رواية للقلب نظرة الفصل الرابع 4 بقلم زهرة الربيع
عمر ضحك بخفه وقال.. معجبه بيا... ازاي من امتى قصدي هو انتي تعرفيني قبل كده
نظرة قالت بابتسامه... طبعا اعرفك انا بنت العقيد محمد موافي الله يرحمه ... وياما جيت القسم عندك واتدربت فتره معاك بس انت مكنتش تاخد بالك ليا ابدا
عمر بصلها بزهول وقال... انتي بتقولي ايه...ازاي ده انا اتكلمت مع عمك ودفعتلو فلوس و
قاطعتو وقالت..ده مش عمي ولا حد من عيلتي حضر الفرح اصلا انا اتفقت مع عمك واصريت اني انا اللي اشرف على حمايتك ...وهو ساعدني لانو عارف اني مهتمه بيك جدا
كان بيسمعها بدهشه وقال.... انا مش مصدق اللي بسمعه ..انا لفت انتباهي الاسم وقت كتب الكتاب بس مستحيل كان يجي في خيالي انك بنت العقيد محمد الله يرحمه..بجد هتجننن مش مصدق ابدا
نظره قربت اكتر و قالت مش مصدق لانه حلو ولا وحش
عمر حط ايده ورا وسطها وشدها عليه وقال . مفيش احلى من كده عموما يعني.. بس اتفاجئت اوي
نظرة ابتسمت وقالت... يعني انبسطت
عمر قرب وقال ..قوي قوي قوي قوي
نظرة ابتسمت بسعاده وقالت...ايوه بس يعني.. احنا هنطلق
عمر ابتسم وقال...مين قال اننا هنطلق
نظرة قالت...ده الي اتفقنا عليه هنتجوز فتره لحد ما نقدر نقبض على العصابه دول وبعد كده نطلق
عمر قال ..مين قال كده عمي....وطبعا زي اتفقتو عليا واتجوزتك من غير ما افهم حاجه عايز يطلقنا من غير ما افهم
نظرة اتنهدت وقالت... افهم يا عمر ...احنا مقصدناش نتفق عليك ..بس العصابه دي كبيره قوي بالنسبه لهم دلوقتي انا بقيت مكشوفه قدامهم و مصرين يقتلوني الي حصلهم بسببي مش سهل وراح فيها اكبر حد فيهم يعني مش هيهدو الا لو انا مت و
بس قاطعها وحط ايده على شفايفها وقال بسرعه ما تقوليش كده تاني هو انا لحقت اشبع منك علشان تموتي
نظرة بصتلو بدهشه وقالت... نعم يا اخويا يعني لو شبعت مني اموت عادي
عمر ضحك على شكلها وقال...اه تموتي عادي
نظرة بصتلو غيظ وعمر قال بسرعه... لان عمري في حياتي ما هشبع منك
نظرة ابتسمت على جنانه وهزت راسها بيأس وقالت طيب...هصدقك وخلاص... احنا هنستحمى ازاي بقى في الوضع ده
عمر قال المفروض انا اللي اسالك مش دول قرايبك ولا مش عارف ايه
نظره ضحكت وقالت..اه دول اصدقاء لبابا الله يرحمه ما تقلقش دول امان قوي ..وهنا في خيمه قريبه على طول متجهزه و بيستخدموها زي حمام عام
عمر قال بدهشه...خيمه...طب دي فيها دش ولا حاجه
نظرة ضحكت وقال دش اه وفيها بانيو كمان...دش ايه الي هيكون في الخيمه يعني اصلا هنا الميه مش واصله وبيستخدمو براميل بس هتلاقي فيها برميل ميه استخدمو ...المهم اوعي تلاقيلك واحده وتقل ادبك هنا
عمر ضحك جامد وقال...انتي بتشكي فيا
نظرة قالت ..لا مش بشك ابدا انا متاكده .يلا
عمر قال بضحك..طب وانتي هتعملي ايه
نظره قالت بابتسامه ..ولا حاجه زيك
عمر قال بدهشه..نعم يا اختي.. زي ازاي طب انا هطلع لافف الفوطه علشان البس الهدوم بعد ما استحمى
نظرة ضحكت جامد وقالت... لا انا جبت لنا جلبتين على اساس ننام بيهم جبتهم من مرات خالي هنا هنلبسهم ونروح نستحمى ونرجع نلبس لبسنا عادي
عمر ابتسم وقال..اذا كده ماشي.. يلا بقى عشان احميكي الاول
نظرة بصتلو بغيظ وقالت... تاني يا عمر
عمر ضحك وقال... يا بنتي قصدي هقفلك بره.. الاحسن حد يدخل عليكي لحد ما تستحمي يلا
نظرة ضحكت وراحوا سوا ودخلت نظره وهو فضل مستنيها بره قدام الخيمه
بعد شويه فتحت الخيمه ولسه هتطلع اتفاجئت بعمر قاعد على صخره وحواليه خمس ست بنات وبيضحكوا جامد
بقلم زهرة الربيع
واحده منهم قالت... طيب رد على سؤالي انت مجاوبتنيش.. بقول لك عايزاه يرجع لي
عمر ابتسم وقال.. وترجعيه ليه الي يرحل.. نشقط غيره اسهل
البنات ضحكو وهو قال... ما لوش ابن عم ابن خال البنت قالت بسرعه..ايوه ليه
عمر قال...كده حلوت قوي افتحيله العبايه.. هيرفع الرايه..و لما يلاقيكي مع غيره هتيجيله البواسير اسمعي مني
البنات بقم يضحكو جامد ونظره وبقت تبصله بزهول وقالت... انت بتعمل ايه هنا ...انا ما اعرفش اسيبك ثلاث دقائق ..يعني اخدك معايا الحمام ولا اعمل ايه
عمر قال بسرعه ..ده يبقى يوم المنى.. انا داخل اهو لو تحبي تيجي معايا
البنات ضحكو واتكسفوا ومشيوا
ونظرة بصت له بغيظ شديد وقالت.. انا هقعد استنياك هنا
عمر قال.. نعم يا اختي عشان اطلع الاقيك بتتعاكسي لا طبعا ادخلي معايا
نظرة بصتلو بغيظ وهو قال..طيب تعالي اوصلك الاول
نظرة بصت له وقالت بعند مش متحركه من هنا غير رجلي على رجلك ادخل يا عمر
عمر اتنهد وقال بابتسامه يسلملي اللي بيغير
نظرة اتنهدت بياس منه وعمر دخل الحمام وهيه فضلت مستنياه
بعد شويه خرج من الحمام وكانو بيضحكوا ورايحين على الخيمه بتاعتهم
بس البنت اللي سألته على خطيبها شاورتله من بعيد وبقت تترجاه علشان يجي
عمر استغرب جدا ومكانش هيروح بس هي بقت تبصله برجاء شديد اتنهد وقال ...ادخلي انتي يا نظره عشان معايا مكالمه و جوه الشبكه مش بتظبط
نظره ابتسمت وقالت..تمام... و دخلت وهو اتقدم على البنت وقال.. نعم عايزه ايه
بس فاجأتو لما شدته بقوه دخلته الخيمه وقالت... ناديتك علشان اقول لك ان انا هعمل الخطه بتاعتك اللي قولتلي عليها
عمر ابتسم بارتباك وقال... طيب تمام عايزه ايه دلوقتي
البنت قالت بابتسامه.. انا لقيت انو لو شافني مع ابن عمه ولا ابن خاله ميهصدقش لانهم كانوا قدام عيني من الاول وانا ما رضيتيش ولا بواحد فيهم ...ولقيت ان انت انسب واحد وشكلك حلو قوي
عمر اندهش وقال.. انتي مجنونه يا بت انت انا متجوز
ولسه هيمشي مسكتو من ايده بقوه وقالت برجاء... لو سمحت لو سمحت ساعدني... ده هيخطب واحده تانيه
عمر قال...يا انسه مش هينفع كده انا مراتي لو عرفت بحاجه زي دي تزعل وانا متجوز
ولسه هيطلع مسكت في ايده وبقت تقول بصوت عالي لا مش هتمشي مش هخليك تمشي مش هخليك تطلع من هنا وبقت تعلي صوتها
في الوقت ده دخل شاب في العشرينات ومسك في عمر بغضب وقال انت بتعمل ايه هنا في خيمتها
عمر بلع ريقه بارتباك وقال.... طبعا لو قلت لك اني جاي اديها نصيحه مش اكتر مش هتصدقي
الشاب ضرب عمر وقعو على الارض صوتهم علي جدا واتلموا شيخ القبيله وكل اللي موجودين في المكان نظره كمان جات على صوت عمر..واتسعت عنيها بزهول لما لقيت خطيب البنت بيضربوا جامد وبيقول
..وجاي لها لغايه خيمتها كمان يا بجح يا قليل الحيا
عمر قال ...انا مش عايزه امد ايدي عليك علشان مقدر موقفك ومقدر اللي انت فيه
بقول لك خطيبتك هي اللي شدتني من ايدي ودخلتني هنا حتى اسالها
وبص للبنت وهيه قالت لخطيبها انت ملكش صالح بينا اصلا ..حتى خطبتنا فركشناها
الشاب ضربها بالقلم وقعها على الارض وقال.. اخرسي يا فاجره انتي حسابك معايا بعدين
عمر بص لها بغضب وقال... معاك حق انا لو مكانك اسلخها
ولسه هيكمل شاف نظره واقفه وبتبص له بزهول شديد ووو
نظرة قالت بابتسامه... طبعا اعرفك انا بنت العقيد محمد موافي الله يرحمه ... وياما جيت القسم عندك واتدربت فتره معاك بس انت مكنتش تاخد بالك ليا ابدا
عمر بصلها بزهول وقال... انتي بتقولي ايه...ازاي ده انا اتكلمت مع عمك ودفعتلو فلوس و
قاطعتو وقالت..ده مش عمي ولا حد من عيلتي حضر الفرح اصلا انا اتفقت مع عمك واصريت اني انا اللي اشرف على حمايتك ...وهو ساعدني لانو عارف اني مهتمه بيك جدا
كان بيسمعها بدهشه وقال.... انا مش مصدق اللي بسمعه ..انا لفت انتباهي الاسم وقت كتب الكتاب بس مستحيل كان يجي في خيالي انك بنت العقيد محمد الله يرحمه..بجد هتجننن مش مصدق ابدا
نظره قربت اكتر و قالت مش مصدق لانه حلو ولا وحش
عمر حط ايده ورا وسطها وشدها عليه وقال . مفيش احلى من كده عموما يعني.. بس اتفاجئت اوي
نظرة ابتسمت وقالت... يعني انبسطت
عمر قرب وقال ..قوي قوي قوي قوي
نظرة ابتسمت بسعاده وقالت...ايوه بس يعني.. احنا هنطلق
عمر ابتسم وقال...مين قال اننا هنطلق
نظرة قالت...ده الي اتفقنا عليه هنتجوز فتره لحد ما نقدر نقبض على العصابه دول وبعد كده نطلق
عمر قال ..مين قال كده عمي....وطبعا زي اتفقتو عليا واتجوزتك من غير ما افهم حاجه عايز يطلقنا من غير ما افهم
نظرة اتنهدت وقالت... افهم يا عمر ...احنا مقصدناش نتفق عليك ..بس العصابه دي كبيره قوي بالنسبه لهم دلوقتي انا بقيت مكشوفه قدامهم و مصرين يقتلوني الي حصلهم بسببي مش سهل وراح فيها اكبر حد فيهم يعني مش هيهدو الا لو انا مت و
بس قاطعها وحط ايده على شفايفها وقال بسرعه ما تقوليش كده تاني هو انا لحقت اشبع منك علشان تموتي
نظرة بصتلو بدهشه وقالت... نعم يا اخويا يعني لو شبعت مني اموت عادي
عمر ضحك على شكلها وقال...اه تموتي عادي
نظرة بصتلو غيظ وعمر قال بسرعه... لان عمري في حياتي ما هشبع منك
نظرة ابتسمت على جنانه وهزت راسها بيأس وقالت طيب...هصدقك وخلاص... احنا هنستحمى ازاي بقى في الوضع ده
عمر قال المفروض انا اللي اسالك مش دول قرايبك ولا مش عارف ايه
نظره ضحكت وقالت..اه دول اصدقاء لبابا الله يرحمه ما تقلقش دول امان قوي ..وهنا في خيمه قريبه على طول متجهزه و بيستخدموها زي حمام عام
عمر قال بدهشه...خيمه...طب دي فيها دش ولا حاجه
نظرة ضحكت وقال دش اه وفيها بانيو كمان...دش ايه الي هيكون في الخيمه يعني اصلا هنا الميه مش واصله وبيستخدمو براميل بس هتلاقي فيها برميل ميه استخدمو ...المهم اوعي تلاقيلك واحده وتقل ادبك هنا
عمر ضحك جامد وقال...انتي بتشكي فيا
نظرة قالت ..لا مش بشك ابدا انا متاكده .يلا
عمر قال بضحك..طب وانتي هتعملي ايه
نظره قالت بابتسامه ..ولا حاجه زيك
عمر قال بدهشه..نعم يا اختي.. زي ازاي طب انا هطلع لافف الفوطه علشان البس الهدوم بعد ما استحمى
نظرة ضحكت جامد وقالت... لا انا جبت لنا جلبتين على اساس ننام بيهم جبتهم من مرات خالي هنا هنلبسهم ونروح نستحمى ونرجع نلبس لبسنا عادي
عمر ابتسم وقال..اذا كده ماشي.. يلا بقى عشان احميكي الاول
نظرة بصتلو بغيظ وقالت... تاني يا عمر
عمر ضحك وقال... يا بنتي قصدي هقفلك بره.. الاحسن حد يدخل عليكي لحد ما تستحمي يلا
نظرة ضحكت وراحوا سوا ودخلت نظره وهو فضل مستنيها بره قدام الخيمه
بعد شويه فتحت الخيمه ولسه هتطلع اتفاجئت بعمر قاعد على صخره وحواليه خمس ست بنات وبيضحكوا جامد
بقلم زهرة الربيع
واحده منهم قالت... طيب رد على سؤالي انت مجاوبتنيش.. بقول لك عايزاه يرجع لي
عمر ابتسم وقال.. وترجعيه ليه الي يرحل.. نشقط غيره اسهل
البنات ضحكو وهو قال... ما لوش ابن عم ابن خال البنت قالت بسرعه..ايوه ليه
عمر قال...كده حلوت قوي افتحيله العبايه.. هيرفع الرايه..و لما يلاقيكي مع غيره هتيجيله البواسير اسمعي مني
البنات بقم يضحكو جامد ونظره وبقت تبصله بزهول وقالت... انت بتعمل ايه هنا ...انا ما اعرفش اسيبك ثلاث دقائق ..يعني اخدك معايا الحمام ولا اعمل ايه
عمر قال بسرعه ..ده يبقى يوم المنى.. انا داخل اهو لو تحبي تيجي معايا
البنات ضحكو واتكسفوا ومشيوا
ونظرة بصت له بغيظ شديد وقالت.. انا هقعد استنياك هنا
عمر قال.. نعم يا اختي عشان اطلع الاقيك بتتعاكسي لا طبعا ادخلي معايا
نظرة بصتلو بغيظ وهو قال..طيب تعالي اوصلك الاول
نظرة بصت له وقالت بعند مش متحركه من هنا غير رجلي على رجلك ادخل يا عمر
عمر اتنهد وقال بابتسامه يسلملي اللي بيغير
نظرة اتنهدت بياس منه وعمر دخل الحمام وهيه فضلت مستنياه
بعد شويه خرج من الحمام وكانو بيضحكوا ورايحين على الخيمه بتاعتهم
بس البنت اللي سألته على خطيبها شاورتله من بعيد وبقت تترجاه علشان يجي
عمر استغرب جدا ومكانش هيروح بس هي بقت تبصله برجاء شديد اتنهد وقال ...ادخلي انتي يا نظره عشان معايا مكالمه و جوه الشبكه مش بتظبط
نظره ابتسمت وقالت..تمام... و دخلت وهو اتقدم على البنت وقال.. نعم عايزه ايه
بس فاجأتو لما شدته بقوه دخلته الخيمه وقالت... ناديتك علشان اقول لك ان انا هعمل الخطه بتاعتك اللي قولتلي عليها
عمر ابتسم بارتباك وقال... طيب تمام عايزه ايه دلوقتي
البنت قالت بابتسامه.. انا لقيت انو لو شافني مع ابن عمه ولا ابن خاله ميهصدقش لانهم كانوا قدام عيني من الاول وانا ما رضيتيش ولا بواحد فيهم ...ولقيت ان انت انسب واحد وشكلك حلو قوي
عمر اندهش وقال.. انتي مجنونه يا بت انت انا متجوز
ولسه هيمشي مسكتو من ايده بقوه وقالت برجاء... لو سمحت لو سمحت ساعدني... ده هيخطب واحده تانيه
عمر قال...يا انسه مش هينفع كده انا مراتي لو عرفت بحاجه زي دي تزعل وانا متجوز
ولسه هيطلع مسكت في ايده وبقت تقول بصوت عالي لا مش هتمشي مش هخليك تمشي مش هخليك تطلع من هنا وبقت تعلي صوتها
في الوقت ده دخل شاب في العشرينات ومسك في عمر بغضب وقال انت بتعمل ايه هنا في خيمتها
عمر بلع ريقه بارتباك وقال.... طبعا لو قلت لك اني جاي اديها نصيحه مش اكتر مش هتصدقي
الشاب ضرب عمر وقعو على الارض صوتهم علي جدا واتلموا شيخ القبيله وكل اللي موجودين في المكان نظره كمان جات على صوت عمر..واتسعت عنيها بزهول لما لقيت خطيب البنت بيضربوا جامد وبيقول
..وجاي لها لغايه خيمتها كمان يا بجح يا قليل الحيا
عمر قال ...انا مش عايزه امد ايدي عليك علشان مقدر موقفك ومقدر اللي انت فيه
بقول لك خطيبتك هي اللي شدتني من ايدي ودخلتني هنا حتى اسالها
وبص للبنت وهيه قالت لخطيبها انت ملكش صالح بينا اصلا ..حتى خطبتنا فركشناها
الشاب ضربها بالقلم وقعها على الارض وقال.. اخرسي يا فاجره انتي حسابك معايا بعدين
عمر بص لها بغضب وقال... معاك حق انا لو مكانك اسلخها
ولسه هيكمل شاف نظره واقفه وبتبص له بزهول شديد ووو