اخر الروايات

رواية القدر الفصل الثالث 3 بقلم ميرا اسماعيل

رواية القدر الفصل الثالث 3 بقلم ميرا اسماعيل 

البارت 3
رواية القدر
بقلمى ميرا اسماعيل
بالأمس كنت انا تلك الفتاه العاذبة... تلك التي لا تهتم بشئ سوي عملها.. ملابسها.. كنت تلك الفتاة التي تهتم بتناسق لون طلاء الأظافر مع ملابسها... كانت كل طموحاتي هي أن أكون ناجحة في عملي... ولكن اليوم أصبحت فتاة اخر تحولت من عاذبة الي زوجة... كنت أعلم مستقبلي وكنت اخطط له ليلاً ونهاراً.. ولكن ماذا الان لا أعلم مايجب على فعله لا أعلم حتى ماذا يجب أن أفعل كزوجة.. لم أكن مستعدة لتلك الخطوة بل بالاحري لم أضع في حسباني بأن تأتي بتلك السرعة... الكثير من الأسئلة.. هل ستكون حياة جيدة.. هل ستكون مثلما تخيلت ف أحلامي الوريدة.. هل هل هل كثيراً من الأسئلة في عقلي لاتتوقف.... ولكن اهل شئ هل ستكون حياة أشعر بيها بالأمان.... هل سأجد من احتمي به عندما أشعر بالخوف.. هل ستكون حياة مريحة... ام ساجد الألم والقسوة والخوف والقلق الدائم... لا أعلم شئ... كنت انام على وسادتي وانا خالية من اي شئ.. ولكن تُري هل ستكون حياتي مثل ماكنت عليه أم ستنقلب راساً على عقب وسقابل مالم اتخيله ف أحلامي حتى. 💔💔
بقلم إيمان ابو المجد
في دار الدهاشنة
حسن: حسان بعد ما عشج امك راح ل ابوى
سمعان: وأنى رفضت وجولت لاه
قاسي: ليه يا جدى؟ ؟؟؟
سمعان: ل منتوبا ولا من بلدنا
ماسة: طيب ما امى من بلدكم ليه موافقتش ولا هو كان عيند مع ولادك وبس،
حسن: ماسه بعدها اخوي اتجوز امك علي سنه الله ورسوله وخلفك وكان بيجى علي البلد وعندينا لما هربنا انا ونعمه امك هى اللي فتخت دارها زجلبها
نعمه :امك كانت خيتى اللي ربنا عوضنى بيها عن اهلى
اسما: بجمود وبعدين
حسن: اجنعت حسان يرجع بيكم علي إهنا وابوى هيفرح خصوصى ان أتى كت مش موجود
وهما جاين علي،إهنا العربية انجلبت ومات خسان في،وجتها
هدية: الله يرحمك يا ولدى
اسما: وماما
حسن سكت وسمعان كمل بجمود: امك مش منينا الناس نجلوها مشتشفى وماتت ومكناش نعرف عنيكى حاجه
نعمه: قربت من اسما انى أمك أنى اللى ربيتك يا بتى
اسما »روحت الملجا ازاى
حسن: لما العربية انجلبت انت فضلتى عايشة والناس ودواكى ملجا مكنوش عارفين يتصرفوا بعديها جلبت الدنيا عليكى لغاية ما ربنا عطرنى فيكى وخدتك وربيتك مع ماسه
اسما: قربت ل جدها يعنى كل مراراه في حياتنا بسببك من وراك انت وانت عادى مش،بتتهز بجد انت مش طبيعى
سمعان: تربيتك زينه جوى يا حسن انت وبت هواره
ماسه: امى وابوى محدش يتكلم عنهم
سمعان: لاه مربي،بناتك زين جوى الموضوع خلص وخلصنا واديكى رجعتى ل دارك
اسما: بيتى انت بتسمى دا بيت دى مقبرة الداخل مفقود والخارج منها يتكتب ليه عمره جديد كان نفسي اعرفكم دلوقت ندمت ندمت قوى ليه وافقت تجوزنى حفيدك
سمعان: عشان غبي جولت ليه يتجوز ماسه هو خاف من رعد واتجوزك
اسما: ههههه حتى اللي ربيته مش بيسمع كلامك
سمعان: غورى من خلحتى يا بت للمصرواية
ماسه: سما تعالى معايا وخرجوا الاتنين
حسن: براحه عليها يا ابوى دى بردك بت ولدك
سمعان: انت مخلف بت واخوك خلف بت واللى بيخلف ولاد معيز يتجوز تانى واصل انتم تجرفوا وسابهم وطلع
في الجنينه
اسما: جبتك علشان انت ترتاحى انا اللي اتوجعت طول الوقت شايفه امى وابويا ناس وحشه غلطوا وانا نتيجه غلطه اتاري،انا نتيجه حب،محدش قدرة هههه شفتى انا ابقا حفيده اللي جوا دا
ماسه: انا كمان زيك
اسما: لا انت رعد هيبعدك اما انا قاسي هيرمينى ليهم
قاسي: لاه مهيحصلش أنى بكره هواره وبس لكن انت بت عمى وبجيتى مرتى صحيح مهحبكيش لكن ليكى عندى معاملة ربنا
ماسه: معقول دا انت
قاسي بوجع: بكره تعرفوا أنى ظهركم انتو التنين واحده مرتى والتانية بت عمى رعد لو جرب منيكى ادفنه
ماسه : هو انتم بتعشقوا الدفن كدا هو يقولى هدفنك وانت برده
قاسي: تجريبا إكده
ماسة: ليه ضربت نار علي رعد
قاسي: كت متوكد انك وعيتى ليا
اسما: يا نهار اسود هو انت
قاسي: جدى كان هيجتل رعد بجد كان لازمن حاجة تاجل خطته جولت هضربه ف يده وخلصنا لكن انت.و جفتى جدامه وجت فيكى
اسما: انت غريب قوى طيب ولا شرير
قاسي: كل واحد منينا عنديه وشين انتم اجرب ناس ليا اتشوف وشي واحده بجت خيتى والتانية مراتى
ماسه: مرتى طيب اخلع انا سلام
ماسه طلعت غرفتها اتوضت وصلاه وكانت بتسال نفسها ممكن رعد يبقا عنده وجهبن
عند اسما وقاسي
اسما: ثبت ماسه لكن انا غيرها
قاسي: خابر زين انك غير،ماسه وعشان إكده اتجوزتك
اسما: ليه
قاسى: مخبرش بس دموعك وجعتنى جوى
اسما: هطلع انام كان يوم متعب
قاسي: اهربي كلها سبوع وتبجى ويايا
في دار هواره
حامد: اجعد يا رعد
رعد: امرك يا جدى
حامد: رايد اوصيك علي بت عمك ومرتك اتجى ربنا فيها
رعد: مخبرش ليه اتجوزها يا جدى
حامد: عشان هى تنفع معاك متنفعش للجاسى ولا ايه
رع: جدى دى مراتى اسمها واسم راجل تانى متحرم عليها
حامد: رايدك تحكم عجلك بطل طريجتك دى بطل تهب وبعديها تندم الرسول صل الله عليه وسلم وصانا علي النساء فاهم يا رعد
رعد: فاهم يا جدى بس هى تبطل دلع المصرواه دا
حامد: انت شفت من البنيه حاجة عفشه يبجا لما تشوف تفكر بعجلك زين ل اول يلا واعمل حسابك انت وجاسي والبنات تتدلوا مصر تجيب ليهم الشبكة وفستان الفرح
رعد: أنى وجاسي كيف دا
حامد: أنى جولت مع جاسي يبجا مع جاسي خلص الحديت عاد
يلا اتحدت مع جاسي وخبره وخبر مرتك
رعد: مرتى اخبرها كيف دلوج
حامد: معكش رقم تلفونها إياك
رعد: لاه
حامد: خبر جاسي يا ولدى مفيش،فيك فايده
رعد طلع غرفته
وكلم قاسي
جاسي: لاه رعد هواره بنفسيه بيتحددت ويايا
رعد: بجولك الكبير امر اننا ندلوا مصر بكره عشان نجيب الشبكة والفستان
قاسي بمكر: طيب زين هجول للبنات أنى
رعد: انت تجول ل مراتك هات رقم ماسه أنى اخبرها
قاسي: ممعيش
رعد: جااااااسي
قاسي خخرمت ودنى اصطبر هبعته ليك اجفل يا ولد هواره
قاسي بعت ل رعد الرقم وبعدها كلم اسما
في غرفه البنات
اسما فونها رن
ماسه: ردى
اسما: رقم غريب
ماسه : ردى عايزة انام ل تقفليه
اسما ردت: الو
قاسي : الو كيفك يا اسما
اسما: قاسى! !!!
قاسي: هو بعينه
اسما: خير. وجبت رقمى منين
قاسي: الرقم من عمى بتحدت عشان اجولك هنسافروا مصر بكره عشان فستان والشبكة والحاجات دى
اسما: شكرا مش عايزة
قاسي: مش بمزاجك إياك دا سلو بلدنا يا بت عمى
اسما: انا مش عايزة حاجة من فلوس جدك
قاسي: جدى ههههه ضحكتينى هو جدى هيدينى فلوس عشان إكده جدك لو لجاكى جنيه هيصرفك دى فلوسي لو زنجت جوى هناخدوا من ستى ارتحتى إكده وسمع صوت تليفون
دا تلفون ماسه صوح
اسما: صح
قاسي؛ متتحددش ويا ولد هواره كتير يلا تتصبحوا بالخير
عند ماسه
ماسه: سلام عليكم
رعد بتتحدى مع اى رقم غريب إياك بصي يا بت عمتى هنسافروا بكره من طلعه ربنا عشان نجيب لوزم العرس،المحك من غير،حجاب،او لبس ضيقك هدفنك مطرحك وقفل التليفون
كاسه بصت ل تليفون: مجنون وربنا مجنون
اسما : قاسي دا غريب قوى اول مره كان يبان شرير كدا اما دلوقت عكس،خالص اول مره
ماسه: رعد دا مفيش،زى اكيد تانى كان الكوكب ولع
اسما ليه قاسي،مش،وحش،قوى كدا علشان الموكب يولع
ماسه: انا مش قصدى قاسي،انا بتكلم علي رعد
اسما وماسه بصوا لبعض واتنهدوا: ياترى ايه مستنيا معاكم ي رجاله الصعيد
وناموا وجاء،اليوم التالى ورعد راح ليهم
قاسي،:يلا رعد بره من بدرى
ماسه: وعلي ايه يلا احسن دا مش،بيتفاهم بيدفن علي طول
قاسي: يبجى يجرب منيكى بلاش،تخافى منيه إكده انت بت الدهاشنه
ماسه: بس فعلا انا بخاف منه
هديه: واه وهتعيشي،معاه كيف وبزعل المره متستحملش،راجل تخاف منيه يا بتى
قاسي قرب علي هديه: أنى موجود والللى يجرب ليكم هدفنه
ماسه. :يا دى النيلة كله دفن دفن يلا
هدية: ادت قاسي فلوس علشان بنات عمه
هديه: بت حسان غيرت جاسي جوى
حسن: الخوف عل ماسه يا اماى دى بتخاف من الجطه
هجية: بس جواتها دم العالتان هتتعود
نعمه: ياريت
في العربيه كل شويه رعد يبص ل قاسي وهو واسما بيرغوا
اما ماسه طلعت مصحف وفضلت تقرا فيه
رعد :كلت ودن البنيه ارحم
قاسي: اللي غيران منينا يعمل زينا
اسما: ماسه هنروح المول الاول
ماسه: تمام اللى يعجبكم
فعلا وصلوا اسما كانت بتنقى حاجاتها بفرحه اما ماسه كانت بقلق
اسما: قاسى تعالى نشوف المحل دا
رعد: الشبكة زينه ولا رايده حاجة تانى
ماسه: لا شكرا دا كتير،كمان
رعد : بت هواره ميكترش،عليها حاجة
اسما: ماسه فستان تحفه تعالى شوفيه
ومشيت ماسه مع اسما
قاسي: رعد أنى مش هجول أنى هطيجك بس ماسه باين إكده غلبانه وطيبه بالهدواه عليها
رعد: بغضب ملكش صالح بينا فاهم يلا اتوكل من جدامى
قاسي: والله ل تندم علي،اللي بتعمله دلوجيت هروح اشوف مرتى
رعد : ام عيل صوح
ماسه وا سما اختاروا فساتنيهم
قاسي خد اسما وماسه فضلت مع رعد
رعد: روحوا فين دول
ماسه: معرفش هو انت علي طول بتزعق كدا
رعد: ايوه أنى أكده
عند اسما وماسه
اسما: واو غزل البنات انا وماسه بنعشقه
قاسي: بس إكده من عنيا وراح جاب ليهم
وراح ليهم
اسما: ماسه شوفي قاسي،جاب ايه
ماسه: واو وراحت جرى عليه شكرا يا قاسي وخدت غزل البنات منه
رعد: مااااسه
ماسه بخوف: ايه
رعد : رجعيه ليه
قاسي: رعد خلصنا هى فرحت بيه هتجلبها خناحة إياك
وقطع كلامهم
؛؛؛؛ مش ممكن اسما وماسه
اسما وماسه بصوا ل صوت
اسما: طارق ازيك
ماسه: ازيك يا ب شمهندس
طارق: مفيش فايده سالب وموجب واحده مقضياها والتانية قطه في نفسها
قاسى: والاخ بجا مين؟ ؟؟؟
اسما؛ دا طارق جارنا وصاحب شركة الديكور اللي كنا شغالين فيها
طارق: زعلت لم عمو حسن بلغنى ب انكم مش هتشتغلوا بس قال انكم هتعيشوا في الصعيد
قاسى: أنى جاسي ودى مراتى ودى بت عمى ودا رعد جوز ماسهة
طارق: اهلا وسهلا مبسوط ان شفتكم
ماسه : مرسي يا ب شمهندس
رعد: ماااسه يلا عشان نعاود
طارق: انا هاجى الفرح عمى عزمنى اتشرفت بمعرفتكم
رعد قرب وسلم عليه بوجع: تنور الصعيد ان شاء الله
ماسه. :بخوف يلا يا اسما
والكل اتحرك
قاسي: وانت بجى بتتحدتى مع الناس كلتها إكده
اسما: احنا متربين سوا
قاسي: ما هو متربي مع ماسه وهى متححدتش وياه زيكى
اسما: قصدك ايه انا مش محترمة
ماسه: اسما اهدى اكيد ميقصدش بس فعلا احنا مش بنتعامل مع طارق غير في حدود الادب
رعد: الادب متتحديش معاهم واصل ل براحه ولا. تتحدتوا واصل خلص الحديت
ووصلوا
واسما حست انها مش هاين عليها زعل قاسي
اسما: قاسي: اسفه بس انا اتصرفت بطبيعتى
قاسي: خابر دا زين بس أنى راجل ومحبش مرتى تتحدت مع ار راجل
اسما اوك مرسي علي اليوم والهدايا
قاسي: اطلعى ارتاحى
ماسه: رعد انت هتمشي مش هتسلم علي بابا وماما
رعد : لاه أنى مفضيش يلا خشي طوالى وبلاش حديت مع حد
ماسه :سلام
رعد مشي وماسه دخلت. شافت اسما وقاسي وهما بيفرجوهم الحاجات بفرحه
نعمه؛ مالك يا بتى واجفه إكده ليه
ماسه: ابدا تعبانه من السفر عايزه ارتاح
سمعان: كل ديت حاجات يا جاسي ايه
قاسي: دى حفيده الدهاشنه يعنى لازمن تبجا مفيش زيها واصل
اسما خدت الحاجات وطلعت وماسه طلعت
نعمه: ماسه مش فرحانه
حسن: خابر كت خايف من جاسي طلع غلبان عن رعد
هديه: رعد زين بس هو جوى ودميه حامى غير جاسي
نعمه :ربنا الهادى
فى غرفه البنات
اسما: كانت طايرة من الفرح بهدايا قاسي وعماله تحكى ل ماسه وماسه بتسمع وبعدها قاسي كلم اسما وفضل يتكلم معاها وماسه عينها على تليفونها لكن رعد متصلش طبعا
عدا الاسبوع في فرح وقلق علي الكل
ووصلوا ل يوم الفرح
كان يوم ممتع وكل الناس موجودة لان يعتبر اخيرا العائلتان ا تجمعوا
اسما كانت بتجهز بسعادة ام ماسه كانت مرعوبه جداااااا
في الفرح الكل كان جاى يتفرج علي بنات مصر مش اكتر والكل اتصدم من جمالهم والفرح عند الرجاله. كان حلو جداااا بالمزمار
الفرح خلص ووقت ماسه تتحرك وتبعد
اسما: هتوحشينى من يوم ما وعيت علي الدنيا وانت معايا
ماسه:ة اخيرا هرتاح من اصحيكى كل شوية
اسما: هجيلك الصبح
ماسه: هههههه يا شيخه طيب هستناكى يا حبي
نعمه: خلي بالك من حالك يا جلب امك ستك هتحطك في عينها
ماسه: متخافيش عليا
حسن: أحنا خايفين عليهم منيكى هههه أنى خابر انك هتحبي الكل وهما هيحبوكى جوى رعد دي بت عمرى حطها في عينك
رعد: متخافش أنى هعملها زى ما ربنا جال يلا بينا
ماسه مشيت مع رعد وكانت حاسه ان دى نهايتها
في غرفه اسما وقاسي
قاسي :انت حلوة جوى
اسما: بجد
قاسي: بينى هحبك يا مصرواية
اسما: هههههههه وأنا عايزة احب قاسي دا
قاسي: وعد معاكى غير م اكون مع اى حد
اسما: ياريت مندمش يا قاسي
قاسي: لاه مفيش ندم يلا نصلوا
اسما: يلا
وصلوا وبعدها اسما بقت مراته
في غرفه ماسه ورعد فى دوار هواره
ماسه: كانت مرعوبة
رعد: مالك متخشبه إكده
ماسه: ممفيش
رعد: يلا عشان نصلوا
ماسه: علي طول
رعد: هنصلوا وبعديها نتحدتوا
بعد الصلاه
رعد: أنى راجل ومرضاش واصل ان يكون ليك علاجه مع اى راجل نزول تحت بلبس حشمه والحجاب مفيش خروج غير ب اذن منى مفيش مروح دوار الدهاشنة بت عمك تيجى إهنا تنور لكن انت تروحى هناك لاه مفهوم
طبعا رعد كان بيتكلم وهو ملامحه جامده
ماسه: مفهوم
رعد : زين إكده وماسه بقت مراته. رعد كان بيعاملها بعنف مش عنف اول مره يبقا مع واحده لا ماسه حست انه بيكرها وعنف كان زيادة قوى بس ماسه كانت طول الوقت خايفه تغلط او تتكلم وكانت بتسال نفسها دا الصح
في اليوم التالى
في دار الدهاشنة
اسما وقاسي نازلين:
نعمه: حبه جلب امك
هدية: يا جلب ستك انت
قاسي: إنى إيه هوا إياك
هديه: سبتوا فرشتكم ليه يا ولدى
قاسى :هنروحوا نبارك ل ماسه
سمعان: ورعد ميجيش ليه
قاسي: ماسه بت عمى وواجب نرفع راسها
نعمه: يخليك يا ولدى هنحصلوك إحنا وعمك
هدية :وأنى كمان
اسما: مش يلا بينا
في دوار هواره
حامد: كيفك يا بتى
ماسه بخوف: اااه
حامد بشك: مالك يا بتى
ماسه: ممفيش هو رعد فين
صديقه: رعد في المكتب بيشتغل
عزيزة: انت زينه يا بتى
ماسه : ااه
هنا: ماسه تعالى اجولك
ماسه: عن اذنكم
حامد: ولادك شكلو هبب الدنيا
عزيزة: مخبراش الواد دي طالع ل مين من يوم ما عاود من بلاد بره وهو إكده
في مكان غريب في الجنينه
ماسه: ايه دا
هنا بخبث: رعد جالى اجيبك إهنا
ماسه »ليه
هنا: مخبراش
ماسه تمام
هنا مشيت وفي سرها يلا جبر يلمك المكان إهنا الحارس بتاعه حيه هتلدعك وتجيب اجلك
اسما وقاسي دخلوا وشافوا ماسه و. اقفه تتلفت
اسما: بتعمل ايه دى
قاسي : مخبرش تعالى نشوفها
اسما: مااسه
ماسه: اسما وحشتينى قوى
قاسي : كيفك وواجفه إهنا ليه
ماسه: مفيش هنا قالت
اسما: مااسه تعبااان
قاسي طلع مسدسه. ضرب الحيه بالنار
ماسه : اااااه ااااه
قاسي: خلاص ماتت هدى نفسك اسما هاتى مايه جوام
ماسه: اااااه كان عااايز يققتلنى ببيكرهنى
قاسي: هو مين دا مين رايد يجتلك
ماسه بتعيط وقاسي طبط عليها: هدى حالك الكل خرج علي ضرب النار وحسن ونعمه وهديه وسمعان دخلوا وشافوا ماسه منهاره وقاسي بيهديها
رعد: ماااااسه
ماسه قربت ولسه هتتكلم رعد ضربها بالقلم ووقعت علي الارض
نعمه : بتى
اسما: ماااسه انت مجنون
قاسي: بتمد يدك أنى هجطعلك يدك دى
سمعان. :جاسي هات بت عمك عندينا مش بت الدهاشنة اللي تنهان
نعمه: ليه يا ولد اخوى إكده
رعد: عشان زيها زى الدهاشنه كدابين
حسن: انا هدفنك بتى محدش يمد يده عليها
حامد: رعد وطى حسك
قاسي. : لا انا هجطع حسك واصل وراح يضربه قطعهم صوت اسما
اسما: مااااااااسه
الكل بص علي ماسه وكانت


تعليقات



حجم الخط
+
16
-
تباعد السطور
+
2
-
close