رواية من أنا الفصل السابع والعشرين 27 بقلم آلاء الرحمن
عند الاء وقيس
قيس دخل فيها الاوضة وهو تايه مش،عارف عايز ايه كل الي يعرفه انه عايزها وبس عايزه تكون ليه دلوقت
حطها على السرير برفق وهو بيقبل كل حته في وشها
الاء بدموع :قيس ارجوك
قيس حط صباعه على وشها وبص في عنيها واتكلم بهمس :انا مش عارف الي بعمله ده صح ولا غلط وخيانه او لا
كل الي اعرفه اني مش شايف غيرك دماغي مشغولة فيكي وبس بتطلعي قدامي بكل ست بشوفها وبقابلها الي اعرفه اني عايز املكك باي طريقة
الاء بخوف :قيس ارجوك انا مش حمل صدمة تانية مش عايزة اكون مجرد رغبة ولما تخلص تقولي مش عايزك وبدموع
انا بحبك واللهي بحبك بحب حنيتك ولهفتك وخوفك عليا الي شايفة دلوقت بعنيك ارجوك يا قيس ارجوك ارجع قيس الي عرفته وحبيته وانا هبقى ملكك دايما وبين ايديك ومش عايزة من الدنيا دي غيرك انت
قيس بعد عنها وكأنه كهربا لمسته كأنه كلامها فوقه من الي كان هيعمله ازاي ضعفه وصل فيه للمرحلة دي هو مستحيل يتعلق بست ويطلب انه يملكها
قيس بغضب :اوعي تفتكري الي عملته ده حبا فيكي او تفسريه على مزاجك اوعي فاهمه دي لحضة ضعف ومش هسمح انها تتكرر
الاء بغضب ودموع وقهر زقته من صدره :انت ايه قولي انت ايه حجر قلبك ده ما بيحركش ازاي عايزني وبنفس الوقت بتكابر على شان مين هاه على شان صاحبك
بص بقى وافهم الكلمتين دول كويس قوي عماد لو كان اخر راجل في الدنيا دي مش هتجوزه ولا هبصله لاني ببساطة بعتبره اخويا ومفيش وحده بتتجوز اخوها وبقهر اما انت يا استاذ،قيس اسفة اني دخلت حياتك وخربطتها كده وبتأسف من نفسي لاني سمحت ليها تحب وتدي كل حاجة لواحد ما بيحسش للاسف اول اختيار في حياتي خاطئ واوعدك مش هيتكرر
وكانت هتمشي من جنبه لكنه من مسك دراعها باايده وعصره وبص في عنيها :رايحة فين
الاء نزعت دراعها منه :لو عايزني افضل هنا لحد ما اولد هفضل هنا لكن كل واحد فينا هيفضل في اوضة لوحده ومحدش له دعوة بالتاني فااهم ومن بكره هنزل الشغل الي وقعت عقده النهارة وقبلت او لا ده شيء ما يخصنيش وسابته ومشيت
تحت نظراته النااريه
بعد ما خرجت خبط الطاولة برجله
قيس بغضب من نفسه :غبي غبي انا غبي انا ايه الي بهببه ده دي بكده اااه بس ومسح على شعره بغضب
عند الاء دخلت اوضة لوحدها وانهارت من العياط على الي بيحصل معاها وعلى حبها الي بيضيع قدامها
الاء بنفسها :يا ريتني ما سلمته نفسي يا ريتني ما عرفته اصلا ولا قابلته ااه لو يرجع الزمن شوية لورا كنت هبدل وهغير حاجات كتير كانت غلط من البداية
ونامت وهي بتفكر
...........ً.................ً.ً.ًً...........ً.
في الصبااح
فااق قيس على خبط جااامد تحت وكل الي في الفيلا فاقوا مخضوضين
قيس نزل بسررعه :في ايه
الخادمة :ما اعرفش،يا بيه
فتح قيس كان علاء ومعااه الشرطة
قيس ضحك بسخرية :مش تقول صباح الخير الاول
علاء :قيس من غير مشاكل انا عايز اختي وانت لو عايزها تشهر جوازك منها وتجيبها تعيش في بيتك
هنا نزلت الاء مفزوعه وهي سااهيه عن نفسها لابسه ايه
في ايه ايه الخبط ده
قيس بصلها بغضب واتجنن اكتر لما شافها تقريبا مش لابسه حاجه كانت لابسه قميص نوم بيبين اكتر ما بيغطي
قيس بغضب :اطلعي،فوق
الاء بخووف :في ايه علاء في ايه حد يفهمني
قيس بسرعة البرق مسك دراعها وشدها معاه
الاء :بالراحه هتوقعتي
قيس زقها جوا الاوضه :يا ريت يا محترمة تاخدي بالك وتشوفي انتي لابسه ايه ونازله في تحت قدام الخدم والرجاله الي واقفه تحت
الاء بصت لنفسها وحاولت تداري
قيس بصلها بغضب ورزع الباب وراه ونزل
الضابط :لو سمحت حضرتك علاء بيتهمك انك خاطف اخته
قيس بنفاذ صبر :دي مراتي وهي موجودة هنا بارادتها وحامل بابني كمان ازاي هكون خاطفها فهمني
الضابط :لو سمحت قسيمة الجواز
علاء بص لقيس بنصر لان قسيمة الجواز في ايطاليا معاه
قيس بسخرية :اتفضلوا اشربوا قهوة على ما اجيب القسيمة
مسك خرجت ولسه هتسأل في ايه شافت علاء موجود
علاء جت عينه في عينها للحظة قبل ما تختفي من قدامه بسپب صوت قيس الي قالها
ادخلي جوا وما تخرجيش
مسك جريت لفووق عند الاء تفهم في ايه
مسك :في ايه
الاء بشرود :ما بقيتش فاهمه حاجه خالص واهي زي ما تيجي تيجي
مسك :يعني ايه زعلاء عايز ايه انا مش فاهمه حاجة خالص
الاء :علاء عايز ياخدني وده حقه وقيس عايزني على شان الي ببطني وانا بين نارين اخويا وجوزي وابني
مسك مسكت ايدها بحنيه :الاء اعملي الي اناي مرتحاله انا شايفه حب قيس بعنيكي وحاسة كمان انه هو بيحبك وبيداري على شان عماد
هنا دخل قيس
الاء بصتله وهو ما اهتمش دخل خد حاجة من صندوقه وكان هيخرج
الاء ندهتله:قيس
قيس فضل مديها ضهره ووقف يسمع هتقول ايه
الاء _بدموع :سبني اروح معاه يا قيس وليك مني احافظ على ابنك الي ببطني وانا بحررك من اي مسؤوليه انت متحملها بسببي ارجوك انا تعبت
قيس طنشها ولسه هيمشي
الاء صرخت بدموع :قيس انا بكلمك
مسك بحزن على حالها :اهدي يا الاء ده مش حلو على الي ببطنك
الاء بدموع
انت عايز ايه قوولي فهمني انا ما بقتش فاهمه حاجه انت عايزني ولا لا ولو لا انت متمسك فيا كده ليه هاه واوعى تقولي عماد زفت او على شان الي ببطني انا بقيت حاسه انك بس عايز تذلني تقهرني طلقني يا قيس طلقني ابوس ايدك انا كرهتك
مسك بدموع :سيبها يا قيس سيبها تروح مع اخوها وما تاخدهاش بذنب هي ملهاش دعوة فيه وافتكر ماما دايما كانت بتقولنا ايه متاخدش اي حد بذنب حد تاني
قيس قرب من الاء بنظرات مرعبه :ما اسمعش صوتك نهائي واوعي تفتكري انه دموع التماسيح دي بتأثر فيا فاهمه تترزعي هنا وما اسمعش صوتك نهائي ومش حب فيكي لا لانه مش قيس البحيري الي يكون ابنه جي في السكه ويسيه يتولد عند غيره فاهمه
الاء بغضب :يبقى ارتاح الي ببطني مش ابنك
هنا قيس ضربها بكل قووته بالالم ومسك شعرها بغضب
قيس :ولا قيس البحيري يسمح لوحده على ذمته تقول انها حامل من غيره وبفحيح افعى ده يبقى موتك قصاد غدرك وخيانتك وزقها وخرج
الاء بعلو صووتها :بكرررهك يا قيس بكررهك
قيس طنشها ونززل تحت
قيس :اتفضل قسيمة الجواز
الظابط خدها وبص عليها وبص لعلاء
علاء لقيس بغضب
الضابط استأذن
قيس بسخرية :خلصت حركات العيال بتاعتك ولا فاضل حاجه تانيه
هنا دخل عماد
عماد :مساء الخيرر
قيس :اهلا ايه متفقين ولا ايه
عماد :وقف المسخره الي بتحصل دي كفايه كده
قيس رفع حاجبه
عماد :الي بتعملوه انتوا لاتنين ما ينفعش انتوا بتأذوا اقرب الناس ليكم انسوا الي فات وابتدوا من جديد
قيس بغضب :انت الي بتقول انسى انسى ايه بالزبط انسى انه دمر حياة مسك انسى انه خاني مع اعز الناس عليا انسى الغدر انسى انه استغل اني فاقد الذاكرة وجوزني اخته وخلاني غدرت باعز صاحب ليا انسى ايه ولا ايه
عماد :انسى على شان تعرف تعيش مع مراتك وابنك الي جاي في السكة
علاءبغضب :انا عمري ما غدرت فيك انا كنت طول عمري معاك وفي ضهرك مسك انا حبيتها حبيتها من كل قلبي وخفت لو قلتلك تفتكرها خيانه وابني اقسم باللهما قتله وكنت بحبها بمل جوارحي وكنت هتجوزها لكن انت الي لغبطت كل حاجة لما عرفت وعملت المستحيل على شان تبعدني عنهم
قيس زقه بغضب :عاارف يا اخي لو كنت متجوزها وعامل معاها اي حاجه كنت هعذر واقول احترم الصحوبيه ولو شويه لكن تعمل كده تفيي على دي صحوبية
عماد بصراخ :الي حصل حصل انتوا دلوقت في واقع ولازم حل يرضي الكل
قيس بصله بغضب :حل ايه يا ابو حل انت الاخ الي قدامك معقد كل المواضيع حل ايه الي يرضيك انت وانت شايف حب حياتك مع اعز صحابك وحامل بابنه حل ايه الي يرضيني انا وانا شايف نفسي متجوز اخت اوسخ بني ادم عرفته في حياتي وده هيبقى خال ابني ده انا ما يشرفنيش ابص في وشه
علاء مسكه من قميصه بغضب :هطلقها فاااهم ولو مش هتطلق لازم تشهر جوازك منها
قيس زقه بغضب :لا هطلق ولا هشهر وهفضحك يا علاء زي ما فضحت اختي بالزبط واشرب بقى من نفس الكاس
علاء بغضب :انا بقى دلوقت بقيت بشك انك ما كنتش فاقد الذاكره وعملت كل ده على شان تنتقم وبس
قيس :يمكن
عماد:انتوا النقاش معاكم مستحيل
قيس :علاء اطلع بره بيتي ومش عايز اشوف وشك هنا مره تانيه وانسى لو ليك اخت هنا لحد ما تولد وبعد ما تولد انا بنفسي هرميها بره البيت لما اطمن انه ابني مش هيتربى في بيت وسخ زيك فاااهم
الاء كاانت واقفه على السلم وسامعه كل كلمة بتتقاال ودمووعها بتنززل بصمت وصدمة مخيفه من كلام قيس
عماد بص للسلم وجت عينه في عينها وقلبه اتحرق من نضراتها ليهم
عماد بلهفه :الاء انتي كويسه
الكل بص للناحيه الي باصص عليها كانت الاء وهي بتعيط جاامد
مسك بدمووع :قيس الاء خدت حبوب تسقط البيبي وانا ما قدرتش اوقفها
27
الاء كاانت واقفه على السلم وسامعه كل كلمة بتتقاال ودمووعها بتنززل بصمت وصدمة مخيفه من كلام قيس
عماد بص للسلم وجت عينه في عينها وقلبه اتحرق من نضراتها ليهم
عماد بلهفه :الاء انتي كويسه
الكل بص للناحيه الي باصص عليها كانت الاء وهي بتعيط جاامد
مسك بدمووع :قيس الاء خدت حبوب تسقط البيبي وانا ما قدرتش اوقفها
قيس بغضب :انتي بتقوولي ايه
الاء بصت لقيس بدموع وقهر :انت بتكرهني للدرجة دي
قيس بغضب قرب منها ومسك دراعها :انتي خدتي حبوب تسقط الولد بجد
الاء بألم :ده كل الي يهمك ده الي فارق معاك انا مش مهمه بالنسبالك للدرجادي
عماد بخوف ولهفة :الاء انتي كويسه حصلك حاجة
الاء بصت لعماد بألم :كنت دايما بشوف خوفك ولهفتك عليا حاولت احبك لكن اقسم بالله عمري ما قدرت اشوفك غير اخويا وعمري ما كنت اتوقع اني اعشق اقرب بني ادم ليك لكن لقيت نفسي بحبه ما قدرت امنع نفسي من اني احبه وهو كانت كل حاجه فيه تتحب
قيس شد على ايده بغضب من كلامها مع عماد
مسك بدموع :مش وقت كلام دلوقت ابوس ايديكم البيبي هيروح ما تكرروش الي حصلي زمان
علاء بصلها بندم كبير وكانه الزمن بيدور نفس الموقف ونفس الالم ونفس النظرة
قيس بثواني حمل الاء وهي غابت عن الوعي وعماد دموعه بتنزل بصمت والم من كلامها وعلاء حصل قيس بعربيته
قيس بسررعة البرق كان بالمشفى ودخلها طوارئ وكان برره دماااغه بتلف هو خايف على مين فيهم ولو خايف على الولد عايزها هي تقوم وتخف ليه قلقان عليها كده ليه
عماد بغضب :عجبكم الي حصل ده انتو ايه ما بتحسوش ما بتفهمووش
علاء بص لقيس :كله بسببك لو حصلها حاجه هتكون انت السبب
قيس بغضب اكبر :انت تخرس خاالص لانه كل الي حصل زمان ودلوقت انت السبب فيه
عماد بصراخ :اخرسوا انتو لاتنين وبصولي وبص لقيس انت هتعلن جوازك عليها بالزور بالعافيه هتعمل ده وبص لعلاء وانت تطلع من حياتنا للابد فااهم
علاء بانفعاال :دي اختي عارف يعني ايه اختي مش هسيبها
مسك بدمووع :ابوس ايديكم بلاش خناق دلوقت احنا بمشفى والاء بتموت جوا ادعولها تقوم بالسلامة وتخف
علاء بص لقيس بغضب
عماد بقلق عليها :هما اتأخروا جوا كده ليه
هنا خرجت الدكتورة
قيس بقلق غير ظاهر :حصل ايه البيبي في حااجه
الدكتورة :الحمد لله الجنين بخير وقدرنا نوقف النزيف لكن خدوا بالكم منها هي نفسيا وجسديا مش مستحمله
مسك جريت عليها لجوا الاوضه ودموعها بتنزل
مسك :الاء انتي كويسه حاسة بايه
الاء بدموع صامته :ما نزلش يا مسك البيبي ما نزلش بعد كل الي سمعه من ابوه ولسه متبت يجي للدنيا
مسك مسحت دموعها :مش يمكن ربنا ليه حكمه من ده مش يمكن عايز يفضل الرابط الي يربطك مع قيس للابد ويقربكم من بعض
الاء بقهر :اخووكي بيكرهني هو مش فاكر ليا اي حاجه خالص هو بيستنى اولد وياخد ابني ويرميني انا سمعته سمعته وهو بيقول هرميها واخد ابنها انا تعبانه تعبانه يا مسك
هنا دخل علاء بلهفه :الاء انتي كويسه انتي مجنونه تعملي بنفسك كدده ليه
الاء بقهر :انت الي بتقول ليه بعد كل الي بيحصل وهيحصل بتقولي ليه الزمن يا اخويا بيكرر نفسه الي اتعمل في بنات الناس اهو اتعمل باختك وبنفس الاسلوب
علاء بغضب :انا ما عملتش حاجة ومسك اهي قدامك تقدري تسأليها انا كنت متجوزها وكنت هعلن جوازنا واطلبها لكن قيس هو الي بوظ كل حاجة لما عرف انا عمري ما تخلى عن اي حد الا لو هو اتخلا عني
مسك ضحكت بسخرية وسكتت
علاء مسك دراعها بغضب :ما تضحكيش وتسكتي كده اتكلمي قولي الي حصل قولي ان انا كنت مستعد احارب على شانك قولي انه مش انا الي نزلت ابننا وانه مات لوحده
هنا دخل قيس وضربه بالبوكس بغضب جاامد :قولتلك ميت مرره اوعى تكلمها او تقرب منها مسك خط احمر فاااهم الي عملته ده ما يتكررش
علاء زقه بغضب وردله البوكس والبنات بتعيط وخايفه
علاء :لا مش هسكت ولا هبعد الا لما تقوول للكل ان انا ما غلطتش وانت الي كبرتها وانت الي موتت ابني
عماد :بس خلاص انتوا مش شايفين انتوا فين هاه
علاء وقيس بصوا لبعض بغضب
الاء عيطت جاامد وايديها على ودانها
علاء :الاء
الاء بدمووع :بس خلاص ابوس ايديكم ما تتخانقوش كفايا انا تعبت
قيس كان بينتفس بغضب وخرج من غير ما يتكلم وعماد حصله
علاء بص لمسك :انا ما غلطتش ولو تراجعي كل الي حصل زمان هتعرفي اني ما غلطتش وعمري ما اتخليت عنك
..............................................
عند عماد وقيس
عماد :انت لازم تحل الموضوع بينك وبين قيس انتوا كده بتأذوا اقرب الناس ليكم
قيس بغييرة وغضب :انت خايف على مراتي اكتر مني ولا ايه دي مراتي وعلى اسمي وابني ببطنها
عماد بسخرية :يا رب تقدر تحافظ عليها بس هه
قيس بندم :قولتلك ما ينفعش يا صاحبي مش هننسى احنا لاتنين قولتلي حاول هفضل اشوفها بعينيك زي ما انا شايفها دلوقت وشايف خوفك وقلقك عليها اكتر مني انا شخصيا
عماد :انت بتحبها وبتكابر على روحك اسألني انا انت حبيتها مرتين مره وانت فاقد الذاكره ودلوقت وبتلوموني ليه حبيتها وعافرت على شانها واتنهد
قيس تأكد اني عمري ما ابص على حاجه بتاعتك انت صاحبي واخويا وهتفضل كده
قييس خبط الكرسي برجله واتنفس بغضب
.............................................
عند مالك ورانيا
رانيا :مالك انا سمعت ان مرات اخوك بالمشفى
مالك :بتهزري وهو لحق ليه
رانيا :اجهاض او حاجه زي كده وبخبث بقولك ايه دي احسن فرصه تروحله وتحسسه انك جنبه وخايف عليه وعليها
مالك بسخريه :وانتي فاكره قيس هيكون دلوقت بحاجتي او بحاجه اي حد
قيس دلووقتي لو شافني مش هيرحمني خاصه بعد الي عملناه في الشركة
رانيا :مالك في ايه ما تسترجل كده وتعرف ترجعه لصفك من اول وجديد
..............................................
عند مسك والاء
الاء بدموع :قوليله يسبني في حالي يا مسك قوليله اننا مش هنقدر نعيش كده ده بني ادم مؤذي جدا
مسك :اصبري يا الاء هو بيحبك لكن بيكدب على روحه على شان عماد وده غباء مش فهلوه
الاء :انا لازم ارجع مع علاء ما ينفعش افضل هنا
مسك :الاء فكري في الموضوع انتي مجنونه ما ينفعش ترجعي وانتي حامل لسان الناس مش هيرحمك
هنا دخل قيس بكل برود وبصلهم بصمت
مسك :في حاجه يا قيس
قيس بأمر :اطلعي يا مسك وسيبينا لوحدنا واوعي تخلي الوسخ الي برا يقربلك
مسك اومأتله وكانت هتمشي لكن الاء كانت ماسكه ايدها بخوف
قيس :سيبي ايدها مش هاكلك
مسك سحبت ايدها منها وخرجت
قيس قرب الكرسي من سريرها وقعد والاء دارت وشها وعينيها الي مليانه بالدموع عنه
قيس بفحيح افعى :والله لاندمك على الي عملتيه بروحك ده
عايزة تسقطي ابني ابن قيس البحيري دي بنات مصر كلها تتمنى ابصلها وانتي عايزة تسقطي ابني
الاء بقهر :هه يجوا يعيشوا في جهنم الي انا عايشة فيها.
قيس بغضب :اخرسي
الاء التزمت الصمت
قيس مسك شعرها وقرب منها بغضب حسابك على الي عملتيه بعدين لكن دلوقت لازم تعرفي ان الجمعة الي جي فرحنا هعلن جوازي عليكي
الاء بصتله بصدمه
قيس :ما تتأمليش اوي كده هعلن جوازي عليكي مش على شانك ولا على شان الكلب الي بره ده لا
على شان ابني لما يجي الدنيا ويجي وراسه لفووق
الاء بدموع :طلقني
قيس بسخريه :ما تخافيش هطلقك لكن بعد ما تولدي
هنا اتفتح الباب ودخلت جمانه
جمانه بخوف ولهفه :قيس حبيبي انت كويس في انا قلقت جدا لما عرفت انك بالمشفى
قيس شال ايدها عنه وبص لالاء الي بتبصلهم بألم
قيس ببرود :انا كويس ما تخافيش
هنا جاله تلفون
قيس :الووووو
قيس بيه والدك هرب من المخازن ومش لاقين ليه اثر