رواية ماساة طفلة كاملة وحصرية بقلم جنات بدر
"مأساة طفله "
"البارت الأول "
"بقلم جنات بدر "
دخل بكل هيبه وشموخ..
اقتربت منه ست تبلغ من العمر 50سنه ولكن لايظهر عليها سنها بل شكلها أنثى في الثلاثينات، قالت بترحيب
يانهار أبيض، عزيز "هنا ليك وحشه فين الغيبه دي ياجدع كده متسالش عن تهاني أخص عليك
(عزيز الألفي شاب وسيم وجذاب صاحب بشره بالون القمحي شعره كثيف عيونه لونها عسلي جذاب ،يبلغ من العمر 28عام رجل أعمال صاحب شركة استرادوتصدير)
أبتسم عزيز وقال معليش ياتونه كنت مسافر خارج البلد. واهو رجعت تاني إيه في حاجه طريه ولا أمشي
قالت تهاني بغض النظر عن تونه دي بس عندي ليك حاجه لسه جايه جديد وهتعجبك أوي
حاجه من العيار الثقيل
أبتسم عزيز وقال احكم بنفسي بقي هي فين أحب اكتشف بنفسي...
ضحكت تهاني وردت أدخل هي في الغرفه اللي في وشك
دخل عزيز الغرفه وجد فتاه نايمه ومتكوره على نفسها زي وضعية الجنين وشعرها الأسود مغطي وجهها
قرب منها وزاح شعرها لي وراء بعيد عن وجهها كانت فتاه جميله لي الغايه
كانت أثار الدموع على خدها مستقره وانفها أحمر من كثرة البكاء
ألمه قلبه على حالتها مد ايده على خدها يمسح أثار الدموع
ولكن شعرت بالمسته قامت مفزوعه ولمت رجليها لي صدرها وقالت بدموع وصوت يقطع شريان القلب
بالله عليك متقرب مني حلفتك بالذي خلقك متشوهش صورتي قدم نفسي والله هكره نفسي متشلش ذنب في رقبتك أعمل فيا ثواب وطلعني من هنا
اعتبرني أختك
نزل إيده وقال بحزن امال انتي جايه ليه هنا لما عامله فيها البريئه محدش قالك إنو دي شقتة دعا، رة ولا عندي انا هتعملي فيها الشريفه ياروح أمك
قالت بدموع والله معرف والله معرفش حاجه انا جيت هنا علشان اشتغل واصرف على نفسي
ضحك عزيز وقال ماده بردو شغل ياحلوه
نزلت على الأرض وقالت أبوس رجلك طلعني من هنا والله مكنتش اعرف حاجه عن الشغل ده
زاحها لي وراء بغضب وقال انتي هتعملي عليا المحترمة والشريفه لاياروح أمك انتي في شقة دعا.رة يعني انتي هنا لي المزاج
فتح الدولاب وطلع هدوم هي في الأصل مش هدوم شي يكشف اكثر مايستر وحدفه في وجهها وقال بنبره حاده
يلاه قومي اللبسي ده وفرفشيني شويه يلاه فزي
نزلت دموعها اكتر وقالت حرام عليك أنت ترضى أختك يحصل فيها كده
قرب منها بغضب ومسك شعرها وقال اياكي ثم اياكي تجيبي سيرة أختي على لسانك الوسخ ده وانتي مش عايزه تقلعي براحتك
ومز،ق هدو.مها بوحش،يه وهم،جيها
صرخت بقوه ووضعت ايديها علي صد.رها
وبقيت تعيط جامد
ولسه هيقرب منها لكن اتجمد مكانه لما سمع صوتها وهي بتقول
بسم الله الرحمن الرحيم
وَجَعَلْنَا مِنْ بَيْنِ أَيْدِيهِمْ سَدًّا وَمِنْ خَلْفِهِمْ سَدًّا فَأَغْشَيْنَاهُمْ فَهُمْ لَا يُبْصِرُونَ
من سورة يس- آية (9)
رجع لي وراء خطوتين وبص ليها بحزن على شكلها وجسدها العار،ي
قلع قميصه وقرب منها بقيت تصرخ أكتر
قال بنبره هاديه ومطمنه أهدي متخافيش مش هعملك حاجه خدي اللبسي ده
بصت ليه وحاسة من نبرته أن فعلا مش هيقرب منها خدمة القميص ولبسته. وقعدت على طرف السرير
ولمة رجليها لي صدرها بخوف وقالت ممكن تخرجني من هنا
مسح على وشه بغضب وقال لما انتي عارفه إنو مكان مش كويس دخلتي ليه وبعدين بص ليها وقال ده انتي لسه طفله
قالت من بين شهقاتها والله مكنت اعرف أنا وحده قالت لي أنا عندي ليكي شغل كويسه وفلوسه كتيره
انا جيت ومكنتش اعرف والله
ورفضوا يخرجوني من هنا وكمان الست اللي برا ضربتني وبقيت تعيط
لبس الجكت وكان خارج، نزلت على الأرض ومسكت في رجله وقالت بدموع
أرجوك ما تسابنيش هنا خرجني من هنا ،مسكها من كتفها ووقفها مسح دموعها بي أنامله وقال بحنو
متخافيش انا هساعدك بس دلوقتي عندي شغل مهم لازم اعمله
مشى خطوتين ورجع لف ليها وقال هو انتي إسمك ايه
قالت بصوت ضعيف" نيجار
قال بصوت مسموع" نيجار أسمك حلو عاشت الاسامي وسابها وخرج
رجعت قعدت على السرير بحزن
خرج عزيز بكل هيبه لقي تهاني وقفه، قربت وقالت اي عجبتك الحته الجديده
تكلم،بهدوء عكس اللي جوه وقال أكيد عجبتني عشان كده ياتونه ممنوع حد يشوفها غيري دي. تخص عزيز الألفي مفهوم
قالت بدلع كان علي عيني يازيزو بس في واحد أجن،بي جاي واكيد هتعجبه وده مصدر رزقي ياعزيز زي مانت عارف
قال عزيز بزعل مصتنع وانتي هتستخصري فيا ياتونه
ردت معليش بقي عجبك شخلن جيبك ياغالي مش عجبك خلاص في غيرك كتير والبنت فرسه وتعجب اي حد
اتنهد بغضب وقال تمام ياتونه 100الف كويس
قالت هما فعلا مية ألف بس بي العمله الصعبه(الدولار )
رد بغضب مية ألف دولار ليه السفيره عزيزه مش عايز حاجه بس خلي في علمك انا زعلت منك بتبقي عليا الغريب سلام وسابها ومشي
قالت بنت من اللي معاها زعلتيه ليه يامعلمتي ده عزيز الألفي يرضيكي يمشي زعلان
ردت تهاني اسكتي يابت ياخيبه انتي البنت دي مصدر رزقي انتي مش شايفه حلو ازي دي هي إللي هتخلينا نعمل فلوس
وبعدين يبت اتقلي وبلاش الدلقه دي كده عزيز يزهق منك
قالت بهيمان بحبه يامعلمتي عزيز ساكن قلبي بس الاعمي اللي يحس
بصت ليها بغضب وقالت "عزه "أنسي ياحبيبتي إحنا هنا
عشان نبسط الرجاله اللي مخنوق من مرته اللي منكدة عليه مرته
احنا بتوع الانبساط فقك ياحبيبتي عزيز مش هيبص ليكي كزوجة
بصت ليها عزه بحزن وقالت أنا هروح أشوف البنت اللي
جوه وهخدلها أكل
في بيت عزيز كان بيكسر كل حاجه في الغرفه بغضب
دخل شاب في نفس عمر عزيز وقال بخض في إيه ياعزيز حصل إيه لي ده كله مكسره الغرفه كده ليه ده الكل خايف يدخلك
زفر بغضب وقال مفيش حاجه ياجلال انا كويس
بس مضيق شويه
قعد جنبه وقال في إيه ياعزيز ممكن تحكيلي ده حتى مهم حصل انا خطيبتك
ابتسم عزيز ابتسامه بسيطه وقال المهم جاهز نفسك التنفيذ بكره
قال جلال بعدم فهم ازي بكره هومش بعد بكره ولا هو لعب عيال ولا إيه ماتعصبنيش ياعزيز
رد عليه بهدوء عكس اللي جوه وقال مفيش لعب عيال انا رتبت كل حاجه والتنفيذ بكره
رد جلال بنفذ صبر بكره ازي ياعزيز بالله عليك مش سلق بيض هو حصل إيه عشان تغير الميعاد
رد عزيز بغضب محصلش حاجه ياجلال هو تغير بس وبعدين قال بخفوات انا مستحيل اسيبها هناك
ومستحيل ادمر حياتها الورديه
قرب منه جلال وقال بتقول إيه ممكن اسمع
تنهد عزيز بتعب وقال بكره التنفيذ ياجلال ويلاه أخرج عشان انام بص علي الغرفه اللي كانت مفيهاش مكان سليم وقال
ولا أنا سايب لك الغرفه وخرج،بص في أثره جلال بستغراب وقال ماله ده
كان عزيز ماشي بغضب خبط في حد كانت هتقع مسك ايدها
بصت ليه بحب وقالت مالك ياحبيبي أنت كويس
تنهد عزيز وقال بهدوء انا كويس ومفيش حاجه متقلقيش انتي ياحببتي كله تمام
قالت بشك أنت متأكد إنك بخير ياعزيز
مسح وجهه بتعب وقال كويس يا دينا شوية مشاكل في الشغل بس وان شاء الله هيتحلو
قالت والله ياحبيبي أنت بالك هيروق لما تجوز مش عارفه هتفضل خاطب لي أمتي
دينا حبيبتي تصبحي على خير أنا فاصل
وبعدين اتكلمي براحتك بس لما افوق وسابها ومشي
بصت ليه بقلة حيله وقالت ربنا يهديك ياخوي ويسعد قلبك ويروق بالك
انطوائ الليل على أبطالنا واشرقت شمس الصباح
في شقة تهاني كانت الدنيا دوشه والكل مشغول بتحضيرات عشان الضيف الثري اللي جاي
قالت تهاني بت ياوزه جهزتي العروسه قبل الباشا مايوصل
قالت عزه بحزن حاضر هروح ليها واجهزها دخلت العزه الغرفه
كانت نيجار قعده وضمه رجليها لي صدرها بخوف، بصت عزه لي أكل العشاء كان زي ماهو
قالت انتي ماكلتيش ليه لآزم تأكلي عشان عندك يوم متعب
بصت ليها بحزن نيجار وقالت مش هاكل ومش هاعمل اي حاجه حرام عليكم سيبوني امشي
بصت ليها عزه بحزن وافتكرت نفسها لما كانت زيها قبل ماتشوه طفولتها وحياتها وقالت
بصي يا؟صحيح انتي إسمك ايه، ردت بحزن نيجار
قالت بصي يانيجار مهم هتعملي انتي خلاص نصيبك اتكتب ومفيش مفر من هنا أرضي بالواقع وبلاش تعاندي عشان مش هتستفيدي حاجه
حتى لو هربتي رجالة تونه هتجيبك حتي لو في بطن الحوت كلنا في الاول كنا زيك كده وكان بنخاف على شرفنا بس الظروف كانت أقوي مننا أرضي وبلاش عيند
مسكت أيدها بترجي وقالت أرجوكي ساعديني بس أطلع من هنا وانا بعدين هتصرف بس أرجوكي ساعديني
حرام عليكي اعتبرني أختك
بصت عليها عزه وهي فعلآ صعبان عليها حالتها وتدمير حياتها وبعدين بصت ليها بحيره وقالت....يتبع
"البارت الأول "
"بقلم جنات بدر "
دخل بكل هيبه وشموخ..
اقتربت منه ست تبلغ من العمر 50سنه ولكن لايظهر عليها سنها بل شكلها أنثى في الثلاثينات، قالت بترحيب
يانهار أبيض، عزيز "هنا ليك وحشه فين الغيبه دي ياجدع كده متسالش عن تهاني أخص عليك
(عزيز الألفي شاب وسيم وجذاب صاحب بشره بالون القمحي شعره كثيف عيونه لونها عسلي جذاب ،يبلغ من العمر 28عام رجل أعمال صاحب شركة استرادوتصدير)
أبتسم عزيز وقال معليش ياتونه كنت مسافر خارج البلد. واهو رجعت تاني إيه في حاجه طريه ولا أمشي
قالت تهاني بغض النظر عن تونه دي بس عندي ليك حاجه لسه جايه جديد وهتعجبك أوي
حاجه من العيار الثقيل
أبتسم عزيز وقال احكم بنفسي بقي هي فين أحب اكتشف بنفسي...
ضحكت تهاني وردت أدخل هي في الغرفه اللي في وشك
دخل عزيز الغرفه وجد فتاه نايمه ومتكوره على نفسها زي وضعية الجنين وشعرها الأسود مغطي وجهها
قرب منها وزاح شعرها لي وراء بعيد عن وجهها كانت فتاه جميله لي الغايه
كانت أثار الدموع على خدها مستقره وانفها أحمر من كثرة البكاء
ألمه قلبه على حالتها مد ايده على خدها يمسح أثار الدموع
ولكن شعرت بالمسته قامت مفزوعه ولمت رجليها لي صدرها وقالت بدموع وصوت يقطع شريان القلب
بالله عليك متقرب مني حلفتك بالذي خلقك متشوهش صورتي قدم نفسي والله هكره نفسي متشلش ذنب في رقبتك أعمل فيا ثواب وطلعني من هنا
اعتبرني أختك
نزل إيده وقال بحزن امال انتي جايه ليه هنا لما عامله فيها البريئه محدش قالك إنو دي شقتة دعا، رة ولا عندي انا هتعملي فيها الشريفه ياروح أمك
قالت بدموع والله معرف والله معرفش حاجه انا جيت هنا علشان اشتغل واصرف على نفسي
ضحك عزيز وقال ماده بردو شغل ياحلوه
نزلت على الأرض وقالت أبوس رجلك طلعني من هنا والله مكنتش اعرف حاجه عن الشغل ده
زاحها لي وراء بغضب وقال انتي هتعملي عليا المحترمة والشريفه لاياروح أمك انتي في شقة دعا.رة يعني انتي هنا لي المزاج
فتح الدولاب وطلع هدوم هي في الأصل مش هدوم شي يكشف اكثر مايستر وحدفه في وجهها وقال بنبره حاده
يلاه قومي اللبسي ده وفرفشيني شويه يلاه فزي
نزلت دموعها اكتر وقالت حرام عليك أنت ترضى أختك يحصل فيها كده
قرب منها بغضب ومسك شعرها وقال اياكي ثم اياكي تجيبي سيرة أختي على لسانك الوسخ ده وانتي مش عايزه تقلعي براحتك
ومز،ق هدو.مها بوحش،يه وهم،جيها
صرخت بقوه ووضعت ايديها علي صد.رها
وبقيت تعيط جامد
ولسه هيقرب منها لكن اتجمد مكانه لما سمع صوتها وهي بتقول
بسم الله الرحمن الرحيم
وَجَعَلْنَا مِنْ بَيْنِ أَيْدِيهِمْ سَدًّا وَمِنْ خَلْفِهِمْ سَدًّا فَأَغْشَيْنَاهُمْ فَهُمْ لَا يُبْصِرُونَ
من سورة يس- آية (9)
رجع لي وراء خطوتين وبص ليها بحزن على شكلها وجسدها العار،ي
قلع قميصه وقرب منها بقيت تصرخ أكتر
قال بنبره هاديه ومطمنه أهدي متخافيش مش هعملك حاجه خدي اللبسي ده
بصت ليه وحاسة من نبرته أن فعلا مش هيقرب منها خدمة القميص ولبسته. وقعدت على طرف السرير
ولمة رجليها لي صدرها بخوف وقالت ممكن تخرجني من هنا
مسح على وشه بغضب وقال لما انتي عارفه إنو مكان مش كويس دخلتي ليه وبعدين بص ليها وقال ده انتي لسه طفله
قالت من بين شهقاتها والله مكنت اعرف أنا وحده قالت لي أنا عندي ليكي شغل كويسه وفلوسه كتيره
انا جيت ومكنتش اعرف والله
ورفضوا يخرجوني من هنا وكمان الست اللي برا ضربتني وبقيت تعيط
لبس الجكت وكان خارج، نزلت على الأرض ومسكت في رجله وقالت بدموع
أرجوك ما تسابنيش هنا خرجني من هنا ،مسكها من كتفها ووقفها مسح دموعها بي أنامله وقال بحنو
متخافيش انا هساعدك بس دلوقتي عندي شغل مهم لازم اعمله
مشى خطوتين ورجع لف ليها وقال هو انتي إسمك ايه
قالت بصوت ضعيف" نيجار
قال بصوت مسموع" نيجار أسمك حلو عاشت الاسامي وسابها وخرج
رجعت قعدت على السرير بحزن
خرج عزيز بكل هيبه لقي تهاني وقفه، قربت وقالت اي عجبتك الحته الجديده
تكلم،بهدوء عكس اللي جوه وقال أكيد عجبتني عشان كده ياتونه ممنوع حد يشوفها غيري دي. تخص عزيز الألفي مفهوم
قالت بدلع كان علي عيني يازيزو بس في واحد أجن،بي جاي واكيد هتعجبه وده مصدر رزقي ياعزيز زي مانت عارف
قال عزيز بزعل مصتنع وانتي هتستخصري فيا ياتونه
ردت معليش بقي عجبك شخلن جيبك ياغالي مش عجبك خلاص في غيرك كتير والبنت فرسه وتعجب اي حد
اتنهد بغضب وقال تمام ياتونه 100الف كويس
قالت هما فعلا مية ألف بس بي العمله الصعبه(الدولار )
رد بغضب مية ألف دولار ليه السفيره عزيزه مش عايز حاجه بس خلي في علمك انا زعلت منك بتبقي عليا الغريب سلام وسابها ومشي
قالت بنت من اللي معاها زعلتيه ليه يامعلمتي ده عزيز الألفي يرضيكي يمشي زعلان
ردت تهاني اسكتي يابت ياخيبه انتي البنت دي مصدر رزقي انتي مش شايفه حلو ازي دي هي إللي هتخلينا نعمل فلوس
وبعدين يبت اتقلي وبلاش الدلقه دي كده عزيز يزهق منك
قالت بهيمان بحبه يامعلمتي عزيز ساكن قلبي بس الاعمي اللي يحس
بصت ليها بغضب وقالت "عزه "أنسي ياحبيبتي إحنا هنا
عشان نبسط الرجاله اللي مخنوق من مرته اللي منكدة عليه مرته
احنا بتوع الانبساط فقك ياحبيبتي عزيز مش هيبص ليكي كزوجة
بصت ليها عزه بحزن وقالت أنا هروح أشوف البنت اللي
جوه وهخدلها أكل
في بيت عزيز كان بيكسر كل حاجه في الغرفه بغضب
دخل شاب في نفس عمر عزيز وقال بخض في إيه ياعزيز حصل إيه لي ده كله مكسره الغرفه كده ليه ده الكل خايف يدخلك
زفر بغضب وقال مفيش حاجه ياجلال انا كويس
بس مضيق شويه
قعد جنبه وقال في إيه ياعزيز ممكن تحكيلي ده حتى مهم حصل انا خطيبتك
ابتسم عزيز ابتسامه بسيطه وقال المهم جاهز نفسك التنفيذ بكره
قال جلال بعدم فهم ازي بكره هومش بعد بكره ولا هو لعب عيال ولا إيه ماتعصبنيش ياعزيز
رد عليه بهدوء عكس اللي جوه وقال مفيش لعب عيال انا رتبت كل حاجه والتنفيذ بكره
رد جلال بنفذ صبر بكره ازي ياعزيز بالله عليك مش سلق بيض هو حصل إيه عشان تغير الميعاد
رد عزيز بغضب محصلش حاجه ياجلال هو تغير بس وبعدين قال بخفوات انا مستحيل اسيبها هناك
ومستحيل ادمر حياتها الورديه
قرب منه جلال وقال بتقول إيه ممكن اسمع
تنهد عزيز بتعب وقال بكره التنفيذ ياجلال ويلاه أخرج عشان انام بص علي الغرفه اللي كانت مفيهاش مكان سليم وقال
ولا أنا سايب لك الغرفه وخرج،بص في أثره جلال بستغراب وقال ماله ده
كان عزيز ماشي بغضب خبط في حد كانت هتقع مسك ايدها
بصت ليه بحب وقالت مالك ياحبيبي أنت كويس
تنهد عزيز وقال بهدوء انا كويس ومفيش حاجه متقلقيش انتي ياحببتي كله تمام
قالت بشك أنت متأكد إنك بخير ياعزيز
مسح وجهه بتعب وقال كويس يا دينا شوية مشاكل في الشغل بس وان شاء الله هيتحلو
قالت والله ياحبيبي أنت بالك هيروق لما تجوز مش عارفه هتفضل خاطب لي أمتي
دينا حبيبتي تصبحي على خير أنا فاصل
وبعدين اتكلمي براحتك بس لما افوق وسابها ومشي
بصت ليه بقلة حيله وقالت ربنا يهديك ياخوي ويسعد قلبك ويروق بالك
انطوائ الليل على أبطالنا واشرقت شمس الصباح
في شقة تهاني كانت الدنيا دوشه والكل مشغول بتحضيرات عشان الضيف الثري اللي جاي
قالت تهاني بت ياوزه جهزتي العروسه قبل الباشا مايوصل
قالت عزه بحزن حاضر هروح ليها واجهزها دخلت العزه الغرفه
كانت نيجار قعده وضمه رجليها لي صدرها بخوف، بصت عزه لي أكل العشاء كان زي ماهو
قالت انتي ماكلتيش ليه لآزم تأكلي عشان عندك يوم متعب
بصت ليها بحزن نيجار وقالت مش هاكل ومش هاعمل اي حاجه حرام عليكم سيبوني امشي
بصت ليها عزه بحزن وافتكرت نفسها لما كانت زيها قبل ماتشوه طفولتها وحياتها وقالت
بصي يا؟صحيح انتي إسمك ايه، ردت بحزن نيجار
قالت بصي يانيجار مهم هتعملي انتي خلاص نصيبك اتكتب ومفيش مفر من هنا أرضي بالواقع وبلاش تعاندي عشان مش هتستفيدي حاجه
حتى لو هربتي رجالة تونه هتجيبك حتي لو في بطن الحوت كلنا في الاول كنا زيك كده وكان بنخاف على شرفنا بس الظروف كانت أقوي مننا أرضي وبلاش عيند
مسكت أيدها بترجي وقالت أرجوكي ساعديني بس أطلع من هنا وانا بعدين هتصرف بس أرجوكي ساعديني
حرام عليكي اعتبرني أختك
بصت عليها عزه وهي فعلآ صعبان عليها حالتها وتدمير حياتها وبعدين بصت ليها بحيره وقالت....يتبع