رواية نيران الحب الفصل الرابع 4 بقلم اماني المغربي
مسحت دموعها بقوة ... انت هتطلقني حالا وتركتة وخرجت تجري من المحل
جري وراها... منة منننة اسمعيني
وقف محلة مصدوم. عندما وجد الشحانة تقترب منها .. منننننننة حاااااااااسبي
وضعت يدها علي عيونها تنتظر أن تلقي مصيرها ولكن أسرع مراد وجذبها من يدها وأدخلها داخل أحضانة
مراد بحزن دفين... أسف والله العظيم أسف
زقتة ومسحت دموعها ونظرت له نظرة إنكسار وتركتة وركبت أول تكسي ظهر أمامها
وصلت إلي منزلهم وهو خلفها
مراد ... منة ارجوكي اسمعيني
مسك زراعها وحدث برجاء ....ارجوكي أسمعيني
نفضت يدة وتحدثت بألم.. أسمعك طب انت ما سمعتنيش لي لما كنت يصرخ واقولك مظلومة ما سمعتنيش لي وقت ما كنت عامل تهني و تتهمني في شرفي
مسحت دموعها بكف إيدها وتحدثت بعنف.... ما بقاش في كلام يتسمع
جريت علي الأوضةو أغلقت الباب لكي تضب أغراضها
ذهب ورائها كالمجنون وبداء يخبط علي الباب جامد ....منة أنتي لازم تسمعيني انا عارف إني غلطت كتير وجرحتك كتير بس والله العظيم كان غصب عني أنا الغيرة و كرامتي إلي انجرحت هما إلي كانوا بيحركوني انا كنت عامل ذي الأسد المجروح لما شفت الثور والفديوا انا والله العظيم او ما شفتهم ما صدقت بس لما منير اكد ليا انهم حقيقة كان ف جواتي نار مش كنت عارف اتصرف إزاي غير أن كان فرحنا مكنش علية غير يوم واحد انا كنت بين حرب بين نفسي وعقلي وقلبي انا كنت تعبااان قوي منة كنت تاية ومش عارف بأتصرف كدا إزاي
أرجوكي تعالي ننسا إلي فاتت ونبداء من جديد وانا اوعدك إني هعيشك ملكة بس ارجوكي سامحيني
سندت رأسها علي الباب ... ياريت كان ينفع ياريت بس انا جوايا حاجات كتير اتكسرت وماينفعش ترجع تاني ذي الاول
انا إلي بترجاك ي مراد انك تتطلقني وخلي كل واحد فينا يشوف حياتة
قعد جنب الباب وبكي... وانا مش هقدر اعيش من في ك انا هموت في بعد ي منة إنتي ماتعرفيش إنتي بالنسبالي إي
جلست هي أيضا بجوار الباب ... لا عرفت عرفت كويس قوي انا بالنسبة ليك إي
مراد بتعب ... منة ما تسبنيش انا هموت من بعدك طب افتكري ليا حاجة واحدة بس عملتها ليكي وإديني فرصة فرصة واحدة خليني اصلح إلي عملتة
مسحت دموعها ووقفت .... ما عدش ينفع إلي اتكسر عمرة ما يتصلح تاني إحنا لازم نطلق
مراد... وانا مش هطلقك ي منة
صرخت من داخل الغرفة ... هتطلقني ي مراد وإلي والله العظيم أموت ليك نفسي عشان ترتاح مني
قام بمسح دموعه ووقف وضع بدل علي الباب ... حاضر ي منة بس علي القليلة نستنا كمان شهرين عشان اهلنا مش يحسوا بحاجة انتي عارفة ان ابوكي مريض قلب ومش هيستحمل
منة .... انا كنت هعمل كدا مش عاوزاه يتصدم في الشخص إلي أمنة علي بنتة
مراد .... منة انا بحبك والله العظيم كانت لحظة شيطان
منة ... مراد ارجوك الموضوع انتهي هما شهرين بالكتير وكل واحد فينا يروح لحالة
رمت نفسها علي السرير وظلت تبكي
اما هو جلس عند بابا الغرفة ولم يتحرك وظلت عيونة تزرف الدموع
في اليوم التاني
عندما قامت بفتح الغرفة وجدتة مازال موجود أمام الغرفة رق قلبها عندما وجدته في تلك الوضعية المؤلمة
اخذت نفس عميق.وقررت أن تيقظة ... مراد مراد
كان يلتوة بإسمها... منة مش تسبيني أنا آسف صدقيني ندمان ارجوكي سمحيني
مسحت الدمعة التي فرت من عيونها وقامت بِمنادتة مجداا.. مراد اصحي نام جوا
فتح عيونة بصعوبة وهمس بإسمها.. منة
ثم أغمض عيونة مجداا وضعت يدها علي وجه وجدته سخن
تملكها الخوف فهو كان إمبارح لا يعاني من شى
قامت بقياس درجة حرارتة وجدتها إنها عدت الاربعين
ضربت علي وجة عدت مرات .. مراد مراد حبيبي قوم معايا
فتح عيونة بضيق... انا بجد لسا حبيبك
بلعت ريقها ... مراد ارجوك قوم معايا تاخد دش عشان درجة حرارتك عاليا
مراد بتعب .. خايفة عليا بعد كل إلي عملتة معاكي
منة .. مش وقت الكلام دا ي مراد حاول تساعدني عشان اعرف اقومك
نمت ابتسامة صغيرة علي وجة وقام معاها
أدخلتة الحمام و قامت بمساعدة ليك بس في البانيو وفتحت المياة
أغمض عيونة بسبب برودة المياة
وضعت يدها علي كتفة.... معلش شوية وهتتعود علي الماية
أعتدلت لتغادر لكي تحضر لة ملابس غير التي أمبلت بالمياة ولكنة ومسك زراعها ثم شدها لتقع في أحضانة
منة بضيق... إي إلي عملتة دي مراد
مسح علي شعرها بحب.... بحبك
حاولت أن تتحرر ولكنة أحكم محاصرتها فلم تستطع... مراد لو سمحت سبني انا غلطانة اصلا إني بساعدك
لمس خدها برقة.... أنا عارف إني غلطت بس عارف أكتر إن قلبك كبير وهيسامحني
بداءت دموعها في النزول مع قطرات المياة علي وجهها..... أنا اه ممكن اسامحك بس أسفة مش هقدر اكمل معاك
واخيرا استطاعت التحرر منة وخرجت من الحمام لترمي نفسها علي السرير وتبكي
أرجع شعرة إلي الوراء.... عارف إنك هتسمحيني هيجي يوم وتسامحيني هعمل كل إلي اقدر علية عشان ترجع منة حبيبتي
منة .. ها ي دكتور طمني علية
د....الحمد الله سليمة بس ياريت يهتم بأكلة ونومة لان إلي حصل دا من الارهاق الشديد وياريت يبطل يشرب سجاير كتير
منة... تمام ي دكتور
د.... أنا كتبت له علي شوية فيتامينات وحقن وإن شاء الله هيكون شوية اه ياريت تجيبي الحقن عشان أديها له
مراد بتعب ... حقن إي دي إلي أخدها أنا لو هموت مش هاخد حقن
منة .... مراد دي مجرد حقنة اتفضل انت ي دكتور لحد ما ابعت حد يجيب الحقن
مراد بعناد ... انا مش هاخد حقن سمعاني
مراد وشة اصفر أول ما بداء الدكتور يجهز الحقنة تحدث بخوف... انت بتعمل اي انا مش هاخد البتاعة دي
ظهر شبح ابتسامة علي وجة منة فهي أول مرة تعلم إنة بيخاف من الحقن لتلك الدرجة أختفت تلك الإبتسامة عندما تذكرت بإن هناك كثيرا من الاشياء لا تعلمها عنة برغم وجودهم مع بعض طيلة حياتهم
اقتربت منة وحاوطت وجة.... ممكن تهدي
بلع ريقة وابعد نظرة عن الحقنة وقال بخوف.... ممكن ما تخليهوش يديني الحقنة
حاضر ثم نظرت إلي الطبيب ونغزت له فافهم الدكتور عليها.
لازلت تحاوط وجة وتحدثت معة ... فاكر ي مراد ابن الجيران إلي كان بيحبني
احتدت نظراتة وحذرها بيدة ... ما تفكرنيش لاني كل ما اتفكر دمي بيتحرق
مسكت يدة ووضعتها بجانبة .. ههه كنت بحسبك نسيت
مراد بضيق..... هو دا يتنسي دا كان سمج ولزج ما كان متروحي يلزق فيكي بالغرة مهما اعمل فية يفضل لازم ومش يتحرك وكل ما اقول لأبوكي يبعدة ابوكي يقولي أمة كانت صاحبة امك الروح بالروح
ضحكت منة لتذكرة ذالك الفتي برغم ضيقها منة ولكنة لا تنكر إنة كان لطيف وطيب بغباء
د ..خلصنا
مراد بصدمة ...خلصت إي
د... خلاص إديتك الخقنة
مراد.... انت بتتكلم بجد اومال انا مش حسيت لي
د... البركة في المدام
منة ... شكرا ي دكتور اتفضل معايا اوصلك
منة ... خد الحباية دي كمان
مسك إيدها ووضع قبلة عليها ... تسلم ايدك
سحبت يدها بسرعة عندما سرت القشعاريرة في جسدها
ابتسم بخبث فهو علم الطريقة التي سيجعلها تسامحة به
بعد عدة أيام
رن جرس الباب قامت منة بفتحة وجدت شخص يحمل ورود من جميع الانواع النادرة
...المدام منة ابو النجا
منة .. ايوة
... الورد دا عشان حضرتك
منة .. شكرا
أخذتة منهُ وقرأت الكارت الموجود بة .... ورد لاحلي وردة في البستان لانكي نادرة أردت أن أ هديكي كل ما هو نادر أعلم إني اخطأت بحقك كثيرا ولكن أتمن ان تقبلي هديتي المتواضعة
مراد
ابتسمت بحب وقامت بحضن الورد وأخرجت الوردة السوداء وقامت بوضعها علي شعرها
لم يفت الكثيرا وإلي أن جرس البيت قد رن
... استاذة منة ابو النجا
منة .. ايوا
.. اتفضلي الصندوق دا لحضرتك
فتحت الصندوق بعد أن اغلقت الباب
وجدت بهي فستان بلون دم الغزال رقيق وبسيط في تصميمة ووجدت ورقة معة
" أعلم إني قد ألمت قلبك كثيرا ولكن اعذري شخصا يغير عليكي حد الجنون أعلم جيدا انمي تحبين كل ما هو رقيق وبسيط مع لونه المفضل لذالك اخترت لكي هذا الثوب بحبك
دقا قلبها عندما قرأت كلماتة حضنت الفستان .. انت ناوي علي اية بالظبط
تحركت لكي تدخل غرفتها ولكنها توقفت عندما رن جرس الباب ووجدت شخص يحمل بوكية مليان شوكولاتة التي تعشقها
ابعد البوكية وجدتة مراد فمها علي وجهها ابتسامة غصب عنها
مراد... قولت المرادي أجيبلك الشوكولاتة بنفسي عشان اقدر اشوفك ابتسامتك إلي بتنور شمس يوم
اقترب فجاءة وقبل خدها فزادت ضربات قلبها ونظرت له بصدمة ووضعت يدها مكان القبلة
همس لها ... أقفلي بوئك بدل ما نموسة تدخل فية ودخل وسابها
لفت لة و قامت بوضع يدها في خصرها ... انا ممكن افهم إنتي عاوز توصل لأي بالي بتعملة
رفع كتفة ببراءة وغمز لها ... ولا حاجة ههههه
رمت الفستان في وشة ... خلية ليك لانة وحش ذي صاحية
ضحك مراد ... هههههه طب الشوكولاتة إي النظام هترميها بردوا
رجعت بسرعة وخطفت الشوكولاتة وقالت بضيق.. انا إلي هرميها
ضحك.مراد وقال بمكر . هههههه اتفضلي
ظل هكذا طول الثلاث شهور يبعث لها كل ما تعشق وياأتي في اخر اليوم ويقبل جبهتها ويتركها ويغادر حتي إنها قد اتعودت علي ذالك بل تنتظر كل ليلة رسألة وهداياة بفارغ الصبر تشعر إنها عادت طفلة بوجودة مها تحدثت وقالت يستمع ويبتسم في وجهها