رواية المشاكسات الثلاثة الفصل السادس 6 بقلم نوران احمد
المشاكسات التلاته 6 والاخيره
بقلمي نوران احمد مليجي
ماسه وهي بتحضنها : انت حيوان ازاي تعمل كدا احنا
بصتله بخوف وسكتت
اكرم بتوتر : اهدو يا شباب مش كدا هنفهمكم الموضوع كله بس اهدو
قرب رائف لريماس اللي خافت جدا واستخبت وري اياد
اياد : اهدي نسمع بس بالعقل الأمور هتمشي اهدي يا صاحبي عشان متندمش بعدين
قعدوا وبدأ الشباب يحكو كل حاجه
اتعصب شهاب جدا وكان ناوي يخلص عليه
رائف بغضب : اهدي يا شهاب وهدي اختك شويه الي شافته مش قليل اما دلوقتي لازم نكون عاملين حسابنا لدخول اي حد علينا خلال ساعات وبص لريماس وقال بغضب كان ممكن جدا تكوني مكانها انتي وهي
ريماس بصوت واطي وهي باصه في الأرض بدموع : انا انا انا اسفه بجد حقك عليا ممكن تسامحني عشان خاطري مش هعمل كدا تاني ابدا سامحني
رائف بقرف : انا مش طايق ابص في وشك يا ريماس متوقعتش منك كدا ابدا معنديش كلام اقولهولك غير انك نزلتي من نظري
حطت ايديها علي بقها وفضلت تعيط
باك
رائف يغضب : الفجر تمشو من هنا ومشوفش وشكم حتي في البيت فاهمين حبس في اوضكم ولو عرفت ان واحده فيكم خرجت يبقا ليلتها سوده غوري انتي وهي اتفضلو
مشيو البنات علي بيتهم وهما ندمانين و بيعيطو
كان الجد والجده زعلانين علي حالهم ووصلو اهلهم من السفر وعرفو باللي حصل وكان البيت كله قاطع كلام معاهم
في اوضه البنات
ماسه : احنا فعلا ندمانين وحالتنا النفسيه زفت هما ليه قاسيين اوي معانا كدا المفروض يحتضنونا
ريماس : احنا غلطنا لازم نتحمل نتيجه غلطنا ده وهما معاهم حق اللي عملناه مش سهل لحد دلوقتي شهد بتقوم مفزوعه وخايفه من اللي حصل انا
زعلانه علي اللي وصلنا ليه بجد
شهد : كله مكتوب قولو الحمدلله واكيد هتعدي اقولكم سر بس متعرفوش حد خالص
ماسه : ها قولي قولي بسرعه اي حاجه تضيع مود الكئابه ده
شهد : اكرم قال أنه بيحبني وشكله يعني كان هيتقدم بس تفتكرو بعد اللي حصل معايا ممكن يبعد عني
ريماس : لا طبعا هو عارف انك ضحيه وبعدين هو اللي غلطان عشان معرفش يحميكي بصراحه انا بفكر علي طول في اياد
ماسه : وانا بردو وحشني الحيوان ادم برغم أنه منحرف بس بيضحكني وبيغير عليا اوي
اتفتح الباب فجاه اتخضو البنات
رائف : انزلو في ضيوف تحت عايزينكم
ريماس : رائف والله عارفه اني غلطانه موافقه علي اي عقاب بس متزعلش مني وتفضل مخاصمني كتير كدا حقك عليا
مشي رائف ومسالش فيها
ماسه : انسان معندوش بربع جنيه احساس بارد غتت
شهد : اسكتي يا محترمه واتلمي يلا نلبس ونخرج بس وهتتحل يلا بينا
جهزوا البنات ونزلوا علي تحت واتصدمو لما شافوا اكرم و اياد و ادم وناس كتير جدا عندهم اتخضو وبصو لبعض وقعدو معاهم
رائف بابتسامه : اي رايك يا ريماس بشمهندس اياد طالب ايدك مني وانا اديته معاد واهلك موافقين بس مستنيين معالي سيادتك تقولي موافقه ولالا
ريماس : رائف انت كنت بتمثل عليا كل ده بجد ومش زعلان مني صح انت بجد مش زعلان مني
حضنها رائف وقال : اكبر عقاب ليكي اني اخاصمك وكفايه عليكي كدا انتي بردو مريتي بتجريه مش حلوه وهدفك كان خير وانا مبسوط منك بس اوعي تعملي حاجه زي كدا تاني مفهوم ها اي رايك بقا في اياد
ريماس : حاضر والله مش هعمل كدا تاني ابدا وابتسمت وقالت بكسوف اللي تشوفه يا رائف انا موافقه
رائف : اذا كان كدا انا بقا مش موافق اي رايك
ريماس : لا طبعا انا موافقه اتصدمت لما لقت الكل بيبص عليها وبيضحكو اتكسفت وطلعت تجري علي فوق
ماهر : خدي يا راس المصائب كلها تعالي هنا عايزك
ماسه : اخلص ياض عايز اي عايزه الحق الحلويات في المطبخ
ادم : اقسم بالله لغد ماشي علي الارض
ماسه : بقولك اي يا واد يا رخم انت وحشك الخناق وعايز تتخانق شمرت اكمامها تعالا تعالا وريني نفسك
ادم : ايوه يا بابا ايوه يا ماما هي دي البلطجيه اللي عايز اتجوزها
ماسه بصدمه : الله يكسفك يا شيخ ازي حضرتك يا طنط انا كدا شكلي بقا وحش اوي وقبل ما تجري قالت بسرعه موافقه وجريت علي فوق
شهاب : وانتي يا استاذه واقفه كدا ليه
شهد بخوف : اسفه هطلع حالا عن اذن حضراتكم
شهاب : زي ما انتم شايفين شهد مش عايزه تتجوز دلوقتي ولا متقبله اكرم اصلا
بصله اكرم بضيق وفهم أنه غيران علي أخته
وابتسم وقال : لا هي موافقه اطلع بس انت منها وهتعمر ولا اي يا شهد
شهد بكسوف : اللي يشوفه شهاب انا موافقه عليه
ابتسم شهاب بفرخ وابتسم الكل علي اخلاقها العاليه
شهاب : اظن شكلك بقا وحش اوي دلوقتي مشوفش وشك في حياتي تاني
اكرم : بردو هتجوزك غصب عن عين اخوكي مهما حصل ولا اي يا لوجي
شدت لوجي خطيبه شهاب ودنه : شهاب اتلم كفايه كدا غيره
شهاب بضيق : خلاص خلاص موافق
ابتسمت شهد قام شهاب وحضنها بحب
واتفقوا الاهل علي فرح شهاب ولوجي وشهد واكرم وماهر و زينه وماسه و ادم و رائف ومنه وريماس واياد كلهم في يوم واحد واختاروا احسن الفنادق الكبيره وحجزو القاعه وكانت ماسه وادم في خناق علي طول
راحو البنات حجزو الفساتين وكانو مبسوطين جدا
واخيرا جه يوم الفرح كل واحد استلم عروسته اللي زي القمر ومشيو علي القاعه دخلو دخله جميله جدا وكان الفرح جميل جدا والكل مبسوط وحاسين بالسعاده لحد ما فجاه اختفوا وطفي النور وظهرت ريماس ومعاها جيتار و ماسه وهي ماسكه طبله و شهد مسكت الميكرفون وفضلت تغني اتسحر الكل بصوتها وحبوها جدا
رائف للشباب : مفيش فايده هيفضلو دايما المشاكسات التلاته الله يكون في عونكم ويقويكم دول بلوه
ادم : احلي بلوه في حياتي يا ناس
ماهر : ملزق اوي اوي يعني هتعرف انك عملت مصيبه في نفسك بس بعد سنه جواز واحتمال بعد اول يوم مش بعيده علي ماسه او ممكن تخلصوا علي بعض بدري بدري
خلص الفرح وكل واحد خد عروسته ودخلو بيتهم عشان تكون بدايه سعيده لحياتهم الجايه
وكدا تكون خلصت قصتنا
تمت