اخر الروايات

رواية مزرعة الريان الفصل الحادي عشر 11 بقلم خلود عبيد

رواية مزرعة الريان الفصل الحادي عشر 11 بقلم خلود عبيد 


(الفصل الحادى عشر)
"عقاب"
(أن تسير تبعاً لقراراتك ، أن تخالف رائى الاخرين بقناعتك ، ألا تخاف لانتصار أنسانيتك على حساب عقابك ، إذا انت أنسان شجاع )
*******
عندما دخلت "رحيل " الحجر المنزل ، صعقت من المنظر الذى أمامها ،حيث خرجت منها شهقه مكتومة لمنظر "جابر"
كان طريح الفراش ،نائم على بطنه يخرج منه صوت تأنى بسيط دليلاً على الألم الملحق بيه ، ظهره عبارة عن خريطة من الجروح البعض مازال ينزف والبعض الاخر تورم والبعض التئم قليلاً ، غير الكدمات الشديد زرقها ولونها الاحمر القاتم
كأنه ناجى من أسر حرب !!
رحيل بصدمة = مين العمل فيه كده ؟
خضرة ببكاء= أزيد بيه الله يسامحه
رحيل بأنفعال = ده لازم يتعاقب ،ده مخالف للقانون مجرم همجى
خضرة بخوف= لا لا الله يخليكى ، البلد هنا كلها تبع قانون الريان محدش يقدر يتكلم
رحيل بخوف وقلق على حاله "جابر" = هو بقاله كام يوم كده
خضرة ببكاء= من امبارح العصر كده (وتنحب بالبكاء )
لتجزع "رحيل "وتقترب منه وتحاول ان تفحصه ، وهى ترى اختلاف الكدمات منها الجديده ومنها القديمة ، وتفحص عند يده وقدمه تجد انتفاخ وتورم مقلق
رحيل وهى تنظر لرواحة وخضرة والعم ابو الفضل الذين كانوا يتابعون بفضول وآسئ
رحيل= فى احتمال فيه كسر ،غير الشحوب العنده من فقد الدم لازم يتعلق له دم ومحاليل مغذية ،غير أن فيه بعض الجروح ملوثه لازم تتفتح تانى وتتطهر
مش هينفع هنا ، لازم يروح مستشفى فيها الامكانيات دى!
ليتحدث العم ابو الفضل سريعاً= لا مقدرش يخرج من هنا ، ازيد بيه آمر بحجر له فى بيته ميخرجش منه ، لو خرج هيقتله ، التقدرى تعمليه أعمليه هنا يا دكتورة غير كده مش هيحصل
رحيل بعصبيه= ما هو كده هيموت لو متعالجش بسرعة
عم ابو الفضل = يبقى ده عمره وخلص ، معلش يا دكتورة (ولا تلقوا بأيديكم إلى التهلكه ) وهو رمى نفسه بأنه خاين يبقى يستحمل بقى الهلاك الجابه لنفسه
رحيل بقلة حيلة =استغفر الله العظيم ، طيب فى صيداليه مفتوحة دلوقتى هأحتاج منها مطهر وشاش ومضاد حيوى وقطن والذى منه
رواحة سريعا = ايوه فى صيداليه البلد فاتحة 24 ساعة بآمر من أزيد بيه
رحيل بنفسها = ازيد ازيد أسمه بقى مزعج من كتر ما سمعته
رحيل = خلاص هأكتب الحاجات العايزنها وربنا يسهل
***لتكتب رحيل ورقه كبيرة من المراهم والقطن والشاش والادويه والمطهرات وشياء طبيه عدة وتعطيها لعم أبو الفضل ليذهب ليشتريهم
لتنظر الى خضرة بحزن
رحيل =اسمعى انتى عايزة مياه دافيه وقطعه قماش قطن نظيف عشان نشوف حل فى التورم ده ، وشوفى فى جبس لأن احتمال كبير كسر فى الرجل واليد وربنا يستر وما يكون شرخ لانه ساعتها هيحتاج عمليه ولو ما حصلتش هيحصل غرغرينه وبتر لا قدر الله ، ربنا يستر
**بعد مرور بعض الوقت جاء أبو الفضل بأشياء الطبيه وقد حاولت رحيل جاهدة تخفيف التورم ومسح اثار الدم الناشف عن ظهره
ابو الفضل= جبت كل حاجة بس الصيداليه قال مش فيه مخدر ، وأعطانى حقنه بتاع كده أسمها مروفين تقريباً بدالها
رحيل بضيق= يا ااا ربى لازم مخدر ، فى جروح لازم تتفتح تانى ومش هيستحمل الألم
حضرة= اعملى اى حاجة يا دكتورة إللهى ينجدك ، المهم يخف هو هيستحمل أى حاجة المهم ما يموت
رحيل فى نفسها = ياااارب انت المعين
كان صوت ألمه يرتفع وصريخه اكثر فاكثر ، أن يفتح جرح ويضع عليه مطهر أنه لآلم محرق لاذع قاسى ثم يتم تقطيب الجرح وخياطته بدون مخدر ،هى أمر مميت (ان تخيط جرح على الحى )
قامت رحيل بتعليق المحاليل له والمغذيات فى السيرم ، لتعوضه بقليل عن فقد الدم
كان الامر الاخير المقلق لها هو تجبيس يده وقدمه لانها لم تقوم بذلك سابقا بدون طبيب مشرف غير عدم وجود أشاعة داله على مدى الكسر
غير ارتفاع حرارته المتزايد ولكن هى تعرف لماذا ؟حراراته بهذا الشكل يتخلص جسده من السموم
رحيل يتنهد وتعب= كده كل الجروح اتعالجت بس لازم يتغير عليها كل 12 ساعه ، والحرارة يتعمل كمدات برده كل شويه عشان متقلبش حمه لا قدر الله
المشكلة دلوقتى فى الكسر لازم حد يساعدنى غير صعب اعملها منغير أشاعة حتى
لتبكى خضرة = يا مرى يعنى هيقطعوا يده ورجله (وتزيد فى النحيب )
لتحاول رحيل تذكر جزء من ماضى كم حاولت أن تمحيه من ذاكرتها
Flash bake
رحيل وهىتبكى
-خلاص خلاص يا ست ريرى هاعمل جبس للقطة بتاعتك
لتنظر له رحيل ببتسامه طفيفة= =ده بجد
-جد الجد كمان ، ايه انت ناسيه انا مين هبقى أكبر دكتور جراح فى مصر كلها ،لا فى العالم كله كمان
لتضحك رحيل= يا رب يا سيدى هو انا ازعل ،وانا ابقى حرم اكبر دكتور جراح فى العالم كله
-يارب بقى نفسى تخلصى ثانويه العامه دى ونتجوز بقى
لتخجل رحيل ويحمر وجهها= بس انت هتعرف تعالج القطة ، انت دكتور بشرى غير كمان لسه هتخلص سنة الامتياز ومش اتخصصت لسه يا دكتور الا ربع هههههه
ليعاتبها برقه- بقى كده انا زعلان هتشوف ، بصى أى كسر فى اى كائن حى ، ومش متوفر ليكى اشاعه والذى منه تتعاملى معاه بحساسيه دقيقه
وكانت تتابع طريقه البدايه لعلاج الكسر قبل الاشاعة وهذا ما تذكرته من ماضى مألم لها فقد خذالها التمنى !
Bake
كانت تمشى بطريقه القديمه بصورة عمياء ، وكانت تنفذ الخطوات بفكر سارح فى مكان أخرى
حتى انتهت
واطمئنت على حاله "جابر " لبدايه الاستقرار ، وهمت مسرعة للخارج لم تعد تتحمل المزيد من الذكريات
************************
كان قد اقترب بزوغ الفجر وان تعلا صوت اذانه وهو موعد ايضا استيقاظ العاملين بالقصر
لكن الصدمة هى عند دخول البوابه الداخليه للقصر هو وجود أزيد غاضب جالس على كرسى كبير شامخ
ويبدو انه ينتظرهم وينظر لهم بغضب مكبوت
دب فى قلوبهم الرعب من منظره وطريقته فى التطلع لهم
ازيد بهدوء مرير= كنتم فين ؟
رواحة بارتعاش= كككك نا فف
لينظر لها نظره قاتله = هتكذبى يا بنت الشيخ طاهر
ابو الفضل= يا بيه الامر انه انه
ليقاطعه أزيد = انت اكتر واحد عارف عقاب اليخالف كلامى يا ابو الفضل
ليرتعب ابو الفضل
رحيل = كانوا معايا بعالج حالة أنسانيه فيها حاجة دى
لينظر لها ازيد بغضب= اظن سيادتك جايه لعلاج "هلال " بس ، واكد عليكى الكلام ده
رحيل= ان ما طلبتش منك آجر لانسانيتى يا حضرت ، انا عملته بحق الانسانيه ومش محتاجه اذن من سعادتك
لينفعل أزيد وبصوت غاضب= بس تخالف كلامى وتعالجى مجرم ممنوع من العلاج تبقى تتعاقبى ، وانا مفيش حد يخالف كلامى
رحيل بانفعال مقابل= انت فاكر نفسك مين؟ تعاقب او متعاقبش ؟ تسمح بالعلاج او ما تسمحش ؟ ايه فاكر نفسك فرعون ولا دكتاتور ، انت أنسان عادى بطلع عقدك على الناس الغلابه ، المعطيك قوة هو فلوسك وسلطتك انت منغيرهم بح ولا حاجة ، افتكر ان ربنا فوق الكل
ليشدد غضب ازيد حتى الاحتراق= كلهم عبيد عندى ، هما العملوا فى نفسهم كده يساهلوا اليحصل فيهم
رحيل= انت مش قاضى عشان تحكم يستاهلوا ولا ما يستاهلوش ، بتعين نفسك القاضى والحاكم والجلاد بدون اى شريعة او اى وجه حق
ازيد = حق حق دم بويا الراح بسببهم ، حق ان كل شبر من ارض البلد ملكى قانونا بورث ، وهما اقعدين فى خيرى وفى الاخر يطعنوا فيا ويعضوا الايد ال اكلتهم
صدمت رحيل ، لم تكن تعرف شئ عن موضوع أبيه ، او بالاصح لا تعرف شئ عن أهل البلد ، وما يحدث فيها ،فهى جديدة هنا
ليآمر أزيد احد الخدم بوضع "رحيل " فى زنزانه السرداب السفلى بقاع القصر ، اما رواحة فقط انهال عليها بالتهديد والتوعيد لمساعدة لمخالفه اوامره وغفر لها لاجل والدها ذو الحسن الطيبه معه ، اما ابو الفضل عقابه كان بخصم راتبه لعدة شهور فهو فى الاخير رجل يخدمه منذ عقد ابيه ومخلص له على غير هذه الذلة
**********************
وفى اشراقه الشمس لهذا اليوم المشحون الصراع جديد
كانت" نفس" تسير الى مدخل قصر عائلة غراب ، لمقابلة سراج لمحاولة لفك هذا النزاع العقيم ووقف سلسة من الضحايا الابرياء
لتدخل وتطلب من الخادمة مقابلة سراج غراب
لتجد الجدة فى مقابلها فى صالون القصر
الجدة = اهلا اهلا ببنت ابن اختى ، ازيك يا نفس شرفتينا
نفس على مضغ منها= يزيد شرفك يا جدتى
الجدة وهى تجلس بتهكم = ياااااه لسه فاكرة انى اعتبر فى مقام جدتك ، ولا عيلة امك عيلة الريان كلت دماغك
نفس بضيق= ملهوش داعى الكلام ده يا تيتة جواهر
الجدة جواهر بانفعال= ليه مش هما لغايه دلوقتى مش راضيين يخلونا نشوف او حتى نعرف "قمر " حفدتى خلفت ايه ؟ ومنعين ولدها عنى ؟
نفس بقلة حيلة= والله "ازيد " عم الطفل وهو اعلم بمصلحته
ليأتى صوت من الخلف ساخر غاضب
-وأحنا بردوا هنأذى ولدنا يا ست نفس عشان أزيد يخفيه عننا
لتلتفت له نفس = هو الواصى فى الاول والاخر يا سراج وهو حر
ليقف امامها سراج = حر!! ليه هو فاكر بحتت الورقه المزورة دى يقدر يخدعنا
نفس= حتى بدون ورقه الوصايه "ازيد " هو الواصى ،او الاصح أمه الحاجة اصيلة هى الواصى الفعلى حسب القانون الام والاب متوفيين يبقى ام الام وطبعا انت عارف ان ابو وام قمر الله يرحمها بردوا متوفيين يبقى الوصايه للجدة من ناحيه الاب
سراج = انتى جايه تعملى عليا دور المحاميه هنا يا نفس ، لا ! لو كده فأحب اوضحلك حاجة امه (الحاجة اصيلة ) فاقدة الاهليه من اساس حسب ما اعرف لسه بتتعالج فى المصحة النفسيه صح كلامى ولا انا غلطان
نفس= اسمح يا سراج انا مش جايه اقول مين الصح ومين الغلط ؟ ، انا جايه انبهك وحاول اوقف حمامات الدم ويروح ناس بريئه ضحيه ليها ، واخيرها عملتك الاخير، تدفع فلوس لواحد من رجاله "ازيد " عشان تدخل وتخطف طفل قمر ! انت شكلك اتجننت
الحاجة جواهر= ليه حفيدى واحنا اولى بيه ؟
نفس= حسب ما أعرف أن طفل قمر شايل أسم عيلة الريان ابن زين جهم الريان ، يبقى عيلة الريان هى الاولى يا جدتى
سراج= اسمه ايه بقى ؟ابن زين جهم الريان ؟ال لغايه دلوقتى ما نعرفش اذ كان ولد ولا بنت؟ ، عيلة الريان حبساه زى ما حبسوا امه وهى حامل فيه وفى الاخر قتلوها
نفس بغضب= كلام الجنان البتقوله دى غير صحيح بالمرة
اسمع بقى يا سراج لان الموضوع زاد وبوخ اوى ، كبريائك وكرامك المجروحة ان قمر رفضتك واتجوزت زين هى البتصورلك الهبل ده
انت لو كنت اتجوزت "قمر" لا يمكن تقدر تستحملها ولا تعرف تتعامل معاها ، قمر من اول يوم حمل والدكتور مانع تتحرك زين ها سامع زين كان بيشلها من مكان لمكان كأنها بنته مش مراته ، ووقف جمبها لما دكتور قال الطفل حالة الصحيه مش كويسة وممكن يطلع مشوة وقف بجانبها وساندها وسط انهيارها وضعفها ، زين ال انا وانت عرفين كان ازاى شخص حازم وقوى كان مع "قمر " شخص تانى خالص غير زين الرجال الشديد ال نعرفه
عايز من واحدة تقوم تعرف ان زوجها توفى و الباقى منه جزء جواها وحياتها فى كفه وحياة الجزء ده فى كفة
قمر اختار الجزء ده على حياته ، "ازيد " اتحايل عليها وابوه انها تنقذ نفسها وتوافق على عمليه الاجهاض بس هى رفضت وفضلت تحارب لغايه ما جابت "هلال " لدنيا وعشان عارفة " ازيد " هيحافظ عليه خلته الواصى
سراج بأنفعال= الكلام ده كذب كذب ، هو اجبارها تمضى ان تكمل حمل والولاده على حساب حياتها تنقذ وريث الريان الاخير
نفس= انت اكتر واحد عارف "ازيد" رغم الحصله إلا ازيد القديم لسه موجود جواه ،ازيد الطيب العمره ما كان يأذى حد ودايما يقف مع الحق ، تفتكر هيعمل كده فى قمر، وقف تدور فى الاتجاه الغلط ، دور فى الاتجاه الصح مين الوراء حادثة زين وبسبها مات! وانصابت قمر وعلى أثارها ماتت دور صح ،عشان فى متأذيش طفل قمر "هلال "
ليصدم سراج من هذا الكلام ، لم يعرف أى غشاوة اظلمت عقله عن التفكير
ويهمس بداخله اسم "هلال " ويحفر فى قلبه جزء من القمر (قمره الغائب )
**لتقف الجدة جواهر= فضينا من الكلام الفارغ ده ، مش انت التخافى على حفيدنا ، انت لا عمرك كنتى أم ولا شلتى جواكى عيل عشان جايه تتفلسفى علينا وتعملى مرافعة يا حاضرة المحاميه هنا مش محكمة
*كم طعنت "نفس " بهذه الكلمات ، كم جرحت وتعذبت روحها بها ، لم يكن ذنبها ان الله لم يرزقها الاطفال
لتنظر لها نفس بثقه = على الاقل مش برمى بناتى فى شارع خايف و استعر منهم
سراج= انتى بتقولى ايه ؟ ايه التخاريف دى ؟
نفس= ليه مش انت رميت بنتك ؟ اه صح ، لازم تنسى الموضوع مر عليه 17 سنه ، خلفتها وانت لسه عيل مراهق ورحت رمتها لابوك ، وابوك عمل زيك بش رماها فى الشارع
ليصيح سراج عاليا = الكلام ده كذب ، بنتى من كارما ماتت وهى عندها 6شهور بمرض السحاب
لتنظر له نفس وتعيد النظر للجده= متأكد!! ، ده على حسب كلام مين ؟ ، الافضل بدل ما انت شاغل نفسك بطفل "قمر " دور على لحمك ودمك المرمى فى الشارع يا سراج بيه ، زمنها دلوقتى بقت عروسة ، يمكن تلحق تحافظ على شرفك
لينظر سراج لجدته التى كانت تبتعد عن نظره
سراج = كلام ايه ده ؟ فاهمينى ، بنتى لسه عايشه
لم ترد عليه ، وفى هذه الاثناء غادرت "نفس " بعد إلقاء قنبلة مؤقته تنفجر قريبا ، وسراج سيجن حتماً
**********************
**لتذهب نفس الى قصر الريان ، وتجد الاجواء متوتر للغايه
وبمجرد دخولها تجرى عليها رواحة
لتنظر لها لنفس= فى ايه يا رواحة ؟
رواحة بتوتر = إلحقى يا ست نفس ، ازيد بيه قبض على رحيل وحطها فى سجن السرداب
نفس= رحيل مين!؟
رواحة= ركزى معايا يا ست نفس ،رحيل دى الممرضه الجديدة ، وكمان "هلال" عمالة تسأل عليها وبتبكى جامد
لتصدم نفس = ايه ؟!! يحبسها ليه ؟
رواحة = اصل اصل
نفس= ما تخلصى يارواحة فى ايه ؟
لتحكى لها رواحة ما حدث من الالف للياء
نفس بأنفعال = لا ده اكيد "ازيد " اتجنن رسمى ، يعنى مرة يضربها ومرة يحبسها ، البنت مكملتش يومين حتى
لا انا داخلة اتكلم معاه هو فين ؟
رواحة = فى المكتب
نفس = طيب روحى انتى حاولى تهدئ هلال وقوللها بتجيب حاجة وجايه ، أنا مش عارفه لحقت اتعلقت بيها كده من يوم واحد !! امته ؟ بس؟!
***********************
لتدخل نفس حجرة المكتب كانت عبارة عن شبورة من دخان السجائر
لتحك نفس بشده = ايه ده يا ابنى العمله ده ؟ هتخنق نفسك
ازيد ببرود = اخرجى لو مش مستحمله؟
نفس= اكيد هأخرج بس بعد ما تعطى امر بخروج الممرضه من سجن السرداب
لينفعل ازيد = نفس !! اخرجى من الموضوع ده ، اليخالف كلامى يستحمل العقاب
نفس بأنفعال مقابل= لا انت اتجننت بجد ، يعنى تضربها وكمان حبسها ، ثانيا بقى هى مخالفتش كلامك انت قول مفيش دكتور من البلد يساعده وهى من بره البلد وكمان متعرفش الحصل ، يبقى عقابك باطل وظلم وأفتراء كمان
أزيد مهددأً = نفس! انا حر هى تتطاولت كمان فى الكلام يبقى تستحمل بقى طولت لسانها
لتهز نفس رئسها = لا لا انت بقيت صعب صعب ، انا هأخرج قبل ما أنفجر اشوف حد يتكلم معاك انا يأست منك خالص
*******************************
وعند خروجها الى حديقة القصر تجد "حازم " قادم الى الداخل
لتتنهد نفس= الحمد لله انك رجعت من السفر ، تعال الحق صاحبك قبل ما يقتلنا كلنا
ليتظر لها حازم = ليه ايه الحصل المرادى ؟
تعاله ها حكيلك .......
انقلبت الموازين وتغيرت الاحداث ؟


تعليقات



حجم الخط
+
16
-
تباعد السطور
+
2
-
close