رواية مملكة ميراث العشق الفصل الخامس 5 بقلم مريم نصار
فصل ٥ ج 1
رواية جريمة عشق 5
(مملكة ميراث العشق)
قال النبي صل الله عليه وسلم:
(لَا تَقُومُ السَّاعَةُ حَتَّى يَكُونَ أَسْعَدَ النَّاسِ بِالدُّنْيَا لُكَعُ ابْنُ لُكَعٍ)
(صحيح الترمذي 2209)
(لا تقوم الساعة حتى يكون أسعد الناس) أي: أكثرهم مالاً، وأطيبهم عيشًا، وأرفعهم مَنصبًا، وأنفذهم حكما (بالدنيا) أي: بأمورها أو فيها،
(لكع بن لكع) أي: لئيم بن لئيم، أي: رديء النسب دنيء الحسب، وقيل: أراد به من لا يعرف له أصل ولا يحمد له خلق، ويطلق على العبد واللئيم والأحمق لصغر قدرهم، فإذا عرفت هذا فيصلح أن يراد بلكع كل من هذه المعاني من: الصغير، والحقير، والعبد، والأحمق، واللئيم..
================================
بسم الله نبدأ.
أسم الكاتبة الحقيقي : شريهان ابراهيم.
الإسم الحركي للكاتبة : مريم نصار.
ف شقة محمد عزيز..
محمد : واقف قدام المرايا بيلبس.الكراڤت.
علشان رايحين فيلا العدوي..
نور : خرجت من الحمام..وشافته وابتسمت..وراحت عند الدولاب..وفتحته وجابت علبه صغيره..وراحت عند محمد..وضمته من ضهرو..وقالت بابتسامه جميله.. بحبك..
محمد : ضحك بسعاده..ولف ليها..وقال بحب..
من قبل الحادثه بيومين مسمعتش الكلمه ال بتنعشني دي..
نور : حطت ايدها ع خدو..حقك عليا..انت تستاهل كل دقيقه اقولك بحبك وبموت فيك.
محمد : حاوطها من وسطها..وابتسم..وانتى عايزه كل ثانيه ابص ف عينكي..كل كلام الحب هتلاقيه بيتقال تحت تأثير عيونك.يانوري.
نور : رفعت ايديها ع صدرو..وبتفك الكراڤت..وقالت. محمد انا بجد مش عارفه اقولك ايه ع ال انت عملته معايا الفتره الاخيره..
محمد : رفع حاجبه بتعجب..طيب افهم بتفكي الكراڤت ليه؟ وبعدين نشوف حوار عملت ايه ده؟
نور : بضحكه رقيقه..طبعا ياحبيبى..ثانيه واحده.. وحطت الكرافت ع السرير..وجابت العلبه..وفتحتها..وقالت..عشان دي..!!
وكانت جايبه كراڤت جديده هديه ل محمد..
محمد : بإعجاب..اممم..جميله جدا..بس ليه تعبتي نفسك ياروحي..
نور : بتلبسه الكراڤت..وقالت بتنهيده..تعبك ديما راحه..والهديه دي انا جايبهالك قبل الحادثه بيوم..وقولت هقدمهالك. بعد. ماترجع من عيد ميلاد الشركه..واعزمك ع عشا رومانسي..بس ال حصل بقى.!!
محمد : ابتسم..وهز راسه لأ..مبقاش ف مجال للحزن خلاص..كانت محنه وعدت بفضل الله ..وال جاي كله فرح بإذن الله..
نور : حطت راسها ع صدرو..وغمضت عينيها بأمان..وقالت أنا اتعلمت منك حجات كتير اوي يامحمد..اتعلمت منك الصبر والقوه..وقدرة التحمل..انت وقفت جمبي كتير اوى. عمرك ما ف يوم نهرتني وضايقتني..دايما بتصبر عليا.. انت معايا احن من آلام ع بنتها..راعتني زي ما بابي ما راعانا..كملت مسيرة آدم ومريم..واخدتني من عندو بنته ل بنتك..عمرك ما زعلتنى ولا كسرت بخاطري يوم..ولا نيمتني زعلانه..ديما كنت ومازلت نعم السند والحبيب والصديق..
صدقني انا عايزه اقدملك كل السعاده ال ف الكون كله..انا بحبك..بحبك اوى يامحمد..!!
محمد : بدقة قلب ضمها لقلبه بحنان كبير..واخد نفس عميق واتنهد..وقال يااااه.انا كل ده يانوري..!!
نور : غمضت عينيها بأمان..وقالت انت اكتر من كده بكتير يامحمد..انا مهما قولت مستحيل اوفيك حقك..ربنا يباركلي فيك ياحبيبى..
محمد : ضمها لقلبه اكتر..وابتسم..وقال..انا معملتش حاجه اكتر من ال المفروض يتعمل..انا طبقت شرع الله.. وسنة رسوله. عليه الصلاة والسلام..
ربنا أمرنا بالموده والرحمة..واللين ف المعامله. وانتي وصية الرسول..ازاي ماراعيش ربنا فيكي. المعامله الحسنه هي ال بتخلي الزوج والزوجه يعيشو ف حياه هاديه..الاحترام والتقدير.من اسباب نجاح العلاقه مهما كانت الظروف..انا معملتش حاجه معاكي يانور..تخليكي تمني عليا. وتشكريني..
نور : خرجت من حضنه..وباست ع ايدو بحب كبير..وقالت دومت لي نعم الزوج والسند..
محمد : باس جبينها بحب اكبر..بحبك يانوري..
------------------بقلمي مريم نصار.
فيلا تيم عزيز ..
تيم : نايم وميرو ف حضنه. والمنبه..رن..
ميرو : فتحت عينيها بكسل..
تيم : فاق..ورفع ايدو فصل المنبه..ورجع ضم ميرو لحضنه وكمل نوم..
ميرو : فاقت وابتسمت..وداعبت أنف تيم..وقالت بهمس صباح الخير..
تيم : مغمض عينيه وابتسم..وقال بنفس الهمس..صباح الخير ياروحي..
ميرو : بصت حواليها..وشافت انها ف اوضتها الجديده..ف الفيلا..
وافتكرت انها صممت تعيش جمب جدها آدم الفتره دي قبل السفر للدراسه..
وافتكرت..وشهقت بصوت عالى وقالت ياخبر.. علاج بابا آدم...!!!
تيم : اتعدل واتخض..ايه..ايه ف ايه يا مريم..!!
ميرو : قامت بسرعه..وهتجري ع الحمام..وقالت قوم بسرعه ياتيم مفيش وقت..
تيم : قام بسرعه وشدها لحضنه...
ميرو : شهقت وشعرها جه ع كتفه..وقلبها بيدق.!!
تيم : ضمها اكتر..وقال بمكر..قوليلي بقى ماله بابا آدم..!!
ميرو : بلعت ريقها بتوتر..وقالت بلخبطه..اء..احم.. ا.انت عارف إن بابا آدم..احم. صمم انه يرجع..وجه الصبح بدري وجاب ماما مريم ع البيت..
.و..ورفض انه يفضل ف المستشفى اكتر من كده..وا..هيكمل علاجه ف البيت..و...وف علاج وليه مواعيد لازم يمشي عليها..
تيم : ابتسم لارتباكها ال بيحبه.. ورجع شعرها ورا ودنها..وكمل بمكر..انا عارف كل ده..انتى بقى رايحه فين؟
ميرو : بلعت ريقها بتوتر..اء..انا رايحه ل بابا آدم.احم هو المفروض نروح انا وانت. عشان نطمن عليه هو وماما مريم..ويفطرو عشان العلاج..
تيم : قرب من خدها..وهمس بخبث طيب وانا..!!!
ميرو : غمضت عينيها وقلبها بيدق بسرعه كبيره..وقالت بتلعثم..اء..انت ايه؟
تيم : باسها برقه..وقال أنا تيم حبيبك وانتي امبارح قولتي إني وحشتك..ولا انا سمعت غلط؟
ميرو : مسكت هدوهها..واتوترت اكتر..لكن قالت بتوهان.. لأ انت سمعت صح..
تيم : بخبث..سمعت..!!! ال هو ايه؟
ميرو : بدقة قلب.. إنك وحشتني..!!!
تيم : بإشتياق..وانتي وحشاني ياملاكي..وقرب منها بحب كبير..واخدها لعالمه الخاص..!!!
------------------بقلمي مريم نصار.
فيلا آريان العدوي.
آريان : بيصلى الضحى..
تمارا : اتصلت ع الشغاله..الو صباح الخير يابطه..
بطه : صباح الخير ياست هانم..صباحك نادي إن شاء الله..
تمارا : تسلمي..ياريت تجهزي الفطار بسرعه..
بطه : حاضر من عينيا..
تمارا : قفلت..وقربت من اريان بابتسامه..تقبل الله ياحبيبى.
آريان : شال السجاده..وابتسم..منا ومنك ياقلب حبيبك..
تمارا : مسكت ايديه..وبصت ف عينيه بدموع الفرح..وقالت..انا مبسوطه لفرحتك اوي يا آريان..!!
آريان : باس كف أيدها..وقال مش عايز اقولك ياروحي.. انا فرحان ومبسوط قد ايه..رجوع بابا آدم لينا.خلاني اعرف قد ايه وجوده نعمه كبيره ف حياتنا.
تمارا : بفرحه..فعلا يا آريان..شوفت مملكة العدوي دبت فيها الروح من تاني.. كأن موسم المطر جه قبل أوانه..وجودهم خير ف الدنيا..ربنا يديمهم نعمه كبيره ف حياتنا..
آريان : مسك وشها بايديه وباس جبينها..وقال. تيما انا عايز اشكرك ع وقفتك معايا.وكلامك ال قواني وصبرني ع الابتلاء ده..
تمارا : بابتسامه..تشكرني..!! اومال انا بقى اقول ايه؟ اقولك مليون شكر..ع إنك اتحملت تعبي النفسي والتوتر طول الفترة الاخيرة؟
ولا اقولك مليون شكراً. ع إنك بتساعدني ف مراجعة المواد..مع أنه مش مجالك.. آريان..!! انت إنسان عظيم وجميل جدا..وانا ال أشكرك مش انت..!!
آريان : بضحكه.خلاص يبقى مفيش بينا شكر خالص.. انتى بنتي الحلوه ومراتي ودنيتي..وواجبي اني اكون ديما جمبك ف أي وقت..وشدها لحضنه..
تمارا : ضمته بفرحه كبيره..وقالت حبيبى ربنا يباركلي فيك ولا يحرمني من وجودك جمبي..
آريان : ولا منك ياروحي..يلا عشان نفطر..وننزل نطمن ع بابا آدم وماما مريم..!!!
------------------بقلمي مريم نصار.
شقة كريم..
كريم : قام من النوم واتوضى وصلى..
وليليان لسه نايمه..وراح قعد جمبها يصحيها..وقال بتفائل.. لي لي..
ليليان : ............!!!
كريم : انتي يابت ياليليانو..ايه كل ده نوم..!!
ليليان : بنوم..بس ياكريم سبني انام ف حضنه..!!
كريم : تنح...وبص ليها بزهول..تنامي ف حضنه؟ وهزها من كتفها بغيره..انتي يازفته انتي حضن مين ال تنامي فيه؟
ليليان : فتحت عينيها..وبتتاوب..واتعدلت بكسل ..صباح الخير يا كيمو..
كريم : بغيظ..صباح القرطسه ياليليان هانم..
ليليان : بنفاذ صبر..ف ايه ع الصبح ياكريم. مالك مضايق ليه؟
كريم : كشر عينيه ليها..ومسك شعرها براحه..وقال بغيره واضحه.. أنا عايز اعرف..انتي كنتى عايزاني اسيبك تنامي ف حضن مين..!؟ هااااا.!!؟
ليليان : بدهشه..وبعدها انفجرت ف الضحك.. هههههه هههههه.
كريم : صك ع أسنانه بغيظ..وقال اللهم طولك ياروح..
ليليان : مسكت كريم من خدوده..وقالت انتي بتغيري عليا من بابا آدم يابيضه انتي..بحبك مووووت ياكيمو..
كريم : مسك أيدها وكتفها وشدها ع صدرو بهزار..وقال بيضه؟ ع آخر الزمن بقت انتي وبيضه؟ انتي عايزه تشوفي وشي التاني يابت..؟
ليليان : مثلت الخوف..وقالت لا لأ بليز بليز ياكيمو قلبك ابيض.خلاص والله انت سيد الرجاله كلهم..
كريم : رفع حاجبه..ايوه كدا ناس مابتجيش الا بالعين الخضرا.
ليليان : هههههه واحلا عيون خضرا ياكيمو باشا..وباسته من خدو..وقالت بمرح يلا بقى نفطر ونلبس ونروح ل بابا آدم..!!
كريم : بغمزه وايه المقابل اليليانو..
ليليان : هههههههه خد قلبي كله ياكريم..بس يلا بليز عشان منتأخرش..وبعدين انا عندى ليكو مفاجأه هتعجبكم جدآ..
كريم : كشر عينيه بعدم فهم وقال..مفاجأة ايه؟
ليليان : ضغطت ع شفايفها بحيره كبيره. وقالت جواها..طيب أقوله ولا اقول قدام كل العيله..اوووف لأ ياليليان انتى مجنونه..ماينفعش كريم يعرف زي الباقيين ويتفاجيء وقتها ممكن يضايق ويعملى مشكله كمان..يوووه انا كان نفسي افرح بابا آدم..
كريم : بصوت عالى.الووووو انتى يابنتي..بنادي عليكي روحتي فييين..!!
ليليان : انتبهت..ها..!! وقالت بحيره..معاك..انا معاك اهو ياكريم..
كريم : بتعجب.. اله؟ انتي مش بتقولي ف مفاجأه؟ ممكن بقى اعرفها؟
ليليان : قامت بسرعه..وقالت نلبس الأول اوكي؟ ودخلت الحمام..وبتفكر ازاى تقول خبر حملها..كريم الاول ولا كل العيله الأول...!!!
بعد شويه..
ليليان : خرجت من الحمام..ولبست الاسدال وصلت الضحى..وفطرو..
كريم : بيلبس..وبيفكر ياترى ايه هي المفاجأة..
ليليان : بتلبس واخدت القرار..!!
كريم : واقف قدام التسريحه بيسرح شعرو..
ليليان : من وراه ندهت برقه..كريم..!!!
كريم : لف ليها..وابتسم بحب وقال عيون كريم..ايه القمر ال قدامي ده؟
ليليان : ابتسمت بحرج.. ميرسي ياحبيبي..ومسكت ايد كريم وحطتها ع بطنها..وبصتله..
كريم : كشر عينيه بعدم فهم..وبص ع ايدو وبص ع ليليان..وهز راسه..وقال باستفهام.. ايه؟
ليليان : وشها بقى احمر جدا..وقالت دي المفاجأه ياكريم..!!
كريم : ببلاها..ها..!!وبص ليها بزهول..وقال بتنبيه.. ليليان..اء انا بشوف الحركه دي ف التليفزيون..بالله عليكي اوعي تكوني بتهزري؟
ليليان : هزت راسها بضحكه..وقالت لأ مبهزرش..انا حامل..حامل ياكريم..!!
كريم : قلبه دق بقوه كبيره..وشال ليليان ولف بيها كتير..وضحك بفرحه كبيره..وقال بصوت عالى جدا.. بحبببببببببك..بحبببببببك ياليلياني..بمووووت فيكي..
ليليان : غمضت عينيها وبتضحك بسعاده كبيره.
وأخيراً.داقت طعم وحلاوة فرحتها بالحمل.
.والفرحه هلت..ودخلت ع قلوبهم برجوع الامبراطور.. والأخبار الحلوه بعدها..
كريم : نزلها..وضمها لقلبه بفرحه كبيره..وقال بسعاده انا مش مصدق بجد ياليليان انتى حامل بجد؟
ليليان : مسحت دموعها وضحكت بسعاده وقالت..بجد ياروح ليليان..انا حامل ف الشهر الأول.
كريم : باس ع راسها..وقال يا احلى اخبار دخلت ع قلبي..الف مبروك ياحبيبتى..
ليليان : حضنت دراعه بحب كبير وقالت بسعاده..الله يبارك فيك ياحبيبى..!!!
وكملت بتوتر.وقالت.احم بس ليا طلب عندك..!!!
كريم : بفرحه. ايه بتتوحمي.؟قولي نفسك جايه ع ايه؟ عايزه رنجه؟ ولا وحمك من النوع إل بياكل صابون وكلام من ده؟ قولي ياحبيبتي..ال نفسك فيه هتلاقيه..!!
ليليان : بدهشه..صابون..!!؟ صابون ايه ياكريم انت كمان..!؟ وبعدين لسه بدري ع الوحم..انا طلبي غير كدا خالص..
كريم : طيب ياستي الحمدلله.. المهم اؤمري ياعيون كريم..
ليليان : ابتسمت بحب..تسلملي..بص ياكيمو..احم. انا طبعا هاقول الخبر الحلو ده قدام بابا آدم والعيله..ف انا عايزاك تتفاجيء كانك متعرفش وكدا يعني..!؟
كريم : كشر عينيه بعدم فهم..وقال ل نفسه..هي هرمونات الحمل بدأت ولا ايه؟
ليليان : بنفاذ صبر..كريم انت سامعني؟
كريم : ها..! اه معاكي ياروحي..احم..طيب ممكن اعرف ليه؟
ليليان : حطت راسها ع دراعه وقالت بحب..نفسي افرح بابا آدم وماما مريم..بعد المحنه ال كنا فيها.. وخصوصاً بابي ومامي..نفسي اقولهم أنهم اول حد يعرفو ..معرفش ليه..بس نفسي اعمل كدا.
كريم : أبتسم..وقال مجنونه..هي يعنى الفرحه هتقل ف قلبهم..!! بس عادي يقلبي بما انك عايزه كدا.. انا معاكي..المهم اني عرفت اول واحد..والباقي بعد كده سهل..
ليليان : بحب كبير..حبيبى انا ياكيمو..ربنا مايحرمنيش منك ابدا ياروحي انا..!!
كريم : باس ع راسها..ولا يحرمني منك ياقلب كريم..!!
------------------بقلمي مريم نصار.
ف شقة فهد..
فهد : نايم وواخد رينو ف حضنو. نايمين ف أمان الله..
آرين : طبعا مبسوطه اوى برجوع الامبراطور ل مملكته.. وقامت وقفت ع السرير..وفردت ايديها بسعاده كبيره..وقالت..
Here we are again..and the kingdom has returned with a ray of hope. The Emperor Adam Al-Adawy and his princess Maryam Al-Adawy returned safely across the borders of the Kingdom. And the weddings and the navigator's nights Автор: Меріам Насар..Автор: Меріам Насар
will return.. and the working hour has arrived..Автор: Меріам Насар In my name, I am Arin Fahd Al-Seyoufi.. I welcome you all..in the kingdom of the legacy of love..
Bravo. Bravo. Bravo..
ها قد عدنا من جديد..وعادت المملكه بشعاع الأمل. وقد عاد الامبراطور آدم العدوي و أميرته مريم العدوي عبر حدود المملكه بسلام.
وستعود الأفراح وليالي الملاح..ودقت ساعة العمل ..
ف بأسمي انا آرين فهد السيوفي .. أرحب بكم جميعا.في مملكة ميراث العشق ..
برافو. برافو. برافو ..
فهد : فتح عينيه..
رينو : ف حضنه وحست بيه..وقالت..اطمن دي المجنونه بنتك..رجعت للجنان من تاني..
فهد : بضحكه..والله اتخضيت..وبص ل رينو..وباس أنفها..صباح الورد يانجمتي الحلوه..
رينو : اتعدلت بكسل..صباح الخير ياحبيبى..وباسته من خدو..
فهد : حط ايدو ع بطنها..وقال صباح الخير ع حبيبتي وقلبي..
رينو : بضحكه..رغم وجعها انها خسرت حته منها..لكن حمدت ربنا..وقالت يسلام وكمان حددت نوع البيبي.؟
فهد : باس بطنها.وقال والله انا راضي بكل ال يجيبه ربنا..ولد بنت كله رزق وخير..وكفايه انه هيبقى حته منك..
رينو : بتمسد ع شعرو..وابتسمت وقالت بحب..ربنا يحققلك كل امنياتك ياحبيبى..
فهد : شاف ابتسامتها.وضمها لقلبه. ودفن وشه ف شعرها..واخد نفس عميق واتنهد بحب..وقال أخيراً يانجمتي. شوفت ضحكتك ال بتنور قلبي..
رينو : رفعت ايديها حوالين رقبته..وقالت بحب كبير.. انا عايزه اشكرك لانك ف حياتي يافهد..
فهد : طلعها من حضنه وباس خدها..وقال بتشكريني ع ايه يانجمتي..!!!
رينو : بصت ل عينيه وقالت بإمتنان كبير.. شكراً لانك حسيت بوجعي وقدرتني. شكراً لانك قدمت ليا الدعم رغم خسارتنا احنا الاتنين.. شكرا لانك احتوتني رغم انشغالك مابين شغلك والمستشفي.وقضية بابي.
شكراً لانك كنت ليا أب وأم واخ وصديق وزوج وحبيب وعاشق. بجد بشكرك من قلبي. رغم الحزن مسيطر علينا كلنا.. إلا أنك كنت ف ضهر الكل قبل مني. ربنا يباركلي فيك ويديمك نعمه كبيره ف حياتنا..
فهد : مبتسم..وبيرتب شعرها كالعاده..وقال.اولا ده واجبي وفرض عليا.. ثانياً والأهم.. أنا ال بشكر ربنا انه خلقك من قسمتي ونصيبي..
وعايز اقولك يانجمة قلب فهد..مفيش بينا كلمة شكرا دي..انتي فعلا بنتي قبل اختي وأمي قبل مراتي..وعشقي قبل حبي..انتي كل حاجه حلوه يا لاري..!!!
رينو : عيونها لمعت بدموع السعاده..وحطت راسها ع صدرو. وغمضت عينيها بأمان كبير..وقالت ربنا بيحبني.. لانه رزقني بنعم السند..!!!
آرين : خبطت ع الباب بتذمر..ياااااااابي..ماااااامي.. قووومو بقى عشان اروح ل بابا آدم..
رينو اتخضت..وفهد ضحك بصمت..
رينو : صكت ع أسنانها بغيظ واضح..وبصت ل فهد.. مستحيل تعقل..مفيش أمل واحد ف الميه..
فهد : بضحكه.. آريني تعمل ال هي عايزاه.
رينو : بتذمر..طيب يافهد..قوم بقى اتصرف معاها..عشان مقلبش عليكو انتو ال اتنين.
فهد : ضحك..وقام بسرعه..وقال أنا هفتح اهو..
رينو : قامت بسرعه وشهقت. لأ لأ استنى..وجريت ع الحمام عشان لبسها ماينفعش بنتها تشوفها بيه..وبصت ل فهد بتوعد..وقفلت باب الحمام بغيظ..
فهد : ضحك من قلبه..
آرين : بغيظ..يوووه بااااااااابي قوووووم بقى..!!!
فهد : لبس التيشرت..وفتح الباب.. بابتسامه.. صباح الورد..
آرين : اتشعلقت ف رقبته..صباح القمر والسكر والعسل وكل حاجه حلوه.ع اجمل بابي ف الدنيا..
فهد : ضمها لقلبه بحنان..صباح النوتيلا. ممكن اعرف ليه بقى رجعتي تعملي دوشه من تاني..
آرين : كشرت عينيها..وقالت.نو نو نو.دي احلا حاجه الدوشه.انتو ال نسيتو قواعد آرين فهد السيوفي..وبعدين مش كفايه أننا بقالنا فتره كبيره مفرحناش..
فهد : راح ع المطبخ.وبيمسح ع شعرو..وقال ع فكره رينو مبتعرفش تنام كويس من دوشتك دي ع الصبح.. وبعدين انتي صوتك كان عالي ليه ف اوضتك. يا مجنونه انتي..!!
آرين : بمرح..واو. وانا مسمعه اوي كدا.. ههههه. اوكي انا بعتذر من مامي القمر طبعا..بس انا كنت برحب بجدو القمر..
فهد : ابتسم..وبيعمل القهوه..وقال طيب ادخلي البسي..وانا هجهز الفطار عشان تلحقي محاضراتك..
آرين : قعدت ع الكرسي بتذمر..وقالت ايه؟ محاضرات ايه يابابي انا ف اجازه تلات ايام..
فهد : جاب اللبن من التلاجه..وبص ليها بعدم فهم. وقال اجازه؟ إجازة ايه؟ بتهايألي ف مناسبات الفتره دي ولا اجازه رسميه..!!!
آرين : مثلت الذكاء.. وقالت.ايوه انا عارفه كل ده.. بس انا ال أديت لنفسي اجازه..
فهد : لف ليها. وقال نعم...!!!
آرين : قامت بمرح..وضحكت بتمثيل الترجي..بابي حبيبي هو ف احلا من مناسبة إن بابا جدو آدم حبيبى قام بالسلامه..!؟ ها؟
فهد : بتفهم.. امممم..بقى انتي عايزه تاخدي اجازه عشان كدا..طيب هو يوم واحد بس..!!
آرين : بزعل طفولي..بابي بليز خليني اقعد مع بابا آدم التلات ايام ارجوك..
فهد : ابتسم بغيظ. وقال بتحذير..انا قولت هو يوم واحد بس..!! يا اما مفيش خالص وتدخلي تلبسي عشان اوصلك..قولتي ايه؟
آرين : باستسلام.وتنهيده..قولت اوكي بقى..!!
فهد : لاعب شعرها..وقال حبيبت قلبي ال بتسمع كلام أبوها..
آرين : صكت ع أسنانها بغيظ مكبت..واتحركت خطوه وبتبرطم..!!
فهد : بتحذير..هااااا..!!!
آرين : بتمثيل العياط..هو انا قولت حاجه..انا اهو سمعت الكلام..
فهد : شاطره ياحبيبتي..ادخلي البسي عشان نفطر وننزل للعيله..!!!
------------------بقلمي مريم نصار.
فيلا العدوي..ف جناح آدم..
مريم : انت مش بس ونعم الزوج..انت رفيق رحيم .خفيف الروح .هيّن الطبع.. وجودك ل مريم جنه.
آدم : بابتسامة عاشق. انتي جنة آدم ع الأرض يامريم....!!!!
مريم : قلبها انتعش. وبقى أشبه ببستان زهور..وخرجت من حضن آدم بابتسامه..لكن بصت حواليها..وقالت بتعجب..اله..ده الجناح بتاعنا؟ انا جيت هنا ازاى؟
آدم : ابتسم..وقال بهدوء..انا..
أنا قولت مستحيل ابعد عنك يوم واحد بعد كل ده.. وللأسف بقى مراد ال شالك وطلعك لحد هنا..
مريم : بدهشه..وحطت أيدها ع جرح آدم..وقالت بقلق.. إزاي؟ ازاي تخرج وانت لسه تعبان يا آدم؟
آدم : حط ايدو ع ايدها..وقال. انا كويس جدا الحمدلله..وكفايه قاعده ف المستشفى اكتر من كده..
مريم : بقلق..محمد ازاي يسمحلك بالخروج؟
آدم : بضحكه..انتي نسيتي قدرات جوزك ولا ايه يا اميرتي..!!؟وبعدين متقلقيش.انا بخير صدقيني. وكمان انا عايز منك تكوني بخير عشاني..
مريم : بتنهيده..ربنا يجعل اسمك وصوتك ف الدنيا ولا يحرمنا منك.. ويمد ف أجلك..ربنا يديك ع قد رحمته وكرمه يا آدم..
آدم : بابتسامه..يبقى كدا انا ف أمان ليوم الدين ياقلب آدم..!!!
ف الليفنج..
مراد : نازل من ع السلم..وجمبه فريحه.وبيقولها..اكيد ماما صحيت دلوقتي واتفاجأت انها ف البيت..
فريحه : بسعاده.مش مهم جت ازاي..المهم إن البيت هيرجع زي الاول انا مبسوطه اوى يامراد..
. وبعدها وقفو مكانهم..
فريحه : اتخضت وقالت بدهشة..ياستار يارب. الحق يامراد البيت بيتحرق..ايه الدخانه دي..
مراد : بقلق..مش عارف..فعلا دخانه كتير جدا..خليكي مكانك..
فريحه : بتكح..وبتتنفس بصعوبه..وقالت..اووف ياستار يارب..
مراد : نزل بسرعه..
زين : نازل بسرعه..وقال بدهشه..البيت بيولع..ينهار مش فايت..ونزل بسرعه..
زينب : مولعه بخور..وماشيه ف الدور الاول كله بترقية..وبتقول..بسم الله الرحمن الرحيم.قل اعوذ برب الفلق من شر ما خلق..ومن شر غاسق إذا وقب .ومن شر النفثات في العقد..ومن شر حاسد إذا حسد..صدق الله العظيم..
رقيتك واسترقيتك..من كل عين دخلت البيت وشافته ولا صلتش ع النبي..
رقيتك من عين الحرس واحد واحد..ومن عين عوض..ومن عين عوض تاني..ومن عين البت الصفرا سوسن بتاعة الخضار..ومن عم طلعت اللبان..ومن عين فتحيه..ومن عين فتحيه تاني..ومن عين فتحيه تالت. الله أكبر ف عينيها..هي بعينيها المدوره دي ال جايبه البيت الأرض..كانت داخلتها سودا..
ف نفس الوقت..فهد ورينو وصلو..ووراه تيم وميرو و آريان وتمارا..
مراد بيكح..وقرب من زينب..وحط ايدو ع بوقه.. وقال. بتنيلي ايه يازينب؟
زينب : بفخر..ببخر البيت يسي العقيد المقدم الرائد مراد بيه..
مراد : من بين أسنانه..بتبخري؟ ولا بتولعي فينا يازينب..؟
زين : بيكح. ايه ده ف ايه بالظبط..انا مش شايف حاجه..
فهد : دخل والكل اتخض ويسأل ف ايه؟
رينو : مستحملتش ريحة البخور..ومعدتها قلبت عليها وجريت ع الحمام..و آرين راحت وراها تتطمن عليها.
ميرو : بتكح وتمارا..
آريان : بتعجب ف ايه؟ البيت كله دخان ليه؟
تيم : بيكح وقرب من زينب..ايه الإختراع بتاعك ده ياداده..
زينب : بشهقه..اختراااع؟ ده بخور انا بعت جبته مخصوص من السيده زينب.. وكويس اوي انكو جيتو دلوقتي..
وقالت..اقعد هنا يسي مراد بيه..وقعدته ع الكنبه وانت كمان يسي زين بيه..اقعد..ايه ده العقيد المقدم الرائد فهد بيه..تعالى اقعد جمبهم..
فهد : قعد جمب مراد..وقال باستفهام..هتولعي فينا ولا ايه يازينب؟
زينب : مسكت دراع تيم..وقالت..انتو محسدوين ولازم رقوه تطلع العين من جتتكو..
آريان : قعد جمب تيم..وقال جتتنا؟
تيم : بهزار..ال هي الجثه يعني..شوفي شغلك ياداده.. الاختراع ده عجبني؟
زينب : وقفت وراهم وبتبخرهم كلهم..وقالت بسم الله الرحمن الرحيم. قل اعوذ برب الناس ملك الناس إله الناس من شر الوسواس الخناس الذي يوسوس في صدور الناس من الجِنة والناس..صدق الله العظيم..اعوذ بكلمات الله التامة من كل شيطان وهامة..
رقيتكو واسترقيتكو ياشباب العدوي والسيوفي وعزيز من كل ال يشوفكو ولا يصليش ع النبي..رقيتكو من كل عين خبيثه..ومن شر كل ست ناويه الاذيه..
مراد وفهد وزين بيبصو لبعض ببلاها..
فريحه وريتال والبنات واقفين يضحكو ويكحو..
زينب : رقيتكو من عين فتحيه وا....
مراد : قام وقف..وقال باااااس..كفايه يازينب..
زينب : بعفويه..اقعد يسي مراد..انا لسه مخلصتش الرقوه..
مراد : بتريقه..رقوه؟ هي دي اسمها رقوه..دي تعاويذ يازينب..دي طلاسم..قال من عين فتحيه قال.؟.. وبعدين تعالى هنا..مين فتحيه وسوسن ها؟ ولا هو اي هري وخلاص..!!
الكل ضحك..
زينب : كشرت عينيها وقالت..بشهقه.هييييي انت مش عارف مين فتحيه؟..دي بت اشتغلت هنا اسبوع وغارت ف داهيه..كانت عينيها مدوره ومقوره قد كدا..وصفرا..الهي لا يرجعها البعيده..من اول ما دخلت هنا والدنيا اتشقلب حالها...
فهد : ضحك بصمت..
زين : طيب كفايه كده يازينب الحمد لله أنا بعد الرقوه حاسس بكمية باور رهيبه..صح ياشباب..
آريان : قام وقف وقال بهزار فعلا..انا كان عندي مشكله ف كتفي اليمين.. ودلوقتي مش حاسس بحاجه..
زينب : ايوووه..هي دي العين..وطلعت من كتفك الحمدلله..
الكل كاتم الضحكه..
مراد : من بين أسنانه..عين طلعت من كتفه.؟
.زينب لو الدخانه الهباب دي طلعت ل جناح الحج انا هطلع منك العين بطريقة المخابرات..فاهمه..!؟
زينب : عوجت بوقها..اهو العين بانت عليك واتعصبت..انت عايز رقوه خميس وجمعه.. انت اكتر واحد محسود..اسم الله عليك..
الكل ضحك..
مراد : بغيظ..بص للكل انتو بتضحكو ع ايه؟ الكل يفتح الشبابيك عشان الدخانه دي غلط ع بابا وماما..يلا اتحركو..
الكل اتحرك بسرعه وفتحو الابواب والشبابيك..
فهد : هههههههه رقوه خميس وجمعه هههههههه.. انت يبني لو روحت لشيخ هتفضل ع طول متخلف..
مراد : بتريقه..مابلاش انت يافهوده..ال عليك غبي ومبيشوفش قدامه..
رينو : خارجه من الحمام وتعبانه..
زينب : بعفويه..اهو ست الدكتوره رينو..اول واحده العين طلعت من عليها .اومال ايه.ده بخور اصلى من السيده زينب..
رينو : هزت راسها بنفاذ صبر..وقالت بتعب..بخور ايه بس يازينب..الله يهديكي كل ده بدعه يازينب..ف حاجه إسمها الرقيه الشرعيه..مش بخور وكلام فاضي..انا تعبت من الريحه دي..
ميرو : بضحكه صافيه..خلاص ياجماعه حصل خير..وداده زينب اكيد نيتها خير مكانتش تعرف انها بدعه..
زينب : اي والله ياست ميرو..انا نيتي خير..
ميرو : بابتسامه..تعالى ياداده معايا المطبخ عايزاكي.. وراحو ع المطبخ..
آرين : واقفه ع باب الفيلا. وشافت هارون وعوض شايلين ورد كتير وجايين ع البيت..
وسقفت وقالت واو ورد كتير جدا..!!! -------------يتبع
رواية جريمة عشق 5
(مملكة ميراث العشق)
قال النبي صل الله عليه وسلم:
(لَا تَقُومُ السَّاعَةُ حَتَّى يَكُونَ أَسْعَدَ النَّاسِ بِالدُّنْيَا لُكَعُ ابْنُ لُكَعٍ)
(صحيح الترمذي 2209)


================================
بسم الله نبدأ.
أسم الكاتبة الحقيقي : شريهان ابراهيم.
الإسم الحركي للكاتبة : مريم نصار.
ف شقة محمد عزيز..
محمد : واقف قدام المرايا بيلبس.الكراڤت.
علشان رايحين فيلا العدوي..
نور : خرجت من الحمام..وشافته وابتسمت..وراحت عند الدولاب..وفتحته وجابت علبه صغيره..وراحت عند محمد..وضمته من ضهرو..وقالت بابتسامه جميله.. بحبك..
محمد : ضحك بسعاده..ولف ليها..وقال بحب..
من قبل الحادثه بيومين مسمعتش الكلمه ال بتنعشني دي..
نور : حطت ايدها ع خدو..حقك عليا..انت تستاهل كل دقيقه اقولك بحبك وبموت فيك.
محمد : حاوطها من وسطها..وابتسم..وانتى عايزه كل ثانيه ابص ف عينكي..كل كلام الحب هتلاقيه بيتقال تحت تأثير عيونك.يانوري.
نور : رفعت ايديها ع صدرو..وبتفك الكراڤت..وقالت. محمد انا بجد مش عارفه اقولك ايه ع ال انت عملته معايا الفتره الاخيره..
محمد : رفع حاجبه بتعجب..طيب افهم بتفكي الكراڤت ليه؟ وبعدين نشوف حوار عملت ايه ده؟
نور : بضحكه رقيقه..طبعا ياحبيبى..ثانيه واحده.. وحطت الكرافت ع السرير..وجابت العلبه..وفتحتها..وقالت..عشان دي..!!
وكانت جايبه كراڤت جديده هديه ل محمد..
محمد : بإعجاب..اممم..جميله جدا..بس ليه تعبتي نفسك ياروحي..
نور : بتلبسه الكراڤت..وقالت بتنهيده..تعبك ديما راحه..والهديه دي انا جايبهالك قبل الحادثه بيوم..وقولت هقدمهالك. بعد. ماترجع من عيد ميلاد الشركه..واعزمك ع عشا رومانسي..بس ال حصل بقى.!!
محمد : ابتسم..وهز راسه لأ..مبقاش ف مجال للحزن خلاص..كانت محنه وعدت بفضل الله ..وال جاي كله فرح بإذن الله..
نور : حطت راسها ع صدرو..وغمضت عينيها بأمان..وقالت أنا اتعلمت منك حجات كتير اوي يامحمد..اتعلمت منك الصبر والقوه..وقدرة التحمل..انت وقفت جمبي كتير اوى. عمرك ما ف يوم نهرتني وضايقتني..دايما بتصبر عليا.. انت معايا احن من آلام ع بنتها..راعتني زي ما بابي ما راعانا..كملت مسيرة آدم ومريم..واخدتني من عندو بنته ل بنتك..عمرك ما زعلتنى ولا كسرت بخاطري يوم..ولا نيمتني زعلانه..ديما كنت ومازلت نعم السند والحبيب والصديق..
صدقني انا عايزه اقدملك كل السعاده ال ف الكون كله..انا بحبك..بحبك اوى يامحمد..!!
محمد : بدقة قلب ضمها لقلبه بحنان كبير..واخد نفس عميق واتنهد..وقال يااااه.انا كل ده يانوري..!!
نور : غمضت عينيها بأمان..وقالت انت اكتر من كده بكتير يامحمد..انا مهما قولت مستحيل اوفيك حقك..ربنا يباركلي فيك ياحبيبى..
محمد : ضمها لقلبه اكتر..وابتسم..وقال..انا معملتش حاجه اكتر من ال المفروض يتعمل..انا طبقت شرع الله.. وسنة رسوله. عليه الصلاة والسلام..
ربنا أمرنا بالموده والرحمة..واللين ف المعامله. وانتي وصية الرسول..ازاي ماراعيش ربنا فيكي. المعامله الحسنه هي ال بتخلي الزوج والزوجه يعيشو ف حياه هاديه..الاحترام والتقدير.من اسباب نجاح العلاقه مهما كانت الظروف..انا معملتش حاجه معاكي يانور..تخليكي تمني عليا. وتشكريني..
نور : خرجت من حضنه..وباست ع ايدو بحب كبير..وقالت دومت لي نعم الزوج والسند..
محمد : باس جبينها بحب اكبر..بحبك يانوري..
------------------بقلمي مريم نصار.
فيلا تيم عزيز ..
تيم : نايم وميرو ف حضنه. والمنبه..رن..
ميرو : فتحت عينيها بكسل..
تيم : فاق..ورفع ايدو فصل المنبه..ورجع ضم ميرو لحضنه وكمل نوم..
ميرو : فاقت وابتسمت..وداعبت أنف تيم..وقالت بهمس صباح الخير..
تيم : مغمض عينيه وابتسم..وقال بنفس الهمس..صباح الخير ياروحي..
ميرو : بصت حواليها..وشافت انها ف اوضتها الجديده..ف الفيلا..
وافتكرت انها صممت تعيش جمب جدها آدم الفتره دي قبل السفر للدراسه..
وافتكرت..وشهقت بصوت عالى وقالت ياخبر.. علاج بابا آدم...!!!
تيم : اتعدل واتخض..ايه..ايه ف ايه يا مريم..!!
ميرو : قامت بسرعه..وهتجري ع الحمام..وقالت قوم بسرعه ياتيم مفيش وقت..
تيم : قام بسرعه وشدها لحضنه...
ميرو : شهقت وشعرها جه ع كتفه..وقلبها بيدق.!!
تيم : ضمها اكتر..وقال بمكر..قوليلي بقى ماله بابا آدم..!!
ميرو : بلعت ريقها بتوتر..وقالت بلخبطه..اء..احم.. ا.انت عارف إن بابا آدم..احم. صمم انه يرجع..وجه الصبح بدري وجاب ماما مريم ع البيت..
.و..ورفض انه يفضل ف المستشفى اكتر من كده..وا..هيكمل علاجه ف البيت..و...وف علاج وليه مواعيد لازم يمشي عليها..
تيم : ابتسم لارتباكها ال بيحبه.. ورجع شعرها ورا ودنها..وكمل بمكر..انا عارف كل ده..انتى بقى رايحه فين؟
ميرو : بلعت ريقها بتوتر..اء..انا رايحه ل بابا آدم.احم هو المفروض نروح انا وانت. عشان نطمن عليه هو وماما مريم..ويفطرو عشان العلاج..
تيم : قرب من خدها..وهمس بخبث طيب وانا..!!!
ميرو : غمضت عينيها وقلبها بيدق بسرعه كبيره..وقالت بتلعثم..اء..انت ايه؟
تيم : باسها برقه..وقال أنا تيم حبيبك وانتي امبارح قولتي إني وحشتك..ولا انا سمعت غلط؟
ميرو : مسكت هدوهها..واتوترت اكتر..لكن قالت بتوهان.. لأ انت سمعت صح..
تيم : بخبث..سمعت..!!! ال هو ايه؟
ميرو : بدقة قلب.. إنك وحشتني..!!!
تيم : بإشتياق..وانتي وحشاني ياملاكي..وقرب منها بحب كبير..واخدها لعالمه الخاص..!!!
------------------بقلمي مريم نصار.
فيلا آريان العدوي.
آريان : بيصلى الضحى..
تمارا : اتصلت ع الشغاله..الو صباح الخير يابطه..
بطه : صباح الخير ياست هانم..صباحك نادي إن شاء الله..
تمارا : تسلمي..ياريت تجهزي الفطار بسرعه..
بطه : حاضر من عينيا..
تمارا : قفلت..وقربت من اريان بابتسامه..تقبل الله ياحبيبى.
آريان : شال السجاده..وابتسم..منا ومنك ياقلب حبيبك..
تمارا : مسكت ايديه..وبصت ف عينيه بدموع الفرح..وقالت..انا مبسوطه لفرحتك اوي يا آريان..!!
آريان : باس كف أيدها..وقال مش عايز اقولك ياروحي.. انا فرحان ومبسوط قد ايه..رجوع بابا آدم لينا.خلاني اعرف قد ايه وجوده نعمه كبيره ف حياتنا.
تمارا : بفرحه..فعلا يا آريان..شوفت مملكة العدوي دبت فيها الروح من تاني.. كأن موسم المطر جه قبل أوانه..وجودهم خير ف الدنيا..ربنا يديمهم نعمه كبيره ف حياتنا..
آريان : مسك وشها بايديه وباس جبينها..وقال. تيما انا عايز اشكرك ع وقفتك معايا.وكلامك ال قواني وصبرني ع الابتلاء ده..
تمارا : بابتسامه..تشكرني..!! اومال انا بقى اقول ايه؟ اقولك مليون شكر..ع إنك اتحملت تعبي النفسي والتوتر طول الفترة الاخيرة؟
ولا اقولك مليون شكراً. ع إنك بتساعدني ف مراجعة المواد..مع أنه مش مجالك.. آريان..!! انت إنسان عظيم وجميل جدا..وانا ال أشكرك مش انت..!!
آريان : بضحكه.خلاص يبقى مفيش بينا شكر خالص.. انتى بنتي الحلوه ومراتي ودنيتي..وواجبي اني اكون ديما جمبك ف أي وقت..وشدها لحضنه..
تمارا : ضمته بفرحه كبيره..وقالت حبيبى ربنا يباركلي فيك ولا يحرمني من وجودك جمبي..
آريان : ولا منك ياروحي..يلا عشان نفطر..وننزل نطمن ع بابا آدم وماما مريم..!!!
------------------بقلمي مريم نصار.
شقة كريم..
كريم : قام من النوم واتوضى وصلى..
وليليان لسه نايمه..وراح قعد جمبها يصحيها..وقال بتفائل.. لي لي..
ليليان : ............!!!
كريم : انتي يابت ياليليانو..ايه كل ده نوم..!!
ليليان : بنوم..بس ياكريم سبني انام ف حضنه..!!
كريم : تنح...وبص ليها بزهول..تنامي ف حضنه؟ وهزها من كتفها بغيره..انتي يازفته انتي حضن مين ال تنامي فيه؟
ليليان : فتحت عينيها..وبتتاوب..واتعدلت بكسل ..صباح الخير يا كيمو..
كريم : بغيظ..صباح القرطسه ياليليان هانم..
ليليان : بنفاذ صبر..ف ايه ع الصبح ياكريم. مالك مضايق ليه؟
كريم : كشر عينيه ليها..ومسك شعرها براحه..وقال بغيره واضحه.. أنا عايز اعرف..انتي كنتى عايزاني اسيبك تنامي ف حضن مين..!؟ هااااا.!!؟
ليليان : بدهشه..وبعدها انفجرت ف الضحك.. هههههه هههههه.
كريم : صك ع أسنانه بغيظ..وقال اللهم طولك ياروح..
ليليان : مسكت كريم من خدوده..وقالت انتي بتغيري عليا من بابا آدم يابيضه انتي..بحبك مووووت ياكيمو..
كريم : مسك أيدها وكتفها وشدها ع صدرو بهزار..وقال بيضه؟ ع آخر الزمن بقت انتي وبيضه؟ انتي عايزه تشوفي وشي التاني يابت..؟
ليليان : مثلت الخوف..وقالت لا لأ بليز بليز ياكيمو قلبك ابيض.خلاص والله انت سيد الرجاله كلهم..
كريم : رفع حاجبه..ايوه كدا ناس مابتجيش الا بالعين الخضرا.
ليليان : هههههه واحلا عيون خضرا ياكيمو باشا..وباسته من خدو..وقالت بمرح يلا بقى نفطر ونلبس ونروح ل بابا آدم..!!
كريم : بغمزه وايه المقابل اليليانو..
ليليان : هههههههه خد قلبي كله ياكريم..بس يلا بليز عشان منتأخرش..وبعدين انا عندى ليكو مفاجأه هتعجبكم جدآ..
كريم : كشر عينيه بعدم فهم وقال..مفاجأة ايه؟
ليليان : ضغطت ع شفايفها بحيره كبيره. وقالت جواها..طيب أقوله ولا اقول قدام كل العيله..اوووف لأ ياليليان انتى مجنونه..ماينفعش كريم يعرف زي الباقيين ويتفاجيء وقتها ممكن يضايق ويعملى مشكله كمان..يوووه انا كان نفسي افرح بابا آدم..
كريم : بصوت عالى.الووووو انتى يابنتي..بنادي عليكي روحتي فييين..!!
ليليان : انتبهت..ها..!! وقالت بحيره..معاك..انا معاك اهو ياكريم..
كريم : بتعجب.. اله؟ انتي مش بتقولي ف مفاجأه؟ ممكن بقى اعرفها؟
ليليان : قامت بسرعه..وقالت نلبس الأول اوكي؟ ودخلت الحمام..وبتفكر ازاى تقول خبر حملها..كريم الاول ولا كل العيله الأول...!!!
بعد شويه..
ليليان : خرجت من الحمام..ولبست الاسدال وصلت الضحى..وفطرو..
كريم : بيلبس..وبيفكر ياترى ايه هي المفاجأة..
ليليان : بتلبس واخدت القرار..!!
كريم : واقف قدام التسريحه بيسرح شعرو..
ليليان : من وراه ندهت برقه..كريم..!!!
كريم : لف ليها..وابتسم بحب وقال عيون كريم..ايه القمر ال قدامي ده؟
ليليان : ابتسمت بحرج.. ميرسي ياحبيبي..ومسكت ايد كريم وحطتها ع بطنها..وبصتله..
كريم : كشر عينيه بعدم فهم..وبص ع ايدو وبص ع ليليان..وهز راسه..وقال باستفهام.. ايه؟
ليليان : وشها بقى احمر جدا..وقالت دي المفاجأه ياكريم..!!
كريم : ببلاها..ها..!!وبص ليها بزهول..وقال بتنبيه.. ليليان..اء انا بشوف الحركه دي ف التليفزيون..بالله عليكي اوعي تكوني بتهزري؟
ليليان : هزت راسها بضحكه..وقالت لأ مبهزرش..انا حامل..حامل ياكريم..!!
كريم : قلبه دق بقوه كبيره..وشال ليليان ولف بيها كتير..وضحك بفرحه كبيره..وقال بصوت عالى جدا.. بحبببببببببك..بحبببببببك ياليلياني..بمووووت فيكي..
ليليان : غمضت عينيها وبتضحك بسعاده كبيره.
وأخيراً.داقت طعم وحلاوة فرحتها بالحمل.
.والفرحه هلت..ودخلت ع قلوبهم برجوع الامبراطور.. والأخبار الحلوه بعدها..
كريم : نزلها..وضمها لقلبه بفرحه كبيره..وقال بسعاده انا مش مصدق بجد ياليليان انتى حامل بجد؟
ليليان : مسحت دموعها وضحكت بسعاده وقالت..بجد ياروح ليليان..انا حامل ف الشهر الأول.
كريم : باس ع راسها..وقال يا احلى اخبار دخلت ع قلبي..الف مبروك ياحبيبتى..
ليليان : حضنت دراعه بحب كبير وقالت بسعاده..الله يبارك فيك ياحبيبى..!!!
وكملت بتوتر.وقالت.احم بس ليا طلب عندك..!!!
كريم : بفرحه. ايه بتتوحمي.؟قولي نفسك جايه ع ايه؟ عايزه رنجه؟ ولا وحمك من النوع إل بياكل صابون وكلام من ده؟ قولي ياحبيبتي..ال نفسك فيه هتلاقيه..!!
ليليان : بدهشه..صابون..!!؟ صابون ايه ياكريم انت كمان..!؟ وبعدين لسه بدري ع الوحم..انا طلبي غير كدا خالص..
كريم : طيب ياستي الحمدلله.. المهم اؤمري ياعيون كريم..
ليليان : ابتسمت بحب..تسلملي..بص ياكيمو..احم. انا طبعا هاقول الخبر الحلو ده قدام بابا آدم والعيله..ف انا عايزاك تتفاجيء كانك متعرفش وكدا يعني..!؟
كريم : كشر عينيه بعدم فهم..وقال ل نفسه..هي هرمونات الحمل بدأت ولا ايه؟
ليليان : بنفاذ صبر..كريم انت سامعني؟
كريم : ها..! اه معاكي ياروحي..احم..طيب ممكن اعرف ليه؟
ليليان : حطت راسها ع دراعه وقالت بحب..نفسي افرح بابا آدم وماما مريم..بعد المحنه ال كنا فيها.. وخصوصاً بابي ومامي..نفسي اقولهم أنهم اول حد يعرفو ..معرفش ليه..بس نفسي اعمل كدا.
كريم : أبتسم..وقال مجنونه..هي يعنى الفرحه هتقل ف قلبهم..!! بس عادي يقلبي بما انك عايزه كدا.. انا معاكي..المهم اني عرفت اول واحد..والباقي بعد كده سهل..
ليليان : بحب كبير..حبيبى انا ياكيمو..ربنا مايحرمنيش منك ابدا ياروحي انا..!!
كريم : باس ع راسها..ولا يحرمني منك ياقلب كريم..!!
------------------بقلمي مريم نصار.
ف شقة فهد..
فهد : نايم وواخد رينو ف حضنو. نايمين ف أمان الله..
آرين : طبعا مبسوطه اوى برجوع الامبراطور ل مملكته.. وقامت وقفت ع السرير..وفردت ايديها بسعاده كبيره..وقالت..
Here we are again..and the kingdom has returned with a ray of hope. The Emperor Adam Al-Adawy and his princess Maryam Al-Adawy returned safely across the borders of the Kingdom. And the weddings and the navigator's nights Автор: Меріам Насар..Автор: Меріам Насар
will return.. and the working hour has arrived..Автор: Меріам Насар In my name, I am Arin Fahd Al-Seyoufi.. I welcome you all..in the kingdom of the legacy of love..
Bravo. Bravo. Bravo..
ها قد عدنا من جديد..وعادت المملكه بشعاع الأمل. وقد عاد الامبراطور آدم العدوي و أميرته مريم العدوي عبر حدود المملكه بسلام.
وستعود الأفراح وليالي الملاح..ودقت ساعة العمل ..
ف بأسمي انا آرين فهد السيوفي .. أرحب بكم جميعا.في مملكة ميراث العشق ..
برافو. برافو. برافو ..
فهد : فتح عينيه..
رينو : ف حضنه وحست بيه..وقالت..اطمن دي المجنونه بنتك..رجعت للجنان من تاني..
فهد : بضحكه..والله اتخضيت..وبص ل رينو..وباس أنفها..صباح الورد يانجمتي الحلوه..
رينو : اتعدلت بكسل..صباح الخير ياحبيبى..وباسته من خدو..
فهد : حط ايدو ع بطنها..وقال صباح الخير ع حبيبتي وقلبي..
رينو : بضحكه..رغم وجعها انها خسرت حته منها..لكن حمدت ربنا..وقالت يسلام وكمان حددت نوع البيبي.؟
فهد : باس بطنها.وقال والله انا راضي بكل ال يجيبه ربنا..ولد بنت كله رزق وخير..وكفايه انه هيبقى حته منك..
رينو : بتمسد ع شعرو..وابتسمت وقالت بحب..ربنا يحققلك كل امنياتك ياحبيبى..
فهد : شاف ابتسامتها.وضمها لقلبه. ودفن وشه ف شعرها..واخد نفس عميق واتنهد بحب..وقال أخيراً يانجمتي. شوفت ضحكتك ال بتنور قلبي..
رينو : رفعت ايديها حوالين رقبته..وقالت بحب كبير.. انا عايزه اشكرك لانك ف حياتي يافهد..
فهد : طلعها من حضنه وباس خدها..وقال بتشكريني ع ايه يانجمتي..!!!
رينو : بصت ل عينيه وقالت بإمتنان كبير.. شكراً لانك حسيت بوجعي وقدرتني. شكراً لانك قدمت ليا الدعم رغم خسارتنا احنا الاتنين.. شكرا لانك احتوتني رغم انشغالك مابين شغلك والمستشفي.وقضية بابي.
شكراً لانك كنت ليا أب وأم واخ وصديق وزوج وحبيب وعاشق. بجد بشكرك من قلبي. رغم الحزن مسيطر علينا كلنا.. إلا أنك كنت ف ضهر الكل قبل مني. ربنا يباركلي فيك ويديمك نعمه كبيره ف حياتنا..
فهد : مبتسم..وبيرتب شعرها كالعاده..وقال.اولا ده واجبي وفرض عليا.. ثانياً والأهم.. أنا ال بشكر ربنا انه خلقك من قسمتي ونصيبي..
وعايز اقولك يانجمة قلب فهد..مفيش بينا كلمة شكرا دي..انتي فعلا بنتي قبل اختي وأمي قبل مراتي..وعشقي قبل حبي..انتي كل حاجه حلوه يا لاري..!!!
رينو : عيونها لمعت بدموع السعاده..وحطت راسها ع صدرو. وغمضت عينيها بأمان كبير..وقالت ربنا بيحبني.. لانه رزقني بنعم السند..!!!
آرين : خبطت ع الباب بتذمر..ياااااااابي..ماااااامي.. قووومو بقى عشان اروح ل بابا آدم..
رينو اتخضت..وفهد ضحك بصمت..
رينو : صكت ع أسنانها بغيظ واضح..وبصت ل فهد.. مستحيل تعقل..مفيش أمل واحد ف الميه..
فهد : بضحكه.. آريني تعمل ال هي عايزاه.
رينو : بتذمر..طيب يافهد..قوم بقى اتصرف معاها..عشان مقلبش عليكو انتو ال اتنين.
فهد : ضحك..وقام بسرعه..وقال أنا هفتح اهو..
رينو : قامت بسرعه وشهقت. لأ لأ استنى..وجريت ع الحمام عشان لبسها ماينفعش بنتها تشوفها بيه..وبصت ل فهد بتوعد..وقفلت باب الحمام بغيظ..
فهد : ضحك من قلبه..
آرين : بغيظ..يوووه بااااااااابي قوووووم بقى..!!!
فهد : لبس التيشرت..وفتح الباب.. بابتسامه.. صباح الورد..
آرين : اتشعلقت ف رقبته..صباح القمر والسكر والعسل وكل حاجه حلوه.ع اجمل بابي ف الدنيا..
فهد : ضمها لقلبه بحنان..صباح النوتيلا. ممكن اعرف ليه بقى رجعتي تعملي دوشه من تاني..
آرين : كشرت عينيها..وقالت.نو نو نو.دي احلا حاجه الدوشه.انتو ال نسيتو قواعد آرين فهد السيوفي..وبعدين مش كفايه أننا بقالنا فتره كبيره مفرحناش..
فهد : راح ع المطبخ.وبيمسح ع شعرو..وقال ع فكره رينو مبتعرفش تنام كويس من دوشتك دي ع الصبح.. وبعدين انتي صوتك كان عالي ليه ف اوضتك. يا مجنونه انتي..!!
آرين : بمرح..واو. وانا مسمعه اوي كدا.. ههههه. اوكي انا بعتذر من مامي القمر طبعا..بس انا كنت برحب بجدو القمر..
فهد : ابتسم..وبيعمل القهوه..وقال طيب ادخلي البسي..وانا هجهز الفطار عشان تلحقي محاضراتك..
آرين : قعدت ع الكرسي بتذمر..وقالت ايه؟ محاضرات ايه يابابي انا ف اجازه تلات ايام..
فهد : جاب اللبن من التلاجه..وبص ليها بعدم فهم. وقال اجازه؟ إجازة ايه؟ بتهايألي ف مناسبات الفتره دي ولا اجازه رسميه..!!!
آرين : مثلت الذكاء.. وقالت.ايوه انا عارفه كل ده.. بس انا ال أديت لنفسي اجازه..
فهد : لف ليها. وقال نعم...!!!
آرين : قامت بمرح..وضحكت بتمثيل الترجي..بابي حبيبي هو ف احلا من مناسبة إن بابا جدو آدم حبيبى قام بالسلامه..!؟ ها؟
فهد : بتفهم.. امممم..بقى انتي عايزه تاخدي اجازه عشان كدا..طيب هو يوم واحد بس..!!
آرين : بزعل طفولي..بابي بليز خليني اقعد مع بابا آدم التلات ايام ارجوك..
فهد : ابتسم بغيظ. وقال بتحذير..انا قولت هو يوم واحد بس..!! يا اما مفيش خالص وتدخلي تلبسي عشان اوصلك..قولتي ايه؟
آرين : باستسلام.وتنهيده..قولت اوكي بقى..!!
فهد : لاعب شعرها..وقال حبيبت قلبي ال بتسمع كلام أبوها..
آرين : صكت ع أسنانها بغيظ مكبت..واتحركت خطوه وبتبرطم..!!
فهد : بتحذير..هااااا..!!!
آرين : بتمثيل العياط..هو انا قولت حاجه..انا اهو سمعت الكلام..
فهد : شاطره ياحبيبتي..ادخلي البسي عشان نفطر وننزل للعيله..!!!
------------------بقلمي مريم نصار.
فيلا العدوي..ف جناح آدم..
مريم : انت مش بس ونعم الزوج..انت رفيق رحيم .خفيف الروح .هيّن الطبع.. وجودك ل مريم جنه.
آدم : بابتسامة عاشق. انتي جنة آدم ع الأرض يامريم....!!!!
مريم : قلبها انتعش. وبقى أشبه ببستان زهور..وخرجت من حضن آدم بابتسامه..لكن بصت حواليها..وقالت بتعجب..اله..ده الجناح بتاعنا؟ انا جيت هنا ازاى؟
آدم : ابتسم..وقال بهدوء..انا..
أنا قولت مستحيل ابعد عنك يوم واحد بعد كل ده.. وللأسف بقى مراد ال شالك وطلعك لحد هنا..
مريم : بدهشه..وحطت أيدها ع جرح آدم..وقالت بقلق.. إزاي؟ ازاي تخرج وانت لسه تعبان يا آدم؟
آدم : حط ايدو ع ايدها..وقال. انا كويس جدا الحمدلله..وكفايه قاعده ف المستشفى اكتر من كده..
مريم : بقلق..محمد ازاي يسمحلك بالخروج؟
آدم : بضحكه..انتي نسيتي قدرات جوزك ولا ايه يا اميرتي..!!؟وبعدين متقلقيش.انا بخير صدقيني. وكمان انا عايز منك تكوني بخير عشاني..
مريم : بتنهيده..ربنا يجعل اسمك وصوتك ف الدنيا ولا يحرمنا منك.. ويمد ف أجلك..ربنا يديك ع قد رحمته وكرمه يا آدم..
آدم : بابتسامه..يبقى كدا انا ف أمان ليوم الدين ياقلب آدم..!!!
ف الليفنج..
مراد : نازل من ع السلم..وجمبه فريحه.وبيقولها..اكيد ماما صحيت دلوقتي واتفاجأت انها ف البيت..
فريحه : بسعاده.مش مهم جت ازاي..المهم إن البيت هيرجع زي الاول انا مبسوطه اوى يامراد..
. وبعدها وقفو مكانهم..
فريحه : اتخضت وقالت بدهشة..ياستار يارب. الحق يامراد البيت بيتحرق..ايه الدخانه دي..
مراد : بقلق..مش عارف..فعلا دخانه كتير جدا..خليكي مكانك..
فريحه : بتكح..وبتتنفس بصعوبه..وقالت..اووف ياستار يارب..
مراد : نزل بسرعه..
زين : نازل بسرعه..وقال بدهشه..البيت بيولع..ينهار مش فايت..ونزل بسرعه..
زينب : مولعه بخور..وماشيه ف الدور الاول كله بترقية..وبتقول..بسم الله الرحمن الرحيم.قل اعوذ برب الفلق من شر ما خلق..ومن شر غاسق إذا وقب .ومن شر النفثات في العقد..ومن شر حاسد إذا حسد..صدق الله العظيم..
رقيتك واسترقيتك..من كل عين دخلت البيت وشافته ولا صلتش ع النبي..
رقيتك من عين الحرس واحد واحد..ومن عين عوض..ومن عين عوض تاني..ومن عين البت الصفرا سوسن بتاعة الخضار..ومن عم طلعت اللبان..ومن عين فتحيه..ومن عين فتحيه تاني..ومن عين فتحيه تالت. الله أكبر ف عينيها..هي بعينيها المدوره دي ال جايبه البيت الأرض..كانت داخلتها سودا..
ف نفس الوقت..فهد ورينو وصلو..ووراه تيم وميرو و آريان وتمارا..
مراد بيكح..وقرب من زينب..وحط ايدو ع بوقه.. وقال. بتنيلي ايه يازينب؟
زينب : بفخر..ببخر البيت يسي العقيد المقدم الرائد مراد بيه..
مراد : من بين أسنانه..بتبخري؟ ولا بتولعي فينا يازينب..؟
زين : بيكح. ايه ده ف ايه بالظبط..انا مش شايف حاجه..
فهد : دخل والكل اتخض ويسأل ف ايه؟
رينو : مستحملتش ريحة البخور..ومعدتها قلبت عليها وجريت ع الحمام..و آرين راحت وراها تتطمن عليها.
ميرو : بتكح وتمارا..
آريان : بتعجب ف ايه؟ البيت كله دخان ليه؟
تيم : بيكح وقرب من زينب..ايه الإختراع بتاعك ده ياداده..
زينب : بشهقه..اختراااع؟ ده بخور انا بعت جبته مخصوص من السيده زينب.. وكويس اوي انكو جيتو دلوقتي..
وقالت..اقعد هنا يسي مراد بيه..وقعدته ع الكنبه وانت كمان يسي زين بيه..اقعد..ايه ده العقيد المقدم الرائد فهد بيه..تعالى اقعد جمبهم..
فهد : قعد جمب مراد..وقال باستفهام..هتولعي فينا ولا ايه يازينب؟
زينب : مسكت دراع تيم..وقالت..انتو محسدوين ولازم رقوه تطلع العين من جتتكو..
آريان : قعد جمب تيم..وقال جتتنا؟
تيم : بهزار..ال هي الجثه يعني..شوفي شغلك ياداده.. الاختراع ده عجبني؟
زينب : وقفت وراهم وبتبخرهم كلهم..وقالت بسم الله الرحمن الرحيم. قل اعوذ برب الناس ملك الناس إله الناس من شر الوسواس الخناس الذي يوسوس في صدور الناس من الجِنة والناس..صدق الله العظيم..اعوذ بكلمات الله التامة من كل شيطان وهامة..
رقيتكو واسترقيتكو ياشباب العدوي والسيوفي وعزيز من كل ال يشوفكو ولا يصليش ع النبي..رقيتكو من كل عين خبيثه..ومن شر كل ست ناويه الاذيه..
مراد وفهد وزين بيبصو لبعض ببلاها..
فريحه وريتال والبنات واقفين يضحكو ويكحو..
زينب : رقيتكو من عين فتحيه وا....
مراد : قام وقف..وقال باااااس..كفايه يازينب..
زينب : بعفويه..اقعد يسي مراد..انا لسه مخلصتش الرقوه..
مراد : بتريقه..رقوه؟ هي دي اسمها رقوه..دي تعاويذ يازينب..دي طلاسم..قال من عين فتحيه قال.؟.. وبعدين تعالى هنا..مين فتحيه وسوسن ها؟ ولا هو اي هري وخلاص..!!
الكل ضحك..
زينب : كشرت عينيها وقالت..بشهقه.هييييي انت مش عارف مين فتحيه؟..دي بت اشتغلت هنا اسبوع وغارت ف داهيه..كانت عينيها مدوره ومقوره قد كدا..وصفرا..الهي لا يرجعها البعيده..من اول ما دخلت هنا والدنيا اتشقلب حالها...
فهد : ضحك بصمت..
زين : طيب كفايه كده يازينب الحمد لله أنا بعد الرقوه حاسس بكمية باور رهيبه..صح ياشباب..
آريان : قام وقف وقال بهزار فعلا..انا كان عندي مشكله ف كتفي اليمين.. ودلوقتي مش حاسس بحاجه..
زينب : ايوووه..هي دي العين..وطلعت من كتفك الحمدلله..
الكل كاتم الضحكه..
مراد : من بين أسنانه..عين طلعت من كتفه.؟
.زينب لو الدخانه الهباب دي طلعت ل جناح الحج انا هطلع منك العين بطريقة المخابرات..فاهمه..!؟
زينب : عوجت بوقها..اهو العين بانت عليك واتعصبت..انت عايز رقوه خميس وجمعه.. انت اكتر واحد محسود..اسم الله عليك..
الكل ضحك..
مراد : بغيظ..بص للكل انتو بتضحكو ع ايه؟ الكل يفتح الشبابيك عشان الدخانه دي غلط ع بابا وماما..يلا اتحركو..
الكل اتحرك بسرعه وفتحو الابواب والشبابيك..
فهد : هههههههه رقوه خميس وجمعه هههههههه.. انت يبني لو روحت لشيخ هتفضل ع طول متخلف..
مراد : بتريقه..مابلاش انت يافهوده..ال عليك غبي ومبيشوفش قدامه..
رينو : خارجه من الحمام وتعبانه..
زينب : بعفويه..اهو ست الدكتوره رينو..اول واحده العين طلعت من عليها .اومال ايه.ده بخور اصلى من السيده زينب..
رينو : هزت راسها بنفاذ صبر..وقالت بتعب..بخور ايه بس يازينب..الله يهديكي كل ده بدعه يازينب..ف حاجه إسمها الرقيه الشرعيه..مش بخور وكلام فاضي..انا تعبت من الريحه دي..
ميرو : بضحكه صافيه..خلاص ياجماعه حصل خير..وداده زينب اكيد نيتها خير مكانتش تعرف انها بدعه..
زينب : اي والله ياست ميرو..انا نيتي خير..
ميرو : بابتسامه..تعالى ياداده معايا المطبخ عايزاكي.. وراحو ع المطبخ..
آرين : واقفه ع باب الفيلا. وشافت هارون وعوض شايلين ورد كتير وجايين ع البيت..
وسقفت وقالت واو ورد كتير جدا..!!! -------------يتبع
الجزء ٥ _ الحلقه ٢(ج٢)
چود : مسحت دموعها وهزت راسها بزعل.. حاضر يا مامي..تعالى يا آرين..وساندتها وساعدتها..
تمارا وريتال قامو يتوضو..والكل اتوضى..وفرشو سجاد الصلاه..والكل هيصلى وهيدعى الله بتضرع. وخشوع وذل..عسى الله يستجيب..!!!
------------------بقلمي مريم نصار.
ف المستشفى..قدام العنايه..
فهد : قام وقف قصاد الشباك..وقلبه مشغول ع لارين.. ومسح وشه بايديه..وطلع فونه واتصل عليها...
زينب : ردت عليه..بتوتر اء..الو..
فهد : بحزن..ايوه يازينب..لارين فين؟
زينب : قالت بخوف..ست لارين اغمى عليها..
فهد : بزعل الدنيا عليها..غمض عينيه لانه مش جمبها..
زينب : طمنته..وقالت..بس ماتخافش يسي العقيد المقدم فهد..احنا جبنا ليها دكتوره ادتلها منوم ونايمه دلوقتي..والكل بيصلى فوق.. والدكتوره قالت هتفوق ع بليل إن شاء الله..
فهد : هز راسه بتنهيده...ماشي يازينب..آرين عامله ايه؟
زينب : خافت تقوله إن وشها احمر جدا..وجسمها سخن شويه..لكن قالت.. آرين قامت تصلي..وقالت هتدعي لجدها..وكملت بدموع.. سيدي آدم بيه عامل ايه دلوقتي..والله قلبي بيتقطع عليه..
فهد : دمعه خانته..وقال بغصه..ادعيله يازينب..ادعيله أنه يرجع بخير..
زينب : من قلبها..دعياله..والله دعياله..والكل حزين عليه..الهي يسيدي آدم بيه مانتحرم من شوفتك.وترجع بيتك مجبور الخاطر..ويشل ايد ال يفكر يأذيك..الهي بحق حبيبك النبي.تجبر بخاطرنا وتفرح قلوبنا بشفا سيدي آدم بيه...
فهد : بتنهيده طويله.. آمين..
زين قاعد قدام العنايه..وشاف هارون وشاهين جايين عليهم..وقام وقف بكُره كبير جداً.. واتحرك بسرعه اتجاه هارون...
رعد : قام وقف بسرعه.. واتوقع إن زين هايهجم ع هارون.
هارون : ماشي والحزن واضح عليه..
زين : هجم عليه بغضب واداله بوكس ف وشه..وزعق..انت جااااي ليييه؟ انت السبب ف كل ال حصل..انا مشغل معايا شوية اغبياااا..
ومين ال إسمها صابره دي؟ وشوقي ابنها ده ميييين؟
ومسكه من ياقة قميصه بقوه..وقال..كنت فين وقتها ها؟ كانت عينيك فييييين؟ ازااااى مقدرتش تحميه.. ازااااى؟ انا عايز اعرف ال يخليك بأهمالك تدمر عيله بحااالها..
هارون : نزل وشه ف الأرض..ومردش..!!!
زين : بغضب..طبعا مش هترد..لانك مش حاسس بحاجه..اسمع انا مش عايز اشوف وشك مره تانيه..انت وكل فريق الحرس مرفودين...!!! ورفع ايدو يضربه...
مراد : مسك أيد زين بسرعه..وقال..هارون مالوش زنب يازين..واهدا..
زين : بص ل مراد بزهول..وقال ازاااى. ازاي مالوش زنب يامراد؟ هارون وشاهين حارس شخصي ل بابا.. شاهين راح يجيب عربية عمى طارق..طيب هارون كان فين؟ هاااا؟ هارون وباقي الحرس وظيفتهم ايه يامراد تقدر تقولي..!!
مراد : غمض عينيه واتنهد بتعب..زين لو كان ف الف حارس..ارادة ربنا هتتنفذ..وحاول تتمساك اكتر من كده..
زين : ضحك بسخرية..اهدا؟ واتماسك؟ وهز راسه لأ لأ..لو انت هتسكت..انا مش هسكت..وهعرف مين الست دي وايه ال وراها..وسابهم ومشي بسرعه خارج من المستشفى...
مراد : نفخ بخنقه كبيره..وقال شاهين خليك مع زين..واعرفلي رايح فين.ومتسيبوش خطوه..
شاهين : هز راسه تحت امرك ياباشا. وخرج ورا زين بسرعه...
مراد : بص ل هارون ف نظره طويله كلها عتاب..
هارون : بندم وحزن حقيقي..اقسم بالله العظيم انا مقصرت ف شغلي يامراد باشا..وال حصل ده خارج عن إرادتنا..والله انا كنت واقف جمب الباشا..وبنفذ طلباته..وباقى الحرس كانو حواليه..انا مش بابرأ نفسي.. آدم باشا مش بالنسبالى رئيسي ف الشغل.. آدم باشا عمل معايا ال اهلى معملهوش..وعاملني كأني ابنه..يشهد الله اني قدمت كل جهدي..ولو كنت شوفت ال عمل كدا انا كنت اتصرفت بسرعه..بس والله غصب عني..!!
مراد : هز راسه..وربت ع كتف هارون..وقال أنا عارف إنك عملت كل ال تقدر عليه..ومتزعلش من زين. هو اتصرف من خوفه ع بابا..!!
هارون : بنفي.. لأ انا مش زعلان..وحقه يعمل اكتر من كدا..الباشا غالي علينا كلنا..وربنا يرجعه لينا بألف سلامه..
عدا الوقت كأنه شهور..
رعد : اتصل ع هيلينا.. واتكلم معاها. وهيلينا زعلت جدآ..ولبست بسرعه..وراحت ع فيلا العدوي..
مراد واقف قدام غرفة العنايه..وباصص من الازاز.. وشاف ابوه ع الاجهزه..لاحول له ولا قوه .وقلبه بيتجزأ. ورفع ايدو ع الازاز ومش قادر يحبس دموعه..وصعبان عليه ضعف أبوه..
وشاف أمه..فارشه سجادة الصلاة..وقاعده تسبح ف هدوء. وكأن عندها سكينه ورضا غير طبيعي..ومراد خايف عليها أنها تنهار ف اي لحظه..
سليم : وخالد قاعدين مع رجالة العيله..وبيواسوهم..
وبيشوفو الناقص ويكملوه..
آدم مراد : جواه إعصار..مابين عايز يخرج يدور و ينتقم.. ومابين خايف يخرج من المستشفى..!! وياسين واقف جمبه..!!
آريان : قاعد ف ركن لوحدو..وزكريات من زمن فات لابوه الروحي..ولما يفتكر المواقف الجميله يظهر ع وشه ابتسامه بسيطه مع دموع..ويغمض عينيه بترجي كبير.. إن ربنا يرجعه ليه بخير..
يوسف وكريم و آسر .. راحو قعدو جمب آريان يهونو عليه..
آركان : قاعد بيقرأ قرآن.. ودموعه نازله بصمت وجواه كل دعاء العالم إن جدو يرجع ليهم.. ومصطفى و چواد راحو قعدو معاه..
فارس وصل المستشفى..وجري عليهم بلهفه وقلق..وحاول يحتوى مراد..واتكلم مع طارق.
محمد : قاعد جمب نور..وسرحان ف كل حاجه..وخايف إن قلب آدم مايتحملش..وقام بتعب وأحباط..طلع للدكتور مروان..
مروان : اهلا يادكتور.والف سلامه ع الحج آدم..وإن شاء الله هيقوم منها..مش عايز اقولك إن نرمين زعلانه ومش مبطله عياط..
محمد : بتنهيده..متشكر يامروان..المهم انا جايلك دلوقتي عشان استشيرك ف حاجه..
مروان : اتفضل تحت امرك..
محمد : الأمر لله.. دلوقتي انت عارف إن آدم غالي علينا وع الكل.. وخصوصاً مراته..ال هي اختي و خالتي وف مقام والدتي..
مروان : بزعل..طبعا عارف ونرمين قالتلي ع موقفها..
محمد : بقلق..انا خايف عليها يامروان.. دلوقتي هي معملتش اي رد فعل..وانا لما خرجت بسرعه من باب العمليات..كنت متوقع أنها هتنهار وتجري عليا تسأل ع جوزها..لكن ال حصل العكس ف كل حاجه..هي ساكته تماماً وقاعده مكانها..رافضه تتكلم مع حد ولا بترد ع حد غير بكلمتين.. وكلامها بحده واسلوب أمر..وده عمره ما كان طبعها ابدا.. ودلوقتي هي قاعده معاه ف الغرفه المجهزه..علشان انا عارف انها هترفض تسيبه وترجع البيت أو حتى تنام ف الاوضه ال جمبه..
ف انا جهزت ليها مكان مخصص وجهزت كل حاجه هي محتاجاها..
لكن تخيل ادخل اطمن ع الحاله..ومتوقع انها تكون قاعده جمبه أو بتتكلم معاه بالايجاب.علشان مخه يدى اشاره للجسم..لكن برضو حصل عكس توقعي..وهي قاعده ع سجادة الصلاة. جمب الستاره.تصلي وتقعد وقت كبير ع السجاده ف صمت تام..ولما حاولت اتكلم معاها.. شاورت ليا بايدها..وقالت انها مش عايزه تتكلم مع حد..انا بجد خايف عليها..!! هل فعلا هي قويه كدا ولا دي صدمه..
مروان : بيسمعه بتركيز..وقال..اممم. تقدر تقول الاتنين مع بعض.. لأن مفيش حد مصدوم بيبقى بالقوه دي..وأنه يصلي ويدعي. كمان تصمم تكون المرافق لجوزها..
هي ممكن تكون مصدومه. لكن العقل ادا اشاره ليها وصورلها انها ممكن تكون ف حلم أو صور ليها انها لسه واقفه عند آخر لقاء بينها وبين زوجها. والاشاره دي ال مخلياها واقفه ع رجليها.
.وكمان قوتها ف تمسكها بدينها والصلاه وأنها قريبه من الله ولا نزكي ع الله احد طبعا..ممكن يكون إيمانها بالله ويقنها هو ال مخليها بالقوه دي..وده ال انا متأكد منه..!!
محمد : بتفكير..طيب ولنفرض انها صدمه..انت تعالجها ازاي؟
مروان : ف طرق كتير..واولها مواجهة الصدمه بصدمه كبيره..لكن ده انا استبعده..بص يا دكتور..انا هنزل معاك واراقب حالتها..ولو ف علاج كنوع من المهديء انا هكتبلك.. وتاخده مع علاجها اليومي عادي جدا..ولو رفضت ممكن نحط العلاج ف كوباية العصير..
محمد : هز راسه بتنهيده..تمام..تمام يامروان..!!!
------------------بقلمي مريم نصار.
ف شركة العدوي..
زين : دخل بهجوم واعصار..وطلع مكتبه بسرعه..وكسر كل حاجه موجوده ع المكتب. والرف ومسك فاظة ورد حدفها ف مرايه كبيره..وواقف ينهج بغضب واضح..ودموعه اتجمعت ف عينيه..وصرخ صرخة وجع ف قلبه..ونزل ع الأرض مكانه..وهز راسه بيأس..وقال لأ يابابا لأ..انا متخيلتش يوم واحد من غير وجودك ولا صوتك.
بابا ازاي احنا هونا عليك وفضلت السكون.. لأ انا زين ابنك. دراعك اليمين فاكر يابابا..فاكر لما قولت اني عكازك..
عكازك اتكسر يابابا..اتكسر قبل منك..انا ضعيف من غيرك..انا ضعييييف من غيرك يا آدم ياعدووووي.. ماينفعش تسبني..ماينفعش تروح وتسبني.. لااااااء يابابا لااااء.. ارجووووك بالله عليك أرجع..بالله عليك ياباباااااا....
وقعد مكانه ف صمت ولوم ودموع..وقام بتعب..وقبض ع ايديه وغمض عينيه..وافتكر كل كلام الحرس عن الست صابره.والفيديو ال شافه..وفتح عينيه بقوه..وفتح باب المكتب..وزعق بصوت عالى جدا..كل ملفات ال كانو مقدمين ع وظايف من شهرين واترفضو..تكون كلها قدااااامي حااااالا..
السكرتيره : اتفزعت..وقامت بسرعه وخافت من غضب زين..وقالت بتلعثم ح..حاضر مستر زين..اء..انا هنزل الارشيف حالا بنفسي ..وجريت من قدامه..
زين : دخل المكتب..وقعد ع كرسي المكتب..بخنقه واعصار..
بعد شويه..السكرتيره والعامل.جابو كل الملفات.ودخلو المكتب.واتصدمو وخافو..والمكتب كله متكسر..وحطو الملفات..وزين طردهم بره المكتب..
زين : مسك الملفات زي المجنون..وبيدور ع اسم شوقي..ودور ف اكتر من ملف..واخيرا لقاه. وفتح السي ڤي..وكانت درجاته جيد..وقرا عنوانه ف حي شعبي..واتصل ع الحرس..وطلع ليه..وعطاله العنوان..وإسم شوقي وصورته..وقاله ساعتين ويكون عندى..!!!
------------------بقلمي مريم نصار.
الساعه ١٠ مساءا.
فهد : قلبه مشغول ع رينو..وقام وقف. وقال. مراد انا هروح اجبلك هدوم وغيار انت و آدم. وكمان علاج مريم ولبس ليها..!!
مراد : هز راسه بأحباط ماشي يافهد..!!
فهد : وزي ما قولتلك..انت هتروح قبل الفجر..وانا هاجي مكانك..انت لازم تنام وتريح جسمك عشان تقدر تواصل.
مراد : الله المستعان..
فهد : نزل وركب العربيه واتحرك بسرعه عشان يحتوى نجمته..!!!
مراد : اتصل ع زين..لانه قلقان عليه..وشاهين بلغه أنه جاب شوقي..
زين : رد بتعب الو..
مراد : بعتاب..قولتلك الست دى ملهاش علاقه بالموضوع.. الموضوع اكبر من كدا يازين..
زين : بتعب وانت عرفت منين انها ملهاش علاقه..
مراد : لأن مفيش حد هيرمي نفسه ف التهلكه..وكمان دي بطاقتها معاها..وانت شوفتها ف الفيديو..وواضح جدا انها مبتكدبش..ودي حجات احنا نعرفها من شغلنا وتدريبنا..وبعد ما انت خرجت من المستشفى عيلتها جت..وناس بسيطه جدآ..
زين : مسح وشه بايديه وقال..هي فعلا ملهاش علاقه.. لأن انا جبت ابنها..
مراد : بتنهيده..شغل شوقي ف الشركه يازين..!!
زين : بلع ريقه بغصه.. وسكت..
مراد : بصوت مبحوح..كلام آدم العدوي لازم يتنفذ يازين..
زين : دموعه نزلت..وقال بس يرجع لينا وكل ال يؤمر هنفذه إن شاله يرمينى ف الشارع هنفذ بس يرجع واسمع صوته يامراد..
مراد : كاتم ف قلبه صرخة وجع..ومسح دموعه بسرعه..وقال بهزار..انت عبيط يازين.. آدم العدوي عمره ماطرد حد حتى الغريب..هيطردك أنت؟ وبابا هيرجع..هيرجع وهنسمع صوته من تاني.
زين : بترجي.. يارب..يارب يامراد..وماما عامله ايه دلوقتى؟
مراد : بغصه..محمد حاول معاها وشربت عصير بمعجزه..وكان فيه علاج ليها..ونامت..كدا احسن ليها..
زين : هز راسه بألم..ايوه كدا هتستريح شويه...!!
------------------بقلمي مريم نصار..
فيلا العدوي..
رينو : فاقت بتعب..وبتكح.. ومسكت راسها بألم شديد..
فريحه : داخله تطمن عليها .وشافتها فاقت..جريت عليها.وحطت كوباية العصير ع الكمود.وقالت..رينو رينو ياحبيبتى حمدلله ع سلامتك..
رينو : فتحت عينيها وغمضت..وقالت بتعجب حمدلله ع سلامتي؟ ليه ف ايه؟
فريحه : بتوتر..اء.. أبدا أبدا..انا بقولك كدا عشان ديما بترجعي وكدا.عشان الحمل.
رينو : الله يسلمك يافريحه..وهتسألها ع امها . وقالت هي مام.......!!!! وافتكرت خوف امها..وقلق نور..وصوت آركان أتردد تاني..
رينو : فتحت عينيها بصدمه..وهمس بابي اضرب بالرصاص...!!!؟ وجسمها اتشد..
فريحه : جريت عليها ومسكت دراعها..اهدي يارينو اي حركه غلط عليكي..
رينو : بصريخ هستيري..بااااابااااااا لاااااء.. لااااااء بااااابااااا. مستحيل.ال سمعته ده مستحيييل..وجت تقوم..
فريحه : بتمنعها..و صرخت بصوت عالى..ريتاااال ياريتاااال.الحقيييني..
ريتال : دخلت تجري..والبنات وراها..
ريتال : جريت ع رينو..ومسكتها..اهدي يارينو..اهدي بابا آدم كويس.. والله كويس...
رينو : بصريخ كله وجع.. لااا انتو كدااابين..
كدااابيييين..سيبوووني اروح لباباااا. أنا لازم اشوووفه لازم اعرف فييييه ايييييه؟
كل البنات واقفه والألم اتجدد تاني والكل بيعيط..
فريحه : قلبها بيدق بخوف عشان الجنين.. ومسكت رينو..وقالت بالله تهدي انتي حامل .
رينو : بصريخ وجع قالت..مش عايزززاااااه... انا عايزه ابوياااا.. سيبوووووني..باااابي عايزني جمبه..
خلوووني امشي سيبووووني...انتو مش عايزني اشوووف ابويا لييييه؟
ليليان : سمعت صوت عربيه..وجريت ع الشباك..وقالت بعياط..خالو فهد جه..!!
آرين : بتعيط..وخرجت تجري.ونزلت بسرعه..
رينو : بتحاول تزقهم..والكانيولا ف أيدها..وعايزه تخرج..وقالت ابعدوووو عنييي. أنا عايزه ابوياااااا..
فهد : دخل الفيلا..وقابل رنا..
رنا : بتعب شديد وماسكه راسها من العياط..
فهد : باس ع أيدها..مالك ياست الكل..
رنا : سمعت صوت صريخ رينو..
فهد : قلبه دق..وجه يتحرك..
رنا : قالت. فهد مراتك كانت حامل ف تؤام و سقطت.واحد.الحقها يابنى.. الحركه غلط عليها..
فهد : رغم الصدمه ال اخترقت قلبه.. لكن طلع يجري بسرعه كبيره..
آرين : شافت أبوها طالع جري.. وجريت وراه..
رينو : بتصرخ بانهيار..ابعدووووو عننننني...!!!!
فهد : دخل بسرعه..لاررييين..!!!
رينو : سمعت صوته..ولفت راسها ليه..وهمست بإحتياج فهد..!!!
الكل بدأ يخرج بره الأوضه..
فهد : اتحرك بسرعه..وقرب منها..
رينو : واقفه قدامه وجسمها كله بترجف..وقالت برعشه ف صوتها..بابي يافهد.. آركان بيقول...!!!
فهد : شدها لحضنه..وضمها لقلبه بوجع كبير.. وغمض عينيه..
رينو : رفعت ايديها..وعيطت بشهقات عاليه..وقالت ابويا حصله ايه يافهد..ليه محدش عايزني اروحله..بالله عليكم خلوني اشوفه..انا عايزه ابوياااا..ااااه..
فهد : جواه إعصار..خسر انهردا حجات كتير جدا..وخسر إبن ليه..ولو رينو عرفت؟ طيب لو عرفت كمان إن ابوها ف غيبوبه..وامها ف حالة صدمه..ياترى الايام مخبيالك ايه تاني يافهد..
وقال بهدوء عكس الإنهيار..عمي آدم كويس يالارين.. وطلعها من حضنه.. وشاف وشها متغير..ومكان الكانيولا..ومسح دموعها..وباس كف أيدها. وقال..عمي آدم عايز يشوف غلاوته عندنا..
رينو : رفعت عينيها ليه..وكانت حمرا جدا..ومسكت ف تيشريته لانها مش قادره تقف..وقالت بانكسار..لو حصله حاجه انا مش هعرف اعيش يافهد..بالله قولى بابي جراله ايه؟
فهد : شالها بين ايديه..ونيمها ف السرير..وقعد جنبها. وقال..صدقيني يالارين..عمي بخير..وانتى لازم يكون عندك ثقه ف الله أنه كويس وبخير..
رينو : بعياط.وكسره...انا معرفش بابي فيه ايه؟ ولا اعرف ايه ال حصل..ثقتي بالله كبيره..بس ده أبويا يافهد..
ده أساس العيله.ده الأمان لينا يافهد. ارجوك ريح قلبى..
واترمت ف حضنه بعياط..انا قلبى هيقف من الخوف ع باااابي. حد يطمني عليه بالله عليكم..ااااه. بااابااااا..
فهد : غمض عينيه بخنقه كبيره..وضمها لقلبه بحنان..وقال...
عشان خاطري اهدى.. وبعدين فين لارين آدم العدوي القويه ها؟
فين بقى كلامك الجميل عن الصبر والتحمل.. وإن كل حاجه بتحصل لينا ف الدنيا دي خير.وان المؤمن مبتلى.. وإذا أحب الله عبداً ابتلاه..
فاكره يالارين؟ فاكره لما الشقه اتحرقت..انتى قولتي ايه واحنا ف المول؟ قولتي لو الشقه مكنتش اتحرقت..مكناش بدأنا زكريات اجمل من قبل..وكمان قولتي الحمدلله أننا مكناش موجودين فيها.. وبعدين..حالة عمى آدم مستقرة..انتى عايزه تزعليه منك؟ انتى عارفه إن عمي مابيحبش الحزن والزعل..ديما بيحب يشوف فرحتكم وابتسامتكم.. وبالذات بيحب يشوفك انتى مبسوطه..مش انتي نوتيلا آدم..!!!
والمفروض دلوقتي انتى ال تقويني لانك انتى اقوي من فهد العصبي..مش كدا؟
رينو : بتخرج منها تنهيدة وجع بشهقات..وساكته
فهد : مسد ع شعرها وضهرها..وجاب كوباية ميا..وقال اشربي ياحبيبتي..
رينو : بعدت بوقها ورافضه تشرب..وحضنت ركبها..وعيطت بوجع وصوت مهموس..وبتنادي ع ابوها.بإحتياح كبير.
فهد : أتوجع لشكلها..وقرب منها وحاوطها..وحط راسها ع صدرو..وقال.لو شربتي واكلتي كمان.. انا بكره هاخدك المستشفى..وتشوفي عمي .
رينو : بأمل..بجد يا فهد..
فهد : ابتسم بتمثيل..بجد ياقلب فهد..!!!
رينو : بدموع..بس انا مش عايزه اكل..انا عايزه انام..يمكن انسى. أنا عايزه انام كتير يافهد..لحد ما بابي يرجع البيت..مش عايزه اشوفه تعبان..وكمان هموت واشوفه..!!
فهد : قلبه منحور عشانها..وتماسك..وقال..طيب ع الأقل اشربي كوباية العصير دي..ونامي وانا جمبك..!!!
رينو : شربت غصب عنها.. ودموعها نازله زي المطر..
فهد : اخدها ف حضنه نيمها وفضل يمسد ع شعرها بحنان..لحد مانامت وسط شهقات..وتقوم مخضوضه..
وفهد يطمنها لحد ما نامت واستكانت...
فهد : قام بشويش.ودخل الحمام ياخد شاور..ومخنوق جدآ..وخايف ع عيلته.وزعلان ل خسارته حته منه انهاردة..وبعد تفكير كتير وعقله مشغول ف كل حاجه..
افتكر الفلاشه.. وخرج من الحمام..وماشي بشويش
.وشغل اللاب توب.. وشغل الفلاشه..وشاف الفيديوهات..وكشر عينيه بحيره..وقال مين ده؟ وقرب الشاشه..وفتح عينيه بصدمه اكبر من اى وقت....!!! وقال بزهول انت......!!!!Автор: Меріам Насар
------------------بقلمي مريم نصار.
تاني يوم..
الساعه ١٠ صباحاً ف شقة تيم..
تيم : بتنهيدة وجع كبيره..بابا آدم يامريم..!!!
ميرو : بتركيز كبير.وتعجب ماله بابا آدم ياتيم؟
تيم : بغصه..اتعرض للاغتيال.. وحالياً دخل ف غيبوبه...!!!
ميرو : ..........!!!!!!
يتبع.
چود : مسحت دموعها وهزت راسها بزعل.. حاضر يا مامي..تعالى يا آرين..وساندتها وساعدتها..
تمارا وريتال قامو يتوضو..والكل اتوضى..وفرشو سجاد الصلاه..والكل هيصلى وهيدعى الله بتضرع. وخشوع وذل..عسى الله يستجيب..!!!
------------------بقلمي مريم نصار.
ف المستشفى..قدام العنايه..
فهد : قام وقف قصاد الشباك..وقلبه مشغول ع لارين.. ومسح وشه بايديه..وطلع فونه واتصل عليها...
زينب : ردت عليه..بتوتر اء..الو..
فهد : بحزن..ايوه يازينب..لارين فين؟
زينب : قالت بخوف..ست لارين اغمى عليها..
فهد : بزعل الدنيا عليها..غمض عينيه لانه مش جمبها..
زينب : طمنته..وقالت..بس ماتخافش يسي العقيد المقدم فهد..احنا جبنا ليها دكتوره ادتلها منوم ونايمه دلوقتي..والكل بيصلى فوق.. والدكتوره قالت هتفوق ع بليل إن شاء الله..
فهد : هز راسه بتنهيده...ماشي يازينب..آرين عامله ايه؟
زينب : خافت تقوله إن وشها احمر جدا..وجسمها سخن شويه..لكن قالت.. آرين قامت تصلي..وقالت هتدعي لجدها..وكملت بدموع.. سيدي آدم بيه عامل ايه دلوقتي..والله قلبي بيتقطع عليه..
فهد : دمعه خانته..وقال بغصه..ادعيله يازينب..ادعيله أنه يرجع بخير..
زينب : من قلبها..دعياله..والله دعياله..والكل حزين عليه..الهي يسيدي آدم بيه مانتحرم من شوفتك.وترجع بيتك مجبور الخاطر..ويشل ايد ال يفكر يأذيك..الهي بحق حبيبك النبي.تجبر بخاطرنا وتفرح قلوبنا بشفا سيدي آدم بيه...
فهد : بتنهيده طويله.. آمين..
زين قاعد قدام العنايه..وشاف هارون وشاهين جايين عليهم..وقام وقف بكُره كبير جداً.. واتحرك بسرعه اتجاه هارون...
رعد : قام وقف بسرعه.. واتوقع إن زين هايهجم ع هارون.
هارون : ماشي والحزن واضح عليه..
زين : هجم عليه بغضب واداله بوكس ف وشه..وزعق..انت جااااي ليييه؟ انت السبب ف كل ال حصل..انا مشغل معايا شوية اغبياااا..
ومين ال إسمها صابره دي؟ وشوقي ابنها ده ميييين؟
ومسكه من ياقة قميصه بقوه..وقال..كنت فين وقتها ها؟ كانت عينيك فييييين؟ ازااااى مقدرتش تحميه.. ازااااى؟ انا عايز اعرف ال يخليك بأهمالك تدمر عيله بحااالها..
هارون : نزل وشه ف الأرض..ومردش..!!!
زين : بغضب..طبعا مش هترد..لانك مش حاسس بحاجه..اسمع انا مش عايز اشوف وشك مره تانيه..انت وكل فريق الحرس مرفودين...!!! ورفع ايدو يضربه...
مراد : مسك أيد زين بسرعه..وقال..هارون مالوش زنب يازين..واهدا..
زين : بص ل مراد بزهول..وقال ازاااى. ازاي مالوش زنب يامراد؟ هارون وشاهين حارس شخصي ل بابا.. شاهين راح يجيب عربية عمى طارق..طيب هارون كان فين؟ هاااا؟ هارون وباقي الحرس وظيفتهم ايه يامراد تقدر تقولي..!!
مراد : غمض عينيه واتنهد بتعب..زين لو كان ف الف حارس..ارادة ربنا هتتنفذ..وحاول تتمساك اكتر من كده..
زين : ضحك بسخرية..اهدا؟ واتماسك؟ وهز راسه لأ لأ..لو انت هتسكت..انا مش هسكت..وهعرف مين الست دي وايه ال وراها..وسابهم ومشي بسرعه خارج من المستشفى...
مراد : نفخ بخنقه كبيره..وقال شاهين خليك مع زين..واعرفلي رايح فين.ومتسيبوش خطوه..
شاهين : هز راسه تحت امرك ياباشا. وخرج ورا زين بسرعه...
مراد : بص ل هارون ف نظره طويله كلها عتاب..
هارون : بندم وحزن حقيقي..اقسم بالله العظيم انا مقصرت ف شغلي يامراد باشا..وال حصل ده خارج عن إرادتنا..والله انا كنت واقف جمب الباشا..وبنفذ طلباته..وباقى الحرس كانو حواليه..انا مش بابرأ نفسي.. آدم باشا مش بالنسبالى رئيسي ف الشغل.. آدم باشا عمل معايا ال اهلى معملهوش..وعاملني كأني ابنه..يشهد الله اني قدمت كل جهدي..ولو كنت شوفت ال عمل كدا انا كنت اتصرفت بسرعه..بس والله غصب عني..!!
مراد : هز راسه..وربت ع كتف هارون..وقال أنا عارف إنك عملت كل ال تقدر عليه..ومتزعلش من زين. هو اتصرف من خوفه ع بابا..!!
هارون : بنفي.. لأ انا مش زعلان..وحقه يعمل اكتر من كدا..الباشا غالي علينا كلنا..وربنا يرجعه لينا بألف سلامه..
عدا الوقت كأنه شهور..
رعد : اتصل ع هيلينا.. واتكلم معاها. وهيلينا زعلت جدآ..ولبست بسرعه..وراحت ع فيلا العدوي..
مراد واقف قدام غرفة العنايه..وباصص من الازاز.. وشاف ابوه ع الاجهزه..لاحول له ولا قوه .وقلبه بيتجزأ. ورفع ايدو ع الازاز ومش قادر يحبس دموعه..وصعبان عليه ضعف أبوه..
وشاف أمه..فارشه سجادة الصلاة..وقاعده تسبح ف هدوء. وكأن عندها سكينه ورضا غير طبيعي..ومراد خايف عليها أنها تنهار ف اي لحظه..
سليم : وخالد قاعدين مع رجالة العيله..وبيواسوهم..
وبيشوفو الناقص ويكملوه..
آدم مراد : جواه إعصار..مابين عايز يخرج يدور و ينتقم.. ومابين خايف يخرج من المستشفى..!! وياسين واقف جمبه..!!
آريان : قاعد ف ركن لوحدو..وزكريات من زمن فات لابوه الروحي..ولما يفتكر المواقف الجميله يظهر ع وشه ابتسامه بسيطه مع دموع..ويغمض عينيه بترجي كبير.. إن ربنا يرجعه ليه بخير..
يوسف وكريم و آسر .. راحو قعدو جمب آريان يهونو عليه..
آركان : قاعد بيقرأ قرآن.. ودموعه نازله بصمت وجواه كل دعاء العالم إن جدو يرجع ليهم.. ومصطفى و چواد راحو قعدو معاه..
فارس وصل المستشفى..وجري عليهم بلهفه وقلق..وحاول يحتوى مراد..واتكلم مع طارق.
محمد : قاعد جمب نور..وسرحان ف كل حاجه..وخايف إن قلب آدم مايتحملش..وقام بتعب وأحباط..طلع للدكتور مروان..
مروان : اهلا يادكتور.والف سلامه ع الحج آدم..وإن شاء الله هيقوم منها..مش عايز اقولك إن نرمين زعلانه ومش مبطله عياط..
محمد : بتنهيده..متشكر يامروان..المهم انا جايلك دلوقتي عشان استشيرك ف حاجه..
مروان : اتفضل تحت امرك..
محمد : الأمر لله.. دلوقتي انت عارف إن آدم غالي علينا وع الكل.. وخصوصاً مراته..ال هي اختي و خالتي وف مقام والدتي..
مروان : بزعل..طبعا عارف ونرمين قالتلي ع موقفها..
محمد : بقلق..انا خايف عليها يامروان.. دلوقتي هي معملتش اي رد فعل..وانا لما خرجت بسرعه من باب العمليات..كنت متوقع أنها هتنهار وتجري عليا تسأل ع جوزها..لكن ال حصل العكس ف كل حاجه..هي ساكته تماماً وقاعده مكانها..رافضه تتكلم مع حد ولا بترد ع حد غير بكلمتين.. وكلامها بحده واسلوب أمر..وده عمره ما كان طبعها ابدا.. ودلوقتي هي قاعده معاه ف الغرفه المجهزه..علشان انا عارف انها هترفض تسيبه وترجع البيت أو حتى تنام ف الاوضه ال جمبه..
ف انا جهزت ليها مكان مخصص وجهزت كل حاجه هي محتاجاها..
لكن تخيل ادخل اطمن ع الحاله..ومتوقع انها تكون قاعده جمبه أو بتتكلم معاه بالايجاب.علشان مخه يدى اشاره للجسم..لكن برضو حصل عكس توقعي..وهي قاعده ع سجادة الصلاة. جمب الستاره.تصلي وتقعد وقت كبير ع السجاده ف صمت تام..ولما حاولت اتكلم معاها.. شاورت ليا بايدها..وقالت انها مش عايزه تتكلم مع حد..انا بجد خايف عليها..!! هل فعلا هي قويه كدا ولا دي صدمه..
مروان : بيسمعه بتركيز..وقال..اممم. تقدر تقول الاتنين مع بعض.. لأن مفيش حد مصدوم بيبقى بالقوه دي..وأنه يصلي ويدعي. كمان تصمم تكون المرافق لجوزها..
هي ممكن تكون مصدومه. لكن العقل ادا اشاره ليها وصورلها انها ممكن تكون ف حلم أو صور ليها انها لسه واقفه عند آخر لقاء بينها وبين زوجها. والاشاره دي ال مخلياها واقفه ع رجليها.
.وكمان قوتها ف تمسكها بدينها والصلاه وأنها قريبه من الله ولا نزكي ع الله احد طبعا..ممكن يكون إيمانها بالله ويقنها هو ال مخليها بالقوه دي..وده ال انا متأكد منه..!!
محمد : بتفكير..طيب ولنفرض انها صدمه..انت تعالجها ازاي؟
مروان : ف طرق كتير..واولها مواجهة الصدمه بصدمه كبيره..لكن ده انا استبعده..بص يا دكتور..انا هنزل معاك واراقب حالتها..ولو ف علاج كنوع من المهديء انا هكتبلك.. وتاخده مع علاجها اليومي عادي جدا..ولو رفضت ممكن نحط العلاج ف كوباية العصير..
محمد : هز راسه بتنهيده..تمام..تمام يامروان..!!!
------------------بقلمي مريم نصار.
ف شركة العدوي..
زين : دخل بهجوم واعصار..وطلع مكتبه بسرعه..وكسر كل حاجه موجوده ع المكتب. والرف ومسك فاظة ورد حدفها ف مرايه كبيره..وواقف ينهج بغضب واضح..ودموعه اتجمعت ف عينيه..وصرخ صرخة وجع ف قلبه..ونزل ع الأرض مكانه..وهز راسه بيأس..وقال لأ يابابا لأ..انا متخيلتش يوم واحد من غير وجودك ولا صوتك.
بابا ازاي احنا هونا عليك وفضلت السكون.. لأ انا زين ابنك. دراعك اليمين فاكر يابابا..فاكر لما قولت اني عكازك..
عكازك اتكسر يابابا..اتكسر قبل منك..انا ضعيف من غيرك..انا ضعييييف من غيرك يا آدم ياعدووووي.. ماينفعش تسبني..ماينفعش تروح وتسبني.. لااااااء يابابا لااااء.. ارجووووك بالله عليك أرجع..بالله عليك ياباباااااا....
وقعد مكانه ف صمت ولوم ودموع..وقام بتعب..وقبض ع ايديه وغمض عينيه..وافتكر كل كلام الحرس عن الست صابره.والفيديو ال شافه..وفتح عينيه بقوه..وفتح باب المكتب..وزعق بصوت عالى جدا..كل ملفات ال كانو مقدمين ع وظايف من شهرين واترفضو..تكون كلها قدااااامي حااااالا..
السكرتيره : اتفزعت..وقامت بسرعه وخافت من غضب زين..وقالت بتلعثم ح..حاضر مستر زين..اء..انا هنزل الارشيف حالا بنفسي ..وجريت من قدامه..
زين : دخل المكتب..وقعد ع كرسي المكتب..بخنقه واعصار..
بعد شويه..السكرتيره والعامل.جابو كل الملفات.ودخلو المكتب.واتصدمو وخافو..والمكتب كله متكسر..وحطو الملفات..وزين طردهم بره المكتب..
زين : مسك الملفات زي المجنون..وبيدور ع اسم شوقي..ودور ف اكتر من ملف..واخيرا لقاه. وفتح السي ڤي..وكانت درجاته جيد..وقرا عنوانه ف حي شعبي..واتصل ع الحرس..وطلع ليه..وعطاله العنوان..وإسم شوقي وصورته..وقاله ساعتين ويكون عندى..!!!
------------------بقلمي مريم نصار.
الساعه ١٠ مساءا.
فهد : قلبه مشغول ع رينو..وقام وقف. وقال. مراد انا هروح اجبلك هدوم وغيار انت و آدم. وكمان علاج مريم ولبس ليها..!!
مراد : هز راسه بأحباط ماشي يافهد..!!
فهد : وزي ما قولتلك..انت هتروح قبل الفجر..وانا هاجي مكانك..انت لازم تنام وتريح جسمك عشان تقدر تواصل.
مراد : الله المستعان..
فهد : نزل وركب العربيه واتحرك بسرعه عشان يحتوى نجمته..!!!
مراد : اتصل ع زين..لانه قلقان عليه..وشاهين بلغه أنه جاب شوقي..
زين : رد بتعب الو..
مراد : بعتاب..قولتلك الست دى ملهاش علاقه بالموضوع.. الموضوع اكبر من كدا يازين..
زين : بتعب وانت عرفت منين انها ملهاش علاقه..
مراد : لأن مفيش حد هيرمي نفسه ف التهلكه..وكمان دي بطاقتها معاها..وانت شوفتها ف الفيديو..وواضح جدا انها مبتكدبش..ودي حجات احنا نعرفها من شغلنا وتدريبنا..وبعد ما انت خرجت من المستشفى عيلتها جت..وناس بسيطه جدآ..
زين : مسح وشه بايديه وقال..هي فعلا ملهاش علاقه.. لأن انا جبت ابنها..
مراد : بتنهيده..شغل شوقي ف الشركه يازين..!!
زين : بلع ريقه بغصه.. وسكت..
مراد : بصوت مبحوح..كلام آدم العدوي لازم يتنفذ يازين..
زين : دموعه نزلت..وقال بس يرجع لينا وكل ال يؤمر هنفذه إن شاله يرمينى ف الشارع هنفذ بس يرجع واسمع صوته يامراد..
مراد : كاتم ف قلبه صرخة وجع..ومسح دموعه بسرعه..وقال بهزار..انت عبيط يازين.. آدم العدوي عمره ماطرد حد حتى الغريب..هيطردك أنت؟ وبابا هيرجع..هيرجع وهنسمع صوته من تاني.
زين : بترجي.. يارب..يارب يامراد..وماما عامله ايه دلوقتى؟
مراد : بغصه..محمد حاول معاها وشربت عصير بمعجزه..وكان فيه علاج ليها..ونامت..كدا احسن ليها..
زين : هز راسه بألم..ايوه كدا هتستريح شويه...!!
------------------بقلمي مريم نصار..
فيلا العدوي..
رينو : فاقت بتعب..وبتكح.. ومسكت راسها بألم شديد..
فريحه : داخله تطمن عليها .وشافتها فاقت..جريت عليها.وحطت كوباية العصير ع الكمود.وقالت..رينو رينو ياحبيبتى حمدلله ع سلامتك..
رينو : فتحت عينيها وغمضت..وقالت بتعجب حمدلله ع سلامتي؟ ليه ف ايه؟
فريحه : بتوتر..اء.. أبدا أبدا..انا بقولك كدا عشان ديما بترجعي وكدا.عشان الحمل.
رينو : الله يسلمك يافريحه..وهتسألها ع امها . وقالت هي مام.......!!!! وافتكرت خوف امها..وقلق نور..وصوت آركان أتردد تاني..
رينو : فتحت عينيها بصدمه..وهمس بابي اضرب بالرصاص...!!!؟ وجسمها اتشد..
فريحه : جريت عليها ومسكت دراعها..اهدي يارينو اي حركه غلط عليكي..
رينو : بصريخ هستيري..بااااابااااااا لاااااء.. لااااااء بااااابااااا. مستحيل.ال سمعته ده مستحيييل..وجت تقوم..
فريحه : بتمنعها..و صرخت بصوت عالى..ريتاااال ياريتاااال.الحقيييني..
ريتال : دخلت تجري..والبنات وراها..
ريتال : جريت ع رينو..ومسكتها..اهدي يارينو..اهدي بابا آدم كويس.. والله كويس...
رينو : بصريخ كله وجع.. لااا انتو كدااابين..
كدااابيييين..سيبوووني اروح لباباااا. أنا لازم اشوووفه لازم اعرف فييييه ايييييه؟
كل البنات واقفه والألم اتجدد تاني والكل بيعيط..
فريحه : قلبها بيدق بخوف عشان الجنين.. ومسكت رينو..وقالت بالله تهدي انتي حامل .
رينو : بصريخ وجع قالت..مش عايزززاااااه... انا عايزه ابوياااا.. سيبوووووني..باااابي عايزني جمبه..
خلوووني امشي سيبووووني...انتو مش عايزني اشوووف ابويا لييييه؟
ليليان : سمعت صوت عربيه..وجريت ع الشباك..وقالت بعياط..خالو فهد جه..!!
آرين : بتعيط..وخرجت تجري.ونزلت بسرعه..
رينو : بتحاول تزقهم..والكانيولا ف أيدها..وعايزه تخرج..وقالت ابعدوووو عنييي. أنا عايزه ابوياااااا..
فهد : دخل الفيلا..وقابل رنا..
رنا : بتعب شديد وماسكه راسها من العياط..
فهد : باس ع أيدها..مالك ياست الكل..
رنا : سمعت صوت صريخ رينو..
فهد : قلبه دق..وجه يتحرك..
رنا : قالت. فهد مراتك كانت حامل ف تؤام و سقطت.واحد.الحقها يابنى.. الحركه غلط عليها..
فهد : رغم الصدمه ال اخترقت قلبه.. لكن طلع يجري بسرعه كبيره..
آرين : شافت أبوها طالع جري.. وجريت وراه..
رينو : بتصرخ بانهيار..ابعدووووو عننننني...!!!!
فهد : دخل بسرعه..لاررييين..!!!
رينو : سمعت صوته..ولفت راسها ليه..وهمست بإحتياج فهد..!!!
الكل بدأ يخرج بره الأوضه..
فهد : اتحرك بسرعه..وقرب منها..
رينو : واقفه قدامه وجسمها كله بترجف..وقالت برعشه ف صوتها..بابي يافهد.. آركان بيقول...!!!
فهد : شدها لحضنه..وضمها لقلبه بوجع كبير.. وغمض عينيه..
رينو : رفعت ايديها..وعيطت بشهقات عاليه..وقالت ابويا حصله ايه يافهد..ليه محدش عايزني اروحله..بالله عليكم خلوني اشوفه..انا عايزه ابوياااا..ااااه..
فهد : جواه إعصار..خسر انهردا حجات كتير جدا..وخسر إبن ليه..ولو رينو عرفت؟ طيب لو عرفت كمان إن ابوها ف غيبوبه..وامها ف حالة صدمه..ياترى الايام مخبيالك ايه تاني يافهد..
وقال بهدوء عكس الإنهيار..عمي آدم كويس يالارين.. وطلعها من حضنه.. وشاف وشها متغير..ومكان الكانيولا..ومسح دموعها..وباس كف أيدها. وقال..عمي آدم عايز يشوف غلاوته عندنا..
رينو : رفعت عينيها ليه..وكانت حمرا جدا..ومسكت ف تيشريته لانها مش قادره تقف..وقالت بانكسار..لو حصله حاجه انا مش هعرف اعيش يافهد..بالله قولى بابي جراله ايه؟
فهد : شالها بين ايديه..ونيمها ف السرير..وقعد جنبها. وقال..صدقيني يالارين..عمي بخير..وانتى لازم يكون عندك ثقه ف الله أنه كويس وبخير..
رينو : بعياط.وكسره...انا معرفش بابي فيه ايه؟ ولا اعرف ايه ال حصل..ثقتي بالله كبيره..بس ده أبويا يافهد..
ده أساس العيله.ده الأمان لينا يافهد. ارجوك ريح قلبى..
واترمت ف حضنه بعياط..انا قلبى هيقف من الخوف ع باااابي. حد يطمني عليه بالله عليكم..ااااه. بااابااااا..
فهد : غمض عينيه بخنقه كبيره..وضمها لقلبه بحنان..وقال...
عشان خاطري اهدى.. وبعدين فين لارين آدم العدوي القويه ها؟
فين بقى كلامك الجميل عن الصبر والتحمل.. وإن كل حاجه بتحصل لينا ف الدنيا دي خير.وان المؤمن مبتلى.. وإذا أحب الله عبداً ابتلاه..
فاكره يالارين؟ فاكره لما الشقه اتحرقت..انتى قولتي ايه واحنا ف المول؟ قولتي لو الشقه مكنتش اتحرقت..مكناش بدأنا زكريات اجمل من قبل..وكمان قولتي الحمدلله أننا مكناش موجودين فيها.. وبعدين..حالة عمى آدم مستقرة..انتى عايزه تزعليه منك؟ انتى عارفه إن عمي مابيحبش الحزن والزعل..ديما بيحب يشوف فرحتكم وابتسامتكم.. وبالذات بيحب يشوفك انتى مبسوطه..مش انتي نوتيلا آدم..!!!
والمفروض دلوقتي انتى ال تقويني لانك انتى اقوي من فهد العصبي..مش كدا؟
رينو : بتخرج منها تنهيدة وجع بشهقات..وساكته
فهد : مسد ع شعرها وضهرها..وجاب كوباية ميا..وقال اشربي ياحبيبتي..
رينو : بعدت بوقها ورافضه تشرب..وحضنت ركبها..وعيطت بوجع وصوت مهموس..وبتنادي ع ابوها.بإحتياح كبير.
فهد : أتوجع لشكلها..وقرب منها وحاوطها..وحط راسها ع صدرو..وقال.لو شربتي واكلتي كمان.. انا بكره هاخدك المستشفى..وتشوفي عمي .
رينو : بأمل..بجد يا فهد..
فهد : ابتسم بتمثيل..بجد ياقلب فهد..!!!
رينو : بدموع..بس انا مش عايزه اكل..انا عايزه انام..يمكن انسى. أنا عايزه انام كتير يافهد..لحد ما بابي يرجع البيت..مش عايزه اشوفه تعبان..وكمان هموت واشوفه..!!
فهد : قلبه منحور عشانها..وتماسك..وقال..طيب ع الأقل اشربي كوباية العصير دي..ونامي وانا جمبك..!!!
رينو : شربت غصب عنها.. ودموعها نازله زي المطر..
فهد : اخدها ف حضنه نيمها وفضل يمسد ع شعرها بحنان..لحد مانامت وسط شهقات..وتقوم مخضوضه..
وفهد يطمنها لحد ما نامت واستكانت...
فهد : قام بشويش.ودخل الحمام ياخد شاور..ومخنوق جدآ..وخايف ع عيلته.وزعلان ل خسارته حته منه انهاردة..وبعد تفكير كتير وعقله مشغول ف كل حاجه..
افتكر الفلاشه.. وخرج من الحمام..وماشي بشويش
.وشغل اللاب توب.. وشغل الفلاشه..وشاف الفيديوهات..وكشر عينيه بحيره..وقال مين ده؟ وقرب الشاشه..وفتح عينيه بصدمه اكبر من اى وقت....!!! وقال بزهول انت......!!!!Автор: Меріам Насар
------------------بقلمي مريم نصار.
تاني يوم..
الساعه ١٠ صباحاً ف شقة تيم..
تيم : بتنهيدة وجع كبيره..بابا آدم يامريم..!!!
ميرو : بتركيز كبير.وتعجب ماله بابا آدم ياتيم؟
تيم : بغصه..اتعرض للاغتيال.. وحالياً دخل ف غيبوبه...!!!
ميرو : ..........!!!!!!
يتبع.