اخر الروايات

رواية خادمة الشيطان الفصل الرابع 4 بقلم شروق حسن

رواية خادمة الشيطان الفصل الرابع 4 بقلم شروق حسن


                                  
«خادمة الشيطان».. 
«البارت الرابع»... 
♡شـــــروق♡.. 

1



                    
«بسم الله الرحمن الرحيم»

+



                    
غامت عين كلا من مراد وعمر بالحزن عندما هتف صديقهم بتلك الكلمات، حاول عمر أن يخرجه من تلك الحالة قائلًا بمرح: 
_أنا زهقت من الشغلانة دي وعايزة اتجوز. 

2



                    
تحولت نظرات يزن للسخرية هاتفًا بتهكم: 
_ولما انت بتقول الكلام دا سبت ايه للستات يا حيلتها. 

+



                    
تذمر عمر من حديثه: 
_الاااه بتكلم بجد يا جدع عايز اكمل نص ديني. 

+



                    
_ اتوكس علي عينك. 
كانت تلك هي الكلمات التي هتف بها مراد بسخرية، ثم اكمل: 
_انتي عارف تربي نفسك لما تتجوز وتجيب عيال وتربيهم. 

+



                    
رفع عمر ياقة قميصه بغرور: 
_لا ما انا هبقي اخد الموزة وابعتلكم العيال. 

+



                    
حدقه يزن بسخرية رافعًا حاجبيه بتذمر: 
_ليه شايفنا بيبي سيتر. 

+



                    
نظر اليه مراد بضحك قائلًا بمرح: 
_سيبك منه، ومين الهبلة اللي هتتجوز المتخلف دا بس. 

2



                    
وقف عمر بغضب قائلًا وهو يهم بالذهاب: 
_تصدقوا بالله إن أنا غلطان، كتكم الهم في معرفتكم الهباب. 

+



                    
كاد ان يغلق باب المكتب ليجد يزن ينادي عليه بصوت عالي حتي يسمعه: 
_خلي بالك من نفسك يا لطخ. 

8



                    
انفجر مراد ضاحكًا علي مزحة صديقه ليهز رأسه بيأس علي مشاكستهم تلك، بعد ثواني اعتدل ثم حدق بيزن هاتفًا بجدية: 
_عملت ايه في موضوع مرتضي الرفاعي؟! 

+



                    
نظر اليه يزن وعادت ملامحه للجمود مرة أخري متحدثًا بغل: 
_لسه بيحاول علشان يوقعني بس ورحمة جدي ما هسيبه وهدفعه تمن كل اللي عيشته بسيبه. 

+



                    
ربت مراد علي كتف صديقه هاتفًا بود: 
_شوف انت هتعمل ايه وانا معاك يا صحبي. 

9



                    
♡شـــــــــيـــــــــري♡
" ‏وَدَعْ أَذَاهُمْ وَتَوَكَّلْ عَلَى اللَّهِ". 
•••••••••••••♡

+



                    
خرجت كلا من ايات وضحي من الجامعة وبالطبع لم يخلي حديثهم من حديث ضحي المرح، وقف كلاهما في مكانهم بسبب وقوف مجموعة من الشباب أﻤامهم فجأة، تحدثت ضحي بحدة متجاهلة تلك العيون التي التفت حولها بسبب صراخها: 
_في ايه يا جدع انت، مالك واقف متنح كدا ليه!؟ 

+



                    
تحدث اليها هذا الشاب الذي كان ينظر لها بإعجاب: 
_لسه بردو مش عايزة تديني فرصة نتعرف علي بعض فيها؟! 

1
             
هتفت ضحي بحدة وقد امتلأت عينها بغضب جامح من ذاك الشاب الذي يلاحقها منذ اكثر من شهرين طالبًا منها أن يظلوا أصدقاء ولكنها بالطبع رفضت ذاك الحديث فدينها وعاداتها لا يسمحوا لها بذلك: 
_لا فرصة ولا قرصة وغور من قدامي بقا بدل ما اعملك فضيحة دلوقتي. 

+



رفع يديه كعلامة للإستسلام ولكنه تحدث بمرح حتي يري إن كانت ستسنح له الفرصة للحديث معها أم لا: 
_طيب ممكن اسألك سؤال؟!، عندما همت بالرفض قاطعها بسرعة: 
_سؤال واحد بس والله. 

+



جزت علي اسنانها بغضب هاتفة بحدة: 
_انجز في يومك دا عايز ايه؟ 

+



غمز لها هذا الشاب بمشاكسة هاتفًا بمرح لا يعلم عواقبه: 
_انتي جاية من الارض ولا جاية مالسما. 

1



_جاية من عند امك. 

27



كانت تلك هي الكلمات التي هتفت بها ضحي بغيظ عندما استمعت لسؤاله، سحبت يد آيات التي كانت تتابع الموقف وتكتم ضحكاتها بصعوبة، لم تري نظرات الدهشة التي ارتسمت علي ملامح هذا الشاب وكذلك ضحكات اصدقائه الذين لم يتمالكون انفسهم من الضحك. 

+



نظر إليهم بغيظ قائلًا بحدة: 
_جرا ايه يا خفة منك ليه هي اول مرة ولا ايه؟! 
ثم نظر علي اثرها هاتفًا بتوعد: 
_تمام اوي كدا، انا جيتلك بالذوق اجيلك بقلة الادب بقا، ثم ذهب وهو يتوعد لها بالكثير. 

9



عندما ابتعدوا قليلًا لم تتمالك ايات نفسها اكتر من ذلك لتنفجر ضاحكة بشدة هاتفهة من بين ضحكاتها: 
_انتي مش معقولة، كسفتي الواد حرام عليكي. 

+



شاركتها ضحي الضحك قائلة وهي تبتسم ببرود: 
_هي اللي استفذني، اللي يشوفه وهو بيقولي هسألك سؤال يقول هيسألني علي سر حربي ابن الممحونة. 

4



وضعت ايات يدها علي فمها لتمنع ضحكاتها عندما رأت نظرات المارة من حولها، بعدما توقفت عن الضحك سألت ضحي بجدية: 
_طيب وليه مدتهوش فرصة يا ضحي!؟ 

+



نظرت لها بحدة هاتفة بحنق: 
_فرصة ايه، دا عايز يكلمني ونبقي صحاب، وانا عارفة ايه اللي هيحصل بعد كدا الصداقة هتتحول لإعجاب والاعجاب لحب ودا كله تحت مسمي الارتباط الغير شرعي. 

+



حركت ايات كتفها ببرود: 
_طيب وايه يعني ما الكل بيعمل كدا طالما مفهاش تجاوزات. 

+



نظرت لها ضحي بنظرات ثاقبة قائلة بجدية: 
_مفيش حاجة اسمها الكل بيعمل كدا، انا ماشية علي حسب ديني ما بيقولي، وبعدين اللي عايزك هيدخل البيت من بابه ومش هيبقي مرتبط بيكي بعلاقة غير شرعية حتي لو مش فيها تجاوزات زي ما انتي بتقولي. 

8



سارت ضحي عدة خطوات للأمام بينما ايات تفكر في حديثها هذا، فهي معها كل الحق، فهي تتحدث مع مصطفي منذ اكثر من ثلاثة أشهر ولم يأخذ خطوة التقدم لها مدعيًا بأن ظروفه غير مناسبة حتي يتم التقدم لها. 

6


تعليقات



حجم الخط
+
16
-
تباعد السطور
+
2
-
close