رواية عشقت ابيه هديل واسر الفصل الثالث 3 بقلم امونه
الحلقة 3
آسر قعد يسرح ل هديل شعرها .
هديل :سرح كويس بقا يا جدو آسر
آسر :اعمل ايه بس المشط هو اللي صغير
هديل بصتله ومسكت أيده بأيدها الصغيرة.
هديل بنعومه :انت اللى ايدك كبيره يا آسر
آسر :لا والله
هديل :هات انا هسرح لنفسي. و بالفعل هديل قعدت تسرح لنفسها و آسر قاعد يبصلها.
هديل بتساؤل و ضحكة هادية :بتبص ع ايه؟
آسر بضحكه خفيفه :أصل افتكرتك وانتي لسه نونو صغيرة.
هديل بدهشه :نعم؟ ازاي بقا
آسر بتوضيح :مش انا قلتلك أن انا مش بشتغل ف شركه باباكي وبس. دا انا كمان صديق العيله. أو بمعنى أصح. بابا وماما كانوا معارف و أصحاب باباكي ومامتك ف كنت باجي بيتكم مع ماما وكنتي وقتها نونو ثغنونه
هديل ضحكت ضحكة هاديه أعلنت عن احمرار خدودها و بصت ل آسر باهتمام
آسر كمل كلامه :كنتي وقتها لسه نونو صغيره. بس كنتي موزة اوى
ضحكت هديل بخجل و هدوء
ف ضحك آسر ع ضحكتها.
آسر بصوت رجولي :كانت خدودك مكلبظه ودايما حمرا..
هديل مركزه ف عيون آسر
آسر مركز هو كمان ف عيونها
آسر بصرامة :كنت وقتها انا كمان صغير بس مش اوى كنت أكبر منك ب 8سنين يعني مثلا كنتي انتي ف الحضانة و انا كنت ف الابتدائية.
بس كنتي دايما ماسكه ف ايد مامتك. يا إما بتلعبي ف لعبك.
هديل قربت من آسر وقالتله ب نعومة و دلع :وانت مكنتش بتشيلني يا جدو آسر؟
آسر بضحكه رجوليه :لا . انتي كنتي متعوده ع مامتك بس و أي حد يقربلك كنتي بتعيطي.
آسر :بس كنتي بريئة اوى
هديل بسعادة :طب ودلوقتي
آسر بصلها وقالها :دلوقتي بقيتي أروبه
و ضحك ف ضحكت هديل ع ضحكته الجميله الهاديه الدافيه
هديل :بس انا مش فاكره خالص. انا عرفتك بس لما جيتلنا وانت عندك 25سنه واشتغلت ف شركة بابي.
آسر بصرامة :قبل أنتي ما تكبري احنا بعدنا وغيرنا مكان بيتنا ف مبقتش أجي عندكم وبقا التواصل بين بابا وماما وباباكي ومامتك ع وسائل التواصل الاجتماعي فون نت مسج كدة يعني.
هديل باستماع :اها. طيب ولما جيتلنا بيتنا وانت عندك 25سنه. عرفتني؟
آسر :كنت داخل الفيلا بتاعتكم و عنيا بتدور ف كل مكان في الفيلا. بقول. كان ف حاجه صغيره حلوه هنا. يا ترى راحت فين و كبرت ولا لسه؟
هديل بضحكه و سعاده :كان قصدك عليا انا!
آسر :هو فيه غيرك . ايوه كنت بدور عليكي انتي. كنت جايلكم و بقوول لما اطلع اشوف القمر. و القمر بروح مامته تقلان علينا.
هديل من السعاده وإحساس الأمان اللي حسيته ومن غير ما تحس حطت أيدها ع ايد آسر.
آسر خد باله و بصلها ف عيونها.
هديل بدلع :طيب و شفت القمر؟
آسر بضحكه هاديه :ايوه شفت القمر و معرفتهوش. كنتي كبرتي وبقيتي عروسه بس حاجة واحده بس خلتني اتأكد انك هديل النونو الثغنون.
هديل بعيون كلها حب :ايه هي؟
آسر :خدودك الحمرا. لما شفتيني وانا كبير خدودك احمرت. ف افتكرتك وانتي نونو بخدودك المحمره.
هديل بنعومه :انا فعلا لما شفتك وانت كبير انكثفت اوى وحسيت إحساس غريب
آسر ضحك بهدوء :ماشي يا بطوط. يلا بقا زي الشطار كده نامي.
هديل بفرحة :حاضر يا آسر ![]()
آسر بصوت هادي:تصبحي ع خير
هديل برقة وسعاده :وانت من أهل الخير
آسر غطاها وراح ع اوضته...
هديل صحت من النوم بسعادة كبيره و نشاط أكبر. و دخلت تحضر الفطار.
آسر صحي اخد شاور لبس هدومه وطلع بشياكته
آسر :صباح النور
هديل بسعادة :صباح السعاده
آسر قعد و أكل
آسر :وااااو مكنتش اعرف ان ذوقك وعملانك للأكل يجنن كده
هديل بحنيه :بالهنا والشفا
آسر :لا بجد أكل يجنن. انا كنت بحسبك مبتعرفيش تطبخي خالص ولا تعملي سلطه حتى
هديل :لا انا هوايتي الطبخ
آسر بحماسه :لا دا انا اعشم نفسي بقا اني هتفاجأ النهارده ب وجبه غداء تجنن
هديل برقة وثقة :اتفقنا
آسر ضحك و قام راح ع شغله.
هديل اول ما اتاكدت أن آسر خرج من الشقة ومشي. راحت جرى ع اوضته.
و اتنفست بعمق. و رمت نفسها ع سريره. و قامت حطت من البرفان بتاعه وحضنت هدومه و قعدت تبص ف المرايه ع خدودها ووتفتكر كلامه و تضحك.
ورتبت الاوضه بتاعته وراحت ع المطبخ جهزتله الغداء وراحت غيرت هدومها ب أجمل طقم بيتي عندها وظبطت شعرها وميك اب خفيف اوى.
و جابت ورد و قعدت ع الكرسي وقعدت تقطفه. وبعد شوية الباب خبط و آسر جه وفتح باب الشقة ف هديل خبت الورد المتقطف وراها.
آسر :مساء النور
هديل بابتسامة :مساء النور
آسر :يا ترى عملالنا أكل ايه النهارده
هديل برقة :أحلى أكل وفجأة بصت وراها ومسكت الورد المتقطف ف بأيدها ورمته ع آسر.
آسر اندهش ولقي ورد متقطف كتير مرمى عليه و ع هدومه والوان مختلفه.
هديل قعدت تضحك برقه
آسر :احنا فينا من الغدر و ضحك
وهديل كمان قعدت تضحك.
وبعدين هديل جهزت الأكل و آسر راح غير هدومه وجه قعد ع السفرة وهديل حطتله الأكل قدامه.
آسر بتلذذ :واااااو أكل يجنن
هديل بفرحه :بالهنا والشفا
فجأه هديل تأوهت :أه
آسر :سلامتك من الآه
هديل بكثوف أصل حطيت شطه كتير ع طبقي.
آسر بضحك :اها خدت بالي
هديل :ازاي بقا
آسر :ممممم أصل شفايفك احمرت اكتر.
هديل بكثوف وحطت أيدها ع شفايفها .
آسر :هههههه مكثوفه ليه؟ أهي شفايفك تبقى حمرا تعويض عن خدودك اللي مبقتش بتحمر. مش تتكثفي مني
هديل بعناد طفولي :مش مكثوفه.
آسر :طيب ايه رأيك نروح نزور مامتك النهارده.
هديل بفرحه :بجد يا آسر . هييييه يلا
هديل قامت وقعدت تشد آسر من أيده الاتنين.
هديل بطفوليه :يلا يا آسر يلا نقوم دلوقتي.
آسر :حاضر يلا.
آسر قام جهز نفسه ف اوضته و طلع ع الصالة يستني هديل ع ما تجهز. لقي هديل مستنياه ف الصالة
آسر :ايه اللي لبساه دا؟
هديل :ايه ماله؟
آسر :ضيق
هديل :لا مش ضيق
آسر :اوك. مفيش خروج
هديل :لا مينفعش ترجع ف كلامك
آسر :وانتي مينفعش متسمعيش كلامي
هديل دخلت الاوضه وكل ما تلبس طقم آسر يقولها ضيق
هديل بتعب وزهق :لا بقا كده كتير. انا مش هلبس ع مزاجك
آسر قاعد ع الكرسي وحاطط رجل فوق رجل ومربع أيده الاتنين حوالين صدره.
هديل بقوه :ع فكره انا بكلمك
آسر :وانا بنفذ اللي ف راسي. لبسك دا مش عاجبني
هديل :ليه بقا
آسر :ضيق
هديل :وانت مالك
آسر :مبقاش راجل لو واحدة تبعي ماشية جمبي ولبسها ضيق. و مش ساتره نفسها.
هديل :دا اسمه تخلف مش رجوله.
آسر بكل هدوء قام من الصالة ومشي من قدامها و دخل اوضته من غير ما يرد عليها ولا حتى يبصلها...
هديل اتغاظت وحبت تستعطفه
ف راحتله.
هديل بدموع تماسيح :علشان خاطري يا آسر. بجد ماما وحشاني
آسر قاعد ع السرير واللاب ع رجله :بس انتي مش بتسمعي الكلام ولسانك طويل.
هديل قعدت تعيط بصوت عالي دموع تماسيح. علشان اللي السلامة دماغها هي هو اللي يتنفذ
آسر بقسوة :عيطي للصبح. اللي ف راسي هو اللي هيتنفذ.
هديل بقوه :انا معنديش هدوم من اللي انت تقصدها
آسر ببساطه :سهل جدا بكره أجيب لك طقم ونخرج بيه
هديل بغيظ :وانت مالك هو جسمي ولا جسمك.
آسر مردش عليها.
هديل سابته ومشت و طلعت من الاوضه وهي مخنوقه.
هديل راحتله تاني.
هديل :آسر علشان خاطري روح هاتلي طقم دلوقتي و نروح ل ماما النهاردة بجد وحشاني
آسر بتفكير :اوك
وبالفعل آسر خرج يشتريلها طقم ع ذوقها.....
و هديل قاعده مستنياه. و زعلانه و فرحانه ف نفس الوقت.
هديل ف سرها :يا ترى بيغير عليا؟
عدي يجي ساعتين.
و باب الشقة خبط. هديل طلعت جرى ع باب الشقة.
و فتحت الباب.
فجأه............
لقيته جمال.
تفاجأت هديل ورجعت بخطواتها للخلف ف ارتباك و خوف...
جمال بإستهزاء :حبيبتي وحشتيني. ايه الشياكه دي. انتي خارجة ولا ايه؟
هديل بخوف :جمال انت عرفت مكاني ازاي؟
جمال :لفيت الدنيا عليكي. أصلك وحشتيني اوى.
هديل خافت اوى و جريت ع اوضه آسر تستخبي فيها. يمكن وجودها ف اوضه آسر يهديها و ينسيها خوفها.
بس قبل هديل ما تجري وتتحرك خطوة واحدة جمال مسكها .
جمال بحنيه مصطنعة :مالك يا قلبي. انتي خايفه مني؟
هديل بفزع :سيبني يا جمال.
جمال :بس ايه الشقة الفخمة دي. واااااو جبتيها منين!
هديل بقوه :ملكش دعوة واطلع يلا برا
جمال وهو مطنش كلامها :و يا ترى بقا :عايشه فيها لوحدك ولا معاكي حد؟
هديل بخوف :جمال لو سمحت امشي. مش عايزه املاكي مش عايزه حاجة
هديل بدموع خفيفه :بس مش تموتني.
جمال :هو ف حد يقتل القمر دا بردو؟
هديل بصراخ و استغاثة :آسر
جمال باستغراب :آسر مين
فجأه ايد قويه اتحطت ع كتف جمال.
جمال بص وراه وتلقائي رجع ل ورا خطوات
جمال بفزع :آسر سليم؟
آسر بصوت رجولي قوى :كويس انك لسه فاكرني.
جمال بقلق :هو ف حد يقدر ينساك.
آسر و لسه هيمد أيده علشان يبعد ايد جمال عن أيد هديل
تلقائي جمال شال أيده عن هديل بتوتو
آسر بهدوء :شاطر
آسر بكل عنف شد جمال و سحبه ع الاوضه. و قفل الباب. و............ '.'.
هديل اتخضت لما آسر قفل الباب بعنف. و حطت أيدها ع بوءها.
وبعدين حطت أيدها ع ودانها وبدأت تعيط.
صوت تكسير صوت ضرب صراخ عنف.....
''
آسر بعد نص ساعه طلع من الاوضه وبيهندم هدومه.
آسر بصوت رجولي قوى :مستني ايه؟
جمال خرج من الاوضه بتعب و خوف وخرج من الشقة بكل اندفاع.
آسر اتنهد بقوة :هو عاده مش بيحب العنف بس ازاي يجي يلاقي جمال جوا الشقة وكمان بيتطاول ع هديل.
آسر بص حواليه ملقاش هديل.
آسر بهدوء و حنيه :هديل انتي فين؟
آسر عيونه بدأت تفتش ف الشقة كلها. ع هديل مش لاقيها..
آسر استغرب يا ترى راحت فين فجأه الدهشة بدأت تتحول ل جنون.
آسر بغرابه :معقولة طلعت برا؟ طب ازاي وليه.
آسر طلع من الشقة وقبل ما ينزل ع اول خطوة من السلالم اللي بتوصل ل تحت. وقف فجأه
هو عارف الصوت دا. عارف النغمة دي. عارف اللحن دا. و قام خطواته طلعت الدرج اللي بيوصل ل فوق. لقي هديل قاعده ع السلالم وحاضنه جسمها بأيدها الاتنين ودافنه رأسها بين رجليها. وبتعيط بصوت مسموع.
آسر بصرامة :بتعملي ايه هنا؟
هديل بخضه وبكاء :ملكش دعوه
آسر بتفكير :طب تمام
و قعد ع سلالم السلم.
هديل باستغراب :وبصاله .
آسر بردو باصصلها.
هديل انكثفت من نظراته دي. عيونه قد ايه بريئة و فيها نهر حنيه و سواد عيونه زي هدوووووء الليل. ازاي يبقى بالهدوء دا وهو من شويه لسه ضارب قريبها من غير رحمه.
هديل باستفزاز :قاعد هادي ليه كده. مش أنا مسمعتش كلامك. خدني يلا ع اوضتك بعنف و اضربني.
آسر بصوت رجولي هادئ : مقدرش
هديل وكلمته دي طردت كل الزهق اللي كانت جواها و استبدلته ب راحه وفرحة
هديل بهدوء ونعومه : اشمعنا
آسر بصرامة :انتي حاجه جميله ورقيقه. أخدك ادلعك العب معاكي اضحكك مش اضربك
آسر بهدوء :انا مش وحش اوى كده
هديل :طيب وانت قاعد ليه كده
آسر :مستنيكي أما تفوقي و نروح شقتنا هديل :لا استحاله أجي معاك. انت قاسي ووحش انا خفت منك اوى
آسر ب نعومة :ليه يا هديل
هديل مش ردت عليه
آسر بحنيه :اوعى تخافي مني. انتي حته مني مستحيل أأذيكي
هديل باستفهام :حته منك ازاي.
آسر بصرامة :انتي بتاعتي ملكي شئ يخصني.
هديل بدهشه و كثوف وانجذاب وبصاله
آسر بصوت رجولي قوى :ممكن بقا اعرف كنتي بتعيطي ليه؟... بتعيطي عليه؟
هديل بكثوف :لا. بس متوقعتش منك تبقى من غير رحمه كده. وبعدين لما هو شافك هو خاف اوى ف قلقت اوى منك. شكلك شرير
آسر بزعل:ايوه انا شرير. يلا بقا نروح الشقة.
هديل بعناد طفولي :لا
آسر بصرامة :يعني خفتي مني و مخفتيش منه لما كان ماسك ايدك
هديل وحبت تستفزه :هو قريبي أخاف منه ليه لكن انت غريب عني انت وبس صديق العيله.
آسر بغضب :خسارة
هديل بفرحه :ليه
آسر بقوه :أصل انا اديت العلقه السخنة دي للشخص الغلط. المفروض انتي اللي تاخديها وبص ف عيونها بقوة.
آسر مسك ايد هديل بسرعه وقوه وسحبها وراه ونزل ع شقته
هديل :سيب أيدي
آسر :مستعجلة ليه
آسر قعد ع الكرسي و حط أيده الاتنين حوالين وسط هديل. أيده الاتنين من كبرهم اكلوا جسم هديل. وسط هديل مكنش باين منه غير أجزاء صغيرة. و باقيته كانت مغطياه ايد آسر
وجذبها آسر ع رجله
بحيث بطنها كانت ع رجليه.
هديل بزهق :أبعد عني يا حيوان.
آسر و أيده نزلت ع مؤخرتها.
أول كف قال آسر بصوت رجولي قوى :انا مش حيوان
ف صرخت هديل من أول كف
تاني كف قال آسر بصرامة :دموعك دي مشوفهاش تاني. ف صرخت هديل
صرخة كثوف ضعف. هو ازاي يعمل فيها كده
تالت كف : قال آسر :دا بقا علشان بتخافي مني. ف صرخت هديل بطفوله
رابع كف قال آسر :جمال دا ولا حاجه. أنسى انه قريبك. انتي تخصيني انا
ف سكنت هديل لم تصرخ لم تعترض. اعجبتها آخر 3 كلمات قالهم
آسر بتفكير :ممممم ايه تاني؟
هديل بتمثيل. هديل بوجع ودموع تماسيح :آسر سيبني بقا. آيدك وجعتني.
آسر بصرامة :لا علشان تاني مره تحرمي وتسمعي كلامي
هديل بصراخ طفولي :يوووووووه سيبني بقا
آسر :صرخي كمان. اقوى. صرخي كويس
هديل قعدت تعيط بتمثيل
آسر :مش انا قاسي. خلاث عيطي بقا. مش هلين.
عدي 5دقايق من السكون وهديل مش بتتحرك وصوت شهقاتها سكتت
آسر عدل جسمها و شالها بين ايديه و قام ورايح ع اوضتها.
هديل مدايقه وف نفس الوقت فرحانه.
هديل بزعل انثوي :انا مش دميه علشان تتحكم فيا بمزاجك. نزلني يلا
آسر بهدوء :حاضر ثواني قربنا نوصل
هديل دفنت رأسها ف رقبته. مقدرتش تستحمل نبرة صوته الحنينه ونظرات عيونه القويه آسر زق باب اوضتها برجليه بهدوء ونزلها ع السرير بهدوء وغطاها بهدوء
آسر بحنيه :تصبحي ع خير
وقفلت الاوضه و راح ع أوضته.
هديل ف اوضتها ف مشاعر كتير حساها مشاعر حب حنيه امتلاك سعاده حاجات كتير
نامت هديل وهي فرحانه وبتستبشر تلاقي آسر ف أحلامها.
تاني يوم آسر صحي من النوم مفزوع ع جرس الباب
راح فتح لقاها نورا صاحبه هديل
نورا بدلع :صباح النور
آسر ب ذوق :صباح النور. اتفضلي ادخلي
آسر بصرامة بعد ما قفل باب الشقة قال:هديل نايمه ف اوضتها. ادخلي صحيها
نورا علشان تتحك اكتر ف آسر. هي اصلا جايه علشانه هو
نورا بدلع:أسفه شكلي صحيتك من النوم و بصت ع جسمه.
آسر و خد باله من تصرفاتها ونظراتها
آسر بهدوء :فعلا. بس ممكن تستأذني عادي وتمشي
نورا خدودها احمرت من الكثوف. هو احرجها اوى وقالت ف سرها قليل الذوق.
نورا :انا هدخل ل هديل اوضتها
آسر بصرامة :اتفضلي ادخلي عندها
نورا دخلت اوضه هديل وهي متغاظه و آسر راح اخد شاور و غير هدومه وجهز الفطار
نورا دخلت اوضه هديل وقفلتها وراها
نورا :هديل اصحى ابت
هديل بنوم :سيبني نايمه شويه يا آسر
نورا بضحك :اه يا ثافله لا فوقي كده و احكيلي ف ايه
هديل بخضه :ايه . نوراااا ؟
نورا بضحك :اه نورا. بتحلمي ب آسر أبت؟
هديل بتهرب :لا لا
نورا لسه هتتكلم قاطعها صوت آسر وهو بينادي ويخبط ع باب الاوضه
آسر بصرامة :يلا يا بنات الفطار جاهز
نورا فتحت الباب بسرعة وطلعت مشيت من جمبه وهي بصاله في عيونه
و هديل طلعت وراها وعيونها متركزه ع عيون آسر بحب وحنان
آسر بإحراج :صباح الخير
نورا، هديل :صباح النور
راحوا قعدوا نورا ع الكرسي اليمين و هديل ع الكرسي الشمال و آسر مستغرب من تصرفهم الطفولي و جريهم ع الكراسي كأنهم بيتسابقوا مين يقعد جمب آسر.
آسر قعد ف الكرسي اللي نصهم اللي هو ف بداية السفرة.
وكل العيون عليه
آسر مش مستغرب. هو عارف كل التصرفات دي. حكمه راجل عارف بنات كتير و ع مدى عمر. 28سنه الخبره كلها
آسر قاعد يأكل ومحبش يركز ف نطراتهم تجاهلهم خالص.
.
