رواية رحيل الهواري الفصل الثالث عشر 13 بقلم هايدي الصعيدي
الثالث عشر
ف السرايه اول ايام العزاء كان جو من الحزن يملء الاجواء ع فقيدهم.. ورحيل كانت تصحه تفضل تصوت ع حسن بحرقه ووجع ويدوها مهدء وترجع تنام عشان خاطر صحتها والجنين
الحجه راضيه رقدت ف سررها من الحزن ع ابنها بس كانت بتحاول تصبر وتقوي نفسها ونزلت اخدت عزاها ف وسط الحريم بقوه وجلد بس من جواها كانت بتنهار ع ابنها الغالي ...
شهد كانت منهاره وندي بتحاول تقويها وهشام جوزها كان بيسندها برغم ان رياض مات وهو جوز اخته بس طبعا مش هيكون اعز من حسن ولا وجعهم عليه هيكون
زي حسن..
مراد كان واقف زي الوتد ياخد عزه اخوه بس كان جواه بركان هايج ومقهور ع اخوه الي فداه بعمره وهو وقع ف فتنة مراته وتفتن بيها
خلص العزا ومراد جمع ابناء عمومته وابناء عمومت ابوه و امه
جمع الهواريه كلهم وجمع كبرات البلد
مراد بصوت عالي وقهره : انا اخويه اتاخد غدر
ومن ابن عمي شجيجي وانا مش جمعكم
هنا عشان حاجه لاه انا تار اخوي خدته بس انا
جمعتكم عشان اعرفكم ان عمي عادل هو ومرته وبته والكلام بره
فهد وعامر
انا هخرجهم بره البلد ولي يفكر يدافع عنهم ولا يحزن عليهم
هيكون زيهم وملهوش عندي ديه
ولولا فهد وعامر انا كنت جطعت النسل النجس ده خالص من العيلة وكت فرغت فيهم رشاش
ولا ليهم عندي ديه وكلام يوصلكم ويتعدكم الي هيجيب سيرت الي حصل ولا يحاول يألف كلام من مخه ديته رصاصه و خلصت حكايته
رد واحد من الجلسين : عملتها الحريم ووجعت فيها الرجاله وان.. مكملش کلامه
مراد خرج الفرد وضربه رصاصه ف رجله
مراد بغضب : الاوله ف رجلك التانيه ف جلبك بس دي جرصت ودن لاي حد يفكر ف اني بجول ومش بفعل ولاي يحد يفكر يرط كيف الحريم يلا وجبكم وصل... وكلامي کمان وصل بسلامه
خرجت الناس وفضل مراد وقعد بحيل مهدود ودموع نزلت زي الجمر .. قرب منه هشام وعمه ابراهيم ومحمد ابوه رحيل وكان فهد وعامر ملهمش وش يقربه منه
ابراهیم : شد حيلك ي ولدي متعملش ف نفسك كده ...
مراد بوجع : كسر ضهري ي عمي كسر ضهري بروحته وهو لسه ف
اول شبابه ملحجش
يفرح بولده فداني بعمره وانا معرفتش
اعملو حاجه...
ابراهيم : متجولش كده ي ولدي ده اعمار بيد الله وكله مجدر
ومكتووب وكلها اسباب ي ولد اخوي
قرب منه محمد وربت ع كتفه : شد حيلك ي مراد بيه وبدموع
حسن كان عزيز علينا كلنا بس ده نصيبه وقدر و مكتووب
مراد رفع راسه وشاف محمد وستغرب ابراهيم
شاف استغراب مراد ودخل
ابراهيم : ده محمد ابو مرت حسن ي مراد
مراد مسك كف محمد وربت عليه : الشد ع الله ي عمي متشكرين لوجفتك معانه وبغصه حسن كان هيحبك وديما يشكر فيك هو والحجه...
محمد بحزن : ربنا يرحمه ويجعل مثواه الجنه ويبارك ف عمر ابنه ويمد نسله
اومئ مراد بقهره وسكت وف باله ربنا يجدرني ع امانتك ي حسن ودموعه نزلت ...
قرب هشام : شد حيلك ي مراد متعملش ف نفسك كده ي ود عمي
مراد رفع راسه وشاف فهد وعامر ف اخر المضيفه
مراد بحزن : تعاله منك ليه جربو
قرب فهد وعامر وحضنهم مراد وبكو بقهره ع حسن وع رياض اخوهم ف هو مهم حصل الدم عمره ما يبقا مايه بس سلمو بالامر الواقع وعرفه غلط رياض وان مراد كان حقه يعمل كده واكتر ...
عامر بقهره انا مليش وشي ود عمي ع الي عملو اخوي انا
مجهوور ع حسن وخجلان من العملوه اهلي سمحني ي مرااد
سمحني وحب ع دماغه وكتفه
ربت مرد ع كتفه بقووة : بس ي عامر انتو ملكوش ذنب ولا انت ولا
فهد انا عارف انكم كنتو هتحبو حسن زي عنيكم
فهد بوجع : ربنا يرحمه ي مرادي ود عمي انا مجهوور من الي
حصل وقرب من مراد وحب ع كتافه سمحني ي مراد انا ماليش عين اجعد ف البلد بعد النهارده عن اذنكم انا هاخد مرتي ومسافر القاهره ...
مراد : معاش ولا كان الي يكسر عينك ي فهد ...
فهد : معلشي ي مراد انا كده هرتاح اكثر انا مش جادر اجعد هنا اكثر من كده حاسس اني هتخوت وعجلي هيفر مني اسمحلي ي ود عمي احب ع راسك ...
مراد : خلاص ي فهد الي يريحك انا هروح اطل ع امي حد هيدخل معايه
محمد : بعد اذنك ي مراد بيه اعملي طريق عايز اشوف رحيل وطمن عليها والدتها بتقول انها منهاره خاالص ...
مراد قام ودخل هو وهشام وفهد وعامر والحج ابراهيم يعزو
الحجه راضيه ويشد و ازرها ...
مراد دخل بنحنحه عشان لو ف حريم لسه موجوده
مراد : احم ي ام سلييم
شهد قامت وهيا بتجر رجليها من هدت حيلها ع اخوها : تعاله ي
مرادي خوي مفيش حد غريب
حضنها مراد وحب عرسها وهيا انهارت جوه
حضن اخوه الكبير.
ودخل مراد لقاه امه قعده وايدها عرسها والدموع ماليه وشها
والتعب هادد حيلها
دخل مراد ونزل قعد تحت رجلين الحجه راضيه وسند راسه ع ركبها
مراد بقهر: وجع جلبى متتحملوش الجبال يامه
مجهور ونار جايده ف جوفي برضاكي عليا ما تجهري جلبي عليكي انتي كمان اموت
ولا اشوفك بشكل ده يا امه...
الحجه بحزن : جووم ي ولدي مجامك عالي معاش الي يجهر جلبك فيا ولا فيك ي مراد انت الي فضلت لي من الدنيا شد حيلك
ي ولدي..
قام مراد وحب ع دماغ امه وع اديها وخدها ف حضنه وقعد
جمبها ..
قرب هشام : شدي حيلك ي مرت عمي كلو مجدر ومكتووب وربنا يبارك ف عمر ولده ويبركلك ف مراد
الحجه : عشت ي ولدي عشت ي اصيل..
وقرب فهد وعامر وقعده يبكو بقهر ف حضن الحجه راضيه حسن كان اخوهم واكتر
الحجه وهيا بتمسح دموعها : خلاص بكفايه بكي الغالي ميحبش انو يشوفكم بالشكل ده انتو غالين ع جلبه جووي ...
وعزاها محمد وام رحيل عزت مراد ...
مراد : مرت حسن عامله ايه دلوجتي يامه
الحجه بحزن : ما فجتش ي ولدي كل ما تجوم تجعد تصرخ الحكيمه تديها ابره و ترجع اتنام
مراد : طب وميته ينفع كده جوم ي حج محمد اطلع لبتك وصبرها
وخليها تهدي شوية
عشان خاطر الي ف بطنها وفكرها
ان دي امانت المرحوم ولازم
نحافظو عليها ...
طلع محمد والدكتورة فوقت رحيل وقعد يتكلم معاها هو وامها
>ورقيه وخدها ف حضنها وعرفو يهدوها
رحيل بدموع : حاضر ي بابا بس صدقني غصب .. عني غصب عني ومسحت دموعها بس زي ما انت قولت لازم احافظ ع ابن حسن ...
وعدت تلت ايام ورحيل نزلت والحريم جت عزتها
وكانو اهلها مشين ومحمد ساب رحيل تاخد عدتها في السرايه ...
مراد : ي حج محمد انا كان ليا عندك طلب
محمد : اومرني ي مراد بيه
مراد : ما يامرش عليك ظالم .. كنت عايزك اتسيب الاستاذه اخت الدكتوره معاها كام يوم ترعيها وتخلي بالها منيها عشان الحزن
ميتمكنش فيها وكف الله الشر يحصل
حاجه للجنين.
محمد : الي تشوفه ي مراد بيه طلباتك اوامر
مراد : ربنا يبارك ف اصلك ي راجل ي طيب ووجت ما تكون زينه والاستاذه لو حبت ترجع انا هخلي العربيه توصلها لحد باب البيت
ومشي والد رحيل وساب رقيه ورحيل ف السرايه وهو قلبه قلقان
ع رحيل بس اطمن انها مع الحجه...
وعدت الايام ورحيل ف اوضتها مش بتنزل خالص عشان عدتها
.. ومعاه رقيه بتحاول تخرجها من حزنها ...
وسافر فهد وندي القاهره وهاشم شاف حزن شهد وحب يطلعها
من حزنها وخدها وسافر بيها مع فهد وفضل مع مراد عامر يدير
معاه الشغل
حد خد بالو من حاجه
"
وكان مراد بيطمن ع رحيل من رقيه.. ويعرف اخبارها ...
وجت ساعت الولاده ورحيل صرخها ملء السرايه
الحجه راضيه : ي رب سلم ي رب سلم بت ي ورد تعالي طلعيني فووج رحيل كنها هتولد
مراد بفزع طلع من غرفته : ايه يامه خير ف ايه مالها ...
الحجه : هم ي مراد روح هات الحكيمه ي ولد رحيل كنها هتولد يلا هم بسرعه
مراد طلع يجري ع بره وراح جاب الدكتورة وقلبه قلقان ع رحيل وصرخها مش راضي يطلع من راسه
جت الدكتورة وساعدت رحيل ف الولاده وكان صوت صراخ رحيل الموجوع بينزل ع مراد زي الجمر الي بيكوي الروح ...
وفجاءة صوت رحيل اتكتم وطلع صوت الطفل مراد قعد بحيل مهدود وكانه هو الي كان
بيولد مش رحيل -
ولاول مره من اربع شهور الفرحه تمله السرايه
الحجه راضيه بفرحه : الله اكبر اللهم صلي ع النبي محمد تعاله ي ريحة الغالي تعالي ي نن عين ستك .
وخدته من الممرضه بعد ما نضفته ولبسته الهدوم ونزلت بيه ع
مراد
الحجه بفرحه : سمي ي مرادي ولدي ود خوك
نور الدنيا..
مراد بلهفه وخوف : لاه يامه اخاف عليه اشيله
غلط ولا حاجه
الحجه : انا لفاه زين جرب انت بس ومد يدك
اخدو منها مراد وعنيه مليانه دموع فرحه وحب
مراد : بسم الله مشاء الله الله اكبر ...
الحجه : ادن ف ودنه اليمين ي ولدي وتشاهد ف الشمال وجول اسمه واسم ابوه
مراد قرب منه واذن ف ودنه وتشاهد
مراد بدموع : اسمك مراد حسن الهواري وغصه
اسمك مراد حسن الهواري وشهق ونزلت
دموعه اكثر اسمك مراد حسسن الهواري
وباسه ع جبهته وداه لامه وطلع برغم الحزن المنصوب ف العيله لمدة سنه كامله الا انه فرح ليه وضرب شريط من الاعيره الناريه
فهو ابن الغالي ...
الحجه خدته وندهت ع ورد تعمل اكل لرحيل عشان تعوض بعد التعب وطلعت لرحيل الي بدأت تفوق من تعب الولاده ...
رحيل : مراد فين ..اه .. فين ابني..
قربت منها الحجه : اهو ي حبت عيني اهو
ي بتي سمي
رحيل بدموع : ااه ي قلبي بسم الله عليك
ربنا يحفظك ويحميك .. فينك ي حسن
تشوفك ابنك
..
الحجه بدموع : بكفايه ي رحيل انتي نفسه ي بتي والحزن مش
زين عليكي.. اتعدلي يلا ورضعي ولدك ...
رحيل مسحت دموعها : حاضر يا ماما الحجه..
اتعدلت رحيل بمسعدت رقيه الي لسه رجعه من بره ورحيل نظرت
لها نظره بمعني اما اشوف اخرتها معاكي .
بعد اسبوع مراد دبح واكل اهل البلد كلها وخد مراد الصغير طاهره
ولاول مره مراد هيشوف رحيل من اربع شهور.
رحيل صحيت من النوم ملقتش مراد جمبها ... سندتها رقيه ونزلت بيها تحت ...
رحيل : امال فين مراد ياماما
الحجه : خده عمه من الصبح دبح جدامه الدبايح وراح يطهره
وزمانه جاي .
رحيل اتنفضت مره وحده ع دخلت مراد
رحيل بغضب : انت ازاي تسمح لنفسك تعمل حاجه زي كده قبل ما ترجعلي الولد لسه صغير ازاي تطاهره دلوقتي
مراد بصلها بغضب : وقالها صوتك ميعلاش
ي دكتورة.. واذا كان ع ولدك ف ابوه
الله يرحمه وصاني عليه وسابه ف امانتي يعني اعمل اي حاجه ليه
برحتي انا عمه وحر فيه
رحيل : لا مش حر وملكش دعوة تاني ب ابني
واذا كان...
قطعتها الحجه : خلاص ي رحيل ي بتي صلو ع النبي وبعدين هيا
عويدنا اكده متنشفيش راسك وعمه مفيش حد ف الدنيا كلها
هيخاف عليه كده ...
رحيل بخضوع : حاضري ماما الي تشوفيها
و قربت من مراد وعنيها جت ف عنيه مراد وده وشه النحيه التاني وهو بيكتم نفسه ولاول مره يحس انها كانت وحشاه بالطريق دي ونفسه يخدها ف حضنه ...
خلاص بقا استاذ مراد بيه فجر وبقا صريح مع نفسه بعد وصيت حسن ..
رحيل : هات الولد بعد اذنك
مراد مدلها الصغنن وايدها جت ع ايده وجسمهم اتنفض .. مراد مسك ايدها وع وشه ابتسامه خبيثه
رحيل برقت عنيها بهمس : سيب ايدي انت اتجننت
مراد بنفس الهمس : اعتذري
رحيل : نعم
مراد : اعتذري ع صوتك العالي
رحيل بعناد : لا مش هعتذر سيب ايدي بقولك وعملت نفسها بتعدل غطا الولد عشان محدش ياخد باله
مراد ببسمه اول مره رحيل تشوفها : خلاص ادينا جعدين وغمز لها ...
رحيل سرحت وف بالها هو مين ده.. وشافت وقفتها غلط راحت
مطوعاه : خلاص انا اسفه سيب ايدي
مراد سبها ورحيل بصت ليه بغضب قبل ما تلف
رحيل : انا مش هعديلك اسلوبك ده معايه
وخدت مراد الصغير وطلعت ع اوضتهاا .. ومعاها
رقيه الى فونها رن وعنيها طلعت قلووب
رحيل بسخريه ايه حبيب القلب بيرن مش قادر حضرته تعدي
السنه ويتجوزك زي الناس بدل ما انتو بتتقبله زي الحرميه
رقيه : خلاص بقاي رحيل مانا قولتلك هتخلص السنويه بتاعت المرحوم ويجي يتقدملي
وسبتها وطلعت ترد ع الفون
عامر : وحشتيني
رقيه بحب : وانت اكثر
اووووووبه استوووووب ازاي وفين وامته
تعالو بينا عوده بالزمن 3 شهور .
كانت رقيه هانم طالعه بتتمشي ع الترعه وي كأنها بتتمخطر ع البسفور وشافها عامر
عامر : انتي بتنيلي تعملي ايه عندك
رقيه : ايه بتتنيلي دي وبعدين انت مالك انت ي اخ
عامر : اااخ ايوة بتتنيلي وايه لبسك ده انتي مفكره نفسك ماشيه ع شط اسكندريه يختي
رقيه : وانت مالك انت بلبسي ولا بعمل ايه ايه دخلك انت
عامر بغضب : دخلي ونص يختي انتي هنا جعده حدانه واي حاجه
تجرالك هتبجا ف وشنا
يلا همي جدامي ع السرايه
رقيه : طب بس براحه متزوقش احسن يطق لك عرق ولا حاجه
انت لسه صغيري بني
عامر : ابني ده انتي طول رجلي ده انا لو اچوزت کنت جبت عيال كدك
رقيه بسخريه : ايوة ايوة وهاتي ورقه وقلم وسجلي مرووحه مرووحه
عامر : طب عدي يختي ي ظريفه جدامي يلاه خليني اوصلك وخلص منك
رقيه : لا وع ايه اتفضل حضرتك وانا هرجع لوحدي
عامر : فضي ي بت بدل مسحلك من شعرك انا زهجت منك
رقیه بردح حطت ادها ف وسطها : تعمل ايه ي عوووومر
عامر ببرود : لا عامر مش عمري عسل ويلا جدامي
رقيه : حصلنا الرعب حضرتك .. ولفت ومشيت قدامه .. رقيه ف باله جتك دهيه ف حلاوتك وانت زي القمر كده وانت متعصب
عامر فباله لسانها طويل بس زي الجمر
بس انا الي هجطعو ليها انشالله
ومن سعتها ناقر ونقير كل ما يشوفو وش بعض لحد ما عامر اعترف لها بحبه وانه معجب بيها وهيتقدم ليها بعد ما سناويت حسن تلف..
و ساعت ولادت رحيل كانت معاه ف الجنين الي واره البيت ... فلاش
باك
عامر اتصل ب رقيه وقالها تجي له الجنينه
رقيه نزلت وقبلو بعض وكل واحد ف عنيه اشتياق وحب للتاني...
عامر قرب منها ومسك ايدها : وحشتيني جوي
رقيه : وانت اكثر جوي جووي
عامر ضربها ع دمغها : ماشي ي لمضه هيچي يوم ولسانك ده هكلو مش هجطعو
رقيه بكسوف : بس ي عامر ايه الكلام ده
عامر بنكش : ايه ده انتي بتتكسفي كيف البنات
رقيه بغضب : والله طب ماشي ي عامر وسبته و ماشيه راح عامر شد ايدها وقعت ف حضنه
عامر حط ايده ع خدها بحب : مجدرش ع زعلك ي جلبي .. ده انا بنكشك ي عبيطها
رقيه بعدت عنه : طب اوعه ايدك دي انت استحليتها ولا ايه .. ايدك لتوحشك ي عمورتي
عامر : كل ده وف الاخر عمورتك ده انتي سدتي نفسي الله يسد نفسك
رقيه بضحكه : خلاص بقاي عمورتي ميبقاش قلبك اسود
عامر بحب : ربنا يخليكي ليا ي روكه وميحرمنيش منك ي جلبي ...
رقيه : ي الهووي ع جلبي منك بدوبني
عامر بخبث : بدوبك كييف يعني
رقيه لسه هتردح سمعت ضرب نار عالي قوي
راحت نطت ف حضن عامر
عامر : اهدي ي حببتي متخفيش انا معاكي
ده اکید مراد بيه وبعدين ده ضرب فريح
مش مشاكل انا عارف
رقيه وهيا متشعلقه في رقبته برعب لا لا ى عامر انا خايفه ونبي متسبنيش انا مش عايزة امووت .. عايزة اتجوزك الاول
عامر بضحكه ع رقيه وراح حضنها اكثر ليه وايده بتتحسس ع ضهرها .. وقف ضرب النار
ورقيه بعدت عنه وبصت ف عيون عامر
راح عامر مقرب منها وخطف شفيفها ف بوسه عميقه دوبت رقيه
وفجاءة اتنفضت وبعدت عنه : انت ازاي تعمل كده انا غلطانه اني امنتك
عامر : اهدي ي حببتي غصب عني صدجيني خلاص وحياتك مش هتتكرر غير وانتي مرتي انا اسف حجك عليا ...
رقيه : ماشي ي عامر ماشي وراحت خدت طوبه حدفتها عليه جت ف بطنه وطلعت تجري ع السرايه لقت مراد طالع ادارت وره الشجره
واول ما بعد طلعت تجري ع اوضت رحيل قربت منها وساعدتها .... عوده للوقت الحالي
رحيل طلعت الاوضه بغضب هو ازاي يسمح لنفسه يمسك ايدي كده الحيوان ده انا مش هسكت ليه ماشي ي مراد الزفت ماشي وفضلت جايه رايحه
ف الاوضه وبتشد ف شعرها وسرحت ف ابتسمته
وغمزتها وازاي لما ابتسم رجع عشر سنين لوره
رحيل وهو جسمها بيترعش فوووقي ي رحيل الي حصل ده غلط
ده اخوه حسن ايه نسيتي حسن الي كان مستعد يجبلك نجمه من
السمه انتي شكل الحزن اثر ع دماغك وفتكرت حسن وفضلت
تعيط بصوت عالي
مراد كان طالع اوضته وسمع رحيل بتعيط كان لسه هيخبط عليها
سمعها
رحيل بعياط : وحشتني اوووي ي حسن سبتني لمين انا ماليش
غيرك ي حبيبي ...
مراد قبض ع كف ايده بغضب ودخل اوضته ورزع الباب بعنف وفضل رايح جاي ف الاوضه
ايه جلبك فرح لما مسكت ايدها فكرتها نسيت اخوك لا فووج ي مراد لسه بتحبه ومش هتحب
غيره ولا جلبها هيدج ليك ابتليت بحب وحده مش هتحبكك انها مكنتش ليك من الاساس
ودي جزااتك ع احساسك وراح ضارب المرايه بايده وايده اتعورت جامد
رحيل سمعت صوت التكسير العالي وطلعت من اوضتها لقت مراد خارج وعنيه بطق شرار وايده عمالها تنقط دم ...
رحيل قربت منه بخووف : وريني ايدك ي مراد بيه مالك ايه الي جرحك
مراد بغضب : ملكيش صالح انتي روحي شوفي كنتي هتعملي ايه
رحيل بعند قربت منه : طب ممكن اشوف جرحك
مراد قرب منها اكثر وانفاسه بقت بتضرب ف وش رحيل مراد بوجع
: انتي سبب جرحي ووجعي
رحيل بصت ف عنيه بستغراب ودموع وشفيفها بقت بتترعش
بخووف مراد شاف شكلها وشفيفها الي فتنته وكان عايز يخدهم
بين شفيفه ورفع ايده المليانه دم ومشاها ع شفتها السفليه
وده مزدهاش غير فتنه وعنيه اسودت برغبه راح مشوه ملامح
وشها بدمه رحيل دموعها نزلت بخووف
رحيل : ابعد عني انت بتعمل ايه وزاي تقرب مني كده انا مرات اخوك
مراد بغضب مسك رقبتها بعنف : لاخر مره هجولها ليكي متجر بيش مني تاني .. ولا سعتها متلوميش غير نفسك.. وسبها بعنف ونزل ع تحت وطلع بره السرايه خالص
رحيل جريت ع اوضتها وفضلت طعیت وايدها ع قلبي وفتكرت لما مراد حط ايده ع شفيفها وزاي قلبها اتنفض من مكانه جريت ع الحمام وقعدت تغسل وشها بقهره ووجع من قلبها الي اتنفض لحد غير حسن وكرهت مراد سعتها جدا ع الي بيعمله جواها ...
خلص اليوم ورحيل نزلت لقت مراد ايده ملفوفه وشايل مراد الي مش بيسيبه ابدا
ولا هو لا الحجه راضيه وفرحنين بيه فرحه متتوصفش رحيل ودت وشها النحيه التانيه وقعدت جمب الحجه راضيه مراد : ابوكي اتصل علي بيجولي انهم چين عشان يطمنو عليكي...
رحيل فرحت ورقيه اضيقت عشان طبعا هتمشي وتسيب عامر..
الحجه : ي اهلا بيهم بيتهم ومطرحهم
رحيل بحب : ده من زوقك ي ماما الحجه .. وبصت
المراد ياريت ناس تانيه تتعلم منك
مراد لف وشه بغضب ومعبرهاش وقام عطا مراد الصغير لامه
وطلع ...
تاني يوم الصبح وصلو اهل رحيل وخدو وجبهم وكانو جيبين
خاتمین دهب المراد الصغير وع بعد العصر كانت العيله كلها قاعده
ف البهو اتكلم والد رحيل
>محمد : احم احم يلا نستأذن احنا ي جمعاه بقا
الحجه : ما بدري ي رجل ي طيب خليكم بيتين
محمد : معلشي ي حجه تتعوض انشالله .. يلا ي رحيل انتي ورقيه
قومو يلا جهزو نفسوكم
ورنا طريق
لينتفض مراد بغضب وينقبض قلب رحيل حسن وصاه تربي مراد وسط اهله بس
ابوها لا يمكن يسبها تاني
الحجه : لاه ي حج محمد رحيل مش هتمشي
محمد : ازاي بقاي حجه عدتها وخلصت تقعد
تاني تعمل ايه يلاااه ي رحيل
ليهب مراد بغضب و..........
ف السرايه اول ايام العزاء كان جو من الحزن يملء الاجواء ع فقيدهم.. ورحيل كانت تصحه تفضل تصوت ع حسن بحرقه ووجع ويدوها مهدء وترجع تنام عشان خاطر صحتها والجنين
الحجه راضيه رقدت ف سررها من الحزن ع ابنها بس كانت بتحاول تصبر وتقوي نفسها ونزلت اخدت عزاها ف وسط الحريم بقوه وجلد بس من جواها كانت بتنهار ع ابنها الغالي ...
شهد كانت منهاره وندي بتحاول تقويها وهشام جوزها كان بيسندها برغم ان رياض مات وهو جوز اخته بس طبعا مش هيكون اعز من حسن ولا وجعهم عليه هيكون
زي حسن..
مراد كان واقف زي الوتد ياخد عزه اخوه بس كان جواه بركان هايج ومقهور ع اخوه الي فداه بعمره وهو وقع ف فتنة مراته وتفتن بيها
خلص العزا ومراد جمع ابناء عمومته وابناء عمومت ابوه و امه
جمع الهواريه كلهم وجمع كبرات البلد
مراد بصوت عالي وقهره : انا اخويه اتاخد غدر
ومن ابن عمي شجيجي وانا مش جمعكم
هنا عشان حاجه لاه انا تار اخوي خدته بس انا
جمعتكم عشان اعرفكم ان عمي عادل هو ومرته وبته والكلام بره
فهد وعامر
انا هخرجهم بره البلد ولي يفكر يدافع عنهم ولا يحزن عليهم
هيكون زيهم وملهوش عندي ديه
ولولا فهد وعامر انا كنت جطعت النسل النجس ده خالص من العيلة وكت فرغت فيهم رشاش
ولا ليهم عندي ديه وكلام يوصلكم ويتعدكم الي هيجيب سيرت الي حصل ولا يحاول يألف كلام من مخه ديته رصاصه و خلصت حكايته
رد واحد من الجلسين : عملتها الحريم ووجعت فيها الرجاله وان.. مكملش کلامه
مراد خرج الفرد وضربه رصاصه ف رجله
مراد بغضب : الاوله ف رجلك التانيه ف جلبك بس دي جرصت ودن لاي حد يفكر ف اني بجول ومش بفعل ولاي يحد يفكر يرط كيف الحريم يلا وجبكم وصل... وكلامي کمان وصل بسلامه
خرجت الناس وفضل مراد وقعد بحيل مهدود ودموع نزلت زي الجمر .. قرب منه هشام وعمه ابراهيم ومحمد ابوه رحيل وكان فهد وعامر ملهمش وش يقربه منه
ابراهیم : شد حيلك ي ولدي متعملش ف نفسك كده ...
مراد بوجع : كسر ضهري ي عمي كسر ضهري بروحته وهو لسه ف
اول شبابه ملحجش
يفرح بولده فداني بعمره وانا معرفتش
اعملو حاجه...
ابراهيم : متجولش كده ي ولدي ده اعمار بيد الله وكله مجدر
ومكتووب وكلها اسباب ي ولد اخوي
قرب منه محمد وربت ع كتفه : شد حيلك ي مراد بيه وبدموع
حسن كان عزيز علينا كلنا بس ده نصيبه وقدر و مكتووب
مراد رفع راسه وشاف محمد وستغرب ابراهيم
شاف استغراب مراد ودخل
ابراهيم : ده محمد ابو مرت حسن ي مراد
مراد مسك كف محمد وربت عليه : الشد ع الله ي عمي متشكرين لوجفتك معانه وبغصه حسن كان هيحبك وديما يشكر فيك هو والحجه...
محمد بحزن : ربنا يرحمه ويجعل مثواه الجنه ويبارك ف عمر ابنه ويمد نسله
اومئ مراد بقهره وسكت وف باله ربنا يجدرني ع امانتك ي حسن ودموعه نزلت ...
قرب هشام : شد حيلك ي مراد متعملش ف نفسك كده ي ود عمي
مراد رفع راسه وشاف فهد وعامر ف اخر المضيفه
مراد بحزن : تعاله منك ليه جربو
قرب فهد وعامر وحضنهم مراد وبكو بقهره ع حسن وع رياض اخوهم ف هو مهم حصل الدم عمره ما يبقا مايه بس سلمو بالامر الواقع وعرفه غلط رياض وان مراد كان حقه يعمل كده واكتر ...
عامر بقهره انا مليش وشي ود عمي ع الي عملو اخوي انا
مجهوور ع حسن وخجلان من العملوه اهلي سمحني ي مرااد
سمحني وحب ع دماغه وكتفه
ربت مرد ع كتفه بقووة : بس ي عامر انتو ملكوش ذنب ولا انت ولا
فهد انا عارف انكم كنتو هتحبو حسن زي عنيكم
فهد بوجع : ربنا يرحمه ي مرادي ود عمي انا مجهوور من الي
حصل وقرب من مراد وحب ع كتافه سمحني ي مراد انا ماليش عين اجعد ف البلد بعد النهارده عن اذنكم انا هاخد مرتي ومسافر القاهره ...
مراد : معاش ولا كان الي يكسر عينك ي فهد ...
فهد : معلشي ي مراد انا كده هرتاح اكثر انا مش جادر اجعد هنا اكثر من كده حاسس اني هتخوت وعجلي هيفر مني اسمحلي ي ود عمي احب ع راسك ...
مراد : خلاص ي فهد الي يريحك انا هروح اطل ع امي حد هيدخل معايه
محمد : بعد اذنك ي مراد بيه اعملي طريق عايز اشوف رحيل وطمن عليها والدتها بتقول انها منهاره خاالص ...
مراد قام ودخل هو وهشام وفهد وعامر والحج ابراهيم يعزو
الحجه راضيه ويشد و ازرها ...
مراد دخل بنحنحه عشان لو ف حريم لسه موجوده
مراد : احم ي ام سلييم
شهد قامت وهيا بتجر رجليها من هدت حيلها ع اخوها : تعاله ي
مرادي خوي مفيش حد غريب
حضنها مراد وحب عرسها وهيا انهارت جوه
حضن اخوه الكبير.
ودخل مراد لقاه امه قعده وايدها عرسها والدموع ماليه وشها
والتعب هادد حيلها
دخل مراد ونزل قعد تحت رجلين الحجه راضيه وسند راسه ع ركبها
مراد بقهر: وجع جلبى متتحملوش الجبال يامه
مجهور ونار جايده ف جوفي برضاكي عليا ما تجهري جلبي عليكي انتي كمان اموت
ولا اشوفك بشكل ده يا امه...
الحجه بحزن : جووم ي ولدي مجامك عالي معاش الي يجهر جلبك فيا ولا فيك ي مراد انت الي فضلت لي من الدنيا شد حيلك
ي ولدي..
قام مراد وحب ع دماغ امه وع اديها وخدها ف حضنه وقعد
جمبها ..
قرب هشام : شدي حيلك ي مرت عمي كلو مجدر ومكتووب وربنا يبارك ف عمر ولده ويبركلك ف مراد
الحجه : عشت ي ولدي عشت ي اصيل..
وقرب فهد وعامر وقعده يبكو بقهر ف حضن الحجه راضيه حسن كان اخوهم واكتر
الحجه وهيا بتمسح دموعها : خلاص بكفايه بكي الغالي ميحبش انو يشوفكم بالشكل ده انتو غالين ع جلبه جووي ...
وعزاها محمد وام رحيل عزت مراد ...
مراد : مرت حسن عامله ايه دلوجتي يامه
الحجه بحزن : ما فجتش ي ولدي كل ما تجوم تجعد تصرخ الحكيمه تديها ابره و ترجع اتنام
مراد : طب وميته ينفع كده جوم ي حج محمد اطلع لبتك وصبرها
وخليها تهدي شوية
عشان خاطر الي ف بطنها وفكرها
ان دي امانت المرحوم ولازم
نحافظو عليها ...
طلع محمد والدكتورة فوقت رحيل وقعد يتكلم معاها هو وامها
>ورقيه وخدها ف حضنها وعرفو يهدوها
رحيل بدموع : حاضر ي بابا بس صدقني غصب .. عني غصب عني ومسحت دموعها بس زي ما انت قولت لازم احافظ ع ابن حسن ...
وعدت تلت ايام ورحيل نزلت والحريم جت عزتها
وكانو اهلها مشين ومحمد ساب رحيل تاخد عدتها في السرايه ...
مراد : ي حج محمد انا كان ليا عندك طلب
محمد : اومرني ي مراد بيه
مراد : ما يامرش عليك ظالم .. كنت عايزك اتسيب الاستاذه اخت الدكتوره معاها كام يوم ترعيها وتخلي بالها منيها عشان الحزن
ميتمكنش فيها وكف الله الشر يحصل
حاجه للجنين.
محمد : الي تشوفه ي مراد بيه طلباتك اوامر
مراد : ربنا يبارك ف اصلك ي راجل ي طيب ووجت ما تكون زينه والاستاذه لو حبت ترجع انا هخلي العربيه توصلها لحد باب البيت
ومشي والد رحيل وساب رقيه ورحيل ف السرايه وهو قلبه قلقان
ع رحيل بس اطمن انها مع الحجه...
وعدت الايام ورحيل ف اوضتها مش بتنزل خالص عشان عدتها
.. ومعاه رقيه بتحاول تخرجها من حزنها ...
وسافر فهد وندي القاهره وهاشم شاف حزن شهد وحب يطلعها
من حزنها وخدها وسافر بيها مع فهد وفضل مع مراد عامر يدير
معاه الشغل
حد خد بالو من حاجه
"
وكان مراد بيطمن ع رحيل من رقيه.. ويعرف اخبارها ...
وجت ساعت الولاده ورحيل صرخها ملء السرايه
الحجه راضيه : ي رب سلم ي رب سلم بت ي ورد تعالي طلعيني فووج رحيل كنها هتولد
مراد بفزع طلع من غرفته : ايه يامه خير ف ايه مالها ...
الحجه : هم ي مراد روح هات الحكيمه ي ولد رحيل كنها هتولد يلا هم بسرعه
مراد طلع يجري ع بره وراح جاب الدكتورة وقلبه قلقان ع رحيل وصرخها مش راضي يطلع من راسه
جت الدكتورة وساعدت رحيل ف الولاده وكان صوت صراخ رحيل الموجوع بينزل ع مراد زي الجمر الي بيكوي الروح ...
وفجاءة صوت رحيل اتكتم وطلع صوت الطفل مراد قعد بحيل مهدود وكانه هو الي كان
بيولد مش رحيل -
ولاول مره من اربع شهور الفرحه تمله السرايه
الحجه راضيه بفرحه : الله اكبر اللهم صلي ع النبي محمد تعاله ي ريحة الغالي تعالي ي نن عين ستك .
وخدته من الممرضه بعد ما نضفته ولبسته الهدوم ونزلت بيه ع
مراد
الحجه بفرحه : سمي ي مرادي ولدي ود خوك
نور الدنيا..
مراد بلهفه وخوف : لاه يامه اخاف عليه اشيله
غلط ولا حاجه
الحجه : انا لفاه زين جرب انت بس ومد يدك
اخدو منها مراد وعنيه مليانه دموع فرحه وحب
مراد : بسم الله مشاء الله الله اكبر ...
الحجه : ادن ف ودنه اليمين ي ولدي وتشاهد ف الشمال وجول اسمه واسم ابوه
مراد قرب منه واذن ف ودنه وتشاهد
مراد بدموع : اسمك مراد حسن الهواري وغصه
اسمك مراد حسن الهواري وشهق ونزلت
دموعه اكثر اسمك مراد حسسن الهواري
وباسه ع جبهته وداه لامه وطلع برغم الحزن المنصوب ف العيله لمدة سنه كامله الا انه فرح ليه وضرب شريط من الاعيره الناريه
فهو ابن الغالي ...
الحجه خدته وندهت ع ورد تعمل اكل لرحيل عشان تعوض بعد التعب وطلعت لرحيل الي بدأت تفوق من تعب الولاده ...
رحيل : مراد فين ..اه .. فين ابني..
قربت منها الحجه : اهو ي حبت عيني اهو
ي بتي سمي
رحيل بدموع : ااه ي قلبي بسم الله عليك
ربنا يحفظك ويحميك .. فينك ي حسن
تشوفك ابنك
..
الحجه بدموع : بكفايه ي رحيل انتي نفسه ي بتي والحزن مش
زين عليكي.. اتعدلي يلا ورضعي ولدك ...
رحيل مسحت دموعها : حاضر يا ماما الحجه..
اتعدلت رحيل بمسعدت رقيه الي لسه رجعه من بره ورحيل نظرت
لها نظره بمعني اما اشوف اخرتها معاكي .
بعد اسبوع مراد دبح واكل اهل البلد كلها وخد مراد الصغير طاهره
ولاول مره مراد هيشوف رحيل من اربع شهور.
رحيل صحيت من النوم ملقتش مراد جمبها ... سندتها رقيه ونزلت بيها تحت ...
رحيل : امال فين مراد ياماما
الحجه : خده عمه من الصبح دبح جدامه الدبايح وراح يطهره
وزمانه جاي .
رحيل اتنفضت مره وحده ع دخلت مراد
رحيل بغضب : انت ازاي تسمح لنفسك تعمل حاجه زي كده قبل ما ترجعلي الولد لسه صغير ازاي تطاهره دلوقتي
مراد بصلها بغضب : وقالها صوتك ميعلاش
ي دكتورة.. واذا كان ع ولدك ف ابوه
الله يرحمه وصاني عليه وسابه ف امانتي يعني اعمل اي حاجه ليه
برحتي انا عمه وحر فيه
رحيل : لا مش حر وملكش دعوة تاني ب ابني
واذا كان...
قطعتها الحجه : خلاص ي رحيل ي بتي صلو ع النبي وبعدين هيا
عويدنا اكده متنشفيش راسك وعمه مفيش حد ف الدنيا كلها
هيخاف عليه كده ...
رحيل بخضوع : حاضري ماما الي تشوفيها
و قربت من مراد وعنيها جت ف عنيه مراد وده وشه النحيه التاني وهو بيكتم نفسه ولاول مره يحس انها كانت وحشاه بالطريق دي ونفسه يخدها ف حضنه ...
خلاص بقا استاذ مراد بيه فجر وبقا صريح مع نفسه بعد وصيت حسن ..
رحيل : هات الولد بعد اذنك
مراد مدلها الصغنن وايدها جت ع ايده وجسمهم اتنفض .. مراد مسك ايدها وع وشه ابتسامه خبيثه
رحيل برقت عنيها بهمس : سيب ايدي انت اتجننت
مراد بنفس الهمس : اعتذري
رحيل : نعم
مراد : اعتذري ع صوتك العالي
رحيل بعناد : لا مش هعتذر سيب ايدي بقولك وعملت نفسها بتعدل غطا الولد عشان محدش ياخد باله
مراد ببسمه اول مره رحيل تشوفها : خلاص ادينا جعدين وغمز لها ...
رحيل سرحت وف بالها هو مين ده.. وشافت وقفتها غلط راحت
مطوعاه : خلاص انا اسفه سيب ايدي
مراد سبها ورحيل بصت ليه بغضب قبل ما تلف
رحيل : انا مش هعديلك اسلوبك ده معايه
وخدت مراد الصغير وطلعت ع اوضتهاا .. ومعاها
رقيه الى فونها رن وعنيها طلعت قلووب
رحيل بسخريه ايه حبيب القلب بيرن مش قادر حضرته تعدي
السنه ويتجوزك زي الناس بدل ما انتو بتتقبله زي الحرميه
رقيه : خلاص بقاي رحيل مانا قولتلك هتخلص السنويه بتاعت المرحوم ويجي يتقدملي
وسبتها وطلعت ترد ع الفون
عامر : وحشتيني
رقيه بحب : وانت اكثر
اووووووبه استوووووب ازاي وفين وامته
تعالو بينا عوده بالزمن 3 شهور .
كانت رقيه هانم طالعه بتتمشي ع الترعه وي كأنها بتتمخطر ع البسفور وشافها عامر
عامر : انتي بتنيلي تعملي ايه عندك
رقيه : ايه بتتنيلي دي وبعدين انت مالك انت ي اخ
عامر : اااخ ايوة بتتنيلي وايه لبسك ده انتي مفكره نفسك ماشيه ع شط اسكندريه يختي
رقيه : وانت مالك انت بلبسي ولا بعمل ايه ايه دخلك انت
عامر بغضب : دخلي ونص يختي انتي هنا جعده حدانه واي حاجه
تجرالك هتبجا ف وشنا
يلا همي جدامي ع السرايه
رقيه : طب بس براحه متزوقش احسن يطق لك عرق ولا حاجه
انت لسه صغيري بني
عامر : ابني ده انتي طول رجلي ده انا لو اچوزت کنت جبت عيال كدك
رقيه بسخريه : ايوة ايوة وهاتي ورقه وقلم وسجلي مرووحه مرووحه
عامر : طب عدي يختي ي ظريفه جدامي يلاه خليني اوصلك وخلص منك
رقيه : لا وع ايه اتفضل حضرتك وانا هرجع لوحدي
عامر : فضي ي بت بدل مسحلك من شعرك انا زهجت منك
رقیه بردح حطت ادها ف وسطها : تعمل ايه ي عوووومر
عامر ببرود : لا عامر مش عمري عسل ويلا جدامي
رقيه : حصلنا الرعب حضرتك .. ولفت ومشيت قدامه .. رقيه ف باله جتك دهيه ف حلاوتك وانت زي القمر كده وانت متعصب
عامر فباله لسانها طويل بس زي الجمر
بس انا الي هجطعو ليها انشالله
ومن سعتها ناقر ونقير كل ما يشوفو وش بعض لحد ما عامر اعترف لها بحبه وانه معجب بيها وهيتقدم ليها بعد ما سناويت حسن تلف..
و ساعت ولادت رحيل كانت معاه ف الجنين الي واره البيت ... فلاش
باك
عامر اتصل ب رقيه وقالها تجي له الجنينه
رقيه نزلت وقبلو بعض وكل واحد ف عنيه اشتياق وحب للتاني...
عامر قرب منها ومسك ايدها : وحشتيني جوي
رقيه : وانت اكثر جوي جووي
عامر ضربها ع دمغها : ماشي ي لمضه هيچي يوم ولسانك ده هكلو مش هجطعو
رقيه بكسوف : بس ي عامر ايه الكلام ده
عامر بنكش : ايه ده انتي بتتكسفي كيف البنات
رقيه بغضب : والله طب ماشي ي عامر وسبته و ماشيه راح عامر شد ايدها وقعت ف حضنه
عامر حط ايده ع خدها بحب : مجدرش ع زعلك ي جلبي .. ده انا بنكشك ي عبيطها
رقيه بعدت عنه : طب اوعه ايدك دي انت استحليتها ولا ايه .. ايدك لتوحشك ي عمورتي
عامر : كل ده وف الاخر عمورتك ده انتي سدتي نفسي الله يسد نفسك
رقيه بضحكه : خلاص بقاي عمورتي ميبقاش قلبك اسود
عامر بحب : ربنا يخليكي ليا ي روكه وميحرمنيش منك ي جلبي ...
رقيه : ي الهووي ع جلبي منك بدوبني
عامر بخبث : بدوبك كييف يعني
رقيه لسه هتردح سمعت ضرب نار عالي قوي
راحت نطت ف حضن عامر
عامر : اهدي ي حببتي متخفيش انا معاكي
ده اکید مراد بيه وبعدين ده ضرب فريح
مش مشاكل انا عارف
رقيه وهيا متشعلقه في رقبته برعب لا لا ى عامر انا خايفه ونبي متسبنيش انا مش عايزة امووت .. عايزة اتجوزك الاول
عامر بضحكه ع رقيه وراح حضنها اكثر ليه وايده بتتحسس ع ضهرها .. وقف ضرب النار
ورقيه بعدت عنه وبصت ف عيون عامر
راح عامر مقرب منها وخطف شفيفها ف بوسه عميقه دوبت رقيه
وفجاءة اتنفضت وبعدت عنه : انت ازاي تعمل كده انا غلطانه اني امنتك
عامر : اهدي ي حببتي غصب عني صدجيني خلاص وحياتك مش هتتكرر غير وانتي مرتي انا اسف حجك عليا ...
رقيه : ماشي ي عامر ماشي وراحت خدت طوبه حدفتها عليه جت ف بطنه وطلعت تجري ع السرايه لقت مراد طالع ادارت وره الشجره
واول ما بعد طلعت تجري ع اوضت رحيل قربت منها وساعدتها .... عوده للوقت الحالي
رحيل طلعت الاوضه بغضب هو ازاي يسمح لنفسه يمسك ايدي كده الحيوان ده انا مش هسكت ليه ماشي ي مراد الزفت ماشي وفضلت جايه رايحه
ف الاوضه وبتشد ف شعرها وسرحت ف ابتسمته
وغمزتها وازاي لما ابتسم رجع عشر سنين لوره
رحيل وهو جسمها بيترعش فوووقي ي رحيل الي حصل ده غلط
ده اخوه حسن ايه نسيتي حسن الي كان مستعد يجبلك نجمه من
السمه انتي شكل الحزن اثر ع دماغك وفتكرت حسن وفضلت
تعيط بصوت عالي
مراد كان طالع اوضته وسمع رحيل بتعيط كان لسه هيخبط عليها
سمعها
رحيل بعياط : وحشتني اوووي ي حسن سبتني لمين انا ماليش
غيرك ي حبيبي ...
مراد قبض ع كف ايده بغضب ودخل اوضته ورزع الباب بعنف وفضل رايح جاي ف الاوضه
ايه جلبك فرح لما مسكت ايدها فكرتها نسيت اخوك لا فووج ي مراد لسه بتحبه ومش هتحب
غيره ولا جلبها هيدج ليك ابتليت بحب وحده مش هتحبكك انها مكنتش ليك من الاساس
ودي جزااتك ع احساسك وراح ضارب المرايه بايده وايده اتعورت جامد
رحيل سمعت صوت التكسير العالي وطلعت من اوضتها لقت مراد خارج وعنيه بطق شرار وايده عمالها تنقط دم ...
رحيل قربت منه بخووف : وريني ايدك ي مراد بيه مالك ايه الي جرحك
مراد بغضب : ملكيش صالح انتي روحي شوفي كنتي هتعملي ايه
رحيل بعند قربت منه : طب ممكن اشوف جرحك
مراد قرب منها اكثر وانفاسه بقت بتضرب ف وش رحيل مراد بوجع
: انتي سبب جرحي ووجعي
رحيل بصت ف عنيه بستغراب ودموع وشفيفها بقت بتترعش
بخووف مراد شاف شكلها وشفيفها الي فتنته وكان عايز يخدهم
بين شفيفه ورفع ايده المليانه دم ومشاها ع شفتها السفليه
وده مزدهاش غير فتنه وعنيه اسودت برغبه راح مشوه ملامح
وشها بدمه رحيل دموعها نزلت بخووف
رحيل : ابعد عني انت بتعمل ايه وزاي تقرب مني كده انا مرات اخوك
مراد بغضب مسك رقبتها بعنف : لاخر مره هجولها ليكي متجر بيش مني تاني .. ولا سعتها متلوميش غير نفسك.. وسبها بعنف ونزل ع تحت وطلع بره السرايه خالص
رحيل جريت ع اوضتها وفضلت طعیت وايدها ع قلبي وفتكرت لما مراد حط ايده ع شفيفها وزاي قلبها اتنفض من مكانه جريت ع الحمام وقعدت تغسل وشها بقهره ووجع من قلبها الي اتنفض لحد غير حسن وكرهت مراد سعتها جدا ع الي بيعمله جواها ...
خلص اليوم ورحيل نزلت لقت مراد ايده ملفوفه وشايل مراد الي مش بيسيبه ابدا
ولا هو لا الحجه راضيه وفرحنين بيه فرحه متتوصفش رحيل ودت وشها النحيه التانيه وقعدت جمب الحجه راضيه مراد : ابوكي اتصل علي بيجولي انهم چين عشان يطمنو عليكي...
رحيل فرحت ورقيه اضيقت عشان طبعا هتمشي وتسيب عامر..
الحجه : ي اهلا بيهم بيتهم ومطرحهم
رحيل بحب : ده من زوقك ي ماما الحجه .. وبصت
المراد ياريت ناس تانيه تتعلم منك
مراد لف وشه بغضب ومعبرهاش وقام عطا مراد الصغير لامه
وطلع ...
تاني يوم الصبح وصلو اهل رحيل وخدو وجبهم وكانو جيبين
خاتمین دهب المراد الصغير وع بعد العصر كانت العيله كلها قاعده
ف البهو اتكلم والد رحيل
>محمد : احم احم يلا نستأذن احنا ي جمعاه بقا
الحجه : ما بدري ي رجل ي طيب خليكم بيتين
محمد : معلشي ي حجه تتعوض انشالله .. يلا ي رحيل انتي ورقيه
قومو يلا جهزو نفسوكم
ورنا طريق
لينتفض مراد بغضب وينقبض قلب رحيل حسن وصاه تربي مراد وسط اهله بس
ابوها لا يمكن يسبها تاني
الحجه : لاه ي حج محمد رحيل مش هتمشي
محمد : ازاي بقاي حجه عدتها وخلصت تقعد
تاني تعمل ايه يلاااه ي رحيل
ليهب مراد بغضب و..........