ياسر مش هيلاقي فرصه احسن من كده يقتل اخوه وينتقم من الراجل اللي حبسه
احمد:انتي جبتي كل المعلومات دي منين
كارما:انا بقالي شهر مبعملش حاجه غير اني بجمع معلومات
احمد:احنا عاوزين تحليل الطب الشرعي بسرعه
ايمن:لازم نعرف نوع الرصاصه كانت ايه
...............
اما في غرفه انس كانت بسمه تفكر
هل هو فعلا يحب...وان كان يحب كيف يجرؤ ان يجلس حبيبته معه في نفس البيت من دون زواج
...ولما..ولما هي تشعر بشعور غريب..قطع هذا التفكير
زينب وهي تدخل غرفتها
زينب:ممكن ادخل
بسمه وهي تشدها من يدها لتدخلها الغرفه
بسمه:ادخلي ابوس ايدك ده انا قربت اكلم الحيطان
زينب: هههههه ده انتي دمك خفيف قووي..
بسمه:ربنا يخليكي
زينب:تعرفي اني حبيتك اووي
بسمه:ايه ده ..انتي زي اخوكي بتعرفي تتكلمي مصري..وصعيدي
زينب:لا انا مفيش حد زي اخويا.. ده بيتكلم فرنساوي وايطالي وانجليزي كمان
بسمه بدهشه:ازاااي...انتي بتهزىي صح
زينب:لا والله بجد
بسمه:ازااي يعني
زينب:طبيعي مش كان عايش بره
بسمه:عايش بره ليه
زينب:عشان درسته...مهو انس اساسا مهندس
بسمه:لا كده كتير...والنبي انتي بتكلمي بجد
زينب:ااه والله بجد
بسمه:احم...هو بجد بيحب واحده اسمها صبا
زينب:يووووووه...ده مش حب...ده عشق
انتي عارفه في يوم انس سافر...صبا فضلت مناعه الاكل لغايه لما هو جي...ويلهههههوي لما جي وعرف ان هي مكنتش بتاكل..قلب البيت مجزره...وعينك متشوف الا النور..
بسمه وهي تضغط علي يدها بغيز:للدرجاتي
زينب:واكتر بكتير...اكبر دليل قاعدين تحت ولا روميو وجوليت
بسمه:لو بصيت من الشباك هعرف اشوفهم
زينب :اااه...تعالي نشوفهم
وقامو الاتنين ليرو...ليجدو انس يقف بجوار صبا بهذي الطريقه
بسمه:دي فرسه
زينب:ايوه ما هي دي صبا
ضحكت بسمه ضحكه عاليه جدا
فنظر لها انس
زينب: يا لهههوي اتقفشنا ..وجريت علي تحت
بسمه:وطيه...يعني هتجيبي الجدعنه منين ماانتي اخت انس
وفجأه سمعت بسمه صوت تليفوناه ..فأغلقت عليها الباب
وردت
بسمه :الو
خالد:الو...بسمه انا عارف انك مش هتعرفي تردي لوقت طويل حاولي تفهميني بسرعه
شرح لها خالد الخطه
بسمه:خالد..انا مش هقدر اعمل كده...انا بحب كريم
ومقدرش اخونه...حتي لو بكلمه
خالد:بسمه انتي هتكذبي علي انس زي ما كذب عليكي مش هتخوني كريم..احنا كلنا تعبانين عشانك
انا وابوكي وندي وكريم..كريم دخل المستشفي
بسمه وقد شهقت بعنف:كريم ..بسببي..بسببي
خالد:كريم وافق بس لما قولتله ان في امل انك ترجعيله...لازم تعملي كده عشانه
بسمه بعياط:ابوس ايدك يا خالد..ابو..ابوس ايدك..عاوزه اسمع صوت كريم..والله هموت واسمع صوته بتصل بيه مش بيرد عليا
خالد:لو اتصلتي بحد خطر عليكي عشان كده هو مبيردش...احنا هنتصل بيكي..خدي كلميه
كريم بلهفه:الو يا بسمه...الو يا روح كريم
بسمه بعياط شديد:كريم و...والله هموت من غيرك..قلبي وجعني يا كريم ...والله هموت ..كريم كان غزب عني..انا بحبك انت...ان..انا روحي فيك
متسبنيش والنبي
كريم قد بدء في صوته الضعف..:بسمه كلامك بيموتني..اعملي الخطه..بس خليكي فاكره اني علطول جمبك...وانك مراتي انا...و....و...خليكي فاكره انك بتعملي كده عشان ترجعيلي انا..قلبك معايه انا
بسمه:كريم انا هعمل المستحيل عشان نرجع لبعض
خليك انت وهو فاكر اني حبك الوحيد يا كريم مهما بعدي طال
كريم:وهتفضلي ...انا هقفل عشان محدش ياخد منك الموبيل
وخبأت بسمه الموبايل ودخل انس عليها فوجدها
جالسه علي الارض وتبكي بحرقه
انس:مالك
ولم ترد عليه وظلت تبكي
اقترب انس منها وجلس بجوارها علي الارض
انس:اييييييه دنيا وما دايم الا وجه الله...معلش يا حبيبتي ميتعزش علي اللي خلقه...انا عارف ان المرحوم كان حنين وابن كلب
نظرت بسمه في عينيه وضحكت بشده رغم الدموع اللتي تنهمر منها...
بسمه:انت بتكلم كده ليه...
انس:اصلك عامله زي اللي ميتلها ميت
بسمه وقد مسكت يد انس ونظرت في عيناه بشده:
انس انت ليه مش عاوز تصدق ان الحياه هنا صعبه عليا...انا تعبانه...معاك حق لو ابويا فعلا كان عمل كده في ابوك...بس انا زمبي ايه...انا معملتلكش حاجه وحشه...معملتلكش حاجه اصلا...انا واحده بين يوم وليله لقت نفسها مرات واحد هي بتترعب منه
وانت عملت فيا ايه عذبتني واتجوزتني من غير موفقتي..وفتحتلي دماغي...وكمان سبتني غرقانه في دمي ومشيت...ولا كنت فاكر انك لما حدفتني ع الارض انا مكنتش شيفاك ...وفضلت مستانيه انك تساعدني...لكن سيبتني ومشيت... نزلت الدموع من عين بسمه وهي تقول:فضلت اعيط وانادي عليك وانت مسمعتنيش لغايه لما لقيت نفسي غيبت عن الوعي...مش كفايه اللي انا فيه..لا...كل شويه تقولي
انا هقتلك ابوكي..هقتلك ابوكي...اعصابي باظت والله حرام عليك...معملتلكش حاجه يا انس والله معملتلك حاجه كانت تبكي بحرقه شديده وهي تقول هذا الكلام
انس رغم السكاكين الذي في قلبه:اسف....عارف انك ملكيش زنب..ولا انا...انا واحد بين يوم وليله لقي اكتر واحد بيحبه في الدنيا مات ...ومات وهو مش قادر يدافع عن نفسه...حياتي باظت..مستقبلي ادمر
بسمه:تعالي نبدء من اول وجديد...ندي لنفسنا فرصه
انا هبقي مكان ابوك....انا عارفه ان محدش في الدنيا هيقدر يعوضك عليه...بس انا متاكده انك من جوه انسان اضعف بكتير من اللي انت عليه...
انا هبقي مراتك وحبيبتك...مقابل
انس:مقابل ايه
بسمه:متجيش جمب ابويا
انس:بشرط...من هنا لغايه لما تموتي تنسي ابوكي...لو انتي قدرتي تنسي انا اقدر
بسمه:موافقه
انس متعجب:مااشي....عاوز استحمي
بسمه:متستحمي هو انا مسكاك
انس:ايوه سيبي ايدي...وبطلي بقا شغل التحرش ده
وقفت بسمه بعصبيه:انا بسحب كل كلامي...احنا من النهارده اعداء...اتحرش بمين...والنبي بص لنفسك في المرايه
انس:كل ما ابص الاجي واد زي الجمر
بسمه:رجعنا للصعيدي تاني...ادخل يا حج استحمي
ادخل استحمي يا بركتنا
انس وهو رافعا احدي حاجبيه :بركتنا...وياحج...خدي بالك الكلام ده مش كويس عشانك
وبعد ان خرج انس من الحمام
وجد بسمه جالسه في البلكونه
انس وهو يجلس امامها:تلعبي كوتشينه
ايه رايكو في انس
بسمه
كارما
كريم



الحادي عشر من هنا

تعليقات



حجم الخط
+
16
-
تباعد السطور
+
2
-
close