رواية صراع احفاد السيوفي الفصل الخامس عشر 15 بقلم سالي دياب
بسم الله
+
...................
+
ركض سليم سريعا باتجاه المكتب الخاص بوالد اقتحم المكتب دون استئذان مما جعل جاد يرفع راسه سريعا من على هذه الاوراق التي امامه بل ووقف ايضا عندما راى حاله ابنه الذي يقول بلهث
+
= مصيبه يا بابا
11
اقترب منه جاد وقال بفزع
+
=في ايه يا سليم
+
قال سليم حريقه كبيره حصلت في المسرح اللي يارا بتضرب فيه
5
فزع جاد وقال بزعر
+
=واااختككك فييين....ياااارا حصل لها حااااجه
+
قال سليم= لسه ما اعرفش حاجه انا اول ما سمعت الخبر جيت اقول ااا
2
لم ينتظر جاد لسماع اكثر من ذلك ركض سريعا الى الخارج ومن خلفه سليم...
2
,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,
+
ذهب جاد للبحث عن ابنته... وابنته الان تجلس مع العجمي...
6
العجمي.... اسم يرعب الجميع.... قناع يخفي وجه شاب في عمر الزهور وقلب طفل انتهكت براءته فاصبح قلبه البريء لا يعرف عن الرحمه شيء
2
فرانكا... هذا الطفل الذي دفن داخل جمال.... وجمال الذي خلف قناع العجمي
+
والان بعد هذه القنبله التي اشعلت الصغيره... فتيلها ستنفجر داخل هذا المتجبر ويتيقظ الوحش الساكن بداخله....
+
=عجمي
+
العجمي ... نعم يا صديقي انا الان ارتدي القناع اغمض عينيه وفتحها حتى يتحكم في اعصابه الثائره ويتذكر ما هو عليه الان ...فتح عينيه مره اخرى ... ونظر لها من خلف القناع
+
وهي كانت تقف بحيره لا تفهم اي شيء ... متعجبه من هذا الصمت الذي حل على هذا الرجل المقنع
+
اقترب منها العجمي بثبات.... وهذه المره شعرت يارا بالرهبه... حاولت ان تتمسك برداء الشجاعه ولكن من اين ستاتي الشجاعه وهي ستواجه هذا الوحش ذو البنيه القويه.... بجسده الفرع.... خانها جسدها الخائف وتراجعت للخلف....
+
=عجمي
+
قالها صديق للمره الثانيه... حتى يتذكر ما هو عليه الان وايضا يعطيه انذار.... حتى لا يتهور
+
والعجمي كان يقترب منها بخطوات الفهد الذي سينقد على فريسته التصق جسدها بالحائط وعينيها الخائفه تراقب تقدمه منها بفزع... وقف امامها تماما ثم خرج صوته المرعب من خلف القناع
+
= اطلع بره يا چوكر
7
=لا ما تطلعش بره يا چوكر.... بليزززززز
5
قلت الصغيره هكذا رافضه... ان يتركها الجوكر مع هذا الوحش صاحب الصوت المرعب والجوكر شعر ان صديقه سيتهوى لذلك اقترب منه وقال وهو يضغط زراعه
+
=برررره
+
وهل لي ان اعترض بعد هذه النبره المرعبه على الفور كان مينا خارج هذه الغرفه.... والصوت المرعب قال بهدوء خطر
+
=مين فرانكا
+
ردت الصغيره بارتباك = ماا..مشش... اعرف
5
ابتسم من خلف القناع لا اعلم هي ابتسامه خرجت سخريه من خوفها او ابتسامه مرعبه... ولكن حقا لا استطيع تفسير شخصيته جيدا.... رفع يده ومرر اطراف اصابعه على واجنتها الناعمه وقال وهو يميل براسه للجانب قليلا
+
=تخيلي واحد زيي ممكن يعمل ايه في بنوته ناعمه زيك...امممم...ممكن مثلاً اقتلك واقطع جسمك الطري دا وابعتك لابوكي متعبيه في اكياس... او مثلا اغتصبك....وانا افضل اغتصبك...اممم... ايه رايك صغنونه
3
ارتعشه الصغيره وقالت بنبره باكيه
+
=اا..او ممكن...تت... تخليني امشي من هنا وانا اوعدك... اني هقول ااا....لبابي انك كونت لذيذ معاااايا
4
ابتسم بجانب فمه على دلوعته الخائفه....اغمضت عينيها بقوه وتعالت انفاسها عندما مرر اصابعه على وجهها النعم باستمتاع.... هي كانت تغمض عينيها وهو كان في عالم اخر مستمتع بنعومه بشرتها على يده الخشنه.... نزل بيده ووضعها على عنقها ضغط عليها بقوه حنونه...بعض الشيء...ثم قال بنبر اتت من الجحيم
+
=تعرفي ايه عن فررررانكا
+
انتفضت بفزع من هذه النبره المخيفه رفعت يدها ولفتها حول معصمه او بالاحرى لفتها حول السوار الذي يلفه جمال حول معصمه هذا السوار المصنوع من خصلتها وايضا من حمالة صيدرايتها...خرج صوته المهزوز من الخوف
+
=مااا اعرفش.... صدقني ما اعرفش....ااا انا... شفت الاسم ده في message ...علي موبايل جماا..ااااه
3
صرخت بالم عندما... سحبها من خصلاتها الطويله بعنف وكاد ان يتحدث بغضب ويعاقبها على نطق هذا الاسم ولكن تذكر انه الان العجمي... اغمض عينيه بضيق وضغط على اسنانه بقوه.... فتح عينيه وترك خصلاتها على الفور عندما راى معالم الالم مرسومه على وجهها.... وضعت يارا يدها على شعرها وفركته بالم وبكت بانهيار.... انتفضت عندما امسك بها من معصمها وتوجه بها الى الاريكه... اجلسها وجلس بجانبها انكمشت هي على نفسها بخوف عندما رفع يده على راسها.... نظرت له من بين دموعها عندما قال بمزح حتى تكف عن البكاء
+
=الله.... ما كنت عامله فيها عبده موته من شويه
ومش خايفه
1
انزلت راسها الى الاسفل... وردت بشهقات مثل الاطفال
+
=انا مش خايفه...اا... منك ...عشان انت جبان بس صوتك بشع اوووي ويخوف... و كمان وجعتني لما شدتني من شعري
+
ضحك وقال بسخريه مازحا
+
=معلش حقك علي.... بس ازاي صوتي يخوف وانا جبان الاتنين مش راكبين مع بعض خالص
+
نظرت له بطرف عينيها ولم تجيب عليه.... رفعت يدها وارجعت خصلاتها للخلف.... استدرت براسها اليه عندما قال بصوته المخيف
+
=طيب قولي بقى مين جمال... ومين فرانكا
+
ضيقت عينيها بطريقه لطيفه وقالت بطفوله
+
=وانت مالك... هو احنا هنتصاحب مشيني من هنا
+
رد العجمي بثبات رغم هيئتها المغريه
+
=واثقه انك هتطلعي من هنا
+
تحرك محجر عينيه الفيروزيه وقالت بحيره
+
=يعني ايه هو انت مش قلتلي هتوديني لبابي
انت بتكدب عليا
4
فرده زراعيه على الاريكه واستند براسه على ظهر الاريكه وقال بتسالي
+
=والله لو عايزه تروحي لابوكي يبقى تقولي مين هو جمال ومين فرانكا ساعتها ممكن افكر اروحك
+
نظرت له وهي ترفع احد حاجبيها نفخت في هذه الخصله التي نزلت على عينيها..... اعتدلت في جلستها وقالت بغرور طفولي لذيذ
+
=اوكي
+
اللعنه عليك ايها القناع... اشكري ربكي دلوعتي اني ارتدي القناعه الان..... لولا ذلك لكنت التهمت شفتيك المغريه في قبله ساحقه احفر عليها وشوم خاصه من صنع اسناني.... وخصلاتك العسليه ساجعلها اسوارا تلتف حول معصمي.... وستكون هذه الغرفه سجن لكي حتى تطربيني بصرخاتك الحاره.... خرج من تخيلاته القذره وانتبه لها عندما قالت
+
=انا ما اعرفش.... انا كنت في اسكندريه وقابلت واحد بالصدفه.... في الوقت ده الموبايل بتاعي وقع
وهو رجعهلي.... وفي نفس اليوم اللي رجعهلي فيه انا اتخطفت
+
=اممم مقضيها حياتك خطف يعني
+
نظرت له بحاد لذيذه ثم رفعت سبابتها في وجهه وقالت بنبره لطيفه
+
=انت اسكت خالص بصوتك ده.... بجد صوتك فظيع خليني اكمل
5
=اتفضل يا فندم
+
قال العجمي هكذا وهو يبتسم بتسالي على دلوعته المشاغبه.... والدلوعه اخذت نفس عميق واكملت حديثها مره اخرى
+
=لما اتخطفت هو انقذني.... وبابي بالغلط صابه برصاصه... من وقت الحادثه وهو عايش معانا في الاقصر ...العيله كلها حبيته اوي... دمه لذيذ وتقريبا كون صداقه مع كل اخواتي... الكل حبوه كانه واحد من العيله.... بس انا لا طبعا لان واحد متحرش وقليل الادب جدا.... واللي بيجنني ان هو على طول بيقولي يا دلوعتي... وعاوزني اقوله يا بابا
اووووف... بجد غلس بطريقه اوفر اوووي
+
حاول ان يتحكم في حاله... ولا ينفجر ضاحكا على حديثها... انصت لها باهتمام عندما اكملت وهي تنظر للارض وتبتسم بهدوء
+
=بس تعرف بجد انا عمري ما شفت عيلتي مبسوطه قوي كده.... وخاصة ماما شمس... انا عمري في حياتي ما شفتها بتضحك.... من 28 سنه حصلت حادثه بشعه قوي مع ماما شمس.... ومامتي بس الضرر الاكبر كان في ماما شمس.... حرموها من اول طفل ليها.... انا مش متخيله ازاي حد يقدر ياذي ماما شمس.... بجد ما كانوش بني ادمين.... كانوا حيوانات قوي.... عملوا شرخ كبير قوي في عيلتنا.... بابا راجح حاسس بالذنب لحد دلوقتي... انا ما اقدرش يحمي ابنه.... انا حاسه بيه هو مش كويس.... مامي من وقت الحادثه وهي مش بتخرج من القصر نهائي بقى عندها رهبه من الخروج بره... لان كل اللي حصل لماما شمس كان قدام عينيها.... يوسف برغم انه ما لوش ذنب في اي حاجه وكان وقتها صغير.... بس حاسس بالذنب.... لان مامته كان ليها يد في الموضوع.... كلهم زباله.... بجد ما كانوش بشر
1
=مين.... اللي عمله كده
+
اغمضت عينيها التي تجمعت بها الدموع وقالت بانهيار
+
=نورهان....وميار....وشرين.... نورهان ماتت يوم الحادثه.... وميار مامه يوسف..... وشيرين... شيرين هي اللي دبرت كل ده.... تبقى اخت مامتي من الام
هي اللي اذت ماما شمس بالطريقه الباشعه دي قتلتها.... لما اخدت روحها مع ابنها
+
التفتت اليه فجاه وقالت بلهفه
+
=بس هو ما ماتش... سيف عايش انا سمعت بابي وبابا راجح بيقولوا ان هو خرج من المكان ده وهو عايش.... ما اعرفش ازاي اعرفه... بس كل اللي اعرفه ان سيف عايش.... شيرين اخدته خرجت بره البلد
بعد ما غيرت اسمها....مي...ااا...منال.... مش فاكره كويس الاسم بس.... بس انا شفت الاسم ده في مسچ
على موبايل جمال... المسج دي كان مكتوب فيها اسم فرانكا بتقول له انا راجعه مصر..... بس انا مش عارفه او مش متاكده.... ممكن تكون هي بعتاه عشان ينتقم من العيله تاني.... او ممكن يكون هوااا
+
=سيف
2
التفتت له عندما قال هكذا..... بصوت بارد كبرود الثلج..... نعم يستمع اليها باهتمام.... يدرس كل كلمه تقولها..... لا اعلم ولكن لم يتاثر عندما قالت من الممكن ان يكون جمال هو سيف....اممم.... يوجد شيء خاطى.... خرج صوته الرزين وقال بثبات رغم فوران دماءه بعد ان استمع لما حدث لهذه السيده
+
=ليه انا جبان.... وهو شرير
+
نظرت امامها مره اخرى.... ظفرت بضيق.... تبدلت ملامحها من الضيق الى الشرود.....ثم قالت وهي تتذكر معامله جمال معها.... وايضا النظره الغامضه داخل عينيه
+
=هو من جواه قاسي... وغامض ومخيف... جوه الخوف ده.... في طفل صغير.... شرس.... مش عارفه ازاي بس هو من جواه.... في حاجه مش طبيعيه عشان كده... انا بقول عليه شرير
+
استدرت براسها اليه وقالت وهي تنظر له بدقه
+
=انما انت العكس.... انت من بره قاسي ومخيف
بس ورا الماسك اللي انت لابسه ده.... في شخص ضعيف... جبان بيداري ضعفه ورا القشره الصلبه اللي بره دي...واا.... ايه ده ايه ده انا بتكلم معاك ليه اصلا
انا عاوزه امشي من هنا.... اكيد بابي قلقانه عليا
+
لم يجيب عليها.... ساكن.... صامت.... لا يتحدث..... ينظر لها فقط من خلف القناع.... ملامحه غير مفهومه
عقدت حاجبيها بغرابه من صمته الغير متوقع... ابتسمت بخباثه.... وضيقت عينيها بشر لطيف... رفعت يدها ببطء.... ووضعتها على القناع كادت ان تنزع ولكن.... انتفضت بخضه... عندما امسك معصمها وابعد يدها عن القناع....عاااااا.... صرخت بفزع عندما خرج صوته المرعب
+
=جوووووكر
+
التفتت للباب... عندما فتح ودخل الجوكر.... رفعت حاجبيها بذهول وقالت بندهاش
+
=ايه السرعه دي...
1
شهقت واكمله=انت كنت بتتنصنص علينا.... بجد انت طلعت باد بوي...
3
ضحك الجوكر من خلف القناع... على هذه اللطيفه لا يا صغيره لم يكن يسترق السماء بل هو استمع لكل شيء من هذا الجهاز الصغير الموجود داخل الاقنعه
+
وقف العجمي.... ثم قال بثبات وهو يتوجه للغرفه الموجوده داخل غرفه الاجهزه
+
=جهز العربيه.... عشان الصغنونه تروح لابوها
+
وقفت يارا وقالت وهي تقفز بسعاده
+
=واااااو....بجد...عاااااا...I am happy.... بجد انا حبيتك اوووي...يا عجمي...انت حد لذيذ
4
اغمض عينيه وابتسم من خلف القناع.... دلوعتي المثيره لقد استمعت اذني اسم العجمي كثيرا من البشر.... منهم من قال العجمي بخوف.... ومنهم من قال العجمي بكراهيه.... ومنهم من قال العجمي بتحدي.... شفتيك الوحيده التي نطقت اسم العجمي بطريقه دخلت الى راسي جعلتني... اود انزع هذا القناع.... واحاصرك داخل ضلوعي واتفنن في تقبيل شفتيك.... التفت لها مره اخرى وعينيه تلمع بالشغف وضع يده الاثنين في جيبه.... اقترب منها وقال بتسالي
5
=طب يا صغنون مدام حبتيني ايه رايك نبقى اصحاب
+
تصنعت الصغنونه التفكير ثم قالت بابتسامه واسعه
+
=اوكي....No problem ((لا يوجد مشكله))
1
ابتسم وقال باستمتاع من طريقه حديثها وعفويتها
+
=تمام... هنكون صحاب بس بشرط.... مفيش حد يعرف عن الصحوبيه دي حاجه.... حتى الشرير
+
ردت يارا=اوكي... مش هقول لحد خالص ولا حتى The villain.... انا اصلا كده كده مش بطيقه
+
نظرت يارا الى مينا باستغرب عندما ضحك بشده.... والعجمي كان يبتسم من خلف القناع ويتاملها بشغف
اغلق عينيه بملل عندما استمع لصوت صديقه الهامس عبر القناع....
+
=قصه حب ماساويه.... جمال بيحب الدلوعه.... الدلوعه بتحب العجمي... ودوخينا يا لمونه.اا
6
صمت عن الحديث عندما التفت له العجمي براسه.... القى عليه نظره خاطفه ثم توجه الى الغرفه مره اخرى.... وقع بصر الدلوعه على الباب الذي تركه مينا مفتوح قليلا.... ابتسمت بمكر ثم قالت ببراءه مصطنعه
+
=على فكره قالك تعالى ورايا
+
قال مينا باستغراب=بس انا ما سمعتوش على حاجه
+
قالت يارا سريعا=لا لا قال كده..ااا.... روح بسرعه قبل ما يعلقك اجررررري
+
ركض مينا الى الداخل سريعا.... بعدما انطبقت عليه خدعه هذه المشاغبه.... التي تابعته بفيروزتها حتى اختفى داخل الغرفه ثم نظرت للباب المفتوح وهي تضيق عينيها بطريقه لطيفه....
+
في الداخل.... نزع القناع والقاه باهمال على الارض
رفع عينيه المحقونه بالدماء.... الى الامام.... بنظره لا تبشر بالخير..... نظره مشفره من الصعب تفسيرها
+
يشعر بحمم بركانيه داخل عروقه.... كل كلمه وكل حرف استمع له بدقه.... درساه جيدا.... اغمض عينيه وتخيل ما حدث مع هذه السيده.... وهنا... اقسم بمن احل القسم.... انا من اراه امامي شيطان من شياطين الارض مجسد في هيئه انسان....
+
=فرانكا
+
نعم فرانكا.... هذه الهويه الحقيقيه الذي يحاول ان يتجاهلها.... فرانكا... الذي يبلغ من العمر الان...27
عام....ااا... ماذا يبلغ من العمر 27 عام..اا كيف ذلك
+
فتح عينيه وظفر بضيق عندما قال الجوكر
+
=فرانكا احنا ملناش دعوه بالموضوع ده ابنهم عايش ميت يدور عليه بعيد عننا
+
نظر له بطرف عينيه ثم توجه على الاريكه وجلس عليها برياحه واشعل سيجاره.... ظفر الجوكر بضيق من هذا الرجل المشفر الذي امامه.... توجه اليه وجلس بجانبه وقال
+
=طب ماشي... خليني معاك للاخر.... الموضوع ده حصل من 28 سنه يعني قبل ما انت تتولد اصلا
ولا انت ناسي انك فرانكا مش جمال
+
=مينننننا شد بلاستر على بقك خليني اعرف افكر
+
رد مينا بانفعال=يا ابني هتفكر في ايه.... مين اصلا منال او مي اللي هي قالت عليهم.... انت عندك ارقام منال او مي انا مش فاهم مين دول
+
سحب نفس من سيجارته ظفر الدخانها الى الاعلى وقال بنبره هادئه ولكن مرعبه
+
=مياده... دي الرساله اللي يارا شافتها على التليفون من مياده محمد عبد الرحيم
+
عقد الجوكر حاجباه بغرابه وقال بتعجب
+
=مياده... مياده اخت امك..ااا... قصدي اختي ڤيكتوريا
+
غير حديثه على الفور... عندما راى هذه النظره القاسيه من عين العجمي.... اكمل الجوكر حديثه وقال باستغراب
+
=انا برده مش فاهم.... مياده دي ماتت وانت كنت لسه خمس سنين.... الا قولي صحيح هي ليه فيكتوريا بتستعمل اسمها... على طول بتقول على نفسها ان هي مياده.... يكونش حاسه بالذنب ان هي قتلتها
+
ابتسم جمال بجانب فمه بسخريه وقال بتهامك
+
=اه حاسه بالذنب...ههه.... واللي زي دي بيحس بالذنب.... قتلت اكتر واحده كانت حنينه عليا
بس اللي محيرني ليه يارا.... قالت ان مياده هي اللي خطفت الواد ده... انا اعرف ان مياده من ام مصريه وكانت عايشه في مصر.... بس واحده زي مياده وحنيتها تخطف طفل... الموضوع ده متلخبط في حاجه ناقصه
6
امممم... فيكتوريا... قتلت مياده.... ما هذا.... كيف ذلك
اذا كانت مياده قتلت وهو كان بعمر الخامسه... فمن هي من كانت تتعدى عليه.... من هي التي قامت بتعذيبه..... وكيف مياده كانت حنونه عليك وانت صغير.. وكيف فرانك يبلغ من العمر 27 عام...والادهى من ذلك من هي فيكتوريا.... حقا يوجد حلقه مفقوده في هذا الموضوع....
3
فيكتوريا قتلت مياده....امممم.... او العكس صحيح الله وحده اعلم..... فهذه الحيه.... لا استغفر في حقها
8
=طيب لو مياده هي اللي خطفت الولد ده.... الواد ده فين دلوقتي.... وليه اصلا مياده تعمل كده
+
نظر له جمال وقال بجديه
+
=هو ده اللي انا عاوز اعرفه.... لو مياده هي اللي عملت كده.... الواد ده فين.... وليه عملت كده
+
قال مينا بسخريه=وهتعرف ازاي بقى يا خفيف هتروح تقف على تربتها وتسالها...ااا...ياا يعم... ما تبصليش كده انا بفكر معاك بصوت عالي
+
استرخي جمال في جلسته وقال وهو يضيق عينيه بتفكير
+
=مياده ماتت... بس اختها عايشه
+
= هي ممكن تكون عارفه حاجه عن الموضوع ده
+
=اكيد.... مش بعيد كمان يكون لها يد في الموضوع ده... قسما بدين الله كل واحد كان لي يد في الموضوع ده... لاطلع مصارينه في ايدي... بس اهم حاجه لازم اتاكد الاول
+
ابتلع مينا لعابه بارتباك وقال بتردد
+
=هي هنا في مصر
+
لم يجيب عليه.... سحب من سيجارته بكل برود وقال بهدوء مريب
+
=ام يوسف
+
=مالها
+
=معاك يومين... وتكون عندي هنا
+
ظفر مينا وقال بضيق
+
=طيب... يا مصبر الوحش على الجحش
+
=ولااااااا
+
=انا الجحش..ااا.... وغلاوتك عندي انا الجحش
+
نظر له جمال بحاده ثم استرخى في جلسته مره اخرى.... ولكن لحظه لحظه.... اعتدل في جلسته سريعا ونظر لمينا وقال بعصبيه
+
=انت يالا يا ابن الورمه... سبت يارا بره لوحدها
+
قال مينا= ما هي اللي قالتلي انك ناديت عليا عشان كده جيت وراك
+
وقف العجمي سريعا وقال وهو يتوجه للقناع
+
= قالتلك...احااا... بقى انت دراع اليمين.... عيله ضحكت عليك.... انا هطلع ميتين اللي جابك اصبر عليا
3
ارتدى القناع... وتوجه سريعا الى الخارج.... ومن خلفه مينا.... تخشب جسده... عندما راى الغرفه فارغه والباب المؤدي للخارج مفتوح على مصراعيه.... ركض سريعا الى الخارج.... وانصدم عندما راى... جميع رجاله الموجودون بالوكر يركضون الى... قفص الاسود الخاصه به.... نزل سريعا.... الثلاث درجات هؤلاء.... وركض... باتجاه الاسود.... وقلبه يخفق بجنون.... عندما استمع لهذه الصرخه العنيفه
+
التصق بالارض... شعر بجسده بالكامل يتجمد.. ولاول مره في حياته... يفزع بهذا الشكل.... اتسعت عينيه وهمس بعدم تصديق
+
=ياررا
15
.........
+
انا جيت 🙂🙂... معلش اني مكنتش برد علي حد بس انا لسه فتحه وتباد النهارده ...يلاااا بق
+
نرج تاني