اخر الروايات

رواية علمت بزواجي يوم زفافي الفصل الثامن 8 بقلم سلمي المصري

رواية علمت بزواجي يوم زفافي الفصل الثامن 8 بقلم سلمي المصري


علمت بزواجي يوم زفافي
الفصل الثامن
إيناس خلي متوتر شويا يابابي ده انا هطلع عينه
لم يحدث شئ مهم في الأيام الماضيه كانت مايشغل الجميع التجهيز لفرح روني وبعد الديكورات الجديده التي تمت في شقة حمزه بناء على طلب حنين
يوم الزفاف
دخل حمزه غرفته وجد بدله وكأنها بدلة عريس فظن انها لسامح
أخذها وخرج بها
حمزه : سامح سامح انت نسيت بدلتك عندي
سامح : لا مش نسيت بدلتي معايا
حمزه ووجهه نظره إلى فري التي كانت ترتدي فستان بينك فاتح وعليه تاج كانت تشبه الاميرات
حمزه : ايه الجمال ده يافري... حبيبة يأبى ياناس يالا من هنا عايز البس
فريده : حاتر يابابي
حمزه : طيب بدلة مين دي
حنين : بدلتك
حمزه : دي بدلة عريس
سامح : صح دي شبه بدلتي
حمزه : فعلآ
حنين : انتو هتغنو وتردو على بعض
حمزه : طيب قوليلي لينا انتي
حنين : انت فرحك النهارده
ضحك حمزه ساخراً هو وسامح
حنين : انا مش بهزر النهارده فرح روني وسامح
وفرحك انت كمان
حمزه : لا كدا انتي بتهزري
حنين : كلامي واضح عالفكره
حمزه بسخرية : ومين العروسه بقى
حنين: خليها مفاجأه
حمزه بعصبيه : انتي اتجننتي ولاايه انتي بتقولي انه هجوز والنهارده وخلي العروسه مفاجأة ده اللي هو ازاي
حنين بحده : حمزه عزام البنهاوي فرحه النهارده والحق البس علشان نروح نجيب اختك ومراتك من الكوافير
حمزه : روني عارفه بالموضوع ده
حنين :تؤتؤ بس زمانها عرفت
حمزه : انا مش هاروح
حنين بخبث :وتبوظ فرح اختك
اتعصب حمزه جامد جدا
حنين : لو فكرت تتطول لسانك مش هيحصلك كويس اتفضلو البسو مش عايزه اسمع صوت تاني
وتركتهم وغادرت
نظر سامح وحمزه إلى بعض انصاع سامح لامرها وجلس حمزه لقرب كرسي لكي يستوعب الصدمة
جاءت إليه بفرحه
فريده بسعاده : بابي بابي صح انت هتجبلي ماما زي اصحابي
حمزه بصدمه : ها
فريده : يلا يابابي البث علسان مس نتأخر على مامي
نزلت الدموع من عينه لا اراديا من كلام ابنته
فريده : مالك يابابي
قبل رأس ابنته.
حمزه : انتي عايزه مامي يافريده
فريده : ايوه زي اصحابي
حمزه : حاضر
دخل حمزه إلى غرفته أرتدي ببدلته وصفف شعره كان لو ملك جمال
لطالما كان وسامته سر جاذبيته ويزيد اسلوبه الأنيق وطريقته في عمله
سامح بفرحه :انا خلصت
حمزه : وانا
دخلت حنين
خرج حمزه ولم ينظر لأخته
عند الكوافير
خرجت روني متشبسه في يد عزام كانت غايه في الجمال كانت تشبهم حقا بفستانها ورقتها
قبل حمزه رأسها
حمزه : زي القمر ياعمري
ثم نظر لأبيه بحزن لما ياابي تفعل بي هذا ثانيا لم تكفي مره
فهمت نظرته اخته
روني : خلي بالك من عروستك دي بتحبك اوي
سامح بمرح : انا عايز مراتي
عزام : لسه ياولد مش بقيت مراتك هههههههههههههههههه لم تعقد
اخذ عزام ابنته واتجه نحو السياره ركب عزام بجانبها وسامح في الكرسي الأمامي
ثم خرجت العروس الأخرى متشبسه في يد والدها
حمزه بصدمه : انتي
ولكن لاحظ انها في يد والدها ولم يريد أن يحدث شئ يفسد ليله اخته
ذهب بي ابتسامته الجاذبة وسلم على والدها وبعدها
حمزه : مبارك ياعروستي
ابتسم والدها وظن انه فعلا يحبها
ولكن هي الوحيده التي تقرأ الحزن بي عينيه ولم تنخدع في ابتسامته
ركبو العربيه مثل وضع عزام وابنته
وبعد العقد
قبل سامح رأس روني انتظرت روني أن يفعل مثله ولكن خاب أملها
أقيم حفل زفاف في أكبر فنادق في مصر
سامح : حمزه بالله عليك ابتسم كل الاعلامين هنا مش عايزين حد ياخد باله
حمزه : حاضر
ثم حمزه لزهره نظره لم تفهمها ولكن اوجعتها كثيرآ
جاءت له اخته
حنين : انتو هتباتو فالفندق النهارده
حمزه بصرامه : انا هرجع البيت ومش عايز كلام ثاني خلصنا
حنين : ماشي ياحمزه انا هروح عند بابا يومين وهاخد فريده
حمزه : لا بنتي هتفضل معايا
نظرت لزهره
زهره : خليها ياابله
في قصر راغب الشناوي
أسر : فارس فارس
فارس صاحب العينين زتونيه والقامه الطويله والشعر الأسود الكثيف الأسود
فارس : في ايه يا واد
أسر : هي ماما فتحت مواقع الأخبار النهارده
فارس : معرفش ليه
أسر : النهارده فرح حمزه ومنشور على كل المواقع
فارس بغضب : هو ازاي يعمل كدا من غير مايقولها
نزلت الأم وهي ترتدي لبس الخروج وكان الموبايل بيدها
ريحانة : هيرجع البيت تمام تمام سلام
أسر بتعلثم : حضرتك رايحه فين
ريحانة : على اساس انك ولي أمري
أسر :مقصدش والله ياماما
وجهت نظرها لي فارس
ريحانة : ايه يافارس مش عايز تقول انت كمان كلمه
فارس : نفس سؤال أسر بس حضرتك
ريحانة : خلاص خلاص انا خارجه
فارس بهمس لأخيه : شكلها عرفت
ريحانة بغضب : اه عرفت يافارس ورايحه لي شقته
فارس : بس ياماما
ريحانة : سلام
خرجت ريحانة وهي غايه في الحزن
أسر : ربنا يسمحك ياحمزه

في شقة حمزه وبعد انتهاء الزفاف الذي مر علي حمزه وكأنه دهر
فتح باب الشقه بعد أن ودع الأصدقاء والاحباب
دخل شقه وقال بسخريه
حمزه : ادخلي ياعروسه
نظرت له بي أسى ودخلت
دخلت زهره وقفت ريحانة لتراهم نظرت لها من راسها حتى اخمصها
تفاجأ حمزه بوجود أمه
حمزه لزهره : ادخلي جواه
دخلت زهره
حمزه : ماما
ريحانة : مش عايزه اسمع صوتك انا جايه اشوف اميرتي كنتي زي القمر في الصور ياقلبي
قبلت جدتها واحتضنتها كان يغلب عليها نوم فبعد ذاك السلام الحار دخلت لغرفة حمزه كما تتعودت في الأيام الأخيرة تنام بجانبه ولا تعلم أن الوضع اختلف
قبل حمزه يد امه
حمزه بدفاع عنه نفسه : والله يا ماما
ريحانة : مفيش داعي لأي كلام ياحمزه لاني مفيش كلام هيغفرلك
حمزه : انا اسف ياامى سامحني غصبا عني والله
ريحانة : كل حاجه في حقي بتبقى غصبا عنك شكرا يا حمزه
خرجت ريحانة من حيث جاءت وغلب عليها الحزن أكثر
حمزه : ياااااارب
دخل حمزه غرفته فوجد زهره جالسه بفستان فرحها
ماذا سيحدث في أول ليلة زفاف


تعليقات



حجم الخط
+
16
-
تباعد السطور
+
2
-
close