رواية المننتقم العاشق الفصل الثالث والعشرين 23 بقلم اميرة موسي
البارت التالت وعشرين
بعد ما حمدي وصل البيت دخل علي خبط«علي» علي اوضه اهله ودخل
علي: السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
نجلاء: وعليكم السلام ورحمة بركاته حمدلله علي السلامه ي حبيبي اومال فين همس
علي: ندي أخت مراد اسرت انها تبات عندهم
محمد باستغراب: ومراد عندهم عادي
علي: ما هو انا ومراد اتصالحنا
نجلاء بصدم: اي امته
علي: من يومين
محمد: اي للي حصل
حكلهم علي كل الل حصل من ما نسمه وصلت الشركه لحد انهارده
محمد: ومراد مسامحك عادي كدا مش ممكن تكون متفقه مع زياد
علي: لا اصلا حمدي قال انه شافها في الكليه وهي انكرت ده
نجلاء: الحمدلله ي علي ان كل حاجه بانت
علي: اه الحمدلله انا هدخل انام لان الفتره للي فاتت كانت كلها شغل
نجلاء: مش هتاكل
علي: اكلت برا
نجلاء: الف هنا
دخل علي الاوضه غير هدومه ويدوب نام علي السرير راح في النوم من التعب
تاني يوم الصبح في بيت مراد كانو كلهم بيفطرو لحد ما دخل عليهم اهل مراد للي انصدمو من المنظره قامت ندي من علي الاكل
ندي: بابا ماما حمد لله على السلامة
حضنت ندي اهلها قرب مراد واسر هما كمان سلمو علي اهلهم
مياده بصدم: نسمه
مراد: ماما في حاجات كتير حصلت وانتو مش هنا اقعدو افطروا وبعدين نتكلم
محمود معجبهش المنظر اتكلم بعصبييه: لا نتكلم الاول تعالي ورايا
راح محمود اوضه المكتب الخاص بيه ودخل ومراد كان وراه
دخلو هما الاتنين اوضه المكتب وقعد محمود علي كرسي
محمود: يلا ي بشمهندس مراد احكيلي ي رجل العمال اي للي حصل
برا كانو كلهم متوترين من الجوه والل بيحصل
مياده بصت لهمس وقالت: انتي همس
هزت همس راسها بخجل: ايوة
مياده: بسم الله ماشاء الله زي ما وصفك بالظبط زي القمر
همس بخجل: شكرا لحضرتك
مياده:نسمه حمد لله على السلامه اكيد في سبب مخليكي تعملي كدا انا بعرف الشخص ازي كان كويس ولا لا من اول نظرت فيكي انك بنت كويسه نظرتي عمرها ما هتخيب ابدا
نسمه: مش عارفه اشكر حضرتك ازاي بس لم مراد يحكيلك هتعرفي فعلا اني كنت متطره اعمل كدا
طلع محمود ومراد من اوضه المكتب
محمود: حمدالله على سلامتك ي بنتي بس هتعمل اي مع زياد
مراد: هتصرف انا معاها انهارده اخر يوم ليها في الشركه
قرب محمود من همس واتكلم: انتي همس صح
همس بخجل : اه انا
محمود: عندو حق مراد يعمل كل ده عشان انتي تستهلي اكتر من كدا
لحق مراد ابوها في الكلام: مش هناكل ولا اي
مياده: لا يحبيبي اقعد كمل اكل احنا اكلنا في الطياره هندخل نغير ونرتاح من السفر
دخلت مياده هي ومحمود الاوضه يغيرو ويرتاحو شويه
من السفر والباقي كان قاعدين برا
اسر: بجد انهارده اخر يوم لزياد
مراد: ايوة
نسمه: مراد خلي بالك من نفسك زياد مؤذي اوووي
مراد: مؤذي علي نفسه انا هعرفو مين مراد الصياد
خلصو اكل وروحو كلهم علي الشركه البنات بعربيه واسر ومراد بعربيه
في الشركه كان زياد قعد في مكتب لواحده لحد ما نسمه دخلت عليه
نسمه: عايز اي ي زياد
زياد: بقا انا تعملي معايا كده ي روح امك
نسمه: عملت معاك اي
زياد: تظهري لمراد انا هخليكي تندمي علي اليوم للي اتولدتي فيه وميبقاش اسمي زياد
نسمه: اخرك هاته نسمه الضعيفه انتهت خلاص بعد للي عملته في مامتها
زياد: لا يشيخة ودلوقتي اي نسمه السمينه
نسمه: لم نفسك وابعد عني احسنلك ولا احكي لمراد علي للي حصل انت فاهم
قرب زياد عليها ومسكها من درعها جامد: جربي كده وشوفي انا هعمل اي
نسمه بوجع: اه دارعي ي حيوان
رفع زياد ايده عشان يضربها: مين للي حيوان يبت
مكملش الكلمه دخل عليه مراد وباقي الجروب ومسك ايد زياد الل اتعلقت في الهوا
مراد: كمل يبت اي كمل بزعيق كمل يلا
ساب زياد ايد نسمه بصدمه: مراد انا
مراد ببرود: انت اي بقا انا تعمل معايا كدا
زياد: طالما كل حاجه اتكشفت اه انا عملت كدا لو رجع بيا زمن هعمل كدا عارف لي لاني بكرهكم كلكم طول عمركم شايفيني اقل منكم انتو التلاتة حتي ايام الكليه لما كنت بحب واحده اكتشفت انها بتحبك انت ي مراد مع انك كنت اقل واحد فينا في كل حاجه بس نقول اي الزبال مبيحبتش غير من الزبالة للي زيه
مراد: انا زبال ضحك مراد بسخرية وكمل: لم انا زبال انت اي عارف ي زياد انا كنت ناوي اقتلك بس لي اوسخ ايدي بدم وسخ زيك انا قرارت احطك في السجن لحد ما تعفن وعد مني ليك طول ما انا عايش كل سنه هجدد القضيه عشان متشوفش الشارع حتي
زياد: متقدرش تعمل كدا
ضحك مراد ببرود: اومال مين يقدر انت ي بتاع بابي ومامي
زياد بكره: علي الاقل احسن منك مش زيك اول لما انحبست البت للي انت حبيتها هي للي كانت مبلغة عنك عشان فقرك ولا امك للي اضربت فاكر ضحك بسخرية ولسه زي الكلب وراها برضو مهما عملت فيك
اتنرفز مراد من زياد حس ان عفريت الدنيا كلها قدام وشه
قرب مراد من زياد ووضربه بالبوكس في وشه ونزل فيه ضرب قربو الشباب عليهم وهما بيفكو الاشتباك
مسك يوسف زياد هو وعلي واسر وحمدي مسكو مراد
زياد ببرود: اضرب اي واقفت لي افتكرت هخاف منك لو انا بتاع بابا وماما انتي بتاع واحده جت عليك ايام مكنتش بتاكل عشان لما ترجع تاني ترجع ليك وحتي بعد للي عملته فيك انت كلب ي مراد وهي بتلف لفتها وترجعلك عشان عارفه انك استب في حياتها وضحك بصوت عالي
شد مراد نفسه من حمدي اسر ورجع كمل ضرب فيه حرفيا مكنش فيه مكان سليم
دخلت الشرطه عليهم بعد ما واحده طلعت قدام باب الشركه وبعدوهم عن بعض
زياد بعصبييه: سبوني مش بعد ده كله ادخل السجن ابعدو عني
اخدتو الشرطه ومشي من الشركه واتفقوا مع مراد يعدي عليهم بليل عشان المحضر
اسر: مراد انت كويس
مراد بحدة: اطلعوا برا
حمدي: اي
مراد بعصبيه: اي مش سامعين اطلعوا برا
طلعوا كلهم برا وسابو يهدا شويه لوحده
بس كانت همس واقفة مرادتش تطلع معاهم قربت همس علي مراد وهو واقف وحطت ايدها علي كتفه: مراد انت كويس
مراد بعصبيه: انا قولت اي
همس: مش هقدر اطلع واسيبك في الحاله ده
مراد: انت السبب
همس بدموع: انا ي مراد
مراد: ايوة انتي يارتني معرفتك كان هيكون احسن ليا
همس: لي عملت اي انا
مراد: هو عندو حق انتي فعلا واخدني استب في حياتك ملقتيش حد حنين عليكي من اهلك قولت تاخدي مراد وبعد كدا طلعتي عيني للي جابو مراد عشان بس قالك انه مش عايزك لا وماكتفتيش حبستيه وكلمتي ستات تضرب امي واختي سقطت بس لم مراد سافر ورجع غني لا ازي مراد حبيبك
همس كانت بتهز راسها بي لا ودموعها بتنزل بنهيار : بس انت مش عارف حاجه يبق سكتت وقالت انا ماشيه
شدها مراد جامد من درعها: رايحه فين ها رايحه ليوسف ولا اسر طبعا فرحانه كل لم حد يشوفك يبنبهر بجمالك و مراد الفقير يععع لكن مراد الغني يبقا حبيبك صح
همس بدموعها وانكسار: انت شايفني كدا
دموع مراد نزلت غصب عنه بس محبش يبين: واكتر من كدا انا لم سافرت جات عليا ايام ماكنتش باكل عارفه لي عشان لم ارجع ارجعك ليا بس كنت بقول لنفسي لا نت بتعمل كدا عشان تنتقم ماكنتش اعرف اني بنتقم في نفسي قبل ما انتقم منك
همس بدموع: مراد في اي اي للي غيرك كنت امبارح معايا كويس
مراد بعصبيه وزعيق: كنت عبيط واهبل. عندو حق زياد انت فعلا واخدني استب طالما واحد معاه فلوس يبقا يلا لو جيه حد احسن يبق نسيب ده ونروح لتاني صح عماله تبدلي فيا وانا زي العبيط مستحمل وانتي عشان عارفه كدا تبعدي وتقربي زي ما انتي عايزة
قبل ما يكمل كلامه كانت همس ضربتو بالقلم علي وشه واتكلمت بدموع: انا بكرهك
انصدم مراد من للي هي عملتو ماكنش مصدق ان ده هيكون الرد بتاعها: بقا انا تعملي معايا كدا، مراد مكنش شايف حاجه قدامه غير كلام زياد وعياط مامته وهي بتقول ضربوني ي بني وشكله وهو بيبات من غير اكل واختي وهي بتنهار بسبب انها مكنتش بتنام بليل عشان تذاكر وفي الاخر تسقط
شد مراد همس بعنف ووقعها علي الارض بتاع المكتب ونزل فوقها واتكلم بشر وغضب: هكرهك فيا اكتر هاخد للي ماختهوش من سبع سنين هاخدو دلوقتي، في ثانية شاق هدومها نصين
وبد يبوسه في شفايفها برغبه وشهوه وايده بتمشي علي جسمها
همس تحت منو عمالة تعيط وتزق فيه وتحاول تقاومه وبتبعده عنها بس ي حبيبتي مش قادره عليه لانه هو اقوي منها
مراد كان بيبوسه بشراسه ووحشيه وبرغبه
همس كانت منهارة تحت منو بتزق فيه جامد بس مراد اقوي منها نزل مراد علي رقبتها اخدت همس نفس بالعافيه وبصريخ ودموع نازلة بانهيار وشهقات بتزيد: ابعد عني ارجوك ي مراد ابعد ونبي ابعد عني ارجوك عشان خاطري والله ما هكلم حد تاني بس ابعد عني عشان خاطري يـ مراد
بس مراد مكنش معاها خالص لسه علي شرسته وعنفو ويببوس في رقبتها
همس بصريخ: ااااه لا ي مراد ونبي لا ابعد وحياتي عندك انا بحبك لا والله بعشقك مقدرش ابعد عنك زي ما زياد قال ونبي فوق بقا انا همس حبيتك وحياتي عندك تفوف مراد اااه ابعد عني بقا كانت بتعيط من كل قلبها بنهيار فظيع وهي بتزق فيه وبتترجاه يسيبها بدموع وشهقات عاليه قوية: ونبي بقا ابعد مش عايزه اكرهك انا بحبك اوي ونبي ابعد بلاش اكرهك ونبي ي مراد لا عشان خاطري لا ااااه لا وحياتي عندك متعمل كدا ونبي تفوق حرام عليك انت بتعمل اي فوق بقا بنههياراااااااه
همس جسمها كان بيرتعش بالخوف تتوسل ليه يسيبها ودموعها بتنزل زي الشلال
همس مش عارفه تقاومه وانهارت فضلت تصوت بصوت عالي اوي وجسمها بدا يرتعش من الخوف بقوه لحد ما جسمها اتشنج في بعضه بعد مراد بسرعه بفزع وخوف ولهفه ودموعه نزلت مش مصدق ان عمل كدا في حبيته هو حيوان زبالة كان هياذي طفله برايئه مش عارفه حاجه كل ده عشان كلام واحد زبالة زي زياد
مراد بدموع: همس همس ردي عليه انا اسف اسف والله اسف عشان خاطري بلاش كدا عشان خاطر فضل مراد يفوق جسم همس بعد عنها لحد ما بدا جسم يرجع لطبيعته
بدات همس تفتح عينيها براحه واتعدلت اول لما شافت مراد فضلت تعيط بكل وجع في قلبها انهار مراد هو كمان: بلاش عياط عشان خاطري انا زبالة انا حيوان مسك مراد ايديها همس وفضل يضرب بلقلم علي وشه كان بيضرب نفسه جامد اوي بدموع: اضربي كمان انا اسف والله اسف معرفش عملت كدا ازاي اضرب اضرب انا استاهل حقك عليا ونبي حقك عليا ي روحي وحيات مراد انا زبالة انا اسف والله اسف مع كل كلمه كان مراد بيضرب نفسه بالقلم بايديها همس علي وشه
شدت همس ايديها بدموع وشهقات بتكلم بصعوبه: ابعد عني ي مراد بيه
شدها مراد لحضنه وضمها جامد ضمها بخوف وندم وفضل يعتذر منها: انا اسف بس بلاش كدا بلاش وجع قلبي تاني كفايه بعد سبعه سنين متعمليش فيا كدا تاني عشان خاطري اي عقاب بس البعد لا ي همس عشان خاطري لا
بعدها عن حضنه ومسك ايديها تاني وفضل يضرب نفسه بالقلم: لو ده هيريحك اضربي بس بلا البعد عشان خاطري
شدت همس ايديها منو وقامت لمت هدومها وهي بتترتعش: انا خايفه منك اوي عايزه اطلع
قام مراد هو كمان وقف قدامها بدموع: همس
همس: سيبني امشي عشان خاطري
شدها مراد لحضنه تاني بس المرادي اقوي من الاول: لا ي همس بلاش انا تخافي منو فاكر لم الكهرباء قطعت في المصنع ولم خوفتي حضنتني انا
همس بشهقه: كان ساعات مراد حبيبي مش الوحش بتاع دلوقتي
ضم مراد همس جامد: انا هو صدقني انا هو بس دلوقتي واحد زباله عشان عمل فيكي كدة
همس: انا عايزه. امشي عشان خاطري رن علي علي يجي ياخدني اكيد كلهم طلعو من الشركه عشان انهارده اجازه
كانت بترتعش مع كل كلمه
بعد مراد همس عنو ولابسها الجاكت بتاعه ورن علي حد يجبله هدوم بنات ويجي الشركه
بعد شويه وصلت الهدوم
ولابست هدومه الهدوم وصلت مراد لحد باب البيت نزلت همس من العربيه بسرعه قبل ما مراد يتكلم معاها ودخلت البيت براحه عشان محدش يصحي لانها معندهاش استعداد تتكلم مع حد دخلت همس الاوضه وقعدت علي السرير وفضلت تعيط بكل وجع من قلبها علي مراد حبيبها عمل فيها كدا اصلا قدر ان حتي ينامها بالطريقه ده علي الارض
عددت الايام وهمس مش بتطلع من الاوضه ولا بتروح حتي الشغل وكل لم حد يدخل عليها تقول تعبانه ومش عايزه تشوف حد
الرابع والعشرين من هنا