اخر الروايات

رواية لماذا انا الفصل السابع 7 والاخير بقلم ايمان شلبي

رواية لماذا انا الفصل السابع 7 بقلم ايمان شلبي


رواية لماذا انا الحلقة السابعة

كنت بسمع كل كلمه بيقولها ومع كل حقيقه الصدمه بتبان علي ملامحي ،كنت بضحك ،عيوني بتدمع ، مكسوفه ، قلبي بيدق ، عيوني بتخرج قلوب مشاعر وأحاسيس كتيره متلغبطه

حقيقي مكنتش متخيله أن فيه حد ممكن يحب حد بالشكل ده ،يعني معقوله انا طول الفتره ديه عايشه وفي شخص بيدعي في كل صلاه اكون معاه !

في شخص بيحبني انا !!!!!

معقوله في شخص موقف حياته عليا أنا ، في جزء من يومه مخصص ليا أنا ،في قيام ليل دعائه هو انا

حقيقه كانت صدمه مع كل حقيقه بيقولها كنت بتصدم لكن بفرح من قلبي

اتنهدت وانا بفرك ايدي وبقول بتوتر :


– ا ا الحقيقه انت فاجئتني و…

– عارف انك زعلانه من اندف*اعي واتهامي ليكي من غير دليل

بس صدقيني انا كان في ن*ار بتكوي قلبي ياوسام ،مكنتش قادر اتخيل الكلام اللي سمعته من اكتر من شخص واللي بيثبت ا انك انك احم

– اني ز*ان*يه وخ*اي*نه مش كده ؟؟

– احم و وسام طبيعه شغلي كده


 


 


– واظن أن طبيعه شغلك انك المفروض تسمع الحقيقه من كل الأطراف وتقرر

– طب ما هو ده اللي حصل بالفعل !

– لكن مكانش في دليل

– اكبر دليل اخوكي وهو بيأكد كلام الكل

– اخويا

قولتها وانا بضحك بسخريه ودموع متعلقه في عيني

اتنهد وهو بيبصلي بحزن :

– وسام ارجوكي متحسسنيش اني مذن”ب انا عرفت الحقيقه وكلنا عرفنا الحقيقه وبعتذر عن س*وء ظني مره تانيه

ارجوكي ياوسام فكري في الموضوع مش بعد ما لقيتك تتخلي عني أنا بحبك

هسيبك تفكري براحتك وقوليلي قرارك وتأكدي أن أيا كان القرار حبك في قلبي مش هيقل عن اذنك

قال كلامه وسابني وخرج من الاوضه بعد ثواني سمعت صوت باب الشقه بيتقفل

اتنهدت بحيره وانا بحط راسي بين كفوفي وبحاول استوعب كلامه اللي حيرني وحير قلبي اللي دق من اول ما شافه

معقوله هو كمان هيحبه!


دخلت اوضتي بعد ما قولت لبابا كل اللي حصل واتفاجئت أن يوسف حكاله كل حاجه من قبل ما يحكيلي

وقتها بابا اخدني في حضنه وباس راسي وهو بيقولي :

– فكري في الموضوع ياوسام يوسف شخص كويس

يمكن يكون ده العوض اللي هيعوضك عن الكام شهر اللي شوفتيهم مع الح*قير اللي خد*ع*نا وخ*دعك

متلوميش يوسف علي اللي حصل ده شغله وديه قوانين مينفعش يخرج عنها حتي لو كانت أمه اللي واقفه قدامه

فكري بعقلك يابنتي ادي لنفسك فرصه ياحبيبتي

كنت قاعده في اوضتي ب*ضر*ب كلام بابا في عقلي

كنت في حيره بين قلبي وعقلي مش راضيه تحسم الجدل في مين ي”نت*صر علي التاني !!

غمضت عيني وكنت لسه هنام سمعت صوت آذان الفجر وكأن ربنا بيقولي ليه الحيره قومي صلي وارمي حم”ولك عليا

قومت اتوضيت وصليت وانا بركع بخشوع وببكي ،ببكي علي كل لحظه تع*ب وظ*لم وتحمل عدت عليا الفتره اللي فاتت ،ببكي علي قلبي اللي اتظلم والكل قس*ي عليه حتي اقرب الناس ليه

فضلت علي الحاله ديه اكتر من ربع ساعه بالتقريب ،خلصت صلاه وحسيت براحه غريبه لاول مره احس بيها

روحت نمت وانا سايبه كل حاجه علي ربنا

تاني يوم الصبح صحيت من النوم بنشاط قومت اخدت شاور وقررت انزل النهارده علي شغلي اللي سيبته بناء علي رغبته كرم



 


 


ضحكت بسخرية وانا بفتكر المبرر اللي قاله عشان يخليني اسيبب الشغل

” وسام حبيبتي انا مش حار*مك من حاجه وبعدين بصراحه كده انا بغير عليكي ”

وقتها احترمت رغبته وسببت الشغل وسط رف*ض مديري لاني من أكفأ الموظفين اللي عنده لكن انا كنت مصره

وقتها وافق بعد ما قالي

” لو حبيبتي ترجعي في أي وقت المكان مفتوحلك”

فوقت من شرودي وقومت لبست اشيك طقم عندي وحطيت ميك اب يداري الهالات الس*و*داء اللي اتكونت تحت عيني

وقفت لآخر مره اتفحص شكلي برضا وبعدها خرجت من الاوضه عشان انزل ،لقيت بيحضر الفطار واول ما شافني استغرب :

– ايه ده رايحه فين ؟

– ا احم رايحه الشغل

بابا باستغراب :

– الشغل انتي مش سيبتيه؟!

اتنهدت وانا بقرب منه :

– وقررت ارجعله قررت ابدء حياتي من جديد.

ضحك باتساع وهو بياخدني في حضنه وبيبوس راسي:

– هي ديه بنتي وسام القويه اللي مفيش حاجه بتوقعها ابدا ربنا يريح قلبك وبالك ياحبيبتي

غمضت عيني وانا بسند راسي علي صدره بارتياح وحب وامتنان

– ربنا يخليك ليا ياحبيبي

– طب يالا بقي افطري قبل ما تنزلي

– لا مش ….

– مش عايز اعتراض يالا

بعد شويه كنت قاعده في التاكسي ببص من الازاز علي الشوارع اللي اتغيرت ،يااااه انا بقالي كتير اوي كده مشوفتش الدنيا ،وكأن كرم كان حابسني عن الدنيا والناس وكأنه كان عايز ي*موت*ني بالبطئ

اتنهدت وانا بمسح دمعه نزلت من عيني غصب عني

– طب هو ينفع العيون الحلوه ديه تعيط !


برقت وانا ببص قدامي علي السواق اللي كان متخفي في شال علي وشه واللي كان يوسف !!!

– انت

غمزلي بمشاكسه وابتسامه خط*فت قلبي :

– صباحك قمر زيك

اتوترت وخدودي احمرت وانا بقول بارتباك :

– ا انت بتعمل ايه هنا و …

– بصراحه كده انتي وحشتيني وقولت اصطبح بوشك القمر ده

– ل لو سمحت عيب كده ا ا نزلني

تتنهد وهو بيكمل طريقه ببرود :

– توء مش قبل ما اعرف قرارك

– ق قرار ايه

– وافقتي ولا وافقتي !!

رفعت حاجبي وانا بقول بسخريه:

– والله ؟؟



 


 


يوسف بابتسامه بسيطه :

– في اوبشن تاني بقي

ربعت ايدي وانا بحاول اكبت ضحكتي :

– وياتري ايه هو بقي !


يوسف بغمزه:

– انك وافقتي ياقمري

– ا احم ل لو سمحت يا يوسف ا انا

– بصراحه كده ياوسام ياختي انا مش قادر استني اكتر من كده

رفعت حاجبي بمراوغه وانا بقول بمكر:

– وافرض رفضت؟!

قفل عيونه نص قفله وهو بيقول ببساطه :

– اممممممم ه*خط*فك

اتنفضت وانا بقول بتوتر :

– ا أنت م”جنو*ن

– بيكي م*جن*ون بيكي وحالا تقوليلي قرارك وإلا

– وإلا

مردش عليا انما زود من سرعه العربيه وهو بيقول بجديه :

– لو مكنتيش ليا يبقي مش هتكوني لغيري

مقدرش أنكر أني اترع*ب”ت قلبي دق بخ”وف وانا علي وشك العياط :

– ي يوسف ل لو سمحت و وقف بالله عليك متخ*وف*نيش

– قولي قرارك وانا هوقف

– يا يوسف ا انا

– أنا مش كرم

– بس…

– انا بحبك

– يا يوسف …

– صدقيني هعوضك عايز بس فرصه


– خايفه

– فرصه واحده ياوسام فرصه واحده بس صدقيني مش هخذلك

اتنهدت وانا بغمض عيوني وبقول بهدوء :

– موافقه

لقيته وقف العربيه مره واحده لدرجه ان جس*مي ارتد لقدام ونزل منها وانا مستغربه هيعمل ايه

– ياناااااااس يا اهل البلددد وسام وافقت تتجوزني ياناااااااس يا اهل البلد يوسف هيبقي عريس زعرطي ياحجه لولولولولولولولولي

حطيت ايدي علي بوقي وانا مش قادره امنع ضحكتي علي جنانه ،لقيت الكل بيقرب منه والشباب بتباركله والستات بتزغرط بفرحه وهما بيباركولي من شباك العربيه



 


 


بعد مرور سنه …

– وانا قولت لا يعني لا ياوسام

– يووووه بقي يا يوسف ياحبيبي ده فرح اخويا مش معقوله هروح الفرح من غير نقطه ميك اب واحده !

اتنهد بضيق وهو بيقرب مني وبيقول بغيره :

– انتي كده حلوه من غير حاجه الميك اب هيزيدك جمال علي جمالك والشباب ما هتصدق وانا لو شوفت حد بيبصلك هف*ق*عله عينه ومش بعيد ام*وته

ضحكت برقه وانا بقرب منه وبمسك أيده الاتنين بحب :

– ياحبيبي محدش هيبصلي طول مانت جنبي عشان خاطري يا يوسف وافق لو بتحبني

اتنهد وهو بيرفع ايدي وبيبوسها برقه:

– خاطرك غالي عندي يا وسومتي

حطيت راسي علي صدره وانا بقول بحب :

– بحبك


يوسف بغيظ:

– كان لازم اوي يعني اعمل فيها مصلح اجتماعي واصالحك علي اخوكي اللي عمل فرحه في عيد جوازنا ده!!

ضحكت جامد علي ض*يقه وصياحه اللي منتهاش من بعد ما عمار قالنا أن فرحه في نفس اليوم اللي اتجوزنا فيه انا ويوسف

-معلش ياحبيبي صحيح كنت عايزه اقولك حاجه

– قولي حاجه

حطيت أيده علي بطني وانا بقرب من ودنه وبقول بهمس :

– انا حامل


 




لقيت ايده بارده وهو بيبعد عني وبيقول بر*عش*ه في صوته :

– ح حامل

هزيت راسي بدموع وانا بقرب منه وبترمي في حضنه :

– بعد تسع شهور من دلوقتي هتكون احلي بابا في الدنيا زي ما بقيت احلي زوج في الدنيا

ضمني لحضنه وهو بيتنهد وبيقول بعشق:

– بحبك اوي يا احلي مامي في الدنيا

هتلاقي ناس بالوقت تشبهلك

وتعيش معاهم ذكريات تتحب

هيصونوا عشرة ويفضلوا ف ضهرك

وهتنسى بيهم كل شيئ كان ك*دب ❤️

تمت

تعليقات



حجم الخط
+
16
-
تباعد السطور
+
2
-
close