رواية جعلني ملتزمة الفصل الثاني 2 بقلم ريم احمد
البارت الثاني
جعلني ملتزمه
ايه ده هو نفسه ايوا نفس الشخص المزعج اللي بصحه على صوته كل يوم ايه اللي جابه ده مستحيل لاء لاء مستحيل اوافق بيه اصلا
والد فرحه: أحمد طالب إيدك ي بنتي ايه رأيك
أحمد:تقدري تفكري على راحتك والرد بيكون بعد صلاة الاستخارة تمام
فرحه بداخلها:ادينا بدأنا صلي ومتصليش ايه الهم ده
والدة احمد:بصي ي بنتي دي حاجه ترجعلك أنتِ تقدري تاخدي وقتك ف التفكير وبعد م تصلي استخاره ابقي رودي علينا ي ست البنات كلهم
فرحه:حاضر ي طنط
بعد كده استأذنوا ومشيوا
والدة فرحه:أنتِ ازاي ترودي كده على أحمد
فرحه:يوووه هو الجواز غصب يعني أنا مش عايزه اتجوزه ده عامل نفسه شيخ
والدة فرحه ضربها قلب وقلها : أنتِ ايه ب الظبط عايزه ايه كفايه حياتك اللي أنتِ عيشاها دي تعبتني معاكِ حرام عليكِ هتخليني اتحاسب عليكي أول حاجه يوم القيامه عاجبك لبسك ده رودي عاجبك منظرك ده بتعملي فيا كده ليه أنا وامك عملنا ليكِ ايه وماله الشيخ أحمد رودي عليا ماله ولا أنتِ صح عايزه اللي شبهك عايزه اللي يكون زيك كده ف كل حاجه مينفعش معاكِ الشيخ أحمد هو اصلا إزاي اتقدم ليكِ المفروض يروح يتقدم لبنت ملتزمه لابسه زي شرعي بتصلي تتقي الله فيه وتخرج ليه اولاد صالحين أما أنتِ تعملي ايه رووودي عليا
فرحه وهي بتعيط: دلوقتي أنا الوحشه أنا فيا كل ده أنا ف كل حاجه مش كويسه لبسي وحياتي وأسلوبي ايوا أنا كده عايشه حياتي كده وأنتَ جاي تحاسبني حاسب نفسك الأول ولا نسيت كانت حياتك إزاي قبل كده ايه ي بابا ولا نسيت أنك أنتَ اللي خلتني اخلع الخمار وأنا ف أولي اعدادي وقولتلي عيشي حياتك هو العمر هيجي كام مره رود عليا ولا نسيت لما ماما تدخلت لأنها هي اللي لبسته ليا ضربتها وقولتلها عايزه البنت تبقي معقده زيك نسييت كل ده علشان ربنا ابتلاك بمرض خلاك فوقت لنفسك ورجعت لطريق ربنا وبقيت تصلي وتقرأ قرآن وبعدت عن الشرب وبقيت شخص كويس بقيت أنا الوحشه أنتَ السبب ف كل ده وأنا مش هتغير ولا هعمل اللي أنتَ عايزه مني وهعيش حياتي كده
مامة فرحه بعياط:ربنا غفور رحيم ي فرحه وربنا تاب على ابوكي هو غلط ي بنتي ف حقك زمان بس حاول يصلح غلطته ألف مره وأنتِ مفيش فايده فيكِ طيب هو رجع وتاب طيب وأنتِ رودي عليا قلبك قاسي اوي كده ي فرحه ليه بتعملي كده حرام عليكِ نغسك هتتحاسبي عليها علشان خاطري فكري ف الموضوع
فرحه:كلكم بتحملوني أنا الذنب ومحدش محمله لنفسه تمام أنا الغلط وانتوا الصح
مشيت فرحه وهي منهاره وبتعيط اوضتنا قفلت الباب وقالت: ليه كل ده بيحصل معايا أنا ذنبي ايه هو السبب هو اللي خلاني كده ف الآخر راجع يقولي ارجعي كنت ماشيه صح هو اللي وداني طريق غلط هو السبب ف كل ده مش أنا وفضلت تعيط وافتكرت أن.
على الجانب التاني صديقتها ياسمين
جهزت وخرجت وقعدت جنب ابوها
والد ياسمين: ايه ي ياسمين موافقه على الشيخ محمد
ياسمين:احم لاء ي بابا مش موافقه
والد ياسمين:ليه كده ي بنتي
ادي نغسك وقت تفكري
ياسمين بخنقه:بابا مش موافقه أنا وخلاص كده
محمد:سيبها براحتها ي عم عاصم سببها تفكر وبعد كده اسمع الرد ثم استأذن محمد وعائلته وغادروا
مامة ياسمين:ممكن افهم ليه رفضتيه عايزه ايه أنتِ يعني كل عريس يجي يترفض هتتجوزي مين يعني
ياسمين:مش متجوزه أنا مش عايزه اتجوز وأنا حره ف قراري ده بعد اذنك ي بابا متناقشنيش ف الموضوع ده
والد ياسمين:براحتك طبعاً ي قلب ابوكي اللي أنتِ عيزاه أنا معاكِ فيه
مامة ياسمين:ايوا دلع فيها كده لحد م نخسرها بسببك محدش عامل فيها كده غير دلعك الزايد
والد ياسمين:اعيش وادلعها وبعدين معايا كان ياسمين وبعدين الإنسان مش بيعيش غير مره وحده خليها تعيش حياتها بقي
ياسمين: حبيبي ي بابا يلا هروح أنام
دخلت اوضتها واتصلت على فرحه
فرحه بعياط:ايوا يا ياسمين
ياسمين:مالك يفرحه
فرحه:بابا ضربني اول م رفضت العريس
ياسمين: ازاي ده يعني القرار ده يخصك أنتِ ومحدش ليه دخل ابوكي ده مجنون اصلا أنا رفضت محمد ومتكلمش معايا خالص وقالي براحتك عادي
فرحه بعياط:ياريت بابا كان فضل زي زمان كان زمانه قال كده لكن بابا اتغير اوي ي ياسمين وانا مش هوافق عليه اصلا ده من اولها يقولي صلاه ومش صلاه هي ناقصه ايه ده بقولك ايه سلام دلوقتي هروح أنام لأني اتخنقت
قفلت التليفون وفضلت تعيط وفجأه سمعت صوت احمد وهو بيقرأ قرآن وكان بيقرأ قوله تعالى" يَا أَيُّهَا النَّبِيُّ قُلْ لأَزْوَاجِكَ وَبَنَاتِكَ وَنِسَاءِ الْمُؤْمِنِينَ يُدْنِينَ عَلَيْهِنَّ مِنْ جَلابِيبِهِنَّ ذَلِكَ أَدْنَى أَنْ يُعْرَفْنَ فَلا يُؤْذَيْنَ وَكَانَ اللَّهُ غَفُورًا رَحِيمًا " وقفت قدام المرايا وشافت لبسها وقتها ودار بينها وبين نفسها حديث قوي ومشاجره قويه
ايه ده ربنا أمرني يعني مفيش حريه
النفس:م لبسك كويس اهو أنتِ مش لابسه حاجه مبينه جسمك
•بس أنا كده غلط صح
النفس:لاء مش غلط هما غلط أنتِ لاء
•بعصي ربنا بلبسي ده انا
النفس:مين قلك كده أنتِ مش بتعملي حاجه غلط وبعدين ربنا غفور رحيم
•وشعري ده
النفس:هي الناس هتسيب الكل وتركز مع شعرك دي حريه
•ده نهي من ربنا
النفس:وربنا غفور يعني عادي
•يعني انا صح
النفس: طبعاً أنتِ صح ومش بتغلطي ابداااا
وانتصرت النفس عليها ف النهايه
فرحه قدام المرايا: ايوا صح أنا صح أنا حره اعمل اللي عايزاه محدش ليه دخل بيا اصلا ومش هوافق عليه مش هوافق بس هي ايه صلاة الاستخارة اللي قال عليها دي إزاي بتتصلى ايه ي فرحه أنتِ هتسمعي ليه ولا ايه لاء لاء لاء أنا بس عايزه اشوفها هي ايه هبحث عنها واشوفها وفضلت تبحث عليها ولقيت...
يتبع