رواية شمس وسط الظلام الفصل العشرين 20 بقلم اسماء ابو شادي
هيا يا فتاة اخرجي مافي قلبك تباً لتمسكك بالسكوت فالتحرقيهم بنار فؤادك وتكسري كبرياء الأب الظالم فبأي حق له يتهمك بموت أمك آلا يعلم كم تتمني وجودها وقربها منكي
شمس بصياح / أنت إيه دخلك في حياتي مين أداك الحق تتكلم في حاجة تخصني وبتاع ايه تسأل استأذن في حاجة تخصني
طول عمرك وأنت بعيد عني أمتي كنت ال ليا ها عمرك يوم مسكت ايدي واخدتني معاك مشوار عمرك روحت معايا المدرسة مرة عمرك اشترتلي حاجة زي اي أب مابيشتري لبنته أو عاملتني زي مابتعامل رحمة وعادل
( شمس صوتها بيعلى اكتر )
ليه ها ليييييه أقولك أنا ليه لأنك بتكرهني ماتستغربش أنا عارفة انك بتكرهني ومن زمان اووووي
بتقول إني السبب في موت أمي
ههههههههههههه لا مش أنا السبب الحقيقة إنها خسارة فيك. سامعني. ربنا اخدها منك لأنها خسارة فيييييك
عاصم / اخرصيييييي
شمس / لا مش هخرص إذا كنت أنت بتكرهني فأنا بكرهك أد مابتكرهني مليون مرة. بكرههههههههههك
( عاصم رايح يضرب شمس بالألم بس في اللحظة دي مهاب كان في اقل من الثانية مسك أيد عاصم جامد )
مهاب بصوت هادئ وبيحاول يتحكم في نفسه لأن دا أبوها / مااتوجدش اللي يمد ايده على مرات مهاب العدلي
شمس حست بالقوة بوجود مهاب بس لسه نار قلبها ماهديتش لسه جواها وجع فقررت انها تكمل اللي بدأته / إيه عايز تمد ايدك عليا الكلام وجعك أوي أيوة بكرهك وامي كانت خسارة فيك وأنا عشان شبهها في كل حاجة برضوه خسارة فيك وخسارة إنك تكون ابويه أنا ياما اتمنيت رضاك كان نفسي في حضن ابوي كنت بشوف صحابي و معاهم ابهاتهم وأنا مش عندي أب. حرمتني منك ومن حنانك مع انك موجود في الدنيا بس في حياتي مالكش وجود. كل مرة كنت انجح وابقى الاولة واستنى منك كلمة واحدة بس لكن انت مذنب في حق ربنا
عبدالحميد / بس يا بنتي كفاية كدة
شمس بصراخ وبتنهار / لا مش كفاية لازم أعرفه أن اللي حصل لأمي دا أمر ربنا قضاء الله ابتلاء وكان لازم يرضى بنصيبه ويصبر على ابتلائه إنما هو حط عليا الذنب ونسي ربنا ونسي انه هو اللي بأيده الحياة والموت مش أنا
( شمس قعدت فى الارض وبتبكي بحرقة )
مهاب نزل لمستواها وعايز يقومها من الارض
مهاب / أهدي يا شمس
شمس / بيقول اني السبب في موت أمي والله انا بريئة من الذنب اللي هو بيتهمني بيه
مهاب جواه نار دموعها بتنزل من عنيها على قلبه تحرقه / عارف عارف بس اهدي
شمس / دول ماصدقوا أن مارو مات عشان يعذبوني ويزلوني هو الوحيد اللي كان بيقف جنبي. هو اللي كان بيحميني منهم
أنا بكرههم أوي بكرههم كلهم
( شمس حالتها بتسوء وصوتها قرب يختفي من كتر الصراخ والبكاء وكمان مش عايزة تقوم من الارض. مهاب شال شمس من الارض بين زراعيه وقام خرج بيها وقبل ما يخرج وقف من غير مايبصلهم )
مهاب بصوت عالي / شمس مراتي وممنوع أشوف أي حد من هنا بيحاول يقرب منها صدقوني وقتها هتشوفوا وشي التاني ودا عامل زى ملاك الموت بيظهر للأنسان قبل ما يفارق الحياة. وقد أعذر من انزر
@@@@@@@@@@@@
بعد ما مهاب خرج بشمس عبدالرحمن حاول يتكلم بس أبوه سكته
عبدالرحمن / أزاي ياخدها كدة من البيت وكمان بيهددنا
عبدالحميد / هو أولى بيها مننا هو هيحافظ عليها اكتر منكوا دلوقتي بس انا اقدر اموت وأنا متطمن عليها. وزي ماسمعتوه ماحدش يقرب منها كفاية اللي شافته
__________________________
مهاب أخد شمس و احد الحرس فتحله الباب ركب شمس في عربيته وهو ركب جنبها وطلب من السواق يمشي
شمس لسه دموعها بتنزل على خدها وصوت شهقاتها بيزيد
مهاب محاوط شمس بزراعه الأيمن وزراعه الأيسر ضامم بيه رأسها على صدره
شمس حاسة ان قلبها هيقف موجوعة أوي ومش مركزة ان هي في حضن مهاب
مهاب / شششششش خلاص يا شمس أهدي
بعد شوية شمس بدأت تهدأ ونامت في حضن مهاب
________________________
بعد ساعتين شمس بتحاول تفتح عنيها وحاسه ان جفونها تقيلة من كتر العياط
فتحت عنيها وبتبص حواليها مكان غريب دي مش اوضتها والسرير دا مش سريرها دا كبير
شمس انتبهت إنها في مكان غريب فرفعت رأسها من على المخدة بسرعة
مهاب / أهدي يا شمس أهدي
شمس أتفاجأت بمهاب بس طبعا بما أن هي زاكرتها قوية ومن الناس اللي مستحيل ينسوا حاجة افتكرت اللي حصل/ أنا فين
مهاب بأبتسامة / أنتي معايا يا شمسي إيه مش فاكرة حاجة نسيني إني اخدتك
شمس الدموع ملأت عنيها / لا أنا فاكرة وفاكرة كويس أوي وقلبي بيوجعني أوي اوي
مهاب مسح دموعها اللي في عنيها قبل ما ينزلوا على خدها / سلامة قلبك بس مش عايزك تبكي تاني أبدا العيون دي ما اتخلقتش عشان تبكي
شمس / بس هما من يوم ما اتخلقوا وهما بيبكوا
مهاب / انسي. انسي أي حاجة تبكيكي أو تزعلك ومن النهاردة مافيش دموع تاني
شمس حاسة براحة كبيرة جدا ولما افتكرت أن مهاب شالها وكانت في حضنه وهما في العربية وشها أحمر واتكثفت وبصت في الأرض
مهاب رفع وش شمس وخلاها تبصله
مهاب / هسيبك واروح أغير هدومي وأنتي اغسلي وشك على ما ابعتلك داليا بلبس من عندها عشان تغيري هدومك وننزل نتعشى
شمس بتنهيدة / اوكيه
مهاب طبع بوسة رقيقة على جبينها وخرج من الأوضة
وهي اندهشت من اللي هو عمله وحطت ايديها مكان البوسة وبرغم الحزن اللي جواها ابتسمت
@@@@@@@@@@@@@
مهاب بيخبط على أوضة داليا
طبعا داليا مش متعودة ان مهاب يروحلها أوضتها خالص غير في حالة الطوارئ ودي لما بتكون عملت مصيبة
داليا قاعدة على السرير وماسكة في ايديها كتاب من اللي اشترتهم مع رودي وشمس وبتقرأ فيه وقاطعها خبط على الباب وهي افتكرت حد من الخدم بيناديلها عشان العشا
داليا / ادخل ( وأول مامهاب دخل رمت الكتاب على السرير وقامت وقفت وكل اللي في بالها أنا عملت مصيبة إيه النهاردة ومرعوبة جدا / آب أبيه ( ابتلعت ريقها )
مهاب لاحظ توترها/ بتعملي ايه ومالك وشك اصفر كدة ليه
داليا بخوف / والله ما عملت أي حاجة خالص انا قاعدة بقرأ في الكتاب
مهاب مسك الكتاب وشافه واندهش / دا كتاب في علم الاقتصاد
داليا بتوتر / إ أيوة ما أنا شتريت شوية كتب مع شمس ورودي عشان نقرأها قبل الدراسة
مهاب / كويس دي كتب مفيدة لدراستك جدا
داليا / ما ماهي شمس قالت كدة ّ
مهاب / المهم انا عايزك تاخدي لبس مناسب من عندك لشمس وتديهولها هي في الأوضة اللي جنبك
داليا / شمس مين
مهاب / مافيش غير شمس واحدة مراتي
داليا لسه ماجمعتش / مراتك
مهاب / داليا ركزي شوية شمس مراتي واللي هي صاحبتك اتفضلي خودي لبس من عندك وروحيلها الأوضة اللي جنبك
داليا بأستغراب / شمس هنا ( قلقت عليها فسابت مهاب ورايحة على الأوضة اللي فيها شمس جري )
مهاب اتعصب منها/ خودي هنا بقولك خوديلها لبس معاكي ( قال كدة وراح على جناحه)
داليا رجعت واخدت بنطلون جينس ازرق واخدت تيشرت بكوم أبيض وعليه حروف اينجلش بالأزرق وجريت على شمس
فتحت داليا الأوضة ودخلت علطول وكانت شمس خارجة من الحمام بعد ما توضأت
داليا شافت شمس وعنيها المنفخين من كتر العياط / شمس مالك وجيتي هنا أزاي
شمس بصوت مبحوح من كتر البكاء والصراخ / أهدي بس يا حبيبتي وانا هحكيلك على كل حاجة بس الأول قوليلي القبلة إني إتجاه عشان أصلي
( شمس ساجده في الأرض وبتبكي وبتستغفر ربنا إنها اتكلمت مع ابوها ورفعت صوتها عليه وكان دعائها
يارب سامحني هو اللي اضطرني لكدة
أنت امرتني يارب إني ادعيلهم واطلب منك ترحمهم
وعزتك وجلالك يارب أنا كان غصب عني وأنت ادرى بحالي وتشهد إني طول عمري بدعيله حتى أمي اللي ماشوفتهاش بدعيلها
يارب هو ظلمني وجرحني وأنا مش بطلب منك تنتقملي بس بطلب منك تداوي جراحي وترحمني من وجع قلبي )
@@@@@@@@@@
شمس وداليا قاعدين على طرف السرير
وشمس حكت لداليا كل اللي حصل في بيت عمها لحد مافتحت عنيها ولقيت نفسها هنا
داليا دموعها نزلت من حزنها على صاحبتها وحضنتها / ماتزعليش نفسك يا حبيبتي وأحس انك قولتيله كدة خليكي قوية واجمدي
شمس مسحت دموع داليا / وأنتي دلوقتي بتعيطي ليه
داليا / عشان انتي بتعيطي وزعلانة
شمس / لا أنا خلاص مش زعلانة بصي أنا هدخل أغير هدومي في الحمام وأنتي كلمي رودي احكيلها على اللي حصل لأنها اكيد هتحاول تتصل بيا وأنا تليفوني هناك وهتقلق عليا
( شمس دخلت الحمام غيرت هدومها ولبست الطرحة اللي كانت لبساها لأن داليا ماجبتلهاش طرحة
ولما خرجت كانت داليا حكت كل حاجة لرودي وشمس كلمتها وطمنتها.)
@@@@@@@@@@@@
على سفرة العشا كان مهاب قاعد بيعرف العيلة بوجود شمس في القصر وأنها هتستقر فيه معاهم
وطبعا ماحدش اعترض ومازن اتحمس جدا لوجود شمس
وبعد كدة مهاب طلب من الدادة تنادي لشمس وداليا
ونزلوا وقعدوا على السفرة وشمس قعدت جنب داليا ومازن ومهاب سابها على راحتها
____________________
أشرقت الشمس وانارت الدنيا بضوئها
والساعة 8 الصبح رودي كانت راحت قصر العدلي عشان تشوف شمس وتطمئن عليها
واتجمعوا البنات في أوضة شمس
رودي / شمس تعالي اقعدي معايا
داليا / طب واختك وجوزها
رودي / لا ما أنا هرجع افتح الفيلا بتاعة بابا ونعيش فيها سوى
شمس / بس انا مش عايزة اتقل عليكي يا رودي أنا معايا فلوس هأجر شقة صغيرة واعيش فيها
رودي / عيب عليكي يا شمس دا أنتي أختي وصاحبتي وحبيبتي
داليا / يا بنتي طب ماتفضلي هنا وخلاص
شمس / مش هقدر يا داليا والله
رودي / خلاص قومي جهزي نفسك عشان تمشي معايا
داليا / طب وأبيه
شمس / انا هقوله قبل ما أمشي اكيد. بس يا رودي أنا عايزاكي تروحي تجيبيلي حاجتي من البيت هدومي وكتبي والفون وصوري أنا ومارو أهم حاجة. معلش يا قلبي هتعبك معايا
رودي / بس ابت اخرصي خالص عشان انتي دمك بقى تقيل أوي أنا هروح اجيبلك حاجتك على ما أنتي تجهزي نفسك وافوت عليكي نمشي
@@@@@@@@@@
شمس قاعدة في الأوضة لبست الهدوم داليا جابتهلها وبتمشط شعرها
والباب خبط
شمس / ادخلي يا داليا
مهاب / لا مش داليا أ ( قطع جملته لما شاف جمال شمس وشعرها مفرود على ظهرها وطويل جدا ولونه يسحر ومع لون عنيها أعوذ بالله منظر تخطفك
شمس بصياح / أنت إيه دخلك في حياتي مين أداك الحق تتكلم في حاجة تخصني وبتاع ايه تسأل استأذن في حاجة تخصني
طول عمرك وأنت بعيد عني أمتي كنت ال ليا ها عمرك يوم مسكت ايدي واخدتني معاك مشوار عمرك روحت معايا المدرسة مرة عمرك اشترتلي حاجة زي اي أب مابيشتري لبنته أو عاملتني زي مابتعامل رحمة وعادل
( شمس صوتها بيعلى اكتر )
ليه ها ليييييه أقولك أنا ليه لأنك بتكرهني ماتستغربش أنا عارفة انك بتكرهني ومن زمان اووووي
بتقول إني السبب في موت أمي
ههههههههههههه لا مش أنا السبب الحقيقة إنها خسارة فيك. سامعني. ربنا اخدها منك لأنها خسارة فيييييك
عاصم / اخرصيييييي
شمس / لا مش هخرص إذا كنت أنت بتكرهني فأنا بكرهك أد مابتكرهني مليون مرة. بكرههههههههههك
( عاصم رايح يضرب شمس بالألم بس في اللحظة دي مهاب كان في اقل من الثانية مسك أيد عاصم جامد )
مهاب بصوت هادئ وبيحاول يتحكم في نفسه لأن دا أبوها / مااتوجدش اللي يمد ايده على مرات مهاب العدلي
شمس حست بالقوة بوجود مهاب بس لسه نار قلبها ماهديتش لسه جواها وجع فقررت انها تكمل اللي بدأته / إيه عايز تمد ايدك عليا الكلام وجعك أوي أيوة بكرهك وامي كانت خسارة فيك وأنا عشان شبهها في كل حاجة برضوه خسارة فيك وخسارة إنك تكون ابويه أنا ياما اتمنيت رضاك كان نفسي في حضن ابوي كنت بشوف صحابي و معاهم ابهاتهم وأنا مش عندي أب. حرمتني منك ومن حنانك مع انك موجود في الدنيا بس في حياتي مالكش وجود. كل مرة كنت انجح وابقى الاولة واستنى منك كلمة واحدة بس لكن انت مذنب في حق ربنا
عبدالحميد / بس يا بنتي كفاية كدة
شمس بصراخ وبتنهار / لا مش كفاية لازم أعرفه أن اللي حصل لأمي دا أمر ربنا قضاء الله ابتلاء وكان لازم يرضى بنصيبه ويصبر على ابتلائه إنما هو حط عليا الذنب ونسي ربنا ونسي انه هو اللي بأيده الحياة والموت مش أنا
( شمس قعدت فى الارض وبتبكي بحرقة )
مهاب نزل لمستواها وعايز يقومها من الارض
مهاب / أهدي يا شمس
شمس / بيقول اني السبب في موت أمي والله انا بريئة من الذنب اللي هو بيتهمني بيه
مهاب جواه نار دموعها بتنزل من عنيها على قلبه تحرقه / عارف عارف بس اهدي
شمس / دول ماصدقوا أن مارو مات عشان يعذبوني ويزلوني هو الوحيد اللي كان بيقف جنبي. هو اللي كان بيحميني منهم
أنا بكرههم أوي بكرههم كلهم
( شمس حالتها بتسوء وصوتها قرب يختفي من كتر الصراخ والبكاء وكمان مش عايزة تقوم من الارض. مهاب شال شمس من الارض بين زراعيه وقام خرج بيها وقبل ما يخرج وقف من غير مايبصلهم )
مهاب بصوت عالي / شمس مراتي وممنوع أشوف أي حد من هنا بيحاول يقرب منها صدقوني وقتها هتشوفوا وشي التاني ودا عامل زى ملاك الموت بيظهر للأنسان قبل ما يفارق الحياة. وقد أعذر من انزر
@@@@@@@@@@@@
بعد ما مهاب خرج بشمس عبدالرحمن حاول يتكلم بس أبوه سكته
عبدالرحمن / أزاي ياخدها كدة من البيت وكمان بيهددنا
عبدالحميد / هو أولى بيها مننا هو هيحافظ عليها اكتر منكوا دلوقتي بس انا اقدر اموت وأنا متطمن عليها. وزي ماسمعتوه ماحدش يقرب منها كفاية اللي شافته
__________________________
مهاب أخد شمس و احد الحرس فتحله الباب ركب شمس في عربيته وهو ركب جنبها وطلب من السواق يمشي
شمس لسه دموعها بتنزل على خدها وصوت شهقاتها بيزيد
مهاب محاوط شمس بزراعه الأيمن وزراعه الأيسر ضامم بيه رأسها على صدره
شمس حاسة ان قلبها هيقف موجوعة أوي ومش مركزة ان هي في حضن مهاب
مهاب / شششششش خلاص يا شمس أهدي
بعد شوية شمس بدأت تهدأ ونامت في حضن مهاب
________________________
بعد ساعتين شمس بتحاول تفتح عنيها وحاسه ان جفونها تقيلة من كتر العياط
فتحت عنيها وبتبص حواليها مكان غريب دي مش اوضتها والسرير دا مش سريرها دا كبير
شمس انتبهت إنها في مكان غريب فرفعت رأسها من على المخدة بسرعة
مهاب / أهدي يا شمس أهدي
شمس أتفاجأت بمهاب بس طبعا بما أن هي زاكرتها قوية ومن الناس اللي مستحيل ينسوا حاجة افتكرت اللي حصل/ أنا فين
مهاب بأبتسامة / أنتي معايا يا شمسي إيه مش فاكرة حاجة نسيني إني اخدتك
شمس الدموع ملأت عنيها / لا أنا فاكرة وفاكرة كويس أوي وقلبي بيوجعني أوي اوي
مهاب مسح دموعها اللي في عنيها قبل ما ينزلوا على خدها / سلامة قلبك بس مش عايزك تبكي تاني أبدا العيون دي ما اتخلقتش عشان تبكي
شمس / بس هما من يوم ما اتخلقوا وهما بيبكوا
مهاب / انسي. انسي أي حاجة تبكيكي أو تزعلك ومن النهاردة مافيش دموع تاني
شمس حاسة براحة كبيرة جدا ولما افتكرت أن مهاب شالها وكانت في حضنه وهما في العربية وشها أحمر واتكثفت وبصت في الأرض
مهاب رفع وش شمس وخلاها تبصله
مهاب / هسيبك واروح أغير هدومي وأنتي اغسلي وشك على ما ابعتلك داليا بلبس من عندها عشان تغيري هدومك وننزل نتعشى
شمس بتنهيدة / اوكيه
مهاب طبع بوسة رقيقة على جبينها وخرج من الأوضة
وهي اندهشت من اللي هو عمله وحطت ايديها مكان البوسة وبرغم الحزن اللي جواها ابتسمت
@@@@@@@@@@@@@
مهاب بيخبط على أوضة داليا
طبعا داليا مش متعودة ان مهاب يروحلها أوضتها خالص غير في حالة الطوارئ ودي لما بتكون عملت مصيبة
داليا قاعدة على السرير وماسكة في ايديها كتاب من اللي اشترتهم مع رودي وشمس وبتقرأ فيه وقاطعها خبط على الباب وهي افتكرت حد من الخدم بيناديلها عشان العشا
داليا / ادخل ( وأول مامهاب دخل رمت الكتاب على السرير وقامت وقفت وكل اللي في بالها أنا عملت مصيبة إيه النهاردة ومرعوبة جدا / آب أبيه ( ابتلعت ريقها )
مهاب لاحظ توترها/ بتعملي ايه ومالك وشك اصفر كدة ليه
داليا بخوف / والله ما عملت أي حاجة خالص انا قاعدة بقرأ في الكتاب
مهاب مسك الكتاب وشافه واندهش / دا كتاب في علم الاقتصاد
داليا بتوتر / إ أيوة ما أنا شتريت شوية كتب مع شمس ورودي عشان نقرأها قبل الدراسة
مهاب / كويس دي كتب مفيدة لدراستك جدا
داليا / ما ماهي شمس قالت كدة ّ
مهاب / المهم انا عايزك تاخدي لبس مناسب من عندك لشمس وتديهولها هي في الأوضة اللي جنبك
داليا / شمس مين
مهاب / مافيش غير شمس واحدة مراتي
داليا لسه ماجمعتش / مراتك
مهاب / داليا ركزي شوية شمس مراتي واللي هي صاحبتك اتفضلي خودي لبس من عندك وروحيلها الأوضة اللي جنبك
داليا بأستغراب / شمس هنا ( قلقت عليها فسابت مهاب ورايحة على الأوضة اللي فيها شمس جري )
مهاب اتعصب منها/ خودي هنا بقولك خوديلها لبس معاكي ( قال كدة وراح على جناحه)
داليا رجعت واخدت بنطلون جينس ازرق واخدت تيشرت بكوم أبيض وعليه حروف اينجلش بالأزرق وجريت على شمس
فتحت داليا الأوضة ودخلت علطول وكانت شمس خارجة من الحمام بعد ما توضأت
داليا شافت شمس وعنيها المنفخين من كتر العياط / شمس مالك وجيتي هنا أزاي
شمس بصوت مبحوح من كتر البكاء والصراخ / أهدي بس يا حبيبتي وانا هحكيلك على كل حاجة بس الأول قوليلي القبلة إني إتجاه عشان أصلي
( شمس ساجده في الأرض وبتبكي وبتستغفر ربنا إنها اتكلمت مع ابوها ورفعت صوتها عليه وكان دعائها
يارب سامحني هو اللي اضطرني لكدة
أنت امرتني يارب إني ادعيلهم واطلب منك ترحمهم
وعزتك وجلالك يارب أنا كان غصب عني وأنت ادرى بحالي وتشهد إني طول عمري بدعيله حتى أمي اللي ماشوفتهاش بدعيلها
يارب هو ظلمني وجرحني وأنا مش بطلب منك تنتقملي بس بطلب منك تداوي جراحي وترحمني من وجع قلبي )
@@@@@@@@@@
شمس وداليا قاعدين على طرف السرير
وشمس حكت لداليا كل اللي حصل في بيت عمها لحد مافتحت عنيها ولقيت نفسها هنا
داليا دموعها نزلت من حزنها على صاحبتها وحضنتها / ماتزعليش نفسك يا حبيبتي وأحس انك قولتيله كدة خليكي قوية واجمدي
شمس مسحت دموع داليا / وأنتي دلوقتي بتعيطي ليه
داليا / عشان انتي بتعيطي وزعلانة
شمس / لا أنا خلاص مش زعلانة بصي أنا هدخل أغير هدومي في الحمام وأنتي كلمي رودي احكيلها على اللي حصل لأنها اكيد هتحاول تتصل بيا وأنا تليفوني هناك وهتقلق عليا
( شمس دخلت الحمام غيرت هدومها ولبست الطرحة اللي كانت لبساها لأن داليا ماجبتلهاش طرحة
ولما خرجت كانت داليا حكت كل حاجة لرودي وشمس كلمتها وطمنتها.)
@@@@@@@@@@@@
على سفرة العشا كان مهاب قاعد بيعرف العيلة بوجود شمس في القصر وأنها هتستقر فيه معاهم
وطبعا ماحدش اعترض ومازن اتحمس جدا لوجود شمس
وبعد كدة مهاب طلب من الدادة تنادي لشمس وداليا
ونزلوا وقعدوا على السفرة وشمس قعدت جنب داليا ومازن ومهاب سابها على راحتها
____________________
أشرقت الشمس وانارت الدنيا بضوئها
والساعة 8 الصبح رودي كانت راحت قصر العدلي عشان تشوف شمس وتطمئن عليها
واتجمعوا البنات في أوضة شمس
رودي / شمس تعالي اقعدي معايا
داليا / طب واختك وجوزها
رودي / لا ما أنا هرجع افتح الفيلا بتاعة بابا ونعيش فيها سوى
شمس / بس انا مش عايزة اتقل عليكي يا رودي أنا معايا فلوس هأجر شقة صغيرة واعيش فيها
رودي / عيب عليكي يا شمس دا أنتي أختي وصاحبتي وحبيبتي
داليا / يا بنتي طب ماتفضلي هنا وخلاص
شمس / مش هقدر يا داليا والله
رودي / خلاص قومي جهزي نفسك عشان تمشي معايا
داليا / طب وأبيه
شمس / انا هقوله قبل ما أمشي اكيد. بس يا رودي أنا عايزاكي تروحي تجيبيلي حاجتي من البيت هدومي وكتبي والفون وصوري أنا ومارو أهم حاجة. معلش يا قلبي هتعبك معايا
رودي / بس ابت اخرصي خالص عشان انتي دمك بقى تقيل أوي أنا هروح اجيبلك حاجتك على ما أنتي تجهزي نفسك وافوت عليكي نمشي
@@@@@@@@@@
شمس قاعدة في الأوضة لبست الهدوم داليا جابتهلها وبتمشط شعرها
والباب خبط
شمس / ادخلي يا داليا
مهاب / لا مش داليا أ ( قطع جملته لما شاف جمال شمس وشعرها مفرود على ظهرها وطويل جدا ولونه يسحر ومع لون عنيها أعوذ بالله منظر تخطفك
