رواية توكيل زواج الفصل الثاني والعشرين 22 بقلم هبه منصور
الثاني والعشرون .
منه .مفيش يايوسف كنت جايه اسألك علي ندي لانهامش بترد عليابس انتامشغول فقولت اسيبك برحتك.يوسف .مشغول ايه بس يامنه دي نور كانت بتقولي حاجه وان.....لم يكمل كلامه بسبب مقاطعه منه له.
منه ميهمنيش الكلام ده كله يايوسف انتاحر في حياتك ده شئ يخصك انتالوحدك ميفرقش معايا سلام.
يوسف .ايه الي بتقوليه ده يامنه ميهمكيش وميفرقش معاكي ازاي يعني طب وكلامي الي قولتواامبارح ايه نسياه
منه .كلام ايه اه تقصد الإستوانه الي بتسمعهالكل بنت بتحب توقعها في هواك يايوسف بس متقلقش اناعرفاك كويس اوي وحافظه اسطوناتك دي كلها اصل كل صحباتك البنات عرفاهم كويس وكانوابيقولولي علي الهبل ده كله فمتعملش حسابك انه هيخيل عليا او اني هصدقك .
يوسف.منه انتي بتقولي ايه وبنات مين دول كلهم بنات سهله بكلمه يكونواعلي هواياازاي تشبهي نفسك بيهم يامنه اناعمري مافكرت فيهم زي مابفكر فيكي دول بنات اتسلي بيهم لاكن يوم ماتجوز مش هتجوز واحده مشيت معاهااوكنت مصاحبها هتجوز الي تصوني وتحافظ علي إسمي وبيتي هتجوز الي قلبي يختارهايامنه يعني انتي .
منه .إيه الي بتقوله ده يايوسف سيبني لوسمحت انالازم امشي وياريت متكلمنيش في الموضوع ده تاني مهماعملت مش هصدقك يايوسف .سلام.
وتركته ومشيت سريعا.
يوسف.ياندي.ندي.يوه وبعدين بقا.
ترك يوسف الجامعه وهوايحاول يتصل بهاولاكن لاترد عليه فقرر ان يحدثهامن هاتف ندي ويحاول إقناعها.
اتجه للبيت وصعد لغرفه ندي طرق الباب ولاكن لم تردعليه ففتح الباب وجدها جالسه علي مكتبها وسرحانه.دخل وجلس بجانبها.
يوسف .ندي ياندي .
ندي .ها ايه ده يوسف في ايه .
يوسف. مالك انتي الي في ايه بقالي ساعه بخبط ومبترديش ففتحت الباب اطمن عليكي مالك ياندي.
ندي مفيش يايوسف. تعبانه بس شويه انتاكنت جاي ليه في حاجه .
يوسف.ايوه في منه ياندي مش مصدقه اني بحبهاومبتردش عليا .
ندي .ليه ايه حصل لكل ده انتو اتكلمتوا.
يوسف .ايوه اناهقولك الي حصل بصي...وبدأ يسرد لهاماحدث.
ندي .انتاغلطان يايوسف هزارك وكلامك مع البنات بيدايقهاوانتامزودهاالصراحه كل يوم بنت شكل انتاكدا مش بتحبها.
يوسف.لا طبعاوالله بحبهاولوكلامي مع البنات مدايقهاانامعنتش هكلم اي حد خالص بس توافق نرتبط ياندي اناوالله مبتسلاش بيهاولا بلعب بيهاانابحبها.
ندي عارفه يايوسف والله بس لازم هياتصدقك يابني .
يوسف. مناجايلك علشان كدا كلميهاووقعيهافي الكلام واناقاعد وسيبي الباقي عليا.
ندي .مستحيل دي تموتني .
يوسف. علشاني ياندوش والله لازم اكلمهاوهيامش مدياني فرصه .
ندي .ماشي ربنايستر بقا ومتقتلنيش.
يوسف. متخافيش انا معاكي .
ندي اوك هات الموبايل من وراك .
يوسف.اتفصلي ياقلبي.
ندي.وهي تتصل بمنه .جرس ومش بترد
يوسف. اصبري بس وإفتحي الإسبيكرعلشام اسمع.
ندي .ماشي ياسيدي لمانشوف أخرتها.
منه.وقد ردت علي الهاتف .ايوه يازفته لسافاكره ان ليكي صاحبه .
يوسف وهوايضع يده علي فمه يكتم ضحكته علي تهزيق منه لندي.
ندي .بلاش قله أدب يابت انتي اتلمي كنت تعبانه المهم حصل ايه في غيابي .
منه.ولا حاجه ياختي ابن خالتك الصايع كان بيحور علياقفشاه مع واحده بتسبله وهوا مبسوط ااوي وبعدين جاي يقولي بحبك كنت هخبطه بكرسي في رأسه.
ندي وهي تنفجر من الضح علي كلام منه ومنظر يوسف فهوايجلس عاقد حاجبيه فمه مفتوح علي وسعه وعيناه متسعه للغايه من صدمته من كلام منه عليه.
ندي .هههههههههه. هههههههههه يخربيتك هتموتيني هههههههههه ايه يابنتي ده كله ليه كدا مايمكن ببحبك بجد ياهبله.
منه.مش عارفه ياندي اصدقه قلبي بيقولي صدقيه ويرجع عقلي يوقفني ويقولي انه بيلعب بيا.
يوسف وهوا يخطف الهاتف من يد ندي ويغلق الإسبيكر حتي لاتسمع ندي كلام منه.
يوسف .بس قلبك معاه حق يامنه والله العظيم بحبك يامنه ومفي واحده دحلت قلبي غيرك .
منه.بصدمه.يويوسف.انتاازي انتابتقول ايه .
يوسف هههههههههه جمعي بس الاول والله بحبك ومفي في قلبي غيرك ياعمري ولوصحبيه البنات في الجامع مديقاكي انامعنتش هكلم حدابدا غيرك انتي ياقلبي .
منه ......لا ترد عليه وقد كان كامل يقف خارج الغرفه فسمع ماقاله يوسف وظن انه يحدث ندي
يوسف.مبترديش ليه مكسوفه مني .والله انابحبك وهعوضك علي كل لحظه قضتهابعيد عنك وعن اي واحده ديقك كلامهاعني ياقلبي ها ايه بقا مش هتردي.
منه خلاص يايوسف لو سمحت كفايه كدا يوسف. يابنتي انا... .وقبل ان يكمل حديثه كانت ندي تأخذ منه الهاتف وتقول له .ندي وهي تضحك.
ندي هههههههههه كفايه كدا يايوسف بقا بلا عايزه انام وتكمل كلامك بعدين بكره في الجامعه.
يوسف .والله انتي رخمه ياندي ليه كدا بتحرميني اسمع الكلمه الي بتمني اسمعهاليه كدا .
ندي.يلا يابابا يلا شطبنايلا .وهم ان يغادر وجد كامل يقتحم الغرفه عليهم .
كامل .انتوايه للدرجه دي حيوانات مش عاملين حساب ولا احترام ليا ولا لأي حد في البيت .طبعا منتولامراعين ربناولاحرام ولا حلال ومظبطين أموركم علي الأخر بس انا هربيكم ياكلاب.
يوسف.وهوا يقترب منه.كامل انتابتقول ايه انامش فهمك قصدك ايه.
كامل.وليك عين تقف قدامي بعد الي سمعته ياحيوان انتا وضربه بوكس في وجهه فسقط يوسف علي الارض وصرخت ندي ..يوسف وذهبت له تنظرلوجهه.بقلق .
ندي.يوسف قوم يوسف .ونظرت لكامل .
وجدته ينظرلهابغضب ويقول .
كامل .جهزي نفسك هتسافري معاياامريكاوحيات امي لأربيكي من اول وجديد وأخليكي تتمني الموت يازباله .اتفوعليكوا وعلي اشكلكوا.
يوسف. وهوا ينهض من علي الأرض.انتي ياغبي ايه الي بتقوله ده انتا اكيد اتجننت .
كامل .اخرس ياحيوان ياواطي ياخساره الإخوه الي بتربطنا ببعض بس انا مبقاش كامل اماحسرتك عليها وخليتك تندم انك بس بصتلها وهيامراتي يازباله.
وتركهم وغادر البيت كاملا وغادر ذاهبا للشقه التي اشتراها وتقيم بهاكرستين منذ قدومها لمصر بعد اقتراح كامل عليهاووافقت .
