اخر الروايات

رواية جعلني ملتزمة الفصل الثالث 3 بقلم ريم احمد

رواية جعلني ملتزمة الفصل الثالث 3 بقلم ريم احمد


جلعني ملتزمه
البارت الثالث
لازم اعرف يعني ايه صلاة استخاره اللي قال عليها المزعج ده ممكن يكون بيألف اصلا بس هشوف
فتحت جوجل وكتبت عليه •لماذا نصلي صلاة الاستخاره
ظهر ليا ف البحث
"الاستخارة في اللغة طَلَبُ الخِيَرَةِ فِي الشَّيْءِ وصلاة الاستخارة هي طَلَبُ الخِيَرَةِ من الله عز وجل، فإن كان المسلم في حاجة للاختيار بين شيئين وصلى الاستخارة واختار أحدهم وتيسر وحدث ذلك الشي فهو الخير، وإن تعطل ولم يحدث فهو أيضاً الخير له. وهي عبادة في الإسلام، لا وقتاً محدداً لها" وقفت قدام الكلام شويه افهم معناه واتعمق فيه ووقتها فهمت هو قالي ليه اصليها علشان ده إختيار وإذا كان خير ليا ربنا هيبعت ليا اشاره إني اوافق بيه بس ي ترا إزاي اصليها هكمل بحث وأشوف
•كيف نصلي صلاة الاستخارة وظهر ليا وقتها
"أن يصلي ركعتين مثل بقية صلاة النافلة، يقرأ في كل ركعةٍ فاتحة الكتاب وما تيسر من القرآن، ثم يرفع يديه بعد السلام ويدعو بالدعاء الوارد في ذلك، وهو: اللهم إني أستخيرك بعلمك، وأستقدرك بقدرتك، وأسألك من فضلك العظيم، فإنك تقدر ولا أقدر، وتعلم ولا أعلم، وأنت علام الغيوب، اللهم إن كنت تعلم أن هذا الأمر (ويُسميه بعينه من زواجٍ أو سفرٍ أو غيرهما) خير لي في ديني ومعاشي وعاقبة أمري فاقدره لي، ويسره لي، ثم بارك لي فيه، وإن كنت تعلم أن هذا الأمر شرّ لي في ديني ومعاشي وعاقبة أمري فاصرفه عني، واصرفني عنه، واقدر لي الخير حيث كان، ثم أرضني به"
ايه ده أنا حاسه إني سمعت الدعاء ده قبل كده او شفته ممكن ايوا لحظه لحظه هو مش ده نفس الدعاء اللي قالته ليا صاحبتي نور لما قولتلها محتاره ف إختيار الكليه وكمان قالت ليا على صلاة الاستخاره دي أنا افتكرت دلوقتي بس هي بردو نفس اسلوب المزعج ده وعامله فيها شيخه طيب اكلمها لاء مش هينفع م أنا قطعت بيها علاقتي لما فضلت تكلمني ف لبسي وأسلوبي وفضلت تقول كلام كتير اهبل زيها اصلا هي والمزعج ده اللي عامل نفسه شيخ بس أنا قرفت وتعبت ايه ده يارب حلها من عندك لأني تعبت أنا قولت يارب بجد ايه ده دا أنا بقالي مده طويله ملجأت لربنا ف حاجه ولا قولتها قومت وقفت قدام المرايا وأنا بكلم نفسي وبقول: امتا آخر مره قولتي فيها يارب امتا لجأت لربنا ف موضوع أنا متحيره فيه وتعبت منه امتا أنا مش فاكره اصلا ايه ده آذان الفجر خرجت من البلكونه والمسجد جنبنا اصلا وسمعت الأذان ودي كانت أول مره اسمعه من مده طوووويله واستشعره الله من اللي بيأذن ده صوته جميل جدااا طيب أنا بعيط ليه دلوقتي دا آذان ايه اللي يعيط فيه طيب اهدي ي فرحه اهدي كل الناس دي صاحيه من نومها ورايحة تصلي إزاي قدروا يصحوا اصلا من النوم وإزاي خارجين ف البرد ده أنا لو مكانهم مش هقوم اصلا من النوم لفت نظري وأنا واقفه بسمع الأذان وشايفه الناس رايحه للمسجد أب ملتحي وماسك أيد ابنه صغير ورايح بيه للمسجد لفت نظري كلام الطفل لوالده قاله:كده ي بابا أنا ربنا بيحبني علشان قومت من نومي ورايح اصلي جماعه صح ي بابا
رد والده عليه وقاله: اكيد ي حبيبي ي حمزه ربنا علشان بيحبك جعلك تقوم من نومك وتروح تصلي ربنا يبارك فيك ي ابني واشوفك من الصالحين ف الدنيا
طيب أنا بعيط ليه دلوقتي أنا مالي طيب بيهم هما ليهم عالمهم وانا ليا عالمي أنا محتاجه اتكلم مع حد محتاجه اتكلم مع حد يحللي كل حاجه سمعت وقتها المؤذن وهو بيقول "حي علي الصلاه " اصلي ياااااه أنا مش فاكره آخر مره صليت امتا مش فاكره ولله دا انا حتى نسيت الصلاه إزاي نصليها أنا بقيت مسلمه ب الاسم فضلت اعيط وأنا مش قادره اعمل حاجه غير كده إني اعيط رفعت عيني للسما ودي لأول مره بعد سنييين كتيره وأنا بقوله يارب يارب مليش غيرك وقتها فضلت واقفه ف البلكونه وأنا منهاره وبعيط وفجأه لقيت أحمد راجع من المسجد وداخل العماره اللي قصادنا ياه هو كان بيصلي ف المسجد أنا تايه ومش فاهمه حاجه طيب أنا عايزه اصلي ايوا هصلي ولأول مره بعد سنين محتاجه اعمل كده بس مش عارفه إزاي هبدأ عادي هبحث زي م بحثت عن صلاة الاستخاره وأشوف وفعلاً بحثت وقتها ازاي اتوضي واصلي صلاة الفجر هي حاجه غريبه مستغربه فيها نفسي ازاي أنا مش فاكره حتى الوضوء بس فعلا هجرة الله بتعمل اكتر من كده ايه ده أنتِ هتبقي شيخه ولا ايه لاء مش شيخه ولا حاجه بس هصلي مش اكتر مستحيل اكون زيهم بس محتاجه اصلي احساس جاني كده مره وحده بعد سنين إني عايزه اصلي وقتها قومت وبدأت اتوضي ومع كل خطوه كانت دموعي بتنزل وحدها مش فاهمه ليه بعد م خلصت وخرجت لقيت بابا وماما واخواتي زي عادتهم قاعدين ف الصلاه وبيقرأو قرآن بعد م خلصوا صلاة الفجر بصت عليا ماما وقالتلي بتعيطي ليا ي فرحه قامت وجات عندي وقتها مسحت دموعي وقولتلها مفيش مخنوقه شويه ورايحه انام سبتها ودخلت اوضتي وأنا بعيط على نفسي عجبني شكلهم اوي اه أنا بعاند بس بحبهم وبحب قعدتهم وهما بيقرأو قرآن وماما بتصلي بيهم جماعه وبعد م بابا بيرجع من المسجد بيفضل يقرأ قرآن معاهم حاجه كده تخلي الإنسان يعيط غصب عنه من الجمال بس خلاص ي فرحه يلا كده صلي علشان تنامي فرشت سجاده الصلاه وفتحت الدولاب وطلعت الاسدال اللي ماما اشترته ليا وقاعد زي م هو ف الدولاب ملبستهوش قبل كده خالص خرجته ولبسته ووقفت قدام المرايا وشفت نفسي ب حاجه ساتره لاول مره بعد سنيين كتير بدأت الف الطرحه من غير م أظهر شعره وحده ودي كانت أول مره بردو خلصت ووقفت ودموعي سبقتني حاولت اهدي مقدرتش بعدت عن السجاده وأنا بعيط عياط جااامد مش عارفه مالي أو اي حصلي بس وقتها مكنتش قادره اهدي حاولت اهدي واقف تاني على السجاده رفعت ايديا وبدأت التكبير وبعدها بدأت اقرأ سورة الفاتحة ودموعي سبقتني خلصت وقرأت سورة الناس وبعدها ركعت ودموعي بقيت تنزل على السجاده خلصت ووقفت وبعدها سجدت وهنا حسيت أحساس غريب احساس لاول مره أحسه من سنين احساس سكينه وراحه حسيت وقتها أن حد حاضني أن حد بيطبطب عليا وقتها قولت يااااارب وأنا بعيط بصوت عالي باب اوضتي اتفتح وقتها واتقفل معرفتش مين لأني كنت ساجده وكملت صلاه وأنا بنفس الحاله خلصت ووقفت بدور على المصحف عايزه اقرأ قرآن لقيته على المكتبه اخدته وفتحته عشوائي وقتها اتفتح على سورة التوبه حسيتها اشاره وقتها بدأت اقرأ وأنا بعيط ومنهاره وبعدها قفلت المصحف وحضنته ونومت على سجادة الصلاه ولأول مره بعد 8 سنين أنام وأنا مرتاحه وحاسه بسكينه واطمئنان ف قلبي نومت وأنا مش حاسه ب اي حاجه حوليا وبعدها...
•عند ياسمين
بتتكلم ف التليفون صديقها باسم
ياسمين:ي عم هي ملهاش ف كدا اصلا
باسم:يعني لبسها وحياتها دي وف الآخر ملهاش ف مصاحبه الشباب
ياسمين:هي اه بتعمل كل حاجه غلط بس عند الشباب لاء بصراحه مش بتتكلم هي مش بتقول حرام والكلام الاهبل اللي بنسمعه بس هي بتقول غلط وأنا مليش دعوه بحد منهم
باسم: وأنا عايزها ي ي ياسمين احسن م اقلب وائل عليكِ واخليه يبعد عنك
ياسمين:بتهددني ي باسم
باسم:اللي تشوفيه بقى بكره الساعه 3 العصر تجيبها معاكي الكافيه ونقعد كلنا سوا ونتعرف اشطا
ياسمين:اشطا
بعد قفلت من باسم وقالت
طيب وبعدين إزاي هخليها تيجي معايا وتتكلم دا لو مجتش معايا باسم هيخلي وائل يسبني وأنا وقتها اموت فيها من بعده لاء لاء مستحيل أنا مستعده أضحي بأي حاجة علشان وائل يكون معايا أنا لازم اتصرف
•تاني يوم عند فرحه"
صحيت من النوم على رنة التليفون بتاعها
فرحه:ايوا ي ياسمين
ياسمين:ايوا ي فرحه اخبارك عامله ايه لسه نايمه ولا ايه
فرحه:اه اديني صحيت ف حاجه
ياسمي:بصي تعالي نروح كفايه ** نقعد فيه النهارده ايه رأيك
فرحه:تعبانه ومش قادره ي ياسمين
ياسمين :لاء لاء مش هينفع لازم تيجي معايا أنا مش هروح وحدي
فرحه:ماشي ي ياسمين هقوم البس
قفلت وقتها من ياسمين ولقيت نفسي على سجاده الصلاه وحاضنه المصحف قومت غيرت هدومي ووقتها حبيت البس دريس مش عارفه ليه بس حبيت كده دورت وسط هدومي على دريس البسه ولقيت واحد لأن كل اللي كانت تجيبه ليا ماما كنت اديه لأختي رنا وهدي خلصت ونزلت من البيت والحمدلله مقبلتش ماما ولا بابا علشان ميسألوش وقتها رايحه فين
نزلت واستنيت ياسمين ولقيتها جات وأول م شافتني
ياسمين:ايه القرف اللي لبساه ده
فرحه:قرف ايه ي بنتي م اهو حلو
ياسمين:لاء شكلك اجمل ب البنطلون الدريس مكبرك ومخلي شكلك وحش اصلا ايه ده اكيد امك اللي قالت ليكي تلبسيه صح
فرحه :لاء محدش قالي ي ياسمين انا لبسته من نفسي لأمي حبيت اغير من لبسي
ياسمين:اوعي يكون العريس أثر فيكِ ي فرحه
فرحه:عريس ايه بس لاء طبعاً أنا حبيت اغير من الاستايل بتاعي وبعدين دا كله علشان دريس ي ياسمين خلصي يلا علشان نمشي مشينا وقتها وروحنا الكافيه وقعدنا ووقتها لقيت باسم ووائل معانا ف الجامعه جاين علينا وقعدوا معانا على الطربيزه بصيت لياسمين لقيتها بتضحك ليهم
سالتها وقولتلها:ايه اللي جابهم دول
ياسمين:عادي هنقعد سوا
فرحه :نقعد فين معلش
باسم:مالك بس ي فرحه احنا مزعلينك ف حاجه وبعدين إحنا زملاء مش اكتر
فرحه:وبعدين يعني
باسم:عادي احنا صحاب مفيش حاجه
فرحه:أنتِ بتتكلمي معاهم ي ياسمين
ياسمين:عادي ي فرحه ايوا هما صحابي مش اكتر
فرحه:وعارفه أنهم كانوا جاين
ياسمين:اممم ايوا وباسم عايز يشوفك اصلا
ف هو قالي اجيبك لانه بيحبك
فرحه:انتي ازاي تخبي عليا حاجه زي دي ومتقوليش ليا عليها
ياسمين:ي فرحه أنتِ مكبره دماغك ليه يعني ايه فيها لما نكون صحاب يعني
فرحه بصت بصدمه ولقيت آخر حد ممكن تتوقعه أن يشوفها كده هي وقاعده وسط اتنين شباب ف مكان عام والكل شيافهم
فرحه:...
يتبع


تعليقات



حجم الخط
+
16
-
تباعد السطور
+
2
-
close