رواية ابن قلبي الفصل الثاني 2 بقلم علياء
الحلقه الثانيه°°ابن قلبي°°
حياء:ماما انا كنت عاوزه اشتغل.
الام: تشتغلي؟!... ودا ليه؟! احتاجتي حاجه ومجبنهالكيش
حياء:لا والله ابدا يا مامتي،، ربنا يخليكوا لينا...بس انا هفضل كدا لحد امتي افضل خايفه اني اتعامل مع الناس..ومن الكليه للبيت ومن البيت للكليه،،لازم اكسر حاجز الخوف دا عندي،، واتعلم المسئوليه وازود ثقتي بنفسي،،علشان خاطري يا مامتي..اقنعي بابا... بليييييز
الام:طيب طيب خلاص هحاول اقنعه وربنا يقدم اللي فيه الخير،، بس بشرط تسمعي الكلام اللي هقوله

حياء: انتي بتستغليني يا غاليه
الام: ايوه يا ختي كلي،،عيش وانتي ساكته والا مفيش شغل،، وشوفي مين اللي هيقنع ابوكي
حياء: لا خلاص وعلي ايه ،،هتشوفي النحله الدواره ف قلب الشقه،، بس اروح اطمن علي يوسف الاول...واشوف وصل لفين في معاناته مع الثانويه العاميه
الام:ماشي يا مشمشتي
حياء: مبحبش الاسم دا يا ماما ،،هفضل اقولك كدا لامتي
الام: خلاص يا ا....
حياء مقاطعه،، يا اخر صبري ،، عارفه والله يا حجه دودو .. اقولك خليها مشمشه وامري لله زي الفل
"اتجهت حياء الي غرفه اخيها"
حياء: ازيك يا بشمهندس يوسف
يوسف: زي الفل يا مشمشه
حيتء: حتي انت كمان ياض،، احترمني دا انا اختك ولا علشان انت اطول مني
يوسف: بالظبط كدا
حياء: بتذاكر ايه كدا
يوسف :بعبع علمي"الفيزياء"
حياء:هههههههه بعبع ،،ربنا يوفقك يسطي،،بقولك ايه؟!

يوسف: اشطا ،،يلا بينا
"الام وهي تدخل عليهم فجأه :بلاي ستاشن دا انا هطين عيشتك قدامي يا دزمه ع المطبخ
حياء:حاضر جايه
" انتهت حياء من تنظيف المنزل ثم جلست علي الاريكه لتسترح"
حياء: حياء بصوت مرهق وانفاس متقطعه: حياء:حرام عليكي يا ماما ...نفسي اتقطع
الام:ليه بس دا انا خليتك عملتي ريجيم وببلاش كمام،،قال وعاوزه تشتغل
حياء: مش عارفه بتعامليني معامله مرات الاب كدا ليه بس
الام:انجري من هنا يا هبله
"ضحكت حياء ووالدتها سويا وانقضي اليوم"
"في صباح اليوم التالي استيقظت حياء باكرا وذهبت الي جامعتها"
"استيقظت الام واحضرت الفطار ثم ايقظت زوجها والد حياء (عبد السلام)
الام: ياحج،، قوم بقا ..حضرتلك الفطار
عبد السلام (الاب): حاضر يا دودو هتوضا واصلي تكوني حضرتي الفطار
" هدي اثناء جلوسهما لتناول الافطار"
تنحنحت هدي قائله: كنت عوزاك ف موضوع كدا يا حج.
الاب: قولي يا دودو عاوزه فلوس؟!
الام: لا يا حج تسلملي..بس كنت عاوزه اقولك ان حياء ..عاوزه تشتغل.. وطلبت مني اقنعك
الاب:هو انا مخليها محتاجه لحاجه
الام: لا طبعا... بس البنت كبرت ومحتاجه تعتكد علي نفسها .. مش هنفضل طول العمر خايفين عليهم.. احنا مش هنعيشلهم العمر كله
الاب وهو يفكر: ماشي موافق.. بس لو مواعيد شغلها متاخره ،، مش موافق من اولها
الام: لا ان شاء الله خير
الاب: عنيده من يومها بس ربنا يسعدها ويهديها
الام : يااارب يا حج ،، ويخليك لينا،، اقوم بقا اعملك كوبايه شاي
"داخل الجامعه"
"داخل الجامعه"
"دخلت الفتايات الثلاثه الي المحاضره ،،وقام الدكتور بالشروع في الشرح"
مي: الدكتور دا رغاي مبيبطلش لوكلوك يا ساتر،،وانا بصراحع زهقت،، انا بقول اخد قيلوله ساعتين كدا يكون خلص رغي
تسنيم:يا بنتي انتي مبتبطليش نوم في المحاضرات،، ركزي مع الدكتور عندنا ميد تيرم في الماده دي الاسبوع الجاي
مي:ما انتي الخير والبركه يا غاليه.. انقلي وابعتيهملي واتس

حياء وهي تكتم ضحكتها:تعرفي يا سمسمتي ان الناس اللي زي مي دول بيناموا طول المحاضرات ويجيبوا اعلي التقديرات...بس للاسف مي ..عقدت صفقه مع المقبول دا ..وجالها مناعه وبقا عندها تناحه
"ضحكوا جميعا علي حديث حياء وانتهت المحاضره وذهبوا في طريقهما للبيت..واثناء سيرهما اخبرتهم حياء بقرارها "
حياء: علي فكره يا بنات..انا كلمت ماما ف موضوع الشغل واقنعتها وهي بقا تكلم بابا..وربنا يستر وميعترضش"
تسنيم:ان شاء الله يوافق ولو موافقش ...انا هكلمهولك وهقنعه،،اصحاب مع بعض
"في بيت تسنيم"
تسنيم:ماما ... ماماااااا
الام(فاطمه) من داخل المطبخ: تعالي يا سمسم انا ف المطبخ
"تسنيم وهي متجهه للمطبخ "
تسنيم:ماما حبيبتي انا مش قولتلك انا هاجي اعمل الاكل علشان رجلك
الام: انا بخير يا حبيبتي ..غيري هدومك وبابا زمانه جي وهناكل كلنا
تسنيم: حاضر يا ماما
"في منزل حياء"
حياء:ماما...يا نواره البيت...اين انتي؟!...ولكن لم تجيبها والدتها.
حياء وهي متجهه لغرفه والدتها:ماما
"وجدتها تصلي... ف انتظرتها حتي انتهت"
حياء:ماما وحشتيني اوووووي
الام:وانتي اكتر يا مشمشتي
حياء :بقولك يا ماما عملتي ايه في موضوع الشغل...كلمتي بابا؟!.. اقنعتيه.. ها ها؟!
الام:حيلك عليه يا هبله...ههههههههههه،،بصي ياستي عندي ليكي خبرين حلوين
حياء:هييييييييه...لولولولولولوي... كبير الفخايده وافق؟!
الام وهي تنفجر من الضحك: هههههههه اهدي يا هبله.. ايوه وافق يا حبيبتي
حياء: طيب وايه الخبر التاني؟!
الام: انا .......
يتبع