رواية ارحم وحدتي الفصل الثاني عشر 12 بقلم رحمه احمد
الفصل الثاني عشر
ميرال:- بس بقا مراد انا هركب مع جاسم هو كدا كدا جي في طريقي وانت شوف هتعمل ايه
فرح جاسم من كلام ميرال ومراد كان مدايق جدا
مراد:- تمام يا ميرال
ومشي وهو زعلان
قاموا البنات وناهد يجهزوا الغدا
جاسم مكنش شايل عينو من علي ميرال وكان مبسوط باللي هي عملتوا اوي مع مراد
قاموا من علي الغدا وجهزوا الشاي وكانوا قاعدين كلهم سوا
جاسم لميرال:- اطمنتي خلاص علي طنط فكي كدا وفوقي للشركه بقا
ميرال بحزن:- مش قادره اتخطي فرا/ق بابا صعب اوي يا جاسم
جاسم:- عارف انه صعب بس لازم تشدي حيلك وتحفظي علي اللي عمي سايبهولك
ميرال:- الحمل كبير كلو عليا حسه اني مش قدها
جاسم:- لا انا واثق ان انتي قدها
ميرال:- يارب فعلا اكون قدها
جاسم ;- هتروحي لطنط ماجده امتا بكره
ميرال:-الصبح بدري ان شاء الله
جاسم:- تمام هاجي اوديكي
ميرال:- لا خليك انت في شغلك انت مأثر الفتره ديه انت كمان مينفعش
جاسم:- متقلقيش مروان ومازن مخلين بالهم من كل حاجه
ميرال:- بتعمل كل ده معايا لي
جاسم بصلها وسكت وتوهه في الكلام
مروان حب ينكش مازن وروان عشان محدش راضي يعترف للتاني وهو لاحظ ان مازن فعلا اتغير عشان روان
مروان:- بقولك يا طنط ناهد في واحد شاف روان وطلب يجي يتقدملها اي رايك
ناهد:- الرأي رأيها والله يا ابني لو كويس مش هقول لا
مازن بص لمروان بغضب لانه عارف ان مازن بيحب روان
مروان:- رايك اي يا روان
روان:- والله لو كويس لي لا هقعد معاه واشوفوا الاول
مازن:- طيب هستأذن انا
بصتلوا روان نظره زعل وعتاب لانه محاولش يتكلم لانها باردوا في الفتره دي وتقربهم كلهم سوا للشغل لاحظت التغير بتاعوا
ناهد:- لي يا ابني كلنا قاعدين مع بعض شويه
مروان بصوت واطي لمازن:-بتحبها اتكلم
مازن:- انت عارف ان ده مش وقتو
مروان:- مش هنعمل خطوبه ربط كلام بس
مازن:- اتكلم ازاي بعد كل كلامك ده
مروان:- استنا هصلحلك الدنيا دلوقتي هو معانا اهو يا روان قولي رايك
روان:- مين هو
مروان:- مازن
روان عنيها لمعت من الفرحه وبصت في الارض من الكسوف
مروان:- نفهم ان السكوت علامه الرضا
مردتش روان
ناهد:- انا اتمنا والله يكون من نصيبها انا كدا ربنا رزقني بالولاد والبنات ربنا يخليكم ليا
ميرال:- حضنت روان مبروك يا حبيبتي
روان:- الله يبارك فيكي عقبالك
ميرال وقتها بصت لجاسم وهو كمان بصلها
ريم:- مبروك يا حبيبتي يا صغنن انتي
روان بكسوف:- الله يبارك فيكي عقبال فرحك انتي ومروان
مروان:-مبروك يا مازن
مازن:- الله يبارك فيك ده جميل عمري مش هنسهولك ابدا
جاسم:- مبروك يا مازن
مازن:- عقبالك انت واللي ف بالي
لاحظت ميرال كلام مازن واتكسفت وبصت في الارض
ناهد:- مبروك يا ولاد بس احنا مش هنحدد اي حاجه غير بعد الاربعين بتاع استاذ امجد
مازن:- اكيد
ميرال دمعت عيونها: - ربنا يرحمو
معاذ مسح دموع اختو:- مش احنا اتفقنا هنكون جامدين كدا ومش هنعيط تاني
ميرال:- متفقين بس غصب والله
معاذ حضن اختو:-ربنا يرحمو ادعيلوا ديما وانا جمبك متزعليش
ميرال:- يارب حاضر يا حبيبي مش هزعل
كل واحد روح بيتو وجاسم مسبش ميرال ومعاذ و وصلهم البيت
في ڤيلا السيوفي
دخل جاسم كانت هاجر موجوده
هاجر: - حمدلله علي السلامه
جاسم:- الله يسلمك ازيك يا ماما
سعاد:- بخير يا حبيبي انت عامل ايه
جاسم:- الحمدلله تمام
سعاد:- ماجده عامله ايه
جاسم:- بخير الحمدلله بكره هاخدك معايا نزورها
سعاد:- خلاص ماشي
هاجر:- هو انت هتفضل كدا لحد امتا يا جاسم
جاسم:- كدا ازاي
هاجر:- ماشي ورا الست ميرال مش خلاص بقالك اسبوعين رايح جي معاها
جاسم:- والله ده اللي عندي مش عجبك متكمليش
هاجر:- عجبك كدا يا طنط
سعاد:-اهدوا انتو الاتنين الكلام مش كدا
هاجر بصوت عالي:- وهو انتي مش شايفه تصرفات ابنك
جاسم بعصبيه: - صوتك ده ميعلاش انتي فهمه واعتبري ان خلاص مفيش خطوبه وانا هكلم عمي وهنهي معاه كل حاجه
وسابهم وطلع
هاجر بدموع:- قولي حاجه يا طنط
سعاد مكنتش عارفه تتكلم عشان عارفه ان ابنها استنهذ الفرصه عشان يفشكلها
سعاد:- انتي عليتي صوتك يا هاجر وسبيه انا هحاول معاه
هاجر:- عليت صوتي من اللي بيعملوا يا طنط انا اتسبت يوم خطوبتي قدام الناس بسببها وبقالوا اسبوعين معاها خلاص كان كفايه يا طنك
سعاد مكنتش عارفه تقولها اي:- معلش يا بنتي انا هتكلم معاه
ومشيت هاجر
ماجد:- مالك يا سعاد وهاجر كانت ماشيه بسرعه ليه
حكتلوا كل حاجه
ماجد:- جاسم بيحب ميرال
سعاد :- معرفش
ماجد:- جاسم مش صغير يا سعاد ويقدر ياخد قراروا مش عشان بنت اخويا اجي علي جاسم لا القرار الصح من وجهه نظروا ياخدوا
سعاد:- وهنقول ايه لاحمد اخوك
ماجد:- هنقول كل حاجه نصيب وهو اكيد هيقدر ده والحمدلله ان محصلش جواز وبعدها انفصال
سعاد:- الحمدلله هحطلك العشا وبعدين هطلع اشوف جاسم
ماجد:- ماشي علي ما اغير هدومي
هاجر وهي في عربيتها :-والله مهسبكوا تتهنوا ببعض وانا هعرف ابعدكوا ازاي واوجعك يا جاسم انت وهي زي ما وجعتني
في اوضه جاسم
رن علي ميرال
ميرال:- الو
جاسم:- عامله ايه
ميرال:- الحمدلله تمام انت عامل ايه
جاسم:- كويس الحمدلله
ميرال:- صوتك متغير لي مالك
جاسم:- عادي مدايق شويه
ميرال:-لي كدا
جاسم:- اتخنقت مع هاجر
ميرال:- بسببي
جاسم سكت
ميرال:- يبقا بسببي جاسم انت تقدر تبعد ونخلي اللي بينا يرجع شغل بس وكل واحد يرجع لحياتو تاني وكمل خطوبتك عشان مكنش سبب انكوا تسيبوا بعض او اي مشاكل
قطعها جاسم
جاسم:- انتي مش سبب لاي مشاكل هي متنفعنيش اصلا والحمدلله انها جت علي قد كدا
ميرال حست انها فرحانه:- طيب يلا نام عشان انا كمان فصلت وهنام
جاسم :- تمام
وقفلوا سوا
دخلت سعاد علي جاسم
سعاد:- ينفع اللي انت عملتوا ده
جاسم:- ده اللي كان لازم يحصل انا مش عاوزها وانتي يا ماما عارفه
سعاد:- عارفه يا ابني بس البنت مشيت منهاره
جاسم:- ربنا يرزقها بالاحسن مني
سعاد:- طيب انت واثق من قرارك ده
جاسم:- اه يا ماما انا هستنا الفتره بتاعت ميرال دي تعدي
سعاد:- وبعدين ناوي علي ايه ميرال دي مش يعتبر مخطوبه
جاسم:- اه بس هي كمان مش بتحبوا
سعاد:-هي اللي قالتلك
جاسم:- لا تصرفاتها معاه هي اللي بتقول كدا
سعاد:- لي متقولش اسلوبها او تصرفتها عشان الموقف اللي هي في
جاسم: -لا انا شوفت طريقتها معاه ولو كانت فعلا طريقتها كدا كانت هتكون مع كلو لكن دي معاه هو ده شغلوا عندوا اهم منها انا واثق ان الجوازه دي كانت مصلحه منو هو
سعاد:- ربنا يقدملك اللي في الخير انت وهي
جاسم :- يارب
موبيل ميرال رن كان مراد
ميرال:- الو يا مراد
مراد:- ميرال انا بجد زعلان من اللي عملتيه ده
ميرال:- مراد انت كنت عاوز توصلني عند في جاسم جاسم ده من وقت وفا/ه بابا مسبنيش ولا انا ولا معاذ كان بيوصل كل يوم معاذ للجامعه ولامتحناتو وبيشجعوا لما باجي رايحه المستشفي مبيسبنيش عكسك خالص انت شغلك كان اهم يا مراد وهو كان واقف معانا انا سكته ومش بتكلم يبقا متجيش تعاتب يا مراد
مراد:-خلاص يا ميرال اهدي كل ده شيلاه جواكي
ميرال:- واكتر كمان بعد ازنك مترنش عليا تاني
مراد:- ده ازاي وافهم ايه
ميرال:- زي ما سمعت انا مش هكمل مع واحد وقت ما اقع ميكونش سند ليا
مراد:- وجاسم هو اللي عجبك
ميرال:- طلع جاسم من الموضوع علشان حتي لو جاسم كان مش موجود وده كان تصرفك كنت هسيبك باردوا
مراد:- انا كلامي هيكون مع طنط بعد ما تخرج
ميرال:- وانا قولت اللي عندي سلام
ومستنتش ميرال مراد يقفل وقفلت
مراد:-.......................
وهنا خلص البارت الثاني عشر
يتري مراد هيسبب ميرال فعلا
وهاجر ناويه علي ايه
وجاسم وميرال القدر مخبيلهم ايه
هنعرف كل ده في البارت الجاي باااي
الثالث عشر من هنا
