اخر الروايات

رواية سديم والادهم العنيد الفصل العاشر 10 بقلم دينا اشرف

رواية سديم والادهم العنيد الفصل العاشر 10 بقلم دينا اشرف



                                    
﴿عَسَىٰ رَبُّنَآ أَن يُبۡدِلَنَا خَيۡرٗا مِّنۡهَآ إِنَّآ إِلَىٰ رَبِّنَا رَٰغِبُونَ﴾ 

+


سبحان الذي يغلق عنك باباً و يفتح لك أبوابا أخرى أڪثر سِعة و يأخذ منك من جهة و يعطيك من جهات أخرى أڪثر وفرةً و غِنى و يبعد عنك أشخاصاً أو أشياء ڪنت تظنها في صالحك و يُقرّب منك ما يليق بك و يرتقي بك أڪثر من الأولى سبحان الذي يدبّر أمرك بحڪمته و لطفه ☁️🚂🧡.

+


يلا نبداء احبابي 

+


سديم بفم مفتوح ،، ايه ادهم النمر مين 

+


ادهم بنرفزة ،، سديم بطلي غباء بقالي ساعه بقولك انا زفت ادهم النمر 

+


سديم ،، اللي هو مين 
ادهم بعصبيه ،، انت هبله يابت مخك واقف ليه ياحماره 
سديم ،، من غير عصبيه ياكبير وحده وحده وانا هفهم 
انت مين 
ادهم يشد علي شعره من الغضب ،، هتشل والله هتشل انا اتصدمت فيكي انتي طلعتي اغبي بنت في العالم 

+


سديم ،، يعني انت ادهم النمر بتاعنا 

+


ادهم بااستغراب ،، بتاعكو منين دا 

+


سديم ،، ايوا الولا الجامد المصري اللي مطلع عين المافيا اللي في ايرلندا 
انت هو صح 
ادهم ،، ايوا هو دا انا هو الواد الجامد المصري 
سديم بصرااخ ،،، اعاااا يعني انا قاعده مع زعيم مافيا 
ارحمني يابيه متقتلنيش 
وانا مش هقول لااي حد عليك 
دا انا يتيمة وعندي عيال بربيها 

+


ادهم بتعجب ،، انتي اتهبلتي يابت ايه حصلك 

+


سديم ،، زعيم مافيا وكدا بقا بيقتل ويموت ويغتصب البنات 

+


ادهم بغمزه ،، طب يلا عشان اغتصبك 

+


سديم ،، تمسك ملابسها بخوف ،، لا كله الا شرفي دا انا محلتيش الا هو 

+


ادهم بجديه ،، ممكن كفايه هبل ونتكلم جد 

+


سديم بجديه ،، ايوا انا عايزه افهم ازاي انت ادهم النمر 
وكذبت عليا ليه 
لتكون دي مهمة وعملت كدا عشان توصل لحاجه 

+


ادهم ،، لا مش مهمة 
اسمعي بقا انا عملت كدا ليه 
بس متقاطعنيش لحد مخلص 

+


سديم ،، حاضر 

+


ادهم ،، بصي ياسديم انا ادهم النمر عشت معاكم وقابلتكو ومحدش عرفني لان مفيش ليا ولا صورة علي اي موقع انا بتعامل مع ناس مهمة بس محدش قبل كدا قدر ياخدلي صورة 
عشان كدا محدش يعرفني 
معرفتي بيكي 
بدات لما كنت خارج الصبح بجري شويه 
وانتي وقتها خبطي فيا 
ايوا انا الشاب اللي كان لابس اسود ومخفي وشه وانتي خبطي فيه 
بعد مخبطي فيا راقبتك وانتي بتتكلمي مع البايع وبتهزري 
فقولت لنفسي هي بتهزر مع اي حد اهو وتيجي عندي وتشتمني 
فضلت اراقبك وقربت منك وانتي بتتكلمي مع صحابك عرفت انك مصريه ومحتاجه مساعده 
وانا صعيدي ومقدرش اشوف بنت بلدي في مشكله او محتاجه حاجه واسكت 
ولو كنت عرفتك علي نفسي مكنتيش هتقبلي مساعده 
لاني فهمت شخصيتك
وحطيت اختي مكانك ومكنتش هقبل يحصل ليها كدا 
فاانا قعدت افكر عشان اساعدك 
بصيت كدا لقيت شابين 
واقفين الظاهر كدا كانو عاملين مشكله وصاحب البيت طاردهم 
انا مرتحتش ليهم وكنت متاكد انهم هيعملو مشاكل 
بس كنت مضطر 
روحت ليهم وكلمتهم وقولتلهم اني لقيت شقه كويسه بس محتاجه شريك عشان غاليه 
وهما وافقو 
وقولتلهم في بنات هتكون معانا وهما وافقو 
وروحت عندك واقنعتك وانتي بقا عارفه الباقي 
بس انا كان هدفي مساعدتك بس والله 
مش اكتر مكنش في حاجه زي مابتقولي 
ومكنتش اتوقع اني هتعرف عليكي وهنبقا اصدقاء اووي كدا 
ولو كنت عرفت ان الزباله دول هيعملو كدا مكنتش خليتهم سكنو معانا ثانيه واحده 
بس كويس انا اخر فتره بدات اشك في تصرفاتهم 
عشان كدا عينت حارس يراقب البيت 
وهو اللي عرفني اللي حصل 
والحمدلله جيت في اخر لحظه 
بس كدا ياستي 

+



سديم ببسمة ،، بجد ياادهم انت كويس اووي 
وانا مش عارفه اشكرك علي كل اللي بتعمله معايا دا ازاي 
شكرا اووي ياادهم 

+


ادهم ،، مفيش داعي للشكر ياسديم انا عملت واجبي كا صعيدي 

+


سديم ،، ايه دا انت طلعت صعيدي بقا 
يعني بلدياتي كمان 

+


ادهم ،، انتي كمان صعيديه 

+


سديم ،، بابا صعيدي 
يلا نتعرف بقا من اول وجديد 

+


انا سديم سالم الصياد 
عندي 25 سنة متخرجه من كليه فنون جميله 
وبحب الرسم جدا وتصميم الازياء 
وعشان اشتغل في الشركة اللي بحبها 
جيت هنا فتره تدريب وكسب خبره 
عشان اعرف اشتغل 
في الشركة دي 
واهلي هما 
والدي سالم الصياد 
والدتي سلمي الشافعي 
واخويا الوحيد سليم ودا كل حياتي 

+


ادهم ،، اتشوفت بيكي ياسديم 
انا ادهم سعد النمر 
صعيدي الاصل 
معايا اداره اعمال 
واهلي كلها في الصعيد 
وانا بشتغل هنا وعملت نفسي 
وكل دا بتعبي انا ومحدش ساعدني 

+


سديم ،، طب ليه سايب اهلك وانت عيلتك جامده في الصعيد 

+


ادهم ،، في مشاكل بيني وبينهم فا سبتهم وجيت قعدت هنا لوحدي 

+


سديم ،، مشاكل تخليك تسيب اهلك 
ايه هي المشاكل دي 

+


ادهم ،، بعدين هقولك 
وانا كمان عايز اعرف حوار انتي واهلك كلكم بحرف السين 

+


سديم بضحك ،، هههه بليل هقولك وانت تحكيلي حكايتك 

+


ادهم ،، تمام همشي انا بقا عشان عندي شويه شغل هخلصهم واجيلك 

+


سديم ،، تمام 

+


ادهم ،، كلمي اهلك عشان انا بعتلهم مسيج وقولتلهم انك كنتي سهرانه بقالك يومين ومقدرتيش تكلميهم 
عشان ميشكوش في حاجه 

+


سديم ،، سليم مش هيقتنع 

+


ادهم ،، خلاص قوليلو 

+


سديم ،، لو سليم عرف هييجي ياخدني حالا 
وانا لسه مخلصتش شغل 

+


ادهم ،، طب شوفي بقا قولبلو وقعت ولا اي حاجه 

+


سديم بضحك ،، هتلاقيه اصلا عرف اني وقعت 

+


ادهم بااستغراب ،، دا ازاي دا 

+


سديم ببسمة ،، انا وسليم لو حد اتعور او اتجرح 
التاني هو كمان بيتجرح 
انا هو من صغرنا واحنا كدا 
تلاقيه دلوقتي مجروح في نفس المكان اللي انا اتجرحت فيه 

+



        
          

                
ادهم ،، انتو عيله مجنونة اقسم بالله 

+


سديم بضحك ،، دا احنا مفيش احسن مننا 

+


ادهم ،، انا ماشي يلا سلام 

+


سديم ،، سلام 

+


ادهم راح شركته 
وسديم خرجت الجنينه 
وقعدت علي المرجيحه 
وخايفه ترن علي سليم 

+


سديم ،، يلا اتشجعي ورني مش هيقولك حاجه سليم بيحبك 
رنت علي سليم 

+


اتاها الرد 
سديم ،، سولي حبيبي عامل ايه وحشني جدا 

+


سليم ببرود ،، بصي ياسديم هتقولي حصل معاكي ايه اليومين دول ومن غير لف ودوران تمام هتلاقيني معاكي كويس 
ولكن قسما بالله العظيم لو كذبتي 
وعرفت انك بتكذبي هتلاقيني في وشك 
انا كدا كدا مش ورايا شغل ومش ورايا حاجه 
فايلا كدا بقا زي البنت الشطورة اللي هتقول كل حاجه لبابا يلا عسل 

+


سديم انفجرت في العياط 
🥺😭😭😭😭

+


سليم بحزن ،، انا عارف ان حصل معاكي حجات كتير فااحكيلي ياحبيبتي هتزعلي بابا منك 

+


سديم بعايط وشهقات ،، مش هقدر ياسليم 
مش هقدر اقولك ومش هقدر اكذب عليك 

+


سليم بعصبيه يحاول يخفيها ،، هو ايه اللي مش هتقدري 
انتي مين بجد 
سديم اللي عمرها مخبت حاجه عن سليم 

+


سديم ،، انا عمري مخبيت حاجه عليك ياسليم ازاي تقول كدا 

+


سليم ،، طب واللي بتعمليه دا 
من وقت مسافرتي وانتي بتخبي عليا واللي حصلك دا مخبياه 
والجرح اللي في راسك انتي ناسيه ان بنتجرح سوي 
شكلك نسيتيني ياسديم 

+


سديم بدموع ،، والله ابدا ياسليم مقدرش انساك والله هو في بنت بتنسي ابوها انتي ابويا واخويا وصحبي 
بس والله ماقادره اقولك 
عشان عارفه مش هتقدر تستحمل 
وكمان صعبه عليك 
تسمع اللي هقولو 
بس عايزاك تتطمن انا كويسه جدا ومعايا حد بيساعدني جدا 
وقريب اووي هكلمك عليه 

+


سليم ،، انتي شايفه كدا ياسديم 
تمام براحتك انا مش هضغط عليكي تاني 
يلا سلام 

+


قفل التليفون في وشها منتظرش منها كلمة زياده 

+


سديم بعياط وزعل عشان زعلت اخوها ،، انا اسفه اسفه اني زعلتك 
غصب عني 
عارفه انك لو عرفت بالي حصلي مش هتسكت وهتخرب الدنيا 
وانا بقيت كويسه 
وازاي اقولك اني ساكنه في بيت شاب 
مش هقدر ياسليم مش هقدر 
وطلعت جريت علي اوضتها ودفنت وشها في الوساده 
وفضلت تبكي 

+



        
          

                
عند سليم 
كان يبكي هو الاخر علي زعل صغيرته 

+


سليم بدموع ،، اسف صغيرتي 
بس لازم اقسي عليكي عشان متخبيش عني حاجه 
انا عارفه انك في مشكله كبيره جدا 
انا حاسس بدا 
بس هعمل ايه 
هسيبك تيجي تحكيلي لوحدك 

+


رن علي والدته 
سلمي ،، ايه ياحبيبي في حاجه 
سليم ،، ماما سديم كلمتني وهي كويسه جدا 
بس كانت مضغوطه عشان كدا معرفتش ترن علينا 

+


سلمي باارتياح بعض الشئ،، ماشي ياسليم 
لما تبقا كويسه هرن عليها 
انت هتيجي امتا 

+


سليم ،، هخرج النهارده مع صحابي متعمليش حسابي 
ونامي عشان هتاخر مش تستنيني 

+


سلمي ،، ماشي بس خلي بالك من نفسك 

+


سليم ،، حاضر ياحبيبتي يلا سلام 

+


سلمي ،، سلام ياروحي 
قفلت معاه ورنت علي جوزها 
سلمي ،، ايوا ياسالم ياحبيبي عامل ايه 

+


سالم ،، وحشاني اووي ياسلومتي 

+


سلمي بحب ،، وانت اكتر ياحبيبي 
مش هتيجي بقا 

+


سالم ،، اسكتي ياسلمي عصام خارب الدنيا المرادي 
دا متهجم علي بنت من عيله كبيره جدا 
وفي تار والدنيا بيظه 

+


سلمي بصدمة ،، يلاهووي ازاي ياسالم يعمل كدا هو اتجنن ولا ايه 

+


سالم ،، مش عارف ياحبيبتي والعيله دي كبيره جدا 
والموضوع مش هيعدي باالساهل كدا 
اكيد هيبقا في تار 

+


سلمي ،، ربنا يستر ياحبيبي 
المهم خلي بالك من نفسك ياسالم 
وارجعلي بقا 

+


سالم ،، حاضر ياعمري 
المهم سديم وسليم عاملين ايه 
انا قلقان عليهم 

+


سلمي ،، كويسين متقلقش سليم لسه قافل معايا 
وقالي ان سديم كويسه 

+


سالم ،، تمام ياحبيبي هقفل انا عشان الحج عايزني 

+


سلمي ،، ماشي ياحبيبي يلا باي 

+


سالم ،، باي ياروحي 


+


عند ادهم في القصر وصل البيت 
ملقاش سديم تحت 
نده علي الخادمة 

+


ادهم ،، اين هي الهانم 

+


الخادمة ،، كانت تجلس في الخارج 
وفجاءة وجدتها تركض وتبكي 
وذهبت لغرفتها ولم تخرج بعد 

+


ادهم بعصبيه ،، اغبياء ولما لم تخبروني في وقتها 
ولم يعطيها فرصه وركض الي غرفة صغيرته 

+



        
          

                
خبط علي الباب ومفيش رد 
فتح الباب وجدها تدفن وجهها في الوساده ومزالت تبكي 

+


ادهم ،، سديم مابها صغيرتي لما تبكي 

+


سديم بعدت عن الوساده 
وكان وجهها ممحمر وانفها وعينيها من كثره البكاء 
ومنظرها طفولي جدا 

+


سديم بدموع ،، ادهم 

+


ادهم ،، ياصغيرة الادهم لما تبكي هكذا 

+


سديم بشهقات متتاليه ،، زعلان مني 

+


ادهم ،، مين 

+


سديم ،، سليم 

+


ادهم ،، طب ياصغيرتي قومي غسلي وشك وتعاليلي في الجنينه ممكن 

+


سديم ،، مش عايزه ياادهم مليش نفس 

+


ادهم ،، كدا تزعلي ادهم منك 

+


سديم ،، لا كله الا ادهم مقدرش ازعله 

+


ادهم ،، تمام صغيرتي تعالي ورايا يلا اوكيه 

+


سديم ،، اوكيه 

+


نزل ادهم ودخل غرقته 

+


ادهم ،، اووف مبقتش قادر انا خلاص تعبت بجد ايه دا 
مش قادر اسيطر علي مشاعري كل ماابعد عنك تشديني اكتر بوجهك الملائكي 
ارحميني ياسديم 
شكلي كدا فعلا بحبك زي مقالت كارو 

+


ادهم نفض الكلام من دماغه ،، لا ادهم النمر مبيحبش حد 

+


ابدل ملابسه الي ترينج صيفي اسود ومريح 

+


ونزل تحت وخرج للجنينه 
وقال للخادمة تحضر له الاكل في الجنينه 

+


وشويه وجات سديم وجلست بجانبه بهدؤ وصمت 

+


ادهم ،، ها بقا بتعيطي ليه 

+


سديم ،، عشان مقدرتش احكيله وهو زعل مني وبيقولي نسيته 
وكمان قفل في وشي التليفون 
عمره معملها ياادهم 

+


ادهم ،، اعزريه ياسديم بنته في مشكله ومش عارف هي ايه انا لو مكانه كنت اتجننت 

+


سديم ،، منا مقدرش اقوله اعمل 

+


ادهم ،، اهدي ياسديم كل حاجه هتتحل 

+


تليفون سديم رن وكان المتصل ايريك 
وادهم نظر بشر لسديم 
وسديم ابتلعت ريقها 
واجابت علي التليفون 

+


سديم ،، مرحبا ايريك 

+


ايريك ،، اين انتي ياصغيره ما كل هذا الغياب 
لما لم تحضري اليوم 
يافتاة لقد كذبت اليوم بسببك وللحظه كنتي ستتطردين 

+


سديم ،، اوه ايريك اسفه حقا ولكن حدث معي بعض المشاكل ولاكن الامر اصبح علي مايرام 

+


ايريك ،، ماذا حدث لكي 

+


سديم ،، انا قادمة غدا سوف اخبرك 

+


ايربك ،  حسنا جميلتي اراكي غدا تصبحين علي خير 

+


سديم ،، وانت بخير ايريك 

+


ادهم ينظر لها بغضب ،، هو موال ايريك دا مش هيخلص 

+


سديم ،،يوه ياادهم قولتلك والله ايريك كويس 
ريح شويه بقا 

+


صدح تليفون ادهم 

+


اجاب ادهم بجمود ،، ماذا تشارلي 

+


تشارلي ،، ادهم اخبرك ان الحفله ستقام غدا مساء فلتستعد 

+


ادهم ببرود ،، ولما غدا 
الحفله 

+


تشارلي ،، لان يوم ميلاده غدا 

+


ادهم بخبث ،، اذا فل نجهز الهدايا عزيزي 

+


تشارلي ،، ادهم لا تلقي بنفسك الي النار 

+


ادهم ،، ستاتي معي ام لا 

+


تشارلي ،، لا لن اتي 

+


ادهم ،، حسنا هذا افضل يلا الوداع 

+


بيبص بيلاقي سديم مبرقه ليه 

+


ادهم ،، في ايه بتبصيلي كدا ليه 

+


سديم ببراءه ،، هاجي معاك الحفله 

+


ادهم ببرود ،، لا 


+


انتها البارت 
:




تعليقات



حجم الخط
+
16
-
تباعد السطور
+
2
-
close