رواية عشقت حورية فياض وحورية الفصل الثامن 8 بقلم اسما السيد
قاموس رديء
الفصل الثامن/
_ ايش جلتي؟!
_ بقولك سيبني يا جدع انت.. تاك حنش يلهفك..
_ جدع، انت..حنش..ايش هالقاموس الرديء اللي فتحتيه هاد..
هز فياض رأسه بيأس وهو واقف قدام مرايه الحمام اللي في غرفه الفندق واحداث اليوم واللي مر بيه لسه مش عاوز يفارق دماغه ولا قادر يستوعب الحال اللي لقي عليه بنت عمه، ولا ردت فعلها بعد ما انتهت المهزلة اللي شهدها ..لقطه لقطه..جسمه بيقيد نار عاوزه تحرقها وتحرق جده وعمه اللي كانوا السبب في اللي وصلتله المنحله بنت عمه..
المهذله كانت مش في مخيلته ابدا علشان كده مقدرش يكملها وانصرف بصدمته قبل ما يقتل حاله ويقتلها معاه..ويخسر نفسه دنيا وآخره واكتفي بأنه قال لخالها ومرات خالها أنهم يخلوها تجهز حالها وتتهيأ للي داخله عليه من سواد أن شاء الله على أيديه مش ايد حد تاني ..
كل ما يفتكر منظرها وهيئتها وهي بتهز وسطها قدام الشباب والرجاله والستات ميقدرس يمسك نفسه ويحس أنه عاوز يرجع يقت"لها ويخلص..
بس يرجع يفتكر خالها واللي عمله فيها بعد ما رجعوا بيتهم، وان لولا حاشه عنها كان ق"تلها وخلص منها هو كمان بس اول ما نزلت دموعها صعبت عليه رغم لسانها اللي زي المبرد ، ناره تبرد شويه بس مبتهداش
ضرب بايده الجدار جنبه وهو بيضغط على سنانه
_ بنت..والله يا حوريه راح عيد تربيتك والله لربيكي يابنت عمي..
الله يلعن حظي اللي جعلني ابن عم لمُنحله مثلك ..
دلوقتي بس افتكر كلام جده ورجع الغيظ والغضب يتملك منه ، معقول جده كان عارف طول الوقت بحال بنت ابنه وما ادخل يمنع المهزله دي، طبعا كان عارف والا مكنش قاله اللي قاله قبل ما يمشي ..
_ اه يا ويلك يا جدي مني إذا صدق حدسي.. وانتي يا حوريه صبرا عليَّ
رن تليفونه بصلة بضيق وبعدين جاوب وهو بيدعي ربنا يصبره :
_ خير مرت عمي؟
_ فياض ولدي انت هتنفذ اللي جدك يبغاه حقيقي ؟!
_ وايش اللي جدي يبغاه افهم؟
_ لا تلف وتدور عليّ يا فياض راح تجيب بنت المصراويه لعنا..
مسح فياض على رأسه وهو بياخد نفسه بغضب من مرات عمه والعيله بحاله لا وكله كوم والكارثه الجديده اللي حلت علي رأسه كوم تاني..
نفخ بضيق وهو بيفكر انها عمرها ما هتبطل تتجسس عليهم هتفضل طول عمرها فيها نفس ذات الصفات اللي بسببها كرهها عمه
كل مره بيشوفها وبيتصادم معاها يتأكد أن عمه كان ليه حق يكرهها..
_ فياض!
فاق من سرحانه وضيقته من أفعالها على صوته..
_ ايش تريدي يا عمه..؟ وبعدين كيف بتسترجي تتصنتي على حديتي مع جدي؟
_ هادا مو جواب سؤالي فياض لا تشتتني.
_ أنا لا بشتتك ولا شيء وجواب سؤالي مش محتاج تفكير
_ بتقصد شنو ؟
_ راح تعرفي بعدين مرت عمي
_ فياض لا تتلاعب فيني قلت هالبنت ما راح تجي عبيتنا أبدا ولا راح تكون اخت لبناتي ولا تشاركهم ابدا ما ورثوا ابدا فياض واعتبروا تهديد مني
لم ينصت إليها اكتر يكفي ما به وهو ليس لديه وقت لترهات النساء..
زفر بغضب وهو يشعر بأن الجميع يضغط عليه..حتي قصة ابنه عمه هذه باتت تشكل عبئا عليه وعليه أن ينتهي من هذا الأمر بأقرب وقت..
ويضع كل واحد بمكانته. .
***
ببيت خال حوريه..
_ فضحتينا وارتحتي يا حوريه ، منك لله يا حوريه ، امشي انجري لمي هدمتينك وجهزي نفسك علشان هتروحي مع ابن عمك انتي مش هتقعدي معايا تاني ثانيه واحده.
+
شهقت حوريه بصدمه حقيقي، لأنها مهتمتش للحظه باللي اتقالها ولا اهتمت أن فعلا طلع ليها عيله ولا حتي أن الموز قريب لها ، ولا انها اصلا طلعت من عيله متريشه ، عمرها ما فكرت ابدا في كده حتي بعد اللي حصل واعتراف الراجل الغامض المغري ليهم ..
مهتمتش ابدا حتى بتهديدات المز الوسيم ولا حلفناته أنه هيعيد تربيتها..
-علي جثتي اروح مع طويل العمر دا ابدا ..
- وماله يبقى على جث"تك يا حوريه..
قالها خالها كده بلا مبالاه وسابها ودخل..
اتسعت عينيها بصدمه وجريت وراه وقالت/
_ خالي انت بتهزر صح؟
لوي خالها وشه بعيد عنها وهو فعلا جاد بكلامه حوريه مش لازم تبقي معاه بعد كده مش علشان حاجه الا لمصلحتها :
_ لا مبهزرش وفزي قومي يالا حضري حاجتك علشان ابن عمك جاي بكره ياخدك..
فضلت ساكته بس
ضيقت عنيها وبردو مهتمتش كانت مراهنة نفسها دائما علي خالها ونقطه ضعفه، وهي حبه ليها الغير مشروط..
عارفه أنها مش بتهون عليه ابدا، فكرت أنه بيقول كلام من ورا قلبه بيهددها بيه بعد المصيبه اللي عملتها زي كل مره بيقعد يحلف ويتوعد ليها أنه يعاقبها وآخره في العقاب يومين وبضحكه منها وكلمه اسف بيروق ليها..
+
دخلت اوضتها ونفضت كل حاجه بتفكر فيها ورجعت تفكر في فريد ووطاوته معاها وندالته وقهرتها منه، جزت على سنانها وهي بتدعي عليه في سرها بحرقه:
_ منك لله يا فريد الك"لب الهي تتفضح يا بعيد ليلة الد*خله..وفضيحه تسمع في كل الحته..
اه يا اني يا غلبي…
ضربت بايدها على رجليها وهي بتكلم نفسها بغيظ:
بردو مفشتش غلي فيكي يا بن الورمه..
وكأن ربنا استجاب ليها …
_________
في بيت فريد
هيصه ولمه وفضيحه كبيره اتسببت فيها حوريه بعد اللي حصل وضرب الكل في بعضه حتى العريس مبقاش فيه حته سليمه غير الهمز واللمز أن العروسه معيوبه والعريس هرب منها..ودا بسبب إشاعة حوريه اللولبيه قبل ما تخرج بين الستات اللي انتشرت زي البرق..
+
لطمت أمه علي خدها مره واتنين وهي سامعة الصوت اللي طالع من برا البيت صوت الناس اللي عماله تعيد وتزيد في الكلام..
+
لازم تدخل عليها دخله بلدي يا ولدي؟
_ ايه …ازاي؟
لاحظت فوزيه رعشه جسم ابنها اللي واقف قدامها من كتر الضرب مش قادر يصلب طوله وكأنه سكران حقيقي..
_ ما تفوقلي كده يا خيبتها واسمع اللي بقولك عليه البنت دي لازم تتم دخلتك عليها دلوقتي علشان تخرس الالسنه دي كلها..
_ يا امه بس..انا..
كان بيقطع في الكلام لحد ما نزل رأسه بخيبه تقيله حست بيها راويه وعرفت أنه فعلا هينفذ كلام امه الخبيثه .
وسعت عين راويه العروسه وارتعش جسمها ورجعت لورا بخوف، وهي شايفه أن السحر انقلب عالساحر و سعادتها بالفوز بفريد العره وشماتتها بحوريه بعد ما عملت المستحيل علشان تأخذه منها انقلب لضدها..
رجعت لورا بخوف وهي بتبرق بعنيها وبتهز راسها ليهم:
_ مستحيل انت مش هتعمل كده يا فريد صح؟
بصلها فريد بلامبالاة على وشه ورجع لف بظهره لورا وفي نيته يسيبهم يولعوا في بعض، ساب أندمه تتعامل وتمشي الأمور على مزاجها مخدش باله أبدا من اللي انسحب الدم من وجهها و بدأت تهزي بهستيريا ..
_ لا..لا انتوا مجانين اللي هيقرب مني هقت.له انا استحاله اسيبكم تعملوا فيا كده..وفضلت تسب وتلعن فيهم وفي اليوم. اللي اتجوزته فيه..
صوتها كان مسموع لكل اللي في دوار العمده.. لحد ما صرخت حماتها فيها
_ قلت اخرسي ، مسمعش صوتك فضحتينا يا وش الفقر انتي وقدم الشوم علينا ..
شاورت راويه علي نفسها ودموعها نازله :
_ انا اللي وش فقر..
لوت حماتها شفتيها وهتفت بغيظ:
_ ايوه بوز خراب حاكم ما هي بتبقي اقدام يا حبيبتي وانتي واضح من قدمك علينا ، بوز نحس وشوم..
و اسمعي أما اقولك يا بت انتي اللي وصلني واللي بيدور برا ويتقال عليكي لازم اتاكد منه والا قسما عظما ارميكي برا راميه الكلاب واخلي ابني يطلقك ويرمي اليمين عليكي حالا وافضحك فالدنيا بحالها.. واقول انك معيوبه..
برعشه في صوتها قالت:
_ وصلك ايه يا خالتي والله ما حد لمسني صدقيني دي اكيد حوريه الي حبت تشوه صورتي بعد جوازي من ابنك الي سابها.. ومعبرهاش
+
_ لا مش حوريه مقصوفه الرقبه المره دي دي حد تاني بس بردو هنتأكد.. يالا يا حرمه منك ليها. كتفوها وطمنوني عليها..
حاولت بكل الطرق تصرخ ولا تفلت من أيديهم لكن مقدرتش زادت من صراخها والنسوان مكتفاها من ايديها ورجليها وفريد في الغرفه التانيه شارد في حوريه واللي عملته وفي اللي مروا بيه وخذلانه ليها لحد ما فاق علي صرخه جامده من راوية انتفض بعدها زي اللي لدغته حيه..وهو بيفكر أنه ميستحقش حتى لقب راجل بعد اللي سابهم عملوه فيها هي كمان..بس مش بايده مش بايده ابدا.. لان علته كبيره..
+
غمض عنيه وكتم ودانه بايده وهو سامع صوت ضرب النار بعد ما رمت امه المنديل برا من شباك الأوضه علشان تثبت شرف مرات ابنها ورجوله ابنها وتخرس الالسنه اللي بتحكي وتتحاكي عليهم..
بوجع بقلبه همس :
_ سامحيني يا حوريه.. سامحيني….
_______
في اوضة حوريه قاعده وعلى رجليها سيرفيس ملته بالمقرمشات الي بتحبها وبايدها موبايلها بتتفرح على التيك توك وبتغني بمرح، قررت تضرب الدنيا بحالها طناش ومتفورش دمها ، كل شويه مرات خالها تدخل تخبط كف على كف وهي بتتامل برودها ولا مبالاتها لحد ما سمعت دق على شباك اوضتها اللي بتطل عالارض الزراعيه من ورا..
انتفضت وقامت تجري تفتح الشباك لقت شوق صاحبتها كالعاده..
_ حوريه بت يا حوريه الحقي يابت..
_ مالك يابت في ايه علطول متسربعه كده..
_ عندي خبر ليكي بمليون جنيه؟
انتبهت حوريه بكل حواسها ليها
_ خبر ايه ده قولي بسرعه .
بصتلها شروق بغيظ ، وقالتلها :
_ طب هاتي الزفت الكرسي اطلع عليه وادخل..
اتاففت حوريه وهي بتقولها :
_ في اختراع اسمه الباب على فكرا..
_ استعملته على فكره وخالك طردني وقالي غوري انت السبب في فساد بنت اختي ميعرفش اني مظلومه وانك تفسدي قريه بحالها..
_ طب ادخلي يا حلوه حسابنا جوه..
سحبتها حوريه بغضب وقعت عالكنبه قدامها ونزلت حوريه فوقها تضـ رب فيها لحد ما نطقت شوق باللي خلاها تنتبه وكلها إذن صاغية:
شوفتي اللي حصل في راويه.. من فوزية الغلاويه..
_ ايه اللي حصل يا بت يا شوق انطقي..
_ بيقولوا أنهم …
_ يالهوي ايه ليه؟ هو في حد لسه متخلف كده؟
لوت شوق بوقها :
_ اللي يشوفك ويشوف خوفك ميعرفش انك انتي السبب يا حوريه..
_ ايه انا السبب في ايه وانا اللي كنت قولتله اطلع عُووره..
_ هو مين ده اللي عوره يا حوريه، وانت يا بت انا مش طردتك دخلتي ازاي؟
_ يا فضحتي، قفشنا…
________
+