رواية مزرعة الريان الفصل التاسع 9 بقلم خلود عبيد
(الفصل التاسع)
"دوران"
( يا زمانى أبكى على حالى
واضحك خلانى فيى
وروح على شط الأمانى
واسرق لى امنية
وقول لكل أقرنى مابىِ )
قلم/خلود عبيد
**
*******
فى مكتب أزيد الريان حيث يدور نقاش حاد بينه وبين "نادر"
نادر بانفعال = انت خلاص فيوز من دماغك ضرب
ازيد هو يدور بكرسيه المتحرك بشده الى المكتب= انا حر ، مش هسمح لأى مخلوق يخالف تعلماتى
نادر بقلة حيله = غلط ، غلط يا أزيد مش بالطريق دى ،وايه ذنبها الممرضة الجديدة البنت سخسخت واغمى عليها بسببك ،اول ما تقابلها تنزل عليها ضرب كده
ازيد بأنفعال سريع = وانا مالى هى الظهرت قدامى مرة واحدة ، وبعدين حد قالها تقف قدام الكرباك وتتحدانى تستاهل الجرالها عشان تفهم من أولها
نادر بآسى = مفيش فايده اهووه ه ه ،ال فى دماغك فى دماغك
أزيد = يا سلام صعبانة عليك ،وبعدين تعال هنا ازاى اصلا تدخلها من غير أذنى ، مش يمكن تكون حد من الزفت سراج بيبعتهم
نادر موضحاً= ما هو لو حضرتك مركز هتعرف انا النهاردة هو اليوم المفروض الممرضة الجديدة تيجى فيه ،غير انها عرفتنى انها تبع مستشفى فياض مش هتكدب هى يعنى
*ليرفع أزيد حقيبة يد حريمى ،التى من الواضح انها تخص "رحيل "! ،ثم يقوم بفتحها وإلقاء كل ما بيها على سطح مكتبه
ازيد بحبكة ذكاء= انا هأعرف دلوقتى اذا كانت كذبة ولا لا
ليفتح نادر عينه على وسعهما = انت بتعمل ايه يا مجنون!!
ليعبث بالاشياء التى كانت بداخل الحقيبة ويبحث بينها على اوراق واو أى اثبات شخصية
ازيد= هأعرفك دلوقتى
*ليجد بداخلها هاتفها وقد انتهى شحنه ،ومفاتيح ، ولعبه صغيرة ،واقلام ،ومحفظة نقود ومحفظة بطاقات وبعض الاوراق الاخرى كانت بسوسته داخليه
ليمسك محفظة البطاقات ليجد بطاقتها
ازيد = رحيل صلاح اممم ،(واندهاش) لا وكمان دكتورة ،اممم حلو اوى ، متزوجة كويس
ليمسك الاوراق يتفحصها
ليجد = امم دى شهادة ميلاد ابنها دى طلعت "أم" ممتاز
ليدقق بها وينظر الى تاريخ الميلاد =عنده سنه!! وجايه تشتغل ليه دى ، مش مهم ميضرش
ثم يجد قسيمةالزواج =الزوج على طلال اممم كويس
ليدقق اكثر فى تاريخ الزواج (بصدمة) = ايه ده متجوزين من سنة !! ،اما ابنها حملت فيه امته
ليمسك ورق آخر ويجدها ورقة زواج عرفى بتاريخ يسبق ولدت الطفل بثمانى اشهر = الله اكبر!!
نادر = فيه ايه ؟ طلعت من عصابه
ليضحك أزيد بسخريه = لا الهانم كانت متجوزة عرفى ! ههههه
نادر بصدمه= ايه؟!!
ازيد مكمل سخريه= لا بس الحمد لله صلحت غلطتها ،واول ما خلفت جريت اتجوزت هههه
لم يكمل فتح الاوراق فقط اكتفى بما عرفه ، ولو أكمل الورقة التاليه لعرف انها "ارملة " حيث كانت شهاده وفاة "على"
نادر بحيرة = يعنى هتعمل ايه دلوقتى هتخليها ولا تمشيها
ليتصنع أزيد التفكير وهوممسك ورقة الزواج العرفى = اممم ، ملناش دعوة بحياتها الشخصيه مش من بقيت اهلينا دى مجرد واحده جايه تشتغل عندنا ، ولما "حازم" يرجع يبقى يعمل تشيك اب عنها من مصدره بالداخليه ، واكيد بما أن مستشفى فياض الباعتها اكيد كفائه وانا يهمنى انها ترعى "هلال " كويس لغايه العملية كويس
نادر= اه صحيح ، ايه الهببته مع "حازم" ده
أزيد بتزمر = اممم اكيد الروتر نفس ، هى الحكتلك صح ، اول ما يجى انا هأصلحه بطريقتى أنا ساعتها ما مقصدش الحصل ، المشده بينى وبينه اتطورت وقلبت بغم
ليتنهد نادر = خلاص مادام هتتصرف هخلع انا من الموضوع ،نفس صدعتنى بسببكم لازم تصلحهم يا نادر لازم تصلحهم يا نادر
ازيد = تمام قضيت المهمة ، فى حاجة تانيه
نادر= لا ، ارجوك لما البنت تفوق وغالباً هتفوق الصبح بسبب حقنه المهدء ، الله يسامحك يا شيخ جبتلها انهيار عصبى من اول ثانيه ، امال ال6 شهور هتعمل فيها ايه؟
ازيد رافع حاجبه= الله وانا مالى هى بنت مفرفره مستحملتش ، وبعدين اليقف فى وش المدفع يستحمل بقى
ليهز نادر رئسه يمين ويسار= لله الامر من قبل ومن بعد ، مفيش أمل
************************************************
**
-ياااااه ده كله حصل ليها ، صعبت عليا والله
ليلؤى فمه ويتكلم بزدراء لما حدث =امال لو تشوفى منظرها لما ابن عمتك المجنون صرخ فيها ، البنت كأن لبسها عفريت أو شافت شبح
نفس بحزن= والله يا نادر ،انا مش عارفة أيه البيحصل لأزيد من يوم الحادثه والمصايب نزله عليه واحدة وراى التانيه اتغير خالص بقى إنسان تانى غير أزيد ال أعرفة الكان مفيش فى البلد حد زيه طيب وحنين والضحكة مش بتفارق وشه
ليرتب على يديها
نادر= انا عارف انه خسر كتير ، مش سهلة ابداً على شاب فى مقبل عمره يتعرض لحادثة بشعة زى دى ويفقد قدرته على مشى ، وكمان الانسانة الكانت بتدعى الحب والوفاء تسيبه بإهانة كبيرة وتطعن فى رجولته ، هو عزل نفسه عن الدنيا كلها ،والخرجه هو حادثه موت زين و استدعاء قمر ليه قبل ما تموت وتوصيه على هلال ،وفوقهم خيانه أهل البلد بعديها على طول ليهم والخسارة البسببها عمى (والد أزيد) جهم توفى والحصل لوالدته ،الضربات كانت صعبه ومتواليه عليه اوى ، بس البيحصل صعب بيعاقب أهل البلد بطريقه الجلاد ووافق على حد قوانينه هو اى حد يخالفه يتلاقى عذابه على أيده
لتقول بآسئ نفس= مفيش فى أيدينا غير اننا ندعى أن ربنا ييبعت اليرجع "ازيد" تانى زى مكان ، ربنا وحده هو القادر على كل شئ
ليبتسم نادر على طيبه زوجته وحبيبته =عندك حق ندعى ، يااااااارب
********************************************************
**
-لم تعرف ما هذا الصوت ؟اهو صوت عصفور البلبل أم الكنارى ؟، وبازعاج من اسهم اشعة الشمس التى تتسلط وتشرق على وجهها حيث تسربت من بين تلك الستائر العجميه المصنوعة من الحرير مترزة بخيوط من الذهب ،لتفتح عينهابصعوبه وهى تشعر بصداع يكاد يفتك برئسها ، لترفع يدها وتفرك بعينها لترى بالسقف نجفه كرستاليه الصنع بها اكثر من مائتى شمعة كهربائيه ،لتتعجب!! وتتابع بعينها إين هى ؟وتجول فى الحجرة لترى الستائر الفخمة والسجاد اليدوى الفارسى والتحف الفضيه وأخير السرير القابعة عليه ،سرير كأسرت الملوك القدماء ، لترفع يدها وتفرك بشعرها اين هى ؟
وفجاة!
تأتى برئسها تلك العيون الوحشيه التى كانت تنظر لها بافتراس ،
لتنتفض فجأة مكانها رحيل بصوت مكتوم ببحه = الوحش!
لتجد الخادمة كانت نائمة على الارض بالجهة الاخرى من السرير قامت بفزع على صوتها
-انت قمتى بالسلامة يا ست هانم
رحيل بقلق وهى تتلمس شعرها ،انها خلعت حجابها = انا فين؟ وبعمل ايه هنا ؟
-الحمدلله انك بخير ، انتى بقصر الريان ،ولما أغمى عليكى عشيه "ازيد بيه " آمرنى انا والبت نعمة نسندك لغايه هنا ، وسى الدكتور نادر اعطكى حقنه وقال هتروقى على الصبح ، الحمد لله بقيتى بخير اهوو
رحيل وكانها تبحث عن الاجوبه برئسها وبغضب = انتى قصدك ان الشخص المتوحش عديم الانسانيه ،الكان بيضرب الطفل أمبارح هو نفسه أزيد الريان
لتفزع الخادمة وتسرع لها= هوششش انتى بتقولى ايه؟ ازيد بيه عنده حق ده كان المفروض كسر عضمه مش ضربه بالكرباك ضربتين كده والسلام
لتصدم رحيل وبأنفعال= انتى مجنونة انتى عارفة انتى بتقولى ايه؟
لتتحدث الخادمة بهدوء= حضرتك انا خدامتك "رواحة " ، والولد ال "ازيد بيه كان بيضربه ده اخوى "همام" كذب على سعادة البيه ولولا ستر ربنا وان ازيد بيه مراقب الجهة الخلفيه للبلد كان زمان ديابه الجبل اتعشوا بيه امبارح ، يبقى يستاهل الحصله عشان ميكذبش تانى ،لانه عارف ان "ازيد " ما بيسمحش فى الكذب أبدا ، وكمان درس ليه يتعلم انه ميكررهاش مرة تانيه
لتلبس الرعب رحيل = وابوكى وامك راضيين بكده
لتتحدث رواحة بحزن = الله يرحمهم ، لو كان عايشين هيبقوا راضيين بأبو كده كمان،"ازيد بيه" الله يكرمه يارب هو متكفل بحياتنا انا وهمام وكمان اصر ان همام يتعلم ، ازيد قلبه طيب اوى اوى ، لما تعيشى معاه هتعرفيه
رحيل بارتياب = وانا مالى وماله ، انا جايه ممرضة لطفلة صغيرة صح ولا انا غلطانه
لتبسم رواحة= يبقى انتى الممرضة الجديدة للهانم الصغيرة
*******************************************************
** هناك فى مكان أخر ،وبالاصح فى غرفة بيضاء خاليه من كل شئ ماعدا اجهزة طبيه (جهاز تنفس صناعى وجهاز مؤاشرات القلب ) وسرير ابيض قابع عليه رجل من ملامحه على مشارف الستين من العمر ،وضعه الصحى فى غيبوبه نتيجه لصدمة قلبيه تعرض لها
وتقف هناك على مقربه من سرير والدها (عثمان بيه)،وتنظر لوالدها بسخط وازدراء،والدها الذى دللها وراعها ولم يمنع اى رغبه لها فى حياته
-لتقول لنفسها = لا أعلم يا ابى ، ان إعلان وفاتك المزعوم سيفتح لى كل تلك الأبواب
أولا تخلصت من ذالك العلقة زوجى الذى اصبح لا ينفع بشئ بعد ان اوشك على اعلان افلاسه! وتطلقت واصبحت حره ، والآن يأتى لى "سراج غراب"ابن خالى العزيز ليضع بين يدى منجم من الألماس والملايين انتقضها من بخالب إبن الريان الهائم بعشقى حتى الآن
Flash bake
**فى مكتبها تجلس على كرسى مكتبها بغرور وشموخ ،كأنها أنثى الذئب بمكرها ،واعينها التى تلوج ببرائه مصنعه يتوار خلفها الخبث والمكيدة
-البقاء لله فى عثمان بيه
بتكبر=سعيك مشكور ولو انه متأخر شويه
سراج بقله اهتمام= اشغال انتى عارفة البيزنس ، صحيح سمعت انك اطلقتى
لتنظرله بتفحص= صح ، اظن انك مش جاي عشان تعزئ يا ابن خالى هات من الاخر
سراج ببتسامة خبث= احب وانتى فاهمة على طول ، ندخل فى الموضوع حسب ما عرفت انك داخلة فى صفقة كبيرة ومش معاكى سيولة
بأنفعال= جبت الكلام ده منين
سراج=مش مهم جبته منين ؟،المهم انه صح ،واظن طلاقك اثر على فك الشراكة الكانت ما بنكم خصوصاً ان شركته كانت بتنهار
-يعنى انت بتعرض عليا فلوس!
سراج=توتوتو
بحيره= آمال؟
سراج= "أزيد الريان"
-لاتعرف اصدمت ام اصابها طيار كهربائى ام اصابها الزعر مجرد ذكر اسمه امامها ، لتقف مفزوعه امامه
=ايه؟ انت بتقول ايه ، يا سراج
ليتكلم سراج ببرود= اسمعينى الاول يا ليلة ، انتى دلوقتى مطلقة يا عينى مكسورة ومسكينة بعد ما اجبرك ابوكى انكٍ تسيبى حبيب القلب "ازيد" ويجوزك الشرير الوحش طليقك
ليلة بتفكير بكلماته ويعجبها المسأله = كمل!
ليزداد سراج ابتسامته بمكر لنجاح خطته= تجرى عليه وتترمى فى أحضانه عشان يخلصك ويحميكى من الوحش الشرير الى لسه بيطاردك طليقك السابق وعايزك ترجعيله تانى
لتسأله بستفهام ليلة= تفتكر "ازيد" يرضى يرجعنى تانى ليه
سراج= اكيد هو يطول وحدة قمر زيك ملكة جمال ترضى بواحد زيه قعيد عاجز على كرسى!
ليتعكر ملامح وجهها عندماتذكرت حالة "ازيد
ليلة= انت عارف انا سبته ازاى ؟ انافضحته يوم الفرح سبته قبل الزفه بساعة
سراج= عارف ، هو من ساعتها مفيش ظل ست عدى عليه ، معنها ايه غير انه لسه هائم فى عشقك ومفيش ست قدرت تدخل قلبه تانى او تقبل بوضعه ده
-لتقف وتشعل سجارة وتنظر امامها لتفكر قليلا ويتملكها غرور الأنثى أنه لم يستطيع ان يخرجها من قلبه ، ان جمالها ملك لب عقله وقلبه ،ذلك الجمال الذى جعله يلهس خلفها ويسرع ليتزج منها ،لا تعرف ان الغروروالحماقه بينهم شعره ، وما تفكربيه الان هو الحماقه بعينها ،نسيت كيف له ان ينسها وهى التى القت بكرامته وكبريائه بالوحل
لتنظر له ليلة = وانت هتستفيد ايه من الموضوع ده؟
سراج= مفيش غير ان ساحة المنافسه فى الشغل تبقى خاليه ليا وبس ، وكمان جدتى عايزة طفل قمر
لتضحك بسخريه ليلة= طفل قمر!! امم حببتك القديمه هههه طفل قمر هو لغايه دلوقتى مش عارف أذ كان بنت ولا ولد!!
سراج بضيق= ازيد مشدد الحراسة ،متنسيش انه وريث عيلة الريان الوحيد ، انتى عارفة حاله "ازيد" (منتهى بسخريه ساخطة )
ليلة= اوكى ،بس اكيد هاحتاج مساعدك
سراج= تحت امرك
ليقوم ويقف للمغادرة
وقبل مغادرة يلتفت لها
سراج= صحيح يا ليلة نفسى اسألك السؤال ده من زمان ، ساعة الحادثة كنتى مع "ازيد" فى العربيه ،ازاى انتى خرجتى سليمة وهو ادمر كده
لتفتح عينها على وسعهما ولم ترد عليه
Bake
ليلة موجه كلمها لابيها بغرور= هرجعله يابابا ،وهبقى سيدة اعمال عيلة الريان ليا لوحدى
*****************************
رواحة =ست رحيل ، ازيد بيه طلبك فى مكتبه
لتقلق رحيل قليلأ ثم تذهب خلف الخادمة ،لتجد فى طريقها طفلة جميلة صغيره تبتسم بشوحب قليل
لتقترب منها رحيل ناسيه آمر اسدعاء "ازيد"لها
لتهبط رحيل لمستوى قامة الطفلة ،وتبتسم لها بحب صادق
=ايه العسل ده ،اسمك ايه يا قمر
-بخجل طفولى =مش اسمى قمر ،ده اسمى مامتى هى فى السما ، اسمى هلال
ليتوغل الحزن قلب رحيل لتلك الطفلة الرقيقه بعد معرفتها بأن والدتها متوفيه ،وتبتسم لها بحبور وحب وتملس على شعرها الاسود الحرير بحنان
رحيل= هلال يااااااه اسمك جميل اوى ، تعرفى اول مرة اسمع اسم جميل بالشكل ده ،انتى جميلة اوى زى اسمك
بفرح ممزوجه بخجل طفولى هلال = بجد اسمى جميل وانا جميلة عجبك
رحيل=جداً ، انا رحيل وممكن تنادينى ماما رحيل كمان لو تحبى
هلال بفرح انها ستحصل على ام لم تراها او تعرف اى معانى لتلك الكلمة الا من عمتها نفس ، ولكن شعورها لرحيل يشعرها كأنها امها بحقيقة وانها تملك" ام "مثل باقى الاطفال الذى تشاهدهم على التلفاز فهى لم تعرف للعالم الخارجى اى اشخاص غير من يدخل القصر ومن تشاهده على التلفاز
-لترتمى بحضن رحيل وتطوقها رحيل بحنان ودافئ تشعرها الحنان المفقود
(كم هو صعباً شعور أن تفقد امك ذلك الصدر الحنون ، اللهم ارحم امى وامهات الجميع)
*كان هناك من يراقب ما يحدث من امام غرفته ويفكر بماذا سيفعل ، ليدخل الى مكتبه
وينادى بصوت عالى = روااحة ، انتى يا زفته
اسفة التاخير جالى نزله معويه وتعبت ، انا مش عارفه ايه البيحصلى من ساعه بتدايه الروايه دى ربنا يستر ومتخلصش عليا