رواية نسمة متمردة الفصل الثاني والثلاثون 32 بقلم امل مصطفي
الحلقة الثانية والثلاثون
كانت نسمه تنام في حضن مروان براحه وهدوء
::المكان هنا جميل جدا يا مروان
مروان ::وهو يقبل رأسها أنا كنت باجي دايما مع العيله كل صيف بس عمري ماشوفت جماله غير في
وجودك ليه طعم تاني وأنتي في حضني وحشتيني
وحشتيني أوي يا قلبي
::لسه واحشاك إحنا بقالنا شهر هنا في حضن بعض وبعيد عن الكل
مروان :: ولو فضلتي العمر كله في حضني برده
بتوحشني
::تحدثة بندم أنا أسفه يا حبيبي عذبتك كتير بس
والله مافيش حد يحبك قد حبي ليك
:: عارف بس تمردك عليا بيجنني وبيتعبني جدا
نسمه ::وهي تعتدل وتسند علي صدره أوعدك
ماعدش هيحصل تاني ولو زعلت منك برده هفضل
في حضنك وأشتكيك ليك أنت حضنك ده بيتي
وأماني
بس قولي يا مروان هنرجع أمتي
::لسه بدري
نسمه ::برجاء إحنا عطلنا فرح أحمد شهرين
كفايه كده عليه تعال نرجع وبعد الفرح
نرجع هنا تاني أيه رأيك ؟؟
مروان ::وهو يقبلها بحب نتكلم بعدين
أصل الوقت عندي كلام تاني لأزم أقوله
***””***بقلمي أمل مصطفى************
فتحت عيونها بتعب والقت نظره حولها سمعت
صوت أقدام تقترب
دخل مروان بكل قوته وجبروته
مروان ::بإبتسامه حمدالله على السلامه شاهي هانم
والله زمان
::نظرت له برعب ولكنها لم تستطع الكلام
بسبب اللاصق علي فمها
:: أيه كنت فاكره لما تستخبي وتعملي جواز
مزور باسم تاني مش هعرف أوصلك ليه مش عارفه
مين مروان بس معلش كله بوقته
ال أخرني عنك بعد نسمه نسمه العريتيها وكنت
عايزه تفضحيها
وإقترب منها بغل ونزع اللاصق بقوه جعلها تصرخ
من الألم
::رمقها بسخريه وفري صوتك العظيم أنتي لسه
ماشوفتيش حاجه
شاهي ::بدموع أنا أسفه يا مروان حقك عليا بس
أرجوك بلاش تاذيني
مروان ::بضحكه رنانه أذيكي دي حاجه بسيطه
علي الرسمتهولك شوفي يا ستي
أول حاجه أنا عملتلك فيديو جميل مع عشاقك
في السرير عارفه الكنتي بتروحيلهم يا فاجره
وهاشيره يلا خلي الجعان يشبع وهو تكسبي فيهم ثواب
نظرة له بصدمه وعدم تصديق لا يا مروان أنت مش ممكن تعمل
كده مش أخلاقك أنا زباله بس بلاش كده أرجوك
أنا هتفضح
إنحني عليها وتحدث بقسوه ده عقاب الييجي
علي حد يخصني ومش أي حد دي حبيبتي ومراتي
يعني شرفي الكنتي عايزه تلوثيه وطبعا هيكون فيه بلاغ مع
نسخه من الفديوا في بوليس الآداب
تاني حاجه وتحدث بمراره أختي فاكرها وإقترب منها
وأطبق علي فكها بقوه جعلت دموعها تسيل من الألم
أختي اللي شاركتي الحيوان التاني عشان تخلصوا منها
هي وجوزها قتل أخوه عشان يورثه مات بعدها بشهر
برده في حدثة عربيه وبنت أخوه هي الورثته شوفتي حكمة ربنا وأكمل بألم في قلبه قتلتيها في
عز شبابها
:: أنا عملت كده لأن بحبك وكنت عايزاك ليا لوحدي
مروان ::بصراخ أخرسي اخرسي خالص وسحب
سلاحه ليقتلها
سيف ::,وهو يمسك يده أهدي يا مروان ما توسخش
إيدك بدم واحده زي دي أنت وعدت نسمه
حاول مروان بصعوبه السيطره علي نفسه أنا كنت بستغرب ليه حنين بتتسرع لما بتشوفك سبحان الله
رغم إنها طفله وماتعرفش حتي شكل مامتها بس حست إنك عدوتها وأنا المغفل المش عارف سبب
الخوف اللي بشوفه في عيونها بس ملحوقه كله هيخلص وأنا فتحت القضيه تاني وصفاء شهدت عليكي بكل حاجه تعرفها
::أكمل وهو ينظر لها بنظره شماته المفاجأة الحلوه
بقا
بطريقتي وبقدرة قادر إسمك أتحط في صفقة
مخدرات وصفقة أعضاء بشريه وملفك كله جاهز
الإعدام بس هتشرفيني هنا شويه وبعدين نسلمك
للعداله سلام يا قطه
شاهي ::بصراخ لا يا مروان والله أسفه أسفه علي كل حاجه مروااان أستني أستني يا مروان مروااان
********بقلم أمل مصطفى**************
يوم الفرح
::أيه يا نسمه كل ده ولسه ما نزلتيش
::خلاص يا حبيبي نزلين انت المستعجل
حنين ::مامي أنا كده بقيت عروسه زي شهد
نسمه ::وهي تحملها بحب أجمل عروسه يا قلب مامي وثباتها
نسمه ::يلا يا شهد أحمد هيتجنن تحت
::تحدثة بخجل ما أنا جاهزه أنتي الماخراني
نسمه ،::بقا كده ماشي نزلت نسمه وأمامها شهد
كان أحمد في إستقبالها بلهفه شديده
إقترب منها وقبلها مبروك يا عمري
شهد :: آلله يبارك فيك يا حبيبي
حياة ::يلا يا ولاد
,::يلا
::بتعمل ايه يا أحمد
::ها شيل حبيبي ماينفعش أسيبها تمشي
::لا يا أحمد نزلني أنا مكسوفه
أحمد ::والله أبدا
حياة ::وهي تضحك علي بنتها حد طايل توصيله ببلاش
:: تعالي يا نسمه أما اشتالك أنتي كمان
::طب هما عرسان ومافيش حد هيعلق لأنه
شايل عروسته لكن أنت الناس بتقول أيه
مروان وهو يرفعها بين يده برده شايل عروسته
حنين ::أيهم شيلني
أيهم ::مالك يا حبيبتي
::مش أنا عروسه ولبسه فستان أهو
::أه وأجمل عروسه
حنين ::طيب شيلني زيهم
يوسف ::من الخلف وهو يشتالك ليه كل واحد شايل
عروسته وأنتي عروستي أنا وأنا الهشتالك
أيهم ::عروستك
::طبعا يا أونكل حنين هتكون مراتي إن شاءالله
حنين ::بسعاده بجد يا يوسف
يوسف ::بجد يا روح يوسف وحملها تحت زهول أيهم
أيهم ::وهو يخبط كف علي كف أيه ده كل واحد بقا ليه حبيب حتي العيال وأنا الوحيد السنجل يا وقعتك يا أيهم


*******بقلمي أمل مصطفى***********”””””
كانت تمشي بخجل ولم تري ذلك الدرج وإنفلتت قدمها وكادت تقع ولكن يد قويه منعتها مع صوت
رجولي جذاب خلي بالك
رفعت وجهها لذلك الواقف أمامها وتحدثت بخجل
شكرا
نظر لها أيهم بعدم تصديق ثم نظر للسقف هو أنتي
وقعتي منين
هي :: ببراءة مش فاهمه
أيهم ::بهيام أكيد أنتي مش بشر زينا والملايكه
مش بتعيش علي الأرض تبقي واقعه من السماء
هي ::وقد تورد وجهها من الخجل لا والله أنا بشر
لو سمحت سيبني أنا بقيت كويسه
أيهم ::وهو تائه في عيونها وهو أنا كنت بسندك
ولا أنا وقعت وماحدش سمي عليا
::توترة من نظرة عيونه لو سمحت سيبني
تركها فتحركت بسرعه من أمامه
أيهم ؛::وهو مازال علي وقفته ولكنه يتابعها بعيونه
معقول فيه بشر بهيئة ملاك الله يخربيتك أتحرك
شوفها رايحه فين لتختفي وتبقا مجنون الملاك
والناس تحدفك بالطوب
**********بقلمي أمل مصطفى************
جلست علي طاولت أهلها ووجهها أحمر
::,سألتها خديجه مالك يا فريده وشك أحمر ليه كده حد ضايقك
::أبدا بس خبط في واحد وأنا جايه
متولي ::مش قولتلك خدي نسمه معاكي
::لاقيتها مشغوله مع أحمد ومافيش حد من أخواتي ظاهر
متولي ::هتلاقيهم مع يوسف
********بقلمي أمل مصطفى********”””
أيهم ::نسمه نسمه تعالي عايزك
مروان ::ماتخف يا عم البارد ولا عايز تتروق قدام
الناس دي كلها
::ونبي يا نسمه تعالي عايز أوريكي حاجه
أخوكي وقع وماحدش سمي عليه
::مالك يا أيهم مش علي بعضك
::أنا عايز أتجوز
مروان ::تتجوز مره واحده
::أه أخيرا لاقيت نصيبي وخايف حد يخطفها
نسمه :: أفرض تكون مخطوبه أو متجوزه
أيهم ::بغضب لا أنا أخرب الدنيا لو مش ليا مش هتكون لحد تاني
نظر له مروان ونسمه فهو دائما مرح يحب الحياه
ولا يميل للعنف
::يلا يا نسمه قلبي هيوقف ممكن يا مروان
::روحي معاه يمكن ربنا يهديه ويستقر ونخلص منه بقا
::كانت تمشي جواره وهي تسأله فين دي يا أيهم
أيهم :: وهو يشاور الهناك دي
؛::نظرة له نسمه بزهول دي مش ممكن يا أيهم
أيهم ::برعب أوعي تقولي إنها متجوزه
::لا بس سبت بنات حواء كلهم وأخترت دي
::مالها دي هي الوحيده العايزها أنتي تعرفي
عنها حاجه ؟؟
::قول حاجات أنا عارفه حياتها كلها
::نسمه أرجوكي بلاش تلعبي بأعصابي
::إلتفتت له بهدوء إلا دي يا أيهم إلا فريده
أيهم ::وهو يكرر إسمها بإستمتاع فريده وهي فعلا
فريده
::فريده خام جدا ورومانسيه جدا جدا بتحلم
بالفارس اللي هيخطفها علي حصان أبيض وعيونه ماتشوفش وحده غيرها وتعيش معاه الحب الأفلاطوني قلبها مش حمل صدمه أو خيانه ممكن
تموت فيها وتموت مش مجرد كلمه لا دي حقيقه
دي أختي الوحيده أختي بجد أنا وهي راضعين مع بعض
؛::قال برجاء نسمه أنا أتغيرت حتي إسالي مروان
أنا معاكم من ٧شهور ماكلمتش بنت وقطعت علاقاتي
كلها ورفضت أرجع مع أهلي وقررت الإستقرار
من قبل ماشوفها أوعدك إني مش ممكن أجرحها
أو أزعلها في يوم بس ساعديني
::بص ابن عمتها طلبها أكتر من مره وباباها
رفض بحجة التعليم فعيش مع نفسك وأنا متبعاك
لو إحتجتني
::كده بتبعيني يا نسمه ده أخرتها
نسمه :وهي تغمزله العايز حاجه لأزم يحارب عشانها
حارب
::توجه أيهم بقلب جامد إلي متولي مساء الخير
يا حج متولي
متولي ::مساء النور
؛:: أنا أيهم كمال البنا ابن خالة مروان وصاحب
أحمد وجاي طالب إيد الانسه فريده
كانت فريده تخفض وجهها من الخجل والفرحه فهي
أحبته من كلام نسمه عنه في الشهر الذي جلست معها
::تحدث متولي بإعتراض أنت شايف أن ده وقت مناسب للكلام ده
؛::طبعا ده فرح وأنا طلبي كله فرح
متولي ::طيب بعد الفرح هسأل عليك وارد عليك
كمان أسبوع لما أطمن
::بعد فرح أيه لا طبعا ثواني وجاي لحضرتك
********بقلمي أمل مصطفى***********,
توجه أيهم لوالده بابا معلش ممكن حضرتك وعمي ومروان تيجوا معايا ثواني
والده ::خير
::ثواني يا بابا توجه لوالد نسمه أونكل خالد ممكن ثواني
خالد ::حاضر
ثم توجه لأحمد بعد إذنك يا شهد هستلف منك أحمد
ثواني وأرجعهولك
::نظر له أحمد بزهول نعم تستلف مين يا إبني أنت شارب حاجه ده فرحي
::معلش أنا عايز أخطب ومحتاج وجودك
أحمد ::ببلاهه تخطب فين وأمتي
::تحدث أيهم وهو يجذبه تعال بس كلها ربع ساعه وأرجعلك
أحمد ::الله يخربيتك أنت وفريد واحد يبوظلي
خطوبتي والتاني فرحي أنا حد بصصلي في الجوازه
دي
********بقلمي أمل مصطفى**************
توجه أيهم إلي متولي والجميع خلفه لا يعرفون ما يحدث
عمي متولي أنا جاي أنا وأهلي أطلب منك إيد الأنسه
فريدة ده بابا وده عمي ومروان حضرتك عارفه
وده أونكل خالد وأحمد العريس كمان فاأيه رأيك
::يا بني هو مش لأزم نمشي تبع الأصول
لينا بيت تيجي تتقدم فيه
أيهم ::بإصرار العلتين موجودين حاليا فا أيه رأيك
نقراء الفاتحه ونكتب الكتاب الوقت نظر له الجميع
بصدمه ولكنه أكمل ووعد مني ليك بكره أجي لحد عندك أطلب أيدها وأنت ترفض مره وإتنين وعشره
وبعد كده أخطبها ضحك الجميع علي تسرعه
::جاء متولي ليتحدث ولكن أيهم سبقه
؛:: حضرتك تنسي خالص أن أتحرك من هنا قبل
ماتكون ليا
ضحك خالد بقوة ورمق متولي بنظره الموقف ده مش بيفكرك بواحد صاحبنا
ابتسم متولي لتلك الذكري عندك حق
*********بقلمي أمل مصطفى***********
علي طاوله أخري
حماده ::مين الرجاله العند خالك دول يا يس
ياسين ::مش عارف يابابا
حماده ::طيب تعال نشوف ليكون عريس لفريده
لبني ::وإحنا مالنا
حماده ::بحده أخرسي أنتي وخليكي مكانك
*********بقلمي أمل مصطفى************
ياسين ::فريده مين يا خال أنا طلبتها من حضرتك
أكتر من مره وقلت لما تخلص تعليم لو هتتخطب
أنا أولي بيها فريده بتاعتي
::انقض أيهم علي عنقه وتحدث بغضب وغيره مين دي اللي بتاعتك
أتلم فريده ليا أحسن ما صورلكم قتيل هنا النهارده
وأخليك تودع شبابك
حماده ::ليه مالوش أهل يحموه
::ولو ليه جيش بحاله ولا يهمني
::و نظر حماده لمتولي وهو يتحدث بتهديد و تحدي لو رفضت إبني
أختك هتكون طالق نظر له الجميع بصدمه من ردت
فعله
أما فريده مسكت يد نسمه بخوف
وأيهم ::شعر بانفاسه تكاد تنقطع في متولي لن يبني
سعادته علي خراب بيت أخته
::نظر متولي لأخته التي جات هي الأخري تحدثت
العيون في نظره سريعه
::طيب خير روح يا أيهم هات المأذون
ونظر لحماده المأذون اللي يجوز فريده هو اللي يطلق
أختي
أيهم ::وهو لا يصدق ما يحدث بجد يا عمي
متولي ::بمرح يلا يابني قبل ما أغير رأيي
مروان :: أنا أتصلت خلاص
بعد وقت تم كتب الكتاب وجاء المأذون ليتحرك
متولي :: أستني يا شيخنا عندنا حالة طلاق
حماده ::بغيظ لو طلقتها مش هتدخل بيتي تاني
متولي ::وده عز الطلب
تم الطلاق تحت سعادة متولي وأخته فهي لا تطيقه
ولكنها لاتستطيع طلب الطلاق إلا بموافقته وهذا
من عادات عائلتهم
********بقلمي أمل مصطفى*************
قام أيهم بإحتضان فريده التي تشتعل من الخجل مبروك يا ملاكي ودار بها وسط سعادة الجميع
وغضب حماده وابنه الذي لم يلتفت لأمه أو حتي
يواسيها
أنزلها أيهم بعد إذنك يا عمي هنخرج شويه وهنرجع
أحمد ::أه يا واطي خلصت مصلحتك بعد ما بوظت
فرحي
أيهم ::وهو يقبله فرحك مابظ ولا حاجه ده بقا فرحين بعد إذنك يا أبوا نسب
رجع الفرح لهدوءه
كانت نسمه تنظر للجميع بسعاده فهي كانت تتمني أن تعيش الحب والرومانسيه قبل الجواز ولكن ما يصبرها أنا إخوتها قد عاشوه
********بقلمي أمل مصطفى**************
خرج أيهم وهو لا يصدق أنها ملكه وكأن الله يعطيه
فرصه أخري للحياه يحمده عليها
ركب سيارته وهي جواره وتحرك بالسياره وهي
تخفض نظرها ولا تتحدث
::نظر لها بسعاده لو قلتلك بحبك هتصدقيني
ولا هاتقولي عليا مجنون
::تحدثة وهي تفرك يدها من الخجل أنت لسه شايفني
من ساعه بس
ضحك أيهم يعني قصدك أني مجنون
::إلتفتت له فريده بسرعه ولهفه لا والله ماقصدش
لم يستطع مقاومة نظرة عيونها فتوقف علي جنب
الطريق وتحدث بهيام ولو تقصدي أنا مسامح
::توترت فريده أكثر من نظرته
أيهم ::عمري الجميل يحب يروح فين
فريده ::زي ما تحب
أيهم ::جذب يدها وإنحني يقبلها بنعومه إنتفض
علي أثرها جسدها كله كأنها عصفور مبلول في ليله
ممطره
وشعر بها أيهم وأحس أنه ملك الدنيا من براءتها
التي لم يصادفها في حياته إلا مع نسمه
أيهم ::خلاص المره دي نروح مكان علي ذوقي
بس بعد كده حبيبتي هي التشاور وانا انفذ
توجه أيهم إلي مكان راقي نزل وأخذ يدها
ودلف إلي المكان تحت نظرات الإعجاب من الرجال
فهي ايه من الجمال بدون مكياج وماذادها جمالا
في عيون الرجال لبسها الواسع الذي يستر جميع
جسدها
اختار أيهم مكان منعزل لكي تكون علي راحتها
********بقلمي أمل مصطفى**
كانت نسمه تنام في حضن مروان براحه وهدوء
::المكان هنا جميل جدا يا مروان
مروان ::وهو يقبل رأسها أنا كنت باجي دايما مع العيله كل صيف بس عمري ماشوفت جماله غير في
وجودك ليه طعم تاني وأنتي في حضني وحشتيني
وحشتيني أوي يا قلبي
::لسه واحشاك إحنا بقالنا شهر هنا في حضن بعض وبعيد عن الكل
مروان :: ولو فضلتي العمر كله في حضني برده
بتوحشني
::تحدثة بندم أنا أسفه يا حبيبي عذبتك كتير بس
والله مافيش حد يحبك قد حبي ليك
:: عارف بس تمردك عليا بيجنني وبيتعبني جدا
نسمه ::وهي تعتدل وتسند علي صدره أوعدك
ماعدش هيحصل تاني ولو زعلت منك برده هفضل
في حضنك وأشتكيك ليك أنت حضنك ده بيتي
وأماني
بس قولي يا مروان هنرجع أمتي
::لسه بدري
نسمه ::برجاء إحنا عطلنا فرح أحمد شهرين
كفايه كده عليه تعال نرجع وبعد الفرح
نرجع هنا تاني أيه رأيك ؟؟
مروان ::وهو يقبلها بحب نتكلم بعدين
أصل الوقت عندي كلام تاني لأزم أقوله
***””***بقلمي أمل مصطفى************
فتحت عيونها بتعب والقت نظره حولها سمعت
صوت أقدام تقترب
دخل مروان بكل قوته وجبروته
مروان ::بإبتسامه حمدالله على السلامه شاهي هانم
والله زمان
::نظرت له برعب ولكنها لم تستطع الكلام
بسبب اللاصق علي فمها
:: أيه كنت فاكره لما تستخبي وتعملي جواز
مزور باسم تاني مش هعرف أوصلك ليه مش عارفه
مين مروان بس معلش كله بوقته
ال أخرني عنك بعد نسمه نسمه العريتيها وكنت
عايزه تفضحيها
وإقترب منها بغل ونزع اللاصق بقوه جعلها تصرخ
من الألم
::رمقها بسخريه وفري صوتك العظيم أنتي لسه
ماشوفتيش حاجه
شاهي ::بدموع أنا أسفه يا مروان حقك عليا بس
أرجوك بلاش تاذيني
مروان ::بضحكه رنانه أذيكي دي حاجه بسيطه
علي الرسمتهولك شوفي يا ستي
أول حاجه أنا عملتلك فيديو جميل مع عشاقك
في السرير عارفه الكنتي بتروحيلهم يا فاجره
وهاشيره يلا خلي الجعان يشبع وهو تكسبي فيهم ثواب
نظرة له بصدمه وعدم تصديق لا يا مروان أنت مش ممكن تعمل
كده مش أخلاقك أنا زباله بس بلاش كده أرجوك
أنا هتفضح
إنحني عليها وتحدث بقسوه ده عقاب الييجي
علي حد يخصني ومش أي حد دي حبيبتي ومراتي
يعني شرفي الكنتي عايزه تلوثيه وطبعا هيكون فيه بلاغ مع
نسخه من الفديوا في بوليس الآداب
تاني حاجه وتحدث بمراره أختي فاكرها وإقترب منها
وأطبق علي فكها بقوه جعلت دموعها تسيل من الألم
أختي اللي شاركتي الحيوان التاني عشان تخلصوا منها
هي وجوزها قتل أخوه عشان يورثه مات بعدها بشهر
برده في حدثة عربيه وبنت أخوه هي الورثته شوفتي حكمة ربنا وأكمل بألم في قلبه قتلتيها في
عز شبابها
:: أنا عملت كده لأن بحبك وكنت عايزاك ليا لوحدي
مروان ::بصراخ أخرسي اخرسي خالص وسحب
سلاحه ليقتلها
سيف ::,وهو يمسك يده أهدي يا مروان ما توسخش
إيدك بدم واحده زي دي أنت وعدت نسمه
حاول مروان بصعوبه السيطره علي نفسه أنا كنت بستغرب ليه حنين بتتسرع لما بتشوفك سبحان الله
رغم إنها طفله وماتعرفش حتي شكل مامتها بس حست إنك عدوتها وأنا المغفل المش عارف سبب
الخوف اللي بشوفه في عيونها بس ملحوقه كله هيخلص وأنا فتحت القضيه تاني وصفاء شهدت عليكي بكل حاجه تعرفها
::أكمل وهو ينظر لها بنظره شماته المفاجأة الحلوه
بقا
بطريقتي وبقدرة قادر إسمك أتحط في صفقة
مخدرات وصفقة أعضاء بشريه وملفك كله جاهز
الإعدام بس هتشرفيني هنا شويه وبعدين نسلمك
للعداله سلام يا قطه
شاهي ::بصراخ لا يا مروان والله أسفه أسفه علي كل حاجه مروااان أستني أستني يا مروان مروااان
********بقلم أمل مصطفى**************
يوم الفرح
::أيه يا نسمه كل ده ولسه ما نزلتيش
::خلاص يا حبيبي نزلين انت المستعجل
حنين ::مامي أنا كده بقيت عروسه زي شهد
نسمه ::وهي تحملها بحب أجمل عروسه يا قلب مامي وثباتها
نسمه ::يلا يا شهد أحمد هيتجنن تحت
::تحدثة بخجل ما أنا جاهزه أنتي الماخراني
نسمه ،::بقا كده ماشي نزلت نسمه وأمامها شهد
كان أحمد في إستقبالها بلهفه شديده
إقترب منها وقبلها مبروك يا عمري
شهد :: آلله يبارك فيك يا حبيبي
حياة ::يلا يا ولاد
,::يلا
::بتعمل ايه يا أحمد
::ها شيل حبيبي ماينفعش أسيبها تمشي
::لا يا أحمد نزلني أنا مكسوفه
أحمد ::والله أبدا
حياة ::وهي تضحك علي بنتها حد طايل توصيله ببلاش
:: تعالي يا نسمه أما اشتالك أنتي كمان
::طب هما عرسان ومافيش حد هيعلق لأنه
شايل عروسته لكن أنت الناس بتقول أيه
مروان وهو يرفعها بين يده برده شايل عروسته
حنين ::أيهم شيلني
أيهم ::مالك يا حبيبتي
::مش أنا عروسه ولبسه فستان أهو
::أه وأجمل عروسه
حنين ::طيب شيلني زيهم
يوسف ::من الخلف وهو يشتالك ليه كل واحد شايل
عروسته وأنتي عروستي أنا وأنا الهشتالك
أيهم ::عروستك
::طبعا يا أونكل حنين هتكون مراتي إن شاءالله
حنين ::بسعاده بجد يا يوسف
يوسف ::بجد يا روح يوسف وحملها تحت زهول أيهم
أيهم ::وهو يخبط كف علي كف أيه ده كل واحد بقا ليه حبيب حتي العيال وأنا الوحيد السنجل يا وقعتك يا أيهم
*******بقلمي أمل مصطفى***********”””””
كانت تمشي بخجل ولم تري ذلك الدرج وإنفلتت قدمها وكادت تقع ولكن يد قويه منعتها مع صوت
رجولي جذاب خلي بالك
رفعت وجهها لذلك الواقف أمامها وتحدثت بخجل
شكرا
نظر لها أيهم بعدم تصديق ثم نظر للسقف هو أنتي
وقعتي منين
هي :: ببراءة مش فاهمه
أيهم ::بهيام أكيد أنتي مش بشر زينا والملايكه
مش بتعيش علي الأرض تبقي واقعه من السماء
هي ::وقد تورد وجهها من الخجل لا والله أنا بشر
لو سمحت سيبني أنا بقيت كويسه
أيهم ::وهو تائه في عيونها وهو أنا كنت بسندك
ولا أنا وقعت وماحدش سمي عليا
::توترة من نظرة عيونه لو سمحت سيبني
تركها فتحركت بسرعه من أمامه
أيهم ؛::وهو مازال علي وقفته ولكنه يتابعها بعيونه
معقول فيه بشر بهيئة ملاك الله يخربيتك أتحرك
شوفها رايحه فين لتختفي وتبقا مجنون الملاك
والناس تحدفك بالطوب
**********بقلمي أمل مصطفى************
جلست علي طاولت أهلها ووجهها أحمر
::,سألتها خديجه مالك يا فريده وشك أحمر ليه كده حد ضايقك
::أبدا بس خبط في واحد وأنا جايه
متولي ::مش قولتلك خدي نسمه معاكي
::لاقيتها مشغوله مع أحمد ومافيش حد من أخواتي ظاهر
متولي ::هتلاقيهم مع يوسف
********بقلمي أمل مصطفى********”””
أيهم ::نسمه نسمه تعالي عايزك
مروان ::ماتخف يا عم البارد ولا عايز تتروق قدام
الناس دي كلها
::ونبي يا نسمه تعالي عايز أوريكي حاجه
أخوكي وقع وماحدش سمي عليه
::مالك يا أيهم مش علي بعضك
::أنا عايز أتجوز
مروان ::تتجوز مره واحده
::أه أخيرا لاقيت نصيبي وخايف حد يخطفها
نسمه :: أفرض تكون مخطوبه أو متجوزه
أيهم ::بغضب لا أنا أخرب الدنيا لو مش ليا مش هتكون لحد تاني
نظر له مروان ونسمه فهو دائما مرح يحب الحياه
ولا يميل للعنف
::يلا يا نسمه قلبي هيوقف ممكن يا مروان
::روحي معاه يمكن ربنا يهديه ويستقر ونخلص منه بقا
::كانت تمشي جواره وهي تسأله فين دي يا أيهم
أيهم :: وهو يشاور الهناك دي
؛::نظرة له نسمه بزهول دي مش ممكن يا أيهم
أيهم ::برعب أوعي تقولي إنها متجوزه
::لا بس سبت بنات حواء كلهم وأخترت دي
::مالها دي هي الوحيده العايزها أنتي تعرفي
عنها حاجه ؟؟
::قول حاجات أنا عارفه حياتها كلها
::نسمه أرجوكي بلاش تلعبي بأعصابي
::إلتفتت له بهدوء إلا دي يا أيهم إلا فريده
أيهم ::وهو يكرر إسمها بإستمتاع فريده وهي فعلا
فريده
::فريده خام جدا ورومانسيه جدا جدا بتحلم
بالفارس اللي هيخطفها علي حصان أبيض وعيونه ماتشوفش وحده غيرها وتعيش معاه الحب الأفلاطوني قلبها مش حمل صدمه أو خيانه ممكن
تموت فيها وتموت مش مجرد كلمه لا دي حقيقه
دي أختي الوحيده أختي بجد أنا وهي راضعين مع بعض
؛::قال برجاء نسمه أنا أتغيرت حتي إسالي مروان
أنا معاكم من ٧شهور ماكلمتش بنت وقطعت علاقاتي
كلها ورفضت أرجع مع أهلي وقررت الإستقرار
من قبل ماشوفها أوعدك إني مش ممكن أجرحها
أو أزعلها في يوم بس ساعديني
::بص ابن عمتها طلبها أكتر من مره وباباها
رفض بحجة التعليم فعيش مع نفسك وأنا متبعاك
لو إحتجتني
::كده بتبعيني يا نسمه ده أخرتها
نسمه :وهي تغمزله العايز حاجه لأزم يحارب عشانها
حارب
::توجه أيهم بقلب جامد إلي متولي مساء الخير
يا حج متولي
متولي ::مساء النور
؛:: أنا أيهم كمال البنا ابن خالة مروان وصاحب
أحمد وجاي طالب إيد الانسه فريده
كانت فريده تخفض وجهها من الخجل والفرحه فهي
أحبته من كلام نسمه عنه في الشهر الذي جلست معها
::تحدث متولي بإعتراض أنت شايف أن ده وقت مناسب للكلام ده
؛::طبعا ده فرح وأنا طلبي كله فرح
متولي ::طيب بعد الفرح هسأل عليك وارد عليك
كمان أسبوع لما أطمن
::بعد فرح أيه لا طبعا ثواني وجاي لحضرتك
********بقلمي أمل مصطفى***********,
توجه أيهم لوالده بابا معلش ممكن حضرتك وعمي ومروان تيجوا معايا ثواني
والده ::خير
::ثواني يا بابا توجه لوالد نسمه أونكل خالد ممكن ثواني
خالد ::حاضر
ثم توجه لأحمد بعد إذنك يا شهد هستلف منك أحمد
ثواني وأرجعهولك
::نظر له أحمد بزهول نعم تستلف مين يا إبني أنت شارب حاجه ده فرحي
::معلش أنا عايز أخطب ومحتاج وجودك
أحمد ::ببلاهه تخطب فين وأمتي
::تحدث أيهم وهو يجذبه تعال بس كلها ربع ساعه وأرجعلك
أحمد ::الله يخربيتك أنت وفريد واحد يبوظلي
خطوبتي والتاني فرحي أنا حد بصصلي في الجوازه
دي
********بقلمي أمل مصطفى**************
توجه أيهم إلي متولي والجميع خلفه لا يعرفون ما يحدث
عمي متولي أنا جاي أنا وأهلي أطلب منك إيد الأنسه
فريدة ده بابا وده عمي ومروان حضرتك عارفه
وده أونكل خالد وأحمد العريس كمان فاأيه رأيك
::يا بني هو مش لأزم نمشي تبع الأصول
لينا بيت تيجي تتقدم فيه
أيهم ::بإصرار العلتين موجودين حاليا فا أيه رأيك
نقراء الفاتحه ونكتب الكتاب الوقت نظر له الجميع
بصدمه ولكنه أكمل ووعد مني ليك بكره أجي لحد عندك أطلب أيدها وأنت ترفض مره وإتنين وعشره
وبعد كده أخطبها ضحك الجميع علي تسرعه
::جاء متولي ليتحدث ولكن أيهم سبقه
؛:: حضرتك تنسي خالص أن أتحرك من هنا قبل
ماتكون ليا
ضحك خالد بقوة ورمق متولي بنظره الموقف ده مش بيفكرك بواحد صاحبنا
ابتسم متولي لتلك الذكري عندك حق
*********بقلمي أمل مصطفى***********
علي طاوله أخري
حماده ::مين الرجاله العند خالك دول يا يس
ياسين ::مش عارف يابابا
حماده ::طيب تعال نشوف ليكون عريس لفريده
لبني ::وإحنا مالنا
حماده ::بحده أخرسي أنتي وخليكي مكانك
*********بقلمي أمل مصطفى************
ياسين ::فريده مين يا خال أنا طلبتها من حضرتك
أكتر من مره وقلت لما تخلص تعليم لو هتتخطب
أنا أولي بيها فريده بتاعتي
::انقض أيهم علي عنقه وتحدث بغضب وغيره مين دي اللي بتاعتك
أتلم فريده ليا أحسن ما صورلكم قتيل هنا النهارده
وأخليك تودع شبابك
حماده ::ليه مالوش أهل يحموه
::ولو ليه جيش بحاله ولا يهمني
::و نظر حماده لمتولي وهو يتحدث بتهديد و تحدي لو رفضت إبني
أختك هتكون طالق نظر له الجميع بصدمه من ردت
فعله
أما فريده مسكت يد نسمه بخوف
وأيهم ::شعر بانفاسه تكاد تنقطع في متولي لن يبني
سعادته علي خراب بيت أخته
::نظر متولي لأخته التي جات هي الأخري تحدثت
العيون في نظره سريعه
::طيب خير روح يا أيهم هات المأذون
ونظر لحماده المأذون اللي يجوز فريده هو اللي يطلق
أختي
أيهم ::وهو لا يصدق ما يحدث بجد يا عمي
متولي ::بمرح يلا يابني قبل ما أغير رأيي
مروان :: أنا أتصلت خلاص
بعد وقت تم كتب الكتاب وجاء المأذون ليتحرك
متولي :: أستني يا شيخنا عندنا حالة طلاق
حماده ::بغيظ لو طلقتها مش هتدخل بيتي تاني
متولي ::وده عز الطلب
تم الطلاق تحت سعادة متولي وأخته فهي لا تطيقه
ولكنها لاتستطيع طلب الطلاق إلا بموافقته وهذا
من عادات عائلتهم
********بقلمي أمل مصطفى*************
قام أيهم بإحتضان فريده التي تشتعل من الخجل مبروك يا ملاكي ودار بها وسط سعادة الجميع
وغضب حماده وابنه الذي لم يلتفت لأمه أو حتي
يواسيها
أنزلها أيهم بعد إذنك يا عمي هنخرج شويه وهنرجع
أحمد ::أه يا واطي خلصت مصلحتك بعد ما بوظت
فرحي
أيهم ::وهو يقبله فرحك مابظ ولا حاجه ده بقا فرحين بعد إذنك يا أبوا نسب
رجع الفرح لهدوءه
كانت نسمه تنظر للجميع بسعاده فهي كانت تتمني أن تعيش الحب والرومانسيه قبل الجواز ولكن ما يصبرها أنا إخوتها قد عاشوه
********بقلمي أمل مصطفى**************
خرج أيهم وهو لا يصدق أنها ملكه وكأن الله يعطيه
فرصه أخري للحياه يحمده عليها
ركب سيارته وهي جواره وتحرك بالسياره وهي
تخفض نظرها ولا تتحدث
::نظر لها بسعاده لو قلتلك بحبك هتصدقيني
ولا هاتقولي عليا مجنون
::تحدثة وهي تفرك يدها من الخجل أنت لسه شايفني
من ساعه بس
ضحك أيهم يعني قصدك أني مجنون
::إلتفتت له فريده بسرعه ولهفه لا والله ماقصدش
لم يستطع مقاومة نظرة عيونها فتوقف علي جنب
الطريق وتحدث بهيام ولو تقصدي أنا مسامح
::توترت فريده أكثر من نظرته
أيهم ::عمري الجميل يحب يروح فين
فريده ::زي ما تحب
أيهم ::جذب يدها وإنحني يقبلها بنعومه إنتفض
علي أثرها جسدها كله كأنها عصفور مبلول في ليله
ممطره
وشعر بها أيهم وأحس أنه ملك الدنيا من براءتها
التي لم يصادفها في حياته إلا مع نسمه
أيهم ::خلاص المره دي نروح مكان علي ذوقي
بس بعد كده حبيبتي هي التشاور وانا انفذ
توجه أيهم إلي مكان راقي نزل وأخذ يدها
ودلف إلي المكان تحت نظرات الإعجاب من الرجال
فهي ايه من الجمال بدون مكياج وماذادها جمالا
في عيون الرجال لبسها الواسع الذي يستر جميع
جسدها
اختار أيهم مكان منعزل لكي تكون علي راحتها
********بقلمي أمل مصطفى**
