اخر الروايات

رواية ابن قلبي الفصل الرابع 4 بقلم علياء

رواية ابن قلبي الفصل الرابع 4 بقلم علياء 


الحلقه الرابعه°°ابن قلبي°°
المدير : ابني هو اللي مسئول عن تدريب المتدربين الجداد وهو هيفهمك طبيعه شغلك وهتدربي معاه
واثناء حديثهم دخل احمد (احمد عبد العزيز فهمي شاب في الخامسه والعشرون من عمره خريج كليه التجاره... طويل القامه عريض البنيه ذو اعين سوداء وشعر اسود وبشره بيضاء ..شاب لعوب يحب لفت انظار الفتيات )
عبد العزيز :تعالي يااحمد اقدملك الانسه حياء .. وده يكون احمد ابني وهو اللي هيدربك
احمد وهو يمد يده لكي يصافحها اهلا يا انسه حياء
حياء :ولم تمد يدها...اهلا يا استاذ احمد
تنحنح احمد بحرج وسحب يده والغيظ يملأه
عبد العزيز :يلا اتفضلي انتي يا انسه حياء والسكرتيره برا هتعرفك مكان مكتبك
حياء :حاضر يافندم
وخرجت حياء بينما ظل احمد وعبد العزيز سويا
عبد العزيز :احمد حياء دي متدربه جديده وهتشتغل تحت ايدك
احمد وهو يبتسم بخبث :تمام يا بابا
خرج احمد من مكتب والده وهو يفكر في حياء وكيف اعجبته ......
وبعد ان تعرفت حياء علي المكان الذي ستعمل به خرجت من الشركه وتوجهت الي المنزل
"في بيت حياء"
الام :احكيلي بقا يا مشمشه عملتي ايه انهارده في المقابله
حياء:وقد قصت علي والدتها كل ما حدث معها ثم ذهبت ودخلت غرفتها لتحدث صديقتها
تسنيم :امممم يعني هتشتغلي مع ابن صاحب الشركه
حياء:ايوه يا سمسمتي
تسنيم: قوليلي بقا يا مشمشتي ابن صاحب الشركه ده موز وامور كده ولا لا
حياء وهي تضحك:هو من ناحيه موز فهو جامد بس شكله اتغاظ مني انهارده عشان جه يسلم عليا وممدتش ايدي
تسنيم:هههههه ايون بقا من اولها كده يابنتي
حياء : هههه اها يلا بقا ياسمسمتي اروح انام واشوفك بكرا
"ثم مع مرور الايام يذهب والدا حياء لاداء العمره وتذهب صديقتها تسنيم للمكوث معها"
"في شركه عبد العزيز فهمي "
*بينما كانت حياء جالسه في مكتبها وتتابع عملها يرن هاتف المكتب واذا به رئيسها احمد يطلبها لتأتي ببعض الاوراق ليطلع عليها*
..حياء وهي تطرق الباب ..يأذن لها احمد بالدخول
احمد:اتفضلي يا انسه حياء
حياء:وهي تمد يدها بالاوراق لاحمد ...اتفضل يا استاذ احمد دي الاوراق اللي حضرتك طلبتها مني
احمد وهو يمسك بيدها وهو يأخد الاوراق
صدمت حياء مما يفعله احمد وسحبت يدها بسرعه :طب انا هستاذن حضرتك اروح اكمل شغلي
احمد وهو يبتسم بخبث :اتفضلي
"وخرجت حياء من مكتب احمد وهي غاضبه وتكلم نفسها "
حياء لنفسها: ايه الغبي ده ازاي يمسك ايدي كده ده انا كان هاين عليا الطشه بالقلم علي وشه افوقه ..اممم بس ممكن ميكنش قصدوا بردوا ..لا مش قصده ازاي ده مكنش عايز يسيب ايدي ..يووه بقا انا هقعد افكر كتير كده انا هروح اكمل شغلي احسن "وفي مكتب احمد"
احمد لنفسه :البت دي شكلها مش سهله بس علي مين ده انا احمد عبد العزيز
"وبعد ان انهت حياء عملها توجهت الي البيت"
"في بيت حياء"
حياء جالسه مع صديقتها تسنيم
تسنيم :قوليلي بقا يا مشمشتي مرتاحه ف الشغل
حياء:هو الشغل كويس والمدير انسان محترم،،بس
تسنيم :بس ايه؟!
حياء: الكائن المتخلف..ابنه ..مش عارفه حاططني في دماغه ليه...والنهاردا حاول يمسك ايدي
تسنيم:نعم!!!!،،وانتي عملتي ايه... اوعي تكوني فضحتيه ولا خبطتيه بحاجه ع دماغه...اصل انا عرفاكي
حياء: لا سحبت ايدي بسرعه ،،وخرجت من مكتبه.. بس وربنا لو فكر يكلمني تاني ما انا سيباه
تسنيم: انا ابتديت اقلق دا شكله مش تمام
حياء: انا بعرف اتعامل كويس مع الاشكال دي
تسنيم: اه يا خوفي منك...ربنا يستر
"واثناء حديثهما.. رن هاتف تسنيم"
الام:الو يا سمسمه
تسنيم : ايوه يا ماما ،، اخبارك ايه
الام: الحمدلله.. انتي وحياء عاملين ايه؟!
تسنيم: بخير يا حبي
الام:طيب ما تيجوا تتغدوا معانا،، انا عملالكوا ..اكل زي الفل.. احسن عرفاكوا خايبين
تسنيم: الله يسامحك يا حجه.. طيب هقول لحياء ومسافه السكه.. يلا سلام
الام: سلام يا بنتي
** ثم ذهبت حياء مع تسنيم الي منزلها
"في منزل تسنيم"
تقف والده تسنيم في المطبخ وتحضر لهم الغداء بينما تجلس حياء مع تسنيم في غرفتها
حياء :بصي يا سمسمتي احنا نتغدي ونروح عشان عايزه اخلص شويه ورق كده عشان اخدهم معايا الشركه بكرا
تسنيم :ماشي ... وبمناسبه الشركه دي خلي بالك من مديرك ده لو حاول يعمل اي حاجه كده ولا كده عوزاكي تطلعي البلطجي اللي جواكي يابت
حياء:ههههههه بس كده من عنيا
*وتضحك الفتاتان سويا
*وتنادي والده تسنيم عليهم
الام(فاطمه) :تعالوا يابنات ساعدوني احط الاكل علي السفره
تسنيم وحياء : حاضر جايين
وتناولت حياء وتسنيم الغداء..................................... ثم ذهبوا الي بيت حياء
جلست حياء لتنهي اوراق عملها بينما دخلت تسنيم المطبخ
تسنيم لنفسها :عقبال ما حياء تخلص هعملنا كيكه ...بس انا مش بعرف اعمل كيكه ..اممممم انا هعمل زي ما بشوف ماما بتعمل ..واحضرت تسنيم كل مستلزمات الكيكه وعقب انتهائها
..تسنيم وهي تكلم نفسها : كده ايه خلصت كل حاجه مش ناقص غير تدخل الفرن ....ايون كده اشطا عليا ما انا نافعه اهو امال ماما بتزعقلي ليه ...ثم ذهبت لتري صديقتها وسرحت تسنيم في الكلام مع حياء وبينما الفتاتان جالستان
حياء :ايه الريحه ديه يا تسنيم هو في حاجه بتتحرق
تسنيم وهي تصرخ :عاااااااا ديه الكيكه نسيتها
ثم ذهبت الي المطبخ واخرجتها وكانت احترقت
حياء: ايه ده يا تسنيم
تسنيم بابتسامه بلهاء :دي كيكه حلوه صح ...عارفه اني بعرف اعمل ههههه
حياء وهي تضحك : ديه فحمه مش كيكه هههههه مامتك عندها حق لما بتقول مش نافعين
ثم انقضي يوم الفتيات وهم يتضاحكون
"في الصباح استعدت حياء وذهبت الي الشركه"
حياء وهي تجلس علي مكتبها تقول لها زميلاتها ان مدير الشركه عبد العزيز يريدها في شئ هام وطلب حضورها فور مجيئها
حياء: يعني متعرفيش عايزني في ايه
زميلتها(حنان): مش عارفه هو طالبك بالاسم وكل شويه كان بيسأل عليكي شكلك نيلتي حاجه
حياء بتوتر : طب انا هروح اشوف عايز ايه
حياء لنفسها: ياتري هو عايزني في ايه انا معملتش حاجه استر يارب
*حياء وهي تطرق باب المكتب *
عبد العزيز : اتفضل
حياء : ايون يا فندم قالولي ان حضرتك عايزني
عبد العزيز : اتفضلي اقعدي يا انسه حياء
حياء تجلس وهي مازالت متوتره
عبد العزيز : بصي يا انسه حياء انا كنت عاوز.............
يتبع 



الخامس من هنا

تعليقات



حجم الخط
+
16
-
تباعد السطور
+
2
-
close