رواية عشقت حورية فياض وحورية الفصل الثاني عشر 12 والاخير بقلم اسما السيد
لم الشمل (الاخير)
الفصل الثاني عشر والاخير:
_ اتزوج مين يا جدي!؟ مستحيل هاد الشيء يحصل؟ انت ايش بتقول يا جدي، استحاله اللي بتحكيه دا يحصل؟
_ هيحصل يا فياض بأمر مني …ولا بتفكر تعصي وتكسر اوامري..
_ افهمني جدي انت كده بتولع الحرب ومحدش هينكوي بيها الا حوريه..
_ انت بتحميها يا ابني ؟
+
كلامه صدمني ، مش قادر استوعب ازاي جدي يفكر يجوزني بالطريقة دي لا ومن مين من بلوة حياتي حوريه..
ضربت كف على كف وحسيت باذبهلال مش طبيعي حسيت بهاي اللحظه اني بشبه حوريه ..
دخلت لغرفتي واتسبحت ونمت وانا متجاهل تماما أو شبه متأكد أن دا لا يمكن يحصل، معرفش نمت قد ايه بس كل اللي فاكره اني قمت مفزوع علي صوت جاي من الغرفه اللي جنبي ..وبديهي عرفت مين عامل كل هالدوشه..
_ اه منك يا حوريه يا بلوه، ايش بتسوي بنص الليل ياربي كان ناقصني بلاوي لتعطيني هيك بلوه..
كان صوت مزمار صعيدي يمكن لو كان شغال بصوت هادئ كنت اتنيلت وسمعته بس للاسف كان خارج نطاق الغرفه ومسمع كل الدنيا..
جسمي قاد نار وافتكرت شكلها وهي بترقص في الفرح المشؤوم
وحكايتها مع ابن العمده..
اليوم دا مش بيفارقني وكل ما بفتكره بعاقبها بطريقتي.
بعد نص ساعه كنت حاولت اتأقلم على الصوت بكل الطرق واتخيل البلوه دي وهي بترقص..
حسيت أن قلبي أنا اللي خلاص هينفجر من كتر الكبت وعقلي هيشت مني محستش بنفسي الا وانا بندفع ناحيه الغرفه اللي جاري..
وبدخل بكل حده..
_ ايش بتسوي يا بلوه..
_ يا فضحتي أبو جبل، أخرج يسترك؟
_ ابو جبل..ايش بتقصدي ..
لحظه واستوعب اللي بيحصل ..
قرب منها ومسكها بحده وبيقول:
_ ما في فايده منك، ابدااا..
_____
+
_ رجاصه، رجاصه في بيتي يا بلوه؟
_ هييه يا فضحتشي.. راجل غريب في اوضتي ، اولا لا..
وسعت عينه ولسه هيرد..
_ انت ازاي تدخل عليا كده ..فين الخصوصيه؟ فين الامن؟ فين جدي؟ يا جدي..فين هدومي يا فضحتي!
قرب منها وهي عماله تصرخ باسم جدها وكأنها هي المجني عليها مش الجانيه عينه راحت على لبسها وعينه وسعت واستحي ووشه احمر غيظ وخجل..صوتها العالي لم البيت وخصوصا العقارب اللي واقفين مترصدين لكل نفس في البيت..
_ ايش بيصير هون..؟!هيييه شو هالمسخره..انت يا فياض ومع مين مع عالعقربه..!
افتكر لبسها اللي عباره عن جلباب رقص مصري مفتوح من الجانبين ومقسم على جسمها اللي هيبقي مشاع للكل.. محسش بنفسه غير وهو بيخبيها ورا ضهره وهي بتهمس
_ يافضحتي ، فضحتنا يا طويل العمر..
مسح وشه بعصبيه وهو ييجز على سنانه وبيتوعدها..
_ ليكي عين تتمسخري هلا..انا اللي فضحتك ولا صوتك اللي فضحك ولبسني بلوه..
+
مسكت في جلبابه من ورا بكفين ايديها زي الاطفال وهو حاسس بضحكتها بتتحفر جوه منه.. هو في موقف لا يحسد عليه ومش هيمر بسلام ابدا..وهو عارف خصوصا مع وجود العقارب دول..
زفر بقلة حيله ومش عارف يجمع حاجه على بعضها..
مش عارف ايه بيحصله معاها ، بيقسم لو كانت بنت غيرها من بنات أعمامه لكان دفنها حيه بس هو معاها مختلف ..مختلف جدا وهي عارفه ومتأكده من كده..
_ صبرا يا حوريه..
_ الله انا عملت حاجه..
_ واضح أن مش الام بس اللي عقربه البنت كمان عاوزه تسرقك منا يا فياض..
_ مسااار..
دا كان صوت فياض اللي صرخ في اختي المفروض يعني وهي عماله تتهمني بالباطل انا اتوقعت كل السيناريوهات الا السيناريو اللي بيحصل ده..عمري ما اتخيلته ابدا..
_ هي تقصد ايه؟ انا مش فاهمه !
سمع همسها كويس وللحظه شفق عليها من تفكيرهم المريض، واللي بيقولوه من سب وقذف ليهم مع بعض..لاول مره بندم على تهوري وتسرعي وبقول ياريتني ما فعلت..هلا بقول ياريتني ما أدخلت..
دارت عركه بالالسنه وانا مستخبيه ورا ضهره وهو واقف ييرود يبصلهم
لحد ما انتفضنا كلنا على صوت جدي اللي حضر في اقل من دقيقه على صوتنا..ووالظاهر اني لازم افكر في عرضه بكل الجديه اللي عندي.
_ ايش بيصير يا فياض هنا؟
_ مفيش يا جدي انا..
قبل ما يكمل كلامه كانت مرات ابويا بتحط البهارات بتاعتها كالعاده..
_ مسكنا فياض وهي بوضع بيخزي يا عمي..
_ ايش بتقولي انتي..جنيتي..!
+
_ فياض !
دا كان صراخ جدي اللي سكت عليه فياض ..
وانا بقول..
_ يا فضحتي..ذنبك يا بن فوزيه هيخلص مني..
_ ايش جلتي..
_ هاا..لا مقلتش..
نظرته مكنتش مبشره ابدا..غيظ علي حقد أو…مش عارفه لمحة سنه غيره بس بلاش أوهم نفسي انا في ايه ولا ايه اه يا ني يا غلبي..
_ انت ما راح تحكي شي يا عمي هي البنت لازم ترجع محل ما اجت باسرع وقت هلا سحبت فياض لغرفتها والله العالم بعدا وش راح تسوي..!
قالت مرات ابويا كده، وبعدها بنت ضحكت بسخريه وقالت:
_ بعد هلا بتفتحلها بيت دعاره يا اِمي..
كنت حاسه بشدة جسم فياض تحت ايدي، ما انا لسه ماسكه فيه ومداريه بيه نفسي
لسه هيتكلم صرخ جدي فيهم..
_ اخرسوا وكل واحده على غرفتها يالا..
_ ياعمي انا..
_ جلت برا من هون..وانت يا فياض انت وبنيه عمك حصلوني على غرفتي..
_ حيه
_ عجربه..
_ الله ياخدك..فاجره
_ هيييه شايف يا طويل العمر بيقولوا عليا ايه ؟
قولت كده ومديت ايدي سحبت شعر مسار في أيدي وهاتك يا ضرب وفياض بيبعد بيني وبينها وانا بقولها طيب تعالي بقي اوريكي الف*جر على حقه..
_ حوريه اتركيها..فورا..
_ لا وابعد عني والله لامو*تها العقربه دي..
_ جلت اتركيها ..
_ لا..لا..
لاول مره ببقي واقف عاجز حوريه كارثتي وبلوتي المتحركه، حسيت انها قدري اللي مفيش مفر منه، معرفش ازاي وليه ببقي ضعيف كدا قدامها ..لما مسكت مسار من شعرها مقدرتش اعمل حاجه غير اني احجزهم وابعدهم عنها..مقدرتش اقسي عليها واسيب القطيع المفترس ينول منها علي قد صدمتي فيها وفي غجريتها الا اني كنت مبسوط بشجاعتها ودفاعها عن نفسها عمري ما حبيت الست الضعيفه المنكسره حوريه يوم بعد يوم بتتحفر جوا مني ..هي قدري اللي لازم استقبله برضا نفس + اني حبيتها فعلا ودا مش ذنبي
فوقت وكان لازم انهي الحوار دا ومكنش فيه حل غير اني اشيلها من على مسار بالقوه …
_ سيبني يا فياض..سيبني بقولك يا ابوطويله..
_ اخرسي كرهتني في عيشتي..
كنت بكذب دي حلت ايامي لما نطقت اسمي ..اه يا انا يا غلبي..
مكنش ينفع اسيبها بغرفتها كنت متاكد اني لو سبتها هيفترسوها جوا ومش هيحلوا عنها..
_ سيبني انت جايبني هنا ليه..الله ..وسع يا جدع انت..
ضربت كف علي كف مجنونه وهتجنني..
_ عجبك الاشي اللي صار؟
مطت شفايفها المطليه بالاحمر اللي هيجنني وهي بتبص يمين وشمال جوا جناحي..
_ كنت فاكره غرفه زي بتاعتي بس طلع فندق ماشاء الله..
قالت كلامها الاخير بحقد واضح..
بس حقد مرسوم بضحكه..
_ بتحقدي عليا يا بلوه..بتحسديني يا حوريه
_ عاوز الحق ولا ابن عمه..؟
_ هاااا
_ يبقي عاوز الحق، اه ، اكدب يعني، اه بحقد..اديهولي دا وانت خد الغرفه..دا واسع اوي وشرح وبرح يا فياض..
كانت بتتمشي في الجناح ومبهوره ونسيت بلاويها السوده في ثانيه..
تمتمت:
_ نص سلامها النفسي ياربي..
_ سمعتك على فكره..
_ الله يصبرني..
شوفتي شو صار من ورا عمايلك..
_ الله وانا مالي..ايش ايش ايه ده..انت عندك مزمار بلدي..
برقت بعيني بصدمه وبصيت لمزماري الغالي على قلبي بين ايديها بصدمه، كانت بتتامل فيه بانبهار كأنها لقت كنز.. من كتر الاحراج كنت عاوز الأرض تنشق وتبلعني ولا كارثه حياتي دي تكتشفها عندي..
لسه ههرب من قدامها لقيتها بتقول:
_ فياض..
_ ياروح قلبه..
طبعا مطلعتش من بين شفايفي كنت قتلت حالي وخلصت بدل ما افشل في امتحان الثبات قدام صوتها فشل ذريع وأأنب نفسي..
_ ارغي شو بدك..؟
_ بتعرف تعزف..
_ لا وهاتي دا هديه غاليه على قلبي محبكيش تمسمكيها..
نفخت وشها ودبدبت بالأرض ولسه هتكلم :
_ ولا كلمه هلا ليكونوا مشيوا من غرفتك روحي اقلعي هي المسخره وحصليني على اوضه جدك وما تفكري الموضوع انتهي لهون ابدا ، للاسف لسه راح يبدأ يا حوريه..! وانا ما راح مرقلك الاشي اللي عملتيه ..راح تتعاقبي..
_ نعم، انت بتكلمني انا يا كابتن..
_ اومال بكلم اِمي..الله يجيرني منك..
_ ماله دا الله …استني طال عمرك اجي معاك انا بتوه في القصر ده..اوف مشي ولا عبرني ابن…
_ اخلصي وكفي برطمه انا سامعك يا حيوانه انتي..
_ هيييه يا داهوتي دا انحرف وبقي يشتم ويسب..
_____
_ حدا منكم يفسرلي اللي صار يا فياض ايش دخلك بها الوقت غرفتها لحوريه، وايش هالمنظر اللي شوفت بنية عمك بيه..
_ جدي انا..
_ انا اقولك انا يا جدي.
يصلها بتحذير:
_ حوريه اخرسي ضبي لسانك
_ يعني ايه انا لازم ادافع عن نفسي ، الله..هو كله اسكتي اسكتي اوفا..
+
+
_ وانا شو جدامك ما اني زلمه بدافع عنك وعني…
_ يييه هيفتحلي محاضره..
غظته بكلامها قرب منها ومسك دراعها بقوه وضغط عليه:
_ ايش جِلت هلا؟
_ خلاص خلاص هسكت..
_ فياض!
اترك يد بنية عمك وواجهني كيف بتسترجي تفوت لبنت عمك غرفتها ويصير اللي صار..
_ وايش اللي صار يا جدي ما صار شيء بيخزي ولا بيستاهل اوطي راسي منه..وايش فيها لما افوت على غرفة مرتي..
_اييييه ، نعم مرت مين يا عم انت…!
كانت واقفه بتبص عليهم بملل وعلى كلامهم اللي مبتفهمش نصه لحد ما سمعت اخر جمله قالها بعد كلام كتير اوي
ضربني بجنبي بغيظ :
_ اعتبارا لما سيكون دلوقتي
عيني وسعت على اخرها وقلت:
_ بعينك طال عمرك ..
_ راح تشوفي يا جطه..
_ جطة …انت انحرفت يا طويل العمر
_ فياض، حوريه
ضرب الجد بعصاته بالأرض علشان يسكتنا لما طال الخناق بينا
_ نعم يا جدي..
_ ايش اللي بتجوله يا فياض مرت مين ، كيف حوريه مرتك وانا ما عندي خبر بها الشيء..وانت من شويه كنت رافض الاقتراح
_ انا بقصد راح تصير ياجدي من بعد رضاك وموافجكتك علي جوازنا..
_ لا يا جدي متوافقش انا مش بحبه.
_ اخرسي
كان متغاظ منها وكل ما يفكر بسبب رفضها بيبقي عاوز يدفنها بس في حضنه..يربيها من اول وجديد
_ انا مبحبكش هي بالعافيه ..
_ مين بتحبي السيس اللي خانك واتجوز رفيجتك..
_ السيس ، احيييه، يافضحتك يا حوريه انت عرفت منين يا جدع انت..وبعدين دا فريد مش سيس
فياض بعصبيه أشبه بالجنون:
_ لا تلفظي اسمه قدامي والا دفنتك حيه..
_ نعم يا روح امك..
_ حوريه ، فياض راح جن من اللي بيصير حدا منكم يفهمني..
بصلها فياض بغيظ وغيره وزقها بايده وبصوت أمر:
_ فوتي لغرفتك يا حوريه لحد ما اتكلم مع جدي..
_ لا طبعا انا قاعده على قلبك..
_ حوريه..
زعق فضربت الأرض برجلها :
_ بردو مش هتجوزك يا طويل العمر انت..ال جواز ال..
كان بيبصلها بابتسامه انتقلت عدواها لجده اللي فرحان أنه هيتحقق اللي كان نفسه فيه من زمان من غير تدخل منه، اخر شيء توقعه أن فياض يحب بنت عمه اللي كان وجودها من شهر في حياتهم شبه مستحيل..
_ وجعتك بنت المصاروه في عشقها يا فياض ، كيف ما وجع عمك
_ بنية عمي يا جدي وانا اولي الناس بيها..
كان بيتكلم باحراج، حاسس أنه بيحلم
لكن فاجأه جده لما قال:
_ ودا السبب اللي خلاك تسوي الي صار الليله..
_ لا طبعا مجرد صدفه.
كان بيتكلم بخجل من جده وبيحك راسه بخفه اللي صار..
_ مهياش سهله بنية عمك
كان جده بيضحك عليه وهو مش قادر يبرر ليه اكتر من اللي حكهوله..
انا رايح با جدي
_______
تاني يوم :
وبعد عراك طويل بينهم علي كل حاجه واي حاجه ساعات بيستغرب نفسه ازاي قادر يتحمل جنان الطفله اللي جواها بس ضحكه منها بتنسيه الدنيا..
_ يووه أنا تعبت، ومش عجبني أي شيء من اللي موجود هنا..
بصلها بحنيه، رغم تذمرها اللي مبيخلصش منها، علي كل حاجه واي حاجه..
لاول مره بيتكشف أنه صبور جدا ودا اللي مصبره على جنانها..
_ تعرفي شيء يا حوريه!
_ ايه يا طويل العمر
_ انتي مش وجه نعمه..
: نعم يا خويا دا نعمه تبقي خالتي..ايش عرفك انت..
زفر بملل وهو بيضرب كف علي كف ورجع ضحك علي كلامها مش بيعرف ياخد منها حق ولا باطل
_ يادي النيله عليا
طبعا كان بيهمس بالكلام ده لنفسه لو سمعته يبقي مش هيخلص منها انهارده..
_ أش تبغين هلا..
وسعت عنيها بحماس بعد سؤاله ليها وقعدت علي الكرسي قصاده في المطعم اللي دخلوله بعد ساعات من البحث علي اللبس والفستان اللي هيعجب حوريه..علشان يعلنوا جوازهم
ربعت رجليها وبصتله وبدأت توصفله بحماس وهو مذهول ومش مصدق اللي شايفه ولولا أنه قاعد هو وهي في ساتر معزول عن الاختلاط كان خنقها ..وخلص من جنانها..
_ شفت الموضوع بسيط ازاي ، مش تقولي عبايه وملس وملحفه انا لن اقبل بغير هذا الاغراء..
كان فاتح بوقه بس وبيبصلها بصدمه، وهي عماله تحكي لحد ما انتبهت ليه..
_ فياض فياض..
_ ايش فيه..
_ في محشي اغرفلك
_ اتحشمي يا حوريه..
فاق لنفسه أنه سرحان في جنانها ولسه هتكلم..
_ قولت ايه؟
_في ايه
_ الفستان يا فياض
زفر بقلة حيلة من كلامها المجنون
_ هنشوف ..
كان بيتكلم بغموض خلاها تتجنن اكتر وعاوزه تمسك فيه بأي طريقه
+
_انا مش عاوزه اتحجب يا ..انت ممكن تغصبني يا طويل العمر انت..
_ انا عمري ما اغصبك على حاجه يا عيون طويل العمر بس..
بصتله بكل الحب اللي في قلبها ليه وقالت:
_ بس ايه؟؟
_ بس انتي جميله وانا بغاااار يا حوريه يرضيكِ؟!
_ بتحبني !
_ واحب اخبيكي عن عيون الدنيا
_ موافقه
_ نتجوز!
_ والبس الحجاب كمان..
_ يبقي تستحقيها..
_ هي ايه دي يا فياض..؟!
_ نغمة المزمار يا قلب فياض..
_ قول والله..
_ وحياة حوريه
+
كانت متذمره دايما بس كان بيعرف يراضيها ، فرحها كان اسطوري حضره خالها ومرات خالها وجدها ..وهو كان ونعم الرفيق والزوج الصالح ليها
قيمها وقومها ومد ليها ايده بكل الحب وهي قبلت بيها…
قالت:
"مثل عائلة سعيدة، و منزلٍ دافئ مفعم بضحكات الأطفال
و قلبك كانَ كـ أبٍ يُربي طمأنينتي
و عيناك ك أم تدللُ فرحةَ قلبي
هكذا هو حالي بك"🤎
قال:
كلما نظرت إليها قلَّ إحباطي، أتعرف معنى أن
تشعر بأنك مُنتصر على العالم بسبب عينين؟ 🫀🤎.
+
تمت…
اسما السيد ♥️
+