رواية علمت بزواجي يوم زفافي الفصل السابع عشر 17 بقلم سلمي المصري
علمت بزواجي يوم زفافي
الفصل السابع عشر
هنا : تمام
ونتنقل بالأحداث إلى شقة حمزه
حيث كان هناك زياره لروني
وفي الريسبشن كانو الفتيات يجلسون ويتحدثو في أمور عده
حنين : أخبار البيبي ايه
روني : الحمدلله ياابله لسه كنت عند الدكتور امبارح وقالي كل شئ تمام
زهرة : ربنا يفرحك ويقر عينك برؤيته بإذن الله
روني وحنين : امين
روني : الواد جوزك ده واخد اللعبه بتاعتي انا وسامح ويقولي مش حنين أصرت وهيتسلي وانتي بتقطعي هاتو لعبتي والا هلم الجيران عليكم
صدمت زهرة من كلامها
حنين : الواد جوزك في حد يقول على اخو الكبير واد
روني : ايون انا
حنين : مالك يازهرة
زهرة : أبدا مفيش ياابله
رن هاتف حنين برقم حمزه
حنين : ازيك يازوز عامل ايه.... اقول .... اه... اه لازم يتمضي عليه طيب ياحبيبي مراتك عايزه تكلمك
حمزه : نعم يازهرة
زهرة : كنت عايزه اطمن عليك
حمزه : بعدين يازهرة انا في الموقع دلوقت سلام
زهرة بحزن : سلام ياحمزه
حنين : مالك يازهرة حمزه ضايقك
زهرة : لا أبدا معرفش يكلمني علشان في الموقع
وبعد يومين
في قصر الشناوي
ريحانة : هتسافر امتى
آسر : بعد اسبوعين
ريحانة : كويس
آسر : ليه
ريحانه : علشان تحضر فرح اخوك
آسر : اخويا مين
ريحانة : هيكون مين يامتخلف فارس طبعا ولا ناسي اني حمزه متجوز
آسر : هيتجوز ازاي من غير خطوبه ولا حاجه
ريحانة : هتبقى خطوبه وكتب كتاب ودخله في يوم واحد
آسر : ايه السرعة دي
دخل حمزه بمرحه
حمزه : لا في انا عرفت اني هتجوز يوم الزفاف
ضحك آسر وحمزه
آسر : اخواتي الكبار مجانين
حمزه : جزمه........ ازيك ياامى عامله ايه
ريحانة : الحمدلله ياحبيبي
حمزه : فين عمو راغب وفارس فين
راغب : انا جاهز دور والباقي على عريس الغفله
آسر : هو انتو رايحين النهارده
ريحانة : اه
آسر : طيب مش حد يقولي
ريحانة : انت اصلا محدش بيعرف ليك مواعيد اديلك يومين بترجع متأخر ومحدش يعرف مكان
آسر : ايه الفضايح دي ولا كأنك سمعت حاجه يابابا
راغب بضحك : صايع
آسر : طيب اطلع اشوف العريس
ريحانة : لا انا هاشوفه
صعدت بوقرها ورقتها
فتحت باب غرفة فارس
وجدته يجلس على حافة سرير يرتدي حله انيقه جدآ كان جالس يبكي واضع راسه بين يديه
ريحانة : فارس
كفف دموعه بسرعة
ريحانة : يلا حمزه تحت وبابا في انتظارك يلا علشان مش نتأخر
فارس بصوت مخنوق : مش عايز اروح
ريحانة : اقوم يافارس متخلنيش أمد ايدي عليك تاني
نزل فارس أمامها
راغب : ايه ياعريس كل ده
آسر بالصفير : واااااو ده احنا واقعين يافروي ايه الشياكة دي
كانت كل نظرات عاديه الا نظرة حمزه لفارس الذي احس بشئ غريب فهو يعلم كيف يكون المرء مجبور على شئ
اقترب منه حمزه وسلمو على بعض
حمزه بهمس : مالك ياصاحبي
فارس : مفيش بخير ياصاحبي
ريحانة : مش يلا ولا هنفضل نرغي كتير
حمزه بمرح : مالك ياريري متعصبه ليه
ريحانة : احترم نفسك ياولد
ضحك الجميع إلا فارس ابتسم ابتسامة مكسوره
تتنقل إلى بيت هنا وهو في احد الأحياء الراقيه
ساهر : الف مبارك ياقلبي انا سالت عنهم واكتشفت انهم ناس محترمه اوي
هنا : مش هتفرحنا بيك ياساهر مشيت برا ونسيت نفسك وسنك
ساهر : اجوزك ياقلبي وبإذن الله انا بعدك
احتضنت اخها
رن الجرس
ساهر : يلا ادخلي حضري العصير وانا هروح افتح الباب
رحب ساهر بهم وبعد التعارف وتقدمة العصير
راغب : ندخل في الموضوع بقى انا يشرفني ويسعدني اطلب ايد الآنسة هنا لابني الكبير فارس
توجعت جدا عندما سمعت كلمة انسه
ساهر : وانا يسعدني ويشرفني نسبك
راغب : بإذن الله احنا عايزين يعني الخميس الجاي كتب الكتاب ودخله ساهر : بس مش اسبوع قليل كدا
راغب : استاذ ساهر كل حاجه جاهزه وزي مابيقولو احنا عايزنها بشنطة هدومها وفارس ده اول فرحتي وانا شايف في هنا انها هتكون زوجه صالحه لي وهتشرفنا
ساهر : كلامك فوق راسي راغب بيه خلاص توكلنا على الله
ريحانة : الف مليون مبارك ليكم الف مبارك ياهنون اقوم لبس خطيبتك الخاتم
فارس : مينفعش لسه مش بقيت حلالي ممكن حضرتك تلبس ليها
ساهر : ماشاء الله
قامت ريحانة وضعت الخااتم بيدها كان خاتم أنيق جدا من الماس
انسحب جميعاً ليتركهم مع بعض
ريحانة : على الله تضيقها يافارس انا حذرت اهو
ذهبت ريحانه معهم
هنا : شكلك حلو اوي وانت بتمثل التدين
فارس هو ينظر أرضا
فارس : ربنا يعلم انا متدين ولالا وربنا عالم يوم اللي حصل ده اني كنت تحت تخدير دور والباقي على الأخت اللي راحه شقة واحد عازب
هنا : انت بتقول ايه انت مجنون وحقير
فارس ببرود : مش هرد عليكي
غضبت كثيرآ وقررت أن تنتقم منه رنت على ريحانة وبدأت في البكاء
فارس : انتي بتعيطي ليه انتي هتستهبلي
دخلت ريحانة مسرعة
ريحانة : في ايه ياهنا ضيقتها في ايه يافارس
قام فارس من مكانه بغرور وهندم بدلته بهدوء
فارس : مفيش بقولها ايه اللي يخلي واحده محترمه تروح شقة راجل عازب لوحدها
لم تفكر ريحانة ابدأ فتلك النقطة
هنا : والله ابدا ياماما دي شقة مدام هاله وهي بعتني اجيب الدوا لأنها كانت تعبانه اوي
فارس : قولي الكلمتين دول لحد تاني بقى
هنا بغضب : انت قليل الادب ومش متربي انا مش موافقه على الجواز دي
احست ريحانة أن كل مافعلته سيضيع
ريحانة : اخرج برا يافارس دلوقت
خرج فارس وجلست ريحانه مع هنا تهدئها وبالفعل حدث وتمت الأمور وذهب الجميع إلى البيت
في فيلا راغب الشناوي
تحديد في غرفة فارس دخلت ريحانه وهي غاضبة جدا ووجدته يجلس على حافة سرير
انتهى الفصل السابع عشر
ماذا ستفعل ريحانه معه بعد أن كان سيضيع لها كل ماحدث
الفصل السابع عشر
هنا : تمام
ونتنقل بالأحداث إلى شقة حمزه
حيث كان هناك زياره لروني
وفي الريسبشن كانو الفتيات يجلسون ويتحدثو في أمور عده
حنين : أخبار البيبي ايه
روني : الحمدلله ياابله لسه كنت عند الدكتور امبارح وقالي كل شئ تمام
زهرة : ربنا يفرحك ويقر عينك برؤيته بإذن الله
روني وحنين : امين
روني : الواد جوزك ده واخد اللعبه بتاعتي انا وسامح ويقولي مش حنين أصرت وهيتسلي وانتي بتقطعي هاتو لعبتي والا هلم الجيران عليكم
صدمت زهرة من كلامها
حنين : الواد جوزك في حد يقول على اخو الكبير واد
روني : ايون انا
حنين : مالك يازهرة
زهرة : أبدا مفيش ياابله
رن هاتف حنين برقم حمزه
حنين : ازيك يازوز عامل ايه.... اقول .... اه... اه لازم يتمضي عليه طيب ياحبيبي مراتك عايزه تكلمك
حمزه : نعم يازهرة
زهرة : كنت عايزه اطمن عليك
حمزه : بعدين يازهرة انا في الموقع دلوقت سلام
زهرة بحزن : سلام ياحمزه
حنين : مالك يازهرة حمزه ضايقك
زهرة : لا أبدا معرفش يكلمني علشان في الموقع
وبعد يومين
في قصر الشناوي
ريحانة : هتسافر امتى
آسر : بعد اسبوعين
ريحانة : كويس
آسر : ليه
ريحانه : علشان تحضر فرح اخوك
آسر : اخويا مين
ريحانة : هيكون مين يامتخلف فارس طبعا ولا ناسي اني حمزه متجوز
آسر : هيتجوز ازاي من غير خطوبه ولا حاجه
ريحانة : هتبقى خطوبه وكتب كتاب ودخله في يوم واحد
آسر : ايه السرعة دي
دخل حمزه بمرحه
حمزه : لا في انا عرفت اني هتجوز يوم الزفاف
ضحك آسر وحمزه
آسر : اخواتي الكبار مجانين
حمزه : جزمه........ ازيك ياامى عامله ايه
ريحانة : الحمدلله ياحبيبي
حمزه : فين عمو راغب وفارس فين
راغب : انا جاهز دور والباقي على عريس الغفله
آسر : هو انتو رايحين النهارده
ريحانة : اه
آسر : طيب مش حد يقولي
ريحانة : انت اصلا محدش بيعرف ليك مواعيد اديلك يومين بترجع متأخر ومحدش يعرف مكان
آسر : ايه الفضايح دي ولا كأنك سمعت حاجه يابابا
راغب بضحك : صايع
آسر : طيب اطلع اشوف العريس
ريحانة : لا انا هاشوفه
صعدت بوقرها ورقتها
فتحت باب غرفة فارس
وجدته يجلس على حافة سرير يرتدي حله انيقه جدآ كان جالس يبكي واضع راسه بين يديه
ريحانة : فارس
كفف دموعه بسرعة
ريحانة : يلا حمزه تحت وبابا في انتظارك يلا علشان مش نتأخر
فارس بصوت مخنوق : مش عايز اروح
ريحانة : اقوم يافارس متخلنيش أمد ايدي عليك تاني
نزل فارس أمامها
راغب : ايه ياعريس كل ده
آسر بالصفير : واااااو ده احنا واقعين يافروي ايه الشياكة دي
كانت كل نظرات عاديه الا نظرة حمزه لفارس الذي احس بشئ غريب فهو يعلم كيف يكون المرء مجبور على شئ
اقترب منه حمزه وسلمو على بعض
حمزه بهمس : مالك ياصاحبي
فارس : مفيش بخير ياصاحبي
ريحانة : مش يلا ولا هنفضل نرغي كتير
حمزه بمرح : مالك ياريري متعصبه ليه
ريحانة : احترم نفسك ياولد
ضحك الجميع إلا فارس ابتسم ابتسامة مكسوره
تتنقل إلى بيت هنا وهو في احد الأحياء الراقيه
ساهر : الف مبارك ياقلبي انا سالت عنهم واكتشفت انهم ناس محترمه اوي
هنا : مش هتفرحنا بيك ياساهر مشيت برا ونسيت نفسك وسنك
ساهر : اجوزك ياقلبي وبإذن الله انا بعدك
احتضنت اخها
رن الجرس
ساهر : يلا ادخلي حضري العصير وانا هروح افتح الباب
رحب ساهر بهم وبعد التعارف وتقدمة العصير
راغب : ندخل في الموضوع بقى انا يشرفني ويسعدني اطلب ايد الآنسة هنا لابني الكبير فارس
توجعت جدا عندما سمعت كلمة انسه
ساهر : وانا يسعدني ويشرفني نسبك
راغب : بإذن الله احنا عايزين يعني الخميس الجاي كتب الكتاب ودخله ساهر : بس مش اسبوع قليل كدا
راغب : استاذ ساهر كل حاجه جاهزه وزي مابيقولو احنا عايزنها بشنطة هدومها وفارس ده اول فرحتي وانا شايف في هنا انها هتكون زوجه صالحه لي وهتشرفنا
ساهر : كلامك فوق راسي راغب بيه خلاص توكلنا على الله
ريحانة : الف مليون مبارك ليكم الف مبارك ياهنون اقوم لبس خطيبتك الخاتم
فارس : مينفعش لسه مش بقيت حلالي ممكن حضرتك تلبس ليها
ساهر : ماشاء الله
قامت ريحانة وضعت الخااتم بيدها كان خاتم أنيق جدا من الماس
انسحب جميعاً ليتركهم مع بعض
ريحانة : على الله تضيقها يافارس انا حذرت اهو
ذهبت ريحانه معهم
هنا : شكلك حلو اوي وانت بتمثل التدين
فارس هو ينظر أرضا
فارس : ربنا يعلم انا متدين ولالا وربنا عالم يوم اللي حصل ده اني كنت تحت تخدير دور والباقي على الأخت اللي راحه شقة واحد عازب
هنا : انت بتقول ايه انت مجنون وحقير
فارس ببرود : مش هرد عليكي
غضبت كثيرآ وقررت أن تنتقم منه رنت على ريحانة وبدأت في البكاء
فارس : انتي بتعيطي ليه انتي هتستهبلي
دخلت ريحانة مسرعة
ريحانة : في ايه ياهنا ضيقتها في ايه يافارس
قام فارس من مكانه بغرور وهندم بدلته بهدوء
فارس : مفيش بقولها ايه اللي يخلي واحده محترمه تروح شقة راجل عازب لوحدها
لم تفكر ريحانة ابدأ فتلك النقطة
هنا : والله ابدا ياماما دي شقة مدام هاله وهي بعتني اجيب الدوا لأنها كانت تعبانه اوي
فارس : قولي الكلمتين دول لحد تاني بقى
هنا بغضب : انت قليل الادب ومش متربي انا مش موافقه على الجواز دي
احست ريحانة أن كل مافعلته سيضيع
ريحانة : اخرج برا يافارس دلوقت
خرج فارس وجلست ريحانه مع هنا تهدئها وبالفعل حدث وتمت الأمور وذهب الجميع إلى البيت
في فيلا راغب الشناوي
تحديد في غرفة فارس دخلت ريحانه وهي غاضبة جدا ووجدته يجلس على حافة سرير
انتهى الفصل السابع عشر
ماذا ستفعل ريحانه معه بعد أن كان سيضيع لها كل ماحدث

