رواية حب المشاغبين الفصل الثالث 3 بقلم حنين هاني
بيلا: مساء الخير
مراد وهو بيرفع عينه من اللاب مساء الخي وسكت لما بصلها وقالها ده يامساء كل الحلويات هو انتي بجد حقيقيه
بيلا: افندم بجد ازاي يعني
بيلا: حضرتك انا كنت جايه هنا عشان عاوزه اوضب شقه والمهندس الي تحت قالي اطلع لحضرتك
مراد: ده يازين ماختار والله
بيلا: نعم هو انتا بشتغل مهندس ولا بتعاكس
مراد: لا والله مهندس بس انتي مزه اوي
بيلا: بقولك ايه احترم نفسك ياما هقوم امشي
مراد: لا تمشي اي هو انا كل يوم بيجي حد في جمالك كده امري ياقمر وانا تحت امرك
بيلا: تمام مشتريه شقه في مدينة نصر ويدوب علي المحاره بس وحد رشحلي المكان هنا
مراد في نفسه ده يازين مارشح والله: تمام انا المهندس سيف
بيلا: اتشرفنا ممكن اعرف بقا التوضيب هيبقا كام يوم
مراد: اعرف اسم حضرتك الاول
بيلا: اسمي بيلا
مراد بعوجة بوق: بي اي ياختي لا انا مش هقول الاسم ده انا هقولك بليله
بيلا! نعمم انتا هتهزر معايا
مراد: لا انا بجد هقولك بليله قال بيلا قال انتي قمر وكل حاجه بس مش هقولك غير بليله
بيلا: ياصبر ايوب مهندس سيف ممكن نخش في التفاصيل
مراد: طبعا طبعا ياقمر وبدأ يوريها التصاميم وهي عجبها الشغل
بيلا: تمام حضرتك هتبدأ امتا
مراد: بكره الصبح
بيلا: تمام هتخلص بعد قد اي خبط الباب ودخل يونس
يونس: مساء الخير حضرتك اتفقتي علي الشغل
بيلا: اه كلو تمام اخر حاجه بس اعرف الشقه هتسلم في قد اي
يونس: يعني حضرتك هي بالكتير اسبوع وعش.. قطعو مراد وبصلو لا يايونس الشقه بتاعتها مش هتخلص غير في اقلل من شهر بصلو يونس وسكت
بيلا: شهر اي ده كلو بيقولو ان هنا الشغل بيخلص بسرعه
مراد بمكر: لا طبعا ده شغل ولازم يكون مظبوط وانا بحب اعمل شغلي بضمير بصراحه
بيلا: تمام ماشي هتسأذن انا ومشيت
يونس: بصلو وقال شغل اي الي بضمير يابو ضمير اله ربع
مراد: اي ياخويا ده شغل بردو ولازم نهتم بالتفاصيل بتاعت الشغل كلها
يونس: الشغل بردو ومن امتا يعني وانتا بتتشد لواحده كده
مراد: مش عارف من اول مشوفتها وانا تايه في جمالها
يونس: يامشاء الله اي ده انتا وقعت بسرعه كده
مراد: سرح كده وبعدين فاق وقالو بقولك اي ياض اتكلي من هنا ومتفصلنيش
يونس: ماشي يخويا سلام ومشي وسابو في تفكيرو
عند بيلا: انسان غريب بس طريقه تلقائي كده وبصراحه هو لطيف اوي ومز وفاقت كده لا مش وقتو دلوقتي لا حب لا فوقي وسرحت كده وافتكرت وهو بيقولها لا انا هقولك يابليله ضحكت وقالت انا من بيلا ابقا بليله يلا اما نشوف اخرتها اي وروحت الفندق ومن التعب نامت
*عند مراد في البيت *
مراد: يامساء الفل علي عيونك يافوفا
فريده: مساء الخير يامارو شكلك رايق اوي
مراد: ده انا رايق علي الاخر بقولك ايه انا جعان
فريده: خش غير وانا بغفر اهو
علي الاكل
عبدالله: يونس اي اخبار الشغل بتاع انهارده
يونس: لا كلو تمام متقلقش
عبدالله: وانتا سيف العمليه بتاعت انهارده عملت معاها اي
مراد: لا ده كلو تمام وهنبدأ من بكره كمان
عبدالله: بكره؟ بكره اي يبني ده بكره الجمعه اجازه
مراد: لا عادي يابابا مش مشكله انا هنزل انا واظبط الدنيا ابقي صحيني بدري يماما يلا بقا تصبحو علي خير
فريده بشك: واد يايونس هي العمليه دي مزه
يونس: ايوه يماما
فريده: اه قولتلي بقا
*يوم جديد*
فريده: مارو اصحا
مراد. صاحي ياقلب مارو
فريده. اممم مش غريبه بقا تنزل شغل يوم الجمعه وكمان صاحي بدري مع انك مش بتصحا اصلا
مراد. اي يافوفا هنقول للشغل لا
فريده. هي عجبتك اوي كده
مراد. بقولك يافريده صباح زي الفل يلا عاوزه حاجه يلا سلام وسابها ونزل
فريده. فريده ياحيوان
نزل مراد وبيرن علي بيلا
بيلا. الو مين
مراد. انا سيف ممكن اللوكيشن عشان اروح الشقه
بيلا. اه تمام حضرتك عقبال ماتوصل اكون هناك
مراد. اوك سلام
وصلو المكان
بيلا. اسفه علي التاخير
مراد. عادي ولا يهمك يابليله
بيلا. بقولك ايه متقوليش الاسم ده انا اسمي بيلا
مراد بصلها وقالها. هو اخرك بليله يلا بقا وسعي وسابها ومشي
بيلا. يامستفز وبدأو يشوفو الشقه وبدأو شغل وبعد ساعتين
مراد. بقولك يابليله انا شايف ان هنا هنحتاج نغير الديكور
بيلا. بص اعمل الي عاوزو بس بلاش الاسم ده وبص يامهندس انا هسيب كل حاجه علي زوقك
مراد. خلاص اتفقنا يابليله بس ممكن تقوليلي سيف عادي من غير مهندس
بيلا. اوك انا همشي بقا وهاجي بليل
مراد. لا طبعا مينفعش لازم تعدي عشان تشوفي الشغل
بيلا. بس انا واثقه في زوقك ومعلش عشان ورايا اشغال يلا مع السلامه ومشيت
مراد. واثقه في زوقي مسكينه متعرفش اني عكاك اصلا بس لا لازم ياواد ياسيف تتطلع احسن حاجه عندك
يتبع
جماعه التفاعل وحش او