اخر الروايات

رواية هوس امبراطور الصعيد الفصل الثالث 3 بقلم نورهان اشرف

رواية هوس امبراطور الصعيد الفصل الثالث 3 بقلم نورهان اشرف




                                    
مساكم عسل ياريت نعلق على الفقرات و النجمه قبل القراء عاوزين نقفل ٢٠٠نجمه و ١٠٠كومنت عشان ننزل بالبارت الجديد 
مر اسبوع واليوم هو اليوم المنتظر لدى البعض و السئ لدى البعض حيث كنت تشعر  غرام كنت تشعر بالضيق الشديد تريد ان يحدث اي شي يجعل ولدها يلاغى تلك الرحلة عكس  غزال التى كنت تشعر بسعادة كبيره حيث سوف تنزل الى بلد ولدها و ترى جدها و جدتها وسوف ترى قرية ولدها ولكن يوجد شيء دخل قلبها يشعر بان سوف يحدث شيء سوف يقلب موازين حياتها لا تعلم ماهو ولكن تتمناه ان يكون شئ جيد وليس سي    (ههه مهلا صغيرتى لا تعلمى ان العشق هو من  سوف يطرق بابك لا تعلمى انك سوف تصبحي   هوس إمبراطور الصعيد نفسو ) 

7


اما عن ولدهم  كان يجهز نفسه الى السفر وهو يشعر  ببعض الخوف فاهو برغم سنه الى انها يخشي ولده بدرجه كبيره قطع تفكيره صوت هاتفه رد بسرعه : 
ايوه انا خلاص بظبط اخر حاجه  عشان اسافر بس  لاخر مره بقولك بناتي خط احمر اللى  هيفكر بس يقرب  من شعره واحده مش هسمي علي انا بقول اهم   الاثنين بناتي غرام  وغزال خط احمر دول بنات   جاد السيوفي لو فكر حد من للي عندك يقرب منهم يبقا هو اللى جانه عليكم انا لسه معايا الورق وفى واقت لو لغيتو الاتفاق يبقا الورق هيكون فى الانتربول  

2


قال كدا واغلق الهاتف بضيق و غضب اكبر 

+


بابي اى جهزت ولا لسه 

+


نظر جاد الى غزال وقال بحب  : اه قلب بابي جهزتى انتى و اختك 

+


غزال بابتسامة:اه يا بابي يلا بقا هنتاخر على الطياره 

+


جاد بحب:يلا يا قلب بابي 

+


قال جاد كدا واخذ الشنطه الخاصه به ونزل الى الاسفل وجد غرام تقف بضيق قال:

+


اسمعوني يا حبايب بابي حقكم عليا اني هنزلكم معايا غصب عنكم او غصب عنك انتي يا غرام بس انا عاوز اقولك حاجه يا غرام خليكى واثقه فى بابي انه عمره ما هيعمل حاجة يضرك بيها انتى او اختك لا ده انتى و غزال اهم حاجه عندى انا بعمل كدا عشان مصلحتكم  عشان كدا ياريت متزعليش من بابي ده انتوا اغلى حاجه عندى فى الدنيا ده انتوا بناتى و حبايبي ده انتوا رمز حبي   انا و مامتكم  ثم اكمل بحب عارفه يا غرام انتى اكتر واحده فيكى من مامتك لان هى كنت عنيده زاى كدا بس برغم كدا عمرها مكنت بتزعل منى لانها عارفه انى بعمل الصح وانا متاكد انك عندك نفس الشعور صح يا غرام 

1


غرام بابتسامة: صح يا بابي  

+


جاد بهدوء:طب بصي بقا يا غرام انتى و غزال  احنا نازلين الصعيد يعني جو تاني وحياه تانيه خالص هناك الحياه مختلفه البنت عندنا جوهره يعني لبسكم بتاع   أمريكا مينفعش هناك وكمان اوعي واحده فيكم تعلي صوتها ادام جدها ابدا لما يكون في شباب ورجله موجودين تطلعوا من المكان على طول و كمان لو تيته و جدو زعقوا معايا مش عاوزه واحده منكم تدخل اوكى   

+


          

                
غزال بطفوله :اوكي بابي بس في حاجه مهمه في هناك مكان اجيب منة شيكولاته بتاعتي وروايات لاني مقدرش اقعد من غيرهم لو مافيش عرفني بسرعه جيب روايات و شيكولاته كتير اخدهم معايا 

+


جاد بضحك علي غزال :ههههههه كل للي همك شيكولاته وروايات متخافيش في هناك وبعدين عمك جود لو سمعك هيعملك مصنع شيكولاته مش يجبلك بس

+


غزال :واو مصنع شوكولاته ليا بس عارف يا بابي احلي حاجه اني هشوف تيتا وجدو و عمو جود و عمو أحمد بجد مبسوطه اوووي اني هتعرف عليهم 

3


غرام بتوتر  : دادى بس ارجوك متنساش ان لو معرفتش اعيش هناك هؤجع تانى 

+


حرك جاد راسه وهو يقول:اوكى يا غرام ممكن يلا بقا عشان نمشي 

+


خرج جاد و بناته من المنزل واتجهوا الى السيارة فى خلال دقائق كانوا فى الطياره  

+


************************

+


اما في الصعيد لدى بطلنا الوسيم 

+


كنت السرايا مقلوبه رأسا على عقب السرايا تتزين من اجل عاودت جاد بعد طول غياب حيث كنت الحاجه خديجه تحضر الطعام الذي يعشقه ابنها الذي بعد عن حضنها من اكثر من   ٢٤ سنه بسبب عشقه لزوجته   و رفضه ان  يتزوج  ابنت عمو فوزيه  كنت تشعر بسعاده  كبيره  ابنها سوف يعود مره اخري ولكن مع بناته  وتذكرت ما حدث منذ   يومين عندم علم زوجها بعودت ابنها  
فلاش باك 

2


كان الجميع فى  الصالون يحتسوا القهوة مع بعضهم بعد الغداء 

+


نظر جود الى امه وحرك راسه بهدوء  

+


جود بهدوء : بقولك ايه يا الحاج في موضوع كده عايز اتكلم معاك فيه 

+


الحاج أشرف:جولي يا ولدي في ايه لو عايز نروح المكتب تعالي 
جود  : لاه يا حاج مش مستهله ابدا كل الموضوع اني عايزك تعرف ان جاد كلمني وانه رجع يوم الخميس آخر الأسبوع ده وانو حجز خلاص و جاي  هو و بناته و بالله عليك يا حج بلاش تفتح فى الى فات الى  حصل ده عدى  عليه زمن ده انا كنت وقتها لسه عيل يا حاج وبعدين انت قلبك موجعكش على ابنك طب مش عاوز تشوف احفادك ده بناتو دلوقتي عرايس دلوقتي وبعدين فوزيه بت عمى اتجوزت هى كمان انت ليه بقا عاوز تزعل منه يا حج بلاش تكسر بخاطره هو و بناته  

+


الحاج أشرف بسخرية: هو اخوك لسه فاكر ان ليه اهل لسه فاكر يرجع دلوقتي بعد العمر ده كله اى اتصلت بيه قولتله ابوك هيموت تعال شوفه 

+


قام جود من على كرسيه واتجاه الى ولده وقال:اى يا بابا الكلام اللى انت بتقوله ده لا طبعا هو اللى كلمنى عشان عاوز يحي يبوس ايدك انت و الحاجه ويطلب منك السماح هو كان عاوز يعمل كدا من زمان بس كان خايف منك يا  حج وبعدين البنات عاوزين يجوا يشوفك يا حج 

+


اشرف بضعف : طب ومجاش ليه لما الأمريكية ماتت مجابش بناته و جاه ليه على الاقل كانوا بناته عرفوا تقليد و عداتنا ده غير انه خله الناس   تتكلم علينا وعلي بنت اخويا  بعد ما سابها وبعدين احنا لما عملنا كدا لان اولاد السيوفي محدش هيقدر يسعدهم  غير بنت السيوفى وبعدين  مانت اهو اتجوزت بنت عمك  وعايش ومبسوط 

1



 
          

                
ردت الحاجه خديجه بسخرية : ومين قال انو مبسوط ده يا حبه   نضري متجوز بقاله   ٨ سنين حته محملتش  ولا جابت  عيل يفرح قلبو و مراته ادامك  اهي كل للي يهمها فلوس و الالماظ والهدايا لكن غير كدا لع بلاش يا حج يبجا جلبك جاسي عليك مش عاوزينك تشيل الهم بلاش انت تبجا جاسي عليهم  

+


جود :يا بوي  سامح جاد من قلبك ده انت الحنيه كلها يا حاج وحياه جود عندك تسمع كلام لان لو اخويا جه يابا وانت كسرت خاطره ساعتها انت مش هتخسر ولدك الكبير بس لا وهتخسر كمان كبير الصعيد انا هخرج معاه اخويا ورجلي قابله رجله 

1


نظرات شاهندا بحقد وغل :اى. اللى انت بتقوله ده يا جود وبعدين انت مع عماتى فى اللى هى بتقوله ده 
جود بغضب من شاهندا حيث عندم بدا يخمد نار ولده وضعت هى عليها البنزين مره اخر :اخرسسييي انتى مالك انتي بت المركوب غوري علي وفوق واخر مره تتدخلي في كلام بيني وبين ابويا وامي وكلام ملكيش فيه  اصلا غوري يلا 

1


هبت  شاهندا من مكانها بخوف  ورعب من غضب جود لانها تعلم ان جود سوف يقلب الدنيا فوق راسها ان قالت اى شئ اخر ولكن تقسم انها سوف تفعل اى شئ لتخلص من   جاد و بناتو 

+


الحاجه الكبيره بقوه وجبروت :خالص الكلام ياأشرف جاد هييجي هو  و بناتو هيرجعو و يعيشو معنا في سريا السيوفي لانو ابن السيوفي و بناتو أحفاد السيوفي وابنك ط قال كلمته وخلص وانسي يا ابني للي فات ورجع ابنك لحضنك وعلى فكره جاد طلع واعى مش فوزيه بت ولدى بس متستلهش ضفر واحد من جاد 
ثم نظرات الى خديجه وقالت: يلا ابدئي جهزي لرجوع ابنك ياخديجه يابنتي و كلو يقوم يشوف وراه اى 

1


قام جود واتجاه الى جدته وقال:ربنا يخليكي لينا يا كبيره 

+


جدته: ويخليك يا ولدى 
انتهي فلاش باك 

+


تنهدت الحاج خديجه بقوه واخذت تدعى ربها  ان  يمر هذا  اليوم  بسلام  

+


ذهب  السائق الخاص ب جود لكى ياتى ب جاد وبناتو من المطار و اخذهم  فعلا واتجاه بيهم الي سوهاج في الصعيد 

+


اما جود اتى ب عجلين لكى يدبحوا تحت اقدام اخوه و بناتو عند الوصول فرحه برجوع اخوه لهم مره اخر و واقف هو و اخيه  احمد و سليم وكان يجلس الحج اشرف بكل قوه و جبروت لا يليق سوي  به  عند ظهرت عربيه جود عل الطريق اخذت  
الاعياره الناريه تطلق فى الهواء بكل قوه  

+


نزل جاد من السيارة لان البنات مرعوبين من ضرب النار وظلوا فى السياره   بكل خوف اخذ ينظر جاد الى قصر السيوفي الذي اصبح  لوحه فنيه برغم التجديد فيه ولكن مازال يحتفظ بقوته مثل ولده الذي مازال يحتفظ بقوته واطه جاد على يد ولدها و باسها وقال : انا اسف يا حج 

+


نظر اشرف الى ولده و وقال بحب و قوه : حمدالله على السلامه يا ولدى 

1


بعد مرور دقائق ابتعد جاد عن ولده ونظر الى اخيه احمد 

+


احمد :واحشنى يا ابن ابوي 

+


جاد بمرح: وانت واصل

+


نظر جاد الى جود الى كان واقف بكل قوه و جبروت من يرها يظن انها اشرف السيوفي نفس نظرات العين ونفس القوه جاد:مش مصدق اللى انا سبته وهو فى فى الثانوى بجا راجل 

+


جود بهدوء:لا وكبير سوهاج كمان 

+


جاد بابتسامة:فعلا انت الوحيد اللى كان جدى شايف انك هتبقا خلفته وطلع عنده حج بعد السلام و الحب 

+


قال سليم بمرح:اى يا عمى هما فين بناتك امال  

+


جاد بغضب مصتنع:احترام نفسك ياض اظهر انك لعبي كيف ما ستك جالت

+


نظر ليه سليم بطفوله:ليه بس يا عمى ده انا غلبان ده انا بسال عشان بس ندبح مش اكتر من كدا

2


جاد بمرح :ماشي يا خويا

+


قال كدا واقتراب من السياره ونظر الى غزال و غرام وقال:مالك يا قلب بابا يلا انزلوا 

+


غزال بخوف:لا انا عاوزه ارجع امريكا تانى انا خايفه 

+


غرام بغضب:مش ده الصعيد اللى انتى عاوزه تعيشي فيه يلا ياختى 

+


جاد بهدوء:مش واقت الكلام ده يلا انزلوا 

+


نزلت غرام وبعدها غزال التى نزلت بكل رقه و هدوء 

+


كان جود يقف ينظر الى غرام ولكن عندم وقعت عينه على غزال انفصل عن العالم ومافيه حيث راه طفله تحتمي في ولدها بكل خوف طفله بجسد انثه تغوى القديس  ام عن  عيونها الفيروزيه  وشعرها الاحمر مع الأسود و  رغم ان غرام جميله بس لم تصل الى  جمال غزال ابدا 

4


خرج جود من شروده علي كلام سليم 
سليم باعجاب ونظرته علي غزال :يا نهار ابيض اى الحريم دى دول بنت عمى انا وانا اللى كنت فاكر انى بكلم بنات ده انا بكلام رجاله يا جدعان لكن دول صواريخ ارض جوء هو انا ينفع اتجوزهم هما الاتنين 

1


جاد بضحك علي سليم :انت طالع لمين يلا ابوك أحمد عمرو ما كان كده ايوه ممكن انا أو جود 
سليم بفخر : انا طلع للكبير اتعلمت منو بس بعدها تاب وعشان مين شاهندا ههه حد يتوب عشان شاهندا بس انا مستعد اتوب عشان القمر ام شعر احمر دي 
جود بضيق :احترام نفسك يا بغل 
قربت غرام وغزال من ابوهم تعالو يابنات سلمو ........

+


اى رايكم فى البارت يا بنات عاوز تفاعل على البارت شديد



الرابع من هنا 

تعليقات



حجم الخط
+
16
-
تباعد السطور
+
2
-
close