رواية ابن قلبي الفصل التاسع عشر 19 بقلم علياء
الحلقه ال19°°ابن قلبي°°
"وبينما كانت السيده هاله تهديء من روعها،،اذا بها تري مالك يقف امامها ،،والشرر يتطاير من عينيه"
مالك بغضب والشرر يتطاير من عينيه:خايفه عليا من مين؟!...ازاي سمحتيله يهين كرامتك،،ليه مقولتيش الحقيقه!!!!
"حياء وهي في صدمه من غضبه ولم تنطق"
هاله بخوف:ط ط طب اهدي يابني بس ،،هتتعب!!!...هي خافت عليك يا مالك هي اتصرفت صح
مالك وهو يتوجه اليها ثم امسك ذراعها: قومي معايا
حياء بخوف:هتوديني فين
مالك مكملا:هتروحي معايا تقدمي استقالتك فورا
حياء ببكاء :علشان خاطري اهدي،،مش هنروح في مكان،،خلاص سيبني بقا
مالك علي نفس حالته:يبقي مفيش شغل من هنا ورايح
حياء بعند:ايه يا استاذ مالك انت مش ملاحظ انك بتدخل في حياتي كتير؟!!... بصفتك ايه!!!... فهمني
مالك مكملا بنفس العند:بصفتي خطيبك
حياء بتهكم وصريخ:خطيبي،،اه ان شاء الله،،بص بقا انا مش عوزاك تدخل في حياتي تاني... ابعد عني مش عاوزاك
مالك في صدمته:انتي واعيه للي بتقوليه يا حياء،،انتي ازاي قابله انه يعمل فيكي كدت،،ازاي؟!،،ازاي مكمله!!!!
حياء:علشان مش دا اللي يقف قدام طموحي،،واثباتي لذاتي،،وكمان باباه مامني علي شغله هنا واكيد لما ارجع هقدم استقالتي،،بس انت ابعد عني خالص
مالك بانفعال:اللي تشوفيه يا انسه حياء،، هبعد خالص
"خرج مالك من غرفته وانهارت حياء وظلت تبكي بكاء مرير،،لما قالته له،،كيف لها ان تفعل ذلك وهو ما لقبته بابن قلبها،،انها تعشقه حقا،،آمنت بالحب علي يديه ولكن ما الذي دفعها لهذا،،اخذت حياء تصرخ بشده "
"هاله وهي تحتضنها"
هاله :كفايه يا بنتي ،،ليه يا حياء عملتي كدا دا بيحبك اوي وخايف عليكي وعاوز يبقي راجلك وحمايتك.
حياء بصريخ وهيستيريا:وانا والله بعشقه،،بعشقه وخايفه اخسره بعد ما لقيته ،،لازم ابعده عني لغايه ما ارجع القاهره ،،متعرفيش يا ماما احمد بيكرهوا اد ايه وعاوز يأذيه،،خايف اخسره ويضيع مني،،دا هو فرحتي في الحياه،،خايف ليه مش عاوزين تفهموني
"كان مالك يستمع الي كل ما قالته حياء،،كاد قلبه ان يقف عندما قالتها صريحه،،فهي تعشقه فعلا،،نعم قالتها،،ولكن كيف يحميها من هذا الوغد،،فهو منذ عشقها واصبح لها الاب والاخ،،كيف للاب ان يحمي صغيرتهمن براثن الذئب"
"انطلق مالك الي غرفته وظل يفكر في طريقه يقنع بها حياء بعدم الذهاب الي الشركه مره اخري"
********
"في الاوتيل"
"يجلس احمد علي سريره وبجانبه ليلي"
احمد:ها فكرتي في الخطه الجايه
ليلي بدلع:اه تمام
احمد :انا عارف انها مش هتيجي بكرا،،ف انتي تبدأي تنفذي الخطه من بكرا
ليلي وهي تضحك بخبث:اطمن يا بيبي،،ما يجيبها الا ستاتها
*******
"في صباح اليوم التالي استيقظت حياء وهي في حاله تردد من امرها ،،هل تذهب الي عملها،،ام تمتنع عنه حتي تستعيد كرامتها،،وبينما هيتفكر،،اذا باحدهم يطرق باب غرفتها"
حياء بخفوت:ايوه مين
مالك بهدوء:حياء ممكن تخرجي الصالون عاوزك شويه
حياء باستسلاف وشغف لرؤيته:ط طيب ،،لحظه بس
مالك:اوك،،مستنيكي
"خرجت حياءمن غرفتها،،فوجدت مالك جالسا في الصالون وينظر لها "
حياء:اتفضل حضرتك كنت عاوز ايه؟!
"قام مالك بجذب يديها واجلسها بالقرب منه بعض الشيء"
حياء وهي تبعد يديها:علي فكره بقا حرام اصلا تمسك ايدي
مالك بارهاق:وعلي فكره بقا،،اوعي في مره تفكري اني بمسك ايدك شهوه،،انا مبكونش قاصد اي حاجه،،ومش باخد بالي اني مسكتها غير لما بتنبهيني،،انا اكبرمن كدا يا حياء،،انا عاوز اكون حمايتك وسندك واخبيكي من العالم اللي كله سواد دا،،تفتكري بعد كل دا انا ممكن اكون راجل ليكي ولا عليكي!!!!!
شرعت حياء في البكاء بشده،،فاكمل مالك قائلا:
أيوة شكلك جذاب أوي و انتي بتدمعي .. بس ابتسامتك بتخلي الدنيا تفرح اضحكي يا ام غمازات،،بالله عليكي متروحيش الشركه،،مين قالك انه مش بيعمل كدا علشان يأذيكي،،حياء الناس اللي زي دول ،،مبيعرفوش ازاي يتقوا ربنا في بنات الناس
حياء مكمله بحب:انا فاهمه كل كلامك،،بس مش عوزاه ينتصر عليا،،هو علشان كل البنات تحت ايده،،ومفيش بنت بترفضه غيري،،فهو بيضايقني بس مش اكتر
مالك بانفعال حاد بعض الشيء:لا ،،دا ابن كلب،،هو عاوز يوصلك لمرحله انك تبقي زي البنات دي،،دا مش بيضايقك يا حياء،، دا طموحه اكبر من كدا،،فهماني!!!!
حياء وقد بدا عليها التوتر والاقتناع بما يقوله،،لم يكن مالك خاطيء في كلامه علي الاطلاق
هزت حياء رأسها بتفهم:ماشي ،،اللي تشوفه
مالك بحنو:اوعي تقولي تاني انك هتبعدي،،انتي ليا انا وانا هحميكي وهفضل جانبك غصب عنك،،فاهمه يا مغلباني
حياء بضحك:فاهمه يا اخر صبري
********
"في المنصوره"
ياسمين:انت بتتكلم بجد هنرجع بكرا الصبح اسكندريه.
زوج ياسمين (عماد):اه ان شاء الله،،يلا روحي جهزي لبسك انتي ويحيي بقا علشان هنمشي من الفجريه في القطار.
ياسمين:تمام اوي ،،هروح ابلغ هدي بقا
"اتصلت يا سمين علي هدي واخبرتها بعودتها غدا في الصباح الباكر"
هدي:تمام اوي يا حبيبتي ترجعوا بالسلامه وخلي بالك منها واحنا اسبوع وهنرجع وان شاء الله هنجيلكوا في زياره،،اصلها وحشاني اوي وانتوا كمان
ياسمين:تمام يا دودو ،،اشوفك علي خير
"اغلقت الاختان الهاتف،،
******
" في بيت تسنيم"
تسنيم وهي تنادي علي والدتها:ماما،،ماااااامااااا
الام من داخل المطبخ:تعالي يا سمسمه انا هنا
تسنيم بهزار:هو انا مرجعش من برا غير والاقيكي في المطبخ
فاطمه:قدري ونصيبي ياختي
تسنيم وهي تتنحنح في الكلام:ماما ،،هو انا ينفع اروح عند مي النهاردا
الام :ليه يا ختي
تسنيم:اصل عيد ميلاد حياء بعد بكرا وعاوزين نعملها مفاجأه ف هنخرج نتفرج علي الهدايا برا وبالمره نخطط للعيد ميلاد
الام مستفهمه:وانتوا هتعملوهولها ازاي يا غاليه وعي في اسكندريه
تسنيم بنظره خبث:اممممم ،م م م انا بفكر اسافرلها
الام باندهاش :نعم ياختي!!!!!
تسنيم برجاء:وحياتي عندك يا حبي،،علشان خاطري وهرجع في نفس اليوم
الام باستسلام:طيب سيبيني اقول لباباكي وربنا يستر
تسنيم بفرحه :هيييييييييه،، حبيبتي يا بطه والله
*********
"في بيت هاله"
مالك بحب:بقولك ايه يا ام خدود
حياء مقاطعه:بس متقوليش يا ام خدود ياض انت
مالك بضحك :ياض!!!!!،،دا احنا اتطورنا اوي
حياء بغرور:طوووول عمري متطوره،،وفري سبيشيال
مالك بضحك:يا واد يا متمكن
حياء بضحك:اه صحيح كنت عاوز ايه!!!
مالك متابعا:هاتيلي اشرب الاول يا بنوتي
حياء بسعاده:انا بنوتك!!!
مالك بتاكيد:اينعم ،،يلا بقا يا بت انجري هاتيلي ميه
"دلفت حياء الي المطبخ ثم قامت بفتح صنبور المياه،،فانفجرت المياه منه بشده ،،فبللت ثيابها ،،واثناء محاولاتها لاغلاق الصنبور،،وقع المسحوق الخاص بالتنظيف علي الارض ،،فانزلقت قدميها علي الارض"
حياء بصريخ:عااااااااااا،اييييي يا رجلي
مالك وهو يهرول ناحيه المطبخ:حيييياء مال....
"ولم يكمل حديثه وانزلق هو الاخر بجانبها،،فاصبحت قريبه منه الي حد كبير،،مالك وهو يضحك:هههههههههههخ،،كنت عارف انك هتعملي كارثه،، جوا يا زفتتي،،بس تعرفي انا بشكر السباك اللي معندهوش ضمير دا ،،اه والله ،،تعرفي ليه؟!
حياء متابعه:ليه؟!
مالك:علشان خلاكي قريبه مني كدا وسانده عليا،،شوفي القدر يا شيخه
حياء بضحك:طب اوعي كدا بقا،،دا انت رخم
مالك مكملا:طب والله لا انا سايبك في الصابون دا كله وماشي
حياء:لا استني يا مالك قومني،،شالله يخليهوملك
مالك بضحك:هم مين
حياء:عيالك
مالك بحب:ان شاء الله ولادنا ها،،تعالي بقا اشيلك شكل رجلك وجعاكي ياعيني
حياء وهي تبتعد:عااااااااا،،لا انا بعرف امشي ياخويا
" ضحك مالك بشده علي طريقتها ،،ثم دلف الي غرفته وابدل ملابسه،،وخرج الي الصالون مره اخري"
مالك مناديا:حياء يلا علشان نتمشي شويه علي البحر
حياء من داخل غرفتها:حاضر جايه،،واثناء جلوسه جاءت السيده هاله
هاله :ازيك يا ملوكي
مالك بحب:كويس يا لولتي كنتي فين
هاله كنت عند صاحبتي ما انت عارف هي رجلها مكسوره وبطمن عليها
مالك:ربنا يسعدك يالولو ،،ويفرحك زي ما بتقفي جنب الناس يا ابو قلب حنين انت
هاله بضحك:تسلملي يا حبيبي،،ثم اكملت متابعه،،ها اقنعتها؟!!
مالك:طبعا انتي عارفه،،انا شاب حليوه،،والبنات بتجري ورايا وبعرف اتعامل كويس اوي
هاله بضحك:هههههههههههههه ،،ربنا يخليهالك يارب
مالك بحب يارب:بس اعمل معاها ايه،،دي مبتعرفش تتطبخ ولا ليها في شغل البيت
هاله بضحك:ههههههههههه،، سيبهالي انا هعلمهالك
"وبينما هم يتحدثان،،اعلن هاتف حياء الموضوع علي الترابيزه المجاوره له عن وصول رساله ،قام مالك بالتقاطه،،ثم قام بفتحها بفضول شديد،،وبينما هو يقرأ،،ارتسمت علي وجههه معالم الدهشه،،حيث ان.....
يتبع

