رواية ارقام في العتمة الفصل الرابع 4 بقلم اسماعيل موسي
شكرا تقى عبد الرحمن ودا ان كان بيوضحلنا حاجه فهى وجود منافسه شديدة داخل القسم بين تقى وسهيلة، منافسه فى صالح القسم، فى صالحى انا، منافسه بين عقليتين خارقتين للعادة، واتمنى تظهر عقول تانى كتيرة، شكرآ ليكو
"النهارده هنتكلم عن واحدة من أهم النظريات في تاريخ الفيزياء والرياضيات: النظرية النسبية العامة لأينشتاين. أكيد كلكم سمعتوا عنها، وإزاي غيرت مفهومنا عن الزمن والمكان والجاذبية. النظرية ببساطة بتقول إن الجاذبية مش مجرد قوة بتسحب الأجسام لبعضها، زي ما نيوتن كان شايفها. لأ، الجاذبية هي نتيجة انحناء في نسيج الزمكان نفسه بسبب الكتلة والطاقة."
سكت للحظة، وبدأ يخط على السبورة رسماً يوضح انحناء الزمكان حول جسم ثقيل.
"بصوا هنا... الجسم الضخم زي الشمس، بيعمل زي كرة تقيلة في وسط شرشف مطاطي. لما نضيف جسم أخف، زي كوكب، بيدور حوالين الشمس مش لأنه بيتسحب، ولكن لأنه بيتحرك في مسار منحني بسبب الانحناء ده. مدهش، مش كده؟"
التفت الدكتور سامر نحو القاعة حيث بدأت تلوح في الأفق تعبيرات الفضول، لكنه لم يكن ينوي التوقف عند حدود المديح.
"بس... خلونا نكون واقعيين. رغم العبقرية دي، النظرية مش كاملة، ومش مفيهاش شكوك. أولاً، النسبية العامة ممتازة لما بنتكلم عن الكتل الضخمة، زي النجوم والثقوب السوداء، لكنها بتفشل تماماً لما ندخل في عالم الكوانتم، العالم الصغير جداً. يعني، النظرية دي ما بتقدرش تفسر إزاي الجاذبية بتشتغل على مستوى الذرات والجسيمات دون الذرية."
بدأت بعض الهمسات تنتشر في القاعة، لكنه رفع يده ليعيد الهدوء.
"فيه سؤال أهم: هل الزمكان فعلاً بينحني؟ ولا دي مجرد طريقة رياضية لتفسير الظواهر؟ في القرن الواحد والعشرين، ظهرت محاولات زي نظرية الأوتار اللي بتحاول تشرح الكون من منظور تاني تماماً. بتقول إن كل شيء عبارة عن أوتار صغيرة جداً بتهتز بترددات مختلفة. لو نظرية الأوتار صحيحة، معنى كده إن انحناء الزمكان ما هو إلا تفسير تقريبي لحاجة أكبر وأعمق."
اقترب دكتور سامر من تقى عبد الرحمن وسألها بابتسامة حادة:
"إيه رأيك؟ لو نظرية أينشتاين فعلاً فيها ثغرات، ده يقلل من قيمتها؟"
ردت تقى بتردد: "مش بالضرورة يا دكتور... ممكن تكون مجرد خطوة في رحلة البحث عن الحقيقة."
ابتسم الدكتور سامر وقال:
"إجابتك دقيقة يا تقى . العلم يا جماعة مش مسابقة لإثبات مين صح. هو سلسلة من المحاولات لفهم الكون. أينشتاين نفسه كان عنده تحفظات على بعض أفكاره. لما حد سأله عن رأيه في ميكانيكا الكم، قال جملته الشهيرة: الله لا يلعب النرد. بس مين عارف؟ يمكن الكون فعلاً قايم على الصدفة."
ثم دكتور سامر إلى الطلبة جميعاً وأضاف بصوت هادئ:
"وظيفتنا مش نصدق النظرية أو نرفضها، لكن نفهمها ونحاول نطور عليها. الرياضيات هنا مش مجرد معادلات، لكنها لغة بتحاول تحكي قصة الكون. بس القصة دي لسه مش كاملة... ومش هتبقى كاملة إلا لما نحصل على نظرية كل شيء اللي تقدر تجمع بين الجاذبية الكونية والكوانتم في إطار واحد."
"زي ما دايماً بقول، النظريات مش مقدسة. لو كان أينشتاين عبقري، إحنا كمان عندنا عقول. لو شاكك في حاجة، ما تخافش... الشك هو أول خطوة لاكتشاف الحقيقة." وغمز بعينه لتقى، غمزة جعلت قلبها يرقص من الفرحه، بينما تقلصت سهيله فى مكانها تكاد تختفى تحت البنش
طيب خلينى اسأل سؤال مهم، هل فيه شخص عنده اعتراض على الكلام إلى قلناه هنا لحد دلوقتى؟
هل فيه حد امتلك الجرأه يعارض نظرية انشتاين؟
"طيب، خليني أتكلم معاكم بصراحة. كل نظرية من اللي قلتها قبل كده وراها علماء عباقرة، ما بين اللي كان بيحاول يطور فهمه وما بين اللي كان بيحاول يلاقي ثغرات. العلم يا جماعة عمره ما بيقف على شخص واحد، حتى لو كان أينشتاين نفسه. خلوني أعرفكم على أصحاب النظريات دي واللي شكلوا نقطة تحول في الفيزياء.
---
1. ميكانيكا الكم - مؤسسيها الكبار
"لو هنتكلم عن ميكانيكا الكم، لازم نذكر أسماء زي ماكس بلانك اللي أسس النظرية، ونيلز بور اللي وضع نموذج الذرة، وفيرنر هايزنبرغ اللي عمل مبدأ عدم اليقين، وإرفين شرودنغر صاحب معادلة الموجة الشهيرة. الناس دي كانوا بيشتغلوا في عالم مختلف تمامًا عن النسبية، بيتعاملوا مع الذرات والجسيمات الصغيرة اللي أينشتاين كان بيعتبرها 'مش مرتاح معاها'."
---
2. نظرية الأوتار - رائدو الفكرة
"أما عن نظرية الأوتار، فدي ظهرت على يد علماء زي جون شوارتز ومايكل جرين. هما اللي حاولوا يطوروا فكرة إن الجاذبية ممكن تكون ناتجة عن اهتزازات أوتار دقيقة بدل ما تكون بس بسبب انحناء الزمكان. دي نظرية مثيرة، لكنها لسه في مراحلها النظرية أكتر من التجريبية."
---
3. الجاذبية الكمية الحلقية - المؤسسون
"هنا بنتكلم عن علماء زي كارلو روفيلي وأبي أشتيكار. الحلقات الكمية دي فكرتها إن الزمكان نفسه مكون من وحدات صغيرة جدًا، مش سطح مستمر زي ما أينشتاين كان شايفه. ممكن تقولوا إنها محاولة للجمع بين النسبية العامة وميكانيكا الكم."
---
4. نظرية MOND - صاحب الفكرة
"النظرية دي اقترحها عالم اسمه موردخاي ميلغرام في التمانينات. الراجل قال: بدل ما نقعد ندور على مادة مظلمة مالهاش أي دليل مباشر، ليه ما نفكر إن قوانين الجاذبية نفسها محتاجة تعديل لما نبص على أبعاد كونية كبيرة؟"
---
5. فرضية الهولوغرام - أبطالها
"دي بقى حاجة عبقرية، واقترحها جيرارد هوفت وطورها بعده ليونارد ساسكيند. الحكاية بتقول إن الكون كله ممكن يكون مجرد 'إسقاط' ثنائي الأبعاد. يعني اللي إحنا شايفينه ثلاثي الأبعاد ما هو إلا خدعة بصرية على مستوى كوني. مش هزار، النظرية دي مدعومة رياضيًا لحد كبير."
---
6. الجاذبية المعتمة - تحديات جديدة
"فيه أفكار ظهرت مؤخرًا زي نظرية إريك فيرليند، اللي قال إن الجاذبية مش قوة حقيقية أصلاً، لكنها نتيجة لنظام الكون نفسه والطريقة اللي الطاقة بتتوزع بيها. الراجل ده عايزنا نغير طريقة تفكيرنا في الفيزياء كلها."
---
وجهة نظري كدكتور سامر:
"بصوا يا جماعة، كل واحد من الناس دي كان عنده الجرأة إنه يقف قدام أعظم نظرية في القرن العشرين ويقول: 'استنوا شوية، فيه حاجة ناقصة.' وده مش غلط، ده العلم الحقيقي. إحنا مش بنقدس أينشتاين ولا غيره، إحنا بندور على الحقيقة. لو كل واحد فيكم بص لنظرية أو فكرة وقال: 'أنا شايف إن فيه حاجة غلط أو ناقصة' واشتغل عليها، ساعتها ممكن تبقوا في مكان واحد من الأسماء دي في المستقبل.
لكن، خلي بالكوا، الاختلاف مع أينشتاين مش معناه إنه كان غلط، بالعكس. كل النظريات دي، سواء ميكانيكا الكم أو الأوتار أو غيرها، بتبني فوق أساساته. أينشتاين هو اللي خلانا نبص للكون بنظرة جديدة. بس العلم عمره ما بيقف عند حد. فاهمينني؟"
صمت المدرج كله، ظهرت الفوضى على الوجوه بينما كان هناك شخص واحد يستمع للشروحات كأنها الحان موسيقيه
شخص اغمض عينيه وسمح للأرقام والنظريات ان تنهال داخل عقله، انها تقى عبد الرحمن
همست تقى عبد الرحمن بخجل بعد أن طلبت الأذن بالكلام بصراحة، العلم عمره ما بيقف عند حد، حتى لو كان أينشتاين!!
النظريات اللي اتكلمت حضرتك عنها مش بتلغي النسبية، لكنها بتحاول تكمل الصورة. أينشتاين نفسه كان عارف إن نظريته مش كاملة، وكان بيبحث لآخر يوم في حياته عن توحيد الجاذبية مع القوى الكونية الأخرى. السؤال مش هل في نظرية تضاهي النسبية؟ السؤال هو: هل إحنا جاهزين لتطوير نظرية تجمع كل حاجة وتدينا فهم كامل للكون؟"
رفع دكتور سامر ايده وعلى وجهه نظرة مبهمه شارده وبعيده
هل انتى يا تقى جاهزه انك تجمعى نظرية بالشكل دة؟
ثم اطلق ابتسامه ولملم دفاتره وترك المحاضره وسط ذهول الطلبه وفى عيونه فضول وشرود لا آخر له
الخامس من هنا