اخر الروايات

رواية الحب الحرام الفصل الثاني 2 بقلم نور ربيع

رواية الحب الحرام الفصل الثاني 2 بقلم نور ربيع

البارت الثاني ☺️
سبحان الله ❤️
" انا مش بحبك مش بحبك عمر ما قلبي دق ولا نبض من ناحيتك أبداً انا كنت بتسلى مش اكتر لكن حب لا لا عمري ما حبيتك ولا احب انتي مجرد تسليه كده. انتي اللي وصلتي نفسك لكل ده محدش قالك تمشي ورا شيطانك من الاول ياما قولتلك نبعد عن بعض علشان خاطر نفسك وانتي قولتي لا بلاش تسيبني انا عاوزك في حياتي بلاش تبعد عني انا راضيه بــ كده
فاق من السرحان اللي فيه ع صوت صريخ ام على ابنتها" وهي "
دخلت بسرعه ترقه مستشفى وهي بــ تصرخ بــ اعلي صوت
"جناااات جناااات بنتيييي اااانتي فيييين
بص تجاه صوت وفضل باصص ليها بيستوعب اللي حصل
" لو سمحتي اهدي يا مدام بنت حضرتك لسه خارجه من غرفة عمليات هي في غرفه رقم **** حاليا روحي ليها بس استهدي بالله علشان في ناس تعبانه هنا
"الاب بلهفه وخوف شديد: دكتور بنتي بنتي كويسه بالله عليك طمني عليها
الام بخوف وعياط شديد: يارب يارب بنتي احميها يارب هي فين عاوزه اشوفها بالله عليكم
دخلو غرفه اللي فيها جنات". وهو كان واقف يراقب كل شئ من بعيد لبعيد. بعدها اخد بعضه وانسحب. بــ كل هدوء و راح ماشي فهد. اطمن ان حد جاه ليها المستشفى
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
" ببكاء شديد: جنات حبيبتي يلا قومي يا جنات قوليلي اي حاجه ي بنتي. اي اللي حصل معاكي قومي يا بنتي
قعد ع الكرسي اللي قدام السرير صدمه شديدة من حالتها ومنظرها اللي هي فيه والدها وفضل باصص ليها وهو حزين جدا ع حالتها اللي هي فيها
الام مسكت ايدها فضلت جنبها تتكلم معاها لحد ما تفوق وهي بتبكي عليها ومتحسره من قلبها عليها
___________________________
في منزل جنات البسيط
"بعياط وحزن: ياتري اي اللي حصل ليكي يا جنات ازاي عملتي حادثه وانتي معديه الطريق ازاي بس
مسحت دموعها ولكنها مكنتش قادره انها تبطل عيط وقلبها حزين جدا ع اختها الكبيره جنات
البنوته بدموع وحزن: يارب يارب احميها يارب يارب" قامت وهي دموعها نازله منها بــ شده ثم دخلت الحمام لاحتي تتوضا وتصلي و تدعيلها
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
في منزل اخر
" الاب بنرفاز: ناوي تمشي امتي بيه
فهد بــجديه: انا خلاص قررت وهمشي يا بابا بكره بليل
الاب: تمام المشروع بتاعنا عايزينه ويكبر و يبقي من اكبر المشاريع اللي في اسكندريه كلها وانا واثق انك هتكون قدها
بصله نظرة سخريه و ابتسم ابتسامه. صفرا و خيبه امل من نفسه
بصله ابوه بــ نار شعله جواه: يارب تكون قد الثقه دي يا فهد
هز راسه بــ معني تمام ثم قام وقال: تمام عن اذنك يا بابا
و راح ع غرفته
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
قعد ع طرف السرير و بقا سرحان في جنات و مش قادر انه يطلعها من عقله نهائي ولا قادر يخرج منظرها اللي كانت في وقت الحادث من عقلها
" فهد فهد فهههد
بص شمال تجاه الصوت اللي جاي من عند الباب و كان بــ يخبط جامد
قام فهد بضيق: ايوه " و راح فتح الباب وكانت اخته
"اخته باستغراب: بقالي ساعه انادي عليك كنت فين ده اخص عليك معقول كل ده مش سامعني
فهد ابتسم بسيط جدا: معلش مكنتش سمع فعلاً
بابتسامة دخلت في حضنه: بسيطه المهم عامل ايه
بدلها نفس الحضن بحب: الحمدلله يروحي انا بخير
قعدت ع السرير بابتسامة وقالت: تعال احكيلك انهارده حصل معايا اي في الدروس انهارده كان اليوم جميل جداً
قعد جنبها بابتسامة: يلا احكيلي ياقلبي
بدات تتكلم و تحكي عن يومها وهي مبسوطه جدا من نفسها انها بتطلع من الاوائل ع الدفعه بتاعتها وهو كان بيسمع منها ومبسوط بيها
فهد بابتسامة فخر بيها: شاطره يا سجدة عاوزك كده دايما احسن واحده " بــتحذير: اوعي اوعي ليكي دعوه بــ اولاد اللي معاكي اوعي حد يحاول يتكلم معاكي وانتي تسمحي لي ولا ليكي دعوه بــ الصحاب اللي ليهم علاقه.بــ الاود اللي بتتكلم مع الولاد دي ابعدي عنهم اياك اني اعرف ان في حاجه من وراكي كدا ولا كدا يا سجدة ( شوف انت ازاي خايف ع اختك اللي غاليه و يعتبر جوهره البيت. طيب لما انتوا بناتكم غاليين كده.و خايفين عليهم وعايزينهم يحافظوا ع نفسهم اومال بنات العالم عندكم لعبه ليه؟ اتقوا ربنا في بنات الناس علشان اللي بتعملوا فيهم ما يتردش في اغلى ما عندكم " خليكم عارفين زي ما اختك غاليه بنات الناس التانيه برضو غاليه مش اختك بس. و قبل ما تتكلم مع بنت اعمل الف حساب للحظه اللي قلبك هيوجعك ع اختك و تتصدم فيها. بنفس الطريقه اللي كنت بتعمل بيها برضو مع البنات هما زي ما اختك غاليه اللي انت بتتكلم معاهم برضو غاليين "🥹🥹)
سجدة اخته بثقه من نفسها: بس بس حبيبي بالله ما انا اللي تقولي الكلام ده
انا مفيش حد يقدر يبص كده ليا دا انا الولاد اللي. في الدفعه كلها محدش فيهم بــ يرفع عينهم فيا كده انت مش شايف لبسي ولا اي ربنا يحفظني يارب
ابتسم فهد ع ثقتها بنفسها دي: وانا واثق فيكي بلاش تضيعي الثقه دي يا سجدتي
سجدة بابتسامة: لا طبعاً يا حبيبي ما تخافش مفيش حد يقدر يضحك عليا ولا حتي يحاول كده. " كملت بزعل منه:بس انا زعلانه منك اوي مش هتغير من نفسك و تصلي بقا و تقرب من ربنا دا صلاة دي هي اللي هدخلك الجنة ارضي ربنا علشان يرضي عنك يا فهد
فهد بسخرية لنفسه: اصلي.!؟ اغير من نفسي؟ اممم قال اصلي و اقرب من ربنا و اتغير قال انتي ما تعرفيش اخوكي بيعمل اي يا سجدة دا انتي لو تعرفي هتكرهيني وتكرهي نفسك اني انا اخوكي
سجدة: فهد انت بتسرح كتير ليه انت شكلك بتحب حد صح؟ …ثم ضحكت بخفه
فهد بتنهيد: لا مش بحب حد وبعدين قومي بقا انتي وجعتي راسي اوي يلا علشان عايز انام علشان تعبان يلا
قامت سجدة: طيب شكرا يا خويا يلا تصبح على خير …جت تخرج مسك ايدها و ضحك بابتسامة و اخدها في حضنه
فهد بضحك بسيط: انتي زعلتي دا انا بهزر معاكي يا عمري
سجدة بابتسامة: لا مش زعلت ولا حاجه في حد يزعل من فهود برضو " باست خده: يلا تصبح على خير انا هروح انام بقا علشان اقدر اقوم ع الساعه 3:00 اصلي قيام الليل و اذكر وانت روح نام بقا
فهد: تمام يروحي روحي وانتي من اهل الخير
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
فات الليل اصبح يوم جديد.معاد الظهر
ام جنات كانت بــ تصلي صلاة الظهر و كانت بــ تدعيلها في كل سجدة وهي بتبكي بــ حرقه وجع قلب و اختها الصغيره كانت موجوده
داخل المستشفى فهد علشان يطمن ع جنات من بعيد لبعيد. واقف قدام الغرفه و بصلها وهي راقده و لحد الان لسه مافقتش
بص فهد لاقي ممرضه داخله عندها قال: لو سمحتي لو سمحتي اي اخبار المريضة دلوقتي
الممرضه: البنت حالتها صعبه جدا من امبارح مش راضيه تفوق يا استاذ
فهد بص اتجاها و حاسس انه جواه حزين جدا غصب عنه قلبه حن من ناحيتها. و قائلا جواه بحزن
فهد: انتي اللي عملتي في نفسك كده انا ما جبرتكيش تتكلمي معايا
جهاز النبض جاه صفر في لحظه دي و قلبها واقف. جنات
قامت بسرعه اختها صرخت بصدمه وعياط: جنات جنات فوقي جناااااات جناااات
كانت امها خلصت دعاء قامت بسرعه بخضه عليها. و بقت تنادى ع الدكتور
رجع لورا خطوة فهد بصدمه كبيره
فهد بصدمه لنفسه: معقول ماتت؟ " خرج بسرعه من المستشفى وهو مش مستوعب اي حاجه حواليه و في لحظه دي قلبه هيخرج منه من صدمته وحزنه من الموقف ده اللي قدامه
جاه في الوقت ده ابو جنات من الجامع لقيهم بالحاله دي
الدكتور فحص جنات و اتصدم من حالتها جامد وحزن جواه
ابو جنات بصدمه وحزن شديد: جنات جنات فوقي يا جنات
الام بانهيار: جناااات جنااات بنتييي قومي
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
يا جماعه فضلا انتبهوا على بناتكم خدوا بالكم منهم بلاش تقسوا عليهم حن قلوبكم عليهم وديهم كل الحب و الاهتمام علشان ما يغلطوش بسبب الوحده اللي هما فيها و بسبب قسوتكم عليهم ويحس انهم لوحدهم او محدش بيحبهم بسبب القسوة البنت دي غاليه وصايا الرسول ﷺ هو وصه بيها بناتكم. حاولي يا كل ام تكوني صاحبه بنتك حن عليها شوفيها هي عايزة اي و محتاجه اي جواها اي خليها تتكلم معاكي وتفضفض ليكى. خليها تصاحبك وما تخافش منك روحي ليها انتي كلميها قوليلها يومك كان عامل ازاي انهارده وقت ما تخرج في اي مكان خليها تصارحك على حكايتها علطول و بلاش تقسى عليها حني عليها علشان ما تخافش منك. علشان وقت ما بنتك تعمل الغلط والله انتوا يا اهل اللي بتندموا جامد و تقولوا ياريت و الندم مش بيفيد بحاجه أبداً 🥹❤‍🩹❤‍🩹
تعليقات



حجم الخط
+
16
-
تباعد السطور
+
2
-
close