رواية الخلود او الآس الفصل الخامس 5 بقلم آيلا
_اتفضلي اتمضي.
_ايه دا؟
_فاكرة إن دخول الحمام زي خروجه يا حلوة؟ دا عقد باستمرار الشغل لمدة عشر سنين و أي مخالفة تؤدي إلى فسخ العقد من ناحيتك قبل انتهاء المدة هيترتب عليها غرامة خمسة مليون جنيه.
_عمر، ب..بلاش الكلام دا و خلينا نمشيها وِدِّي أحسن.
_حلو، أنا بقول كدا أحسن برضو.
شال الورقة في الدرج و ابتسم بمكر و قام من ورا المكتب و جه وقف ورايا، فجأة حسيت بحاجة باردة بتتحط على رقبتي.
_عارفة السلسلة اللي انتِ لابساها دي بكام؟
بصيت على السلسلة و بعدين بصيتله بتوتر.
_ب..بكام؟
_بخمستاشر مليون، و دي حاجة بسيطة بالنسبة لباقي الحاجات الموجودة هنا.
بلعت ريقي بخوف ، ليه محتاج يقولي حاجة زي كدا؟
_و ال..و المطلوب يعني؟!
_اتجوزيني يا مريم، اتجوزيني و أوعدك تبقي أسعد إنسانة في العالم، كل حاجة هتعوزيها هتبقى تحت رجلك، المجوهرات اللي زي كدا هتبقى بالنسبالك زينة عادية.
وقفت بعصبية و اتكلمت بسرعة:
_عمر! انت عارف رأيي في الموضوع دا، أنا مستحيل أتجوزك.
وشه ضلم و الإبتسامة اختفت من عليه و بدأ يزعق بصوت عالي:
_انتِ غبية؟ كدا كدا انتِ بتاعتي برضاكِ أو غصب عنك، متجوزين أو مش متجوزين، أنا دلوقتي بقدملك عرض مفيش واحدة تحلم بيه حتى ، ايه هي مشكلتك؟
_مشكلتى انت!
رديت عليه بنبرة صوت عالية زي نبرة صوته.
سكت للحظة، ابتسم ورجع قعد مكانه و طلع الورقة من الدرج تاني و حطها قدامي.
_انتِ اللي طلبتي من الأول نخلي المواضيع ودية، ما دام مش عايزة نمشيها وِدِّي يبقى امضي.
_ليه عايزني أمضي على حاجة زي كدا؟ قولت هشتغل عندك و أسيبك تعمل اللي انت عايزه دا مش كفاية؟
_للأسف أنا مش واثق فيكِ، عارف إن أول فرصة هتهربي و عمرك ما هترجعي تاني لازم يبقى فيه مستندات.
مسكت القلم و قبل ما أكتب أول حرف من اسمي وقفت فجأة و قعدت أضحك بهيستيرية.
_الإمضا بتضحك؟ انتِ مجنونة؟ بتضحكِ على ايه؟
اتكلم عمر بعصبية لما لقاني بضحك بالطريقة المستفزة دي.
_بضحك عشان دلوقتي بس فهمت.
بصلي باستغراب.
_فهمتي ايه؟ انتِ بتقولي ايه؟
خلعت السلسلة و بعزمي رميتهاله في الأرض.
_اولع يا عمر يا عامري، عمرك ما هتاخد اللي انت عايزه مني.
دست على السلسلة برجلي و طلعت برا و رزعت باب المكتب ورايا من غير ما أقول كلمة تاني زيادة.
**********
_اتأخرتوا ليه؟ شوية تاني و كنت هنزل أدور عليكم بنفسي.
اتكلمت بابتسامة أول ما لقيت المرابيين دخلوا الشقة.
_قدرتي تجمعي الفلوس في خلال عشر أيام بس؟ بصراحة أنا متفاجئ، عملتي ايه؟ بعتي نفسك لحد غيرنا؟
ابتسمت على كلامه بسخرية و حطيت رجل على رجل و رديت بثقة:
_لا، كسبت اليناصيب.
_يبقى تقدري تسددي المبلغ اللي عليكِ كله دلوقتي مش كدا ؟ دا طبعاً غير الفوايد.
بصلي باستمتاع من فوق لتحت، كان بيشاور بالفوايد على جسمي.
_مين قال إن اليناصيب لازم يبقى فلوس؟ عموماً كل حاجة بمقابل.
_مقابل؟ مش شايفة إن دي بجاحة منك بعد ما سيبتك لغاية ما تجمعي الفلوس براحتك؟
_لازم كل حاجة يبقى ليها مقابل، يعني مثلاً الديون..لازم يبقى في قصادها مستندات تثبت وجودها.
الإبتسامة المستمتعة اختفت من على وشه و بدأ يحل مكانها توتر.
_ق..قصدك ايه؟
_انت مش شايف إن من حقي أشوف الورق اللي ماما مضت عليه و لا ايه؟
_انتِ قصدك إننا بنكدب؟
_قصدي إني عارفة ماما كويس و ماما عمرها ما كانت هتستلف مبلغ زي دا تافه بالنسبة للفلوس اللي كنت بقبضها، كان أولى بيها تستلف من بنتها.
_اسمعي كويس، شئ ميخصنيش أمك استلفت منا ليه حلو؟ احنا عايزين الفلوس.
وقفت و رديت عليه بثبات.
_مفيش فلوس.
الراجل اتجنن و جه ناحيتي بسرعة و مسكني من شعري و خبط وشي جامد في الحيط.
_أنا قولت..عايزين الفلوس.
رديت بصعوبة بسبب شفايفي اللي اتجرحت و قورتي اللي كانت بتنزف:
_مش..مش هدفع قبل ما توريني إثبات على كلامك.
رماني على الأرض و وقف يتكلم بغيظ.
_الواضح إني كنت رقيق زيادة عن اللزوم معاكِ يظهر إنك لازم تشوفي الوش التاني.
فتح حزام بنطلونه و قرب مني، نزل على الأرض و مسك شعري تاني.
_أمك استلفت منا من غير ما تمضي على حاجة عندك اعتراض؟!
بلعت ريقي و رديت عليه:
_الكلام...الكلام من غير مستندات كلام ملوش أساس، حتى لو ليه...حتى لو ليه أساس ممكن نعتبره مش موجود.
وقف وقعد يضحك و شاور للاتنين اللي معاه عشان يكسروا الشقة تاني و هو بدأ يفك زرار بنطلونه....
*********