رواية المننتقم العاشق الفصل السادس عشر 16 بقلم اميرة موسي
البارت السادس عشر
علي راح الشركه وقدم علي شغل واتقبل وهو هناك قابل يوسف ومنه
يوسف: علوش ازيك
علي بعصبيه: اي علوش ده ي زفت مش هتكون انت وهمس
يوسف: يعم بندلعك براحه
علي: مش عايز ازفت ادلع
يوسف: انا غلطان
منه: يارب تكون خلصانا
يوسف: اهد ي وحش
على: اسيبك انا سلام
يوسف: ابقا شوف شغل لي همس معانا
علي: ربنا يسهل
بعد ما مشي علي اتكلمت منه مع يوسف
منه: انت عبيط عايز همس هنا ازاي انت ناسي شركه بابا للي جاي من برا وبعدين ما يسال هي معاها لغات اي هيكون ردنا اي
يوسف: بقولك اي بطلي بس صفار والدنيا هتمشي
منه : انا صفراء ي يوسف
يوسف: لا ي قلبي انا للي اصفر يلا باي اشوفك في الاجتماع
منه: يوسف انا مش بهزر
يوسف: مش حكايه صفراء ي منه بس انتي طول الوقت شايف همس اقل منك مع ان ممكن احنا اللي كنا بقينا مكانهم
منه: بس الحمدلله بابا مش حرامي
يوسف بزعيق: منه متنسيش نفسك على فكره في يوم عمو محمد كان صاحب باباكي احترمي انهم اكبر منك
منه: انت بتزعق لي ي يوسف
يوسف؛ اضربك كمان طالما مش عارفه تتكلمي عن النااس باحترام علي فكره هما احسن مننا شايفه علي اللي مش عاجبك مطلبش من بابا جنيه مع انه عارف لو طلب بابا مش هيرفض غير ان بابا حاول معاه بس هو رافض وقال ان زي ما جمع الفلوس وراحت منه هيجمعهم تاني بس المرادي بنفسه
منه: خلاص بئا مكنتش كلمه
يوسف: يلا علي شغلك وحاسبي علي كلامك
منه بضحكه صفرا : اوكي
روح علي البيت وكان فرحان اوي خبط علي الباب وهمس فتحت اول ما همس فتحت الباب علي شال همس وفضل يلف بيها
همس صوتت بصوت عالي وضحكت: نزلني ي علي هقع
نزل علي همس وباس دماغه؛
همس: مالك فرحان كدا فرحني معاك
علي: الشركه طلعت تبع نفس اللي درسته في الكليه بتاعتي والمرتب اللي احطه
حضنت همس علي: بجد ي حبيبي الف مبروك دايما يارب
علي: الله يبارك فيكي ياحبيبتي
دخل علي البلكونة اهله قعدين علي الكراسي
اول ما نجلاء شافت علي قامت بسرعه
نجلاء: حبيبي عملت اي طمني
علي: الحمدلله ي ست الكل الشركه كويسه وقبلت
فرحت نجلاء عشان ابنها واخذته بالحضن: بجد يحبيبي الف مبروك
علي؛ الله يبارك فيكي يست الكل
قرب علي من باباها وباس ايده؛ محمد: الف مبروك ي حبيبي
علي: الله يبارك فيك بابا
تاني يوم جهزء كل واحد نفسه عشان يبدا الشغل
بعد ما وصلوا الشركه كلهم، السكرتيره قالت لي علي ان المدير عايزك
دخل علي مكتب المدير وكان المدير عاطيه ظهره
علي: حضرتك طلبتني
كان الشخص بيلف ظهره واتكلم عاش من شافك ي علي
انصدم علي لما شاف مراد(ايوة هو المدير
)
علي: مراد
مراد: بيه
علي: اي
مراد: بقولك مراد بيه
علي: ازاي هو انت صاحب الشركه
مراد: برافو عليك
علي: انا مش فاهم حاجه
مراد: مش مهم تفهم المهم تشوف شغلك
علي: هشوف شغلي حاضر بس انت عامل اي جيت امته
مراد: بقولك اي متحولش تعمل صاحبي دلوقتي ويلا علي شغلك وانا هنا مراد بيه بس
علي: تمام عن اذنك مراد بيه
مراد: اتفضل
طلع علي وهو مصدوم مش مصدق ان مراد المدير
في الاجتماع وكلهم قاعدين مع بعض
بعد شويه كان اسر وصل من السفر لانه قرار ينزل بعد مراد وحمدي
دخل اسر الشركه وهناك شاف علي وانصدم لما شافه
علي كمان انصدم مكنش مصدق ان اسر اللي كان عيل كبر كدا
علي: اسر ازايك
اسر مكنش عايز يرد لانه كان عارف اللي علي عمله في اخوه
طبعا علي لاحظه كدا
علي: احم جيت امته ليك وحشه
اسر: علي مش عايز اخسر اخويا بسببك عارف انك كنت اقرب حد ليا بس دلوقتي لا سوري
علي: تمام اللي تشوفه
دخل اسر المكتب علي اخوه وكان قاعد هو وحمدي
اسر: شباب
قام حمدي ومراد سلموا علي اسر وكانو فرحنين اوي برجعوه
حمدي: يعني لو كنت معانا في نفس الطياره اي اللي كان هيحصل
اسر: لا يا عم مش ناقص خنقه وبعدين كان معايا صحابي
مراد: انت فلوس اهلك ياما يعني نكون مع بعض في نفس البلد كل واحد يرجع بطياره
اسر: لما تدفع حاجه من جيبك ابقى اتكلم مش ناقصه قرف هي
مراد: اعدال كلامك ي روح امك
اسر: بهزر ي كبير اه صح علي بيعمل اي هنا
حمدي: اسر اتكلم انت معاه انا حاولت اتكلم معاها بس هو مش راضي يسمعني
اسر: لي في اي
حمدي: بقوله فكك مش راضي بيقولي هاخد حقي يعني هاخد حقي
اسر: ماخلاص ي مراد تلاقي البت اتجوزت اصلا
مراد ببرود: لا لسه وبعدين لو اتجوزت تتطلق عادي
اسر: مراد انتقامك منها معناها انك لسه بتحبها عشان كدا عايزه تحس بالوجع وتعرفها انت حبتها قد اي وهي جرحتك
مراد بزعيق: اسر اعدل كلامك متنسش اني اخوك الكبير
اسر: كان علي كلامي معدول بس انت مش عارف مالك فكك انسى اعتبرها واحده غربيه مشوفتهش خالص في حياتك
مراد: مالكش فيه تمام هي اصلا كدا كدا غريبه
حمدي: ماهو واضح
مراد: في اي انتو الاتنين فككم مني
طلع مراد وساب اسر وحمدي واقفين مع بعض
دخلت السكرتيره علي مراد
السكرتيره: مراد بيه في ناس برا جايه تقدم علي شغل ومستنين حضرتك
مراد بصداع بسبب كلام حمدي واسر لان من كتير التفكير في الكلام دماغه. كانت هتنفخر
مراد: ابعتيهم لي حمدي واسر ولما الاجتماع يجي وقته نادي عليا غير كدا مش عايز حد يدخل عليه
السكرتيره: حاضر ي بيه
طلعت السكرتيره وبلغت اسر وحمدي بالكلام ده
بعد شويه كانت فاطمه داخله الشركه عشان تقدم علي الشغل
طلبت فاطمه من السكرتيره تقابل المدير
دخلت السكرتيره عند اسر وقالت له علي فاطمه، اذن ليها اسر تتدخلها
خبطت فاطمه علي الباب ودخلت، انصدمت فاطمه لم شافت اسر مكنتش تتوقع انه بالجمال دا كله ، فضلت فاطمه واقفه وفاتحه بوقها ، ضحك اسر علي شكلها ماكنش عارف يبطل، وبعد كدا اتكلم: اتفضلي
فاطمه كانت لسه واقفه
اسر: بقولك اتفضلي
رفع ايده واتكلم بزعيق: اي انتي روحتي فين
انتبهت فاطمه ليه
فاطمه: معلش سرحت شويه
اسر: لا عادي ولا يهمك
فاطمه: كنت جايه اقدم علي شغل هنا انا بنت ماهر مدير الحسابات
اسر: اه افتكرت انت باباكي مراد اخوي هو اللي شغله معاه برا لانه قال ان شغله كويس برا مصر وجوه مصر ياريت تكون زي ابوكي
فاطمه: ان شاءلله انا بصراحه معرفش مين مراد بيه
شاور اسر علي الصوره اللي علي المكتب هو ده
انصدمت فاطمه لما شافت صوره
فاطمه: هو اخوه حضرتك رئيس الشركه
اسر: ايوة
بلعت فاطمه ريقها بالعافيه، تمام حضرتك ان شاء الله هكون زي بابا
اسر: تمام اتفضلي وبكره لما نشوف الورق بتاعك هرد عليكي
فاطمه: تمام شكرا
عدى اليوم بسلام وكل واحد روح بيته
دخل علي البيت وشاف اهله قاعدين سوء
علي: السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
الجميع: عليكم السلام ورحمة الله وبركاته
همس: حمدالله على السلامة ي حبيبي لما تغير وتصلي اكون جهزت الاكل
اتردد علي يقول ل همس على اللي حصل بس قرار يقولها في الاخر
علي: اقعدي بس ي همس انتي عايزك في موضوع
همس: نعم
علي: احم همس هقولك حاجه بس حاولي متزعليش تمام
همس: تمام قول ان شاءلله مفيش زعل
علي: عارفين مين مديري في الشغل
همس: مين
علي: مراد
قلب همس دق بس حاولت تتعمل عادي
همس: مراد مين
علي: مراد محمود الصياد
الكل انصدم من كلام علي محدش كان مصدق
محمود: مراد الصياد اللي كان شغل عندي
علي: قصدك مراد بيه للي انا شغل عندو
بلعت همس ريقها بصعوبه واتكلمت؛ مين قالك ي علي
علي: انا شوفته النهارده محدش قاللي
نجلاء: ازي شوفته انهارده مش المفروض تشوفه اول يوم
علي: لا مكنش موجود اصلا الموظفين تعملهم كله مع السكرتيره
همس: علي ي حبيبي مفيش حاجه اي اللي يزعل
علي: همس ي حبيبتي لو مش عايزاني اشتغل معاه مفيش مشكله
همس: لا عادي وبعدين ده ماضي
علي: انا اهم حاجه عندي انتي
همس: متقلقش ي علي ي حبيبي انا كويسه هقوم بقا احطلك الاكل
علي: ماشي ي حبيبتي
دخلت همس المطبخ
وقالت لنفسها : اوعي تعيطي عارفه وبعدين مراد ماضي
بعد ما علي اكل شالت همس الاكل ودخلت الاوضه بتاعتها وقفلت الباب بتاعها ونامت عشان مش عايزة تعيط فضلت تشغل تفكريها بحاجه علشان تنام
يوم جديده
كانت ندي داخله الشركه بتاعت مراد عشان تتدرب
سالت ندي علي مراد السكرتيره قالتلها ان هو في اجتماع
عرفت ندي مكان الاجتماع واستنت لما السكرتيره اختفت ودخلت من وراها
كلهم كانو في الاجتماع حتي فاطمه بعد ما اتقبلت
علي: كان بيشرح لهم المشروع الجديد اللي اتكلف بيه
فتحت ندي الباب من غير ما تخبط
ندي: سوري علي المقطعه ي كوتش وبصت نحيت علي
ابتسم علي ابتسامه بسيطه عشان محدش ياخد باله
اتعصب مراد من رد فعل اخته: ندي حبيبتي اللي قدمك ده اي
ندي بصت ندي قدامها لقت الشاشه للي علي بيشرح عليه: شاشه
مراد: مش قصدي الزفت الشاشه قصدي الزفت للي انتي لسه فاتحاه
ندي: باب
مراد: كويس انك عارفه انا افتكرت دماغك نسيت
ندي: يوووه ي مراد مش كل شويه اتعود بقا اني مش بخبط
مراد: تعالي ادخلي، ندي اختي جايه تتدرب بس لحد ما تخلص الكليه وبعد كدا هتشتغل، يلا نكمل
راجع علي كمل وبعد كدا خلص ورجع قعد مكانه تاني
مراد: حد يشوفلي سكرتيره جديده بدال اللي برا ابوك ي يوسف جايبلي واحده ماقربت تولع محسسني انا اللي هولدها مش جايه شغل
يوسف بضحك: انت هتقولي علي تصرفت وليد
منه: وليد تاني
يوسف: بقولك اي اطلعي من دماغي
مراد: العبوا مع بعض احسن، بزعيق: في اي انت وهي احنا في شغل
مراد: المهم عايز سكرتيره جديده
فكره علي في همس وقرار يجيبها هنا مابدال ما هي قاعده في البيت طول الوقت لواحدها وكمان هي نفسها تشتغل
علي: مراد بيه ممكن اجيب اختي
مراد قلبه دق بعنف هو اصلا كان عارف ان علي هيجيب اخته لان يدوب المرتب علي القد بالنسبه لي علي عشان مصاريف علاج ابوه
مراد: اوكي عادي
علي: تمام شكرا لحضرتك
طلعوا كلهم من الاجتماع وكل واحد روح بيته
وصل علي بيته ودخل وطلب من همس تجبله الاكل في البلكونة جانب اهلها
همس: حبيبي الاكل اهو
علي: حطي الاكل واقعدي
همس: نعم
علي: احم مراد عايز سكرتيره تساعد السكرتيره بتاعته عشان هي حامل اي رايك
قب همس دق مجرد ذكر اسم مراد
همس: طب هما هيقبلوا بيا
علي: ان شاء الله
همس: انا مش معايا لغات وناجحه بمقبول
علي: انا قولتله قالي هاتها بس
همس ب تعجب : تمام مفيش مشكله
نجلاء: همس ي حبيبتي مابلاش
همس: لي ي ماما انا حابه اروح شغل
محمد: حبيبتي انا اسف علي كل اللي حصل
همس': في اي هو انا راح اتنحر ده شغل علي هاجي معاك بكره
علي: تمام
دخلت همس اوضتها ، حضرت هدوم ليها مالقتش اي حاجه ممكن تروح بيها تكون حلوه او جديده غير طقم عندها من خمس شهوره جهزت هدومها ودخلت تنام
تاني يوم في بيت همس
