اخر الروايات

رواية رحيل الهواري الفصل التاسع عشر 19 بقلم هايدي الصعيدي

رواية رحيل الهواري الفصل التاسع عشر 19 بقلم هايدي الصعيدي


ف القاهره ...

والد رحيل كان ف الشقه بعد الغد وكان قاعد شارد و مهموم قربت زوجته بالشاي

زينب : مالك ي محمد قاعد كده ليه

محمد بقلق: مش عارف ي زينب قلبي مش مطمن ع رحيل ...

زينب : ليه كده بس ي حبيبي ده انا مكالمها انهارد الصبح كان صوتها كله فرحه وسعاده ومرتاحه مع مراد بيه اووي

محمد : مش القصدي زينب بس انشا الله خير .. ويغير الموضوع

.. ايه زوزو مش ناويه

تخلينا نخاوي رامي ولا ايه

اتنفضو هما الاتنين ع صوت رامي

رامي بصوت عالي : لاااااا ايه ي حج الكلام ده متشكرين انا مرتاح ع كده عايز تجبلي واد يدخلني الجيش

محمد بسخريه : ااه

رامي بضحكه : الشارع الي وراه ده انا اروح اعمل فيكم محضر ابن.. وشاف ابوه الي بيخلع الشبشب وهرب .. وهو بيقول .. ابن ناس طيبين والله...

محمد يلا ي سافل ي ابن الكلب ماشي ي فاشل لما اشوفك

وهدخلك الجيش ي رامي وانا وانت والزمن طويل.. قومي ي زينب

رامي خرج دماغه من باب الاوضه : بس بقاي حج انت هتعيش

دور روشتي اباظه ليه انت كبرت خلاص ع الكلام ده

محمد بصوت عالي : يلا ي خ ** اسمه روشتي مانا بقول انك مش

مظبوط يا اه انت والشله الضيعه الي بتمشي بنطلها عند ركبها وهي

مش حسه ماشين مصدرنها ماشي ي رامي ماشي .. قومي ي زينب زينب بضحكه : يخيبك ي محمد انت هتعمل دماغ بدماغ العبيط ده

رقيه كانت مع عامر ع الفون الي سامع كل حاجه كانت طالعه تاخد النسكافيه بتاعها ...

عامر بصحكه : ي بوووي اخوكي ده مسخره

رقيه بسخريه : انت كده شوفت حاجه ده انا عايشه في فقرت عالم البحار

عامر بسهتنه كلها ايام وتعيشي جوي جلبي ي جلبي

رقيه بستعباط : هيييح متسبتنيش

لقت شبشب مقاس ۸۸ لازق فيها

محمد : هيييح ي بنت الكلب طالع تحبي قدامي ي سافله انا اصلا معرفتش اربيي ي زززينب انا معرفتش اربيي ي زينب انا ماليش

غير رحيل هيا دي حبيبت قلب ابوها ...

رقيه طلعت تجري ع الاوضه وهيا بتضحك وعامر مات ضحك

عليها ...

رقيه : بس بقا عشان انت السبب

عامر : انا ي بتي

رقيه : ااه ي بني صدق صعبت عليا مسكين والله

عامر: مسكين وغلبان و محروم حنان كمان هاتي بوسه عطف و

شفجه عاد

رقيه بضحكه عليا وهيا نسيه الباب مفتوح وراها

محمد : حلووة ضحكت الرقصييين دى ى بنت الكلب انا هتعب

>قلبي معاكم ليه انا نازل الورشه ي زينب عيال تشيب...

رامي طلع من الاوضه بهمس : نزل ي ماما

لقاه ابوه مسكه من قفااه : تعالي ي روشتي انزل معايه الورشه

يمكن تنشف شووية

ف القاهره ف مكان تاني

شهد من الفجريه جهزت نفسها عشان راجعه للصعيد وخلاص ع وصول ... وفتكرت ليله امبارح

"شهد" قربت من هشام الي لسه متعشي وقاعد يتفرج ع التلفزيون وهيا لبسه ترنج لونه اسودي جنن ع جسمها المليا ان الابيض...

شهد : ايه ي هشام مش ناوين نرجعو البلد ولا ايه هشام : ي حببتي انا جبتك وجيت لما شوفت اعصابك تعبانه بس لو

شوفتي نفسك بجيتي زينه نرجعو ي جلبي انا ليا غيرك ...

شهد بحب ربنا يخليك ليا ي ولدي عمي

هشام قرب منها : برضو ي غشيمه اجولك ي جلبي تجوليلي ي ود عمي

شهد وضعت ايدها بحب ع وجنته : ما هي دي اكثر حاجه هحبها ف حياتنا .. انك جوزي

وحبيبي واخوي وفوج ده كلو ولد عمي الي

رباني ويفهمني من نظرت عين يعني ابوي كمان هنحس اني رجعت

عيله بضفاير وانا ف حضنك ي ود عمي...

هشام قلبه دق بعنف عندك حج ي حبيبتي انا هنحس ان كل يوم
هشام قلبه دق بعنف عندك حج ي حبيبتي انا هنحس ان كل يوم هنحبك اكثر من اليوم الي جبليه وكل ما افتكر اني دي بت عمي العيله ام ضفاير الي طلعت جدامي يوم بيوم بجت مرتي جلبي يفر بين ضلووعي وقرب منها وخد شفيفها ف بوسه كلها عشق وغرام

وحملها ودخلو الغرفه بتعتهم ... بعد جوله كله عشق

هشام وشهد نايمه ف حضنه : شوفي لو عايز نرجع الصبح جهزي نفسك وف البدري نمشي

شهد قبلة وجنته بحب : ربنا يخليك ليا ي جلبي خلاص انا هجوم اخد دش ورتب الشنط

قامت شهد وهشام دخل وراها شهد بكسوف : هتعمل ايه ي هشام

هشام مسك صدرها بشهوة : مساعدك ي بت عمي وقرب خدها ف بوسه كلها شهووة .. انتو دخلين وراهم الحمام ليه ي وقحين .

ورجعت شهد من تفكرها ع صوت هشام ...

هشام : احنا دخلنا ع اول البلد اهو ي شهدي
شهد ي بووي امي وحشاني جووي هيا ورحيل ومراد الصغير امي هتجول مخلاش حاجه من الغالي الله يرحمه .. بعبره

هشام : خلاص ي حبيبتي متبكيش لاجل كحلتك الحلوة دي متخربش وبعدين ربنا يبارك ف ولده ويرزج مراد الخلف الصالح...

شهد ابتسمت ع سيرت مراد وفرحت اووي لما الحجه قلتلها ان مراد ورحيل مبسوطين مع بعض...

هشام نزل شهد عند السرايه وكمل هو و و دخلت شهد بلهفه ....

شهد بت ي ورد فينك ي بت ورد انا اها يستي شهد لسه راجعه من عند الزريبه حمد لله ع

سلامتك

شهد : الله يسلمك امي وين . ورد هيا هتريح ف المعاد ديه ف الاوضه الي تحت هيا ومراد بيه الصغير ...

دخلت شهد وصحت امها ...

شهد بحنان يامه ايه يعني نايمه دلوجتي

الحجه قامت وحضنتها بلهفه : شهدي حبيبتي انتي جيتي ميته

حمد لله ع سلامتك...

شهد بحب : الله يسلمك ي غاليه انا لسه واصله وجيتك طوالي

عشانك اشوفك وطمن عليكي . وشالت مراد وحضنته بحنان

وفضلت

تبووس فيه بكل حب وعنيها ماليانه دموع

الحجه بعبره شوفتي ي شهد كله الغالي الله يرحمه.. مراد ده عوض

ربنا ليا ا بجا حته من روحي...
شهد : ربنا يخليه يامه ويبارك فيه .. امال فين رحيل ومراد

الحجه رحيل سبتها هتحضر الغدا وخدت مراد ودخلت اريح هنا

شوية .. وخوكي زمانه ع وصول.

شهد قامت : اهو مراد شكله جيه هروح اسلم عليه

مراد كان بيخلص شوية حسابات مع المحاسب المسؤل ولما خلص شاف اتصل من رحيل رن عليها تاني مردتش خد بعضه ورجع السرايه وهو كله اشتياق ليها ...

مراد احم احم بت ي ورد وي... قطعته شهد الي طلعت من الغرفه وحضنته وحبة ع ايده وراسه

مراد بحنان : ايه ده ام سليم حمد لله ع سلامتك ي خيتي ايه روحتي ونسيتي اخوكي

شهد : الله يسلمك ي خوي وانا اجدر برضك ده انت الخير والبركه ي مراد .. انا هطلع اطل ع رحيل وسلم عليه جبل ما رجع بيتي وهبجا اچيكم تاني انشالله...

مراد : ماشي ي حبيبتي وجليلها اني تحت عشانك رنت عليا وانا

لسه شايف مكالمتها ..

طلعت شهد وتصدمت وصرخها وصل آخر السرايه

شهد بفزعه : رحيييييييل الحجني ي مراااااااااادي مراااااد..

مراد هب واقف وخد السلم في درجتين من خوفه وقلقه دخل

الاوضه ويريته ما دخل شاف رحيل وقع ف الارض ودمها مغرقها ...

مراد شافها وتمني يموت ولا انه يشوف منظرها كده وشها اصفر

وشفيفها زرق وكل الي ف باله رحييل ماتت.. قرب منها بانفاس

مسلووبه وهو بيحاول يفوقها ويشوف نبضها
Π

لقاه ببضها ضعيف جدا والدم

نازل من دماغها

مراد : رحيييييل .. هاتي عبايه بسرعه ي ام سليم وحصليني ع العربيه وشال رحيل وجري ع العربيه وشهد وراه

الحجه بخضه : رحييييل بتييي مالها ي مراد

مراد طلع يجري برحيل : معرفش يامه خير انشا الله

وحتطها ف الكرسي الخلفي وشهد جمبيها والدموع مغرقه وشها وخدها ع المستشفي ودخل بصوت عالي وهو شايل رحيل

مراد بخوف : حد يلحجني عايز دكتوور بسرعه

وحط رحيل ع الترولي بعد ما شهد لبستها العبايه ف العربيه

وخدو رحيل ودخله بيها ع العمليات فورا ...

فلاش باك عند رحيل

دخلت رحيل غرفتها وهيا بترن ع مراد عشان تشوفه هيرجع امته وفتحت الباب وتصلبت مكانها شافت نسمه قعده وفرده ضهرها ع السرير

نسمه بشر : حلوة اوضتي الي انتي خدتيها من بعدي صوح

رحيل : انتي دخلتي هنا ازاي ورجعه ليه بعد الي عملتو

نسمه بخبث دخلت ازاي دي ساهله خالص انتي نسيتي اني عشت

عمر ف السرايه وعرفها حته حته وعرف عويدهم وانه ف الوجت

ده ورد عند البهايم و راضيه مخموده ف اوضتها .. وحيلت امه ف

الشغل.. ورجعه ليه ده برضو سهله ما انا مش هسيبكم تتهنو من

بعدي..

رحيل بعصبيها : انا مسمحش ليكي تتكلمي عنهم بالطريقه دي ويلا

اتفضلي منه هنا
نسمه بغل براحه ليطج ليكي عرج ولا حاجه .. وقامت تتمشي ف

الاوضه

وشافت قميص رحيل الابيض المرمي ع الارض .. نسمه مسكت القميص رحيل جريت خدت القميص من ايدها

وحطتها ع السرير ولفت ع نسمه الي قربت منها

بكره : ايه ده ايه ده حالاا نسيتي حبيب الجلب وترميتي ف حضن اخوه الكبير مانا جولتلهم انك خاطيه وفاجره محدش صدجني ...

رحيل ضربتها بقلم ع وشها نسمه قربت منها وبكل غل راحت دفعاها لواره رحيل وقعت راسه جت ع سن الكمدينه وترمت ع جمبها ف الارض وهيا ديخه من الخبطه حطت ايدها ع رسها لقتها

كلها دم

نسمه قربت منها ومسكت شعرها بعنف : انتي ي بت الحواري هتمدي يدك عليا .. ايه مفكره مراد هيحميكي مني الي معرفش يحمي اخوه

من جبلك ...

رحيل وهي خلاص هتغيب عن الوعي : ١. اخرصي مت متجبيش سييرت ج. جوزي ع ل لسانك

نسمه بكره : هاهاهي شلاه ي جوزك انت مفکره مراد ده راچل ده

ولا ليه ريحت الرجاله حته الي معرفش يجيب حتت عيل

رحيل بكل القوة الي جواها بصقت ع وشها : جو جوزي راج جل

غصبب عن كك ي م . مريضه .

نسمه شافت دفاع رحيل عن مراد وتقهرت اكثر

ومسكت راسه بيديه الاتنين وبكل عنف ضربتها

ف الارض مره واتنين وتلاته لحد ما رحيل جرحها اتفتح اكثر والدم

بقا مغرق الارض
نسمه رمت رحيل من ايدها وطلعت تتسحب ونزلت من باب المطبخ وطلعت الاسطبل الي وراه السرايه

ودخلت ف الجنينه الي كان بيتقابل فيه عامر ورقيه ونطت من ع السور الصغير الغفر شفوها وجريو وراها ف الزرع لحد ما وصلت طريق

وركبت عربيه مستنياها وهربت العقربه

با اك..

عند مراد كان عامل زي الاسد المجروح وهو بينهار من الخوف ع رحيل وقلبه وجعه من منظرها وهيا ع الارض الفراشه الي ملت حياته حب وحنان وبهجه لقاه مطفيه بالشكل ده وهيا سايحه ف

دمها ...

وفضل رايح جاي ف الممر لمده نص ساعه وهو بيموت من القلق ومحدش طمنه وزي ما بيقوله الاخبار الوحشه بتوصل بسرعه لقاه عمه

ابراهيم وهشام الي عرف كل حاجه من الغفر وان نسمه الي دخلت السرايه وعملت كده ومعاهم الحجه راضيه ونصف الهواريه

متجمعين في المستشفي...

طلعت ممرضه محتاجين دم للمريضه فصيله A+ ضروري

مراد قرب منها : انا +AB خدي دمي كله بس طمنوني عليها

خدته الممرض وسحبت منه نص كيس دم : كفايه ي مراد بيه

ونشوف حد غيرك ناخد الباقي منه

مراد : شوفي شغلك مفيش غير دمي هيدخل چسم مرتي حتي لو

صفتووني..

خلصت الممرضه وخدت الدم ودخلت غرفت العمليات.

ف القاهره عند فهد وندي
ندي كانت محضره عشه رومانسي ومستنيه فهد الي يعتبر لسه فايق من حزنه ع حسن

فهد رجع من الشغل لقاه ندي مضلمه الشقه وحطه اضاءه هاديه ولبسه قميص نوم احمر ستان والعشاع السفره ...

ندي قربت منه بحب : حمد لله ع السلامه ي فهودتي فهد بسهتنه : ي بووي ع الجمال ي نااس جلب فهد من جوواه .. كل ده عشااني

ندي بسته من وجنته واكتر كمان ي حبيبي .. يلا روح خد دش وتعاله عشان تتعشي

فهد برغبه : دش ايه وعشا ايه تعالي وقرب خد شفيفها ف بوسه عنيفه وشال ندي ودخل غرفتهم ...

وهو بيبوسها ع خدودها وشفايفها وندي متعلقه في رقبته فهد حطها ع السرير وخد شفيفها ف بوسه رقيقه وقام خلع هدومه
فهد : ورجه وجلم وكتبي امنيتك الاخيره هتموتي ي سوسو. ونط ع ندي وفضل يبوس في رقبتها وصدرها وخلعها الاقميص ونزل مسك صدرها بين ايديه ويديه بتتحس مؤخرتها وندي دايبه ف حضنه وصوت تنهداتها مله الغرفه

ندي بعشق : انا فرحا انه جووي وانا ف حضنك ي فهد

فهد وهو يمتص رقبتها : لاه وحيات ابوكي متفرحيش جووي اخر مره فرحنا ماتو اتنين ف العيله .. ورن الهاتف فهد فضل مندمج مع ندي ومردش الفون رن تاني

ندي : ااه فهد التلفون شوف مين احسن يكون حاچه مهمه

فهد وهو يدفع بداخلها بقووة : مش مهم مفيش اهم منك ي جلبي .. والفون رن مره تاني قام فهد عنها بعصبيه

فهد رد بنرفزه : خير ايه ف ايه مين مات ع الرن ده کلو عامر : مصيبه ي فهد مصيبه اختك عملتها

فهد حط ايده ع قلبه وقعد ع السرير ف ايه ي عامر فض عملت ايه الي يجلع ابو ابوها جلع

عامر: دخلت السرايه وضربت مرت مراد والغفر شفوها وهيا

هتهرب ف الزرع بس عربيه

خدتها وهربت منهم ...

فهد بعصبيه : الله يحرج ميتين امها بت.. وبت. وقعد يسب ويشتم

وربي ف سمااه لجتلها الدور ده ونرتحو من شرها خالص انا لو

عترت فيها هسلمها لمراد بنفسي ...

عامر بشر : ومين سمعك حد الله لدفنها حيه بس اعرف مين الي

اتفجت معه يستنها ع الطريج .. جصره جهز نفسك انت ومرتك وحصلني ع البلد اهل رحيل عرفه وهخدهم برعبيتي يلا هم ... فهد قعد والشياطين بتتنطط قدام عنيه ندي قربت منه وحضنته بعد ما سمعت المكالمه كلها

ندي بخوف : اهدي ي فهد احسن يجرالك حاجه فهد وربي ما هرحمها جبت لنا العار اول وتاني الفاجر

ندي قعدت تهدي فيه لحد ما هدي شوية

فهد بسخريه : جوومي ي سوسو البسي وفكريني اوديكي لشيخ ما هو ي انتي منظورة وحد عملك عمل ي انتي فجريه وهتجيبي

اجلي

ف الصعيد

مراد خبط ع باب العمليات بعنف : حد يطلع يطمني ف المخروبه دي .. الله ف سمااه لو مرتي چرا ليها حاجه لكون مولع في المستشفي بالي فيها

قرب منه هشام : اهدي ي ولد عمي مش اكده وانشالله خير اهدي وبعد نص ساعه طلع الدكتور وقرب منه مراد بخوف

مراد : خيري دكتور طمني

الدكتور : خيري مراد بيه احنا عملنا الي علينا والباجي ع الله والحمد لله المريضه معندهاش

نزيف داخلي بس هنحطوها تحت الملاحظه

24 ساعه ف العنايه المشدده لحد ما تفوج

وندعي الله متدخلش ف غيبوبه من قوة

الخبطه .. وهبلغ المركز يجي يعمل محضر

دلوجتي

مراد بص ليه بغضب : خيري دكتور مركز ايه احنا بتوع مراكز
وبعدين مرتي وجعت من ع السلم يلا شوف شغلككك

الدكتور بلع ريقه بخوف وجري من قدام مراد..

وطلعت رحيل من باب غرفه العمليات مراد وقفهم وبص عليها وهيا راسها ملفوفه بشاش طبي ووشها اصفر وشعرها مرمي جمبيها والدم متعلق ف ايدها وجسمها مفرود بلا حوله ولا قوة

مراد قرب منها وخلع شاله وحطه ع راسها بهدوء ولف للرجاله الوقفه دير وشك منك ليه

وخلي الممرضات كملت بيها لحد العنايه وهو ماسك ايدها وجواه نار لو طلعت هتولع ف الاخضر واليابس...

مراد نده ع هشام : خد امي وشهد وروحهم كده كده مش هتفوج غير بكره بإذن الله .. وجول للرجاله المستنيه برا تتوكل ع الله ولما تخرج ام مراد بسلامه انا هجبلهم ف المضيفه

ولف مراد وفضل واقف قدام العنايه لحد الصبح متحركش .

وصل عامر وفهد واهل رحيل الي فضلو طول الطريق يبكو من

الخوف عليها وعامر مقدرش

يهديهم ...

مراد حول مع الممرضه الصبح لحد ما وفقت تدخله لرحيل خمس

دقايق .. مراد دخل عليها وعنيه اتملت دموع خلاص راح الجبروت

وطلع العاشق الي هيموت ع معشوقته

مراد مسك ايد رحيل بدموع : ااايه ي رحيلي هتفضلي نايمه كتير

کده جوومي ي رحيلي

خلي حياتي تنور بضحكتك الي هتملها

فرحه .. ودموعه نزلت ع اید رحيل

الي ساند عليها راسه .. جومي لاجل خاطر ولدك فتحي عنيكي

وطمنيني عليكي يلاي رحيلي

فووجي..
رحيل بدأت تفووق وهيا حسه ف وجع شديد في دماغها وغيمه سوده مش قادرة تطلع منها .. بس سمعه صوت مراد وعايزه تقولي انا هنا انا جمبك بس كل الي طلع منها كان انين مكتوم

مراد رفع راسه بلهفه وهو مش مصدق انو سمع صوتها شاف ملامحه الي بان عليها الالم وجري ع برا

مراد : دكتووور .. دكتووووور بسرعه

ع دخلت اهل رحيل الي قلبهم وقع ف رجليهم لما سمعو مراد بينادي ع دكتور

جري محمد ومسك ايد مراد : بنتي مالها ي مراد بيه بنتي مين عمل فيها كده ارجووووك تطمني

مراد حب ع راسه : اهدي ي حج محمد بتك بخير انشا الله والدكتور دخل يشوفها عشان بدأت تفووج ...

محمد اطمن ع رحيل : خير انشالله ي مراد بيه وع العموم انا بنتي هخدها ورجع بيه القاهره عشان دي امانه عطتهالك وانتي مش قد

الامانه ...

مراد لف ليه بغضب ووو


تعليقات



حجم الخط
+
16
-
تباعد السطور
+
2
-
close